Ami nagy KGST autós sztori volt, egy új Moszkvics esete, amit vitt a tulaj 20Km után garis szervízbe, hogy gyorsításnál, meg fékezésnél egy koppanó hang jön hátulról. Szedték szét a teljes hátsó futóművet, de semmi hiba, a koppanás meg hallatszott. Aztán egy öreg szakinak jött az ötlet, azt mondja, ez belül koppan, kiszedte a hátsó ülést, és az ülés alatt volt egy üres vodkásüveg, ami nekiverődött az ülés támasztékának gyorsuláskor, meg fékezéskor.
nekünk meg még mindig egy '71 novemberi Zsigulink van ( Igen , ez még zsiguli, nem lada : VAZ 2101 ), 30 %-ban tartalmaz még Fiat alkatrészeket, sajnos az eredeti olasz gyártmányú blokkból még kb 15 éve kikönyökölt a hajtókar Nagylapos környékén ...
Bátyámé, aki Zsigilu fanatikus, ránézésre nyomja az altíousokat, meg hoyg mit mikor gyártottak :) És jó Zsigulis módjára 2,5 kocsinyi pótalkatrésze van :)
Na meg a Barkas. Volt egy barkasom, és isten az atyám, többet feküdtem alatta, mint ültem benne. Lépten nyomon összeszarta benne valami magát, és mindig más. Egyszerűen dráma volt. Ami a legdurvább volt, hogy az M1-en bábolnánál szétrobbant szabályosan a hűtő ventillátor, és kivágta a hűtőt.
Egy tengellyel volt előre hozva a blokktól a cucc, és elment egy szilent, amitől berezonált, és szétszállt a lapát. A pótalkatrészekkel még vagy háromszor eljátszotta, mire meguntam, kapott egy Lada hűtőt, elektromos ventillátorral. Elkészült a mű, másnap beállt a váltó. Akkor mondtam a traileresnek, hogy ne haza hozza, hanem a bontóba.
RIP BARKAS
Élt 2 évet.
Futott huszonötezer kilométert.
Ezalatt elhasznált két motort, négy hűtőt, számolatlan mennyiségű gyertyát, ékszíjat, hűtőventillátor lapátot, megszakítót, kondenzátort, két komplett kuplung garnitúrát, két pár féltengelyt, és annyi benzint, meg olajat, amit nem fedezne Dubai évi exportja.
Ja a 815 az tényleg elég sok dolgot "felmutatott", egyzser láttam egy képet egy 815-ről, valami lehetetlen dombtetőn állt, és ugye a független lerékfelfüggesztés miatt minden kerék "kicsavarodva", de talajon.. Nekem faterom autoszerelő volt a Tiszántúli Autojavító Vállalatban, ahol nagyon sok Tatrat javítottak, így 4 éves korom óta folyamatosan, 138-asok, 815-ösök alatt, fölött, mellett, előtt, hátul, és bennük játszottam :)még "vezettem" is apám öléből 7 évesen 815-öst, és a szervokormány miatt én is bírtam "kanyarodni" vele.
Amúgy már gyerekkoromban nagy szerelmet éreztem valamiért a 813-as iránt, sajnos abból kevés volt felénk, de a furcsa fizimiskája, na meg a hosszú fülke, és hogy elől volt két tengelyes, és kormányozta mind a négy első kereket, valahogy megfogott :D
Mellesleg otthon játszani is Tatra meg IFA alkatrészekkel játszottam , "unalmamban" 10 éves korom környékén megnyilvánuló grafikai tehetségemet adagolók műszaki rajzának másolásával kamatoztattam :)
A "korszerű gépjármű szerkezetek" című könyv pedig állandó olvasmányommá vált ! :D Aztán mikor elértem a végén ahhoza fejezethez, hogy "gépjárműelektronik" - olyan 12 éves lehettem - , na akkor "úgy maradtam", onnantól nem érdekelt az autzserelés, csak a TRANZISZTOR :D
mikor ótószerelőnek tanultam mesélték a sztorikat a daciákról, hogy gyárilag fordítva rakták be az olajlehúzó gyűrűt....meg nem volt pár esetben nyomás a hengerben....megnézték és nem volt benne dugattyú meg hajtókar.....a főtengelyt beszegecselték helyette:)
A leginkább durva autók a román csodák voltak, a Dacia, Oltcit, ARO, és társaik.
