heloka!3 eve van studiom!jelenleg kint elek Irorszagban egy sajat radiomusorom van angolul es az elso magyar radiomusort csinalom itt!Nyaron keszulok haza vegleg!Elkeszult a napokban az elso angol lemezem annak kiadasaval probalkozom!8 sajat lemezem van mar!Tamogatokat keresek nyari koncertekre valamint zenekart a hozzaszollasokat a frantomusic@freemail.hu ra varom koszonom!!!
Hello Dani!
Ha érdekel nálunk úgy megy, hogy pötyögök a gitáromon, megcsinálok egy elfogadható alapot, aztán dúdolok rá egy dallamot és ha megvan stabilul, akkor kezdek rá szöveget írni.De ezt csak én szoktam így.Amúgy kész az első lemez Gabi már hallotta.Majd elküldöm, hogy mit szólsz hozzá.
hallika hááát nagy gázba vok:D(má megint..de nem ez a lényeg:))dalszövegírásból vállaltam prezentációt:S de az a jó h asse tom h hogyan álljak hozzá...HELP!:D ha van 5let akkor azt naon megköccöném..de azé elörre is köcce...
Bár nem dalszövegíró, de mindenképp érdemes megemlíteni Berecz Andrást. Tegnap volt a Fábry show-ban és iszonyat jó volt. Eddig élőben egyszer se tudtam meghallgatni, mert valamiért sose jött össze, hogy ott legyek ahol Ő van, pedig nem semmi amit csinál. Látta még valaki, vagy ismeri máshonnan?
Nem is akartam nagy dolgot mondani. Ez csak egy hozzászólás volt.
Vannak akiket ezek a témák foglalkoztatnak. Én pl nem írnék időjárásról szerelemrő, állatvilágról, örömségekről. Azokról a dolgokról írok amikkel szembe kerülök az életem során.
Neked jogod van ahhoz hogy ne hallgass olyan szövegeket másnak meg joga van ahhoz hogy megírja azt.
tényleg? attól még a téma nagyon sablonos, ja és minden egyéb témát is meg lehet fogalmazni ezerféleképpen, úgyhogy most túl nagy dolgot nem mondtál :)
hmm, mindenkinek igaza van természetesen, így annyival egészíteném ki az előző hozzászólásomat, hogy nem is kell, hogy függetlenséget hazudjon, de nem is feltétlenül szimpatikus, ha nagyon aktív politikailag (számomra!!!). Meg addig nem veszem annyira zokon a politikai beállítottságot, amíg az nem jelenik meg erőteljesen a dalszövegekben is. A sablonosságról meg annyit, hogy a "szar a rendszer, váltsuk le", vagyis a mindenkori hatalom bírálata is legalább annyira elcsépelt mint az összes többi téma...
A mondanivaló sablonossága szerintem nem lehet vita tárgya a 21. században. Mindent amit az emberi kapcsolatokról, gondolatokról és érzelmekről meg lehet írni már megírtak régebben, maximum újra feldolgozni lehet és egyéni képekkel gazdagítani. A zene az már gusztus dolga a minőségen túl, így abban nem nagyon lehet ilyet kijelenteni.
Egyetértek, semmi baj nincs vele, szerintem se. Ráadásul számomra mérvadó zenekarok pl. Amerikában is kiállnak politikai elveik mellett. Gondoljunk csak Bruce Springsteen, a Pearl Jam, az REM meg még egy csomó hasonló nagyformátumú banda anti-Bush kampányára.
De ettől függetlenül én úgy utálom az Ákost, amennyire csak lehet. Rendesen rosszul vagyok tőle, főkeg az arroganciája miatt. Szerintem nagyon is túl van értékelve a "művészete". Attól mert a produkció csili-vili és minden a helyén van, a zene meg a mondanivaló még mindig sablonos és gyerekes. Az meg, hogy költőnek tartja magát és versesköteteket ad ki, egyenesen nevetséges. Ha jó magyar szöveget akartok, mondanivalóval, akkor UHR, Európai kiadó, Kontroll Csoport meg ezeknél van a megfejtés.
