Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Ez egy gyári dual preset, amúgy sajnos én sem tudom, hogy kellene, de gondolom, ha fogod ezt a presetet és kicserélgeted benne a motyókat, akkor az is egy út.
A tele kész, most fog visszajönni valamikor, a Hutchings számot azzal akarom, majd felvenni egyszercsak :D
Köszi a véleményt! :)
Ezt a videót az első hangtól a kész videóig 3-4 óra alatt csináltam meg, szóval ezúttal valóban nem lett kigyakorolva, csak feljátszottam, ami megtetszett, utána próbáltam nem elfelejteni a videó felvételkor, lehet, hogy ez érződik.
Ez az alap nem igazán jött be, de úgy gondoltam, hogy ennek ellenére alkotok rá valamit, ha már van egy szabad délutánom! :) Ezért nem is foglalkoztam a kigyakorlással, hanem felvettem, amíg el nem felejtettem a szólót! A részek nekem az alapban is kicsit "szögletesek", de próbáltam összekötni a dolgokat, hogy ne legyen olyan hatása, mintha különálló részek lennének. :)
Egyszer kipróbálom majd azt is, hogy egy ilyen versenyszólót kigyakorlok, úgy mint egy saját dalt, hangról hangra és úgy játszom fel, lehet, hogy kevésbé kellene koncentrálnom, csak hát az időhiány...
am a múltkori mondásod nagyon tetszett, pontosan nem idézem, de az volt a lényege, hogy a testen átmenő nyak fix húrlábbal meg olyan mintha ki sem kellett volna vágni a fát, hanem ott élne a kezedben, jó kis sound az tuti
am egy gitárnak -legalább is szerintem- a nyaki pickupján lehet észrevenni, hogy mennyire ízes hangja van, amikor kicsit cseng, van egy ilyen üreges hatása is, azért megőrülök, lágy és énekel
Egyébként ez a sound egy éger+juhar strató, dimarzio heavy blues nyak piköp, hangszínpoti féltávhoz tekerve kb., ill GR5 Stevies rythm gyári preset, a reverbet jazzverbre cseréltem ki benne és a bass-t feltoltam 50% mind2 erősítőn.
Ez egy ilyen dual erősítős szimuláció...
am én úgy vettem észre, hogy a rockosabb részen tudott ő kiteljesedni, akkor már nem éreztem úgy, hogy esetleg kevés lenne Alex mellett, Jack-nek am eléggé energikus lendületes játéka van
mhh én most nem tudom mire gondoltál pontosan. Szerintem ebben a stílusban amit madinorbi alkotott lüktetése is kellemes. Talán vége fele lehet érezni h vmi más lüktetés kéne, kicsit hosszabb hangok. Talán 0:50 től kb
a gitárverseny óta én is erre mentem rá, és úgy érzem sokat fejlődtem benne, most hogy meglesz az Ibanez a technikt is meg akarom nyomatni, de mégis csak a dinamikától lesz íze a játéknak, attól lesz a gitárosnak "saját hangja", uh sztem érdemes ebbe sok energiát belefektetni
hogy megint felhozzak valakit, sztem Neil Zaza a saját hangra jó példa, lehet nem a legnagyobb technikájú gitáros, de nagy lelke van annak amit játszik, ízes játéka van, egyedi
Mondjad nyugodtan
Igen abszolút ismerkedés van ezzel a kis jazzes beütésű blúz zenével, itt ugye egyértelműen nincs technikai kihívás, csak ritmikai, dinamikai, nem érzem még 100%-osan jól látod, első felvétel volt, a következő 2 hétben megpróbálom maximalizálni ez egyébként csak a fele, a második fele nehezebb, ott jobban szét van tördelve a szóló.
A következő 1 évben csak ilyen zenékkel akarok foglalkozni és felvenni (Hutchings könnyebbek, Lockwood, Illet, talán 1-2 könyebb Govanbe belekóstolni), egy szó, mint száz, a tartalmas lassú játékot akarom fejleszteni, hangsúlyozás, változatosság, dinamikai játékok stb stb.
