Azaz érzésem hogy itt mindeki, sőt mindeki jobban! Csak azt nem értem miért is várálonak üzletből gitárt, hisz mind mesterhangszert tudna gyártani magának
Ez is egy vállalkozás, invesztálni kell, mint minden egyéb vállalkozás esetén...ha valaki kamionozni akar, annak sem olcsóbb egy autót megvenni, mint egy jól felszerelt műhely+festőkamra...de vehetjük példának a taxisokat is, vagy akár a hangstúdiókat, vagy bármit.
A gyári lakkozás nálam azt jelenti, hogy egyrész penge(az élek nem tompultak, hanem valódi élek) másrészt pedig, hogy ellenáll a karcoknak legalább egy bizonyos szinten és természetesen nem törik meg sehol a fény
Azért érdemes a CARVIN cégnél körbenézegetni.
Ár-minőség tekintetében a legjobb, elég sok paraméter változtatható(egyre több) a lakkozás pedig példaértékű minden tekintetben.
Ecsém, ez nem LOL, ez FAIL. Mégpedig a javából! ez kb. azt jelentené, hogy az erősítőid belenyúlnak a hangszerek hangkarakterébe (vagy esetleg, hogy süket vagy).
Hmm, az orvoslás sem teljesen egzakt tudomány mégis művelik páran, akkor most senki ne legyen orvos és mind dögöljünk meg?! Ez olyan dolog mint matematikában a limitek. Van egy cél ahhoz kell közelíteni, minél jobban érti valaki a dolgát (és minél jobban van informálva hogy mi is a cél) annál jobban tud közelíteni hozzá.
Senki sem dolgozik hiba nélkül -mi sem- ,de ahogy norbi is írta ezek nem hibák, ez a pozdorja kategória, biztos hogy igazi handmade gitárt próbáltál, nem valami SX volt pingálva a custom szó mellé a fejen?! Amúgy még mindig szeretnék konkrét neveket és eseteket hallani amikor ezek történtek, mert ez így csak blablabla... hogy 1-2 rosszal találkoztál még elhiszem, hogy mind az volt azt már nem!
Mind1, vitázni veled nem érdemes, mi szeretettel várunk az R33-ban jól megnézheted és utána lefikázhatod a cuccainkat (de legyen benned annyi, hogy a szemembe), aztán (újra) szét kürtölheted itt a fórumon, hogy milyen szarok a magyar kézzel készített gitárok úgy általában.
Előttem már összefoglalták nagyrészt, amit gondolok én is.
Meg nekem nincs "álomhangszerem". Folyamatosan változik az ízlésem, szélesedik a látóköröm, újabb dolgokat próbálok ki. A hárs/jávor/ében régi Ibanezem breeddel egy metál célszerszám volt (egymás mellett tesztelve a hárs/jávor/jávor breedes Music Man axissal ugyanúgy szólt LOL), de az 5,5 kilós mahagóni tömb explorerem a megfelelő hangszedővel szintén nagyon tetszett ugyanoda hangolva. ( jellemzően D/dropC ), pedig két homlokegyenest ellentétes konstrukciójú hangszer, mindekttő mésképp tetszett. Építtetnék két ilyet, 800-nál járnék.
Másrészt ha én hansgzerész lennék, soha nem csinálnék bármilyen egyedi igény szerinti hangszert, akármennyit fizetnének érte. Értek ez alazz különböző fák használatát, főleg eg yolyan megrendelőnél, akin látszik, valahol elolvasta a neten,hogy valaki hallott már olyat, hoyg valaki szerint a koa/bubinga/wenge/ében testű, grafit/jávor/cseresznye laminált nyakú gitár hú de kurva fasza, nulla fokos nyak dőlésszöggel, természetesen csak "set-through" kostrukcióban, hogy "a hídpikap hangjába jobban beleszóljon a test fája". LOLOLOLOLOLOLOL
Ebből szokott az lenni, hogy nyak pikap hangja van híd pozícióban a hangszernek, mellette kilométeres húrnyomás kell, hogy ne zörögjön, és nem szólalnak meg egyes bundoknál a hangok :D Itthon simán megépítenek egy olyan gitárt, amiről new lehet előre tudni, milyenek lesznek egyes tulajdonságai. Ez egy egzakt dolog, mint az erősítőben, hogy 3456Hz és kész :D A fák rezgéstanában, kölcsönhatásaiban több a fekete folt, mint a fehér, eléggé mellé lehet lőni.
