Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
A jelző nélküli 6. fok a jazz/fúziós világban legtöbbször a nagy szextet jelenti. Sokszor nat.6-nak nevezik ezt, sokszor pedig csak simán 6-nak. Ezért tette ki a leszállítójelet a zenei alap készítője, hogy utaljon arra: ezúttal a kis szext kell.
Kíváncsi voltam, hogy mennyi a választásodban az önálló döntés, tehát amely független a szubkultúra automatikus elfogadásától. Ha nagy zenész leszel (és szerintem ez sikerülni fog neked), akkor fontos lesz mindig elkerülni a többség választásait, és egy teljesen új utat kell csinálnod bozótvágó késsel.
A zenei alap készítője valószínűleg szintén (és félrevezető módon) a hét doboz felől közelíti meg a modális hangnemeket, és nem a hangulat felől. És így igazi líd hangulat egy pillanatig sincs a zenei alapban, úgyhogy a szólistának kell ezt megjelenítenie, ahogy Csabi is írta.
A dúr-moll hangulat annyira benne van mindenkinek a fülében, hogy líd, dór, fríg, mixolíd hangulatú zenei alap létrehozásához sokkal több kell, mint négy alapakkord. Az alapnak is sokkal jobban ki kellene emelnie az F-líd jellegzetes H hangját. Sajnos látom lelki szemeim előtt, hogy ez a zenei alap hány embert vezet félre (olyanokat, akik nem ismerik a mi topikunkat:), akik mostantól azt hiszik: "ha F-dúrral kezdek egy akkordmenetet, és beteszek még A-mollt, C-dúrt, stb. akkor lídben vagyok". Ez zeneelméletileg persze még igaz tud lenni, de pont a lényeg tűnik el. A fürdővízzel kiöntötték a kissárkányt.
Nah nálad mindig elő kell vennem a legkritikusabb énem elemzésnél ! Szóval itt a vélemény :)
Az összes gyors részed szinte mind 16 od (tekintsünk el attól h nálad csak ez jelenti a gyorsat, számomra a gyors rész az nem csak ebből a sebességből áll, a szóló íve határozza meg nálam.) Az alap Kb olyan 150 bpm lehet kb így hallásra, ez mind szép és jó, gratula h ilyen sebesség mellet tolod mint az őrült ebben a tempóban. De, mindenki tudja h gyors vagy már itt fórumon, mellesleg csak én hallom most úgy h nem mindig tiszták ezek a futamok (pl 1:54)? Mit szólnál hozzá ha kicsit visszavennél néha a sebességből? Igen tudom most mire gondolsz, most gondolom anyázol meg minden, de jól hallottad, "visszavenni a sebességből" :D Annyira elszabadul nálad ez mindig, és szerintem átesel a ló túloldalára, de ezt minden szólódba így csináltad, és mindig meg is említettem már szerintem. Jók ezek a nagyon gyorsak is de a kevesebb néha több módszerrel is próbálj egyszer élni. Kíváncsi lennék abból mi születne Bár tudom ez ízlés kérdése stb. Az elején szinte minden kitartott hang után le húzod a kezed (slide-olsz, én is így szoktam) de szerintem ezt is kicsit túl sokszor ismételgetted a szólódban, főleg az elején. Több ! ízlésbeli ! hibát nem tudok kiemelni szólódból, szóval elnézést ha nem voltam eléggé kritikus számodra. :) Mert amúgy összességében nagyon technikás kis szóló ez.
Lassú dallamokkal nem volt semmi baj, számomra feszültség 0:45 től volt meg az előtte lévő tapping játékod tetszett ! Riffelgetős részeid is jók voltak, befejezésed is Szóval gratula mester Várom a következő szólódat, remélem ott (legalább 1szer) próbálsz a kevesebb néha több módszerrel élni :)
Este csináltam 2 gyors hangfelvételt ( a hibákat nem kell figyelni, nem volt kedvem többször felvenni) egyiket mikrofonos módszerrel, ahogy eddig is ( a csodálatos kis 1000Ft-os mikrofonommal, amit elvileg skypehoz kell használni:Íme
A problémát az fogja megoldani ha veszek egy jó hangkártyát és egy olyan gépet, ami elbírja a normális programokat...( Rajta vagyok az ügyön, ősszel remélhetőleg meglesz). Ezt most csak azért mutatom, hogy mennyire nem a valós hangzást adja vissza a mikrofon. A vonalas felvétel se az igazi, de azért valamennyire érződik a különbség az "esőeffekt" ellenére is.
