Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Egyszer meghallgattam, meg azóta kétszer az alapot és van is ötletem. Remélem, meg tudom csinálni, így inkább ennek adok lehetőséget. Holnap nem lesz itthon a család, felveszem, ami van.
Én nem merem nagyon hallgatgatni, mert utána nem tudok elvonatkoztatni...
De tervezem, hogy év végén majd Mp3-ban egy könyvtárba összegyűjtöm, és majd szól a kocsiban... el ne felejtsem majd a februárit is lelopni...
Neki van társasága? Nekem csak néhány ördögszekér, amit a sivatagban görget a szél.
Meg néha erre vetődik egy vándor, amiről már írtam egy mini novellát a múltkor.
Előkerestem:
Lágy szellő lengedez a késő délutáni napfényben fürdő tájon. Néha-néha erőre kap, hogy meglengesse a tornácra kitűzött rongyos öreg zászlót, mely egy valaha volt dicső kor eljövetelét hirdette. A hosszú évek során azonban a világnak eme hegyláncokkal körülölelt kis szeglete elhagyatottá vált. Időről-időre egy-egy vándor megpihen a tornác nyikorgó hintaszékében, miközben kapcáját megszárítja a rá váró hosszú út előtt. E rövid pihenő alatt tekintetét a távoli hegyek felé fordítja, mintha fel nem tett kérdéseire tőlük várna választ. Ám a hegyek hallgatnak. Csak a szél susog kitartóan a mozdulatlan tájon, hogy aztán megerősödve ördögszekeret görgessen mintegy szórakozásképp. A lenyugvó nap, mintha csak a szelet csendre intené, lassan elbújik a havas hegycsúcsok árnyékában. Csak a tücskök ciripelése hallatszik, fennen hirdetvén a befejezett nap dicséretét. A szakadt, koszos zászló is megnyugszik, a vándor is odébb áll. Mára csend honol e tájon.
A következő válasz az értékelésben pedig egy nem értékelendő volt, ezért egy áthúzott kör jelent meg felette. Arról hittem azt, hogy nem jó választ adtam az előzőre.
Biztos, hogy így van, és az új lendületeddel (az év végi karácsonyi szóló, a társaság, a tanfolyam, stb.) a következő 1-2 év alatt nagyon ígéretes (zenei, nem vasúti) pályán mozoghatsz majd
Egyrészt jajj, mert nem figyeltem eléggé, és hangnemre, illetve diatonikus skálára asszociáltam.
Másrészt ejj, mert azt hittem, a válaszok alatti ikon jelzi a válasz helyességét.
Örülök, hogy így látod, szerencsére az idők során a koszon kívül ragadt rám valami... a tanfolyam és a topikozás előtt is...
Most már jó lenne ezt a tudást készség szinten és tudatosan használni, mert egyelőre ez nehezen megy, erősen mélyre van temetve. Bár az ilyen tesztek azért előhozzák, meg a kérdés-felelek, amit Foxxal is csináltunk, persze az én szintemen. Landmine kérdése azért már feladta leckét...
Erre azt szoktuk mondani, hogy a mozdony nem jogosítvánnyal, hanem árammal, vagy dízellel megy...
A járművezetés (járműkezelés) szerintem pont nem jó hasonlat, mert előre begyakorolt mozdulatokkal (skáladobozokkal, ujjrendekkel) vezetünk és nem elemezzük, hogy autóban ehhez a bal kanyarhoz mekkora szögben kell elfordítani a kormányt, illetve a mozdonyban az adott sebességhez mekkora szögben elfordítani a fékezőszelepet. A tudat annyi, hogy a 15 km/h-ás sebességkorlátozást fel kell ismerni, és értelmezni, de a művelethez kapcsolódó mozdulatok már ösztönösek.
De simán lehet, hogy rosszul gondolom...
Ez egy didaktikus kérdés volt, hogy ezzel is kiemeljem, hogy milyen fontos a gitározást is szakmaként kezelni.
Sok gitáros hiszi azt (persze nem itt a mi csapatunkban, hanem FB csoportokban), hogy Hendrix mintájára elég ha érzésből gitározunk. A mozdonyvezető sem érzésből csapatja a sínen, hanem betartja azt, ha valahol 15 a max. sebesség karbantartás miatt. :)
Lehet, hogy érdemes a teszt elé egy teszt-tapasztalat-tesztet is tennem, hogy kiszűrjem a tesztszerűen helyesen válaszolókat
Amúgy szerintem még így is teljesen igaz, hogy van egy nagyon jó alaptudásod, és innen épülhet tovább a rendszer, ahogy majd időd engedi a tanfolyamon.
