Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Am-C-Bb-Am: 1b az előjegyzésem, tehát F-dúr. Másik módszerrel: III-V-IV-III. fokokra épül a kör.
A-B: F# és C# hangjaim vannak, ez pedig D-dúr. IV-V a harmóniakör. És ide vettem bele a mixolidot, de mindegy is, én tudom mit értettem alatta.:)
A-G: C# az egyetlen módosított hang az A-ban, de mivel a kvintkörben a F# megelőzi, ezért az előjegyzésem két kereszt, vagyis D-dúr. Szintén IV-V lépés, mert két dúr csak itt lehet egymás mellett, nem?
Am-Dm-Em-Am: sima A-moll, mivel nincs módosított hang. II-III-VI-II a felépítés.
Am7b5-Bbmaj7: III-IV a szerkezet, mert moll és dúr csak itt lehet egymás mellett fél hangnyi távolságban. Ha jól nézem egy darab Eb van benne, de mivel a kvintkörben a B megelőzi, ezért 2b az előjegyzés, ami pedig G-moll hangnem.
Köszönöm szépen:)! Hát az biztos hogy most megvan a kedvem a gitározáshoz, főleg szép hangszeren :P És köszönöm ezt a sok bíztatást :) Jót tesz :D Még a mai nappal kezdődő suli sem tudja elrontani a motíváltságom :D
Értem, hogy mire gondolsz:) De ez akkor így I nélküli kör lenne, mivel ez a négy ütem ismétlődik. Próbáld ki a másik módszerrel, hogy kiírod a kétféle akkord hangjait.
Két kérdés:
1) Hány módosított hangot találsz?
2) Melyik hang lesz a teljes akkordmenet alaphangja?
Ott azért hallasz mert D dúr akkord van az alapban, én pedig C dúr hangjaival lépkedtem. Ha lehet így nevezni ott van egy kis súrlódás az alapban mivel D-dúr nál a terc f#
Csabi #24292-es válasza nagyon hasznos és átfogó, ezzel teljesen helyre tudod tenni a még meglevő kérdőjeleket. Az általa írt két módszerből én a másodikat szoktam használni: az akkordokat alkotó hangokból sok esetben már ki is jön a teljes hangkészlet.
Én is adok egy feladványt: //:Hm7-Hm7-Hm7-E7://
Ez a négyütemes kör milyen hangnemet jelent? A megfejtésért nyeremény jár.
Gratulálok hozzá, nagyon jó gitáros lesz belőled. Most úgy játszol a gitáron, mint egy tehetséges oroszlánkölyök*, teszteled hogy mikor mekkorát ugorhatsz. Néha orra esel, máskor megszúrja a talpadat a bogáncs**, de ez nem baj. Ez a jó, a hibákon át vezet az út a kiforrott játékhoz és stílushoz. Jó volt hallgatni az áradó életörömöt a játékodban.
De asztalos porban dolgozik, még programozó fizikai munkát nem végez és nem mocskos a munkahelye. Ugyan úgy alkotsz a gép előtt is, lehet h nem tudod megmutatni másnak és megosztani mint egy széket ha legyártasz, de ebből már nem lehet könnyen megélni. Asztalos szakmámmal nem találtam munkát 2 hónap alatt, de programozóként már hívtak volna helyre ha lenne róla papírom :) Mai világba sajnos már nem becsülik meg úgy a kézzel készített dolgokat mint nagyapád korában.
Részvétem a nagyapáddal kapcsolatban !
Egy asztalos szakmát 1 év alatt le tudsz tenni amúgy.
Szerintem így hózan paraszti füllel az nem hiba :) Az én felvételemben is van 1:10 nél egy dolog amit azthittem hogy hibás, de kiderült hogy nem, /habár véletlenül nem hibáztam :D fura ez :D / mert csak belassultam de pont annyira hogy megfelelő ritmusértéket játszak így ritmustördelésnak hallatszik :D
0:26 nál egy "C" slide miatt csúszok az ütemmel.
Mert ugye C hangal már az ütemben kéne lennem, én pedig akkor kezdtem a slide-ot. Kíváncsi voltam h más h hallja ezt, mert ez egy tetőpont és nagyon kicsi az eltérés. Bár végül is ha nem is annyira hiba... De ezek szerint csak engem zavar :)
Ja, én úgy gondoltam, hogy leginkább fa dolgokat vagdalnék és nem az ujjaimat!
