Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Nekem nem a nyakkal van gondom, kifejezetten kényelmes a csekter is (a kezem mindenféle 7 húroshoz kicsi, de ez nem a gitár hibája). Ami zavar, hogy a pickup váltó hátul van és a tremolókart nem lehet igazán hosszú távon meghúzni fixre, elég gyorsan kilazul és fityeg. Ezt leszámítva a csekter egy tökéletes gitár, jó sustainnel és nagyon jó játszhatósággal. Az Ibanez meg mégis csak Ibanez.
Amúgy egyszer volt a kezemben pont olyan 7 húros Schecter mint a tiéd, és nekem nagyon nem jött be a nyaka, sztem azért mert én is ibanezhez vagyok szokva, vagy kicsi a kezem mert nekem vaskosnak tűnt, és abszolút nem állt kézre...A LÉNYEG: Tuti hogy nem fogsz csalódni az új Ibiben!
Köszönöm szépen a részletes elemzést! Nagyon jó olvasni a többi elemzést is, ( pedig sajnos ritkán tudok csak benézni ), mert rengeteget lehet tanulni belőle! Még egyszer köszönöm, és sárkányos hetet kívánok neked, és mindenkinek, aki gitárkodik
Ez olyankor jön el, amikor már nehéznek érzem, és túl nagy ugrás az 5 BPM. Nincs rá szabály, hogy ez mikor jön el, az adott futamtól függ. Sima skálázásnál (amit mondjuk soha nem csinálok) magasabb BPM-nél, brutális sárkány-futamoknál már alacsonyabb BPM-nél eljön a pillanat, amikor kisebbeket kell emelni.
Köszönöm!
Amúgy a "szabály" szerint előbb elárultam volna neked emailben, hogy ki lesz a következő, és akkor személyre szabott kérdést lehet feltenni neki.
De nem gond ha most eltérünk a "szabálytól" :) Ráadásul nagyon jó kérdést tettél fel, és ez mindenkit érint.
Nincs mit, próbálok segíteni. AMúgy nekem is jó gyakorlat, hiszen tiszta hangszínen ritkán gyakorlom, bár a napokban végigtoltam a gyakorló listámat a tiszta hangszínnel is.
Ez nagyon rendes & segítőkész dolog volt részedről, köszönjük szépen a többiek nevében is!
És mivel pont egy éve, a gitárverseny után csatlakoztál a társasághoz, amelyet most már nem is tudnék nélküled elképzelni, ezért ezúton is:
És ha már itt tartunk, hasonló szépeket tudok elmondani Stratooo-ról, Madinorbiról, Leslie1000-ről és Metaliconról is, akik szintén nagyjából egy éve lettek rendszeres tagjaink:
Próbáld meg, hogy a váltás előtt a dob vezesse fel egy pörgetéssel (akár kicsit hosszabb pörgetéssel is) a következő részt. Én úgy gondolok erre, hogy van egy nyugisabb rész, majd a dob érzékelteti, hogy valami történni fog, fokozza a feszültséget és berobban a torzított gitár. Persze stílustól függően ezt lehet árnyalni. Ha szinti megy tovább az is jó, de mellé a dob is segítsen. "A dobos úgyis már majdnem zenész!"
Tegnap levadásztam a következő Álekszácsingsz számot és a video performance közepén van egy 2-3 nyújtásos szakasz, ahol nem hallatszik semmi audio, pedig, evidensen, tisztán láthatóan játszik.
Utólag kihegesztették, gondolom rosszul sikerültek, vagy túl tömény lett, még a félistenek is tévesztenek olykor-olykor :):):)
Valaki múltkor kért 160bpm-es szólót. Csináltam két nem túl egyszerű, de gyakorlásra szerintem pont jó szólócskát, mindkettőnél felezett tempóban is feljátszottam, hogy könnyű legyen leszedni.
Az első gyakorlat első fele oda-vissza ugrálós, kicsit Malmsteen-style gyakorlat, a második fele igazából csak folyamatos egyirányú skála-használat.
A második első fele az 1-2-4, 1-3-4 ujjrend váltogatását célozza, aztán ezeket ötvözi a felfelé csúszásokkal.