Újra meg kellett válaszolnom az összes kérdést addig a pontig, hogy megszerezzem őket:
A
Sokféle szín megjelenítése a skálák fokainak kombinálásával, fogós dallamok, feszes ritmusok és jól elkapott szünetek, a hangok egyedi megfogása és díszítése, valamint a szóló történetének felépítése, hogy a hallgató egy utazáson vegyen részt
B
Érzésből, ösztönösen kell játszani, nem szabad túlgondolni a dolgokat, mert akkor elszáll a varázs. Hendrix és a többiek is érzésből játszottak, és elvarázsolták a közönséget
C
Minél több ujjrendet és skáladobozt kell használni, ezért a fogólapon az összes skálának meg kell tanulni az alakját, mert akkor a skálán belül maradva nem lesznek hamis hangok
Az elméleti teszten mi volt a megfejtés a "Ha egy szólót írsz vagy improvizálsz, akkor hogyan teheted a szólódat érdekessé, változatosá, izgalmassá?" kérdésre?
Én ezt jelöltem be:
"Sokféle szín megjelenítése a skálák fokainak kombinálásával, fogós dallamok, feszes ritmusok és jól elkapott szünetek, a hangok egyedi megfogása és díszítése, valamint a szóló történetének felépítése, hogy a hallgató egy utazáson vegyen részt"
Emiatt 95% az eredményem. Más "hibát" nem láttam az eredmény oldalon.
Köszönöm!
Persze, hogy sokat tudok a kérdésekről, 23 éve, három évente járok forgalmi, járműismeret és Kresz vizsgát tenni, megtanultam az A-B-C válaszokból megkeresni a megfelelőt...
Az a baj az ilyen kérdéses tesztekkel, hogy ki lehet találni, számolni a helyes választ, de az egy másik téma, hogy élesben mennyire tudjuk alkalmazni. Én nagyon kicsit tudom csak, szerencsére a forgalmi, járműismeret és Kresz nem így van...
Azért ilyen szenzációs teszteredményt csak úgy érhettél el, ha alapvetően nagyon sok mindent tudsz ezekről a kérdésekről. Úgyhogy gratulálok hozzá, szép munka volt!
Köszönöm szépen! Igen, ez most nem a dallamos E-moll zenei világ volt, hanem a nyersebb és szigorúbb típus. Örülök, hogy tetszett a szóló. E hét csütörtökön könnyű és hatékony pentaton trükkök jönnek, valamint a Nagy Elméleti Teszt is érkezik.
Pár éve nagyon sokat játszottam ezen a Gibsonon, aztán valahogy Sammy visszaszivárgott fő gitárnak. :D Néha azért le kell porolni a Les Paul-t (szó szerint is), hogy ne szomorodjon el. Egyébként "Seafoam Green" a színe, és nagyon szép zöldes, ami főleg napfényben érvényesül. A videókon másfajta világítás van, úgyhogy kicsit máshogy jelenik meg.
Már csütörtök óta vártam, mi sül kis az e-mollos rock szólóból, én egy ilyen Em-C-G-D jellegű akkordmenetre gondoltam, de természetesen nem volt ilyen egyszerű a dolog.
Az eleve kettőshangzatokból álló kíséret sokkal több lehetőséget nyújt (mint Imi alapja is), és a harmadik meg is fűszerezi ezt.
A szóló nagyon menő, nekem csak részek fognak menni belőle, de jó lesz kicsit újra "másolni"
Hogyhogy mostanában a Gibsont vetted elő, és miért nem kék a színe?
Nem is gondolnánk, mennyire fontosak a nagy hangközök a gitár-dallamokban. Ettől lesznek egyéniek a dallamok. A Szólómánia e heti adásában megnézzük, hogyan építheted be könnyen a nagy hangközöked a játékodba:
Köszi, belehallgatok majd, de a pop általában elég messze áll tőlem. Bár például a Stratovarius egyes (viszonylag újabb) számai is tartalmaznak arra emlékeztető elemeket (főleg a szinti).
A boldogság után jöjjön egy kis depresszív hangulat.
Köszönöm szépen, hogy meghagytad nekem, így több marad. A két húgom is mindig meghagyták a tortaszeleteiket nekem és így több maradt. Vagyis dehogyis hagyták meg.
