Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Egy kis nosztalgia percek: Visszanézegettem még a topic első hozzászólásait. Bemásolom ide Tamás első köszöntését és indító szövegét:
"Akkor pár szó és egy kérdés így elöljáróban. Először is sárkány-metál üdvözlet mindenkinek! A topik címe már nagy vonalakban jelzi, hogy milyen témákon lenne a fő hangsúly. Természetesen majd menet közben úgyis közösen alakítjuk a társalgás irányát, de alapvetően abban szeretnék segíteni, hogy mindenki új módszereket, új utakat találjon magának a gitározásban. Ez sok mindent magában foglal, a modális hangnemek tudatos használatától kezdve a számírásig, az improvizációtól a technikai gyakorlatokig.
A kérdés pedig a következő: 2011-re ki milyen célt tűzött ki magának a gitárral kapcsolatban? Hangszervásárlás? Gyorsabb játék? Feelingnesebb játék? Új együttes? Több idő a gyakorlásra a napi munka után? Munka előtt? Munka helyett? A domináns líd megismerése? Havi kettő rocker csaj felszedése koncert után? Vagy heti kettő?
Ez én 100 wattos peaveymen van egy un. Power Sponge tekergetős gomb /a hangerő poti mellett/ amit kis teljesítményen ha feltekerek ugyanazt a hangzást adja vissza min magas teljesítményen. Talán ez tetszik a legjobban a peaveyben :D
Sajnos nincs esély most próbatermezni és csak a mai nap van rá, mert pénteken jön haza a család, sógornőm Irakból, úgyhogy a vasárnapi koncertig mások lesznek a prioritások. A nagyobb hangerőt rövid időkre ki tudom próbálni, de este 10 körül már nem hiszem, hogy örülnének a szomszédok...
Megpróbálok játszani még a gainnel - de eleve kevéssel mentem neki.
Lehet valami abban, amit írsz. Mi itt szoftvereket készítünk. Minden második ember gitározik. 20-an ülünk egy nagyobb teremben, mindig van itt legalább egy gitár. Néha elővesszzük, ha nagy az unalom.
Jelen pillanatban nekem is 9-es húrom van, az biztosan nem lehet a probléma oka.
A penghetés már más kérdés, erre magadnak tudsz egy gyors tesztet csinálni: egy rövid 5-10 másodperces szólót vegyél fel "alap" pengetéssel, majd ugyanazt vedd fel erőtelejsebb pengetéssel és akkor hallani fogod, hogy mekkora különbség van a két dinamika közt (nem a játék pontossága számít itt, hanem a megszólalás).
A wav jó minőség, az mp3-nél pedig 192kbitnél már alig-alig hallani, hogy tömörítve van, esetleg ezt ellenőrizd a programban, amivel az exportálást csinálod. Ha a cubase, akkor exportnál be tudod állítani, hogy milyen mp3 legyen (én 192kbit-et használok).
Én amúgy arra gyanakszom, hogy az erősítőd alacsony hangerőn nem tud olyan teljesítményt hozni, amit mondjuk félig kihajtva hozna és/vagy kicsit változtatni kéne a paraméterein (talán kicsit több gain, kis változtatás az eq-ban, ilyenek).
Ha csinálsz pengetéses teszt felvételt, arra kíváncsi lennék.
az már régi ökölszabály, hogy a szobában kiküzdött, zenébe bele sose próbált a "fül ópiumának" beállított tetszetős hangszinek sz@rt se érnek!!!!
az igazán jó gitárhangszinek azok magukban sose szólnak jól!
az a jó mély és magas dzsidzsi fófacct ér, amire onanizálnak egyesek.
ezért értékelhetetlen egy marshall láda bálnaszíve teljes hanghűséggel.
ott van rá az sm57 ami jól szétb@ffa a tetejét, alját
szépen kiemelve a közepét.
tehát a sok közepet tartalmazó éneklős hangszinek jönnek át leginkább.
összefoglalva: minél szarabbul szól annál jobb*!
Nincs lehetőséged bemenni a próbaterembe, vagy ahol gyakorolni szoktatok, hogy normális hangerőn tesztelj?
