A harmadik Velorexes képen, a motor jobboldalán látható poros tetejű kitüremkedés a dinostarter, ami két irányban forgó önindító, dinamó, és gyújtás rendszer egyben.
múltkor meg láttam egy fullos ezerhatos ladát, még ZSIGULI felirattal, ukrán rendszámmal ! nem sokat láttam még eddig, konkrétan ez a második :) ezerötösből rohadt sok van, de ez ritkább (szvsz)
Pontosan, a dinostarter az amit mondtál. A Velorexben is az volt, de a Rotax is alkalmazta pl a Steyer Puch 500-ban volt, és két ékszíjjal indította a motort.
Na az nincsen meg csak elektronikus formában, de úgy nem szeretem ... 71-esben viszont van "holdraszállásról" cikk, meg polifónikus orgona, és Marshall, Selmer, Vox wah kapcsolások, ha jól emlékszem hibásan :)
Na, ha már Velorex ! Én még közelről működő példányt nem láttam , ellenben volt egy bácsi Túrkevén, akinek az udvarán vagy 4-5 Velorex roncs is volt, mikor mentünk a "lengyel piacra" (mert ám Keviben olyan is volt, igaz egy lengyel nem volt, csak románok, ukránok :D) és így minden hétfőn és csütörtökön bámultam a Velorex roncsokat.. volt még több helyen bőr nélküli viszonylag ép kaszni is .. na de mindegy .a lényeg : Mi a brant az a DINASTARTER ?? Nevéből gondován az önindító beindítás után, mint dinamó működik ? ehhez állandomágneses egyenáramú motor kell(ene) ?
A Velorex, ami a maga igénytelenségében is tartalmazott nagyon jó megoldásokat, és nagyon megbízhatóan működött. Eredetileg mozgássérültek szállítására készült, és mivel gyakorlatilag minden, még a fékek is motorkerékpárról származott, így bovdenekkel volt működtethető ezerféle variáció volt a beállításra, gyakorlatilag akár egyetlen kéz megléte esetén is vezethető volt!
A kétütemű motorok, ha a gyújtás rosszul van beéllítva, azaz nincsen előgyújtás, hanem pont a felső holtponton gyújt, képesek beindulni fordított irányban is. A Te motoroddal is valószínűleg ez lehetett.
Egyébként ezt e Csehek alkalmazták a Velorexben, ugyanis a bőregér úgy tudott tolatni, ha leállítottad a motort, egy bovden segítségével holtponti gyújtás állásba húztad az alaplapot a megszakítóval, majd egy polaritás fordítóval átkapcsoltad az önindító forgásirányát, és beindítottad a motort a másik irányba. Így tolatásban is volt négy sebességed. Azonban az alaplapon volt egy röpsúly ami hátrafelé forgó főtengely esetén 1500 fordulatnál leslusszolta a motort, hogy ne lehessen száguldozni tolatásban. Ezt azonban rendszeresen kikötötték, és a későbbi modelleken a gyár sem alkalmazta, ugyanis az 1500 fordulat, emelkedőn felfelé, vagy két személlyel tulajdon képpen lehetetlenné tette a tolatást.
azért indult el hátrafelé, mert a motor visszafele indult el.
csajerővel rúgtál rá, és a visszaütés után az ellenkező irányba indult el.
ehhez persze megfelelően rosszul beállított gyújtás is kell.
nekem életembe vagy 2szer indult el visszafelé a MZ, de akkor veszettül röhögtünk.
És szeretnék szót ejteni a magyar motorsport igazi hőseiről, akik a vasfüggöny mögött házilag, és a Csepel műveknél fusiban tuningolt motorokkal értek el kimagasló eredményeket, multinacionális szponzorok, komoly médiatámogatás nélkül.
Számomra ők voltak az igazi hősök!
" Az ötvenes évek egyik legtöbbet emlegetett története az első igazi magyar versenymotor fejlesztése volt. A hányattatott sorsú CÉL motorról mágáról szinte semmilyen dokumentum nem maradt ránk. Aczulyba Mihály tervezte 500-as versenymotor 1954. június hatodikán mutatkozott be a Városligetben Szabó I Lászlóval a nyergében. Másfél kör volt még hátra, amikor a motorra szerelt AJS váltó meghibásodott, és így a befutó előtt Kuksinak fel kellett adnia a versenyt. "
Szabó Kuksi, és a legendás CÉL motor, a népligetben:
MZ 250GP motor meztelenül. Nagyon komoly tecnika!!!