Egy asztalos szakma + érettségivel. Az asztalos szakmát még le lehet végül is tagadni de úgy is mivel 22 éves vagyok (túlkoros) ezért a következő évem lenne havonta 25 ezer. A mostani évem egy 25 ezer ft os regisztráció díjjal lenne "ingyenes".
am kész röhej, a húgommal tegnap közölték (hivatalosan ma van az utolsó nap h valahova beiratkozzon), hogy nem indul az az okj-s képzés amire jelentkezett..
Amennyiben ez közoktatási intézményben lenne normál nappali képzés keretében, akkor az első szakma ingyenes. Nem tudom, te milyen előképzettséggel mentél volna OKJ-ra.
Nagyon fasza a sound és a játék is, számomra csak egy dolog volt, ami "fület szúrt", és szerintem nem annyira szerencsés (főleg a felvétel első felében-2/3ában): Túl gyakran tértél vissza megpihenni az első fokra. Én talán kicsit hosszabbra hagytam volna a "mondatokat":).
Sok helyen tényleg feltétel a diploma. Ez egyfajta szűrő a jelentkezők között. Sok esetben már csak az ezen a szűrőn átjutott embereknek van lehetősége a tényleges tudását is próbára tenni az állásinterjún.
Csak részben adok igazat neked. Az egyetem vagy főiskola, ahol prog.mat. szakon tanul az ember igen is sok olyan dolgot megtanul, ami közvetve ugyan, de a való világban (munkahelyen) sokszor előkerül. Sajnos könyvből sokkal nehezebben sajátítja el az ember azt a fajta gondolkodásmódot, amit suliban megtanulhat. (A suliban legalább hall olyan lehetőségekről, ami a munkahelyen kell, de a könyvek többsége inkább csak a programnyelv szintaktikájára utazik.) Illetve sokkal professzionálisabban tud gondolkodni a megoldandó problémáról.
Természetesen ez iskolától is függ, illetve munkahelytől is.
Tudom h nem kell, de jó ha van. Ez sima OKJ képzés lett volta amire menni szerettem volna, valószínű akkor most az lesz h elmegyek dolgozni vhova (ezzel 1 évet halasztok) érettségit meg újból leteszem infoból és jelentkezek egyetemre. Akkor így legalább lesz pénzem továbbtanulásra ha 1 évig dolgozok vmit. Aztán majd kiderül, azért nem vagyok annyira elkeseredve vannak itt még lehetőségek.
Nade azért az IT-st ne keverjük a programozóval:) Amúgy mindkettő tud jó pénzt keresni, meg kevésbé jót is. Munkahelytől, meg személyes kvalitásoktól is függ.
Jártam már olyan cégnél, ahol mondták, hogy ha nincs diploma, akkor fel sem keresnek. Ettől függetlenül elsősorban tényleg a tudás a fontos, nem a papír.
Érdemes beszereni az ilyen "programozzunk xy nyelven 24 óra alatt" könyveket, meg valamennyire tudni kell, hogy milyen irányok léteznek (üzleti fejlesztés, játékfejlesztés, mobil fejlesztés, etc...), mert mindegyikhez más technológia kell.
hogyhogy így alakult? én még meglepődtem, hogy nevetséges ponthatárokkal vettek fel egy csomó komoly iskolába embereket, volt ahol 100(!) pontos zuhanás volt
Ha szoftverfejlesztő akarsz lenni, ahhoz nem kell egyetem, sőt... kb. köszönőviszonyban sincs a valódi munkával (mondjuk ez nagyon sok szakon így van). Ha tényleg érdekel a dolog, akkor foglalkozz vele, az interneten minden segítséget megtalálsz hozzá. Én személy szerint az egyetemen annyira megutáltam a dolgot, hogy abbahagytam, és már annyi érdeklődés sincs bennem az informatika iránt, mint azelőtt (azelőtt nagyon sok volt). Jó, oké, most is rendszergazda vagyok meg minden, de na... szóval nálam nagyon rosszul sült el, amikor mérnök-informatikus szakra jártam :D Szerintem emiatt ne bánkódj, mert ez pont az a szakma, ami nagyon nem a papíron múlik.
