Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
ezzel az edge ztero2 tremolóval lehet emelgetni a gitárt?xD Én félek hogy elszakad a húr, és még nem vagyok biztos a húrcserében. Szóval valaki leírná nekem lépéről,lpésre a húrcsere teljes folyamatát floyd-os gitáron?:D Köszönöm előre is :D!
Nekem ez a tremolóvégén tlálható kis finomhangoló tekergetős bizbasz is nagyon bejön :d Tényleg tökéletesre be lehet állítani :D
effectről lehet külön kezelni hangot és a számítógépen is egyszerre? Tehát lehet olyan h mondjuk effectről háttérzenét hallgatok youtuben, és gépről pedig más zenét hallgatok? :)
Igen, a zenei alapnak egy kisebb részére játszottam, kicsit át is pakoltam egy-két részt, hogy 2 "A" téma és 1 "B" téma legyen mindig. Ezek a részek mozgattak meg, szeretem a repetitív dolgokat. De tény, hogy ebből a szegmensből valóban elegendő egy rövidebb szóló, bár Sammy és én minden pillanatát élveztük a szólózásnak:)
A lightos részekhez előbb új hangszínt kell majd kevernem, a jelenlegi hangszín erre nem az igazi (és a régi GT-3 hangszín sem).
Néha valóban van így, hogy "csak úgy" odajátszom egy gyors futamot, és én is érzem rajta, hogy nem volt megágyazva neki. Most is éreztem ezt, de nem tudtam ellenállni:)
Erre a szólóra 710 hangot készítettem elő, és a szóló vége előtt még csak 470-et használtam fel... úgyhogy belezúdítottam a maradék 240-et az utolsó másodperceken, mint a kávét a tengerbe túltermelési válságok idején :D
igen, valahogy én is így éreztem ezzel a számmal kapcsolatban
a 0:34-es kétszólamú rész kifejezetten érdekes volt, és a finoman összecsengő 2 húros dolgok is szokás szerint nagyon ízlésesek voltak
jól hallom, h nem ugyanaz az alap teljesen mint a videóban? Sergey-nél 1:25-től kezdődő lightos részt nem hallom a te alapodon -gondolom ebből is volt egy hosszú és egy rövid backing a csomagban-
pedig nagyon kíváncsi lennék, hogy ide mennyi mindent játszanál, lehet pont ez a frissesség hiányzott, mert túl folytonos lett az alap
nem veled van a baj Tamás, de ez az alap... nekem nem jön be annyira :S Nem rossz de 2:22 másodpercig sok volt. Talán átmenetnek jó. 1:45 ös rész tényleg jó, ritkán hallani ezt a hangközt ilyen metálosnak :)
0:18-0:21 - részt kiemelném, tetszett nagyon
1:00 nál pl. meg több résznél is úgy éreztem h lassú részek után hajlamos voltál belezúdítottál a nyakunkba egy hiper szuper sárkány metálos megturbózott gyors részt :D Ezeknél talán kellet volna egy kiesebb szünetet hagyni vagy előtte pár hanggal felkészíteni minket ami azt sugallja "nah most készüljünk fel, mert egy nagyot fogunk ugrani"
1:07 is ezt éreztem.
