Az északi kollegák rockban és popban is szépen előretörnek...
Mindig eldobom az agyam, annyi jó, egyedi énekesük van, pl. Jorn Lande, Roy Khan... popban meg ezek a srácok:
(sajnos nem lehet beágyazni, ide kattintsatok )
Félreértések elkerülése végett... semmi baj nincsen azzal, ha a magas tartományokban énekelsz.
A hangod jellegére pedig az általad felsorolt példák alapján következtettem.
Azt hadd kérdezzem meg, hogy jellemzően (tudom... egyénfüggő a dolog) mennyi idő után tapasztalható jelentős javulás valaki éneklési stílusában, technikájában, a hangja "képzettségében", ha énektanárhoz jár tanulni?
Gondoltam írogatok ebbe a topicba, de ez az utolsó hozzászólásom.
Nem akarok én tanácsot adni senkinek, meg a frankót sem akarom megmondani.
Bizonyítani sem akarok, mert minek vagy épp kinek?
Amit tudok az enyém, és az is marad.
Ha lesz kedvem vagy épp időm, majd csinálok valamit, de ezt erősen kétlem.
Mondjuk nem értek a PF-hoz, de itt ugye csak arról van szó, hogy élőben gyengék a srácok, lemezen viszont jó a dolog ? Vagy mi a tanulság pontosan, énektechnikailag, mire kell figyelni ?
Én arról írtam, hogy nekem mi a természetes semmi másról.
És valóban, jóval feljebb énekelek, mert az nem fáraszt
és az fekszik.
De korántsem végig karcosan.
Igazából azért zseni, mert amije van, azt maximálisan ki tudja használni, mint pl. Madonna. És most nem a muffjára gondolok :) Valóban nem jó nő, meg 20 fős dizájnerstábja van stb. de engem ez nem érdekel, mert lemezen hallottam először, és meggyőzött. (az első lemeze nagyon jó, The Fame, a többi már gyenge, a popszakma bedarálta őt is)
A kezdetekről meg annyit, hogy sok-sok évig csak háttérember volt, zenéket, dalszövegeket írt másoknak, és nem hülye csaj. Az egy másik dolog, hogy miket vállalt be KÉSŐBB, hogy meglegyen a hírnév is... :)
Akiket felsoroltál, nem ismerem, (kivéve persze CD), de majd utánanézek. De pop alatt most a divatosat értettem, nyilván ilyen szemszögből rendeteg nála (technikailag) jobb popénekesnő volt már.
Köszönöm :) A mélyeknél tényleg van valami technikai bibi, majd korrigálom. Mondjuk meg szoktam vágni a mélyeket rendesen éneknél, mert nem szeretem, ha dübörög a mikrofon, illetve a közeltéri hatás a másik ok, ami miatt vágok.
Hát "köpködni" nem fogok, de én nem messze nem vagyok elájulva ettől a nőtől. Én nem látom azt a "zsenialitást" az éneklésében, amitől le lehetne borulni előtte.
Az pedig meggyőződésem, hogy a sikerét nem a hangjának köszönheti, hanem annak, hogy a kezdetek óta "kirakja a muffját közszemlére" ott ahol csak teheti. (Pedig még csak nem is jó nő, de hát "ízlések, és pofonok"...)
A "kiváló pop énekesekről" nekem olyan nevek jutnak eszembe, Marti Pellow, Mick Hucknall, vagy éppen Celine Dion.
Az #1483. számú hozzászólásban. Idézem: "Tévedsz, nekem az a normál hangom amikor az átlag fölött vagyok min. egy oktávval.
Nem versenyzem, ez vagyok én és ez így hitles.[..]"
A hitelességre való törekvést egyébként én is fontosnak tartom.
Ha jól értem - fentiek alapján -, neked "karcos" hangod van.
Ezzel kapcsolatban eszembe jutott, hogy lentebb Metallik és te úgy gondoljátok, hogy a rock, ill. metal zene megkívánja az ilyen hangot.
