Ha ilyen gond van már most, akkor segítek:
Egy százas szeg a "műszerbe", a fejedre meg egy jó mágnes, az felhúzza ne félj.
Utána még vissza is tapsolnak...
Nekem a Made in Hungary by Jim Marshall product LTD. tetszik a hátlapon. Szerintem a hülye angolok még nem is tudják, hogy ők tul. képpen magyar gyarmat. Egyébként tetszik.
Ne aggódj kb. 180W-s az a hálózati, csak qva nagy az ablaka, abba meg lehet pakolni rezet, szigetelést, illetve 7-8.000.- HUF-ból megvolt a három cucc, az is szempont.
451V mindkettő varinál. Trafóból viszonylag jó vagyok. Az anódokat raktam fel utoljára, itt már közel 30cm az átlagos keresztmetszet, a cső közel 100Ohm-t lát.
Az M102/54-s kimenő hang is jobban tetszik nekem, mind a modern EI96.
Jó csak egy PP EL84 kis 18W-osnál a csöves meg a diódás tápfesz között mértem vagy 30-40V különbséget. Gondoltam nem mindegy, hogy 370V vagy 320V az anódfesz.
Hogy oldottad meg, hogy a a bias nem mászik el, ha átkapcsolod diódásról csöves egyenirányításra? Vagy nem számottevő a különbség a két kimenőfesz között?
"Én meg kő kemény akarok lenni :D" Ajánlom figyelmedbe azt a kis "kék" tablettát és társait. Bár Te még pofátlanul fiatal vagy hozzá, hogy "problémáid" legyenek
Es ha mar meg egy trioda, annak a masik felet erdemes kiprobalni parhuzamosan kapcsolva az elso triadara. Ettol a gain csak kicsit no, viszont akar a tiszta, akar a torz hangzas kicsit tokosebb, "izesebb" lesz. En ilyet raktam melle: 100k - 1n+1,5k - 47n.
Attól függ milyen "dögre" gondolsz?! A 10K azt szokás 4,7K vagy 2,7K-ra csökkenteni, vele párhuzamosan 470n 680n vagy 1uF. Attól függ neked mi tetszik. Igazából még egy trióda lenne a megoldás. A 33K-t inkább 47K-ra, vagy tegyél be egy 100k potit és keresd meg neked mi tetszik. V1 V2 helyére zúzósabb cső pl. Tung-Sol
Több dög hogyan hozható ki a fejből?
Eddig ezeket olvastam:
A második fokozat katódjában a 10K csökkenteni+ párhuzamosan 470nf
Hangszínköri 33k csökkenteni.
Erősebb pengetésnél, nagyobb hangerőn a hangszóró torzít (a Matchless Spitfire klónom). Rámértem és ilyenkor 4-5V váltóáram jelenik meg rajta... Na ez mi? Ahogy halkul a hang úgy esik a fesz is.
Az a baj, hogy a tekercselők 90%-a "ötezeré' megtekerem neked 500W-osra alu lengővel, sose ég le többet" típus, és már vágja is svájcibicskával a borsodis dobozt ....
Az egyik 8,1, a másik 8,3 egyenáramú mérésileg, de ez nem mérvadó. Az érzékenYsége sokban eltér. ,mert két ilyen szórónak illik egy arcot leszakítani fél hANGERŐN.
a GYÁRI ADAT: http://elimex.hu/upload/files/e-glv12a-f1.pdf
Nem tudsz rámérni az ellenállására és az impedanciájára ?
Kíváncsi lennék mennyire tér el a gyári, eredeti adatoktól.
(meg ha azokat is belinkelnéd.. )
Megcsavartattam a két v128-at Debrecenben. Profi munkát végeztek, de ahogy Bajkeverő is sugallta, árnyékai lettek önmaguknak sajnos hangzásilag.....Szól -szól, de nem jól szól.
Gyorsan megcsinálták és profin, és viszonylag olcsón is, de nem az a hangja ami volt.....
Üdv!
Van-e itt olyan bátor erősítőépítő/moddoló mester, aki vállalná egy Laney AOR S1 moddolását??
Szeretnék egy marshall jcm800 (2205) torz csatit, meg egy valami modernebb hangú highgain csatit.
Ráspoly, csiszolópapír. SK leggyorsabb: fa hasábba,félbevágott műanyag csövet rögzíteni, majde erre rakni különböző szemcsenagyságú csiszpapírt, kész a cső rádiuszú tökéletes él, a sarkok meg adjá magukat.