Ha a lassított részek nem elég jól leszedhetőek, akkor adok hozzá némi útmutatást. Ja, és alapból fél hanggal lejjebb vagyok, mint a normál hangolás, tehát nektek elvileg Ab vagy A# moll hangnemben lesz a két gyakorlat (sosem tudom melyik-melyik az én hangolásomhoz mérten ).
Milyen lehallgató cuccot használsz? Mert ebben a kérdésben már nagyon nem mindegy.
Tudom, a HD500 jól szól a teszkós szaron is, de keverni attól még nem lehet ugyanazon a hangfalon, csak valami nagyon kezdetleges módon. Szóval addig, amíg nincs egy komoly hangfalad (ez az otthoni stúdiózás alapja), ne is nagyon agyalj ilyeneken. Ha majd meglesz, akkor sok kérdésre ha választ nem is találsz, de meg tudod közelíteni.
Pont az ilyen hangerő és hangszínarányok azok, amihez elengedhetetlen egy jobb cucc.
Tudnál erre a folytonosságra példát mondani, hogy pontosan mire gondolsz?
És, hogy most ezt a folytonosságot - ahogy én most értelmezem - mivel akarod kifejezni, az már az alkotói szabadság és kreativitás kérdése. Lehet az, hogy ugyanazt viszed tovább, vagy esetleg teszel bele egy hangközváltást, vagy oktávozva játszod a szintivel, vagy akármi (ez a hangszerelés része). Nekem az egyik számkezdeményemben pl. van olyan, hogy a gitár játszik valamit, de az ütem végén a zongora viszi tovább a dallamot.
Ugyanakkor a térhatású effektekkel is el tudsz érni egy fajta "elkenést", hogy semmi se legyen annyira konkrét, ez is jól jöhet, ez a keverés része.
kompletten gondolom, közben hallgatok backing trackeket, és sok tanulságot le lehet szűrni belőlük, pl ha valami akusztikus chorusos indulás van ami után jön a zúzás, akkor a chorus végig játszik a torzított sáv mellett
viszont amit így magamtól nem tudok, hogy ezeket hangerőben kell állítani, vagy térben?
úgy értem ha elindul a torzított riff akkor hogyan vesszük rá, hogy az domináljon az aktuális részen a tisztább chorus-os hangszín helyett
A komplett alapra gondolsz, vagy csak a gitárra?
A gitárnál jó megoldás a picit letekert hangerő poti, aztán odatolod neki ha itt az ideje. vagy: Az effektek többségében van lehetőség a hangerő pedálra a gain-t programozni.
Mostanság, életkoromnál fogva is néha elgondolkozom hogy miért is ennyire hülye a dohányos ember illetve jómagam. bizonyára van rá tudományos magyarázat. Szerintem tisztába vagyok minden következményével és mégis... Most nem is a pénzre gondolok. Több mint harminc éve szívom ezt a szart, és most is még ezeket a sorokat íróm...
dolgozgatok, ötletelgetek, uh ami frissen eszembe jut azt megkérdezem, h véletlen se haladjak el mellette, tehát:
az lenne a kérdésem, hogy amikor van egy váltás asz alapban enyhe részről torzítottra, azt hogyan tudom úgy megcsinálni, hogy "folyósan" kapcsolódjon a kettő egymáshoz, ne úgy mintha "ugrott volna egyet a lemez"
eddig úgy néz ki az új ötletem amit alakítgatok hogy van a dob amit nem szoktam különösebben állítgatni onnantól hogy beinvertálom, aztán 1 jobb és bal oldalra panorámázott enyhe torzítású riffes pötyögés, és egy szinti szerű dallam középre állítva, amikor bejön a torzított rész minden egyéb elhallgat és csak a dob és a 2 sávos torzított riff van, egy szinti dallamot érdemes tovább vinni mellette, vagy milyen trükköt illik alkalmazni, hogy ne szakadjon meg a folytonosság?
