Na,eddig erről sem hallottam,hogy ez is számíthat a hangban.
Ezt találtam:
tone block Lehet,hogy bennem van a hiba,de nem hallok semmi különbséget.
Sajnos nem értem mit magyaráz,egyáltalán melyik gitárban van ez a "resonari tone block"?
A vesszők Szibériából származó, Borovi fenyő pálcából készülnek. Gyerekvesszők 5/16”-os (8.0mm) pálcából készülnek a súlycsökkentés miatt, a hozzá illő heggyel, tollal, nockkal. Felnőtteknek 11/32”-os (8.8mm), merevségük szerint szétválogatott, legfeljebb 33” hosszú pálcából bármilyen igény szerinti vesszőt elkészítünk."
még az azonos fajtánál is látszik a különbség merevségben mert ugyanolyan vastag a 30#-hoz való felnőtt vessző, mint a 65#-hoz való...
He az a gityó
Harmony full fenyőből készült,akkor lehet jó hangú gitárt csinálni fenyőfából is.(kédés,hogy milyen fenyő??)Nekem legalábbis tetszik a hangja.Elég vékonynak tűnik a test.
Ha már mindenképpen fenyő nyakat akarsz csinálni ajánlatos több darabból ragasztani,így erősebb lesz,tehetsz bele carbon rúd merevítést is,és természetesen fontos,hogy legyen benne nyakállító pálca.A lucfenyő az egyik legjobb rezonáns anyag,ezért is használják akusztikus hangszerek fedlapjának.Jó akusztikus gitár fedlapnak keményebb anyag is,pl. kőris,de ebből vastagabbra szokták csinálni.A fenyő rezonáns tetők vékonyabbak,ezek a puhább anyagok vékonyan jobban rezonálnak.Nem tudom,hogy ez tömör testű gitárnál mennyiben számít,de ha az kell,hogy minél jobban rezonáljon akkor érdemesebb a lehető legvékonyabbra csinálni a testet fenyőfából.Elvileg a nyakat is,de ez a puhasága miatt nem ajánlott,ezért is jó a carbon merevítés.Nekem van egy régi vörösfenyő testű Höfner lapgitárom,nagyon szép a hangja.3.5 cm vastag a test,gondolom nem véletlenül.A vörösfenyő jóval keményebb a lucfenyőnél.Gitárhoz használják pl. a redwood-ot,ez a mammutfenyő.
Tisztában vagyok vele ;)
Erre utalt a példám is. Nem mahagóni ugyan a test, de mégcsak nem is ragasztott nyakú, karakterben mégis hasonló hang jön ki belőle, vastag, felharmónikus-gazdag, stb. Ezért próbálkoztam be a gibson szedőkkel. Én inkább kipróbálom ami érdekel, nem virtuálisan elmélkedem. Ezért találtam ki ezt is. A másik meg, hogy nem nagyon van ilyen. Még jól is elsülhet :)
Nem akarok okoskodni, de nincs konkrétan "fasza hangszedő" és szar (na jó, szar az azért van, de csak mondjuk ha sípol, zajos, vagy szimplán meg sem szólal). A test rezonanciák és a PU kellően eltalált találkozásából lesz a jó sound. Ezért nem lesz soha mahagóni Les Paul gitár sztratós hangú. Beleteheted a drága vintage Fender Single szedőt - az eredmény borítékolható...
Egyik oldalról sajnos nem tudom, hogy pontosan milyen fenyőt használt a Fender, vagy a Harmony. Ha valaki tudja, ne tartsa magában.
Másik oldalról viszont direkt abból a szarból akarom megcsinálni :)
A munka nehezebb vele sajnos, mert bár puha fa, de könyebben szakad fel a szál... Meg persze biztos nem lesz tartós. Beépített relic :)
fenyőből több gyártó készített testet és nem feltétlen rossz, a nyakhoz viszont nem mindegy milyen szilárdságúból készíted....
vastag húrokat használnál?