Amúgy alap, hogy kevesebb gaint használj, mint szobai hangerőn és ne bánj szűkmarkúan a középpel. Óvatosan adagold a delayt és a reverbet, még szólónál is. Hirtelen ennyi, innentől már hallani kéne hogyan szól a felszerelésed.
Tegnap megvolt az első próba, ahol a GT8-as hangszíneim bemutatkoztak a zenekari közegben, és az eredmény siralmas lett...
Amit high-gain hangszínnek gondoltam, az vagy nem hallattszott ki a zenekarból, vagy szólókiemeléssel olyan szinten szétesett (a magasak fülsiketítően csilingeltek), hogy rossz volt hallgatni. Sajnos végig kellett venni a teljes számlistát és kevés idő maradt az állítgatása - a többiek mondták, hogy jó lesz így - de szerintem vacak a végeredény. A gondom az, hogy vasárnap fellépünk, addig meg gyakorlatilag a mai estém van, hogy végigjátszam a műsort, és magamban - kis hangerőn - kitaláljak valamit. A vége az lesz, hogy valamilyen gyári presettel fogom megoldani, de erős kétségek gyötörnek...
A hangszín gondolom a 9-es húrok miatt is vékony, meg dinamikusabban kellene pengetnem, akkor valószínűleg jobban megszólalnának a hangok. A gitárversenyes videók minősége, nem adja vissza azt a hangot, amit én hallok. Pl. a videót is HDben veszem fel, tök jó éles meg minden, mire megszerkesztem tiszta sz.r lesz. Ugyanígy a hang is, az amúgy sem túl jó minőségű wav-ot még lebutítja mp3-ba...Na mindegy, vagyis dehogy is mindegy, tudom, hogy ez egy állandó probléma, de amíg nem tudom megoldani a minőségibb stúdiózást, amihez egy új gép kellene, stb. addig nem lesz sokkal jobb a minőség, de emiatt nem akarok kihagyni a versenyeket, mert nagyon tanulságosak.
Vigyázz rá nagyon! Az enyém volt sokáig, sok emlék fűz hozzá, alkalomadtán majd lehet visszaveszem :). (A munkatársamtól vetted, és csak anyagi dolgok miatt kellett megválnom tőle :( .)
Sajnos közbejött pár dolog, ami hátráltatja a munkánkat, de az album gyakorlatilag 90%-ban kész van (még 1-2 éneksáv hiányzik), aztán ha minden jól megy, akkor októberben megjelenik a Wild magazin mellékleteként. Fellépés lesz szeptember 8-án a Metal War feszten (bár vasárnap délben :D), aztán meglátjuk. Sajnos most vannak problémák, igazából nem tudom, mi lesz a zenekarral. AZ biztos, hogy nem volt hiábavaló az eddigi munkánk, mert nemsokára egy lemez lesz az eredmény. Aztán hogy hogyan tovább, majd kiderül:)
"Biztos sok munkát beleöltél ebbe" Hááát, az az igazság, hogy mindennel együtt 3 nap alatt kész lett:) Persze a hangzás az már ki volt keverve zenekar számára. Az énekes jól tud énekelni, itt direkt koncepció volt az erős autotune. Örülök, hogy tetszik!:)
Szóló hibátlan ! Videó hibátlan! Hangzás hibátlan ! Biztos sok munkát beleöltél ebbe az látszik, szóval vele töltött munka is hibátlan :D ! Gratula :)
Viszont ha már 1 szer felvétel és kamera : Annyiszor dobáltad hátra a hajadat felvétel közben h már azon gondolkodtam h miért nem vágatod le a hajadat? :D Már kicsit abszurd volt számomra :D
Énekes hangja is nagyon ütős, bár azon gondolkoztam miközben hallgattam h nyers felvételen mennyire énekel hamisan. Vagy hangmagasságba nem nyúltatok bele csak effecteztétek az éneket?