nah gyerekek széthullottak a terveim meg álmom h szoftverfejlesztőire megyek... Regisztrációs díj? második évben pedig fizetős lenne a suli? Ez az... Köszönjük új törvények.
Igen, én is láttam közben. Viszont ez csak a felvétel+keverés+mastering, a stúdiós arc nem fogja neked feljátszani a dalokat. Ha egy embernek kell feljátszani+dobokat megoldani (akár programozni, akár feljátszani), az azért lényegesen több munka. Na mindegy, mégpróbálom átgondolni és várok több véleményt.
Hülyeséget nem akarok írni, de profibb eszközökkel és ezt főállásban űző 'félprofi' stúdiókban láttam 10-15 között számonként a felvételet. Persze nem tudom milyen minőséget produkálnak, talán megkérdezhetsz néhány arcot a studiofelvétel topic-ban.
És ugyanazzal a gitárral tolod fel mind2 sávot, vagy 2 különbözővel, mondjuk akusztikus témánál egyik oldal egy humbucker nyak piköpp, másik sáv single coil nyak piköpp ?
Sziasztok! Talán van köztetek olyan, akinek volt már része komolyabb stúdiómunkában. Tőletek szeretnék egy kis infót kérni a mocskos anyagiak kapcsán. Lehet, hogy kilátásba kerult számomra egy komolyabb stúdiómunka, egy teljes album feljátszása/elkészítése formájában, és éppen azon dilemmázom, hogy el tudnám e vállalni, és ha igen, mennyit kérhetek érte. Egy komoly stúdióban mennyibe kerulhet kb. egy teljes lemez elkészítése (mondjuk egy 1 órás anyag)? Én úgy saccolom, hogy olyan fél milla alatt nem jönne ki...vagy igen? Arra gondoltam, hogy ha mondjuk ennek az árnak a felét elkérném érte, az talán reális, és mindenkinek megéri. Profi felszerelésem nincsen, de kevesebbért nekem sem érné meg munka helyett ezzel foglalkoznom. Referenciám van, szóval tisztában vagyok a "képességeimmel". Vajon nagyképűség lenne mondjuk 2 hónapos határidővel 2-300at elkérni egy ilyenért? Tényleg nem vagyok tisztában a stúdiós árakkal, mivel eddig mindent magamnak csináltam...
Fmaj7 C Em Am akkordoknál amiatt lesz líd a módusz mert Fmaj 7-et vette nyugvó pontnak a dal szerzője. Itt indul és vélhetően itt áll meg a dal. A dallam is eszerint íródik íródott elvileg
Ha erre a backintgrackre játszod a c-d-e-f-g-a-h skálát akkor líd hangulatot kellene hoznia, de erre érdemes rásegíteni azzal hogy a h hang használatára hangsúlyt fektetsz. Főként az Fmaj7 alatt.
Ha úgy akar valaki dalt írni, hogy a líd hangulatot szeretné megjelentetni akkor azt már a harmóniák kiválasztásával is megteheti Itt például használhatna F add9 11 vagy G/F akkordot, esetleg több olyan harmóniát amiben a h hangot szerepelteti pl Am add9
Ha csak annyi az információm hogy látom ezt a 4 akkordot és én döntöm el hogy mit tekintek alap hangnemnek akkor persze, itt lehet bármi ion fríg eol líd.
Nekem is nagyon bejön.
A doboknál meg - bár ez nem ennek a fórumnak a témája - Portnoy bácsi a Dream Theaterből (ex). A múltkor volt itt már arról szó, hogy nagy dolog, ha valaki nem játsza túl a dalt, hanem tud egyszerűen is zsenális lenni. Szerintem ő pont ezt teszi a Winary Dogs-ban. Riszpekt!