Az a baj, hogy meg kellene vennem legalabb egy felsomarot, egy lamellazot, meg egy szalagcsiszolot, hogy dobozt tudjak csinalni. Hol van akkor meg a borozes, lakkozas, stb....Meg persze a tapasztalat!
Mondjuk én konkrétan PP erősítőkre értettem a leírt impedanciákat. A 7. oldalon meg is találtam, amit kérdeztél/írtál. A 125ESE meg variálható primer impedancia tekintetében. Így már értem, csak első olvasásra volt megtévesztő....
Jaja, nekem alsó csapágyas van, azzal úgy szoktam, hogy pl. ha 2mm-t le kell szedni valamiből, akkor aláfogok szorítóval egy deszkát, 2mm-rel beljebb, és felülről rátolom a marót. Csodás szép egyenes lesz, pont annyit szed le amennyit kell, és egy perc alatt megvan.
A másik tutiság a lamello gép, ezekkel egy fejdobozt 1-2 óra alatt simán össze lehet dobni.
Én baumaxban vettem, valami gazdaságos kínai kivitelt, olyan is, de azért működik. :) Ha minden nap használnám, inkább metabo-t vennék, de csak ritkán kell, akkor meg ez is jó.
Olvass vissza legyel szives, pont ezt kerdeztem korabban, paran valawszoltak is ra. Csereltem katodellenallast, a negyes labra ment 1K 3 watt, az impedancia meg korrekt, az elozo cso volt kisse felulillesztve.
Az a két cső nem is kompatibilis egymással. A 6P3SZ-et a 6L6/5881 (néha EL34-ek 3K-6K primer impedancia)helyett szokták betenni, a 6P6SZ meg a 6V6 orosz megfelelője kb. 8-8,5K primer impedanciához
Nincs valakinek feleslegben 1 db jófajta nullkilométeres EL84 végcsöve? Ha van valakinek és eladná jelezzen legyen szíves, vevő lennék egy ilyenre. Köszönöm!
Tegnap kiprobaltam az erositot negativ visszacsatolas nelkul. Nem tetszett. Hangosabb lett, de tobb lett a magas, torkosabb lett a hangszin, de torzabb is. Vissza is raktam a visszacsatolast ahogy volt, a gyari ertekre. Egyebkent kicsereltem a vegcsovet 6P3S-re, es tetszik. Egy kicsit mintha tobb lenne a magasa mint a 6P6-nak, valahogy vilagosabb, de minimalis a kulonbseg.
Feedback: negatív visszacsatolás,a kimenőtrafó megfelelő leágazásáról többnyire a fázisfordítóhoz.Ha a push-pull végfok két anódvezetékét megcseréled,akkor pozitív visszacsatolás lesz belőle,és sípolva,gerjedve üvölt az erősítő. :))
Ha a visszacsatolás nagyságát változtathatóvá teszed egy potival,akkor az lesz a feedback poti.Hatása,ahogy Mákos lejjebb leírta.
Ha a feedback körbe a fázisfordító katódblokkjába beteszel egy potit+kondit,akkor kapod a Presence szabályzási lehetőséget,ami egyfajta magas freki szabályzás.De szoktak úgy is presence-t szabályozni,hogy a treble poti középső csúszkájáról egy kondi+ellenállás+poti a föld felé,ilyen van pl. a Mesa Recto-ban.
Sweep: ez általában annyit tesz,hogy a többnyire Marshall vagy Fender féle EQ-ban lévő ellenállás helyére egy potit tesznek,így az ellenállás értéke szabályozható,az EQ magas/közép/mély potija pedig így teljesen más helyeken dolgozik.
Ha minden EQ poti középen van,és tekered a sweep potit,akkor az egyik végállásban egy szárazabb,mélyszegényebb,szúrósabb hangot kapsz,a másik végállásban pedig egy mélydús,meleg,öblösebb hangot.
Tone Stack Calculatorban elég jól le lehet szimulálni a hatását.
Nekem van egy erőlködőm, amiben az egyik tervezett módosítás a kikapcsolható negatív visszacsatolás lenne. Pár nap múlva be tudok számolni az eredményről, ha az segít. A többit meg majd megmondják guruk, jól.
Azt a baj, hogy ha tudnám melyikhez hova kell betenni a potit, akkor nem is kérdezném sztem.:)
Esetleg nem tudtok linkelni valamit?