egyetértek Gergő véleményével a soundról, bár nem engem kérdeztél, de okoskodnék nehéz megfogalmaznom amit elsőre hallok, de saját tapasztalataim alapján úgy tudnám leírni, hogy az ilyen egymást követő direkt pattogós hangoknál nagyon figyelni kell arra, hogy a hangok lüktetése, a köztük lévő szünet épp annyi legyen csak amennyi kell
valahogy azt akarom mondani, hogy a pattogós hangok is folytonosan kövessék egymást, a játék nagyon szép, félreértés ne essen, semmi gond nincs ezzel, de ha minden áron tanácsolnom kéne valamit csak ezt tudnám mondani
am erre sztem kitűnő példa Sfogli Forest c. számának az eleje
Isten Éltessen Gergő!! Majd Tamás koncertjén iszunk egyet rá, nehéz lesz ezt mindenkivel megvalósítani :DD, remélem aznapra elfelejthetjük Tamás egyébként jó tanácsát, hogy "már nem a részegen tántorgó rockzenészek idejét éljük, most már tiszta fej kell"
Nah igen, ebből aztán volt egyszer egy nagy fórumtéma :D Végül sok sok fejtörés után vki elment és megkérdezte erről Birta Miki-t akinek most inkább bemásolom neked a válaszát:
"A válasz földrajzilag eltérő lehet. Mert az add. (mint az additional rövidítése) elsősorban arra vonatkozik, hogy ha egy hármashangzatra színezőhangot szeretnél tenni szeptim nélkül, akkor az add jelenti ezt. Másképp fogalmazva, ha a 7-nél nagyobb számú színezőhang jelzés van az alaphang utá, akkor az magába foglalja a kis(!)szeptimet. Tehát egy C9 az tulajdonképpen C7/9. Amiben földrajzilag eltérés van az akkordjelzsekben az az, hogy ha nem 9-es hanem mondjuk 11-es az akkor jelzése, akkor ha csak 11-et írsz akkor az magában foglalja a 7-est is, de van aki szerint a 9-est is. Én ezt úgy tanítom hogy az add elsősorban a szptim megkerülésének jelzése, a többit ki kell írni hogy ne legyen több félreértés."
Vagyis Cmaj7/11...
De vannak itt fórumon, akik erről tudnának vitatkozni szerintem :) Én tartom magam ahhoz amit Birta Miki mondott mert ha jól emlékszek akkor ez az add más országban is másképp jelölik... Bár ez most nem biztos csak vmi ilyesmi is rémlik a régi vitánkból itt fórumon.
Még volna egy olyan kérdésem, hogy pl van a Cmaj7add11 akkord. Ebben az add-ot mennyire muszáj kiírni? Úgy magyarázták nekem hogy ha az akkordba nem akarok szeptimet de akarok díszítőhangokat pl. ebben az esetben egy tiszta kvartot akkor kell odaírnom. De nem baj az hogy ha odaírom akkor is amikor ott a major szeptim? Vagy egyszerűen csak Cmaj7/11?
Melózgatok ám én is, a Hutchings projekt is halad, de mivel ott vannak kigyakorolni való technikai elemek, belekezdtem másba is.
Vettem egy kezdő Fusion pakkot és abból nekiálltam az egyiknek, lőttem egy demot, Tomi mire kellene figyelni ?
Dave Lockwood - Some time soon
Malmsteen valóban nem high gain hangszínt használ, és a pickup-jai sem metál-pickupok.
A gerjedés, húrzajok, stb. azért vannak, mert akusztikus gitáron erre nem kellett figyelned. Most az Ibanezen ki kell tisztítani a játékot, ez nem vészes dolog, hamar megleszel vele. Nagyon precíz mozdulatok kellenek, és persze jobb kéz tenyéréllel mindig érj hozzá a húrokhoz a hídnál.
Találtam egy jó szóló-hangszínt. Viszont nagyon szép, tehát is satch-es /elvégre satch-erősítő modell-ből hoztam ki/ ilyen síros, sok gainel. És fura mert még a tompításra is ézékenyen reagál, hát még az arpeggio az össze-vissza kormol. És ahogy hallom Malmsteenak egész tiszta szólóhangszíne van. szóval nem olyan két húrt lefogok egyszerre és gerjed összevissza:D Ötletek?:D
Ez tényleg jó lett gratulálok hozzá... Tamás célzott arra h milyen fiatal vagy még, mégis hány éves vagy most? :) Ha szabad megkérdezni persze, mert én se vagyok már egy mai csirke, pont ma lettem 22 éves Szóval jöhetnek a szülinapi köszöntő szólók ha vkinek van kedve :D
Már rájöttem mit is akartál kihozni ebből az egészből. Ahogy a kezemet csúsztatom tovább a nyakon mindig fél hanggal lépek feljebb vagy lejjebb, attól függ hol voltam a nyakon. Így már értem miért ezt a megközelítést írtad le. Közben töltögetem az akkordtáblázatot és egyre jobb akkordokat találok amik nagyon tetszenek. Szinte megnyílt előttem egy kapu.