Ahol van rá fizetőképes kereslet, és ésszerű igények, ott lehet mindenfélét csinálni, de itthon nem alacsony árú egyedi gitárokon láttam számomra elfogadhatatlan hibákat: rossz nyak dölésszög tipikus, agyig letekert gibson híd pluszban lejjebb marva, így is magas húrnyomás, szemöldökben össze-vissza húrkiosztás, ledobja a lakkozást, rossz (megfolyt LOL) fényezés, ferde csavarokkal befeszített elektronika-fedél, 1-2 bund is kijön kicsit néha, nem ott holkeres a nyak , ahol kéne, én ide sorolom a szememben visszataszító test v fejformát is, ez meg nyiván gyéni. Többségében olyan hangszerekről beszélünk, amiknek az árából veszek egy 1077xl plusz egy rg656 Ibanezt.
Az elektromos gitár a tömegtermelés szülötte, ahogy Zoltán kollégám is megmondta, és egy 2 éves gép képes olyan pontosságra, mint egy 40 éve alkotó mester, de fordítva ez nem mondható el.
Lehet, hogy mese, nem merném vitatni. (Lehet, hogy épp hosszútávra spajzolt az illető...) Akkor ezek szerint mindenki vásárolja raktárból a fát? És nem kell félni?
Tény: Az egyik ilyen hangszer a húrlábat és a lakk anyagát kivéve olyan összeállítású volt, mint az én egyik gyári gitárom. (Persze, tudom, ezer dolog lehet még más, fa kora, alkatrész fémanyaga, nyakcsavarok meghúzásának ereje stb.) Összehasonlításban 5 fő egybehangzó véleménye szerint az enyém szólt jobban. És halottam egy koreai, olcsó Yamaha basszusgitárt egy ilyen mindenttudó mesterhangszer mellett, és bizony leverte... Ennek ellenére azt kell mondanom, hogy az említett mesterek munkája, a kivitel precíz és gyönyörű. És egy kommunikációs szempontból rugalmatlanabb személyt leszámítva, akivel kapcsolatba kerültem, az mindenki nagy türelemmel, korrekten és szimpatikusan állt hozzá a dolgokhoz. Ha legközelebb nem csak átrohanóban járnék Gútán, lehet, hogy egyeztetés után megállnék körülnézni nálad is...
"fával volt baja" -igen lehetett, de akkor sajnos süket volt a készítő.
viszont fa+konstrukciós gond, esetleg fa+finish, rossz esetben mind együtt is lehetséges. Pl sok lakkal el lehet némítani a fát, vagy ha a nyaktokmány-nyakzseb rész nem teljesen jó, ott is vigyázni kell, esetleg a sound chamberek okozhatnak gondod.
Viszont ez a maga válogatja az erdőben...hát ez véleményem szerint erősen MESE... kiválassza kivágja, felgateroztatja aztán mi?! Nedvesség tartalom az egekben, kb. úgy 20év múlva jó is lesz.... ha meg gyors szárítja akkor meg vehet raktárból is. Így ennek a dolognak értelme nincs.
Eddig figyeltem, mert nem értek a témához, de jó csaposként hadd szóljak bele/hozzá picit. Volt már pár hangszer a kezemben, és az egyedi gyártmányok közül a Szlovákiában készülteket foghattam meg. Akinek csak a hangszerét próbáltam (Ciz, Urban, Gonda, Sivcák - a többiekét még nem) mind gyönyörűséges darabok voltak, szinte tökéletes kivitelben. Olyan apróságokba tudtam belekötni, mint hogy egy kilazuló szíjtartó csavart minduntalan be kellett húzni, húrlábat kellett emelni, mert zörgött a hangszedőn a húr (a gazdi megemelte a pickupot, aztán nem értette, mi a baj...), nyakzsebnél gondolatnyival vastagabb lakkréteg, szóval hülyeségek. Szóltak is a cuccok, hangolás is rendben volt, kényelmesek is voltak, némelyik meg egyenesen mestermunka (berakások stb.). De az egyik gyártónál (nem nevezem meg, mert talán nem minden művére jellemző) éppen a fával volt baj. Hiába volt orgazmus a szemnek az erezet, a lakkozás, minden. Az nem akart szólni. Se HW-csere, se új pickup nem segített. Az illetőnek két művét nézegettem, mindkettőnek ez volt a baja. Azért a pénzért elég nagy baj. Szóval nem tudom, ki honnan szerzi be a fát, egyes hazai fajtákat elvileg egyesek maguk válogatják az erdőben, de nem bánnám, ha megnyugtatna valaki, hogy ez nem gyakori probléma.
