Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Semmi köze a zenei tudásnak és gondolkodásmódnak az iskolai végzetséghez.Ennyi erővel Teller Ede világhírű zenész lehetett volna. Hirtelen a jamaikai, Brazil és a cigány zenészek jutnak eszembe.Nem hiszem,hogy ezek jó részének lenne diplomája.Én szakmunkásképzőt végeztem és játszottam pár helyen.Valameddig eljutottam.Csak rajtam múlt és nem máson,hogy addig-ameddig.Hoztam néhány rossz döntést ezen múlott,hogy azt csinálom amit,és nem abból élek meg,mint amit szeretek.Te itt a kettő dolgot kevered.Az élettapasztalatot a zenei tudással.
Főként azért kérdeztem, mert manapság azt látom, hogy tab nélkül nem boldogulnak az emberek. Egyik régebbi zenekari lehetőségnél mondta az énekes, hogy majd ad tabot, ha kell, én meg néztem, hogy mivan??? Majdnem mondtam neki, hogy ha tabból dolgoztok, akkor azt hiszem nem engem kerestek, szerencsére ne jutottunk el a tabokig.
Szóval oké, bizonyos dolgokhoz kell tab, de szerintem később hálás leszel magadnak, ha most inkább a füledet használod. De ez csak tipp, meg hát én amúgy is ilyen önsanyargató vagyok (egyedül azt a rohadt elméletet nem tudom magamba sanyargatni ...Tamás ezt most te nem láttad! ).
Ez lehetne egy teszt is :) Ki mire gondol elsőre mikor rápillant. Aki sikeres kertészt valszeg sokkal pozitívabb az élet minden területén mint aki a sikertelen kamikaze-pilótára gondol. Én egy öreg fószert látok aki 1 helyben ül :D
Igazából még csak most döntöttem el h megtanulom :) Lassú részeket mindenképp fülről szedném le, de gyors részeket nem tudnám pontosan leszedni szerintem. Rosszul pedig nem akarom kigyakorolni. Egyrészt a gyorsaságomat, és azon belül is pengetés technikámat akarom most fejleszteni leginkább. Meg persze azért is mert qva jó ez a szám :)
Persze ebben igazad van és én is így gondolom de nem kell kézpénznek venni egy kérdést :) Csak gondoltam teszek fel 1 kérdést is az alapomról, ne csak üresen legyen feltéve. Gondoltam kiemelve a hibát talán tanulhatok vmit egy válaszból. Nah mind1 megint csak én kérek elnézést h sok hülye kérdéseket teszek fel
alap készítés terén még inkább saját utat kell bejárni, mint szólózás terén úgy látszik.
A szürke koptatót lecseréltetem feketére, a potik szürkék és kopottak voltak azokat ilyen fekete halálfejesre, és beállíttatom mert a tremolót nem sikerült jól beállítanom.. :) Péntekre lesz kész.
A kamikazek parancsnoka eligazítást tart:
- Maguk most beszállnak ezekbe a gépek. Értették?
- Igen, uram!
- Beindítják a hajtóműveket és felszállnak alacsony magasaságba. Értették?
- Igen, uram!
- Aztán egyenest nekirepülnek az amerikai hadihajóknak, hogy elsüllyesszék őket. Értették?
- Igen, uram!
- Van kérdés?
- Igen, uram! Te teljesen hülye vagy, b@zdmeg?!
Szia István, várjuk majd a hírt! (Új gitár? Netán az első saját YouTube gitárvideó?)
(Vagy 10 svéd manöken, ajándékba a topik 10 legaktívabb tagjának? :D)
Kíváncsivá tettél.
A mai kiegészítéseddel együtt már látszik, hogy jó nyomon vagy. A G# valóban egy sárkányos disszonanciát jelentett a G-dúr akkordra játszva. A G-dúr akkordra a G-líd skála mehet ebben a zenében. Van egy ilyen megfigyelés: az addigi akkordmenetből kilógó dúr akkord esetén a líd skála lesz a nyerő.