Jah és persze a szám választásért kapsz egy ilyen icont: :)
urist'n rocker csinibaba , először am amikor beírtam az együttesnevet és megláttam a borítóképet, mondom ez biztosan valami pop zene, csak ugyanaz a nevük, és mivel mainstream média, népszerűbbek ezért őket dobja ki a \m/ helyett :D, de nem!
am sztem amire te gondolsz arra gondoltam én is, lehet tévedek, de ahhoz több gain kell nem kevesebb, de ki tudja, most megint nem jut elég vér az agyamnak
A kíséretre kevesebb gaint tennék, kicsit koszos torzítás hatása van, de ez csak az én fülem. Ha már ilyen hangzásban gondolkosz, akkor javaslom meghallgatni az Amaranthe gitár hangszíneit. Amellett, hogy drop-ZS-be van hangolva az E húrja a srácnak, a torzítása valahogy tiszta érzetet ad. Többek között ez az, amit még nem tudtam leutánozni a poddal, de hát - utalva előző levelemre - erre is időt kéne szánni.
tetszetős nagyon, jó karakteres tartománya van, ez csupán ízlés kérdése, de én folyósabb, kicsivel nagyobb torzításos kíséretet jobban el tudnék képzelni, de ez csak az én véleményem
Fazsi ritmusgitár-hangszínének köszönhetően kezdem megtalálni a metálosabb hangzást is. Ma délután gyorsan csináltam egy kis riffelést a 8 húroson, szerintetek milyen a hangzás? Persze ez még a nyers változat, de elsőre nem rossz.
Én meg a beleélősebb szólóknál egy futam végi magashangnál mindig hátra szegem a fejem, mint egy nagy gitáros :D Amikor anyám így nyit rám, persze hogy elkapja a röhögés..xD
De nincs esküszöm még íbéjen is de sima zöld nincs :D ami lenne arra meg odaírják hogy nem floydos gitárhoz..xD MEgoldás az lenne ha tudnám milyen műanyagból készül, és elmenni valami ilyen szakbótba aztán ilyen műanyagot kérni ilyen vastagságban aztán kivágatni...:D
Igen :D Amióta én tudok /némileg gyorsabban játszani/ MIvel ott nagy odafigyelés kell nagyon belefeszülök és komolyan még a lábamat is feszítem... Néha attól félek hogy be... Najó annyira nem ...
Háhhh, errőpl eszembe jutott, amit már akartam kérdezni tőletek.
Ti sem tartjátok a teljes talpatokat a földön, amikor ülve gitároztok? Én állandóan felemelem a bokámat és csak a lábujjaim vannak a földön, főleg, amikor tekerős-koncentrálós szólót csinálok (tehát az esetek 96.7%-ban ).
Bár nem hiszek a horoszkópban, de tény, hogy állandóan azt olvastam, ha valahol belefutottam, hogy a mérlegek alapból analatikusak, mindent megvizsgálnak minden szempontból és próbálnak a legjobb megoldásra törekedni. Nálam ehhez társul, hogy prog.mat. szakot végeztem és bár a matekhoz hülye vagyok (azaz sosem érdekelt annyira, hogy rendesen megtanuljam), de az analaitikus gondolkodásmódomat rohadtul felerősítette.
Tamás a megmondhatója, hogy hány fusionös fogásnál kezdtem el agyalni azon, hogy vajh' mi a pék f***a áll zeneileg a háttérben, hogy 1-1 fogás jól hangzik a játékon belül (tipikus példa erre Greg Howe egyik közkedvelt motívuma, amikor egy 3 hangból álló alakzatot elcsúsztat 1 bunddal le, vagy fel és mindig eggyel lentebbi húrra lép
07:56-nál több ilyen lépést csinál egymás után, erre gondolok).
Szóval igen, a programozás valahol a matematikára hajaz, a zeneelméletnek meg a matematika az alapja. A programozásban is alkotsz valamit (vagy anyázol a sok bugfix miatt ) és a zenében is kreálsz valamit (én általában hibákat, de ez részletkérdés ). Szóval nem állnak ezek messze egymástól.
Ez olyan, mint pl akik szeretnek táncolni, azok általában sportolni is szeretnek. A hasonló elfoglaltságok biztosan vonzzák egymást.
ugyan nem tenném rá a nyakam, de az rg gitárok annyira egy kaptafára készülnek, sztem biztos van (gyárilag is láttam már minden színben, próbálkozz máshol magával a beszerzéssel, ne add fel, ha neked ez tetszik, nem szabad engedni az igényekből*, am ezeket sztem le lehet festeni, ha minden kötél szakad, potik meg mint a tenger..
