Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Negyedév múlva már sokkal jobb eredményeket fogsz elérni, ha gyakorlod
Amúgy vannak olyan zenék, ahol eleinte nem is egyértelmű, hogy mi lenne a jó megoldás (hangnem/skála és stílus/megközelítés szempontból sem). Ilyenkor többfélét is tesztelek.
Íme az alap. Például ehhez kérnék iránymutatást szólóhoz. Közönöm előre is.
A gitárjáték lehetne szebb, de most erre futotta.
A refrén felénél van egy nem jól hangzó váltás, ott majd valami történni fog.
Jó ötlet. Kipróbáltam azt az oldalt, amit javasoltál, rendkívül alacsony találati arány volt az elején, aztán egy kicsit elkezdett javulni. Majd folytatom, mert hasznos lesz.
Itt mosolyogtam egy kicsit az előzőekben említett eredményeimre gondolva.
Sejtettem, hogy úgy is lehet érteni amit írtam, hogy jóízlést szeretnék tanulni.
Valójában nem, hanem biztosan úgy működik például nálad, hogy ha meghallod az alapot, akkor már tudod, milyen úton haladsz a szólóval (mit tesz lehetővé az alap olyan értelemben, ahogy tegnap fogalmaztad meg).
Azt értem, hogy egy kevésbé tempós harmóniamenet esetén a kvintkörös megoldás működik, ezért olyan alapot nem is kerítek majd, mert bemutattad. Holnap megpróbálok majd egy-kettőt megcsinálni, vagy keresni.
Első körben az alábbi típusok hangzását lehetne memorizálni:
- a négyféle hármashangzat
- dúr7, dúr maj7
- moll7 (a moll/maj7 ritka a rockzenében, de nagyon érdekes és sejtelmes)
- szűkített és félszűkített négyeshangzat
- sus4 és sus9
- add4 és add9
Ezek mindegyike annyira szépen elkülönül, mint a konyhaszekrényben a tányérok, poharak és a kávéfőző. Csak ránézel, és tudod, hogy most egy tányért látsz, most meg a kávéfőzőt. Az akkordtípusok is ennyire jól megtanulhatók hangzás alapján.
Végső soron az alkotó döntése ez. József Attila írt kötött és szabad verseket is. Amit épp ki akart fejezni.
A konkrét példa közös elemzése szerintem segíteni fog.
Tekintettel a nagyon sok variánsra, kizártnak tartom, hogy töredékét megjegyezzem.
Ugye? Pont ez az egyik dolog, amit nem tudok elhelyezni a koordináta rendszerben.
Tehát vadabb riffre mehet a skála szempontjából vadabb szóló, de néha működik a stabilabb szóló is.
Az első ad bizonyos kiindulási alapot, a második, pedig konkrét megoldást. Köszi.
De a korábbi kérdésem még mindig érvényes (vagy csak nem értem a dolgot).
Konkrét példa nem járt a fejemben, de gondolkodom rajta, vagy hétvégén megpróbálok feljátszani valamit.
A válasz a Hatékony Gyakorlás PDF 6. oldalán van az első bekezdésben.
Ott a riff a legfontosabb, az megadja rögtön az alaphangot. Ha a riff csak pár fokból áll, akkor szabadabb skálaválasztás van, és minél vadabb a riff (hangnem szempontjából), annál vadabbul lehet a szólót is kivinni a hangnemből. (Persze időnként a vad riff + stabil szóló is működhet.)
Itt 2 eset van:
1) Ha nincs infó az adott alap akkordjairól/hangneméről, akkor a hallásnak kell belépnie és megtalálni az alaphangot, a harmóniákat, az esetleges hangnemváltásokat. Ez a skill mindenkinél sokat fejleszthető (PDF 7. oldal középső bekezdés:))
2) Ha van infó az adott alap akkordjairól/hangneméről, akkor a mai videó alapján a kvintkör segít, és a videóban levő 3 lépés követendő.
De ha van kedved, javasolj egy konkrét zenei példát, és itt megfejtenénk közösen.
Nagyon szuper. Most már csak az a kérdés, hogy fejtem meg, hogy éppen egy F#sus4add9#13 akkord szól, pláne ha szét van hangszerelve. Ilyen zenei hallásom sosem lesz.
