Ismét értesz ehhez is? Miért nem válaszoltál akkor hamarabb? Egyébként csak annyit kellett volna írnod, tonett bútor, és Laci is azonnal tudta volna.A jó pap is holtig tanul!A tetejében meg kérdezni soha nem szégyen!!! Csak ne sugározna belőled folyton az utálat......
Hogy hívják azt a jelenséget, mikor hidraulikus rendszerben nem mesterséges szűkület miatt forr a folyadék?
tudom láma kérdés, de áruljátok el a titkot. Semiacoustic gityóknál a test oldalát az hajlítják, vagy kifaragják?
Nagy dilemma ez nékem, mert ha hajlítják, akkor meglepődök, hogy a szarvakban milyen meredek szögben meg tudják csinálni. Ha meg kifaragják, akkor a szálirány miatt bizonyos részeken nagyon gyenge, ráadásul iszonyat pazarlás a faanyaggal.
Szóval szerintem hajlítják, de hogy a francba, hogy nem törik el közben?
Persze, hogy nem poén. Maga az ábra volt annyira fekete humor, amennyire csak lehetett.(Legalábbis ez volt az infó/urban legend, hogy az ábra erre reflektált. Nem én voltam az eredeti megrendelő.)
Azóta azért eltelt 8 év kb., már nekem is inkább kínos volt a festmény, mint röhejes.
bár egy ember halála nem poén (szerintem), de így majd jobb lesz talán.
Ne törődj azzal, ha huhognak, hogy jaj, most aztán tönkretetted a gitárt! Szerintem amúgy se lesz baja, meg különben is...
Ezt most tényleg sikeresen elb@sztad de tényleg.
Mindig a lakkokon meg az anyagokon megy a megfejtés a fórumon.
Tudod mennyi mocskot kell erre fújni mire olyan lesz, hogy dolgozni lehessen rajta?
Az mit fog tenni a hanggal?
Ez meg kőris nem?
Az enyémen volt festés normális, de leszedtem. Mondjuk nem így.
Mosz k réteg matt nitró van rajta csak és úgy szól mint a barom.
De miért nem kérdeztél?!!!!
Mondjuk lehetett volna hőlégfúvóval 240-250 fokon szépen lemelegíteni a kényes részeken de akár a egészen is. Hibátlan lenne. De még 300-on is simán.
Ragasztott hát a nyak-test illesztés eleve vékonyított volt. "Gyárilag". Tele van ívekkel az a rész. Alig lehet hozzáférni.
Az alsó szarv hátsó részét meg amúgy is ki akarom tágíttatni, mert picit beleütközik a kezem.
A kontaktcsiszoló ugrott, most esett le, hogy ragasztott a nyak.
A nyakillesztésnél nem jöhet szóba átalakítás nagyon, mert egyik fához van ragasztva a másik. Ha az alja még jobban elvékonyodik, egyszerűen kiszakadhat a nyak.
Kezdhetsz színben gondolkozni mert amit képeken látni a nyakrésznél hátul és a szarvak belső felén, azt normálisra kicsiszolni csak testkontúrvesztéssel lehet.
Erre szórógitt kell oda, hogy aztán lehessen alapozni, színezni majd fedőzni.
A ragasztott nyak miatt a furnért is el lehet felejteni mert nem fogod tudni rendesen megpréselni, olyan lesz mint a balaton. Kontaktragasztóval neki sem érdemes állni, de nem is a ragasztó a legnagyobb gond hanem a préselés.
Szépen megkérlek, hogy fejezd be azonnal és fordulj hozzáértőhöz!
Van pesten jó pár. Hallgass rám kérlek mert Mákosnak szóról szóra igaza lesz.
Ha már nincs is.
Még nézegetem egy ideig, mert még nem tudom eldönteni, hogy mennyire tetszik. 1 db-ból van a test, tök érdekes a rajzolata is.
Alszom rá.