-------------------------------------------------
*nekem is lett Sfogli libamezem még ha sokszor úgy is gondoltam nem fog sikerülni -ami a lentebb említett, gondolatokkal kapcsoaltos bölcs dolgokra tekintve hiba :D- de nem adtam fel
Programozó haverommal akivel megbeszéltük h én gitározni tanítom meg Ő pedig programozni engem :D Mindig emlegeti h a gitár és a programozás között van vmi ami összefüggés. Mert az Ő régi osztályából is aki programozó lett azok mind zenélnek mellette, és a mostani munkatársai is mind vmilyen hangszeren tanulnak. Legtöbb ezek közül gitáros :D Most h én is programozónak készülök számára teljesen biztossá vált h aki programozó az tuti h
Szerintem amúgy amiből megélünk az szinte majdnem mindent meghatároz az életünkben, hozzáállástól elkezdve világnézetig... Főleg szerintem aki programozó, végül is ez egy szellemi munka és agyalsz egész nap. Vagy aki csak egy gépsoron ül egyedül és 1 monoton dolgot csinál, és ha vége a 8 órájának elfárad, és már csak annak él h hazaérjen és nézze a tv meg megigya a napi sörét :) Ha gitáros lenne nem sörért nyúlna, hanem agyalna azokon a rohadt fokokon :D Azért van különbség...
Egyrészt ezért is szerintem aki zenével foglakozik már "okosabb" mint egy hétköznapi ember. Nah ez most ebben a fórumba egy szép mondat volt :D Magyar tanárom pedig azt vallja minél több a szókincse vkinek annál több gondolata is van... Nah mind1 ne menjünk ebbe bele mert ezekről a dolgokról tudnék még mit írni, csak lusta vagyok körmölni :)
Ne így állj hozzá. Tamás versenyén tavaly kifejezetten sután, sok hibával játszottam, hiszen akkor kezdtem újra a gitározást. Ha azt összehasonlítom a mostani szüttyögéseimmel, azért kifejezetten nagy fejlődést lehet látni, mintha két teljesen különböző gitárost hallgatnál. Magamból kiindulva a saját játékod soha nem fog igazán tetszeni, de legalább mindig lesz magasabb szint, ahova tudsz majd fejlődni.
Most megnyugodtam a helyes megfejtés miatt Tamás , első ízben rámegyek akkor a hangok megnevezésére és hangközökre, ez utóbbiból valami jó kis bevállt táblázatot tudtok ajánlani?
Dani én értem am mire gondolsz az iskolával, szerintem is meghatározó dolog maga a környezet amiben tanul/él valaki, mert az anyag az ugye mindenhol ua, csak ahogy lépked az ember feljebb annál inkább hasonló érdeklődésű emberekké "rostálódik" az aktuális környezete, ez okból sajnálom, hogy gimiből nem akartam fősulira menni, de közben nem is , mert amerre elindultam (vendéglátás) olyan emberekkel ismerkedtem meg, akik az életre tanítottak, régen nagyon zárkózott voltam, jót tett a légkörváltozás.
igen a fül fejlesztése nagyon fonstos és jó dolog, de ha az ember korrektül le akar valamit szedni, nem árt ha leellenőrzi magát, ugyanis saját tapasztalataim szerint a fül fejlettségi szintje saját magához képest megfelelően szedi le a dolgokat, valahogy párhuzamban van a technikai tudással is, de ha összehasonlítom a régi leszedett dolgaimat a mostaniakkal akkor elég nagy különbség van, nem hangbeli eltérésre gondolok, hanem részletgazdagság, a finomságok
én mindennek füllel mentem neki, és lusta is vagyok emiatt tabot nézegetni, emrt lassabban megy gyakorlat nélkül, mint kihallgatni, meg amit hallás alapján szedek le azt hamar memorizálom, ellentétben a tab-al ott el kell gondolkoznom, hogy "mi is jött ezután"
Hát a gond az hogy nem tudnak szerezni ilyen zöld koptatót mert egyszerűen ilyen színben nem csinálnak :) Így hát mégsem akartam így hagyni. akkor mondom egységesítem a színt. A potik meg jók mert rákenróll abból is dobtam volna sima zöldet rá de semmiből nincs rendes zöld... Úgytűnik valahogy nem az én ízlésem szerint lett kitalálva a gitár dizájnolás :D De semmiféle agressziót nem akarok vele kifejezni :D Szeretném ha a gitárom egyedibb lenne mint másé :) Ha még csak ilyen apróságokkal is :)
Ezen (vagy egy ikertestvérén) már játszottam 3-4 éve, a korábbi tulajdonosa hozta el hozzám Nagyon megbízható és jó darab, sok örömöd lesz benne.