Amúgy ha olyan metálra gondolok, ahol mondjuk nincsenek igazán akkordok, ott mik a lehetőségek? A harmóniamenet meghatározza a hangnemet, és abban szólózok?
Ez az a dolog, amit ezer éve nem tudok megérteni: hogy fejtem meg, milyen skálán szólózzak? Értem azt, amit a videóban is mondasz, de hogy illesztem ezt az információt egy rendszerbe? Ha meghallok egy alapot, akkor hogyan tudom eldönteni, hogy váltogatnom kell-e a skálák között, vagy ha uncsi kvintekről van szó, akkor bővítsem belátásom szerint, vagy ha a riff fríget játszik, akkor frígben szólózzak, vagy valami más és egyébként is.
A Szólómánia 11. adásában: egy 3 lépéses módszer, amellyel megnézheted, hogy milyen skálák kellenek egy akkordmenetre. Ha ezt a módszert beépíted, akkor nincs többé hang-keresgélés, amikor szokatlan akkord jön a zenében.
Valóban feltölt, de mivel sok munkával jár a fejlődés, ezért szeretnék egy kicsit többet és rendszeresebben foglalkozni vele, hogy haladást tudjak elérni.
Szóval minden rendben van, lesz a továbbiakban is Fox metal, csak talán egy kicsit jobban, illetve kidolgozottabban, és a szólózásra is több figyelmet szeretnék fordítani.
Legalábbis most ez a terv.
És ha nem fogom szégyelleni, akkor a korábbi szólóimból is készítek egy emlékeztetőt, és felteszem ide.
Köszönöm , már komolyak voltunk. Nem a zenélés befejezésére gondoltam, hanem a kezdő szakasz magam mögött hagyására, és egy apró továbblépésre, ami több gyakorlást és több zeneszerzéssel, illetve zeneelmélettel való foglalkozást jelent.
Szerintem is jó ötlet átlépni a haladó zenészi szakaszba.
Amúgy komolyra fordítva: ez elég szomorú lenne, milyen aktuális dolgok/szempontok terelnek e megoldás felé? Ha a gitározás időnként kikapcsol, feltölt, örömöt szerez (nem mindig, csak időnként), akkor már csak emiatt is érdemes továbbra is gitároznod a következő évtizedekben.
Reggel ügyelnem kellett egy macskasebre, aláfestésnek lezajlottak ezek az egyébként jobbnál jobb riffek. 7.00 körül külön felkaptam a fejem a remek dallamra. Jó lenne ráncbaszedni őket és folytatni!
Jelenleg úgy fest a dolog, hogy befejezem kezdő zenészi pályafutásomat, ezért a teljesség igénye nélkül összeszedtem néhány riffet, amihez korábban kíséretet is készítettem, hogy emlékezzek rájuk. De ha már összeszedtem, megmutatom nektek is (8:27-től Tamás szólója). Van 1-2, amit érdemesnek tartanék a folytatásra. A 10:30-as riffre nem emlékszem, hogy én csináltam volna.
Először viccesnek szánt önostorozó hozzászólást írtam, de aztán rájöttem, hogy kár lenne, mert én legalább "alkottam" valamit, szemben például a szomszédomban lakó 3 éves, begipszelt kezű Pistikével*. Pedig most kiegyenlítettek az erőviszonyok.
Köszi, azt hiszem azt a videót pont láttam, ami kapcsolódik a témához, de a régebbiek tekintetében van elmaradásom, illetve az újakat (ahol naprakész vagyok ) is majd újranézem.
Ha a szóló ideje alatt a zenei kontextus E-domináns fríg jellegű, akkor ez tökéletes így.
Ha a szóló ideje alatt a zenei kontextus A-harmonikus moll jellegű, akkor bárhogyan is kombináljuk az E F G# A H C D hangokat, mindenképpen A-harmonikus moll hangulat jön létre, mert a fül a zenei alap A hangját fogja alaphangnak hallani. :)
Arra gondoltam, hogy az alap A harm. moll, a szóló pedig E dom. fríg. Tehát marad a hangkészlet, csak E körül mozgunk a szólóban (hangsúlyozva az F-et és a G#-t). Ez nem működik?