Én is dohányoztam nagyon régen, de szerencsére amikor megismerkedtem egy kedves lánnyal (aki most a nejem) leszoktam róla. Azóta is nagyon örülök neki, hogy sikerült. Nem veszek ugyan minden évben signature modellt az így megtakarított pénzen, de jól jön másra is.
Szia Zsolti!
Pedig egyszerű, és csak a felét használom itt. Ejtsd: tibikaszter
Jó ötlet ez az interjú! Rólad kb olvasás nélkül is ezeket tudtam volna elképzelni.
Szia! Köszönöm a köszöntést!
Az akusztikus hangszínnel kapcsolatban: Nekem az a tapasztalatom hogy ha alapból nincs az effektben ilyen lehetőség akkor nem egyszerű. Talán az oktáver,és a pich shift valamelyest segíthet, és két tiszta erősítő modell kevergetése. A költségesebb megoldás ami luxus kategória ha a későbbiek során nem használod ki, az egy pl: szép zöld zoom acoustic multi beszerzése. Az egészen jószólós!
A kérdésem pedig a következő interjúalanyhoz:
Heti szinten kb. mennyit foglalkozol gitározással és ez hogyan oszlik meg? Technikai gyakorlás, improvizáció, elmélet, saját anyag készítése, stb...?
Üdv minden topictagnak! Köszönöm a lehetőséget a bemutatkozásra Tamás.
14 éves koromban kezdtem el egy 300Ft-ért vásárolt fémhúros Orosz akusztikus gitáron. Egy barátom nem sokkal korábban kezdett el gitározni, illetve már akkor is a gitáralapú zene volt a kedvencem.
Igazi zenekarnak a Daylight Torn nevű zenekart említhetem, amiben 16 éves koromtól játszottam kb. 3 évig. Ez egy sajátnótás thrash banda volt.
Utána kb. 2 évig gitároztam egy Slayer tribute zenekarban. Ezen időkre mindig szívesen gondok vissza, sokat is fejlődtem, de nem annyit amennyit lehetett volna.
Ezután kb. 15 év kihagyás következett.
2007-ben éreztem úgy ismét, hogy kellene egy gitár. 2008-ban újraélesztettük a Slayer tribute-öt, de énekes problémák miatt bő 1 év és néhány koncert után kútba esett.
Ezután következett a ROAR.
2009 nyarán alakult túrkevei és kisújszállási tagokkal. Mindenki hasonló stílusban nyomta már előtte. 1-2 kivétellel (egy Slayer és egy Napalm Detah szám) csak saját nótákat játszunk.
Oldschool thrash stílus a leginkább ráillő. Sokan hasonlítnak a Moby Dick-hez, én nem érzem ezt annyira.
Demo készült 2010-ben, 2011-ben és most 2013-ban, házi körülmények között.
A terveink! Szeretnénk az ország nagyobb részébe eljutni, koncertezni.
Több info a zenekarról a roarmetal.hu oldalon.
Igazán egyikünk sem profi zenész, inkább hobbi zenekar vagyunk, persze nem teljesen egyforma a hozzáállásunk a zenéhez. Az egyik fontos dolog számomra, hogy kb. egy hullámhosszon vagyunk stílus tekintetében.
Lelkesedés tekintetében sajnos nem, ezért mostanában a tagcsere is szóba került.
A legnagyobb siker az idei nyaraláson ért, amikor is süttettem a hasam a napon és közben fejben skálázgattam. Ez 1 hétig ment. Amikor hazajöttünk, meglepően sokat gyorsultam 1-2 nap alatt 10bpm-et. Ennek nagyon örültem. Ebbe azért közrejátszott, hogy az 1 hét nyugodtan, gondoktól távol telt. Jelenleg is szoktam gondolatban gyakorolni, de sajnos nem napi szinten. HA van egy kis időm itthon, akkor inkább a gitárt ragadom fel.
Tizenéves koromban szerettem az ismertebb hazai rock, metal zenekarok szinte mindegyikét. (Ossian, Pokolgép, Moby Dick), illetve Metallica, Slayer, Kreator. Egyébként ez ennyi év távlatából nehéz kérdés.
Nehezebben megy ez az interjú, mint gondoltam.