Egyébként sem én csinálnám már ezeket a kényes műveleteket. Ezt már rábízom szakértőre. Csak magam nem merek nekilátni. Nincs meg hozzá a tapasztalatom, sem a gépesítésem.
Viszont ha a tetejét furnérozod, az alját is kell.
Mert lehet hihetetlen, úgy eltekeri a fát mint a sz@rt ha csak egyik felére megy.
Nem gondolod végig a dolgokat, próbálok segíteni amit lehet.
Ha a hátulja nem domború, akkor esetleg kontaktcsiszolóval le lehet vetetni belőle és lehet rátenni topot. Kérdés megéri-e, tud-e olyan minőségű anyagot tenni rá ami javítja a hangot.
Ha nem tetszik a mintája most, akkor egy jó furnér esetleg, de akkor is kell csiszoltatni mindenképp miután hozzá lett nyúlva.
De a furnért is csak teljesen sima felületre lehet feltenni arra való présben.
Na erre én nagyon kÍváncsi vagyok mi sül ki belőle!Megvallom nekem ez a gitár eddig volt baromi ronda(elnézésed kérem, de nekem ez tényleg nagyon nem jött be) és nem tönkretéve, hanem életre keltve lesz, ha jó minőségben lesz elkészÍtve!
Te csináltál James Hetfield Ironcross LP kopit is, ha jól emlékszem, ugye?Az is jól sikerült darab volt!
Egy szép transzparens lakkozás, valami szÍnnel igen széppé tenné ezt a gitárt!Nagyon várom a végeredményt!
Tényleg csak mint kívülálló és nem szeretnék belepofázni de jót akarok nagyon is, mert mindig jó volt a kapcsolatunk.
ezért azt mondom, hogy jelen állapotában kezdj el konzultálni Harryval (elnézést tőle nem szeretném idecitálni ok nélkül), mert ő az aki tud megfelelő segítséget nyújtani egy ilyen volumenű hangszerhez és a munkálatokhoz.
Még nem tudom. Ha festem is, áttetsző lesz.
Mod? Még ki kell számolgatnom. Lehet, hogy lesz. Ha igen, akkor elég sokminden változni fog.
Persze csak lépésenként...
az egyik még nem száraz kb. 12cm átmérő és 80cm hosszú, de görbe. ma vágtam, sajnos a 20cm átmérős közepe korhadt, abból ilyen 7-8-9cm átmérős ágak ágaznak el. majd még megnézem, sok kisebb 3-4-5cm átmérős ág van, amit majd elégetek lent falun a többi kiszáradt, kitört fával együtt.
"A növény kis mérete természetesen behatárolja felhasználhatóságát is, rönkjei mindössze nagyjából méteresek és 10-20 cm átmérőjűek. Igen lassú növésű, ami nagy tömeggel is jár: talán a legnehezebb európai faanyag, sűrűsége kiszárítva 1000 kg/m3 körüli. Szárazon a geszt és a szijács színben nem különül el, egyenletesen világossárga, halvány narancssárga. Nagyon lassan szárad, közben erősen zsugorodik, nagy repedések jelenhetnek meg rajta, a végén azonban igen stabil anyagot ad. Nehezen beereszthető, vizes pácokkal fölösleges is kísérletezni, lakkozni fölösleges, elég polírozni, viaszolni. Nagyon kemény, sűrű fa, életlen szerszám be- és megégetheti. Roppant finom és sima az anyagszerkezete, kiválóan esztergálható. Annak idején ipari, műszaki felhasználásban a nyomda- és a szövő- és textiliparban használták: orsók, hengerek, csigák, vetélők készültek belőle.