Vagy ha valakinek lesz kedve, leírná, ezt a három dolgot kicsit részletesebben?
Ha valaki elmagyarázná nekem technikailag illetve (nagyjából) hangzásban mit jelent egy erősítőn a feedback?
Illetve a presence az hangban megvan, de ahhoz képest mennyire más a feedback, vagy a sweep?
Szóval ezt a három dolgot kéne rendbe rakni, presence, feedback, sweep. Ezek technikailag (ha egyszerűen leírható) hogyan működnek, és mit adnak a hangzáshoz?
Mindenesetre egyenárammal hazavágott hangszóróval még sosem találkoztam csöves cuccnál...Ez nem azt jelenti, hogy valami gusztustalansággal kivitelezhetetlen, de mindenesetre annyira ritka, hogy én még nem hallottam róla soha....
Vannak 3-400 eurós "jó nevű" gyári cuccuk, illetve kezdetleges háziak, ezekben eleve beépítésre kerül a lepusztulás. Egy normális csöves erősítő általában emberei balf@szság miatt ég le, szakad meg, öli meg a szórót. Néhány példa:
- A gyári biztik üzemszerűen is elfáradhatnak, beraknak a helyé egy jóval nagyobb lomhát;
- Nem várják meg, hogy rendesen bemelegedjen, kiszáradjon, azonnal rányomják az anódfeszt
- Szakszerűtlen végcső-csere;
- Gagyi hangfalcsati;
- Jobb fajta szóró nominális teljesítménye is legyen plusz 50%, átlagosé 100.
Összetett metál zúzásnál a kimenő teljesítmény a szinuszosnak közel duplája is lehet;
- sötöbö, sötöbö.
Ja és félvezetős végire is szabad tenni kimenőt, több okból.
- Azonos teljesítményt nyom a három megszokott impedancián;
- Alul/felül vág, ami tompítja a hi-fi jellegét, ez gityónál jót is jöhet;
- Kizárja az egyenfesz kijutását.
Én játszottam már úgy erősítőn (sajáton!),hogy közben hallgatom.......mondom mi a faszé' szól ilyen kurva halkan,meg szarul???
Tekergetem-csavargatom meg közben pengetek már cirka 1-2 perce,amikor észrevettem,hogy hoppá,ki van csúszva félig a hangszórókábel,és konkrétan a kimenőtrafó hangját hallottam csak!
Mégsem lett az égvilágon semmi baja,azóta is vígan muzsikál ez a cucc,pedig ebben egy gyári kimenő volt,nem is az elvileg biztonságosabban megtekert custom.
De csöves találkozók alkalmával is volt már olyan,hogy próbálgatni akartunk egy fejet,és kb. 1-2 percig ment folyamatosan hangfal nélkül,mire rájöttünk,hogy az a baj. :)
Jó kérdés, ez miért ölné meg a szórókat? Egyébként sem értem, ha egy kimenő zárlatos lesz, és nem nyomja ki a biztosítékot, először füstöl, akkor a népek meg ki szokták kapcsolni a cuccot.
Van 4db. pik-pakk G12H-m, kód szerint 1972. nov. 9. Ilyet persze, hogy nem ad el az ember. Akad 2db. négyszögmágneses jó öreg Eminence is dobozában, attól lehet, hogy megválnék, de megkérném az árát. Ami a kimenőt illeti, eddigi életemben úgy 40-50db.-t tekertem, de nem kaptam zárlatról/égésről visszajelzést, pedig bizonyára rúgták ki a jack-t, bulin megesik. A védelem nélküli félvezetőst meg azonnal ki kell egészíteni, ez természetes.
Hm, most, hogy belegondolok, Hendrix is full stacken nyomta a 100W-os tuningolt fejekkel.
A Viktorsound tényleg jó, olyan szóróim vannak, csak most már annyiba kerül, hogy inkább vennék eminence-et.
Igazad van nem egyen, hanem váltó az a fesz. ROSSZUL írtam!!!! Viszont én már találkoztam olyan leégett kimenővel, ahol minden egybe olvadt. Az áram meg közel fénysebességgel közlekedik, a hangszóró már régen szarrá égett mire az olvadó betét a primer oldalon kiolvadt.
És még mindig csak annál a fránya primer tekercsnél vagyunk, a hangszóró és a szekudner tekercs továbbra is galvanikusan elszigetelve élik életüket. Minimum 4 kV-ra méretezve ugye.