2012-11-15 06:48 |
#3573
Ez így is van rendjén.
Igazából nem hajlok egyik oldal felé sem, próbálom megfogalmazni az előnyöket
és hátrányokat mindkét térfélen.:)
Igen, teljesen átlagos fából készülnek. Próbáltam már olyan gitárt, ami hú, de szuper fából készült (Suhr custom tele, 1.2 milkáért), volt AVRI telém is, ami szintén nem tüzifából van, de őszintén szólva nem voltam eldőlve egyiktől sem. Számomra egy jól sikerült (!) USA standard Fender fája éppolyan kielégítő, mint egy wood-library-s custom PRS-é. Tehát ilyen mezei felhasználóknak, mint amilyen én vagyok, minden igényemet kielégítik a jó minőségű amcsi sorozatgyártott hangszerek.
De azért abban ugye megegyezhetünk, hogy egy Ferrarit, Bentley-t nem hasonlítgatunk Skodához, Suzukihoz.... a KoeniggsEgg-et meg végképp nem hasonlítjuk az utóbbi 2őhöz, mert nincs értelme, hm?
Napi szinten használom a sevenstring.org fórumot, és ott látszik ez, amit mondasz. Van pénze az embereknek, összevásárolnak több kupac jobbnál jobb hangszert,1-2 hónap múlva meg már meg is jelennek az ottani adokkapok topikban. Van, akiknek egyszerűen az okoz örömet, hogy mindig más hangszerük van, megunják, eladják, és veszik is a következőt. A saját hang meg ilyen dolgok egyáltalán nem számítanak, szerintem kb. csak az a lényeg, hogy mindig vmi új legyen. Van olyan fickó, aki most éppen 11 gitárt árul egyszerre,de általában ilyen 7-8 hangszere folyamatosan ott figyel az eladásra szánt cuccok közt, én erre mondom azt, hogy már beteges kényszeresség. Nekem is volt egy rakás gitárom, sztem ha összeszámolnám, biztos 20-30 közt állna meg vhol,de a nagyja még az első custom hangszerem készítése előtt-közben (az egy elég hosszadalmas folyamat volt), pont azért, hogy le tudjam szűrni, hogy mi az, amire szükségem van. A cserélgetéssel alapvetően sztem nincs gond,ha nem öncélú, és csak azért vesz az ember egy új hangszert, hogy új hangszere legyen.
Én valahogy úgy képzelem el ezt a handmade történetet, ezek szerint rosszul, hogy
szar gitárt nem csináltatunk azt megvesszük a boltban, ill. ha ki tudunk fogni olyat használtan ami tetszik, azt is megvesszük, amit meg nem tudunk megvenni, azt lekopiztatjuk.
Pistike akar egy ESP-GL56-ot, boltban 750e, csináltatva 300 és mindenki boldog, ollé!!!
Autót is lehet építtetni,sokkal durvább ára lesz,mint egy gyárinak (nagy átlagban),mégis sokkal több gyári autót használnak,mert ugyanazt tudja,csak mondjuk nem abban a minőségben,nem olyan életérzéssel...Azért furcsa ez,mert valakinek megéri,valakinek meg nem.A feeling miatt.
egyezzünk ki annyiban, hogy nagyon sok ok miatt lehet cserélni hangszert, sajnos a nagyon sokan nem az út, a saját hang megkeresése miatt teszik ezt. Van aki akármilyen jó egy hangszer vagy egy hangszedő nem bírja vele tovább 1 évnél, van aki trendiségből cserél, van aki azért, mert megteheti stb. ...ja és van Sting aki évek óta ugyan azon a basson játszik
Tőlem kérded én nem tudom :D csak ha elmegyünk kiállítani/workshopponi, mindig azt hallom hogy drága 1500€ (jó ez mondjuk prototyp) egy handmade 7 húrosért drága.... persze hogy, ha az iylenek ekvivalenciába hozzák pl az RGA721(vagy mi a száma a legkisebbnek, bocs nem tudom) stílusú cuccokkal amik 400€ környékén vannak.
De mit vesz féláron ???
300-ért csináltok neki egy stratót, ha kifogjátok 1 db-os, vagy max. 2db-os testből, olyan nyakkal, amit akar, blabla
Boltban vesz egy amcsi sztratót 150-ért ?
Vagy mit vesz ott ?
Egyáltalán mi számít gitárnak, sx, vorson, johnson, east, schecter, ibanez gio, cort stb ?? Ezek gitárok, vagy gitárnak látszó drótos deszkák?