Pl.: az Italia Maranello Classic-om agathis (dammarafenyő). Többen megmondták itt a fórumon, hogy az jó nem lehet. Pedig ez a gitár kurvajó. Telt, meleg, karakteres vintage hangja van. És itt jön a képbe a hangszedőpara, ugyanis ezen gitár Wilkinson hangszedőkkel érkezik, amit naívan lecseréltem Gibson '57 Classic-okra (hídhoz '57+), és szarabb lett a hangja. 3 napon belül visszacseréltem az eredetiket, és adhattam el egy kis buktával a Gibsonokat... Pedig azok Gibson hangszedők kifejezetten fasza szedők.
értem, de épp ezért írtam, hogy többféle fenyő van, a simafenyő, meg lucfenyő fűrészárú az elterjedt és az puha, nem tartós, míg a vörös fenyő dupla olyan kemény és tartós....
meg a fekete, erdeifenyő is sokkal keményebb a lucnál...
Pl.: Harmony Stratotone H44 vagy H88, itt a nyak is abból van. Azaz volt :)
Nem szép gitár, de nekem tetszik. Valahol hallottam a hangját is, kifejezetten kellemes volt.
Ha az epoxigyanta jó volt hangszergyártásra, és hírös Steinbergerek születtek belőle, akkor a fenyő mérne..
2010-12-13 10:33 |
#8013
Pont az ilyen vélemények tüzelnek jobban fel ;) Bebizonyítani, hogy lesz tüzifából is jó hangszer. És ugye még egy adalék arra vonatkozólag, hogy mi számít igazán, a fa, vagy a hangszedő ;)
Míg a korai telék nyaka jávor volt ha jól emlékszem, a Harmony Stratotone-nak a nyaka is fenyő volt (50-es évek), szép hangú gitár az ám.
Nem lesz az a fa túl puha egy teljes, tömörtestű gitár elkészítéséhez?
S amennyire én tudom - jelzem, nem értek a hangszerkészítéshez - a fenyőre különösen figyelni kell, mert magas a gyantatartalma, könnyű rossz minőségűbe (gyors növésű fajták) belefutni...
Honnan tudsz olyan faanyagot beszerezni, ami minden kritériumnak megfelel?
Abszolút fenyő a nyak is :)
A legelső CBG-m esetében is fenyő a nyak, minden egyéb merevítés nélkül, és meglepően fasza. Tartja a hangolást precízen. Persze ehhez durung vastagnak kell majd lennie, de logikusan ez a gitár nem sportgitár lesz.
Az elképzelés egy ultimate blúzgitár. Testen átmenő fenyő nyak, fenyő szarvakkal. No radius, szép egyenes fogólap és híd.
Hangszedő kérdésben meg ugye még a koncepció a lényeg. Single-ben gondolkodom (sima vagy P90) a tiszták miatt. Nem is márka a kérdés leginkább, hanem paraméterek. Csak ehhez kevésbé értek :D
hú, fenyő a nyak is? az kemény! ja, nem... :)
ilyen esetben én azt csinálnám, hogy összeépítem, meghallgatom, majd eldöntöm, hogy milyen jellegű szedőt kéne beletenni, hogy ne legyen túl mély/túl vékony/túl bármilyen hangú.
mondjuk én fenyőből max testet csinálnék, azt is csak duzzogva, de nem ez volt a kérdés :)
Tavasszal állok neki a full fenyő elektromos gitáromnak ;) Ha már faanyag mizéria a téma :)
Ez ugyebár nem saját hülyeség teljesen, Harmony Stratotone, sőt ugye korai Telecasterek... Dő kvessön iz, hogy milyen hangszedőkkel próbálkozzak majd? Hmm.
bezony. van egy olyan elméletem, hogy az egydarabos test jólszólásának az urbánus legendája is onnan ered, hogy egydarabos testhez leggyakrabban (legalábbis kőrisből... mahagóni az más tészta, amíg volt legalábbis mahagónierdő a Földön :) az ilyen tőközeli darabok voltak alkalmasak, amik könnyebbek, és puhábbak... nekem meg az ilyen mindig jobban szólt, persze ez csak elmélet.