Viccen kívül, nekem az tetszik benne, hogy létrehozol valami kézzel foghatót, ellentétben azzal amit jelenleg csinálok, aminek - ha jobban belegondolok - nincs igazából értelme... - Például nem tudnám elmagyarázni nagypapámnak (aki annak idején asztalos volt - sajnos már rég nincs közöttük), hogy mivel foglalkozom, sőt a családom is csak sejti. "Apa információs" - ezt a fiam mondta valamikor elsős-másodikos korában.
ne viccelj már levágom az ujjam !!!! :D Gitározás az életem, még a gondolatától is irtózom h felmerül ennek az esélye valamennyi % kal h levághatom az ujjam.
Láttam hogy sok új ember van itt! Ez szuper! :) Az ő figyelmükbe ajánlom zenekarom instrumentális nagylemezét, mely még mindig ingyenesen letölthető :)
Én közgazdászként végeztem, a fősuli óta informatikusként, az utóbbi néhány évben projektvezetőként dolgozom, de amikor kissé nosztalgikusabb hangulatba kerülök (értsd: kettőnél több sört iszom ), akkor mindig asztalos szeretnék lenni...
Ha tudnám, hogyan kezdjek neki, azon nyomban szakmát váltanék!
alapvetően rossz a megközelítés, és ezért nem volt tipped egyikre, másikra.
A sorrend megvolt jól.
Ha látsz egy ilyen harmónia menetet akkor a dolgod annak a Kulcsának, (key) hangnemének a megállapítása. Ha ez megvan akkor csak ki kell számolnod a skála helyes megnevezéséhez, hogy az adott akkord hanyadik a skálában.
Nézzük sorban:
ÍElöször is írd fel egy papírra hogy 1-7 fokig milyen hármashangzatok építhetőek a dúr skála fokaira.Számmal jelölöm a hangtávolságot köztük
dúr 1 moll 1 moll 1/2 dúr 1 dúr 1 moll 1 szűkített aztán az oktávra 1/2 dúr
akkor nézzük meg az akkord sort:
A-D-E-A
3 darab dúr akkordod van. hasonlítsd össze az előbb puskának leírt akkord tipus sorral
abban van 3 db dúr akkord? ugyanilyen hangközökre egymástól?
D-E árulkodik, mert 1 egész hangra vannak ezek ezért jók 4.-5. fokra az A meg jó első fokra
akkor ez azt jelenti, hogy az akkord menet egy I-IV-V-I menet lesz
másik módszer:
írjuk fel az akkordok hangjait
a cisz e
d fisz a
e gisz h
3 darab keresztem van, tehát az előjegyzésben is minimum ennyim lesz (az ugye az A dúr) És a gisz keresztje a "legutolsó" azaz a harmadik,tehát az előjegyzésem sem lesz 4 vagy 5 kereszt hanem csak 3.
Mivel az alap(home) akkord az A és az a dúr skálán találtuk meg a 3 akkordot ezért az A ion skála a jó választás és a hangnem.
Am7-D7
szintén ha behelyettesíted a fenti puskába látod, hogy ez egy II-V lépés.
Segítség ha megjegyzed a 7domináns szeptim akkord a dúr skála 5. fokán van. Ebből könnyű vissza számolni a hangnem skálájára. Azaz minek az 5. foka a D7? A G dúrnak.
de felírhatod itt is az akkordok hangjait:
a c e g
d fisz a c
1 darab # van fisz hanggal, az az előjegyzés amelynél ez az utolsó kereszt az a G dúr előjegyzése 1#.
Akkor a skála a G dúr hangjaiból lesz meg. A skála menet Am7 akkordja a 2. fokon van emiatt ez dór skála lesz Adór.
Ilyen módszerrel számold ki a többit, hogy tuti megértsd.
És az olyan következtetések mint:
csak moll akkordok vannak benne
csak dúr akkordok vannak benne
nem jók
Szerintem az egészséges arány ha 1 perces száma körülbelül max 10 másodperces shred.
Nézzük amit Metalicon is nagyon szeret példaképp : far beyond the sun
Szerintem ott pl 1 percig az egész teljesen harmonizált és tökéletesen megkomponált szóló. De onnantól egyre több a darálás, és olyan 2-3 perc között a hallgató kikapcsolja és nem hallgatja tovább.
Köszönöm :D! próbáltam úgy felépíteni még az imprótis hogy azért valami kis íve legyen. Tehát az elején kevesebb technika több dallam aztán második körtől kicsit több és utána pedig bummneki :D
Na sziasztok :) Csináltam ma egy imprót :) Azthiszem eddig ez lett az első értékelhetőbb felvételem amin a legjobban hallani a technikai szintemet :) Persze itt is sok a hiba de impró :)
Na, hát ha sorban vannak, akkor a megoldás elég egyszerűnek tűnik (túlzottan is:P):
A-D-E-A (dúr, csak dúr akkordok vannak benne. Erre simán jól kijön egy melodikus moll, nem?)