Még mindig leragadtam ott, hogy drága egy handmade gityó ???? (az elmúlt 3 hónapban vadiúj szerelvényeket vettem 10e ft környékén, hot rails, wilkinson, paf pro, miegymást).
Lesz az kevesebb is. PL ilyen olyan gitár kit-eket lehet venni 80-90€-t és ez már a végfelhasználói ár! képzeld el mennyibe kerül a kínai gyárnak, ha a szállító, nagyraktárak és kisker is mind-mind már keresnek rajta. Ha nem lenne kifizetődő valamelyiknek akkor nem is lehetnek kaponi.
Múltkor összeszámoltam a Cortom anyagárát...Ha gyári áron nézek mindent,plusz közepes minőségű fa,akkor a 2/3-ára jön ki az anyagár a teljesnek.Ugye a hardverek nem gyári áron mennek,hanem durván fikán.(nekik)És ha így nézzük,gondolom mindent sokkal olcsóbban vesznek,így jött ki kb,hogy mondjuk a 150.000-es gitár anyagára MAX 50 rongy.
Szerintem arra gondolt, hogy ha valaki rendel, előtte elbeszélgetnek.
Ha kiderül, hogy volt 2 Squiere az illetőnek, talán nem kellene még custom
projectbe fogni. Ha viszont a hangszerész látja, hogy a megrendelő kellő
mélységben ismeri a dolgokat és pontosan tudja mit akar mert megszerezte
az "úton" a kellő tapasztalatot, akkor nincs probléma.
Ez így helyes.
Nem azt mondtam,hogy nekem.De X Józskának a havi 90-es fizetéséből szerintem igen csak drága,holott kurvára szeret gitározni...És erre ne mondd azt,hogy a zene luxus...persze.Customosoknak nem Ő a fő réteg.De azért gondolj bele,hogy rengeteg ember van,aki nem teheti meg,mert mondjuk az a 100.000 Ft (A különbözet a gyári és a custom cucc között) lehet,hogy éppen azt teszi lehetővé,hoyg fűtsön meg áramot adjon a családjának enni.Viszont szeretne egy saját gitárt.Részemről megértem mindkét oldalt,mert a magyarnak drága a custom- holott igaz,hogy emberek vesznek ibanezt 250-ért- meg értem az építőt is,mert sajnos neki is pénzért adnak mindent.
Igen ebben is van valami, viszont vannak olyanok akik betegesen cserélgetnek mindig mindent :D Volt egy faszi akinek 4 vagy 5 drb 6húros basst készítettünk majdnem hogy zsinórban, mindig tudta mit akart (nagyon úgy tűnt). Őszintén szólva, nem tudom játszik e valamelyiken még. :)
Nem, az embereknek az drága hogy látják, hogy X összeg az alkatrész és ahhoz neki még hozzá kell csak a készítő számára Y-t (és nem X+5000Ft-t) az a drága!
De azt már egyik sem veszi észre hogy amit üzletben vesz féláron, roszabb esetben fele olyan jó fából van, és majdnem biztos hogy gagyibb HW-el és ha ott számolnánk össze a dolgokat akkor kijönne hogy X hez nem Yösszeg jön hanem még 3xY. :)
Azt hiszem,hogy Te írtad azt,hogy ha úgy látod,hogy az ember még "nincs felkészülve" egy custom gitár építtetésére,akkor megpróbálod lebeszélni róla.Ezzel annyit szeretnék mondani,hogy,ha emberek nem cserélgetik a cuccukat,akkor nem fejlődik a tapasztalat,és nem tudja,hogy mi is kell neki,tehát nem fog tudni elétek állni egy konkrét tervvel.
Elnézést, nem írtam oda, hogy superstratokban gondolkoztam.
De az általad felsoroltak sem készülnek szuper fából, csak
rendes fából amit kicsit sem lehetetlen beszerezni sőt...
Már jártam úgy, hogy vettem drágán logót, de legalább lett saját tapasztalatom.
Biztos, hogy drága egy handmade cucc itthon ???
120-150 a munkadíj + a szerelvény és anyag, ha nem 1 darabos koa, hyperhabos dió, vagy kriptonitból kell csinálni, ill. nem burnt chrome finish BKP szedőket raksz bele, akkor sztem ez sem sok...
Na de azért a tőlem is egy gondolat a margóra.:)
Az könnyen lehet, hogy a gyárban kifogástalan kidolgozású gitárt csinálnak
mondjuk közép kategóriában, ellenben az anyag meg nem az.