Az A-dúr alatt a 3# és a 2# is választható, mivel az akkord se a G, se a G# hangot nem tartalmazza. De ilyenkor néha jobb teljesen kihagyni mindkét opciót, és egy hatfokú skálát játszani. Indoklás: a G hang az A-dúrt túl blues-ossá tenné (mixolíd jelleg), amely nem illene ehhez a zenéhez. A G# szép lenne az A-dúr akkordra, de a korábbi G-dúr akkord fontos G hangja után ez felbillentené az egységet. Tehát az A-dúr nem kapja meg egyiket sem, 6 hanggal kell megelégednie:)
fár bejond dö szán :D! Jó kis szám :D De ha elmered játszani és én nem tudom... akkor... akkor... akkor ... szóval ne. xD
Amúgy én gp5-re szedtem le de nem vagyok biztos abban hogy minden pontban jó lenne az is. Szerintem a leghasználhatóbb /Talán/ Songsterren van. /google search: Yngwie Malmsteen Far beyond the sun tab songsterr/ :)
A szokásos a tanácsom:
Ha egy mód van rá - tehát pl., ha ágyon ülsz, nem pedig egy 10 emeletes ház tetjének legszélén -, akkor dőlj hátra, szem becsuk és mondd meg te, hogyan lehetne jobbá tenni! Improvizálás közben sem fogsz tudni odaszólni a zenésztársadnak, hogy 'Te figyu már, itt mit játsszak? Olyan üresnek tűnik a szólóm!'.
Szerintem ezzel jobban alakítod a stílusod, mintha mástól kérsz tanácsot, persze nehezebb is így csinálni.
Igen, jó a megfejtés is, és a levezetés is. Egy Eb-dúr alapra ez a 7 hang líd hangulatot eredményez, főleg ha sokat használod az A hangot, ugyanis ez a hang az, amelyben az Eb-líd eltér egy fapados Eb-dúrtól. Tehát ez a jellegzetes lídes fok (mindig a 4. fok a skálán, azaz Eb-től számítva az A hang).
Egy F-dúr akkord mixolídot eredményezett volna, mivel ekkor a 7 hang közül az Eb jelentené a különbséget egy sima F-dúr skálától. A mixolíd hangulat úgy jön létre, hogy a dúr skála 7. fokát leszállítjuk.
- egy másik szólam az ütem végén bejátssza a két hangot, egy oktávval feljebb
- egy másik szólam az ütem végén bejátssza a két hangot, terccel feljebb
- egy másik szólam tisztább hangszínen akkordokat bont
- az ütem elején az üres húrok közül párat felcserélhetsz magasabb hangokkal
- ének :D
Elnézést a késői visszatérésért de a gitáromat átalakíttatom kicsit :)
Pumpa-Mester : Köszönöm a választ. Habár én továbbra sem hiszek abban hogy mindenkinek be kell állnia a sorba. A gitárt pedig nyílván nem azért kezdtem el hogy ne magamnak okozzak ELSŐsorban örömet. A saját zenémmel mások örömét elérni is lehet cél nemdebár?:)
Metalmolekula: Köszönöm a hosszú elemzést:D Habár meg kell hagyni ahogy a környezetemen körül nézek nem biztos hogy az egyetemi, fősulis évek alatt kezdődik a máj terhelése :D
De ez csak egy apró észrevétel..:) De te is ösztönzően hatottál rám.:D
"A tanulásra azt szokták mondani, hogy amit tudsz, azt nem vehetik el tőled (mondjuk amit nem tudsz, azt sem)" K.O.
Tamás: Az egész irományodat lementettem jegyzettömbbe. Valahogy ezt akartam hallani :D
Ez is nagyon ösztönző irás volt :) Majd ha esetleg megint elbizonytalanodok elolvasom:D
Köszönöm mindenkinek a választ :)!
Egyébként besz@rás hogy beindítottam a topikot így hétköznap
sírjak vagy nevessek? -utóbbit választanám. Azt hittem promóciós cucc, mint a coupon kép, uh. ezt meg se nyitottam.
amúgy elírtam este, a 3. az nem Am, hanem A :D (F# mellé igencsak osztana )
akkor ott buktam a dolgot, hogy alapból fríget kéne használni, a mol színezés, csak nem néztem tovább az 1. akkordnál, amit nyakam rá direkt így csináltak
(de még ezzel a megfontolással is, pont G alatt játszottam Giszt, amin igazából problémáztam)
köszi az érdeklődést, néha van időm gyakorolgatni, szépen lassan haladok.
Hamarosan hírem is lesz...