(Ja, és bocs, tényleg nem szeretnék senkivel sem kötözködni meg semmi, csak egyszerűen nem szeretem Ákost. Az egyetlen dolog, amiért tudom becsülni, az az, hogy tényleg minőségi produkcióval áll csak elő.)
szerintem semmi elitélendő nincs abban ha egy művész politizál.
elég végig lapozni egy irodalom könyvet és nyilvánvalóan látszik hogy a szerelem mellett a másik főtéma mindig is a politika volt
Én azt gondolom, hogy a politizálás böki az emberek csőrét, de aki ez alapján ítél meg egy művészt, arról hadd ne mondjak semmit. Teljesen ellene vagyok, hogy egy művész politizáljon, de ugyanakkor nem befolyásolja a véleményemet a munkájával kapcsolatban. Meg mellesleg az nagy dolog, ha valakiről megoszlanak a vélemények, azt jelenti, hogy hatással van az emberekre...:)
Szarka Tamást meg szerintem azért nem olyan kevesen ismerik, bár lehet, hogy nem így névről tudják az emberek, hanem inkább a zenekara tagjaként...
Sajnos Ákos tehetségéről a vélemények megoszlanak. Mondjuk helyenként én úgy érzem, hogy nem azt bírálják amit csinál, hanem ahogyan csinálja. Szarka Tamást meg kevesen ismerik. Pedig szerintem mindkettő Isten adta tehetség.
Látod, nincs mit mondanom,
A napot, az órát sem tudom,
Csak várom, hogy üzend, hogy vársz.
Most nem ontom bátran, okosan a szót,
A falon át hallom csak a rádiót
Ha erre jársz, engem itt találsz.
...
--------------------------------------------
Hosszan ültök ezer éve a padon,
Életetek lassan érik a napon,
Tegnapotok, holnapotok a padon,
Virágzik a szátokban az unalom.
Jobbra szomszéd, balra szomszéd a padon,
Az árnyékuk sóhajtozik a falon,
Legyinteni jó a magyar ugaron,
Semmit tenni: biztonságos nyugalom
...
Csak azért, hogy mindenki tudja nagyából mire gondolok.
I own the TV, cause tragedy thrills me.
Whatever flavor it happens to be, like...
"Killed by the husband."
"Drowned by the ocean."
"Shot by his own son."
"She used a poison in his tea, then kissed him goodbye."
That"s my kind of story.
It"s no fun "til someone dies.
Don"t look at me like I am a monster.
Frown out your one face, but with the other...
Stare like a junkie into the TV.
Stare like a zombie, while the mother holds her child.
Watches him die. Hands to the sky crying, "Why, oh why?"
Cause I need to watch things die... from a distance.
Vicariously, I live while the whole world dies.
You all need it too, don"t lie.
Why can"t we just admit it?
Why can"t we just admit it?
We won"t give pause until the blood is flowing.
Neither the brave nor bold will write us the stories told,
We won"t give pause until the blood is flowing.
I need to watch things die... from a good safe distance.
Vicariously, I live while the whole world dies.
You all feel the same, so why can"t we just admit it?
Blood like rain come down.
Drum on grave and ground.
Part vampire.
Part warrior.
Carnivore and voyeur.
Stare at the transmittal.
Sing to the death rattle.
Credulous at best your desire to believe in angels in the hearts of men.
Pull your head on out your hand please,
and give a listen...
Shouldn"t have to say it all again.
The universe is hostile, so impersonal.
Devour to survive, so it is, so it"s always been.
We all feed on tragedy.
It"s like blood to a vampire.
Vicariously, I live while the whole world dies.
Much better you than I...
So every now and then I get sad, yes it"s true
You"ve known me long enough now baby its nothing new
Like when I feeling bad I feel underwater I feel blue
And you know the only thing I ask from you baby is: Can I swim with you?
Well I really want to begin this again
Cause I miss you as my lover, I miss my best friend
Oh baby why I just want you right by my side
"Cause with you girl I would spend all my time
De jó topic! Beírhatná ide mindenki a kedvenc szövegeit, kinek mi jön be. Én néha rendesen lemegyek hídba egy-egy mondattól, amit hallok a kedvenc zenéimben és totál kiakadok, hogyan tud valaki ekkora szöveget írni. Persze nyilván legtöbbször a zene és a szöveg kombinációja teszi meg a hatását, de azért néha csak úgy ha olvasgatom a szövegeket is simán fejre tudok állni...