Szabó Kuksi Opatijaban a fenti MZ-vel:
A két legenda, Szabó és Drapál. A magyar motorsport ikonjai!
Szabó Kuksi terepen. Érdemes megfigyelni a komoly védőfelszerelést, és a motor terepre való felkészítettségét. Na igen, ezeknek az embereknek még volt vér a pucájában, rendesen!!!
Én ezzel a mopeddel "szédítettem a csajokat".
Sokan irigyelték a Verhovina tulajokat a gyárilag krómozott sárvédőkért... Egy időben komoly zsebpénz kiegészítésem volt, hogy ismertem a lakótelepünkön azt az embert, aki a munkahelyén krómozni tudott. Az összes Simson-os a motor vásárlása után bejelentkezett...
Ja, és ugy lett 250-es ETZ-m, (ha jól emlékszem 86-ban, vagy 87-ben, 16-17 évesen), hogy édesapámmal bementünk Nyíregyházára, hogy vesz nekem egy új Simsont (SB51, vagy Enduró)
Akkor ott a Simson 18500 Ft-ba került, viszont a vadiúj 250-es ETZ-k meg akciósan 21500 Ft-ba kerültek, rászántuk azt a pár ezer Ft plusszt, és az ETZ-t hoztuk haza.
Nekem is volt 250-es ETZ-m, kb 15 éve eladtam, de már megbántam, hogy eladtam.
Mostanában megint rámjött a motorozhatnék, Kawasaki lázban égek, kéne venni egy zöld Kawát.
Az ETZ-m néha csinált olyat, hogy amikor berugtam, és betettem 1-esbe, hátrafelé indult el!
Nemtudom, hogy ez mitől volt, a fogaskerék ellenkező irányba mozdult be berugáskor, vagy mi lehetett nem tudom, de meglepődtek páran (meg először én is), amikor meglátták, hogy gázadásra, hátrafelé indul el a motor.
Ezt mondta volt zenekarom gitárosa is, aki azt hiszem 80-as "gyártmány". Ő a Nirvana In Utero albumát vette fel Petőfiből, és mondta, hogy az Aero Zeppelint "Legi Zeppelnin"-nek konferálták föl :9 persze ez már az "nájntiz"
szabócslaládot még én is hallgatta, kb a 2595784 résztől :) Amúgy is gyerekkorom óta nálunk ment a kossuth midnen délben, meg ha apám beivott, akkor hallgattuk a petőfit OIRt URH-n :) különben nem lehetett elhangolni :) Bár én akkor inkább azt élveztem, hogy ha fogja a sztereo adást az ITT rádió, akkor egy zöld téglalap alakú LED világít :) Én meg fennhangon kiabáltam, hogy "vijágít" :) Van róla hangfelvétel, Maxvell krómos kazettán ! :D
de mai hardvergyártók szövetkeztek a szerszámgyártókkal, azért kell egy gitárhoz 3-4 féle imbusz (belső kulcsnyílású ?) kulcs :) Jó az a Jolanán mikor próbán full hangerőn jön ki , hogy nem is jó az oktáv, vagy nagyon bezörög, vagy nagy a húrnyomás, vagy épp csak hajnal kettőkor húroztam fel, mert lehet állítgatni :)
első "bontásom" egy Tavasz volt :) A kávájából "mélynyomót csináltam" 20 centis ruszki hangszóróból 14 évesen :D a két tesla Suprafon műanyag "szeteliteket" támogatta meg :D valahol a tyúkolban múltkor még összefutottam vele :) egyik alkatrészét még most egy éve hazsnosítottam :D
Ez egy Pannónia P20, szerintem a legjobb szoc motor volt, csak nem volt túl megbízható, viszont iszonyatosan ment, két henger, kazettás 5 sebességes váltó, nagyon komoly, korát megelőző motor volt, csak a rossz anyagok tették megbízhatatlanná.