Kesportal: IMG 7727
Manapság fafaragók, szobrászok kedvelt fája, használják hangszeralkatrészekhez, fúvós hangszerek (furulya, klarinét, oboa) hangtestének gyártásához, emellett az intarziakészítés alapfája is. No, és a sötét ében mellett persze örök idők óta a sakktáblák és sakkfigurák világos elemeinek legfőbb anyaga (ennek tiszteletére az Opinel tavaly egy Sakk-matt nevű, rétegelt ébenből és puszpángból esztergált nyelű limitált modellt is kiadott). Igen finom és homogén szerkezetének köszönhetően egyeduralkodó a fákkal kapcsolatban elképzelhető legnagyobb finomságot igénylő felhasználásban, a fametszet-készítésben: fém- és csontvésnökök módszereivel és szerszámaival dolgoznak rajta."
Maccaferri.
(ezzel a montázzsal búcsúzom ettől a topiktól. Köszönöm azoknak akik több éve elkezdődött "hangszerelem" témában bátorítottak, ötletekkel kritikákkal, vagy egyszerűen csak véleményeztek. Őszintén köszönöm, mert az vitt előre.)
Nitro nem lesz jó hidd el.
Az arra jó mikor hibátlan a felület, lefújod 8-10-szer vékonyan és lehet becsiszolni stb... Viszont azzal feltölteni nem lehet, mert egy idő után nem fog megszáradni, puha marad, lehet elölről kezdeni.
milesi.hu oldalon tudsz hozzád közel eső boltot keresni.
Víztiszta baromi vastag 2k-s alapozót keress, a tetejéra meg mondjuk tegyél akrilt ami 2-s 50-50%.ost.
Köszi szépen. Nitrólakkom van itthon bőven, meg vizes pácom, azért gondoltam ezekre, de körülnézek, milyen lakkot tudnék venni esetleg még itt helyben.
Csiszolnivaló van rajta bőven, tudom, sok ki fog jönni a gyalunyomból, persze a mélyebbek megmaradnak.
Pácolni valami ilyesmi színre szeretném, a fa is ugyanaz.
Ha már így alakult, mert a gyalu sajnos ezt úgy kikapta ahogy a nagykönyvben le van írva.
szerintem egyébként ez látszódni fog bármit teszel vele. Mégpedig azért mert a pác máshogy terül a kiszakadt részeket, szépen kontúrosan körbe fogja jelölni a lukakat.
Ha pácolva és lakkozva lesz, akkor bizony csak feltölteni tudod, pl. pe lakkal mert az igen vastag. Esetleg kérdés még, hogy milyen színre lesz pácolva. Talán-talán folyékony fával is kitöltheted, de akkor eleve szeszes pácot fújj rá, és nem árt magát a lakkot is kicsit megszínezni a páccal finoman. Egyébként a nitrót nem erőltetném erre mert igen vékony és hamar lekopik, nem kemény az. Akrilt vagy észter lakkot kellene arra tenni.
Sabbat, lakkozással kapcsolatban kérdezhetek?
Nem gitár ugyan, hanem gitárkombó, most csinálom a dobozát, nem kárpitozom, pácolva, nitróval lakkozva lesz, ha elkészül.Létezik valami anyag, amivel a fa egyenetlenségeit el lehet simítani lakkozás előtt, erre lennék kíváncsi, hogy mit és hol kellene keresni, nem használtam még ilyet. Kőris testű gitáromnál lakkal+csiszolással töltöttem fel, de az elég macerás volt. Ez mondjuk simábbra csiszolható a kőrisnél, viszont nagyobb felület, úgyhogy talán kipróbálnám azt az utat.
Köszönöm a segítséget és a bíztató szavakat, innen most már tényleg nincs más hátra, mint nekiállni! Majd teszek fel képeket, ha alakul a dolog!
2016-01-17 09:53 |
#9171
Innentől a magad útját fogod járni.
Persze elmondja mindenki azt amit a leghasznosabbnak tart, de végül neked kell megtalálni az utat. Mi az ami a kezedre van leginkább, stb..
Pár próbamunka és ez ki fog alakulni szépen.