Nekem igazából jobban bejön ha nem hibátlan a külcsín, de a hang meg az.
De ha már így előjött, érdekel a többiek véleménye is erről.
2012-11-15 04:10 |
#3543
Kétség kívül van olyan, akinek szakmai alapon van megalapozott véleménye.
Ez teljesen rendben is van.
De ott vannak aki szimplán irigyek, és jó magyar szokás szerint ugye...
Ezt mint kívülálló mondom, azt gondolom elég reális is.
Én nem építek semmit, néha csinálok ezt-azt.
De még így is rengeteg tapasztalatot szereztem, de az megint egy másik téma.:)
meg is lehet nézni hány gondolkodott el custom cuccon :) meg hány az aki orrba-szájba szapulja (akarva-akaratlanu, direkt-indirekt módon). ...de ezt csak így margóra :D
Egyénje válogatja, de ne feledjük egy zenei szakmai fórumon vagyunk.
Tehát itt vesznek az emberek gitárt.
Kötés horgolás fórumon meg fonalat vagy mi a f@sz a neve.:)
Meg talán az is, hogy M.o.-on egy sznob ( a nem sznobok ne vegyék magukra !! :) vesz valami Fendert vagy Gibsont.
Nyugaton ezt gyakorlatilag bárki meg tudja venni, ott a sznob készíttet egyet valami céggel, mert az a menő.
2012-11-15 03:00 |
#3538
Egyértelmű.
Nem akartam példákat írni, mert senkit nem akarok megbántani.
De vannak olyan szakmák, ahol 2-3 nap melóért leakasztanak több százezret.
Pl. épület gépészet.
Éhbérért meg miért dolgozzon a hangszerész?!
Az is baj, hogy itt nem igazán lehet bagóért dolgozni... az alkatrészeknek ára van (természetesen megint csak nem lehet versenyezni olyannokkal akik 1000drb-ot vesz 1 bridgeből) , gitárt sem csinálsz/szerelesz hetente 2-3at.
Másrészt néha a fejekben is van egy kis probléma, mert sok ember cserélgeti orrba-szájba a cumót, és közben elkölt 3x annyit mint 1 rendes high end gitár, vagy egy custom cucc.
Ez ennél összetettebb dolog szerintem.
Viszont a legfontosabb tényező itthon az életszínvonal.
Amíg ez így van, addig nem lesznek csodák.
De mondhatnám azt is, hogy miért a hangszerész dolgozzon bagóért.
Vannak iparosok, akik ennél jóval többet szakítanak.
Ennyiről van szó...ha nincs alaptőkéd,amivel elindulsz,nem tudsz olyan jó cuccokat csinálni.Persze ahhoz,hogy ez működjön,a népnek is kéne egy alaptőke.
Nem a felfogással van baj.Hanem azzal,hogy emberek nem fognak kiadni annyi pénzt egy gitárra,amiért mondjuk a legjobb esetben egy hónapot dolgozik.De ugye tudjuk,hogy inkább két hónap,sőt,tovább is lehetne menni,mert ez nem az az ország.Egy olyan helyen,ahol mondjuk megkeresnek alaphangon 3000 Eurót,ami közel egy milla,két havi fizuból már ki bírja gazdálkodni az akár 3-4000 eurós gitárt is.
Erről viszont nem a manufaktúrás tehet.
Míg az emberek felfogása nem változik, addig marad ez.
Ahogy látom, egyelőre csaknem szélmalom harcként sajnos.
Ez meg a másik, hogy tőlünk nyugatabbra van olyan kereslet az egyedi vagy kisszériás manufaktúrahangszerekre, hogy meg tudnak élni a gyártók. Sőt, a cseheknél meg a lengyeleknél viszonylag sok kis manufaktúra van, akik elég jól futnak felfelé, elég csak a Mayones-t, a Furch-t, a Lootnicket, a Rant vagy a Skervesent nézni. De USA-ban is ott a Strictly7 (ami mondjuk nekem nem tetszik, de biztos fasza minőség), a KxK, Angliában a Daemoness vagy a Blackmachine, akik prémium árkategóriában gyártanak, sokszor hónapokra előre betáblázva, mégis óriási a kereslet a hangszereikre. Annyi a különbség, hogy ott ki tudnak fizetni annyi pénzt 1-1 gitárra, hogy pár hangszer eladása után lehet komolyan invesztálni az infrastruktúra fejlesztésébe.