A dobos biztosan Dave Lombardo lenne, az egyik gitáros Alexi Laiho és talán énekesnek is alkalmaznám. Bassman-ra és billentyűsre nincs külön ötletem.
A fő hangszerem egy ESP MII standard normál C hangolásban, a másik pedig egy Jackson ??? normál E hangolásban. Pedál egy Korg AX1500G, egy home made láda Celeston szórókkal és egy H&K Tour Reverb tranyós fej.
A fizetésemelést.
Viccet félretéve: Alapvetően nekem csak annyi kell(ene), hogy a tanított dolgok iránt érdeklődő tanítványaim legyenek.
Sajnos az utóbbi 1-2 évben nagyon megcsappant a számuk. Korábban tanítottam programozókat, az jó kihívás volt és a többséget érdekelte is. Jó dolgokat tudtunk csinálni. Illetve az elmúlt néhány évben Linux rendszergazdai dolgokat is tanítok, amit szintén nagyon szeretek.
Akit ez a fajta zene érdekel, az tudja, szoktak is jönni koncertekre. Nincsenek sokan azért. Tanácsért nem kerestek még.
Nem zenei téren tudom mondani: Olyan 28-29 évesen nagyon szerettem volna már csemetét. Nehezen jött össze, de 30 éves koromban megszületett a kislányom majd rá két évre a kisfiam. A siker záloga bízni abban, hogy sikerülni fog és a kitartó munka.
Zenei téren: 2011 közepétől volt egy zenei mélypontom, komolyan fontolgattam, hogy abbahagyom a gitározást, nagyon visszaestem, semmi sem ment úgy, mint korábban és ez nagyon elkeserített. Bő egy év őrlődés után eljutottam oda, hogy nem akarom görcsösen visszanyerni a formámat azonnal, hanem belenyugodva az állapotomba innen építkezem újra lassan, de biztosan.
Ez az átlendülés, felfogás váltás nagy változást hozott. Újra öröm a gitározás, sokkal jobban élvezem az életet, újra víg kedélyű vagyok. Igazán nem tudom a pontos okát ennek a fordulatnak, de a fórumhoz biztosan érzem, hogy sok köze van. A pozitív szemléletmódot Tamás 'ragasztotta' rám, bár én még nem vagyok olyan szinten, mint Ő, de már így is sokat segített.
1. Lusta vagyok az elméletet tanulni. Sajnos!
2. Jó humorú embernek tartom magam (és mások is). "A humor az egyetlen fegyverem."
3. Családszerető ember vagyok.
4. Nagyra becsülöm a fizikai munkát és munkást. Fiatalkoromban többet volt benne részem.
Ja ez négy volt.
Riffek tekintetében Alexi Laiho munkássága fogott meg nagyon, szólók tekintetében pedig talán Michael Romeo dallamos virtuozitása és Tamás kiszámíthatatlan, de mégis nagyon élvezetes és befogadhatóan komplex gitárvilága.
Köszönöm az elemzést!
Érdekes volt így is meghallgatni a zenémet, hogy a kiemelt dolgokra figyeltem.:)
A félrecsúszott hangnál tudtam mit akarok fogni, csak valahogy nem jött ki a lépés, emlékszem, hogy egy bunddal feljebb terveztem az egészet. Van ilyen.:)
Szerintem is a DT inkább progmetál, a hatásaik ellenére is.
Na a Rzdess-Petrucci koncertfelvétel, az már mondható nagyon durva fúziónak. Rudess szólóprodukcióira valahogy sohasem éreztem késztetést, de Petrucci szóló lemeze is közelebb van a fúzióhoz szerintem, mint maga a fő DT irány.
Köszi az értékelést. Az F hangról azt kell tudni, hogy eredetileg Disz volt, de nem tetszett. Azt hiszem egy mellényúlásnak köszönhetően jött az F, ami viszont annál inkább tetszett, merthogy nem egy standard hang, de nem is tűnt hamisnak. Elméletileg úgy tudnám megindokolni, hogy ott egy H-blues pentaton szakasz van, az F vendéghangot használva.
