Kész a strat üregek, még várom a hardtail bridge-t, rádiusz kész. Még némi csiszolás lesz rajta.
A tele rádiuszolva, és az elektronika szerelőjárata kimarva. Várok a humbira, és a wilkinson tremre.
Szerintem az lehetett a baj, hogy neked a fa kint szabadban volt tárolva. MIvel ha eső van nagy a pára így felveszi a fa, és ezután szoba hőmérsékleten sokkal drasztikusabb változáson megy át.
A tru-oil-t felviszem egyszerűen egy szöszmentes rongyal a fára kb 10-12 sorban. Szemben a többi BIopin, Keményolaj stb-vel ez 20 perc után új réteg hordható fel, majd a végső réteget megvárod a 24 órát és polírozható. Állat.
Használtam a tru-oil előtt többféle olajat. Mostmár nem
Te szerencsésebb vagy,én meg sajna így jártam a 10 évet padláson száradt égerfával:
Költözés után szabadban,esőtől védve állt kb. 1 évig,utána vittem be közvetlenül gyalulás után a száraz lakásba(vagy a szárítóba,már nem is emlékszem)a lényeg,hogy légszáraz állapotról szobaszárazra változott,és ennyit görbült.Nem sok gitárt csináltam még,de ért pár meglepetés a faanyagokkal ilyen szempontból,tanultam az esetekből,azóta jobban odafigyelek a részletekre.
A True-oil-t nem ismerem,a fotók alapján arra következtetek,hogy ezt vastagabb,fényesebb felületek kialakítására fejlesztették ki.Nem gázak a korábban említett száradó keményolajok sem,profi hangszerész ismerősöm is használja,csak nem arra lett kitalálva,hogy vastag rétegekben legyen felhordva.Nem kell terülnie,mert a technológiája az,hogy bizonyos száradási idő után vissza kell törölni.Ilyenkor egy selyemfényű,egyenletes felületet ad.Nagyon sok rétegben előbb-utóbb lakkszerű,fényes réteget képez,de ez tényleg sokáig tart.Akkor inkább lakk.Egy fejen próbáltam én is vastag rétegekben,mint ahogyan a lakkot használjuk.Na úgy tényleg gáz,nagyon sokáig puha maradt a felület,és nagyon nehéz volt egyenletesre csinálni.Az olajlakkot nem ismerem,csak hallottam róla,nem lehet,hogy a True-oil egy más jellegű anyag(oljlakk??),és éppen ezért más a technológiája,és vastagabb réteg kialakítására való? Te hogyan használod? Ha már terülni kell akkor nyilván nem törlöd vissza.Így hasonlóra szárad,mint a lakk? Látszanak benne egyenetlenségek száradás után? Csiszolni,polírozni kell?
De: lakkozással.
Eloxálás van még, de az ugye éppen egy oxidréteget hoz létre, én meg azt akarom elkerülni. Meg ide technológiai okból amúgy sem lenne jó.
Eddig nem mászott el. Talán a kőrisben van egy minimális, de arra még jön úgyis kontaktcsiszolás. Szóval tökmindegy. Köszi azért.
Az olajokra visszatérve a legjobb a TRU-OIL. A biopon meg ezek a szarok szerintem gázak gitárhoz. Lassú száradás, és nem terül rendesen ha vastag rétegben akarod.
A feketedió basszgitár van vastagon olajozva,főleg a fej.Az olajat még nem teljesen kemény állapotban tudtam tárcsás polírozógéppel polírozni finom polírpasztával.Egyedi a módszer sok szívással,senkinek sem ajánlom,nem erre tervezték az olajat.Túl vastag rétegeket hordtam fel kevés száradási idővel,és igen lassan keményedett meg az olaj,nyilván az alsó rétegek nem tudtak a felsőktől kiszáradni.
A kezdetleges stratocaster olajozva van.Először lenolajjal jó vastagon.Ezt sem ajánlom,nem akart megszáradni,napokig papírral "itattam" ki belőle az olajat amíg valahogy kinézett,ezután kapott keményolajat.(a húrbfeűzés helyére került egy dugó,nem maradt olyan ronda!) A kotó fából készült gityónak már egészen gyári kinézetűre sikeredett a felületkezelése,tanultam a hibákból.Inkább vékony rétegekben kell felkenni,jól viszatörölni,így ad szép felületet.Főleg a nyakat nem kell nagyon fényesre csinálni,ennek a selyemfényű viasznak nagyon jó a tapintása,és nem tapad mint a fényes lakkok.Ha fényes kell akkor inkább valamilyen lakk.Az olaj+viasz kombinációban az a jó,hogy házilagos körümények között is tökéletes eredményt ad,a lakkhoz viszont komoly berendezések,és főleg nagy rutin kell,hogy igazán szépet tudjunk csinálni.