Egyébként a felsőmaró aljáról leveszed a műanyagtalpat, akkor átmenőcsavarral aminek a fejét süllyeszted, fel tudod csavarozni egy munkalapra. Kiváló erre mondjuk egy 10mm körüli rétegelt lap. A lényeg, hogy ha felülről tartod kézzel a marót, akkor gyakorolj előtte sokat, mert a szarvaknál nem sok minden lesz amin fel tud feküdni a maró, így könnyű hibázni. Szerintem ezért jobb az asztal, és még jobb a csiszoló.
Kell egy villanymotor, mosógépé is bőven megteszi, esztergáltatni kell egy tengelyt hozzá, egy ékszíj és és két kerék a szíjnak. Nem sok pénzből megvan, nem kell 30-ezres fordulat, stb...
De ez csak egy példa, mivel megvan a magadhoz való eszed és ha affinitásod is van hozzá, hamar a aját utadra fogsz kerülni.
MDF-ből simán meg tudod csinálni egy oszlopos fúróba fogott hengeres csiszolóval. Kicsit pepecs, de ha ügyes vagy, jó lehet.
Az asztali maró kontra felső maró-nál mindegyiknek megvan az előnye és a hátránya is. A legfontosabb, hogy jó marókéseid legyenek. és minél kisebb fogásokkal dolgozz, mert könnyen belekap, és szakít, de ha elcseszed, még az ujjadat is pillanatok alatt viszi:)
Blackie,gitárkészítés témában ez a legnépesebb fórum:
basszusműhely itt is tájékozódhatsz,akár faanyagot,alkatrészeket is vásárolhatsz,ha van valakinek felesleges.
A sablon elkészítés természetesen működhet kézi munkával,akár a test is készülhetne így,ha nem lenne kéznél maró.
A csiszoló henger szerintem necces sablon nélkül.Ha nincsen valami ütköző,akkor elég nehéz lenne pontosan és egyenletesen dolgozni vele.Ha nagyolásra gondoltál akkor oké,de egy munkához felesleges,gyorsan lehet reszelővel is dolgozni.
A sablon kivágása szerintem simán működne felsőmaróval
Nagyon szépen köszönöm a válaszokat mindkettőtöknek! Igen, a youtube hatalmas segítség, rengeteg órányi videót bújtam már át mindenféle építőtől, a garázs-barkácstól a manufaktúráig, igyekszem annyit tanulni, felkészülni, amennyit lehet. Én is sablonkészítéssel gondoltam kezdeni, az lenne a kérdésem, hogy mondjuk egy mdf sablon legyártása CNC nélkül működhet-e a szalagfűrész-csiszoló kombóval? Arra gondoltam, hogy tervrajzot full méretben megcsinálom, felviszem az mdf-re, szalagfűrésszel körbevágom, és olyan csiszoló megoldással (pl. Sabbat az általad említett hengeres leosztással), ami tartja a derékszöget, és rengeteg türelemmel és óvatossággal a körvonalig csiszolom. Tudom, hogy pepecs munka, de az nem baj, legalább az egyetem után kicsit kikapcsolna. Szerszámügyileg egyelőre egy felsőmaró áll rendelkezésemre, gondolom ,hogy egyszerűbb lenne az alulról rögzített megoldással, de rengeteg videón a felsőmaróval dolgoznak, majdcsak sikerül, nyilván ebben az esetben nem ugrok neki a teljes vastagságnak, csak szépen apránként! Valamint a maróhoz kapcsolódva lenne még egy kérdésem: mi a véleményetek arról a megoldásról, amikor a blank-ra rögzített sablont egyből a maróval, szép apránként, lassan marom ki a tömbből, a'la humán-CNC? Vagy ez nagyon eszi a maró fejet és csak abban a legvégső esetben folyamodjak hozzá, ha kitör a világvége és semmiképp nem jutok szalagfűrészhez?
Legvégül pedig köszönöm a bíztatást és a kedves szavakat!
2016-01-16 09:08 |
#9167
Van egy ismerősöm aki nagyon komoly íjakat készít.
Nála láttam, hogy semmit nem mar, hanem csiszol.