Csak nagyobb súly, nagyobb nyomás - nagyobb sűrűség lenne a logikus. de tudom, h nem ezt tapasztaltad, a könnyű kőriseid pont tőközeliek, ha jól tudom.
a vetemedésnek nyilván jobban ellenáll, merevebb valami lesz.
és ez a kulcsszó is egyben.
minél több darabból van összeragasztva akár a test, akár a nyak, annál merevebb. a rezgések minden hirtelen felületátmeneten megtörnek, visszaverődnek.
egy darab fának van egy adott karaktere (mondjuk úgy rezonanciája), bizonyos frekiket nyel, másokat kiemel. szerintem ez jó dolog egy hangszernél.
az ilyen sok darabból összerakott merev valami, annál meg nem igen vannak ilyen domináns frekvenciák, az hifi hangot ad inkább. ott jobban érvényesül pl a pickup, egyéb dolgok, mint a fa.
kinek mi tetszik, vagy mi a cél. én szintén szeretem, ha "hallani a fát", vagyis van egy karaktere a hangszernek. akusztikus gitároknál is a menőbbek nem laminált lapokból készülnek, hanem darab fákból.
Szerintem sokminden közrejátszik a hang "minőségében"... Pickup,Faanyag elsősorban... Aztán hogy milyen vastag a test, a nyak, milyen a csatlakozása (csavaros,ragasztott,neckthru)... Haverom szerint a bundok is közrejátszanak kis mértékben (jumbo bundok pl)...
De ne kezdjünk el százalékolni Isten ments! Nyilván nem lehet ezt beosztani.
Én amúgy is kézbenaszandista vagyok, de persze hogy számít valamennyit minden részlet.
Osztom a véleményed. De ne kezdjünk el százalékolni
Az én gitáromnak elég jellegzetes hangja van akusztikusan. Ebből valamennyit vissza lehet hallani kierősítve is, minden hangszedőállásban, de leginkább a két hangszedő együttes használatakor. Persze ez azt is jelentheti egyúttal, hogy nem olyan hangszedőim vannak, amit a gitárom fái "megkívánnak".
Amúgy a nyaka egy darab feketedió, de a közepén van egy szép göcs Nekem tetszik, nagyon sexy, csak lehet h az anyag "homogenitását" nagyban rontja. Vagyis a szálak egyenességét, amik a rezgést továbbítják. Így is vállalható hangja van, jobb fából még jól is szólna.
De amúgy nincs sok jelentősége. Jó hangszedő, aztán szevasz. Nem akarok túl kötözködőnek látszani, de ez nagyon nem igaz.
(Éppen ma adtam kölcsön egy Stratocastert egy barátomnak, már többször hívott, hogy állandóan lefossa a bokáját, olyan jó. Ugyanazt a szedőkészletet, ami most ebben van, pár hónapja beletettem az ő egyik Stratocasterjába, arra húzogatta a száját erősen. Szóval nem csak a szedő.)
Ááááááááááá....
Fákról volt szó, vazze...
Azon belül legyen minél homogénebb.
A cikk még arra is kitért, hogy például a földhöz közel eső része nem jó, mert túl tömör ott a fa, stb.
De amúgy nincs sok jelentősége. Jó hangszedő, aztán szevasz.
Én még nem hallottam hogy akusztikus hangszereket különböző fákból ragasztottak volna össze. (minőségit persze) Elég kevés gitár készül egyetlen féle fából.
Legalábbis egyszer olyat olvastam egy cikkben, hogy minél homogénebb közeg kell a jó rezonanciához. Akárhogyan nézem, a fa nagyon messze áll a homogény közeg fogalmától.
Gondolom kiszélesedik így a fr. tartomány, de romlik is a rezgés "minősége".
