Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Elég király lett ez a dal, az alap nagyon durván profi. Én már most félek hogyan fogok ennyi időt úgy megalkotni hogy lekössem a hallgató figyelmét.
Király ötlet volt az utolsó befejező hang :)
Fogok sokat játszani és kísérletezni az alappal, sajna nekem kicsit tovább fog tartani a felvétel, legyen bármilyen jó az alap. Ha mindennap kicsit játszok az alapra azt vettem észre egyre jobb és jobb dolgokat találok ki. Másik pedig hogy pontosan felvenni is egy külön kihívás nekem.
Király amúgy hogy végre elindult, már nagyon vártam. Remélem sokan csatlakoznak majd.
Már jobban vagyok, hála a Cataflam túladagolásnak... több, mgy napot feküdtem, ez abszolút rekord itthon, ettől többre eddig csak az intenzív osztály tudott rávenni...
Szuper, várom a megfejtéseidet!
Igazából itt nincs határidő, így késés sincs, max kiesel (guitars) a játékból Amúgy biztos bele fog férni, én bízom benned!
Megpróbálom nyomon követni a harmadik évadot, bár most egy speed/power metal bt-re írt szólón dolgozom, illetve gondolkodtam a karácsonyi szólóim felvideozásán is. A napokban lesz gép újítás, szóval biztosan lesz majd 1-2 nap extra késés, de próbálom nem megint "letenni a lantot".
Érkezik Miss Január, a bt már tölthető, játsszatok rá, ha van kedv!
Többdimenziós alap: sima pentatonból is teljesen jókat lehet rá játszani, de bele lehet menni jobban is, van itt dór, hangnemváltás, stb.. tetszés szerint saját riffeket is fel lehet rá játszani, van egy gitár nélküli verzió is (ezzel még egyedibbé tehető)
Itt nem nagyon van biznisz, de Gs-en van 19e-ért egy Epiphone szett, 45-ért meg egy Ibanez IBZ szett.
https://gsfanatic.com/hu/hangszerek/alkatreszek/all
Cubase metronomját miért használsz felvétel készítésnél?
Pont múltkor néztem videót róla, hogy hogyan kell helyesen felvételt készíteni, de csak ilyen alap dolgokat magyaráztak el amit már tudtam. De biztos vannak olyan dolgok amit én is rosszul csinálok, valószínűleg szebb felvételeket is tudnék készíteni. Csak annyira nincs affinitásom ezzel a részével foglalkozni, csak szóljon jól a gitár és csak gitározni kelljen, minden mást csináljon meg valaki más helyettem. :D
Unokabátyám felújít egy Ibanez gitárt és olyan HH pickup setet keres - akár használtan is -, ami jó rock zenéhez és nem csillagászati áron van. Van valakinél elfekvőben eladó sorba került HH szet?
Azért basztam el amúgy, mert akárhogy húztam az alapot Cubase-ben a metrónomom nem kattogott jól, így szabadon játszottam fel. A delay pedig picit erősebbre van állítva alapból, annál a résznél meg pont bezavart. Post processbe nem akartam bele menni, így maradt a sima Neural féle Nolly plugin (a karácsonyi szólók 90%-t is ezzel vettem fel, illetve a Petrucci is megjelent). Tavaly a Gojira-t használtam.
De jó szóló. Az epic (harmonizált) szakasz különösen tetszett.
A kérdésre: nekem mindegyik hasznos volt, azok is, amelyeket már ismertem (tőled). Csak még nem tudtam őket beépíteni, mert még nem jutottam el a szólózás tanulásáig. És még egy jó ideig elfoglalt leszek. Szerencsére zenei téren, de nem szólózás.
Nagyon király dallamok! Főleg a reff rész, száll mint a madár. :)
Egyébként te hogy érzed, ütemileg mennyire vagy pontos? Most úgy hallgattam végig hogy doboltam az alappal együtt és úgy figyeltem a gitárt, és sokszor azt érzem, hogy ütemileg nem pontos és a dallamot sem egészre ütemnél indítod vagy fejezed be, és ettől kicsit olyan bizonytalan lesz tőle a dallam, amibe nem tudok "belekapaszkodni".