Szerintem javallott mindent középen felvenni, aztán keverésnél játszadozni azzal, hogy mi-merre-milyen hangerővel menjen. Én felvétel közben sem szoktam sem a hangerőkkel, sem a pan-nal bajlódni, ráér a legvégén.
Kétszer (minimum) játszod fel és az egyiket balra a másikat jobbra viszed nem feltételen 100%-100%-ban, de minimum 80%-ban ki lehet tolni a két oldalra.
Próbálom pótolni a fórumkimaradásomat, de nem igen érem utol magam.
Szóval: Most csak fülessel tudom meghallgatni, de nekem olyan ez a sound, mintha a nyaki pickup szólna. Nekem a karcosabb sound-ok jobban bejönnek, kicsit több gain és kicsit több közép-magas.
De ez csak az én ízlésem szerint.
Én most a jobb követhetőség kedvéért írtam így. Ha korrekt akartam volna lenni, jelen esetben "Cisz/Deszt", és "Disz/Eszt" kellett volna írnom.
Mivel nincs hangnemed jelenleg, ezért teljesen mindegy.
Ha van hangnemed, akkor jön be az a két szabály, hogy 1. csak megegyező előjegyzések lehetnek a hangsorodban (ha modálisokról beszélünk, egzotikus skáláknál már lehet mindkettő), 2. egy betű csak egyszer szerepelhet a hangsorodban (előjegyzéstől függetlenül).
Ja igen, és az egész túl van lihegve szerintem (már bocs).
Ugyanaz a hangsorod a skálában, mint az A-moll/C-dúr/G-mixolíd/stb. skálákban, csak máshol kezded el.
És mivel máshol kezded el (a skálát is, és az alapot is - jelen esetben F-en)), ezért máshol jön ki a feszültség keltés-oldás (tonika).
de ebben nem vagyok biztos, valaki, aki nálam okosabb javítson ki, ha tévedek. Saját megoldás, konyhanyelven... :$
Ha én abból indulnék hogy az E ben a 7. módosítva lett Disz-re, Akkor szerintem Disz-t használunk nagyhetesnek, Illetve Cisz-re lett modósítva a 6. fok tehát szerintem Cisz:D Javíccccccsssatok ki ha tévedek:D Ilyen elvi problémákon is szoktak vitatkozni a zenészek ha unatkoznak nemdebár?:D
E-G-H-C .. Az E hangnem 4 keresztes előjegyzésű így a módosító hangok : Fisz, Cisz,gisz, disz, ha jól sejtem a B6, a 6. fokot szállítja le Ciszről C-re :)
Őőő.nagy unalom van most hogy csinálják a gitárom. Szóval kustriani kolléga látom hogy belevágott abba hogy a skálák hangjait ránézésre tudja, és tudja hogy milyen harmónia alá melyik hangot kell fognia? /ha jól szedtem ki/?
Bocs ezt nem tudom miért ide írtam válasznak de már nincs kedvem átmásolni :D
Hát akkor ennyi erőből lehetne G-mixolid is az alap :D Meg H lokneszi szörny. Itt H hang kéne, ami ha igaz akkor ebbe az Emb6 ba benne van. Csak nem gondoltam volna h létezik ilyen akkord :) Ezek szerint akkor ez az akkord miatt lid alap.
Kérdés ha az akkord E-G-H-C hangból áll akkor miért van ott az a kis b előjegyzés az akkord nevében? Csak számomra logikátlan ez az akkord? :)
Lid hangulatot ebben az alapban úgy hozom elő h ugye megemelem a az F dúr 4 fokát bla bla bla :D ez már vagy 1000 szer el lett mondva. De alapokat hát lustaságomból adódóan soha nem néztem meg közelebbről... Ami kicsit szégyellek is, de mostantól minden alapot amihez hozzányúlok elemezni is fogom.