Én nem tudom, hogy miért veszed ennyire támadásnak, amit írok, mikor többször leírtam, hogy nem az a célom, hogy bárkit elkezdjek fikázni...tudom, hogy rohadt drága egy rendes festőkamra kiépítése, azt is, hogy nincs akkora piac itthon, hogy bárkinek megtérülne egy ilyet összehozni. Festést pedig láttam a szörnyűtől az egész jóig (ami képen jól néz ki, de szabad szemmel azért látni, hogy narancsbőrös, vagy itt-ott nem egyenletes az árnyalat), nyilván a profi kamra hiányában a gyári dolgokhoz nem érnek fel(nem a 40.000 forintos bolti árú kínájkaszterekre gondolok, hanem a komolyabb, középkategória tetejét vagy a drága, minőségi hangszereket értem ezalatt, tehát mondjuk ami értékben azonos szint egy handmade hangszerrel). Képen az is jól néz ki, amit linkeltél, de objektíven akkor lehet egy lakkozást/festést véleményezni, ha ott van előtted a hangszer, gondolom ebben egyetérthetünk.
Én meg abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy qrvára nem érdekelnek azok a dolgok a gitáron, amik a gitárt drágává teszik.
Nem kell nekem binding,
különleges ritka fafajta sem,olyan amiből az űrhajókat készítik,
sem csilli-villi lakkozás, amitől olyan a gitár mintha cukormázzal lenne leöntve,
titánium-platina ötvözetből készült hardverek sem kellenek,
az sem kell hogy ilyen gitáron játszon X.Y. kábszeres/közönséget lehugyozó r'n'r sztár,
sem reissue, anniversary, signature.
Jó nyak, jó hangszedők. Aztán az úgy szól mint bármelyik soxázezres gitár.
Én sem vagyok festő és én is vagyok vele. Sokkal jobban megy mint 3éve pl. Azért linkeltem a képet mert nem igazán értem mi számotokra a gyári hatás. Ezt a Spectort most festettem újra, szerintem nem rossz.
Nem tudom kik gyártanak 5000€-t itt nálunk, de marha jó nekik! Nálunk pl. egy egyszerű hathúros 1200-1300€-tól kezdődik.
hogy lehetne rá áldozni meg költeni ha minden para...elnézést ZENÉSZ gyári gitárokat vesz, Fender az Isten, Gibson a császár, Gretsch a kiráy és ESP a hadúr....
Pedig a képlet nem olyan bonyolult:
nem vesznek tőlem gitárokat, akkor kevesebbet fordítok rá, minél kevesebbet fordítok rá annál kisebb a fejlődés, minél kisebb a fejlődés annál kevesebben jönnek hozzám, minél kevesebben jönnek hozzám annál hamarabb hagyom abba, miután abba hagytam lehet várni a következő fanatikusra, vagy menni valamelyik "Istenséghez".
Én nem vagyok festő, sosem tanultam, egyszerűen kérdezősködtem és elkezdtem. Első fújásaim mondhatni szarok voltak, mostmár egyre jobb, mondhatni nem sokat kell visszacsiszolni, polírozni, hogy a gyári hatást elérjem. Habár így is lerelikelem, persze mostmár fájó szívvel:D
Ja én csak nitroval fújok. Habár fiamnak készült gitárt Akrillal fújtam vékonyan, hogy maradjon a faerezet kitüremkedése.
Szerintem, ha az ember a külföldi piacra akar dolgozni, akkor fel kell kötni a gatyát, és zsebbe kell nyúlni, és nem csak a szerszámok miatt, hanem a kapcsolatok, és a marketing, PR miatt is. Itthonra meg szerintem nem éri meg semmit gyártani, mert max 5 ember van, aki megfizeti az 5000 euros CS kategóriát. Ami szerintem indokolatlan ár, mégha a legfullosabb faanyagot is veszed.
Tehát akkor tudná, ha költene rá. Nem a szaktudás nincs meg, hanem nem áldoz rá.
A másik meg az, hogy a nagy cégek tonnaszám veszik a legjobb lakkot, és úgy kerülhet nekik harmad annyiba, mint amikor bemegyek én a boltba és megveszem a legsz@rabbat.
Szerintem meg széria, már csak a széria szó jelentése miatt is. Sorozat gyártásos gitárokról van szó, CNC-vel megmunkálva kis darabszámban. BIztos több a kézi munka, mint egy Fendernél, vagy PRS-nél, Gibson-nál, de szerintem ők már túlléptek az Unikum kategórián.