Tehát kisebb hengerek tetszés szerint amiken tetszőleges csiszolópapír van,
és az adott munkához kialakítva a henger végét vagy épp a tövében van a csapágy.
Természetesen ezeket szakemberrel kell legyártatni, a legokosabb megoldás a test kimarásához mert nincs esetenként égés illetve utólagos kézi csiszolást is megspórolhatjuk, azonnal készre van csiszolva, és teljesen pontos.
Gyorsan készítettem is egy ilyet, na nem mint kellene, de enni nem kér.:)
Viszont az ötletet gondoltam közzé teszem.
2016-01-16 08:59 |
#9166
Bammeg ez a sok pontos...
Figyelhettem volna, de reggel van még.:))
2016-01-16 08:57 |
#9165
Ha megfogadsz egy tanácsot, akkor úgy állítsd össze a setupot, hogy a maró egy munkalapra legyen felcsavarozva alulról.
Így magát a testet sokkal könnyebben és hiba nélkül tudod kimarni.
Megfelelő kést lehet hozzá kapni ami egy lépésben tudja ezt, de annak 12-es a szára.
Csak akkor állj neki, ha ténylegesen megvannak az alapszerszámok.
Nagyon fontos, hogy a marókés főként a testkontúrnál nem faragásra való, tehát max 1mm maradjon rajta a kivágás után. Amire dekopír fűrész még véletlenül sem jó, csak pontos szalagfűrész ami pontos derékszögben vág.
Első legyen egy pontos sablon legyártása mind a testhez, mind az üregekhez és ami igen fontos az az, hogy az összesen pontosan jelülve legyen a középvonal.
Egyébként őszintén mondom az első 3-4 hangszerem, hagyott kívánni valót maga után, főleg a festés, lakkozás. Az is egy szakma. Viszont azokból sokat lehet tanulni és, ha megvan a "szerelem" akkor tovább mész, és egyre jobb leszel.
Ha javasolhatom, kezd el a testet, és amikor az kész, akkor még mindig eldöntheted, hogy a nyakat is te csinálod, vagy inkább beszerzel valahonnan egy kész nyakat hozzá. Én a hardware-ekkel is hasonlóan járnék el. Habár a híd vagy tremolo, fontos, hogy meglegyen az építés azon szakaszában, amikor oda kerülsz.
A nyakzsebet mard kisebbre, mint a standard méret, mert bővíteni később is tudod a már megérkezett nyakhoz, vagy amit te készítesz, azt hozzá igazítod. A szép munka egyik fontos eleme a jó szerszám. Amikor én kezdtem, a szóló gitár test építést, semmim nem volt csak egy marógép. A pallót elvittem gyalulni, majd összeragasztottam a kívánt méretet, majd megint kontaktcsiszolni, és elvittem CNC-vel körbemaratni. Ezt kétszer csináltam így lett egy pontos sablonom, ami alapján a többi testet már nulláról egy szál maróval csináltam. Azóta sok minden változott. Egy sablonnal mondhatni CNC pontossággal lehet dolgozni, ha ügyes vagy, és sokkal élvezetesebb is.
Később majd fontos lesz az anyag választás is, ha lehet olvass sok ilyen irodalmat, és a youtube is a barátod:)Az igazság az, hogy ha nem lógtad el a technika órákat, és volt kézügyességed, és van youtube-od , akkor könnyen elkészíthető egy elektromos gitár.
Nyugodtan keress, ha kell infó, segítség, de vannak itt többen, akik csinálnak hangszereket szerintem Ők is szívesen segítenek.
Erhard Handmade Instruments facebook oldalamon is sok minden infó fent van, talán az is segítség lehet. Nincsenek titkok, elmúltak már azok az idők, amikor a mesterek a halálba vitték a tudásokat, persze azok hegedűkészítők voltak:)
Sok sikert és örömöt kívánok az építéshez.
Köszönöm a választ Harry!
