Szerintetek mennyire muszáj leföldelni a hangszedő mágnesét és a vas alkatrészeit ?
Mert amiket én szétszedtem (igaz azok olcsók voltak), azokban semmi ilyesmi nem volt. Ártani gondolom nem árt, de használ is valamit ?
Ezzel a kloroformmal a műanyag repülő modelleket ragasztják össze. Feloldja a műanyagok éleit és molekulárisan egymásba diffundálnak. Pesten a Váci utcai Merklin boltban vettem pár mililiteres mennyiségű kis üvegcsével.
Van a hálószobámban a francia ágyam fejpárna részénél kétoldalt, egy, az asztali PC gépekhez való 2X3W-os sztereó aktív hangfal párocska, és az egyik megüresedett plexit dobozkából csináltam egy 10W-os sub ládikót pseudo sistem elvén úgy, hogy a tetejébe (sapkájába) operáltam egy 12cm átmérőjű 20W-os, 4 ohm-os gumimembrános hangszórót, majd a sapkáját kloroformmal ráragasztottam a bödönje élére. Ki sem kellett vattáznom. Szép kiegyenlített, egyforma dinamikájú hangokból álló mélyeket produkál.
Na az ilyen plexi tokokkal szarásig vagyunk. :)
A kollégám csavaros doboznak hordja haza őket.
Amúgy meg visszahurkolva kell tárolni a spulnit,és akkpr nem pereg le,és meglesz a véhe is hamar.
Én a pickup korszakom előtt sok, sok esetben porszívó motorok (kommutátoros, kefés) forgórészeket, vagy azoknak állórészeit is újratekertem vastag zománchuzalokkal. Az általad említett 5 év szavatosság talán meg azokra a huzalokra vonatkozik, amik a rendeltetés szerinti felhasználásuk során melegednek. Az más tészta, ha javításra kerül sor.
Ez egy olyan hengeres átlátszó plexit tok, aminek, ha a tetejét levesszük, tekercseléskor a huzal a huzalköteg műanyag konzolja és a tok közötti 5mm-es körkörös hézagon keresztül fut fel a tekercselőgéphez. Ha tekercselünk, a toknak csak a tetejét kell levennünk.
Heló !
Én nem csak a 0.04-es huzalokról írtam amikről viszonylag könnyen le lehet melegíteni a lakkot.
Aki tekert már valamit is régi vastagabb huzallal az tudja mi ez a dolog. Te ezek szerint nem.
Amúgy ez amit írtam szakmai tapasztalat, a gyártó lett megkérdezve (Elektrisola) hogy miért nem olvad le most éppen a lakk gépi ónozásnál. Azért mert régi, és ezért ad 5 év szavatosságot a huzaljaira ipari felhasználás esetén.
(Te meg valami forrasztási hőmérsékletről írsz, amiről szó sem volt.)
És, hol van a hozzátartozó plexit tok? Valaki véletlenül hozzáér a lábával a tekercsköteg oldalához, "25" vége lesz a huzalnak, amiből a valódit nem lehet megtalálni.
Már bocs, de ez marhaság. Ha huzalt rendelünk ki kell választani, hogy milyen páka hővel lehessen forrasztani kaparás nélkül. (Mert pld., a nagyon vékony huzalokat nem lehet kaparászni, sőt jó ha egyáltalán látod, hogy mi a szándékod a huzalvéggel!) Minden profi huzalkötegen fel van tüntetve ez a hőérték is. Olyan meg, hogy vintage huzalok, olyan nem létezik. (Nekem van olyan angol huzalom, ami 40 éves korú és a rá megadott forraszhatósági hőérték halál pontosan működik mostanság is.) Bár mindet zománchuzalnak hívják, de ez a név, csak egy gyűjtőfogalom. Műgyanta szigetelésűek mind, már az 1920-as évektől változatlanul ugyanazokkal az azóta is bevált szigetelő anyagokkal.
Már nem dolgozom olyan munkahelyen ahol ilyen is van.
Ezek vintédzs huzalok (szebben szólnak mint a nem azok természetesen).
Elektronikai cégeknél meg törekednek rá hogy ne maradjon meg a régi huzal, igyekeznek azt elhasználni először. Épp ezért a lakkhuzalokra a gyártók 5 év körüli szavatosságot adnak meg.
Utána a szigetelő lakkréteg megváltozik és sokkal nehezebben jön le a huzalról, hő hatására legalábbis. De akik tekergetnek azok úgyis tapasztalták már hogy a régi tekercselőhuzalról úgy kell lekaparni a lakkot, hőre nem igen akarja megadni magát.