A fórumot naponta olvasom, de ritkán szólok hozzá. Viszont a csinos gitáros csajok mellett nem tudtam szó nélkül elmenni
Jó helyen keresgélsz, csak azt a fél hangot G#-ről vidd le G-re, és nézd meg, hogy az eddig használt első pentaton fokra épülő dobozodból melyik pentaton fokra épülő modális fokba léptél át. Hú, remélem ez így érthető, így későeste.
Ha ezt megléped, rájössz miért fér bele a G.
(egyébként nem akarom letörni a lelkesedést, és agyaljatok csak rajta - mindenki a számára legmegfelelőbb módszerrel -, de abacking trackhez járt egy PDF, abból le tudjátok magatokat ellenőrizni.)
hú... (0. azokat a leckéket láttam, de asszem most majd megint hozzáülök..immár komolyabban és motiváltabban... áj promisz)
1. Nem tudom mennyire jó a logikám (meg a gyorspuskázó képességem), de akkor az D kvintre kellene, hogy működjön, hangsúlyozva a D F H hangokat...az akkordok passz...
2. ez még nehezebb..a billentyűhöz nem elég vájt a fülem, a basszus mintha F# G A-n lépegetne (jó, annál többet csinál, de mint alaphang), a bontás meg szintén 3 variációban F# G# A C#, G A H D, A H C# E. Ezek engem a F#m, G, Am irányába terelgetnek, mindegyikhez van még egy hang betoldva, a 2. Ez már meghalad engem, tipp szinten ez 9essé teszi (?)
00:10 előtt és akkor a 2. kör megy. Ez azért roppant zavaró, mert nem igazán gondoltam bele, szerintem leginkább F#m -ra vettem a hangnemet, viszont ahhoz G# dukálna...(indulásnál meg is van...kezdem érteni a valaki által említett "ugrálást") ha G# kiesik, akkor 3 helyett 2#...az Hm, aminek relatív skálái, a F# fríg, G líd meg A mixolid...A ra csak egyszer lép fel, kicsit később, itt vagy a fríg vagy a líd kellett volna játsszon az elején...de a fríg az moll jelegű, a líd meg dúr, tehát az előbbi jobban kellene passzoljon...(vagy ez ilyenkor mindegy?) ....ugyanakkor meg a basszus G-t fog...tehát, líd hangulathoz G kellett volna
Ehhez képest...
Megnéztem magamat, zavarba ejtő, de először megtaláltam a G-t (Pedig az a F#m sornak nem része), aztán 10nél G#-t játszottam...lehet jobban tiszteletben kéne tartani a konszonáns hangközöket..főleg ilyen hosszan kitartva. Megválaszolva kérdést: szintén passz. merthát ha a G-t vesszük alapnak, akkor is max. egy bő oktávot tudok ráhúzni -> sehogy sem áll össze :(
(Most, hogy meghallgattam párszor, szerintem nekem azért tetszhetett, mert a bontott téma utolsó hangját egész sokáig hagyja kicsengeni, ami D, és utána visszajön a F# A C#)
((írom ezt a posztot vagy másfél órája, remélem elküldi és nem kell előröl kezdjem xD))
Ha túl sok hülyeséget írtam, bocsánat
Nem, nem, a tipp tökéletes volt, így nekem is sokkal kényelmesebb gitározni.
A technikáról itt most nincs szó, bár azt elismerem, hogy még engem is megtévesztett a nagy compressor, mert nem jöttek ki finomságok a játékomból és azt hittem, hogy a gitárom ennyire durva, hogy mindenhol ugyanolyan dinamikával szólnak a hangjai.
Eb dúr a helyes megfejtés? Számolgatással erre jutottam, nem tudom, helyes-e a logikám, de ha ez alapvetően a G moll skála hangjait tartalmazza akkor az alap G hanghoz képest 5-öt léptem előre az Eb hangra, mert a moll 5. foka a lid, ha így kell értelmezni a fokokat
ha jól válaszoltam akkor érdekelne hogy a F dúr akkord milyoen hangulatot eredményez, mert a fülem ezzel becsapott volna
fül tippem nekem is van, de most épp pörög a hardware hogy igazoljam valahogy magam, hírtelen túl sok minden fut át rajta, de egyenlőre még nem írok semmit
persze, az nagyon magas volt, a compressor ugye a halk hangokat erősíti a hangosakat csökkenti, ha túl sok akkor a direkt gyengén megpengetett hang is ugyanolyan erővel szól, mint az erősen megpengetett, elveszi a dinamikát, az meg eleve becsapja az embert a technikai fejlődésben, de félre ne érts, a te technikádat nem kritizálom az én szintemmel , csupán én így érzem magammal szemben
Ezt szoktam azzal megfejelni, hogy a láncba berakok egy torzítót is (ha az amp torzítása nem tetszik, vagy kevés) és akkor a compressor-torzító-amp hármast próbálom jól belőni.