Köszönöm a segítségeteket szgabor és biciklipumpa, majd iszunk rá egyet
Jobb,mint az eredeti.)Te vagy a dobgitáros aki most vett villanygitárt?
És ez csak jobb lesz.Ahogy a topic mester mondaná,gyakorlás,gyakorlás és megint csak...............
Ügyes vagy.
Egyébként miért van, hogy mostanában a versenyeknek ilyen ritka béna backing trackat csinálnak?
Mikié szerintem jó lett nagyon, de a nemzetközi versenyeknél, pl. a TEN-es is, meg a Martinos is szerintem elég béna lett.
Én azt vettem észre rajtad, nem először, amit magamon is régebben:
amikor készültem a versenyekre, és egyben akartam feljátszani a szólót (ráadásul kamera előtt), sokkal kevesebbet játszottam bele, mint, amit tudok technikailag. szerintem benned is több van, ritmikákban és technikákban is, csak nem mered előhozni, mert félsz, hogy hibázol, pontatlan lesz, stb.
A másik, ami szintén nálam is megvolt, hogy nagyon elkülönülnek a különböző részei a szólónak. Sokszor azt érzem, gondolom én az egyben feljátszás miatt, hogy rákészülsz a különböző részekre, nincs meg a gördülékenysége a szólónak. Én ezt a saját zenéimnél akkor éreztem, amikor a körök végén sok kitartott hangot használtam, és "vártam", hogy jöjjön a következő téma.
Mindkét dolgot úgy tudod kivédeni, ha a szólót akár ütemenként, külön-külön felveszed, és egyben lejátszod a DAW-ban. Ami összeillik, az maradhat, ami nem az kuka, és kitalálsz valami mást. Ez nem zárja ki azt, hogy utána kigyakorold a kész szólót, és a kamera előtt újra feljátszd egyben, ha úgy tartja kedved (ez nagyon fejleszteni fogja a koncentrációt, ami mindig jól jön).
A ritmika fejlesztésére meg van egy nagyon tuti trükk (több is, de ez a legegyszerűbb): fogsz egy dobgépet, backingtracket, vagy metronómot, és kiválasztasz négy tetszőleges hangot. Csak ezt a négy hangot használod, nyújtásokkal, vibratóval, de a eleinte a ritmusokra figyelve csak. fel is veheted, és ami tetszik, azt kigyakorolhatod. Nekem sokat segített.
Egyébként látszik, hogy nagyon alapos vagy, és precíz, ami jó tulajdonság. De néha tudni kell kicsit tenni az egészre, és nem foglalkozni vele, ha pontatlan lesz, vagy bármi, mert ettől lesz élő-hatású.:) Tudni kell, hogy mikor melyik a kifizetődőbb.
persze így ebben a formában akkor igaz ha a felső 2 húrod X... De mondjuk ez sem teljesen igaz de nem akarok szgabor rávezetésére belekontárkodni szóval inkább most én
Igen, most fogd meg és csúsztasd ezt az akkordot amilyen fekvésbe akarod. Ha itt első fekvésnél Am7, akkor mondjuk felcsúsztatod 8. fekvésbe, vagy mondjuk 2,3,4,5,6,7 fekvésbe így sorba mi változik? Mert fogásod ugyan az marad...
Eddig jó, csak nem mindegy, hogy melyik hetes:
kis, vagy nagy?
Kis hetesnél Am7, nagynál Ammaj7, jelen esetben melyik?
És a kérdésedre válaszolva: ha ezeket a formákat átlátod a gitárnyakon, akkor nem kell alaphangot keresned, le fog esni, hogy mi miből következik.
Utána hozzá lehet venni a peres basszusokat, aztán pedig a fordításokat (szerintem. de előtte ezeket vágd be atom biztosra.:)
Az ilyen barrézós akkordoknál nagy segítség, ha megtanulod "belelátni" a hagyományos, üres húros akkordokat a barréval játszottba.
Ezen a képen, ha megnézed a 1,2,3-as ujjakkal jelölt akkord az A-moll fogásrendjét adja ki, csak a VIII. fekvésnél. Tulajdonképpen fel lett transzponálva az A-moll akkord.
De ott van az az egy hang, a 4-es ujjal fogott, ami nincs benne. Ha üres húros A-mollban gondolkodsz, az egy milyen hang a harmadik fekvésen?
Ez a hang hanyadik foka az A-moll alaphangjának?
Annyit elárulok, hogy a Pumpa által mondott E-nél is ugyanez lesz a helyzet. A hang különbözni fog, de a foka ugyanez lesz.