Nem akarom végig olvasni az egész fórumot, ezért lehet nem én kérdezem először!Hol tudnék vékony zománc szigetelésű tekercselő huzalt beszerezni pickup tekeréshez?
Figyelj, most barátok között vagy, így ha akarod, beszélhetünk az esetleges nevelésbeli, de konkrétan jelentkező viselkedésbeli hiányosságaidról.
Azokról van szó, amik az önképedben mint fiatalos vagány lazaság szerepelnek (de a külvilág számára általában nem azok).
Persze, tudjuk mi, hogy lesz@rod, hiszen ez az egész részét képezi, de aztán lehet, hogy mégis megérné átgondolni.
Cserébe egy Recto árából ott a kezeid között kb a világ összes hangja, sokkal könnyebb szállítani, jobban lehet hangosítani, jobb vele dolgozni otthon zeneírás és demozás közben, stb... Tudod a ténylegesen aktív zenészeknek más preferenciáik vannak...
Erre kiváló példa az Axe-Fx vs bármelyik Line 6 pod összehasonlítás. A fickó egyedül hozott össze olyan cuccokat, hogy a Line6 bármelyik felső kategóriás motyója sírva menekült a sarokba.
Más témában, de nemrég volt egy jó nyilatkozat, ahol McAffee azt mondta: 100 egyetemen végzett programozó nem ér fel egy igazi hackerrel.
Az igazi fanatizmust, egyedi ötleteket nem lehet csak mérnökök mennyiségével ellensúlyozni.
A pickupok fizikájának alapja nem egy agysebészet. Ha valakinek vannak hozzá alkatrészei/szerszámai, valószínűleg össze tud rakni olyat ami használhatóan/jól szól. Igazán jót, egyedit alkotni, az már más tészta.
Szerintem azért a Bare Knuckle sem az a kifejezett házi szedő.
Meg aztán mi a jobb? Pro és kontra.
Egy egyszemélyes vállalkozás nem biztos, hogy versenyképes egy fejlesztőgárdával. Pláne, ha vezető zenészek is vannak benne, akik irányítják a mérnököket. Viszont egy nagy tételbe gyártó cég már mindenen spórolni akar. Nagy tételben gyárt, nem biztos, hogy minden darab úgy van kipróbálva ahogy kellene. Házi körülmények között pedig még jobban ott van, hogy minden darab picit másképp sikerül.
Abszolúte nem rosszak ezek, csak vannak jobbak. Pár dolgot meg ne felejtsünk el. A hangzás a zenészeknek szól, a rajongók 99 százaléka rohadtul leszarja/nem fogja fel a különbséget egy 500 forintos pickup meg egy Bare Knuckle között.
Pár elég keményen szakmabeli illetve évente 7-8 hónapokat turnézó arc meg anno mondott még egy igencsak jó érvet a "kommersz" pickupok mellett. Menj a világ bármelyik színpadára, üssön be bármilyen isten haragja/árvíz/turnébusz kipakolása stb... ha kommersz cuccot használsz azt minden hangosító csípőből tudja kezelni, illetve mindig lesz beszerezhető pótalkatrész/pickup.
Vagy egy népszerű gitáros, fellépsz viszonylag nagy helyeken. Megkeres egy gyártó, hogy csinálna neked egy pickupot, olyanra amilyenre akarod. Téged érdekelne melyik gyártó az? Először is azzal dolgoznál aki jön, örülnél hogy a nevedet viseli egy termék ami az egész világon kapható. Utána ahhoz mennél, aki a legtöbbet ajánlja. Aztán ha oda jutsz, bejön a képbe amit Petya is írt, hogy ha ESP endozer vagy, nem lesz dimarziod, ellenben valószínű hogy a Seymour vagy EMG csinálna neked signaturet, ha már előtte is volt mondjuk Dimarziod.
Nyilván ez a veszély nem sokakat fenyeget erre felé hogy ezekkel a problémákkal szembesülne
Aztán hogy az adott pickup mit tud, az megint más tészta, mindenkinek van egy kialakult preferenciája, jó eséllyel bármelyik gyártó csinál hozzá elég közelit. Pl. nekem évek óta a kedvencem a Bare Knuckle Painkiller. Egyszerűen úgy szól ahogy szeretem, és kész. Nemrég kipróbáltam egy konstrukcióban majdnem azonos gitárban egy Seymour Black Wintert, és azt mondom, ha nem tudnám hogy különböző pickup, még a saját cuccomon sem biztos hogy azonnal megmondanám hogy másik, olyan közel van hangban.