Tetszik az első héthúros felvétel, ezúttal is egyéni irányból közelítetted meg a zenét. Szép hangszínek vannak továbbra is. A 0:33-as futamnak szépen meg lett ágyazva, volt funkciója és célja. (A 0:41-es futamnál ez kevésbé volt meg, oda én inkább valami teljesen új hangulatot hoztam volna be (új ritmusokkal/hangközökkel.)
A tervek szerint milyen jellegű zenékhez fogod használni a héthúrost?
Gratula hozzá, bár most nagyon irigykedem :sonic. Amit én néztem ki 7 húrost, még mindig eladó, de mivel nincs jelentkező az Ibi-mre, csak a kirakatból nézegetem...
csatlakoznék a fórumhoz
Kezdő lévén, az elején kizárólag kérdésekkel terhelem majd a topicot .
A gitáros múltamról csak annyit, hogy 20 éve gitározom, kb. 19 év kihagyással (egy kicsit hagytam érni...), jelenlegi társam egy Vintage V100 és egy Vox VT40+
A potik esetében mi indokolta a választást? Milyen üzenetet közvetít egy gitár, amely ilyen potikkal rendelkezik? Utána majd elmondom, hogy miért kérdezem ezt.
ha szedegetsz fülre sokat az elképesztően sokat fejleszt....nem is gondolnád
a hallásodat mindenképp, rengetek saját ötleted nőhet ki abból, hogy próbálod megfejteni azt amit a felvételen hallasz
a linkelt Caravan inden hangszerét fülre szedtem, kottáztam játszottam vissza
kivéve az intró riff, azt még anno megmutatta Zsolt, de az kb 2 ütem
és tök jó érzés volt megfejteni a dalt.
rengeteg híres gitáros mesélte már magáról, hogy a saját dolgai onnan jöttek, hogy próbálta kitalálni mi szólhat a felvételen, utube nem volt, kotta nem volt, maradt a fantázia.
YJM dalait leszedni 100% ban, kérdés mennyire érdemes.
A szólói döntő többsége improvizálás. YJM dalainak tanulásánál könnyedség, hogy nagyon behatárolt eszköztára van, azaz mégha változatosan is, de sokat ismétli önmagát.
Megtanulsz 5 dalt és a 6. már gyorsan megy.
Ha nagyon érdelek a művészete akkor ajánlom a vele megjelent kb 5-6 oktató videóját, abban kb minden dolgát megtalálod és ezekkel már hamar megfejtheted a dalait
ezek segítségével már jól le lehet utánozni a stílusát
a Blitzkrieg videóm is így készült..
a megírt dolgait megtanultam
de a szólól imprók, az ő figuráival tele pakolva, annyira néztem meg az eredeti szólót, hogy nagyjából mi az íve, hol kezdi hova jut el bizonyos részek alatt, van e benne markáns jellegzetes figura, azt lekopiztam, de a köztes töltelék skála blues figura özön impró.
Így egyszerűbb és ő is ezen szempontok szerint adja elő élőben
A teljes nótáknál van, de ezek ilyen rövid 1:30-2:30-as lényegében lecke céllal készült dalok, amikről én beszélek és itt a klasszik dalszerkezet nem figyelhető meg túlzottan, elég kevés a kapaszkodó, persze, aki profi, az lazán teli improvizálja :)
Jól összefoglaltad, köszönöm! Gondolkodtam, hogy belemenjek-e a (nem sértésből, vagy rasszizmusból írom ezt) sok iskolát nem végzett cigányzenészek játékának változatosságába, vagy akár pont Malmsteen játékának változatosságába, akár - ahogy te is írtad - a választás a tudomány javára dologba, de nem akartam fölösleges vitát indítani, pláne, hogy biztos vagyok benne, hogy mindkét vélemény ellen lehet felhozni példákat.
Én mindenesetre örülök, hogy el tudtam végezni egy főiskolát, mert úgy érzem az által több lettem (nem csak szakmailag, inkább a problémákhoz való hozzáállásomban).