Én ezzel nem értek egyet. "Tiszta" énekhanggal is lehet valaki hiteles ezekben a zenei stílusokban is. Persze értem, te arról is beszéltél, hogy a hangszálakban rejlő "erőt" ki kell adni a tökéletes eredményhez.
Viszont ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy folyamatosan "rekeszteni", vagy "dögösíteni" kell éneklés közben. Nekem például ezek fárasztják el leginkább a hangomat, torkomat.
Persze, ahol a szöveg, a dal mondanivalója megkívánja, ott én is élek ezekkel a módszerekkel; de csak finoman, a kellő helyen alkalmazva.
Mert tőlem pedig az nem lenne hiteles, ha végig rekesztve énekelnék.
Amennyire a felvétel minősége engedi "hallatni", nekem tetszik az éneklésed. A mélyebb tartományok valóban "eltűnnek", de ezt én inkább a felvétel, és a próbatermi körülmények számlájára írom.
Csillag Születikben volt egy érdekes duó.
Beágyazni nem lehet, szóval link itt.
Érdekes, ahhoz képest, hogy két másodperc után süt róla, hogy teljesen képzetlen a hangja, meglepően pontos és érzelemgazdag is.
Komolyan, egy tanár csodás dolgokat hozhatna ki belőle szerintem.
wow, ha ilyen egy szál zongora mellett éneklő előadó lenne, még hallgatnám is.
Kár, hogy a legtöbb zenéjének a körítése néhány perc után már elviselhetetlenül bosszant. (itt természetesen a hangszerelést és a gyakran primitív zenei alapokat értem; hogy milyen ruhában rángatózik, az mellékes)
SoundCloud-ra feltöltés és mentés után már így látod a zenét, a bal felső sarkában van valami gomb, talán share... Ha arra kattintasz, bejön egy kis ablak, ott van a második sorban az embed kód. Azt kell egy-az-egyben bemásolni ide.
Na, lehet köpködni, de akkor is ő napjaink egyik legtehetségesebb popzenésze, és nem utolsósorban remek énekes, egyedi hanggal - utóbbi fontosságát nem tudom eléggé hangsúlyozni... :)
2011-04-06 07:46 |
#1553
Egyébként ezt konkrétan hol írtam?
Inkább azt mondanám, hogy nem Vikidál hangfekvésem van, hanem Rudán.
De a hang is olyan, tehát Kiskeféle megoldásokat, nem tudok bemutatni
illetve nem mindig, mert az nem természetes nekem, és fárad tőle a torkom.
De Jorn, Rudán vagy Martin karaktertől nem, az a természetes nekem.
Természetesen tanult az is, de mint kiderült jó irányba indultam el.
Jártam ének tanárhoz is, de zongora melletti skálázásoknál sokszor csak széttárta a kezét és azt mondta ez fura, és nagyon ritka.::))
Avatatlan füleim azt súgják (és elnézést érte, ha netán butaságot mondanának), hogy időnként a kelleténél kevesebb mellrezonanciát használsz.
Nekem tetszik, ahogy helyenként a magasak csengenek, mellette viszont sokszor erőtlennek hatnak a mélyebb tartományok.
Igen, próbán többet is énekel az ember, mint koncerten, emellett valakinek 'zenei rendezőnek' is kell lennie, tehát figyelni a többiekre, és okosságokat mondani nekik... hogy jó legyen az összkép :)
Elnézést az előző hozzászólásért! Valami "MYSQL error" miatt sehogy sem tudtam neked válaszolni arra hozzászólásodra!
Remélem, így elküldi végre! Szóval...
Hát a Youtube-on én is láttam pár régi koncertfelvételt (még a '80-as évekből), amelyeken többször fél, vagy akár egy hanggal is "mellécsúszik" az eredeti, CD-n hallható témáknak a dalokban, vagy éppen nem tudja kiénekelni azokat a magas hangokat, amelyek az albumokon hallhatóak, nem tartja ki olyan hosszan a magas "sikításokat", stb.