Ruokangas gitárok készítését érdemes megnézni még:
Nem tudom van e fogalmad mennyibe kerül egy festőkamra, esetleg csak egy sima elszívó fal. Azt se igazán tudom mi számítana szerintetek minőségi festékanyagnak mert a gyári "rakjuk minél vastagabban a polyestert" szerintem nem igazán az. én jelenleg acryl-os autólakkot használok. A festőműhelyem próbálom tisztán tartani, az elszívó is van, légáramlás biztosított hogy ne legyen vákuum. Sőt még azzal a ragacsos trutyival is végig vannak nyomva a falak. Kompresszorom 100 literes, festőpisztolyom jelenleg tényleg nem a csúcs, de nem is a 20€-s kategória.
jelenleg ezt tudom elérni:
term. van hová fejlődni még, de annyira vállalhatatlanul szörnyű lenne?
És azok a gyártók akik betegesen olajoznak meg waxolnak csak azért, hogy úgymond leplezzék hogy a lakkozás nem megy nekik?!
Pontosan tudom, hogy mennyibe kerül. És pont az az infrastruktúra, amit egy üzemszerűen működő custom shop biztosít az ott dolgozó hangszerésznek (aki alapvetően nem feltétlenül jobban kvalifikált vagy tapasztaltabb egy hazai hangszerkészítőnél, aki fordított gondot arra, hogy rendesen képezze magát a témában) adja azt a különbséget, amitől sajnos annyiszor többe is kerül egy ilyen helyről kikerült hangszer, mint egy itteni kis manufaktúra tarifái (amik általában szintén nem olcsók). És szerintem aki itthon gitárt készíttet, pontosan tisztában is van ezzel egy kis utánajárás után. Mondom, nem fikázásnak szántam abszolút, egyszerű tényekről beszélünk. De nem is kell feltétlen custom shopba menni, egy 1700€ árú egyszerű Mayones szériahangszer is sokkal komolyabban van fényezve, mint amit itthon bárkitől láttam eddig, azért ez nem olyan csillagászati ár.
Ennyi. És egy profi pormentes festőkamra, kompresszor, minőségi festékanyagok nem kétfilléres játékok. Amúgy én nem fikázni akartam ezzel senkit, egyszerű tényről van szó.
Ezt mondjuk nehéz elhinni. Nem mintha olyan sok gitárt láttam volna gyárit meg egyedi készítésűt, de ez kb. olyan mintha azt mondanátok hogy egy szakács is csak az étteremben tud jól főzni, de otthon már nem tudja ugyanazt a minőséget produkálni.
Nézted te azt, hogy mennyibe kerül egy gyári custom shop?! Az itteni hangszerészek fél, de bizonyos esetekben akár harmad áron is elkészítik azt amit ott.
én nem mondtam, hogy elmaradna valamitől. Csak nem mind1 hogy 500€-s gitárokat akarunk a customokkal versenyeztetni vagy 5000€-sakat, és az sem mind1 hogy milyen kritériumok alapján. szerintem.
ez így van sajnos, ennek meg is vannak az okai. de megnyugtatlak bármely másik 1-2-3 személyes manufaktúra is megakad bizonyos szintnél. A világ legtöbb zugában.
Én a PRS-emmel vagyok úgy, hogy ha centiről centire mennék rajta végig, akkor sem tudnék jobbat, kényelmesebbet összeállítani. Valszeg azért, mert jobban értenek hozzá, mint bármelyikünk. Ha én elkezdenék fantáziálni, egyáltalán nem biztos, hogy a végeredmény ennyire jó lenne. Egyedül talán a bundokat cserélném le jumbora, bár ezt bármikor meg tudom csináltatni. Ja, és használtan zsírúj állapotban annyiért vettem, mint egy valamirevaló handmade gitár fele. A lakkozásos dolgot osztom.
Ja, és azt még hozzátenném, amit beszéltünk is a napokban Kovács Zolival a guitar.clinic-ben, hogy itthon sajnos nincs olyan hangszerkészítő, aki gyári minőséget akár csak megközelítőt tudna produkálni festés-lakkozás terén. Legalábbis egyikünk sem találkozott még ilyennel, pedig elég sok hazai handmade gitárt láttunk már mindketten.