Nagyon örülök, hogy kipróbáltad és alkalmaztad a Szólómánia E01S22 videóban levő ötleteket! Tetszenek a saját megoldásaid, a refrén elején a 2. fok és onnan továbbnyújtás a 3. fokra extra erős hangulat lett. Jó volt a szólódban az a nyugodt erő is, ami végig megjelent, volt levegővétel és szépen adagoltad a motívumokat.
A Gitison LP forma volt, és én is úgy tudom, hogy magyar gyártmány.
Szerintem az első akkordom A-moll volt, majd C-dúr (Felkelő nap háza, vagy ilyesmi).
Tisztára, mint én... "korábban kellett volna kezdeni, nem jók az ujjaid hozzá, úgysem fogsz kitartani, akkor meg minek"
A Gitison nem a Turcsák Tibor által készített gitárok márkája volt? Láttam nála egy ikernyakú Gibson utánzatot, mintha ez lett volna rajta... Gibson betűformával.
Torzító, erősítő építés, stimmel...
Az előfokcsöves Marshall, és a GT-8 is, utóbbi még megvan.
Az első riffre nem emlékszem, de az első akkord e-moll volt, utána közvetlenül az F-dúrt akartam, mart az milyen jól néz ki... naná, hogy nem ment.
Örülök, hogy elmondtad, jó volt látni!
Tinédzser koromban történt. Akkor még rocker voltam, ha jól emlékszem, éppen a Deep Purple volt az aktuális egyik kedvencem. Kértem a szüleimtől egy gitárt, de nem kaptam. Az indoklás szerint a zenészek sokkal korábban kezdtek zenélni, és én már túl öreg voltam ahhoz. Valószínűleg az anyagi lehetőségeink sem tették lehetővé. Meg akkoriban a rockerek számkivetettek is voltak, talán ezzel is védeni akartak, hogy ne keveredjek rossz társaságba. Ez utóbbi persze ettől függetlenül megtörtént. Csibészek voltunk.
Az első gitárom azt hiszem a BÁV-ban vásároltam részletre, és talán Gitison volt a márkája. Forrasztgattam torzítókat, meg ilyeneket. Ekkortájt Ozzy volt a kedvencem, Randy Rhoads, Jake E. Lee óriásiak voltak. Arra nem emlékszem, hogy mi történt a gitárral, szerintem valamiért eladtam. Aztán az egyik haverommal volt közösen egy Musima gitárunk, majd egy szép, ívelt formájú fehér Ibanez. Azokkal sem tudom már, hogy mi történt. Volt egy előfokcsöves Marshall kombóm, pedáljaim. Ezek is eltűntek valahogy az életemből, és a gitározás is abbamaradt. Sokkal később lett Ibanez gitárom, csöves Randall erősítőm, hangfalam, T.C. G-Major-öm, Ibanez Screeming Demon Wah pedálom, Crate kombóm, lábkapcsolóm, GT-8-am, stb. Amikor az Ibanezt eladtam, vettem belőle egy LTD M300-as gitárt, ami már jó ideje vidéken tartózkodik. Van egy Vintage V-100-am, és egy LTD MH401-em itthon. Bocs, jó volt feleleveníteni.
Az első riff, amit gitáron játszottam, a Smoke on the Water volt.
Jó a rockerkedés és a metálkodás is, csak nem ugyanazt a típusú bringát viszed haza a buli végén, mint a tábortűz után... A tábortüzes után jobban megmarad a hátadon a bőr.
Na, de ne tárgyiasítsuk a hölgyeket, azt mondtad, kérdezzek én, tessék:
Hogy ismerted fel, hogy gitároznál, hogy lett az első gitárod, hogyan és mit próbálkoztál rajta? Első egy-két-három év érdekelne... most.
Pl. citerával nem azt játszol, amit akarsz, hanem ami kifér rajta...
Egyébként belehallgattam az inkriminált népdalba két előadásban is, egyik se volt D-moll. C-moll volt, a másikat meg se próbáltam. Az se mindegy, hogy az énekes mit bír kiénekelni, én pl. Varga Miklós - Európa dalát A-mollban nem, de E-mollba leszállítva egész jól tudom előadni (kornyikálni), de az elején az A-moll-G-dúr váltás igen szarul hangzik E-moll-D-dúrral...