Am7-D7 (dór, de megmagyarázni nem tudom)
Am-C-Bb-Am (fríg, magyarázatot itt sem tudok)
A-B (líd, itt bejön a H hang, amiről Tamás is írt)
A-G (mixolíd, itt a G lesz jellegzetes hang, nem? És mivel van benne C# ezért ügyesen, de elfér a kisszekund súrlódás ellenére, a megfelelő helyen)
Am-Dm-Em-Am (moll, csak moll akkordok vannak benne, de értelem szerűen a C-dúr skála is mehet rá)
Am7b5-Bbmaj7 (lokriszi, a b5 és may7 akkordok miatt itt ki is jönnek a félhangok, ha jól sejtem az arpeggio-körben is e miatt van szűkített az utolsó fokon. Vagy nem?)
Ahol nincs magyarázatom, ott csak a bemagolt modális elnevezéseket húztam rá, ahol van, ott meg szerintem átjön, hogyan gondolkodtam.:)
Azt hiszem elkészült az új DEMO anyagunk. Öt új számot tartalmaz a tőlünk 'megszokott' stílusban. Hallgassátok, fogyasszátok! Minden kritikát, észrevételt szívesen fogadok, úgyhogy ne kíméljetek.
Tényleg jó ez a forgatásos dolog és jól is szól. Egészen más, mintha 4/4-re játszana az ember negyedeket, nyolcadokat vagy tizenhatodokat.
Én olyat szoktam néha használni, hogy a 4/4-es alapra 3 vagy 6 hangból ismétlődő részt játszok.
Köszönöm :) Majd bt-re is játszok:) úgy élvezhetőbb lesz :) Hallható benne részlet YJM- Black star, Vengeance /csak az intro de tudom végig is :D/ aztán ha jól sejtem a többi pentaton maszatolás.
van olyan, harmónia sor ami egyértelműen elmondja, milyen skálát használj, és van olyan ahol te eldöntheted.
Ennek az alapnak a líd jelleget az f alaaphang és a skálában játszott h hang adja leginkább. Ha ezt mellőzöd vagy nem hangsúlyozod akkor elveszítheti a hangulatát. Műkednek rá az a mollos figuráid úgyamúgy max lídes jellege nem lesz.
LÍdre nekem a kedvenc dalom a flying in a blue dream, márz az intró harmónia hozza a líd világát.
itt vannak tipikus akkord menet példák a móduszokra
A fokokkal konkrétan nincs annyira problémám, a hangokkal meg annyira sincs.
És tudni kell, hogy milyen módszerrel gyakorolja az ember, nem annyira vészes az.
ettől függetlenül a kérdéseim állnak, számokra vonatkozóan is (a Flying In a Blue Dream pont megvolt nekem is:).
És köszi!
Ha jól értem, akkor tulajdonképpen annyi az egész, hogy hiába ugyanaz a hangsorom a rájátszható skáláknál, a lényeg, hogy az alaphoz mennyiben igazítom a játékomat jellegzetes skála hangjaival (fokaival)?
Ez esetben hogy lehet azt kikerülni, hogy az ember ennél a lídes alapnál ne a bevett A-mollos figuráit használja? Mert elméletileg "ugyanaz" és az ember ugyanazokat a hangokat is akarná hangsúlyozni.
Ha jól emlékszem volt már ez a kérdés, csak sajnos elfelejtettem lementeni:
a különböző modálisokra tudnátok tipikus, esetleg könnyen megtanulható számokat mondani? Amikben nem is annyira a skálaismeret a lényeg, inkább a hangulat az, ami könnyen elkapható, és ráérez az ember. Mert gondolom én ez a legegyszerűbb és legjobb módja, hogy erre rárezzen az ember.
(és elnézést, hogy felteszem még egyszer a kérdést).
Nekem is vannak problémák sajnos az Ibanezzel, a 2 oktávval megemelt D hang az E1-en illetve a H húron is felharmónikussá változik, elkezd sipolni és túl hamar cseng le, mindenféle tonáis hibát kizárhatunk -bund, nyak tremoló, tremoló rugója stb- amit elsőként feltételeznénk, a gitár fája csinálja ezen a frekvencián, és nem tudom mi lesz a vége a srácon múlik aki behozta, de egyenlőre rákérdez.
igeen nekem nagyon fájt :DDD, van egy másik verzió is, amiben 2 medve jön, és amikor hallottnak tettetik magukat az emberek, a medvék megkönnyezik az esetet, majd szépen eltemetik őket :DDDDD
Először is:
- Észrevetted, hogy Horvátországba elhagytad a hajad?