Zsír, tetszett, szeretem az ilyen spanyolos témákat. A hangzásból pedig nem tudom, hogyan lehetne kihozni többet, már így is szép ez. Meg tudna úgy szólalni egy villanygityó úgy, hogy az teljesen klasszikusnak tűnjön? Lehet, hogy ma már vannak efféle "bűvészkellékek".
váltott pengetésnél is ez a gyógyszer, de nálad kb mikor jött el az amikor csak 3 mat 2 őt ill. 1 et emelgettél a tempón? Arra kíváncsi lennék :) Én most 110-120 től kezdtem el tiszta hangzással 16-od okban a váltott pengetést. Persze megy gyorsabban is, de nagyobb a tévedési rizikó, meg persze elég nehezet gyakorlok, ne hogy már könnyű legyen :)
Köszi mindenkinek a tippeket, asszem, 10-52est fogok bepróbálni. Már csak hangszerboltba kell eljutnom... nem tudjátok, hogy boltokban milyen árban van manapság az Elixir? Egyik nap bementem a nyugatinál az Eldorádóba, de mikor közölte a srác, hogy 4800Ft lesz, mondtam, hogy bocs, de akkor inkább megveszem máshol... a honlapjukon 3800-ért vesztegetik, de a srác azt mondta, az csak a webshopos ár (WTF??). Én meg a HD-tól szoktam 3500-ért rendelni, de mivel 900Ft a szállítás, most egy csomag húr miatt nem annyira érné meg (bár még mindig olcsóbb lenne, mint megvenni pl. az Eldorádóban:)). Esetleg van valakinek tippje hangszerboltra?
Köszi a tippet. Letöltöttem tab-ját a telefonomonra, amin van androidos guitar pro. Szegény a tekerős közép résznél nem volt képes a képernyőn követni, hogy melyik ütemnél tartunk... Akkor vajon nekem hogy fog menni?!?
Szerintem először 10-es készlet. A Drop-D miatt viszont nem biztos, hogy árt a 46-os E húr helyett egy vastagabb húr, 48~52 méretben. A vastag E húr ha nagyon lóg, akkor könnyen belever a bundba erősebb játéknál.
Ami még eszembe jutott, hogy eleve nem szeretek továbbhaladni egy anyaggal, amíg az előtte lévő dolgokat nem sajátítottam el készségszinten.
Most azt vettem tervbe, hogy elkezdem felírkálni az akkordokat, egyesével a sima dúr/moll*-tól az add153466perzsébasszus-ig. Utána ezeket az akkordokat próbálom majd bevadászni a nyakon. Szóval olyan 20 év múlva ismét találkozunk.
- metronóm
- tökéletes tiszta hangzást lehetővé tevő nyitó BPM
- türelem
- 5 BPM-es emelés, ha egymás után 4 db példány tökéletes* az előző tempón
- gyorsabb tempóknál már 3 BPM emelés, később 2, majd 1
-----------------------
*tökéletes = TÉNYLEG és ABSZOLÚT tökéletes
Egy kérdés: egy ideje elkezdtem foglalkozni a sweepeléssel, a két- és háromhúros arpeggiók egész jól mennek, tisztaságban és tempóban is, viszont az öthúros arpeggiók nem akarnak összejönni. nagyon lassan azok is mennek, de amikor felakarom gyorsítani őket egyszerűen kása lesz az egész. van rá valami trükk, vagy egyszerűen gyakoroljam őket éjtnappalátéve, és meg fognak érni azok is? Köszi!
"Na most zenész-megbeszélés lesz. Na jó, te is gyere ide Sanyi*!"
----------------
*A dobosunk. Amúgy kitűnő zenész, számos hangszeren játszik, úgyhogy csak ugratásként mondtuk ezt neki. És ráadásul az ő tanácsainak (és cigiszüneteinek) köszönhetően tanultam meg dobolni :D
Igen, mert amikor megbeszéltük a piccseksziszt, akkor egy később kijelölendő TBA*, imaginárius és nem-euklidészi időpontban terveztél foglalkozni vele. És az eltelt időben a megbeszélt apró részletek már elhalványultak, amelyek az adott héten még frissen meglettek volna:)