Ami még megemlítendő, hogy a két legmélyebb húr nem szól, ezét van X-szel jelölve. Ez miért lehet szerinted? Illetve melyiket lehetne mégis belefogni, ha akarnánk?:)
Visszatérve az üres húros akkordok transzponálására:
az eredetileg 5. húron lévő alaphangú akkordnál az A-moll/A-dúr skálákat kell keresni, a 6. (legmélyebb) húron lévő alaphangú akkordoknál pedig az üres húros e-moll/E-dúr skálát tudod tologatni. Ha erre rááll az agyad, nem lesz nagy cucc felépíteni a különböző négyeshangzatokat.
A kérdés csak az hogy az ábrán látható akkord alakzatát kellett leolvasni vagy az alábaxott betűket. Számomra rejtély továbbra is hogy a gitár 1. vagy 6. húrján elhelyezkedő hang hogyan lehet D standard hangoláson
Éppen egy akkordtáblázatot készülök kitölteni, de elakadtam elég rendesen. A problémám az, hogy az akkordokban hogyan tudom megállapítani, hogy mi lesz az alaphang amitől a hangközöket kell számolgatnom. Például :ebben az akkorban hogyan tudom megállapyítani, hogy mi lesz az alaphang?
hát ez az... ezek szerint akkor a gitárban lehetett ennyi (vagy csak a kereskedő hibája h régi húrok vannak a gitárjain). Mind1 most találtam egyet ilyen árban használtat, azzal semmi gond nincs, ma megyek is és megveszem
szerintem a kereskedő érdeke lenne, jól beállított, normál hurokkal felszerelt hangszert tartani, mert nehezebb eladni azaz meggyőzni a vevőt a hengszer használhatósságáról, ha hamis, szar a játék rajta és még a húrok is lerohadnak. Mert ebből nem fogod megállapítani, hogy a hangszer mire képes, csak azt hogy kényelmetlen meg hamis.
Attól függ, hogy milyen gitárt keres, de pl kezdő gitárnak sokan használnak Aria Stratót, mint amilyen nekem is van, szerintem tökéletes a kezdéshez és 35-40 ezer körül lehet kapni. Ebből a kategóriából is ki lehet fogni egy jó hangszert, főleg, ha van ismerős, akit segít ebben! :D
Ha komolyabban gondolja az ember akkor egy egész jó hangszert ki lehet hozni belőle, hangszedőcserével. Stratón is lett egy kis tuning, és meg vagyok elégedve vele, gyakran használom még most is, pedig ott a Fender, meg most a Les Paul is...
Voltam ma hangszerboltban ismerősömmel aki akar venni gitárt. 1 db 25 ezer ft os volt de az összes húron máshol volt az oktáv elcsúszva :D Oké h lehet nem mai húrok voltak rajta, bár újnak nézett ki rajta a húr is. Mondjuk nem tudom egy hangszer boltba mennyire adnak arra h friss húrok legyenek a gitárokon...
teljes mértékben :) sokkal könnyebb :) Hidd el van vibratom csak még nem merek bátran hozzányúlni mint egy akusztikushoz, mert ha véletlenül nagy hevesen vibratozok, akkor mellényúlok, vagy begerjed vagy minden baja van :D Meg kell még szokni de majd azért talán belejövök :) De köszönöma pozitív visszajelzést :)!
Jó lesz ez, főleg ahhoz képest, hogy még csak most kezdted elektromoson. Ahogy korábban gondoltam, tényleg meghozta a gyümölcsét a hosszú "koplalás" akusztikus gitáron. Gondolom, te is érzed, mennyivel könnyebb az elektromoson lejátszani bizonyos dolgokat. A kézügyesség ott van, szerintem simán tisztábban játszol pl. nálam. A vibratok (hiányán) még hallani, hogy nem teljesen kerek a dolog, de ha az is meglesz, akkor szerintem komoly eredményeid lehetnek!:)
Mármint azt a lemenbetet ereddetiben is meg tudom csinálni csak a végén legatoval, viszont ennél a felvételnél még nem tudtam hogy az vana végén :D de így se rossz talán :D
Kedves mindenki :D Barátkozok Ibivel. Csináltam egy rossz minőségű, rosszul fepljátszott malmsteen dolgot. szinte semmi nem így van :D De 0:39nél a lemenet az már mondható shrednek ???:DDDD Az sem így van mert a végén pentola, meg sixola van :D deeee az már shred?:D
Köszi Tomi a részletes elemzést.
Hogy miket játszok ki hitte volnaE7b9 alterált+spanyol frig húNagyon érdekes számomra amiket írtál,nagyon köszönöm.
Ha B.Pesten laknék biztos elmennék hozzád min 2 órára.