Viszont ha belegondolsz, ez nem annyira különös. Nincsen mindig minden énekesnek 100%-os állapotban a hangja.
Ha ehhez hozzávesszük azt, amit az ominózus riportban Chiovini Márta mond Kiske énekstílusáról, akkor pláne nem meglepő mindez. Tényleg nagyon megerőltető abban a stílusban énekelni. Koncert végére így könnyű túlerőltetni a hangot.
Bruce Dickinson-t is zseniális énekesnek tartom, de neki is láttam olyan felvételét, amikor az MTV műsorában, 2 db akkusztikus gitár kíséretével, élőben énekli a "Tears of the Dragon" című dalát. Már az első refrént sem tudja tökéletesen kiénekelni, a többinél pedig direkt lefele viszi a hangot, mert nem bírja.
Pedig ott nem arról van szó, hogy elénekelt előtte 10-15 dal. Csak azt az egyet, ott és akkor. Szóval a legnagyobbakkal is megesik mindez. Ettől nem lesznek a szememben kevésbé jó énekesek.
Nyilván a hangképzés és a megfelelő énektechnika rengeteget számít annak érdekében, hogy egy énekes mindig a lehetőségekhez mérten legjobb teljesítményt tudja nyújtani.
Én például soha nem jártam tanárhoz, s főleg Kiske stílusa inspirált (azt próbáltam elsajátítani), ennek pedig érzem is a hátrányait. Többek között ezért is szeretnék elmenni egy profi tanárhoz klasszikus éneket tanulni, s képezni a hangomat. Nem akarom pár év alatt tönkretenni a hangszálaimat.
Olvastam, hogy te próbákon visszafogottan énekelsz.
Egy ideje már én is így csinálom. Koncerten beleadok apait-anyait, de próbán kímélem a hangszálaimat. Rájöttem, hogy nem szabad túlerőltetni a hangszálakat.
A próbán ráadásul jóval többet énekel az ember, mint egy koncerten.
Azért örülnék, ha feltöltenél valami hanganyagot az éneklésedről. Az általad elmondottak alapján ("átlagos énekesek felett min. 1 oktávval", stb.) abban a stílusban énekelsz, amit én is kedvelek.
Van, de eldugtam :)
Megpróbálok valami friss, próbatermi zajongást feltenni inkább, ma estefelé. Mivel gitározom is közben, ezért nem lesz nagy durranás énektechnikailag... :)
Az egész csak ugye arra volt egy reflexm, hogy Sabbat emlegeti a természetes hangot. Ez ugyan nem tudom, pontosanmit jelent az ő értelmezésében, mindenesetre ha egy énekesnek problémás egy hangfekvés, akkor az nem az ő 'természetes hangja', hangterjedelme - szerintem. De persze lehet, hogy tök másra gondoltunk mind a ketten :)
Ismerem a cikket, igazat is adok neki, de igazából én Kiske élő teljesítményére gondoltam. Van olyan régi Helloween kalózkoncertfelvételem tőlük, ami apró pontatlanságokat mutat, de ez tényleg apróság. Stúdiófelvételen ilyenek természetesen nincsenek :)
Mármint kicsoda ? Adams, ő tud, stabilan.
Nagy Helloween fan voltam, Hansen, Kiske egyaránt bejött, de ma már látom, ők nem intonálnak olyan pontosan a magasban, mint Adams. Persze ezek apróságok, átlag hallgatót nem zavarja, és nem is ez a lényeg.
Félreérted, alkalmazásfüggő a dolog, mikor hogyan kell.
Adamst kedvelem ma is, Kiskét régen nagyon bírtam (ma már kicsit sok, hogy állandóan fenn van a fellegekben), Hansen pedig etalon, nagyon jó a dallamérzéke, asszem tavaly voltam Gamma Ray-en... :) Eric Adams, ha jobban megfigyeled, ő sem a fellegekben van folyton, hanem sokszor játszik, suttog, rekeszt stb. nagyon jó.