Példának rögtön itt van ez, amin mostanában meg vagyok feküdve:
You know I never wanted it to be like this
I"ve been lost in sandstorms left naked by your kiss
In the face of God and his poison leaves
The way it feels right now I really want it to believe
So then you look on me with sad black eyes
Well I heard it coming and you know I lost my smile
In a January that never ends
The gold affections of my past are now just rusty tin
Beszarás szerintem! The Black Crowes "Title Song" c. számából van, ami csak a 2002-es Live lemezen jelent meg, úgyhogy szedjétek le, ha tudjátok, és hallgassátok meg és közben nézzétek a szöveget. Elszálltok a picsába! De magába is gecijó szerintem...
Na, gépelni azt nem tudok. Egyébként az üzeneted 2. részére reagáltam, azaz az önmagukban is megálló szövegekre, amik jók a kísérettel. Jó, tudom, te csak "ritkát" írtál, és 1-2 ember még beletartozik a ritkába.
Azért szerintem van erra példa, például Adamis Anna dalai. Azért mondom őt, mert tőle sok nagyon jó dalszöveget ismerek, és ő az, aki rögtön eszembe jut ilyen beszéégetés kapcsán. Ráadásul ő annyiben is passzol az itt fejtegetett érvelésekhez, hogy nem volt egyik zenekar tagja sem, akiknek írt.
Én a vers és a zene párosítását nem tartom szerencsésnek, mert ritkán sikerül jól. Eddig többségében népzenét játszó csapatoktól hallottam ilyenre jó megoldást.
Egy dalban a szövegnek szerintem annyi szerepe van, hogy konkretizálja miről is szól az adott mű, és többit hangokkal meg lehet festeni. Ritka az, hogy valaki akkora dalszövegíró tehetség legyen, hogy olyan szöveget tudjon írni amelyik önmagában is életképes, és zenekari kísérettel is jó.
Nálunk régen úgy születtek a dalok, hogy volt 1-2 mélkész szöveg, meg 1-2 jó riff, és összepárosítottuk őket. Mostanában úgy megy a dolog, hogy a bőgősünk hónapokig ígérget, hogy majd ír szövegeket, mert van sok ötlete, de mire tényleg hoz valamit addigra már az utólsó hangig ki van dolgozva a nóta, és hogy-hogynem a dalszöveg csak a bőgő-témára illik, de a zenei egészre már nem. Ilyenkor jön az ajtócsapkodás-veszekedés, hogy ez igy nem jó, de hamvába holt ötlet megmagyarázni a bőgősnek, hogy akárhogy szeretné, az alapdallamot akkor is a gitár adja meg, és ki vagyunk segítve azzal, hogy az ének a bőgőre még passzol...
Egyébként meg amelyik dal nem az italról és a nőkről szól az a csajokról és a piáról :)
Az egyik első bandámnál úgy írtuk a számokat, hogy valaki kitalált egy riffet/témát/bármit, az énekesünknek meg volt egy spirálfüzete tele a verseivel. Kiválasztottuk közülük azt a verset, ami ritmusban/hangulatban illett az alapra, dolgoztunk még rajta egy kicsit, és kész volt a nóta. Kb. 6-7 számot sikerült így összehoznunk.
Nekem az a nagy bajom, hogy ahogy itt elnézem, a dalszöveg mindig a zenének alárendelve születik, és emiatt 3 dolog történik: 1. a szövegnek nem lesz igazi koncepciója, csak úgy van valami ami jó a zenéhez 2. de ez a valami annyira nem közhelyes, hogy jól lehessen énekelni 3. és a író mindig bele próbálja csempészni egy kicsit magát amitől felemás dolog születik. Az ideális eset számomra az amikor egy számot egy ember csinál, akármennyire is egoista megoldásnak látszik ez, mert abban az esetben történik meg az, hogy a számot úgy tudja súlyozni, hogy az tényleg jól szóljon, és tényleg énekelhető legyen.
Egyébként a felrakott számok közül 2-2 meghallgattam, de kritikát írni nem szeretnék, mert akkor óhatatlanul összehasonlítanám őket, ami ebben az esetben nem lenne szerencsés, lévén, hogy kettő teljesen különböző stílusról van szó.
nem tudom, számomra példaértékű volt amit az egykori GnR-es fiúk nyilatkoztak valamilyen díj elnyerésekor a Sweet child o" mine c. dal születéséről.
Nem keresek most rá, hogy szószerint idézzek, de kb annyi volt, hogy Axl egyik versére Slash rájátszott 3 akkordot, meg kiötlött egy kis pentatonos intrót, és voila.
Szerintem az torok is felfogható hangszerként.
Csak megfelelő énekesre van szükség, és sokat fog hozzáadni a dologhoz.