- Nagyon jó ki szóló szerintem. A 0:30-körül kezdődő rész és utána később az ismétlése nagyon jó és jó helyen is. Nagyon passzolt az alaphoz. 1:00 körül már kezdtem azt hinni, hogy nem lesz több szólam.
Ami nekem nem nagyon jött be, az az 1:51 körüli gyors rész, illetve az azt záró arpeggio nem nagyon érthető, ellentétben a későbbiekkel.
Ezen a héten azt nézzük meg, hogy egy egyszerű ritmus megforgatásával milyen érdekes hangzásokat lehet létrehozni. Egyik kedvenc együttesem, a svéd Cloudscape egyik számának részletét használtam fel ennek bemutatására. Az együttes menedzsmentje, a RoastingHouse Music, valamint Mike Andersson, a Cloudscape énekese egyaránt jóváhagyta a zenéjük felhasználását, úgyhogy itt érkezik a videó:
A bevezetőben említett forgás a videóban 1:26-nál kezdődik. A ritmikai motívum, amely a forgást végzi, mindössze három hangból áll. A kottán a sárgával jelölt számok jelzik a motívum indulásait. A három hangon kívül persze a két szünetjel is szervesen hozzátartozik a motívumhoz, tehát összesen 5 nyolcad hosszúságú a motívum. (Azaz a motívum második indulása a nyitó ütem 6. nyolcadára esik, míg a harmadik indulás a 11. nyolcadra, stb.)
Mivel a zenei alap ütemmutatója 7/4, ezért..................
......a cikk folytatása, további leírás és kotta itt található:
Köszi, most leesett... a "play dead" parancsot értette félre a srác, és színészi eszközökhöz nyúlt, ahelyett hogy simán halottnak tettette* volna magát!
---------------------------------------------------------------------
*ebben tényleg ennyi T van??? Kétféle betűből egy ilyen hosszú szó?
A szóló összességében tetszik nagyon. Tényleg dallamos, a technikás részen is kitágultak a pupilláim :D Ami elsőre kicsit elvonta a figyelmem a szólóról az a sok lecsúszás, szerintem jó ez, csak mondjuk néha a lecsúzás helyett kitarthatnád a hangot /szerintem/. a tapping überjó, a shred előtt le a kalappal :D viszont két perc környékén volt valami shred cucc, de valami fur hangon álltál meg. Az érződött hogy direkt volt ott, csak vagy belehibáztál és azért nem szólt úgy, vagy csak simán így írtad meg és az én fülemnek nem tetszett. De amúgy meg nagyon király lett :)!
Hogy mi? Most alapjaiban megingadtad a zeneismeretem :D Hát Most akkor hogy is van ez? Akkor az E-mollnak valami külön köre van?A moll és a dúr között a különbség a terc nem? attól még az előjegyzés vonatkozik rá?! 4# az E dúr előjegyzés és abből úgy gyártunk mollt hogya tercet leszállítjuk fél hanggal nem?
Órabér * (a nóták feljátszásának és esetleges kidolgozásának díja) + Esetleges utazási, bekerülési költségek (kaja, pia, benzin).
Ha egy nótát 1 óra alatt kidolgozol, feljátszol és nicns vele más dolog, akkor mondjuk 5000ft * 1 = 5000ft.
Egyszerűsített verzió az Óradíj * a teljes felvételre fordított idő.
Pontos becslést nehéz csinálni erre vonatkozóan, de majd megpróbálom:). Igazából az van, hogy a dalok elméletileg adottak, 9-10 dalról van szó eddig, amelyekről mind készült demó. Viszont ezen demók minősége és színvonala egyelőre még olyan szinten van, ami még nagyon messze van a vállalható szinttől, és az majd további elemzést követően dől el, hogy megmenti-e őket a normális megszólalás, vagy zeneileg is kell rajtuk változtatni. Mert ha kell, az már nem csak kalapálás, hanem kreatív munka, ami adott esetben több időt vehet igénybe.
Háj evribádi. Megkaptam végre a hangszerem, szépen koptatóval, nem halálfejes hanem sima fekete potival. Elvileg tökéletesen be van állítva. Én meg úgy látom hogy a tremoló rohadt magasan áll, sőt feltétlezni merném hogy a kedves hangszerész bácsi hozzá sem nyúlt a rugókhoz. illetve a biztonság kedvéért van egy enyhe felületi karc a fekete koptatón. Sőt a g húr kattog, most vettem észre, az a kis cucc, ahol befogjuka húrlábnál a húrt na az rezeg. nem tudom hogy ez a tremoló magasságától van-e, és hogy erősítőn lesz valami különbség így. De ha igen visszakérema pénzemet. Kicsit kezdek már pipa lenni.