A múltkori beszélgetésünk után levettem a compressort, valami 20-25%-ra (eddig olyan 80-100%-on voltam ), így a finomabb játékok jobban kijönnek (vagy csak bedumálom magamnak, mindenesetre nekem úgy hangzik ). Akárhogy is, 30-ig fel kell vennem a Carl Martin contestre is a szólót, meg ha ott vagyok, valamit lehet én is alkotok erre a 60 seconds contestre is, akkor meghallhatjátok, hogy van-e valami változás a hangszínben (mondom ezt úgy, hogy senkit nem érdekel ).
Jah és találtam itt vmi eszméletlen jó gitár játékot :) Ne értsetek félre nem akarok reklámozni senkit, véletlen indítottam el vhogy soundcould-on de ami 0:37 nél szól gyors rész azon csak pislogtam.
Itt az 1ik alkotás ami készült a héten, bár hiába ha az ember akar írni 1 számot elég nagy a valószínűsége h vmi olyat alkot ami ismerős :D Nem tudom honnan ismerősek ezek a riffek, ezek írás közben váltak ismerősé. Remélem hallatszik már vmi kis fejlődés is alap hangzás dob készítés terén :D
Köszönöm, örülök, hogy neked is tetszett, line6 hd500-al veszem fel, én inkább azért görcsölök felvételkor, mert érzem, hogy csak ez alapján ítélhetik meg a játékom, mindez azt szüli, hogy rákoncentrálok a hangokra, elvesztik az ösztönösséget, de jó ellenpélda 0:29 amikor csak jött az ötlet és nem figyeltem oda.
más:
a sound témában hogy én is hozzászóljak egy forumos kollégával beszéltünk, hogy a digitális cuccoknál ő is belefutott ebbe, hogy megszokja a füle, a csöves erősítő kiszól mindenből, ott ennyire ez nincs jelen, workshopos élményeimből merítve ennek az lehet az oka, hogy a tranyós erősítő a páratlan, a csöves pedig a páros számú felhangokat erősíti és ez utóbbi a természetesebb az emberi fül számára, gondolom innen a meleg hangzás fogalma, -nem a szivárvány színű gitár az oka -
Tényleg a közép a lelke a dolognak, gain téren nekem sokat segített Tamás 30%-os említése talán a Debate kapcsán, előtte sokáig azt hittem, hogy a gain ad karaktert pedig inkább elvesz, minél magasabb annál többet, úgy szoktam inkább felépíteni, hogy egészséges compressor-gain arányt lövök be, azaz visszaveszek a gain-ből, ezáltal kitisztul a hang, ízesebb lesz, de csökken a sustain/hangok könnyed megszólalása, ezért adok rá egy kis compressort (szokás szerint szubjektíve beszélek, mindenki úgy csinálja, ahogy Neki tetszik)
Hmm jó cikk, alapvetően egy cselekvőképes ember voltam mindig is, de mióta idejárok a topikba, azóta még tudtam tekerni egyet a potméteren :):):)
Köszönjük a fősárkánynak az "intrawebes" energia adagot !!!
Volt régebben egy nagyon tehetséges jó fej zenész haverom, aki hasonlóakat mondott, mint a haverod, akit most idéztél. Jó fej volt, és tehetséges, de azt gondolta, hogy a lehetőségei nagyon korlátozottak, mert nem abba az országba/családba stb. született, ahova kellett volna.
És IGAZA lett: a lehetőségei korlátozottak voltak. Ő maga korlátozta. Később eladó lett, de aztán elküldték minden munkahelyéről, ha jól tudom, most már jó ideje munkát keres, a zenélést abbahagyta.
Bár azóta még egyszerűbben fogalmaznám meg. Szerintem annyi kell, hogy kétségek nélkül higgyünk a célunk megvalósulásában. A kiemelt rész a trükkös benne, mert ha hol hiszünk a célunkban, hol pedig elbizonytalanodunk, akkor a két ellentétes hatás kioltja egymást, és maradunk, ahol voltunk.