Ez kb. olyan, hogy nem minden stílusba/számba kell billentyű, vagy vonós, mégis, amiben jól szól, nagyon megdobja. És ez igaz bármely hangszerre.
Free your minds, folks!
Sztem van olyan zene, amibe kell a szöveg, és van amibe nem. Engem pl. a hideg kiráz az olyan Vai számoktól amiben van ének, viszont egy akármilyen metal zene elképzelhetetlen a aszöveg nélkül. Ez ilyen egyszerű.
A szarok legfeljebb. A klasszikusok is instrumentálisak voltak, mégsem mondod rájuk (remélem), hogy öncélú, vagy mondanivaló nélküli. Nem csak az énekkel lehet elmondani valamit.
Akkor tán vissza a dalszövegekhez? Rendben, valaki az instrumentális zenét szereti. De akkor MIÉÉÉÉRT kell hozzászólni a dalszövegírós témához? Ennyire unatkoztok, fiúk? Inkább gyakoroljatok, ne azzal toljátok el a drága szép időtöket, hogy számotokra tök érdektelen fórumokba írogattok.
émmeg utálom, hogy mindenhol az énekre van kihegyezve a hangsúly, a popban állandóan énekescsjszik nyavajogják el a hülye kis tinis sztorijaikat, a tévében másról sem hallani, csak énekes sztárokról (mikor hallottunk egy zongoristáról??), a metálban alátolják a kvinteket, néhol pont emiatt eljellegtelenedik az egész, sablonhegyek... a jazzben unalmas scatelés megy, úgyhogy én maradok az instrumentális zenéknél!
Hozzánk nemrég csatlakozott énekes, s már megvolt 10-12 instrumentális számunk. Ezeket átformáltuk kicsit (mivel nemvolt ének, több volt benne a változatosság, a szólórészek), hogy passzoljon rájuk az ének, s mostmár csak néhányra nincs szöveg.
Utána pedig szerintem úgy lesz, mint eddig: valaki hoz egy ötletet, akár az énekes egy szöveget, akár a gitáros, bass egy riffet, s valahogy összedobjuk, mint eddig :)
hehe. Mi éppen ezért csináljuk úgy, hogy amikor jön az ihlet, akkor én írok, amikor neki jön az ihlet, akkor zenét szerez. Aztán általában úgyis van 5-6 gazdátlan szöveg meg zene, tudunk olyat párosítani, hogy új nóta szülessen. De amúgy mind gagyi sz*r :)))
Nálunk is zene van először,én pl. nem tudnék adott szövegre zenét írni.Egyszer megpróbáltam,de nem lett jó vége.Mi úgy csináljuk,hogy a kész zenei alap hangulata határozza meg a szöveget,ezzel együtt születik meg az énekdallam.
A writer"s block az magyarul talán úgy hangzana, "alkotói válság".
A mi esetünkben arra értettem, hogy nem egyszer előfordult már, hogy adtam egy majdnem teljesen kész zenei alapot a szövegírónak, és hónapokig nem tudott mit kezdeni vele. Nem jött az ihlet...
Nálunk a másik gityós írja a zenét, én a szöveget, aztán próbán általában megpróbáljuk összehozni. Vagyis meghallgatom, vagy már ismerem a zenei termést, és kigondolom, hogy melyik szöveggel passzolna.
Olyat egyenlőre nem csináltunk, hogy szövegre zenét vagy zenére szöveget. De volt már olyan, hogy a srác hozott új zenét, én új szöveget, és nagyon passzoltak :) De néha cserélgetjük is őket, hogy lássuk, tetszik-e.
Király topic! Épp itt az ideje.
Első nagy kérdésem!
Nektek melyik működik jobban: zenei alapra írni szöveget vs. szövegre írni zenét?
A zenekaromban én írom a zenét, és egy másik srác a dalszöveget. Eddig egész jól működtünk együtt, általában én adom a zenei alapot, és utána írja meg a szöveget. Mondjuk volt már ellenpélda is, amikor én írtam az egyik szövegére zenét. De általában az első verzió él. Ja,és nem adok semmilyen énekdallamot sem vezérfonálnak, az a szöveggel együt jön létre...
Sokszor viszont előjön a writer"s block jelensége a szövegírónknál. Lehet azért, mert problémát jelent az, hogy nem egy ember végzi a szerzői munkát?
Belinkelek pár szerzeményt, várom a kritikákat!