Magyarázd el nekem légy szíves, hogy ha valaki teljesen természetesen énekel
közhellyel élve tényleg magát adja, és abban pont benne van, hogy játszik a magasakkal akkor az hiteltelen?
Ezen számomra érthetetlen okoknál fogva.
Előbb is lehetett volna szólni, akkor idejében lehetett volna figyelmeztetni
Adamst, Kiskét, Hansent.....:))
Corey a teljes modern mezőnyt toronymagasan veri, mert élőben is pontos, és ésszel (azaz technikásan) énekel. Semmi felesleges áriázás, ez alkalmazott ének/zene. Amikor kell, akkor felmegy és kitisztul, de nem az oktávversenyben játszik, hülyén is mutatna ebben a stílusban... :)
Van, aki szerint középszerű, szerintem viszont sokoldalú és hiteles arc.
Szerintem sem rossz, sőt, egészen kellemes a hangja.
Az más kérdés, hogy ma, itthon, ez a legutolsó szempont a közönségsiker szempontjából... nem követem szorosan a történéseket, de már a verseny alatt olyan irányokba akarták elvinni őt, ami nem neki való... az Evanescence dal pl. nagyon nem sikerült. A popszemét dolgok dettó... pedig alapvetően szimpatikus, és jó a hangja, de szerintem rossz irányba viszik...)
Jól van.
Nem bántani akarlak, komolyan.
Csinálod, szereted ez a lényeg.
Nem tudok konkrét véleményt alkotni, mert tényleg nem hallom.
De adj bele mindent, szerintem ez a lényeg.
Többet nem tudok mondani, meg úgy érzem jogosultságom sincs hozzá.
Naszóval, a popzene és én, csapó 2 :)
Egyszerű próbatermi felvétel, zenekarral, vokálozó kollegával. Örömzene (nekünk legalábbis :) Intonációs izé előfordul, mert nyakamban a gitár, és néha azzal is kell foglalkozni :) A Toto-ban vannak már magasak is, pl. 1:49-nél néger nő kellene, hogy legyek :)
Csak előre szólok, popzene lesz... bár rockosan előadva, mert a billentyű kimarad :) Szóval metalra ne számítson senki, sőt még hard rockra sem, nincs olyan zenekarom.
Szia,
1. világos, bár a próbákon szándékosan nem effektezek, hogy halljam a hibákat
2. nem keverőből veszem fel, hanem egy egyszerű mobil felvevővel, aminek van saját mikrofonja, így a hangzás nagyon függ attól, hova rakom le ezt a cuccot... utólag eq-val sem lehet sokat varázsolni sajnos, de ha a jó pozíciót eltalálom, akkor használható szokott lenni, de ehhez idő kell, meg kísérletezés :)
3. köszönöm :)
A szombati cuccokról emlékezetből:
1, nem ördögtől való ám az énekre egy kis echó-t rakni. Hiába jó az alap, ha száraz marad, mert nincs feltét.
2, olyan fülesen halgattam ami magasba húz, mégis folytott volt a hangzás. Egyértelmű magashiány.
3, Az ének jó (bár az én véleményem csak egy amatőré). Ha a fentiekkel megfűszerezed, még hallgatható is lesz.
Köszi, igazat adok neked, bár ez megint a körülményekre vezethető vissza, szobahangerő, dob nélkül stb. Az utóbbi hónapokban leginkább pop-jellegű dolgokat énekeltem, ez egyértelműen kihallatszik szerintem is. De mindenképpen szándékomban áll több dögöt/tököt belevinni a jövőben :)
én belehallgattam a dalokba. Az eredeti daloknak sokkal "nyájasabb" reprezentációja (énekileg), tehát én a DÖGöt hiányolom belőle. Osztom a vélemémyed azzal kapcsolatban, hogy nem az lenne a lényeg, hogy pl milyen frekvenciájú a vibrátód és hasonló kulimáz hanem az összhatás, de én mégiscsak inkább olyannak érzem mint pl egy hajón szolgáló zenekari énekes (akinek mondjuk pop nótákohoz még egész jó hangja lehet) belekezd dögös ROCK dalokba). Szóval ahhoz (eredetihez)képest vékonyka. Azt mondanám hogy popzenéhez ez lehet jó, de rockhoz kevés, vékony.