Ne haragudj, de ez nem igaz teljes mértékben. Valamelyik tudósunk/feltalálónk pont a tudománya és a zene között választott, a tudomány javára. De a zenélésben is már ott tartott, hogy nagyzenekarokat vezényelhetett volna.
És valaki írta Malmsteent, aki (ha igaz ez az általános dolog) szerintem pont az, aki nem képes a saját játékát megreformálni. Zseniális zenész, hatalmas dolgokat elért, de nem érzem, hogy nagyon megújult volna bármikor is.
És szerintem nem a konkrét zenei tudásra kell ezt érteni, hanem az ihlet gyűjtésre. Akkor pedig, amikor ugyanazt a dolgot megtanulja az ember, több órán, több szempontból, több összefüggésben, az elég komolyat tud tágítani a nézőponton. Ez nem jelenti, hogy a másik hülye lenne, sőt, sokszor a józan ész többet ér, mint az (ál)tudományoskodás.
És a konkrét emberi tudás sem papírhoz kötött.
Tiszteletben tartom a véleményedet, ezért nem megyek tovább a témában, ettől függetlenül én maradok annál, hogy minél tanultabb vagy, annál szélesebb a befogadóképességed és a világnézeted. És a tanultság alatt nem csak iskolai tanultságot értek, de ezt írtam is.
jah amúgy meg a hangolás is egy ilyen kényes pont, h füllel hangolod be vagy géppel :D
Egy ideig úgy gondoltam tök low mikor vki használja a hangolót, gondoltam h ez se tud gitározni :D
De aztán mostanában kezdek rájönni h gépnél pontosabb nincs. Azóta is felhagytam a fülel hangolással, és így többet fejlődött a fülem mint amikor magam hangolgattam a gitárt.
Hát igen az elmélet... nekem se a szívem csücske :D De most arra is szántam időt a napokban elég sokat. Visszatérve a tab kérdésre vannak zenekarok akik Guitar Pro nélkül össze se tudnának állni zenélni... :D Vicc volt mikor elmentem egyszer hozzájuk próbálni, azóta is csak a barátság maradt meg velük :D
Szedtem már le fülről számokat, és sokszor ha meghallok egy dallamot gyorsabbnak érzem fülről leszedni mint beírni googlebe és letölteni a tabot. (pedig igazából lassabb ha fülről szedem ) Szóval talán én szeretek ezzel alapból szenvedni, nem kell félteni :) Aki gitározik vhol mindenkiben előjön egy idő után ez szerintem.
De gyors részeknél logikát kell figyelni és jegyezni. Azt viszont nem is tudom h egyáltalán lehetséges e pontosan leszedni fülre mert ilyennel meg se próbálkoztam még :D
Az már jó sebesség :) Bár én úgy vagyok ezzel h egy bizonyos sebesség után már nem jó hallgatni gitár játékot. Pl amit tegnap linkeltem Lukács Petától az sem egy gyors sebességű futam.
Mégis ilyen arányokban 1 szám, h csak ennyi gyors részt tartalmaz, és egy olyan sebességű futamot amibe még szebben kihallani a dalalmokat belőle, szerintem sokkal szebb. :) De ez már ízlés kérdés
Hát azért megnézném, hogy egy ilyen jtc trekket, hogy szedsz le füllel, olyan kromatikák vannak benne, hogy az agyam elmegy tőle. Mondjuk a tab önmagába szart sem ér, ezt aláírom én is, a midi nem tudja megszólaltatni az elharapott hangokat, díszítéseket, az én módszerem a fül és tab, kijelölök 8 ütemet a tabon, meg a számban is ismétlésre állítom azt a részt és így közös erővel.
Ezek a fusion típusú dalok, nagyon nehezek, még akkor is ha nincsen benne technika, ezekben nincs meg a tipik bugyuta rock/metál dallam tilitoli, versszak egy dallam, a refrén megint egy dallam, hanem minden sor más és rohadtul nem dallamos a klasszikus értelemben, egyszerűen nem ragad meg az ember fülében. A Lockwood covernél, ami még ráadásul nem is gyors és nem is igazi fusion, vagy 25x indítottam el a kamerát, mert mindig összekevertem a sorokat :D.