Én még nem hallottam hogy akusztikus hangszereket különböző fákból ragasztottak volna össze. (minőségit persze)
Most itt a hang szempontjából rezonáns részekre gondolok.
Azt el tudom képzelni, hogy ha adott egy fajta fa, aminek egyfajta hangszíne van, mondjuk a juharnak a magas, meg egy másik, mondjuk mahagóni, ami mélyebben szól, a kettő együtt kiadhat valamit. a kérdés csak az h egy bizonyos kettő közötti frekvencián rezeg jobban,, vagy egy szélesebb hangszíntartományban.
Én nem hiszem hogy a különböző fákból összeragasztott az jobban rezonálna.
Legalábbis egyszer olyat olvastam egy cikkben, hogy minél homogénebb közeg kell a jó rezonanciához.
De persze ki kellene próbálni.
Meg az egyrétegűhöz az is kell, hogy egész nyakszélességben hibátlan deszkát fogj ki, míg a többrétegűvel könnyebb kikerülni. De leginkább vetemedés ellen csinálják, illetve ha többféle fa (mondjuk juhar meg mahagóni), akkor állítólag többféle hangtartományban tud jól rezegni. Ami talán jobb. Talán nem jobb, csak más.
Ki kéne próbálni.
De kinek van arra pénze meg ideje, hogy az összes test-, nyak-, test-nyak kapcsoltat...stb. konstrukciót végigpróbálgassa. Az ember inkább megveszi, ami jobban tetszik fülre, meg szemre.
egyrészt (szerintem) a többrétegű jobban ellenáll a vetemedésnek, és a hőmérséklet változásoknak, másrészt a tömegtermelést is elősegíti.
az egy darabból készült nyaknak (és testnek) sokkal több előkészítési idő kell, hogy az évek során is megbízható gitár készüljön belőle.
amúgy én az egy fából készült nyakat részesítem előnyben.
egyszerűen jobban szól. véleményem szerint a nyak az alfa és omega a gitár felépítéséből. ha szar fa a nyak, döglött a gitár, míg egy tökéletes nyak megmentheti az egész hangszert.
Helló !
Azt szeretném kérdezni, hogy miért jó ha a nyakat sok rétegből rakják össze ?
Ha egy fajta (+ a fogólap esetleg más) fából van, az miért smafu ?
soha nem idegeskedem, ezen meg végképpen
azonban sok hangszerésszel vagyok baráti viszonyban és ha ők nem tudnak az érdekeik sérelméről akkor szót emelek
ezért tekintem kicsit személyesnek a kérdést
...aztán jól megkaptad tőle a fórumon! Jogos a pont, aki nem olvassa folyamatosan a bassmanok topicot, az ne akarjon már véleményt nyilvánítani Jetiről egyoldalúan, mert nem fedi a valóságot! A másik oldal is ugyanúgy igaz, aki nem ismeri személyesen Jetit, az ne akarja megítélni emberileg csakis a fórumos bunkóságairól. Sokszor megírtam már, le kell ülni Jetivel sörözni és dumálni. Az életben szerintem teljesen más, mint itt a fórumon. Vegyétek már észre, hogy élvezi, ha a középpontban van, azért fikáz és fröcsög mindent és mindenkit. Hagyni kéne őt ahogy van szerintem ahelyett, hogy oldalakat írnátok róla!
A basszusgitárosunk vett Jetitől szedőket. Én is jelen voltam és ott nem hangzott el semmi olyan amiket te itt írogatsz.
Bemutatta korrektül a termékét, beinvitált bennünket a házába, még borral is megkínált minket, szóval írogatsz itt szokás szerint minden baromságot.
nem nagyon ismered a jetis sztorikat, csípőből fikázott le mindent.....olvasd el a pickupok, bassmanok meg a jeti topikot 2 évre visszamenőleg, úgy talán megérted....
