Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Azért jó lenne, ha egy hozzáértő helyre tenné a dolgokat, mert én nem vagyok kompetens, és nem szeretnék mellélőni, mert rombolná azt a kevés önbecsülésemet is.
Tényleg furcsának érzem, hogy én osztom itt a "tudást".
A tanfolyamot még nem kezdtem el, ez a berohanok, írok, kirohanok, mást csinálok nem a legjobb módja a tanulásnak. De a csajok mindjárt elmennek itthonról, és pótolom.
Sose gitároztál, énekeltél tábortűznél? Én gyakorlatilag így tanultam meg (az én szintemen) gitározni. Először csak kíséret+ének, később már a szólók is, miután zenekarozni kezdtünk.
Passzolom. Elméletből én nem tudnám levezetni a kíséretet, mert maximum csak egy klasszikus összhangzatos dolog jönne ki belőle. A modern zenében máshogy is lehet játszani a hangulatokkal. De szerintem simán mehetne alá egy drone D kíséretnek.
Egyébként az is lehetne egy érdekes feladat (nem neked, hanem általában), hogy kíséretet kellene írni valamilyen dallam alá.
A 7. fokkal nem számoltam... pedig jogos.
A pillanatnyi hangulatos rész akkor jön ki, ha nagyobb részletet nézünk, mert ott kiderül, hogy F négy is van a dal további részében, sőt az utolsó előtti hang egy Eb, ami (nekem) egy fríges hangulatot hoz.
Azért nem semmi, hogy instrumentális rock gitár ötletes topikban magyar népdalt boncolgatunk...
Egyébként rögtön eszembe jutott gyerekkorom szuperhősös filmsorozata, a Tenkes kapitánya...
Ez már nagyon sötét folt, ezért a zinternetet hívtam segítségül, hogy egyáltalán milyen mollok vannak.
Ez alapján a dallamos, és az összhangzatos mollt találtam olyannak, aminek a 7. foka nagy szeptim.
D-dúrban a 7. fok nagy szeptim, vagyis C#, itt pedig C van.
Ha hibátlan egy kotta, akkor a nagy terc passzol az előjegyzés által meghatározott hangsorba, és nem a hang előfordulásai vannak felemelve.
Feltételezve, hogy jó a kotta: ha D-dúr lenne, akkor előjegyzésként 2# szerepelne (F#, C#).
Az alaphang, az előjegyzés és a 7. fok nekem azt súgja, hogy moll jellegű hangnem.
Felmerülhet néhány más skála is, de azok kizárhatók más eltérő hangok miatt.
Tehát szerintem ez a részlet D-moll, csak a pillanatnyi hangulat miatt a 3. fokot felemelte a szerző.
Fogalmam sincs hogy kellene kísérni.
Én abból indulok ki, hogy az alaphang D. Az erre épített 3.fok Fisz, tehát nagy terc, az 5. fok A, tehát tiszta kvint. Ez egy D-dúr, az előjegyzéssel ellentétben.
Ha kellene, így kísérném le: D, Gm, C, D 2x
Az alap akkord F-dúr volt az egy szál gitáros változatban, abból szabtam át. De tényleg, egy fordított C-dúr F basszussal is megoldás egy másik akkord helyén.
Az első két válasz 1 perc se volt...
A harmadik... ott számoltam rendesen, főleg, hogy először 4. fok helyett a 4. fekvést vettem alapul... de relatív hamar, tehát még elküldés előtt észrevettem a hibát...
A megjelenítésben a tabulatúrát és az akkordtáblázatot vegyítettem, de valóban úgy egyszerűbb és célszerűbb, ahogy te írtad.
Ha a G húron csak két hangot játszunk, akkor nem teljesül a 3PNS, először én azzal kezdtem, de hát a feladatot úgy kell megoldani, ahogy feladták...
Nekem meg úgy általában késő az ilyen jellegű agymunkához... szerencsére a BF245-ös fet, vagy az LM304 ic lábkiosztása még ilyenkor is megy...
A G# és az Ab enharmonikusak. A moll skála pedig ugyanolyan hangközökkel épül fel, vagyis a két moll skála is "megegyezik", csak máshogy hívják a hangokat. E helyett például Fb-t, vagy Fesz-t kell mondani, az jelzi az F leszállítását.
Amikor beírtad a hozzászólást, akkor küldés előtt nyomj egy Ctrl+A, majd egy Ctrl+C-t. Ha elszáll a fórummotor, akkor egy új hozzászólásba Ctrl+V-vel be tudod illeszteni újra.
Edge böngészőben elég a visszanyílra kattintani, és visszakapom elszállás esetén is. Ennek ellenére én is ki szoktam másolni általában.
Megnéztem a kvintkört, A Gisz-moll/H-dúr és a Asz-moll/Cesz-dúr előjegyzésileg nem, de (gitár) hangkészeltileg megegyezik. Pl. hegedűnél van értelme a kétféle előjegyzésnek, illetve olyan szintinél, ahol megadhatod, hogy melyikben akarsz játszani. Nem hittem, de hallható a különbség, volt ilyen hangszere a szintisünknek.