Mondtam volna,hogy van valami baj vele? Hacsak az nem,hogy vettem kb. 1 decit jó drágán,aztán már kezd besűrűsödni,közben még ki sem próbáltam. Nagyobb üzemben kellene dolgozni!Akit érdekel a beszerzési lehetőség:
Tung olaj beszerzés
Auro keményolaj Én ezt használom,nekem bevált.Ha nagyon sok réteget hordasz fel akkor előbb -utóbb fényes,lakkhoz hasonló felületet ad,és polírozható.Legutóbb csak néhány rétegben használtam,utána 2 réteg keményviaszt,és így szép natúr(nem tömődtek el teljesen a pórusok),kicsit selyemfényű felületet kaptam ronggyal átdörzsölve.
Viaszból ezt használom:
Biopin Először csak Auro olajjal próbálkoztam,utána láttam egy hangszerésznél,hogy Biopin keményviaszt használ olaj alapozással,ezért lett különböző a gyártó,de nyilván jó alá a Biopin keményolaj is.
Igen,a program kavart be!
4 hét után sokat száradhattak a melegben,ha esetleg túlszáradtak akkor sincsen gáz,mert a szobában újra nedvességet vesz magába hamar beáll az egyensúlyi nedvességtartalom a fában,de azért biztos ami biztos ne most használd fel szerintem.Esetleg nézd meg egy hosszú egyenes vonalzóval,hátha van minimális vetemedés ami elsőre nem látszik.A túlszáradásra egy jó példa,nekem 1 cm vastag kőris mozaik parkettám van a nappaliban,kb. 1 m-es hosszon átmegy alatta egy padlófűtés cső a konyha felé.Ott végig hézagosak,és teknősek a kis mozaik darabok.
Sziasztok! Abban kérnék egy kis segítséget,hogy miután lecsiszoltam a gitáromat és így natúron lakkozatlanul szeretném milyen olajat használjak,hol tudok én olyat venni,szerezni? Köszi!!!!!
Gondolom ezt nekem akartad címezni, nem Harkh kollégának. Egyébként köszi a részletes tájékoztatást. Én csak azért tettem a radiátor mellé, mert ott volt hely 4 hete van ott, eddig semmi elcsavarodás vagy ilyesmi De elveszem onnan.
Nem tudom, meséltem-e már, hogy egyszer jó régen kaptam egy pianínót egy szomszédtól. Szétbontás után gyönyörűen látszott rajta a radiátor melletti tárolás eredménye: a 10x10-es gerendák úgy megcsavarodtak, hogy be tudtam nyúlni közöttük.
Nehogy félreérts,nem vitatkozni akarok veled,csak segíteni szeretnék!Nem egészen logikus amit csinálsz,csak gondold végig.Ha szerinted 10-13% az ideális,így ragasztottad,akkor miért tetted utólag a radiátor mellé? Ott még veszíteni fog jócskán a nedvességtartalmából,tehát alakváltozást is szenved a fád előre kiszámíthatatlan mértékben.(Függ pl attól is,hogy a rönk melyik szelvényéből van a deszkád).Simán lemegy az említett 7% alá.Eleve nem szabad radiátor közelében szárítani a fákat,mert túlszáradhatnak,tehát elég messze lesznek az általad ideálisnak vélt 10-13%-tól.A helyes technológia az,hogy a fűtött lakásban tárolod a már megfelelően légszáraz fákat szobahőmérsékleten néhány hónapig a felhasználás előtt,és utána ragasztod,megint pihenteted(főleg ha vizes bázisú ragasztót használsz),és csak utána gyalulod méretre.Ezt kivétel nélkül minden hangszerész így ajánlotta akivel eddig beszéltem,először Turcsák mester mondta ezt el nekem kb. 25 évvel ezelőtt.A Godin-nél pl. 6% alá szárítják,nyilván nem véletlenül:
Hogyan készült Hangszerésztől is hallottam már,hogy azután szűntek meg a problémák,hogy leszárították a fákat 6% alá,és más videóból is rémlik hasonló érték(talán PRS factory tours??).A 7% nekem onnan jött egyébként,hogy mérem a régi(20-30 éves) gitárjaim nedvességtartalmát,és 7% körül vannak.(éppen most is 7%-ot mértem az egyiken).A szobában tárolt deszkáim is 7% körül vannak,ez kb. 40%-os relatív páratartalomnál van.Nyáron sem megy sokkal feljebb(pontosan nem eklékszem,talán max. 8%-ot mértem??),gondolom a lakkozás miatt nem vesz magába gyorsan nedvességet.Nyáron mobil klímával szárítok egy kis fatároló helyiséget,ha dolgozni akarok,mert akkor akár a lakásban is van legalább 70% páratartalom,és az így akklimatizálódott fa 13% is lehet kb.,és nem ez az ideális.(7% alá azért nem megyek,mert túl sokat kellene járatnom a gépet,és sok áramot zabálna,meg egyébként sem szeretem bekapcsolva hagyni ha elmegyek otthonról.Nyilván ezt ipari technológiával könnyebb megoldani)
Ha két darabból vannak akkor is görbülhetnek a fáid a gyors radiátoros szárítástól(erre visszatérve gondolj csak bele,hogy a kész gitárt sem ajánlják a radiátor melletti tárolásra),a két oldal külön-külön lehet görbe (teknősödik)még ha hosszában nem is görbül a ragasztás miatt.vetemedés Persze testnél nyilván nem olyan vészes a dolog mint egy nyaknál,de azért nem árt ott sem figyelni.Ne de végül is mint utólag kiderült,nem is 13%-os fákból fogsz dolgozni,mert a radiátor mellett vannak,csak túl ne szárítsd őket! Van nedvesség mérő műszered? Pár nap alatt látványos a változás nedvességtartalomban egy kültérből fűtött lakásba bevitt légszáraz fánál.Néha az alakváltozás is látványos.