Daciában cseréletem hátsó fék munkahengert, és a zsír új alkatrészbe, tekertem be a légtelenítő csavart, az meg hozta ki a menetet.
nem csak a nagyobb hangnyomás, vagy több külön rögzítés miatt ? Én nem értek a hangosításhoz, de nincs értelme - szerintem - kvadróban rögzíteni "prózát" , pláne nem egymás melletti májkikkal ....
Ejj basszus, azóta is bánom, hogy eladtam azt a gitárt.
Egyetlen vígasz, hogy jó helyre került.
Komolyan mondom, az az Action Bass bármelyik Squier mellett megállja a helyét, sőt!
A mostani kínai retkeket pedig kenterbe alázza.
ÓÓÓÓ, ne idegesíts, kedvencem .. Múltkor azt álmodtam, hogy egy parkolóban vagyok, és egymás mellett sorakoznak : 1000MB, 110L, S110R, Garde, Rapid, és mind nyitva volt, bennük a kulcsokkal ... de álmomban sem volt jogsim ...
és a 21. sz terméke, ragasztott nyakkal, német hardverekkel, mahagóni/hárs kombinációval.. Újra megnyitotta kaput a gyár, gondolom, ha már a Spectort, meg Michael Tobiast is ott eszi a fene, legyen már saját termék is. De úgy tudom ez is egy "hozzáértő" tulajdonában, van, mint a JJ, aki meglátta benne a profitot ....
na jó,de a Dzsolenekon feltűnően az volt:nekem is volt Tornédóm,több tucat járt a kezem között,egy régi haveromnak,aki hangszerkészítő sulit végzett annak idején,pedig Dzsántárja, de az oktáv feletti tisztaságot nem sikerűlt elérnünk.
Dzsolene ? :D A Tornadonak gyakorlatilag nincs fogólapja + egy 1,5-2 mm-es ében - már nem fúrnér, de még nem - léc van a nyakra ragasztva, de a bundok jó 70 % ban a nyakban ülnek..de ez nem látszik, mert oldalról takarja a "bájnding", már ha nem porladt ki :)
De tudod , én ezt szeretem, nekem a Hagström is bejön .. avvan :D
a régi Dzsolene Tornédóval is ez a legnagyobb baj:a pontatlan nyak,mert az elektronikát ki lehet benne cserélni,de a nyak csak egy fogólap cserével orvosolható
sose bánd!Ez a "dzsántár"(mi így neveztük annak idején) a rövid menzúrájával szintén nem volt egy nagy eresztés:alig volt sustain-je,a nyaka pedig oktáv felett pontatlan volt és be se lehetett állítani.Gyárilag elk***ák a bundozását!
valamikor, max 1 hete berakott valaki egy képet egy lespaul alakú, fekete gityóról fehér, az ilyen gitároknál a szokásosnál sokkal nagyobb fehér koptatóval, amitől erős retró hangulata lett. akkor még nem volt ez a topik, de nem rémlik valakinek, mi volt az?
Sose láttam korábban ezt a topikot, örülök neki, hogy van ilyen!
Másfél éve költöztem haza Oroszországból - a Shamray elég ismert manufaktúra, de nem éppen a legjobb, az áraik pedig magasak, én így tudom. Oroszországban és Ukrajnában van egypár nagyon kevéssé ismert gitárépítő mester, akik tényleg magas minőségű gitárokat raknak össze (Oleg Shishkov már egy ideje elutazott, úgyhogy azzal nem nagyon büszkélkedhetünk).