Evolutionom volt, JEM-ben, a necket szerettem, a híd sosem tetszett igazán.
Ez így van, de - ezzel együtt is - hidd el, hogy ha ezek olyan rosszak lennének, akkor nem (csak) ezeket használnák. Különösen, ha bevonták őket a fejlesztésbe. Pl. az Evolution nagyon jó pickup, nekem is van, pedig nem vagyok Vai fan.
Cristiano Ronaldo sok pénzt keres cipőreklámokon, de ha nem lenne jó a cipő, nem abba játszana, mert mégiscsak a teljesítmény az első.
Van pénzük a legjobbra, többek közt pont abból a zsetonból amit a nagy cégektől kapnak, hogy reklámozzák a cuccaikat
Aztán ott van az is, hogy a pickupgyártóknál példáula gitárgyártó cégek jelentősen nagyobb összegeket tudnak egy reklámasrcba belefektetni. Cserébe a nagy gitárgyártók jellemzően egy, kettő piuckupgyártóval állnak szerződésben. Ha te teszem azt ESP endorser vagy akkor lehet választani a Seymour meg az EMG között aztán ennyi volt. Ezért van az, hogy a kisebb arcok is, mint m,ondjuk Tosin Abasi az Animals as leaders-ből, használják meg ajnározzák a kiváló ESP signature modelljeiket, illetve mindenhol széles vigyorral kifejtik, hogy mennyire jól szólnak bennük a 7-8 húros EMG aktívok, aztán felmennek a színpadra és leakasztják a fogasról a Lundgren m8-al szerelt hangszereiket.
Lehet, hogy igazad van, de ez a stílus nem elegáns, és esetleg téged is minősíthet.
A házi pickupok között is vannak jók, de az meg a másik véglet, hogy egyik-másik hazai mester (márkanevet nem nevezek meg) fennhangon hirdeti, hogy a dimarzio/Seymour/EMG mind sz@r, ugyanazt a PAF-ot készítik 5000 féle verzióba már 50 éve. Nincs semmi fejlesztés, stb...
Viszont azt halkan megkérdezném, hogy akkor Steve Vai, Satriani, Petrucci, Hetfield, Dave Murray, Kerry king, meg még néhány ezer jelentéktelen név miért pont ezeket használja? Nem hiszem, hogy ne lenne pénzük a legjobbra.
jajj,ezt de jól megmondtad!
én barom,ezt nem tudván,mennyire örültem,amikor a jetibá' vándor-vámpírja hozzám is eljutott!
és képzeld:annyira tudatlan kis suttyó voltam,hogy azt hittem,jól szól!de most már tudom,hogy csak
házi takonyról volt szó.ennek fényében át is gondolom alaposan,akarjak-e ezután valaha is battered blade-et a sublime-tól,hiszen kiderült,hogy az 'ub'-ot ki kell venni belőle,és akkor kapásból már csak a slime marad...köszönöm,mester,taníts még!
Pedig a pickup sokkal egyszerűbb szerkezet, mint az erősítő.
Tudom, mert én is erősítőket építek... Ha valakiben megvan a kitartás, simán csinálhat jó hangszedőt! Ott van a teljesség igénye nélkül pl a Subline vagy a Fatline.
Ha be tudsz szerezni magas szilicium tartalmú vasat, meg jó mágneseket, onnantól már csak kísérletezés kell. Nem lehetetlen.
Az én tekercselőmnél hálózati 220V-os német varrógépmotor a meghajtás, a hozzávaló fordulatszabályzó pedállal, de azért 90V egyenfeszültségről táplálom, hogy folyamatosabb, lineárisabb szabályzású legyen és így minden fordulatszámon az 1-től a 800-ig szinte teljesen azonos a forgónyomatéka és szép simán megy.
Értelmes ajánlat esetén eladó 4062g (csévetesttel) japán 0.05mm-es tekercselőhuzal.
Nincsen sérülés, szakadás rajta, hibátlan állapotú. Kúposra van feltekercselve a csévetestre (a képen nem látszik) hogy könnyedén letekeredjen használat során.