Az egyedi igényekhez elkezdődik a sablon készítés. Wilkinson tremolós telecaster, és hardtail strat:) Izgalmas a tele elképzelés, főleg egy humbival. Már várom, hogy készen legyek vele.
Ez a binding szinte beszerezhetetlen. USA-ból nem postázzák a HazMat törvény miatt, európában meg nem lehet találni:)....nekem szerencsém volt, viszont nem kevés utánajárással.
Első körben ellenőrizd, hogy földelt hálózati csatlakozóba dugod-e, illetve nincs-e olyan elosztó közben, ami földeletlen. Ha panelban vagy, próbáld ki a konyhában, fürdőszobában, ott szokott lenni földelés, míg a szobákban nem nagyon...
Az erősítő földelése rendben van? Na meg a hálózaté...?
Próbáld ki azt,hogy letekered a gitáron a volume potit,az erősítőn meg jól fel a gaint és mastert. Ilyenkor lesz ugye egy alap zúgás-búgás. Ha ilyenkor a gitár fémrészeihez érsz,akkor is ugyanez a jelenség?
Erősítő vizsgálata: kihúzod a kábelt az erősítőből,ne legyen az inputban semmi.
Gain és Master fel,amennyire lehet,szintén lesz valamlféle alap zaj.Ezután az erősítő valamilyen fém rászéhez érinted az ujjad,és figyeled,hogy változik-e az alapzaj. Ha igen,akkor jó eséllyel az erősítő földelése hibás,vagy szar a hálózatban a föld. Ezt meg úgy tudod kiszűrni,hogy másik lakásban,városban,mittudomén próbálod ki a fentieket az erősítőddel. Ha szar a hálózati föld,hívj villanyszerelőt. Radiátorhoz NE földelj!
Ne ide beteszem, végülis házi hangszerről van szó :)
A Telecasteremnek van valami földelési hibája, csak mostmár ott tartok, hogy lehet nemis a gitárban kéne a hibát keresni. Földelési hiba az biztos:
Ha hozzáérek ugye a húrokhoz, a potisapkához, control plate-hez, akkor szűnik meg a zsúgás.
Persze most erre mondhatnánk, hogy ha a kezemben van a gitár, és játszom rajta, akkor földelem úgyis, és nemzsúg.. :D de hát nem így kéne.
Nemtom. Nekem tetszik ez a forma, de pont ezért nem ilyet csináltam, és valószínű nem is fogok. Na persze nem csak ezért, hanem mert az Fender, én mg sajátot akarok.
Figyelem! Olvasva a fórumot többször látom, hogy azt írjátok, hogy görcs. A görcs az ember lábában van, meg a derekában, ami a fában van azt úgy hívják, hogy göcs. De úgy is mondják, hogy csomó. Azért van benne mert innen indul az ág.
Nyugi, már volt párszor dolgom vele. Egyébként sem marad egy éger 7%-on, de még kőris sem. Az ideális a 10-13%. Maximum Afrikában tudnád realizálni, és azt sem az esős időszakban.
Meg ezek már táblásítva vannak (2 darabból), szóval érdekes lenne.
Lehet,hogy még korai volt méretre gyalulni az égert,én is legyalultattam hasonló egy darabos testnek való égerfát,az is kb. hasonló nedvességtartalmú volt(légszáraz).Bevittem a fűtött lakásba,hogy megfelelően kiszáradjon kb. 7%-ra,és sajnos kifli lett belőle.Sebaj,toppal még jó lesz valamire!