Rendben, megfogadom a tanácsot, nem megyek neki túl nagy elvárásokkal az első építésnek és nem bonyolítom túl. Ehhez kapcsolódóan szeretnék még kérdezni. Mi a véleményed, jó ötlet-e a gitártesttel egy időben belefogni egyből egy hozzávaló nyak építésébe is, vagy első alkalommal inkább szerezzek hozzá kész nyakat, és ahhoz igazítsam a nyakzsebet? Valamint hardverek tekintetében érdemes egyből minőségit beszerezni, és azt mondjuk a későbbi, jobb modellbe átépíteni vagy szerinted ne szórakozzak ilyennel, és egyelőre járjak el ezzel is úgy, mint a faanyag tekintetében, szerezzek be valami működő darabot, ne túl drágán?
Ha majd belekezdek, és valahol megakadnék, tanácsra lenne szükségem, kereshetlek-e esetleg emailben? Láttam, hogy gitárépítésben már hihetetlenül magas színvonalat képviselsz!
Szia Blackie.
Nem érdemes az elsőt túlspirálni. Vegyél valamelyik fatelepen égert, vagy valami öreg asztalostól régebbi anyagot és azzal kezd. Komoly anyagot csak akkor vegyél, ha már legalább 2-3, de legalább egy hangszeren már túl vagy. Ha kell egyéb infó szólj.
Halihó, ide is bemásolom a kérdésem, mostanában úgy látom többen látogatják ezt a topicot, mint a házi építgetőst!
Sziasztok!
Valamikor a közeljövőben neki szeretnék állni az első saját építésű gitáromnak (vagy legalábbis gitártestnek). Konkrétumok még nincsenek, illetve sok minden kavarog a fejemben, de kezdésnek mindenképpen valami egyszerűbb (de nagyszerű) változatot választanék koncepciónak, jelenleg a szükséges szerszámok összegyűjtése fázisban vagyok. :)
A faanyag vásárlásában szeretnék egy kis segítséget kérni. Szerintetek mivel járok jobban, ha valamelyik hazai fatelepről vásárolok alapanyagot (pl.: Zatik, ilyesmi) vagy neten keresztül rendeljek, mondjuk a Stewmac-től vagy a Warmoth-tól? Az első opciónál annyi segítség lenne, hogy van ismerős asztalosműhellyel, így a beszerzés elég könnyen menne, viszont tudom, hogy ezek a fák gyorsszárítottak, és gondolom a nedvességtartalmuk még mindig magas egy hangszer elkészítéséhez. A második lehetőségnél viszont nyilván benne van, hogy nem látom kiválasztásnál az anyagot, csak ha megérkezik, plusz nem tudom, mennyire húzós a szállítási díj/vámolják-e a cuccost... :/ Tisztában vagyok vele, hogy ezek az első "karcsapások", tanulómunka, satöbbi, de ha sikerül, szeretném, hogy egy normálisan használható hangszer legyen belőle. :)
Előre is köszi a választ, szép estét! :)
Köszönöm.:)
A szólógitár készítésben is van sok öröm, és nem tuolsó sorban elkészül egy hétvége alatt:) (lakkozást nem számítva)
Viccet félre téve. Kihívás, most főleg ez:
15" jazz gitár. Full fa, nem cnc, nem rétegelt.
Erhard Handmade Instruments F5 2-355 mandolin
-schaller kulcsok
-ében fejborítás
-ében fogólap
-12" rádiusz
-öreg hegedű anyagok
-nitro lakk
A mandolinos körökben nagyra tartott Pintér Zsolti az alábbit nyilatkozta:
"Fantasztikus hazai mestermunka! Fognak még irigykedni a Gibsonos bajtársak! Gratulálok és köszönöm, hogy megtiszteltél és elhoztad megmutatni! PZs"
Képek itt!
Veszprémben (pontosabban Márkón) Meglesheted a "thinline" F lukasat. Lassan lesz a jútyúbon is fenn a szombati koncertünkről videó, ott is meg lehet sassantani. Zseniális hangszer egyébként.