én ahányszor kérdeztem tőle szakmait, teljesen normálisan, segítőkészen válaszolt. van egy olyan mondás, hogy "tudni kell kérdezni". meg lehetne egy ilyen is, hogy "tudni kell vásárolni". ha totál hülye a vásárló/kliens/páciens, akkor a boltos egy ideig lekövetni kénytelen, de aztán válaszút elé áll: vagy megmondja a véleményét és jót tesz (jó tett helyébe jót ne várj esete), vagy leszarja. a hiba azon részletben bújik meg, hogy itt látatlanban mindenki azt "látja", amit látni akar. jeti is. tehát amikor csípőből véleményt nyilvánít, akkor a valóság kis virtuális szeletéből következtet a teljes valóságra, ami sajnos behajtani tilos..
a boltban bunkók veled az sokkal "emberközelibb" élmény, de mégis mennyien járnak a nagycicalukba... na ugye
lehetetlen elképzelni is, hogy bárki más tudna ilyen szintű hmm, nevezzük summa summarum PINAMÁNIÁ-nak... vagyis ne soroljuk, úgyis tudjuk, és ez egy jó szó önmagában is. szóval ehhez azért egy jeti kell valljuk be.
"amit jeti csinált az antimarketing, nyilván az ő dolga, de a többiek ebből is tanulhatnak..."
"ha megnézel más fórumos gyártókat, pl.: kasleder, prolude, ewr, zolkow, sublime, stb.... ők jól tudják használni a fórum adta lehetőségeket, jeti csak kárt okozott eddig a saját üzletének az itteni ügyködésével...."
nah ezt a kettőt összerakva.
a "többiek" már most is jól csinálják tehát. (BOCS!)
nade, itt van egy referenciája. hallgassátok, hogy tetszik-e a sound
bass pu-i..
én a/b(/c) teszten már próbáltam jeti/q-toner/bartolini-t. a bartolini helyből elvérzett. a jeti-s sokkal karakteresebb, konkrétabb volt, mint a q-toner, ami viszont sterilebb. ez utóbbi van nekem különben, mert szvsz több mindenre jó. jah, mindkettő gyak. zajtalan.
aki már konkrétan tudja milyen hangot szeretne (a saját hangszeréhez, rendszeréhez, zenéjéhez illesztve), annak jeti tuti megcsinálja. (miért? mert ért hozzá, bázz! ) lehet, hogy hatszor kell állítani az elektronikán, de a végeredmény az lesz, amit akart.
hogy 1, riasztja a lehetséges megrendelőket 2, mennyire vágja kenterbe zeneileg a fórumot...
már bocsánat, de ki nem sz*5*ja le 1, ez az ő dolga 2, hogy jön ez ide??
nem mindenki tudja helyén kezelni a dolgokat, de nem egy embert sértett meg úgy jeti, hogy soha nem fognak tőle pickupot venni, bármilyen jót is csinál...
amúgy meg a hitelességét is aláásta a sok idétlen hülyeség....
ha megnézel más fórumos gyártókat, pl.: kasleder, prolude, ewr, zolkow, sublime, stb.... ők jól tudják használni a fórum adta lehetőségeket, jeti csak kárt okozott eddig a saját üzletének az itteni ügyködésével....
Onnantól kezdve bejárok kipróbálni cuccokat, de soha nem veszek meg semmit :)
Értem, persze igazad van ebből a szempontból, de azért mindent nem kell komolyan venni... főleg, ha nyilvánvaló, hogy butaság.
részben igazad van, mert lehet bohóckodni meg ilyesmi a fórumon, de más egy gyártó részéről...
a potenciális vevőket elriasztja az a szöveg, hogy milyen szar tüzifa hangszered van, meg milyen szarul kaparászol.....
és ezek még csak a legenyhébb kifejezések, amiket használt.....
ha te bemész egy hangszerboltba, ahol elküldenek kapásból a picsába meg fikáznak, akkor te fogsz ott vásárolni valamit?