Rengeteg hangszedőt meg lehet ennyiből tekerni.
marone és freemail
gyorsabbnak nincs értelme, ha hagyományos, hosszúkás csévetestekre dolgozol, mert dobálni fogja a drótot, nem tudod eléggé feszíteni, és a csévék közepe hasas, a fordulók meg túl feszesek lesznek..
nem igazán számít a nyomaték.
ember meg nem tudja mondani, mekkora áramfelvétellel kell számolni
inkább azt vedd figyelembe, hogy szabályozni is tudjad a fordulatszámot kb 0 és 20rpm között, és alacsony fordulaton is legyen nyomatéka, ne rángasson.
asszem az enyémben valami 30W (?) a motor majd holnap megnézem, most már érdekel :D
Szeretnék építeni egy tekercselőt. Sok olyan csináld magad projektet találtam, ahol varrógép elektronikát használtak fel. Valóban szükség van ekkora forgatónyomatékra vagy egy "átlagos" 9-12V-os motor is megteszi? Használ valamelyikőtök ilyent? Esetleg meg tudjátok mondani hogy kb mekkora az áramfelvétele (csak hogy méretezni tudjam a motort).
a szigetelés vastagsága helyfoglalási szempont, illetve a vastagabb szigeteléssel a tekercs önkapacitása kisebb lesz (pont ugyanúgy, mintha lazábban tekercselnénk a huzalt.
Az egyszer szigetelt drót vékonyabb, több fér a tekercsre belőle.
Sérülékenyebb, bár megfelelő odafigyeléssel ez sem szempont.
az a fém 'kapu' az a guide, be lehet állítani, hogy a drótot ne lehessen a csévetest szélén túl tekercselni oldalra, inkább kényelmi dolog, én sem használok ilyet.
Szemet használok helyette.
A 2x -es(nek mondott) is csak egyszer van szigetelve, csak nagyobb átütésű szilárdságú lakkal, szerintem. Nem hinném hogy mechanikailag strapabíróbb lenne, amúgy. De semmi jelentősége.
Az a vékony huzal ha nagyon megsérül, el is szakad. Gyakorlatilag nulla a valószínűsége a menetzárlatnak. Néhány tizedvoltról van szó egy hangszedőnél.
Yaxley-nek hívják az ilyen forgókapcsolót. Van millióféle, neked kell kitalálni, hogy hány állása legyen.
van olyan pld. Hogy négy külön bemeneti pont van, a tekeréssel ezeket külön külön 3 ponthoz tudod kapcsolni. Ez a 4x3-as jaxley. A szorzatok általában 12-re jönnek ki, tehát van 2x6-os, 4x3,3x4,1x12 stb. Ha kitaláltad milyen kell, gyakorlatilag valamennyi alkatrész üzletben (lomex, mikrovill,elektrokontha) megkapod.
Kétféle tekercselőt találtam diy vagy megvásárolható formában is: amikor van egy "kapu" amin keresztül átmegy a húr (http://www.luth.org/images/backissues/al089-092/al90_prod.jpg) és olyant amin ez a fémkar nincsen. Melyik miért jó? Azt láttam Jeti riportban, hogy ő simán kézből "eteti" a tekercselőt, ugyanakkor custom shop videókban (is) ezt a szálvezetős megoldást használják.
Másik kérdés: 1x vagy 2x-es szigetelésűt érdemes használni? Van valami előnye a kétszeresnek? Az egyszeres hajlamossabb sérülni a csévetesten (esetleg már tekercselés közben) és zárlatot okozni?
Nézd meg nem billent-e el az új húrláb a nyak irányába. A húrok megfeszítésekor - ha megbillen a húrláb - a rezgést a betét nem az alja (tehát a piezoelem felé) közvetíti,hanem előre. Akkor pont ez a jelenég.
egyetlen hely maradt magyarországon, ahol tartanak még vékony drótot.
villért.hu
a drótoknak meg olvass utána, teli van vele a net..
régen a p90hez, pafhoz, meg a fender legtöbb szedőjéhez(strato, jb, tele hídi) 0.063-as (AWG42) drótot használtak.
tele nyaki 056. néha 063
bizonyos jb variánsok 056
modern metálhangszedők 045-056, néha 063
gibson eb3 071 :D :D
mindegyiket javaslom, mindegyik jó valamire :D
azért nem írok többet, mert végtelen történetbe menne át a dolog
Szeretném megkérdezni tőletek, hogy hol lehet beszerezni itthon pickup tekercseléshez szükséges drótot/huzalt illetve, hogy milyen méretűt használtatok már, melyiket javasoljátok, melyik milyen tulajdonságot kölcsönöz a pickupnak.