Hozzáteszem, hogy tisztán egyértelműen egész jónak tűnik (bizony jobban mint pl én, de én inkább a karcos mezőnyt erősítem, tehát ebből a szempontból körte és az alma esete...) viszont sokkal több TÖKöt kellene belevinni ahhoz, hogy keményebb műfjban is jól megálja a helyét (rock,metal).
Ahhoz kell tök&karc.
Csak vegyük figyelembe, hogy ez nem 20 éves magyar heavy metal akar lenni, illetve nem is death metal, bár a Word Up vége felé belehörgök egy kicsit :)
Ez a 'ki a leggyorsabb gitáros' meg 'ki énekel a legmagasabbra' dolog már annyira lejárt lemez, hogy csak na.
Aki ismer (azaz figyel arra, hogy miket irkálok itt), az tudja, hogy szeretek mindenfajta zenét, beleértve sokszáz technikás metal zenekart, de nem a technikáért önmagáért szeretem, hanem mert jó dalokat írnak. Ugyanez igaz az énekesekre is.
A zene művészet, és egészséges esetben a technika pedig csak kiszolgálja azt. Ha szar a dal, nincs feelingje, akkor azt nem menti meg semmilyen technika. Persze a legjobb, amikor minden klappol, művészi is, meg virtuóz is. De az előbbi nélkül az utóbbi semmit sem ér.
Valószínűleg azért voltam a Symphony X / Nevermore / Psychotic Waltz koncerten is, mert fikázni szoktam a virtuóz gitárosokat meg a Dio-szintű énekeseket :)
De mindent tegyünk a helyére. Csak azért folyamatosan fejhangozni, meg tekerni, mert 'meg tudom csinálni' az nem más, mint egyfajta értelmetlen maszturbálás, amire a közönség (sem) kíváncsi. Stílusérzék, na az hiányzik itthon sokszor... Mindenesetre annak kimondottan örülök, hogy nem énekelek úgy, mint Magyarország 'legnagyobb' énekese. Nem AKAROK úgy énekelni. Tudnék, de nem akarok. Ugyanúgy, ahogy tudok gyorsan gitározni is, de nem abban látom a zene lényegét...
Ne feledjük Takáts Tomi szavait miszerint, nem a magas hang a lényeg, de jó ha van mihez nyúlni.:)
2011-03-27 10:46 |
#1487
Nem jött le amit érzékeltetni akartam.
Nem mondtam, hogy hiteles, de M.O. egyik legnagyobb torka, azért mutathat irányt.
Nem beszélve arról, hogy egy énekes azért tud játszani a hangjával.
No comment, ez sajnos megint elég nagy badarság.
Mindenkinek ki kell adnia magából ami benne van, az a hiteles.
A másik kérdés, meg pénz kérdése keményen.
Tévedsz, nekem az a normál hangom amikor az átlag fölött vagyok min. egy oktávval.
Nem versenyzem, ez vagyok én és ez így hitles.
Nem akarok más bőrébe bújni, magamat adom ha tetszik, ha nem.
De versenyről szó nincs.
Azt pont lesz@rom.:)
Röviden összefoglalva: az én módszerem, hozzáállásom az énekléshez teljesen más, mint ami itthon a rock/metal zenében az elmúlt 20 évben 'meggyökeresedett'. Szándékosan. Mindenki arról beszél, hogyan kell 'jól' énekelni, mégsem látok egyetlen magyar világsztárt sem énekben, mondjuk heavy metalban, de máshol sem... Amikor egy nagy külföldi banda énekes frontján üresedés van, akkor hol van ez a sok oktávbajnok ? Miért nem jelentkeznek ? Talán, mert valami még hiányzik ?