Gyakorlati síkon az állítás igaz ebben a formában, de ha az elméletet is hozzátesszük, akkor egy A-harmonikus moll alap az A hangról szól (ez az alap alaphangja:), tehát félrevezető azt mondani, hogy most épp E-domináns fríg hangnemben játszunk. (Azt persze mondhatjuk, hogy épp egy olyan licket játszunk, amit E-domináns fríg ötletként jegyeztünk meg.) A zenei kontextus határozza meg a hangnemet, és erről kell mindent elneveznünk. Ennek nem kizárólag elméleti oka van, hanem gyakorlati szempontból is hasznos tudni, hogy milyen hanghoz viszonyítunk.
Pontosan így történt, a szeptim húzott tovább az oktávra, és nem tudtam ellenállni.
Ha a zenei alapnak kicserélnénk az alaphangját E-re, akkor máris E-domináns fríg szólót játszottam volna a videóban. (És a lényeg pont ez, hogy az eltérő zenei környezet eltérő modalitást hoz ki ugyanabból a 7 hangból.)
Nekem az első példa szóló tetszett a legjobban, főleg ez a szóló, annyira tipikusan a stílusod, ami max ki van élezve és fejlesztve a dallamosság szinten. Szerintem erre az alapra már nem is lehet dallamosabb gitár játékot játszani.
A skála is mennyivel jobban szól, ha Te játszod.
Úgy látom, hogy nem szereted a befejezetlen mondatokat, mert a végén egy apró tétovázás után* végül csak feloldottad a nagy szeptimet.
Tudom, hogy nem erről szólt az anyag, de a végén egy domináns fríg szólót el tudtam volna viselni.
A harmonikus moll az egyik legérdekesebb és legsokoldalúbb skála. Ma részletesen megismerjük az elméletét, és kiderül, hogy 3 nagyon eltérő hangulatot is létre tudsz hozni ezzel a skálával. A videóban 3 példa-szóló található: rockballada, neoklasszikus metál és sejtelmes harmonikus moll.
Hm, igazad lehet. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy éppen a világ himnuszán dolgozom, ami egyesíti a népeket, kiegyenlíti a társadalmi különbségeket, megvalósítja a feltétel nélküli szeretetet, és békét teremt a világban.
Néhány nappal ezelőtt már gondolkodtam rajta, hogy le kellene portalanítani a gitárt. Aztán egyszer csak hopp, elkezdtem használni. Úgyhogy most már nagyjából pormentes.
Ezt a gitárt nem rég vettem (2 ugyanilyet vettem ez évben :D ) és még ez a gyári beállítással van beállítva. Tehát simán lehet, hogy nem pontos az oktáv. Kicsit lusta vagyok, ha Floyd Rose-hoz kell nyúlni.
Bőven elég, ha az oktáv nincs jól beállítva, mert az üres húrok lehetnek pontosan hangoltak, magas fekvésekben viszont hamissá válhat. De lehet, hogy én hallottam rosszul.
Riffek 1. rész. 98-ban született életem 3. nagy szerelme Vivien. (már a 4.-iknél tartok manapság) Az itt látható riffeimnél van minden, 80-as évek hajban, HSS strat gitárban és a pólón is a 80-as évek egyik nagy világsláger lemeze van. A riffekben itt is van kromatika, stb:
Az most hirtelen nem tudom, hogy hamis volt-e itt a gitár, csak annyit tudok, hogy én egy kicsit hamis vagyok
Amúgy érdekességképpen, ezt a művet Bach írta zongorára és akkoriban nem úgy voltak hangolva a zongorák, mint most.Amikor Bach megírta a "Jólhangolt zongora" nagy művét, akkor már a zongorák hangolása hasonlított a mai hangoláshoz, de még akkor sem volt úgyan olyan teljesen, mint ma a hangolás.
Tehát ha egy kicsi én hamisan játszottam, akkor pont autentikusan játszottam
Jól hangzik. Januárig nem leszek tehetséges. Később is lehet csatlakozni és a tanulmányokat a januári anyaggal kezdeni?
Persze addig még sok minden változhat az elfoglaltságot tekintve, és vannak is arra utaló előjelek, úgyhogy még semmi sem biztos.
Még nem indult el, az lesz a menetrend, hogy november legelején indul a modális tanfolyam, és várhatóan januártól indul a tagsági rendszer, ahol folyamatos tanulás zajlik hétről hétre. Elfoglalt tehetséges haladó gitárosoknak készül, nekik nyújt majd folyamatos inspirációt, motivációt és konkrét tanulnivalókat.