Az tény, hogy egyszólamú népdalnál, abból tudunk leszűrni hangnemet, amit találunk. Legtöbbször teljesen egyértelmű a hangnem a népdaloknál, néha viszont menet közben kirándul többfelé.
Közben az is igaz, hogy egy népdal dallama eltérő hangszereléssel eltérő hangnemmé is válhat.
Sosem vonzottak az ilyen dolgok, én már elég korán megkezdtem a rockerkedést, majd néhány éven belül a matálkodást, ami azóta is tart. Szóval tábortűz melletti gitározást csak filmen láttam.
Én már nem igazán tudok új dolgot mondani. Ráadásul olyan kérdéseket is feltettél (pl. kíséret), amikhez gyakorlati tapasztalatok kellenének, amiknek híján vagyok, mivel jobbára csak kvinteket tologatok ide-oda.
Pedig van feelingje, jellemzően a csajok jobban tapadnak olyankor...
Volt srác, aki a tűznél először eljátszotta Albeniz: Asturias-t, utána az István a király: Oly távol vagy tőlem című dalát, rögtön meglett a barátnő-feleség-gyerekek kombó... persze időben megfelelő módon eltolva. Ja, és boldogok...
Három kérdés után kidőlsz?
Az a helyzet, hogy ha a kérdésemre csak simán megkapom a választ, az nem épül be olyan jól, mintha nekem kell válaszolni egy feltett kérdésre (még ha a kérdés megértését is ki kell gugliznom).
Egyébként nem vagyok maximalista (de), napi egy kérdéssel elvagyok...
Nincs az előjegyzésben előírva az F módosítása, tehát a F# színezésként jelenik meg. A kérdés a csatolt szakaszra vonatkozott.
De ha nem tetszenek a kérdéseim...
Szerintem ez így van, de a melódiát ilyen szempontból érdemes egyben (legalábbis nagyobb darabokban) kezelni. A népdal egy strófáját teljes hosszban nézve nem jelenik meg több F#, ellenben még négy F igen, ez nagyban segíti a helyes hangnem és kíséret meghatározását.
Igen, ezért is vonatkozott a kérdés a csatolt szakaszra. De annál kevésbé tartottam ravasznak, mint ahogy írod.
Úgy vélem, sok függ attól, hogy egy szólamot kiveszünk valamilyen komplett zeneműből, vagy pedig a dallam maga nyújtja a vezérfonalat. Szerintem a népdalok esetén maga az egyszólamú ének jelent meg először, kíséretet később szereztek hozzájuk. Ilyen módon a melódia fogja meghatározni a hangnemet az általa használt hangkészlet alapján, és a kíséret csak támogatja. Nem így van?
Szerintem az élet minden területén csak amatőröktől lehet baráti alapon sok információt szerezni. Ezek minősége persze sokszor megkérdőjelezhető. A profik alkalmankénti tanácsokon kívül nem osztják meg a tudásukat ingyen. Vagy ebből élnek, vagy már belefáradtak sok év alatt, vagy amit ők pénzért megszereztek, azt nem adják tovább, vagy nem veszik a fáradtságot, vagy pedig másért.
#95421-nél a népdal ravasz történet, mert a hangnem megállapításához több infó kell általában. Leginkább a zenei kontextus (ha több hangszer van, akkor a szólamok ismerete). Önmagában egy dallam csak hangok sorozata, pl. egy E C G H D E dallam lehetne E-moll hangnem is és A-moll hangnem is (és még sok egyéb), amíg nincsen ott a zenei kíséret, ami eldönthetné.
A teljes népdalban van Eb és E, valamint F és F#, tehát többfelé elkanyarodik. Alapesetben D-ről elnevezve moll, fríg és spanyol fríg szakaszok is szóba jöhetnek, az indítás pedig lehetne egy 5. fok harmóniára játszott G-melodikus moll is (előfordul, hogy a dallam mögött rejtőző harmónia az 5. fokot képviseli).
Alapvetően egy gazdag modális színezésű, D alaphangú zenének látom. Landmine véleményére kíváncsi leszek, ő nagyon jól hangszerelt is népdalokat.