Köszönöm! Már leírtam, hogy azért én sem vagyok megelégedve teljesen, nem írom le kétszer.
A hangszínben mostanában tesztelem a JCM800-as amp-ot (nem tudom itt a podban mi a neve), ebből elképzelhető, hogy fogok tudni kihozni egy kicsit finomabb, de ugyanúgy erőteljes hangzást. Addig marad ez a Treadplate, bár ennek most kicsit felhúztam a delay és reverb értékeit.
Nem tudom miért kell mindig azt feltételezni, hogy akárkire is megharagszok, ha meg meri mondani a negatív véleményét?! Pont ez a lényeg, ezekből lehet igazán tanulni! Ha nem így lenne, még mindig a régihez hasonló vibratoim lennének.
Nincs olyan rész az előre megírt szólóimban, amit ne azért csinálnék, mert előzőleg nem dolgoztam ki és nem volt rá ötletem. A hibáktól függetlenül minden hang, amit játszok, az én stílusomat tükrözi, minden hangját vállalom és ezeknél a versenyeknél már csak akkor állok a felvételnek, ha az én fülemnek minden hang megfelel. Lejátszani nyilván nem fogom tudni profi módon, de az más tészta.
A 16-odos, vagy akárhanyados részek emiatt szerintem odaillenek és hogy épp nem sima negyedeket játszok, az azért van, mert az én fülemnek ez szólt jól. Természetesen elfogadom, ha nem tetszik, ahogy sok embernek Malmsteen "egy kaptafa" játéka sem tetszik.
Nem, nem tiszták sokszor a játékaim. Elsősorban a felvétel miatt. Gyűlölök videot csinálni, mert nem vagyok hozzá elég jó, ugyanakkor érzem a fejlődést. Ezek a szólók sokkal tisztábbak és hibamentesebbek, amikor csak gyakorlom. Ez is egy szakma, meg kőőőő tanulni. Az arpeggios részre különösen haragszom most, pedig kifejezetten nagy hangsúlyt szoktam fordítani gyakorlásnál, hogy az arpeggio is (mint minden más) kattogósan tiszta legyen. Most pont felvételnél nem jött össze...
Ha arra vagy kíváncsi, hogy milyen a lassú játékom, hallgasd meg még egyszer az elejét, a dallamos részek egytől-egyig lassúak, szerintem ennél jobban nem tudnám megmutatni, hogy lassan mire vagyok képes. Vagy nem erre gondolsz?
A slide, az üveghangok, bármi ilyen színesítés általában az aktuális állapotom tükrözi, ez az egyetlen, amit soha nem dolgozok ki, mert ez akkor épp jön.
Ha megfigyeled, minden szólóm tartalmaz "slágeres" (remélem nem nagyképűség így hívni ) részeket és az ilyen hosszú zenei alapoknál technikai részeket is. Próbálok egészséges egyensúlyt teremteni a dallamok-tekerések-frazírozások közt. ez megint stílusbeli probléma, amit amúgy nem csinálhatok annyira rosszul, mert több embertől hallottam már, hogy felismerhető a stílusom. Sajnos a fusionben és a zeneelméletben még nem vagyok annyira jártas, hogy a stílusomat ilyen extra elemekkel egészítsem ki, de ez az idő is hamar el fog jönni, köszönhetően Tamásnak.
A tappingnél amúgy volt most egy érdekes dolog. Mivel az ütés után húzást is kell csinálni, ez a sokszori gyakorlás miatt a bal középső ujjamon bőrkeményedést eredményezett. Emiatt nem is tudtam hamarabb felvenni a videot, mert fájt, de megállni így sem álltam meg és szerencsére sikerült elkerülni a hólyagosodást. Ilyen ez a pop-szakma...
A tappinges téma nagyon erős! Úgy hallom, a hangszín is jó irányban haladt mostanában. A gyors futamok most belőlem is kettős érzéseket váltottak ki: egyrészt impresszív és lendületes hatásuk van, másrészt kicsit sok olyan futam volt szerintem, amely túlságosan a skálákra épült. Voltak a futamok között nagyon szép precíz és tiszta példányok is, és volt egy-két kevésbé tiszta momentum. De a tisztulási tendencia egyértelműen pozitív a régebbi videóidhoz képest.
És amúgy a szólófelépítési és sárkányossági faktor is folyamatosan halad előre, azaz egyre több az érdekes és váratlan megoldás és hangzás, kombinálva az adottságként meglevő dallamérzékkel.