Hát ezzel azért vitatkoznék, másrészt ha átjárhatóságot szeretnél adott gyártó különböző modelljeinek specifikációi között, akkor rendelhetsz custom shopból, ahol adott keretek közt bármit megcsinálnak neked. (Általában 1:1-ben nem kopírozzák le a híres zenészek által használt hangszereket - nem signature modellekről, hanem a valóban használt cuccokról beszélek-, más gyártók levédett formáit nem csinálják, de kb. ennyi a megkötés.) Nekem most készül a harmadik egyedi építésű gitárom, mellette volt még egy másik custom hangszer, amit ugyan nem én építtettem, de garantáltan az az egy darab létezik belőle a világon, és pl. a Jackson Phil Collenem semmiben nem marad el ezektől a gitároktól minőséget tekintve, nem akarok rajta hardvert cserélni, úgy jó, ahogy van, igényesen, láthatóan nagy gonddal összerakott amerikai hangszer, ami totálisan működik abban a tekintetben, ahogyan egy gitárnak működnie kell. (Tehát nincs rossz szögben besüllyesztve a nyak, nincs rossz helyre fúrva a híd, nem ferdék a marások, stb.) Azok a gitárok, amiket Tóth Zoli az Amarant műhelyben épített, szintén tökéletesen működtek ebből a szempontból, ráadásként még olyanok is esztétikumukat tekintve, amilyet én az építéskor szerettem volna, a héthúros az konkrétan életem hangszere, de nem jutott eszembe miután elkészült, hogy innentől soha rá sem nézek gyári gitárra.
ez igy igaz amit írsz, de erős sarkítás is. átnézhetjük 1 picit az pro kontrát, mit szólsz? (H-hangszerész, F-gyár)
formák:
H: Megtervezik a kedvedért a hangszert (választhatsz test és fej formát a képzeletednek csak a fizika szab határt) és mindent ami ezzel jár (sablonok pl.)
F: választhatsz előre kitalált formákból, már az adott cég különböző fej és test formái között sincs igazán átjárhatóság
fa:
H: Kényed kedved szerint válogathatsz faanyagok közt, és az elrendezésükben
F: hát van 2-3 alap és ennyi
HW:
H: olyan HW-t pakolhatsz bele olyan kombinációban ahogy csak akarsz
F: Általában választhatsz tremoló és fix között, színre pl. már nagyon ritkán van esély
pickpok:
H: megint csak a fantáziád szab határt, akármilyen kombinációt össze lehet hozni
tovább customizációt enged meg a custom pickup ami a hidelmekkel ellentétbne nem is annyira drága.
F: általában 1 alternatíva van, ha van magasabb osztály az adott modellből, akkor már esetleg kaphatsz emg,dimart vagy seymourt és nem "designed by"-okat
finish:
H: megint csak az elképzelésed szab határt a kémián kívül. igaz a végeredmény talán picit gyengébb mint a gyáriknál, de nem is 1 ujjnyi vastag lakkozásból áll.
F: pár szín, néha figuratív díszítéssel, tényleg gyönyörű, de vagy nagyon vastag, vagy hamar kopik.
nyalánkságok:
H: az előbb említett inlayek pl, vagy 1 killswitch, netán egy midboost elektronika nem probléma!
F: nincs, ja, de mégis. pl "Kirk Hammet is "ezt" használja!"
végeredmény:
H: ha az elképzeléseid valósak voltak, megértetted magad a hangszerésszel, megkaptad álmaid hangszerét, igaz méreg drágán,esetleg pár apróbb esztétikai hibával, de ilyen csak neked van a világon, másnak nincs!
F: kaptál 1 baromi jól kinéző gitárt nagyon jó áron.... amin Kirk Hammet is játszik, meg még milljó másik ember ...és közben észre sem vetted mennyi kompromisszumot kötöttél, akarva vagy akaratlanul. :) (későbbi hangszedő cserék, tremoló cserék/javítások, egyéniesítések)
utóélet
H: ha tévedtél/ráuntál nagyon nehéz eladni, legjobb esetben is csak 3ad áron fog menni, de miért is akarná valaki megvenni a TE álmodat?
F: ha megunod, jó állapotban van és keresett a modell, akkor még akár 70%-ot is kaphatsz érte. "kis" hozzáspórolással meg megveheted az új sztár új modelljét.
egy bizonyos: kell egy szint amikor az ember belép a custom-handmade világba, kell hozzá pénztárca is, de ha jól választ akkor már más nem fog neki kelleni. :)
A félreértések újbóli elkerülése végett: nekem személy szerint semmi bajom a nem gyári hangszerekkel, de ugyanazt a minőséget, pontosságot, esztétikumot (!) amit egy 150-200 ezres gyári (új, használtan 80-150) gitáron megkapok, 450-700 ezres mestergitárokon érzetem fogdosás után. Mondom, ezek az én értékrendem szerinti dolgok, másnak más részletek fontosak egy hangszeren, mások lennének az értékek is.