Magyarázat:
Jegyzettömbben írtam meg a választ, mert ha kinyírja a fórummotor a hsz.-t, be nem írom még egyszer...
A 9-es akkor még a kilencedik fekvésnél volt, az 1234 az ujjrendet jelöli.
Ez a level 2?
Lássuk:
1: Gisz, Aisz, H, Cisz, Disz, E, Fisz
2: 5#
3: Azt mégsem mondhatom, hogy felépítettem, oszt jólvan... (meg nem tudom, hogyan jelölhetném hirtelen):
E----------12-4
H----------12-4
G--------1-2-4-
D--------1-2-4-
A--------1-2-4-
E--------1-34--
9.
Utóbbit nem tudtam fejben összerakni, gitáron csináltam... meg mire láthatóvá tettem...
Ha ragaszkodsz hozzá.
1. Határozd meg a G#-moll skála hangjait anélkül, hogy utánanéznél konkrétan. Segítség: használd a moll skála hangközeinek szabályát (ennek utánanézhetsz, ha szükséges).
2. Határozd meg ugyanennek a skálának az előjegyzését (könnyűnek kell lennie).
3. Fejben építs fel a skála 4. hangjáról induló kb. 2 oktávos skálát Standard E hangolású gitáron, "3 hang / húr" (3 NPS) módon.
Nem vettem vizsgának, benne vagyok egy kis kérdezz-felelekben, csak vannak azért határaim. Kérdezz!
Amúgy épp tv-t nézünk, csak reklámoknál surranok ki vízért, sütiért, meg fórumozni...
Nem vizsgáztatni szeretnélek, csak a kvart, mint fordítás kapcsán kérdeztem, hogy értelmet kapjon.
Én sem tudok sokat, de azzal a kevéssel is szívesen segítek.
A C-dúrt tudtam, csak azt nem, hogy melyik fordítás, ezért kigugliztam, hogy szakszerűen írjam.
Mindazonáltal be lehet vinni engem az erdőbe komolyabb kérdésekkel... jöhet a következő, mondjuk, level 2, meglátjuk, meddig jutok.
Szia Norbi, örülök nagyon, hogy idén is tagja voltál a szólózó csapatnak! Füleltem nagyon a játékodat és úgy látszik, most nem sikerült eltalálnom, pedig ott voltál előzetesen azok között, akiknél szinte biztos voltam a találatban, mert sok szólódat hallottam korábban. :)
Köszönöm a szólózási lehetőséget, illetve az összerakást, utómunkát a szervezőknek. Egy szuper végeredmény született sterintem, így az ünnepekre, emléket állítva gitáros kollégánknak. Minden résztvevőnek gratula és egyben boldog újévet kívánok!!! (Én is jól elbújtam a tippelők elől 😃).
Neked szólt a kérdés.
A válasz:
C-dúr, mert a C, E, G hangokból áll (alaphang, nagy terc, tiszta kvint). A sorrend ebből a szempontból nem fontos.
Ezen kívül G van a basszusban (az a legmélyebb hang), ami a hármashangzat 5. foka, ezért ez az akkord 2. fordítása.
Jelölése: C/G, ez azt jelenti, hogy C-dúr akkord G basszussal.
Én sem gondoltam, hogy elsőre ennyire jól megbújok köztetek...
Csaltam kicsit, mert nem a megszokott MG torzítóját használtam mikrofonozva, hanem az AX-8 állította elő a soundot vonalból.
Az energiák, azok jöttek, és igazából jönnek most is, remélem, sose apad el, és én is vissza tudok majd adni belőle egy kicsit, ha szükség lesz rá. Addig marad ez:
Nem tudom, én moll-párti vagyok.
Valaki egyszer kimutatta egy középkori írással alátámasztva, hogy ezért nem vagyok kifinomult zenehallgató.
Azóta érzem értelmetlennek az életem.
Ilyenkor egy jó mély tónusú akusztikus gitáron nagyon jó, borzongtató D-dúros dolgokat lehet összehozni. Csak az utána következő G-dúrnál ne felejtkezzünk el erről-arról...
Nekem most pont lenne egy ilyen problémám. Van egy állati (vagy csak számomra) gyors szakasz (260 BPM), ahol egymás alatti húrokon kellene legato triolákat játszani. Drop D-ben ezek egymás alatt vannak, de Standard D-ben a magasabb húron két bund-dal feljebb. Még nem tudom, hogy tudom majd eljátszani. Ha máshogy nem, majd ügyes és gyors leszek.
Tudom, rosszul írtam, nem ez lesz az első...
Tehát: Akkor néha úgy játszottam drop-d-re hangolva, hogy nem tudtam, hogy így hívják... hallás-érzés, ugyebár.