(A többek által is említett kedvezőtlen hazai viszonyokban való hiedelem például tökéletesen kioltja a cél teljesülésének esélyét, ezért is említettem meg az előbb. Abban érdemes hinni, hogy ez az ország/hely/idő/gazdasági helyzet/adottság a lehető legtökéletesebb a céljainkhoz.)
Nem mintha még tudnám mi az igazi melo :D Csak sajna ezt látom a szüleimen... Tudom minden felfogás meg nézőpont kérdése az egész. Mint pl mikor mesélte egyik ismerősöm h vmelyik országba ingyen adja a kávéautomata a kávét... Erre másik haverom nagy gondolkodás után megszólal: hát ezt a magyar mentalistással vhogy nehéz megérteni :D
Pár dolgot le fogok kottázni a lemezről, elsőként a Paradigm Tsunami üveghangos intróját.
Egyúttal sárkányos üdvözlet ismét itt, mennyi időd jut a gitárra mostanában? Mondtad múltkor, hogy nyárra már több időd lesz a zenélésre ha minden jól megy.
Topik-Feladatlista Projekt - augusztus 19-25 1) Együtteses dalok gyakorlása - nap 1 óra (mert közeleg a felvétel ideje...)
0
2) Szöveg ötleteket leírni
nem volt szóval fogalmam sincs mi kéne hogy legyen
3) felvenni a posztolt alapra 2 szólót
0
Figyelmeztetés Pumpa részére: az utolsó előtti mondatodban való hiedelem a következő 40 évben összesen minimum 400 millió forint kiesett jövedelmet, és 20 évvel rövidebb életkort eredményez. (And I'm not joking at all). Ha az említett mondat ellenkezőjében hiszel, akkor viszont csodás 90 éved lesz. (A tanácsért 10% jutalékot kérek az első millió dollárodból.)
A következő 6-7 évben, amíg majd lediplomázol, sok időd lesz gitározni. Tehetséges vagy, és bármit elérhetsz, ha az örömöt megőrzöd.
Egy fontos figyelmeztetés: pontosan annyit fogsz a zenében elérni, amennyit elhiszel, hogy lehetséges számodra. Ne hallgass senkire, aki azt mondja, hogy a lehetőségeid korlátozottak. Aki ezt mondja, az nem hisz a saját lehetőségeiben sem.
Bár nem nekem szólt a kérés, én annak idején elmentettem a linket, ahol Fazsi megosztotta a ritmus hangszínét, íme: https://docs.google.com/folderview?usp=sharing&id=0B3wEsgBD4cnCNnhWQ05vMXRSM1E
A modális skáláknak a fontos hangjait kell jól kiemelni. A Git@rShopban nemrég egy 4 részes sorozatban bemutattam a fríget, lídet, dórt és mixolídot. Emellett a moll és a dúr már eleve megvan, a lokriszi pedig elhanyagolható.
Egy példa: a 0#-es hangkészlet (C D E F G A H) kihozhatja a dúr hangulatot, ha C-dúr kíséretre játszod rá. De kihozhat moll hangulatot is, ha A-mollra játszod. F-kvintre játszva viszont lídet hoz ki, főleg ha ki is emeled a skálából az F-líd három fontos hangját: F A H.
Kérdés: milyen akkordra (vagy kvintfogásra) hoz ki ez a 7 hang dór hangulatot?
Ez a hét doboz a nyerő. Ez egy 2b-s előjegyzésű hangkészlet, mind a 7 doboz. Ahogy tegnap is említettem, fontos, hogy ez önmagában se nem G-moll, se nem Bb-dúr (se a többi 5 módusz), hanem mindössze a G A Bb C D Eb F hangok gyűjteménye.
(Bb = magyar B)
Ha ez a hét doboz megvan, akkor tetszés szerint átpakolhatod őket, például A-mollban két bunddal arrébb fog mind a 7 doboz működni.
Kérdés, Kustriani számára (csak ő válaszolhatja meg :D)
A lenti ábrán levő helyszínek tehát a G A Bb C D Eb F hangokat tartalmazzák végig. Milyen akkordot kell egy másik gitárnak alájátszania, hogy ez a 7 hang a líd hangulatot hozza ki?
Fazsi, elküldenéd nekem a ritmusgitár-hangszínedet? Ha jól tudom, Amplitube. Nagyon harapós és mégis jól kezelhető hangszínnek hallatszik. Köszönöm előre is!