Amikor koncertezünk, és valaki azzal jön a végén, hogy 'hú, de jól szólt', akkor nekem az a legnagyobb dícséret. Falra másznék, ha azzal jönnének, hogy 'hú, az énekes milyen magasra felment', vagy hogy 'hú, a gitáros mekkorát tekert'. Ez azt jelenti, hogy nem jött át a mondanivaló. Az zenekari összhang(zat) a lényeg, és szerintem itthon ezt még mindig nem vágják zenészfronton, mindenki túl akarja énekelni/gitározni/dobolni a zenésztársát. Ezért akarok szándékosan más úton járni. Vesztenivalóm nincs :)
Hiába is mondogatod, te is az oktávversennyel foglalkozol, pedig a közönséget nem ez érdekli elsősorban. A hangterjedelem egy dolog, sokan vannak, akik Dio fölé énekelnek, nem attól lesz valami sikeres vagy sem...
A legendárium szerint a közönség nem fogadta el Zsoltit, de mindegy.
Vicces, hogy pont Tony Martint linkelted, ő élőben nem túl konzisztens, szóval csak a te kedvedért itt van tőle egy manipulálatlan, oktávval lejjebb énekelős Headless Cross.
(amúgy ez a legrosszabb, amikor egy énekes folyamatosan csúcsra járatja magát, 'leénekli a hangját', aztán nem tudja elénekelni a régi dalokat... ezért én óvatosabb vagyok próbán, de koncerten kiengedem a kisördögöt, ne aggódj :)
Diot s úgy énekeltem, hogy néhány helyen föléje mentem jócskán.
Nem kivagyiságból, hanem, hogy érezze a hallgató nem úgy préselem ki, hogy közben besz@rok.
Azt kell abbahagyni, amit tegnap feltettél
azok közt a körülmények közt felvéve.
Én sem tudok normális felvételt csinálni, szart meg nem teszek fel.
Jó azt a kettőt poénból tettem, de kit érdekel 15 évesek.
Csak mosolygok rajtuk, az összes gyerekbetegségükkel együtt.:)
Molics anno a Moby Dicket állva hagyta szó szerint.
A gond az éppen akkori megtérési mizériája volt.
Ha nem is így, de az éneklés lényege, hogy odateszem magam.
Álságosan hangzik ez a túlzott moderálás.
Nézd meg a "hozzáértők" mit csináltak amúgy nagyon jó énekesekből.
Lsd. társulat pl.
Ne félj tőle, nyisd ki a torkod.
Ha elsőre nem is lesz az igazi, de hamar bele lehet jönni.
Hát... pont ez az az énekstílus, amitől igyekszem minél messzebb kerülni. Függetlenül attól, hogy elismerem Molics Zsoltit. De ez a fajta éneklés, frazírozás nekem nagyon 'magyaros', kevésbé univerzális. Innentől kezdve teljesen világos, miért nem jön be neked.
Magasba csak akkor megyek fel, ha indokolt, mert nem szeretem a folyamatos áriázást. Azok a számok, amiket tegnap jammeltünk, szerintem elég hülyén is szólnának egy oktávval feljebb, dehát ez már szubjektív, és ízlés dolga. Érted, Molics Zsolti is próbálkozott a Moby Dickben, és mégsem jött be a dolog. Szóval nem minden zenébe passzol az a fajta éneklés. (ugyanúgy, ahogy az enyém sem)
A másik, hogy tegnap nem volt dobos, így nem is kellett nagy hangerő :) Szobai zenélgetés volt az, és mivel ma egy 'kicsit' komolyabb próbám lesz, ezért tartalékoltam a hangom.
Nem mondom, hogy hibátlan a dolog, de azért az erős volt, hogy abba kellene hagynom... :) Mondjuk ezt már számtalan zenekar, előadó megkapta, akik később befutottak, szóval... :)