Ja, és köszi a korábbi hozzászólásokat, információkat, nagyon tanulságos volt a legtöbb!
sziasztok! Piezo hangszedős elektroakusztikus gitárom megbolondult. Kicseréltem a húrlábnál azt a húrtámasztó kis műanyagot csontra. Most viszont a gitárt erősítőbe dugva alig hallani a 3 magasabban szóló húrt. Mi lehet a probléma? Rendesen fekszik rajta minden húr, és a kis műanyag is illeszkedik rendesen a gitárhoz. Bocsi a vidéki megfogalmazásokért:) Előre is köszönöm!
Sziasztok! A napokban szereztem egy Jolana Galaxis gityót, amit szeretnék felújítani. Az egyetlen problémám vele, hogy hiányzik az eredeti pick-up váltó róla, se a kupak se az elektronika nem volt rajta a gitáron. Szerintetek hol tudnék hozzájutni egy ilyen "tekerős" pick-up váltóhoz? esetleg olyanhoz mint az eredeti volt?
Ha nem muszáj nem berhálnám szét szegény gitárt, hanem az eredeti alkatrészt tenném bele.
Előre is köszi a segítséget.
Meg egyszer akkor:
Oke, azt ertem, hogy a foldeles arnyokolas is. De a pickupvalto es a potik kozott van, ahol csak jel megy, nem? Ide a mar ott hasznalt egyeres vezetek kell, ha jol ertem. A masik: ha egy minosegibb gitarba belenezek, ott vastagabb vezetekeket lattam eddig, vagy azok csak regebbiek voltak? Koszi!
Ok??, azt ??rtem, hogy a f??ldel??s ??rny??kol??s is. De a pickupv??lt?? ??s a potik k??z??tt van, ahol csak jel megy, nem? Ide a m??r ott haszn??lt egyeres vezet??k kell, ha j??l ??rtem. A m??sik: ha egy min??s??gibb git??rba belen??zek, ott vastagabb vezet??keket l??ttam eddig, vagy azok csak r??gebbiek voltak? K??szi!
Sziasztok, egy nagyon kezdő kérdésem lenne: egy olcsó gitár elektronikájának gyanúsan cérnavékony vezetékeit szeretném újakra, vastagabbakra kicserélni, és újra forrasztani a pickupváltó - tónus - hangerő közötti összeköttetéseket. Jól látom, hogy ezek egyeres kábelek? Amit a műszaki boltokban tudtam szerezni, az mind olyan kábel, hogy a földelés is köré van tekerve a belső szigetelt vezetéknek. Gondolom ez nem jó megoldás. A másik kérdésem, hogy számít-e, hogy milyen vastag, anyagú vezetéket használok, pl. földelésnél? Köszönöm a válaszotokat előre is!
Sziasztok, egy nagyon kezdő kérdésem lenne: egy olcsó gitár elektronikájának gyanúsan cérnavékony vezetékeit szeretném újakra, vastagabbakra kicserélni, és újra forrasztani a pickupváltó - tónus - hangerő közötti összeköttetéseket. Jól látom, hogy ezek egyeres kábelek? Amit a műszaki boltokban tudtam szerezni, az mind olyan kábel, hogy a földelés is köré van tekerve a belső szigetelt vezetéknek. Gondolom ez nem jó megoldás. A másik kérdésem, hogy számít-e, hogy milyen vastag, anyagú vezetéket használok, pl. földelésnél? Köszönöm a válaszotokat előre is!
Sziasztok! Olyat hogy kell csinálni, hogy egy basszusgitárban legyen egy precision illetve utána hídnál egy ibanez atk triplebucker pickup (van hozzá háromállású kapcsoló)... egyáltalán meg lehet ezt csinálni? és ha igen akkor valakinek van kapcsolási rajza? köszi!
Sziasztok! lehet nem ebbe a topicba kellene írnom, de gondoltam megpróbálom. Szeretnék egy kicsit 'ügyeskedni' és van egy basszerom, ami preckópickupos... ehhez szeretnék hozzátenni egy finom soapbart hátra a hídhoz. Na most low-budgetben szeretném megoldani és nem tudom, hogy a két elektronikát hogyan hozzam össze. Egyelőre csak külön szeretném a hangerőket meg tone-okat, tehát a preckó 2 potija és a soapbar 3 potija. És ha valaki ért hozzá, akkor nem tudná elmagyarázni, hogy miként kezdjek neki, hogy ne rontsam el mindkét pickupot? :D kösziszépen!