Ha valakit érdekel, kereshetek egypár utalást rájuk.
Erősítők és gitárefektek terén pedig az oroszok nagyon is jól állnak most, erről tudtok-e valamit?
Hogy on legyek. Ilyen volt az elso eletromos gitarom.
Nagy hiba volt eladni, illetve elcserelni arra a
tavolkeleti fosra ami azota is a nyakamon maradt.
Musima Action Bass-re (Wingrider kolléga ex-hangszere) keresnék eredeti nut-ot. Nekiálltam felújítani, de ezt sikerült elhányni valahová. Tud valaki segíteni esetleg?
Ak admiral a neve, a nagy gitárkönyvben találtam, igazából ez az egyetlen ami számomra elfogadhatóan néz ki a szovjet gitárok közül
Most már azért csinálnak normális hangszereket arrafelé is, pl Shamray
Nagy rajongója vagyok Gasner mester munkásságának,bár mostanában kevés koncertre jutok el.De azt most hallom először,hogy meghalt.
Nagyon bírtam azokat a zenéket,amiket ő szerzett,örök és elpusztíthatatlan produkciók állnak mögötte.
:D
Nem égés,én még ezt sem tudnám.
Bár a méretéből adódóan nem meglepő,hogy orosz.
Volt pár idegen állam terméke,még egy régi Harley Davidson motor is.
Itt pedig, ezen a legalsó képen, a - talán - Sodomka karosszériás autó mellett az az ezüst gép pont a világutazó Hanzelka-Zikmund páros eredeti T87-ese.
Volt pár ritkaság.
Az a kis piros Jawa is jó jampec kocsi,lehetne vele villantani,mert olyanból se látni sokat.
Az a csónakméretű fekete hodály meg valami brutál hosszú volt (ami felülről van fotózva).
Hopp, a legalsó képen a fekete Tatra (asszem T12, de most nem nézek utána) mellett jobbra egy T77. Jól tessék megnézni, élőben nemigen találkozik vele egyszerű halandó. Tán ha harminc példány létezik belőle összesen, a romokkal együtt.
Nyugaton a legnagyobb értéke a KGST hangszerek közűl a Klingenthal-i (Vogtl. DDR) hegedűvonóknak volt:kizárólag tőkés exportra gyártották őket egy-egy mesterdarabért 15ezer DM-et is elkértek annak idején.
Persze, az csak egy kiragadott érték, de azt mutatja, hogy mennyire odafigyeltek a tervezésekor.
Nem emelkedik el az eleje, pedig viszonylag nagy sebességre volt képes, azt hiszem, 160 a vége, a kényelmes utazó is bőven 100 felett volt. Ezek az értékek 1938-ban elég szépnek számítottak.
Ennek az elődje, a T77 volt arról hírhedt, hogy elég nehéz vezetni, könnyen kifarol, megpördül, azért is tervezték át és lett belőle ez, a T87.
Az alacsony légellenállási érték magában még nem jelent sokat:pl:a menetstabilitás (leszorító erők!)attól még lehet igen gyenge.Ezzel nem az állítom,hogy ennek nagyobb sebességnél megemelkedik az eleje,de a cw szám alacsony értéke még nem minden...
The Futurama "was a dog to play," he recalled in the Guitar Player interview (November '87). "It had the worst action. It had a great sound, though, and a real good way of switching in the three pickups and all the combinations."
mi mondjuk mentünk így zsigulival is, nem volt túl kényelmes:)
haveromék még soktamos amati dobszerkot is vittek ketten kispolossal, nem kis darab srácok....
A dobosunk apja egyébként zöldséges volt, és néha eléggé penetráns szag volt a volgában, mikor bentfelejtődött egy kis káposzta, meg ez az amaz, és az kezdett finoman komposztálódni