De a kérdésem az lenne h itt ez pontosan miért is Lid bt? Ez egy sima F-dúr alap, akkor ezek szerint dúr alapokat lényegében én lidesítem a szólómmal? Mert akkor nincs értelme arról beszélni h van líd bt
Alap akkord menete :
Fmaj7
C
Emb6(ez megint egy WFT akkor, vagy el lett írva valszeg)
Am
Én úgy gondoltam h ahol van egy "bővített kvart vagy szűkített kvint az alapban" az líd alap... Akkordoknál meg szűkített akkord.
Vagy az az akkord tréfált meg és szerencsémre pont kifogtam :D és az Ebm6 akar lenni
Köszönöm!
Van ennek amúgy szerinted valami gyakorlati haszna? Mármint ennek a matematikai levezetésnek. Jelenet valamit ez a 4 fok, aminek később lesz jelentősége? Vagy majd rájövök magam?
A gitárod mono, ezért fölösleges stereo sávot létrehozni neki. Ha egy bt-t húzol be cubase-be, annak viszont stereo sávot kell adni, különben a stereo zene monoban fog szólni.
Ahogy Tamás is írta, vagy többször játszod fel a kíséretet bal/jobb oldalra panorámázva (ehhez baromi pontosan kell ám játszani, ezért tetszik nagyon az Amaranthe stúdio munkája, mert ott a gitár-bgitár-dob óraműpontossággal megy), vagy copyzod az első sávot egy másodikba, szintén panorámázva. Általában a kíséretben is van terc játék, esetleg eltérő motívumok, így célszerű megszokni az egyes verziót.
A ritmusgitár mindig double tracking, azaz két külön mono sáv*, kétoldalra kipakolva. (Sőt, pl. a 2005-ös lemezen Sfogli 4x játszotta fel a ritmusgitárokat.)
--------------------
*a két példány előnye, hogy a két feljátszás közötti minimális különbségek élővé teszik a hangzást
ha már szóba került ez nagyon is érdekelne, hogy hogyan lehet jól megkeverni a riff hangszínt?
itt hallható vonalból alappal meg az erősítőről közvetlen, én ha felveszem akkor is oylan lesz, hogy túl erős, Marci azt modnta, hogy ő a stereo-t hiányolja? hogyan lehet cubaseben stereo sávot csinálni? mert ha mono ha stereo sávot nyitok akkor is ugyanúgy szól
Múltkor azon gondolkodtam, hogy modálisoknál miért azt a négy hangot kell le/fel változtatni, amit. Rájöttem, hogy igazából így lehet könnyen levezetni (a 4 alap modális esetén):
Ha egy oktávobn belül felírjuk a fokoat, ugye így néz ki a lista:
1 2 3 4 5 6 7 8
Ebből az 1 és 8 az alaphang, ezeket nyilván nem módosíthatjuk, tehát marad a:
2 3 4 5 6 7
A terc határozza meg, hogy dúr, vagy moll skáláról van-e szó, így ez is kiesik:
2 4 5 6 7
A hármashangzat 1 3 5 fokokból áll, így az 5-öst sem variálhatjuk, marad hát a:
2 (Fríg) 4 (Líd) 6 (Dór) 7 (Mixolid)
Ez pedig a 4 alap modális által változtatott fokok.
Nem tudom ennek a gondolatmenetnek lesz-e jelentősége a későbbiekben(?), mindenesetre gondolom nem véletlen, hogy ez a négy fok variálható.
Meghallgattam a "The Nexus"-t, ez tényleg visszafogottabb ritmus-hangszín.
Jelenleg a kedvencem az új LaBrie albumon a Sfogli-féle ritmusgitár-hangszín. Erős, és mégis könnyen kezelhető a mixben, mint egy sárkánymintás pamut konyharuha.
ezekből ami számomra nehézkes az az 1-es és a 4-es, hogy idnuljak neki egy hangnem meghatározásának, úgy meg tudnám találni, hogy a fülem alapján tudom mit játszhatok rá, és akkor végiggondolnám, hogy ezek melyik skála hangjai, de elméleti módon nem tudom, tanultam róla nagyon régen, de ez már tényleg elveszett
ami az egészben nehéz, hogy a skála hangokat azonosítsam számokkal, hogy ne azon kelljen gondolkoznom, hogy ez most hányadik, hanem tudjak matekozni velük, erre nem annyira akar ráállni az agyam, ha ezt így kell egyáltalán
Csatlakozom Molekulához, sőt azt is megkockáztatom, hogy ha a leendő magas színvonalú zenélésedre fókuszálsz már most (annak ellenére, hogy jelenleg még nem vagy elégedett), akkor ezzel gyorsabban fogsz fejlődni.