Nagyon kerestem a tieidet, mert éreztem a jó energiákat, amit a többiek támogatásából tudtál meríteni. Néhány szólódat hallottam is korábban, ezek alapján próbáltam megtalálni őket a karácsonyi zenében. Sok kitűnő szóló között kellett döntenem :)
Szerintem drop D-ben (ami egy hangolás, nem hangnem) úgy tudsz játszani, ha egy nagy szekunddal lejjebb hangolod a legvastagabb húrt egy 6 húros gitáron, ami eredetileg E-re volt hangolva.
Ha egy ujjal fogsz két egymás alatti húrt a gitár mélyebb húrjain, akkor tiszta kvart-ot játszol, ami gyakorlatilag egy fordítás (a magasabb hang az alaphang).
A hangolás legmélyebb hangját választani alaphangként azzal a hátránnyal jár, hogy nem lehet alá menni. Persze nem is feltétlenül kell. Én valahogy úgy érzem komfortosnak általában, ha az alaphang a legmélyebb gitáron. Hangnemváltáskor innen csak felfelé lehet menni (legalábbis gitárcentrikus zenénél).
Drop D esetén csak a legvastagabb húr van D-re hangolva, a másik 5 húr marad E hangolás szerint. Így egyetlen ujjal tudnak kvintet fogni a legvastagabb húron, de még az oktávot is hozzá tudják fogni ugyanazzal az egy ujjal. Én még soha nem próbáltam, de nem is szeretném.
Igazából abban tevékenykedtem, amiben a dalírónk kitalálta dalt. Ő meg nem volt annyira képzett... Azért volt olyan is, az e-mollban írt dalt, fel kellett emelni g-mollba, mert lett benne egy szép furulyaszóló is, és az e-ben nem fért ki rajta.
Jellemzően 3# és 2b között mozogtunk.
Azért rám jellemző volt az is, hogy hangnemváltásokat építettem a dalba, általában a gitárszólónál, volt, hogy kettőt is, és a szóló végén visszatértünk az eredeti hangnembe.
Kíváncsi lennék a nagyok D-dropnál mit csinálnak ilyen helyzetben, én is a gitár nyakán lévő betanult E hangolásban lévő hangokkal operálnék D-dropnál, de akkor igazából nem is az a hang szólal meg.
Tényleg nem akar senki szólógitározni egy (illetve ezen a) prog metal cover-en?
Ne nekem kelljen már, mert legalább 1 év lenne a betanulás, és csak maximum két hónapos etapokat bírok*.
* Legalábbis testedzésben így van. 1. hónap végén: szuper eredmény, 2. hónap végére visszatérés az alapállapotba = elkedvetlenedés
Nekem megkeményedtek és nem hámlottak. Egyszer belenyúltam velük egy relébe, ami 230V-ot kapcsolt, de nem ütötte át a bőrt. Ezen felbátorodván jobbal is belenyúltam... itt már nem volt kegyelem. Amúgy nem volt komoly, volt már többször is két kéz közötti 600V-os áramütésem is, nem lett bajom tőlük... látzsólag...
Skáladoboz-szindróma.
Nekem külön élvezet volt a C-mollt és a Bb-dórt átültetni D-re hangolt gitárra úgy, hogy E hangolásban "ismerem" a hangokat a gitár nyakán.
Nem-nem, a stáholás kimerült a kilágyult érintkező hajlítgatásában, illetve az összeszegecselt, ámde a használatban eloxidálódott, ennek következtében megszakadt kivezetések átforrasztásából. Meg még ez-az belefolyt, azt szakszerűen kitakarítottam belőle.
Nekem ez úgy volt, hogy amikor többet gyakoroltam, akkor megkeményedtek, majd hámlottak is az ujjbegyek, majd elég jól visszapuhultak. Aztán megint nem gyakoroltam eleget, ezzel megint elszoktak a terheléstől, és legközelebb minden ismétlődött elölről. Most csak egy pici keményedést tapasztalok a karácsonyi szóló után, és nincs hámlás.
Mostanában új munkán dolgozom, kiderül mi lesz velük.
Remélem is, az eddigi gitározásom pont hallásról, meg érzésekről szólt, tudatosságról pont nem, de azért előfordult, hogy rosszul hallottam, vagy rosszul éreztem.
Köszi!
Nekem egyelőre nem baj, ha előre "átállítom" magam, később nyilván erre nem lesz szükség, de bevallhatom, hogy Imi alapjának hangkészlete nem kifejezetten volt az ujjaimban. Fú, de szépen mondtam...
Köszönöm!
A bal kezemen a kézhátat sikerült forrázni, így "csak" húzódott, de visszatért egy régebbi dolog, hogy annyit nem gitároztam az utolsó három évben, hogy a bal ujjaimon visszapuhultak az ujjbegyeim. Az lehetett olyan, mint Iminek...
Ha zongora megvan kicsit hosszabban is, én szívesen hallgatnám még...
Több hangnemecske lesz benne, mégis ultra könnyű lesz. Nem is tudom, hogy alakult így..
Főként g-dór és c-dór felé kell keresgélni.
A legkönnyebb, ha g- meg c-lá pentatonból indulsz ki és beleszövögeted még az e, ill.a hangokat..