Nem az egyenfesz szokott megugrani. Az nem is igazán tud, mert attól, hogy leszakadt a terhelés, még a végcsöveken nyugalmi áram folyik. Sőt, ha vezérlést kapnak továbbra is, akkor "munkaáram" is. A transzfromátor áttétele meg ugye nem változik. Ergo a végcsövek "végtelen nagy" impedanciával vannak "terhelve" (vagyis nincsenek terhelve). Ekkor valóban megugrik a két anód között (SE esetén az anód és a + tápfesz között) ébredő VÁLTAKOZÓ FESZÜLTSÉG. Ez több száz Volt nagyságrendű és igen nagy csúcsokat is elérhet, és igen, ettől már egy ROSSZ kimenő átüthet. Az egyenfeszültség potenciálkülönbsége viszont továbbra is pár 10 V marad az andódok illetve a tápfesz és anódok között.
Az egyenfesz akkor változik, ha a standbyt "kinyomjuk". Ekkor ugye nincs terhelése a tápegységnek,és a transzformátor szekunderfeszültsége majdnem üresjárásra ugrik. Megjegyzem, hogy egy jól méretezett hálózati trafó esetén ez sem számottevő különbség, sőt annak sem illene előfordulni, hogy a max. teljesítmény környékén jobban "leszíjja" a tápot.
De lehet, hogy nem is így van
"De maga a terhelés leszakadása is elég, hogy átüssön a kimenő, ekor galvanikus kapcsolat lesz a primer és a szekunder tekercsek között és a végcsövek anód fesze. rákerül a hangszóróra."
Ha leszakad a terhelés (hangszóró),akkor hogy kerül a végcsövek anód fesze a hangszóróra?
Pedig nagyon egyszerű a válasz. A kimenő trafók rétegesen vannak tekercselve, azaz egy réteg primer egy réteg szekunder. Na mármost mikor lecsúszik a cséve végén a rossz szigetelés miatt egy egy primer menet, akkor pont a szekunderek meneteire ér. Ugyan van lakk a huzalon, de pl. 450-550V egyen, (ami ha leszakad a terhelés megugorhat sokkal többre is) ívet húz a primerre. És ehhez sokszor még a rossz szigetelés sem szükséges. Vagy nincsenek impregnálva a tekercsek és a huzal rezgése lekoptatja a huzal lakkozását pl laza tekercselés stb. stb. De maga a terhelés leszakadása is elég, hogy átüssön a kimenő, ekor galvanikus kapcsolat lesz a primer és a szekunder tekercsek között és a végcsövek anód fesze. rákerül a hangszóróra. Onnan meg I=U/R
Nem az indukálásról van szó, hanem ha átüt a tekercs. Értsd: a primer galvanikusan kapcsolatba kerül a szekunderrel. De Kocos leírta a jelenséget bővebben, csak értelmezni kell. Továbbra sem kéne démonizálni a félvezetős erősítőket. A világ nem fekete/fehér, jó/rossz -ban működik! Szép napot! ZS.
Primerről szekunderre azért elég ritkán üt át, de ha ez meg is történik, akkor is a szekuder tekercs kezdetére kellene átütnie, de mindenképp a tekercsen záródna az áramkör és nem a lengőn, és kiolvadna a biztosító a DC oldalon is, de még a hálózati biztosítók is. Ha a szekudner tekercs nincs testelve, akkor meg ha átüt, is rohadtul mindegy, mert a hangszóró lengőjén nem lesz potenciálkülönbség. Ebben az esetben viszont az anódfesz és a a szekudner tekercs sem fogják különösebben "vonzani" egymást.
De egyébként is, a primer tekercs két anód felőli végén sincs túl nagy potenciálkülönbség DC szempontból. A zárlat többnyire az AC jelfeszültség megugrása miatt következik be. Vagy mechanikai problémák miatt.
Olyat láttam már, hogy rossz minőségű önhordó tekercsnél a primer közép átütött a vasmagra ...
De lehet, hogy nem is ...
Ha jól gyanakszom, simán megeshet, mivel a kimenő primerének egyik ága, vagy push-pullnál a középmegcsapolás 1 az 1-ben az anódfesz.-re kapcsolódik. Akkor meg, ha átüt, lesz ott egyenfesz. is, függetlenül attól, hogy normál üzemben a trafó valóban csak az AC-t transzformálja...