Még azt is megkockáztatom, hogy a mentális bizakodó hozzáállás kevés gyakorlással is többet fejleszt, mint a "sok gyakorlás + pesszimizmus" kombináció*.
---------------------------------
* Sőt, a "sok gyakorlás + realizmus" kombinációt sem ajánlom. Közepes eredményekre vezet.
A betűkihagyást én követtem el, úgyhogy én kérek elnézést... :)
Az outputot többször ellenőriztem, combo app-ra volt állítva (ezt hibát a korábbi multimnál néhányszor elkövettem már).
Belegondolva, hogy mennyi időm lesz, tényleg marad az Init Patch meg az EZ Tone-ok. Arra van bevált módszered, hogy a szólókiemelést hogy érdemes megoldani? A Solo kapcsolót érdemes használni? Ha igen mekkora hangerőszint különbséggel?
Szerintem nem kell táblázat a hangközökhöz. Csak arra van szükség, hogy amikor improvizálsz, és játszol egy hangot, akkor az alábbiakat tudjad:
1) a zenei alap hangneme
2) az aktuális akkord neve
3) az általad játszott hang neve
4) ez a hang az aktuális akkord hányadik foka
Eleinte nehéz lesz, úgyhogy csak a hosszan kitartott hangokkal csináld, és az sem gond, ha leállítod az alapot, amíg kiszámolod ezeket. (A fentiekből a 3) és a 4) ami mindig változik, az 1) és a 2) követése könnyű.)
Bocs a betűkihagyásért már nem igazán jó ennek az öreg laptopnak a billentyűzete, de az Erő vele van:)Nem hogy jó ötlet de kötelező akkor ha gitárcombo-t használsz a GT output settings-et COMBO AMP vagy COMBO RETURN-re, vagy ha LINE-on hagyod a Preamp nál a hagszórót OFF-old ki.
Pont azt mutattam már jópár embernek, hogy nem kell pepecselni az alap sounddal. INIT-patch, és az elképzelt hangot kialakítod. A modulációs rész és a nyalánkságok az egyéni beállítás, de a quick settings-ek használhatóak.
Nézd el molekulának viccben nem tudja hol a határ :) Nem jó ha ezeket magában tartja, így itt fórumon belül úgy döntöttünk h megengedjük neki ezeket :D
Az nem kérdés nálam, hogy GT-e a "hüjje" vagy csak én nem tudom használni. Tudom, hogy egy-egy jó sound kialakítása normál esetben sok-sok pepecselés, állítgatás, de erre most nincs sok időm.
Mivel szinte mindig gitárkombóval fogom használni, jó ötlet a hanszgóró szimuláció kikapcsolása. A BT mellé bömböltetése is jó tipp, erre már én is gondoltam, de ma ki is próbálom.
Közben találtam GT-s fórumokat, ahol többen is írták, ki hogy csinálja, és abban nagy az egyetértés, hogy fontos a megfelelő jelszintek megtalálása (bemeneti, effektenként és a teljes kimenet + az erősítő hangereje). Ezzel is elbíbelődök majd egy keveset.
De sok embertől hallottam már hasonló esetet, és a "GT-hibás". Vesznek Line6-et az se lesz jó, vesznek kispedálokat na ezekkel már úgy ahogy, mert kevés a hangszínpoti, nincs felesleges nem oda való elem a láncban. Legfontosabb ha van gitárhangszóró és azon szólsz akkor azt már nem kell szimulálni, vagy EQ-val közelíteni, ezeket zenekari közegben megoldja maga a hangszóró. INIT-patch-ből kell kiindulni, és minden esetben mellé kell bömböltetni valami Backing Track-et.
Én mindíg külön patch-et használok(tam) PA-ra és gitár Stack-re.