Igen, ezt én is így sejtem. Arról meg vagyok győződve, hogy van(nak) a tér/idő dimenzió felett is dimenzió(k). Például amikor a Biblia beszél a látható világ megteremtéséről, akkor ott az eredeti szövegben nem az van, hogy a semmiből teremtődött a valami, hanem azt írja, hogy a láthatatlanból (szellemi sík) lett megteremtve (állt elő) a látható világ. Ezt a szellemi síkú világot a tér/idő dimenzió felettinek mutatja be. Így már jobban megérthető pl. az, hogy Isten, Jézus, stb, hogy tud egyszerre mindenütt lenni. Mert egy olyan felsőbb szellemi síkú dimenzióban vannak. Ahogy írtad is, hogy a 2 dimenziós lény nem látja a kockát, csak a négyzet részét.De ott a felsőbb dimenzióban az idő sincs úgy mint itt "nálunk" Például az , hogy Isten "örökkévaló" nem a mi idő síkunk szerint kell gondolni, hogy pl. jó régóta van az Isten, már hosszó kaporszakálla van, stb, hanem Ő inkább az örök "VAN", vagy az örök van-ban van. Példáulolyat is el lehet képzelni, mintha az időben nem csak előre és hátra lehetne menni, hanem jobbra-balra, fel-le is, úgy hogy pl előre hátra nem is mégy. De ezt mát ott nem is időnek nevezik.
Szerintem mi, emberek (legalábbis én) rosszul gondolunk a végtelenre. A homályos messzeségbe tűnő számként gondolunk rá, nem tudjuk igazán felfogni. Az sem tartom kizártnak, hogy a matematika és fizika sokkal komplexebb, és mi csak a 3 dimenziós kivetülését látjuk. Mintha egy kockát figyelne egy 2 dimenziós entitás, aki csak egy négyzetet lát belőle. Lehet, hogy ezért nem értünk sok csillagászati jelenséget, vagy a kvantum univerzumot sem. A hagyományos fizika csődöt mond amikor meg kellene magyarázni.
Muzikernél most olyan akciók vannak, hogy múlt héten pl 850 ezer volt egy Usa Jackson, most meg 1 millióról leakciózták 950 ezerre. (a számok nem pontosak)
Ha a tér görbül, lehet, h pont olyanformán, h egymásba gyűri a párhuzamosokat
Elme és tudatosság nélkül nincs tér (lásd mélyalvás), ami egyébként azért is jó, mert ha nincs tér, akkor kivétel nélkül minden végtelen(ül semmi)
(És persze az elnyelődött pengető-milliókat is ott érdemes keresni...)
A szüleim matematika tanárok voltak, ezért tudom, hogy a párhuzamosak a végtelenben találkoznak. Tudom, de nem hiszem. Egyébként szerintem a gyakorlatban nem létezik végtelen, mert ott már beleütközöl Isten arcába. Amúgy meg a végtelennek a fele is végtelen, sőt az egymilliomod része is végtelen.
Nagyon jó példát írtál, mert a nyelvtannál én végig azt éreztem iskolás koromban, hogy a nyelvészek által összegyűjtött és létrehozott (és amúgy releváns és fontos) tudást teljesen céltalanul dolgoztatták fel a szerencsétlen diákokkal. Morféma és szintagma... Maga a nyelvtudomány csodás dolog, mint ahogy a zenetudomány is. Viszont a célcsoportra nem mindig gondolnak, amikor létrehoznak egy tananyagot. A nyelvészek belső körében fontosak a morfémák, de a 16 éves diák beszélni is elfelejt tőle.
Ez is jó téma! Valóban, teljes rendszert lemásolva átvenni nem érdemes, mert minden ember egyéni. Viszont a gyakorlati dolgokat (technikák, hangulatok, dallamok, ritmusok, stb.) érdemes beépíteni más zenészektől, és ezekből alakul ki a saját stílus, ha elég sokat foglalkozunk ezzel.
Ez nagyon jó gondolat, és valóban akár 2-3-4 célcsoportot is ki lehet alakítani. Az egyik az alkotás szempontjából mutatná be a témát, a másik a zenehallgatóknak segítene megérteni a zenét, stb. Sok régebbi anyaggal szerintem ugyanaz a baj, mint általában a poros és elavult iskolai oktatással is: a fejekre rázúdít csomó ismeretet, de elég megfoghatatlan marad a dolog, semmire sem lehet a infókat használni a bemagoláson és a vizsgáztatáson kívül. Persze van sok kivétel, és ismerek kitűnő tanárokat, akik nem így tanítanak.
A szakmának írt tudományos művekben simán lehet mély elméleti témáknál maradni, de minden egyéb esetben az a fontos szerintem, hogy az anyag hasznosítható legyen.