Ezt leszámítva technikailag mint mindig, és játékban tökéletes volt :)
akkor nem idegen a dolog, én mennyire szerettem bömböltetni , fullra gain metál torzítás -ennyivel ki is merül a kis roland combom tudása- és adj neki :D a tremolóval én is így bántam, amíg egy bátrabb ember meg nem mutatta, nekem kikarikásodtak a szemeim, h úristen mindjárt kitöri :D, aztán elkezdtem emelgetni vele a gitárt, mert láttam, hogy Vai így csinálja akkor az menő, Satriani dive bombok , belegondolva durván megkínoztam puszta lelkesedésből, most már épp hogy csak hozzányúlok, finom dolgokat sokkal érdekesebb vele csinálni
volt már némi tapasztalatom régi együttesből játszottam már elektromoson :) Meg akusztikuson már eleve tompítottam szóval itt kicsit igaz jobban kell figyelni de nem okoz már különösebb problémát, tompítással nincsenek gondjaim :) nekem a közelebbi húrok csak a béna pengetési technikámnak kedveznek :D Meg marha jó kis cucc ez az erősítő, találtam egy nagyon szólós hangszínt, nagyon tiszta sok gainel, malmsteen style, és van benne dög is rendesen azt nagyon szeretem nyúzni. Csak itt nem lehet mert szomszédok blablabla, de jövő hét pénteken megyek haza aztán kieresztem kicsit jobban a angját :) A tremolót is szeretem nyúzni, igaz nyújtani csak 1 egész hangnyit merek vele, meg amúgy sem akarom szabdalni a húrokat :) erősítőbe van beépített hangoló is tök jó praktikus :) Tiszta hangszínei is jók, halkan is lehet tartani viszont marha nagy teljesítményű szóval naaagyon jó:D Az Ibi meg álomgitár nekem :D
nem volt fura az elején, hogy mellépengettél a húroknak? :D amikor én először fogtama kezembe a Cortot oylan furcsa volt h sokkal közelebb vannak egymáshoz a húrok :D
Tényleg ahogy vártam nagy előrelendülés lett az új gitár. végre halloma legatokat, meg minden sokkal kényelmesebben pengetek, malmsteen razor-eater c. számának a kezd lemenetét is ki tudom shreddelni :D úgyhogy tök faxa :D
Köszi Tamás, hogy meghallgattad, valóban hibásan tanultam meg a 2. fekvést, nekem is szúrta valami a fülem, de nem jöttem rá, mi lehet az. Így már megvan, javítom és gyakorlom tovább.
IGEN! Ma bejött egy váltás, de nem a gitáré, hanem a multieffekté. A Medgyesi hangszerboltban beszámolták a Korg AX3000G-met egy Boss GT-8-ba. Ráadásul null kilométeres, karcmentes darab. Egy (régen) menő pop együttes gitárosa kapta, de látta, hogy háromnál több rajta a poti és besokallt.
Most itt ül mellettem a kicsike (no nem a gitáros, hanem a "boszi"), napszítta dobozában, és arra vár, hogy lehámozzam róla a ruhát és magamévá tegyem! A fene azt a perverz mindenit!!!
meg meg :)), igen szerencsére, bár így sem olcsóbb mint itthon, de itthon semmiképp sem lehetett volna megvenni, remélem h a juhar fedlap erezete is szép lesz, ez sajnos zsákbamacska így, de a legjobbakat remélem
Na, ez jó ötlet, erre nem is gondoltam.
Ha gondolod, vasárnap/hétfőn, majd írd meg így a tiedet, hogy lássuk pontosan mire gondoltál, de szerintem mehet majd a történet.:)
Szerintem is jól haladunk a feladatlista-projekttel.
Talán az dobná még jobban fel, ha a feladatokhoz írnánk részletes indoklást is, hogy miért szeretnénk az adott feladatot teljesíteni. Így egyrészt magunkat is jobban mozgósítjuk, másrészt a többiek utólag jobban rá tudnak kérdezni a dologra.
A Cubase-ben a Guitar Rig 5-öt használom ehhez. A felvett tiszta jel rögtön effektezve szólal meg, tehát már élőben is a szép hang hallatszik. És ha lekapcsolod a GR5-öt a sávról, akkor vissza lehet hallgatni a tiszta jelet. Hallottam már svéd hörgős metálegyüttes riffjét külön sávként, tiszta jel formájában. Nagyon viccesek a pince-metál-atom-sárkány riffek clean hangszínnel.
MEGRENDELTED A LILA GITÁRT???? WOW!!!!!
Sikerült olcsósítani valamit?
Igen, az Echo Hangstúdióban is használtunk ilyet. "DI box" a neve. Ilyenkor egy tiszta sáv is rögzítve lesz, amelyet később át lehet küldeni egy tetszőleges erősítőn (re-amping). Emellett az eredeti erősítő hangját is veszi a DAW, tehát egyszerre két sávot rögzít.
Szépen haladsz a dologgal, megvan a gördülékenység is
Az első fekvésváltásnál van egy gyanús hang, amely az összes körben megjelenik (először 0:04-nél). Ha jól hallom, akkor a G húron a 11. bundot játszod, és ez szól ki a hangnemből. (Teljes tempónál majd kevésbé hallatszik.) A legjobb megoldás, ha itt a G-húron már visszaváltasz a gyűrűsujjra (13. bund). A kottában is így szerepel, és így a 13. bundon az Ab hang benne van a hangnemben.
Köszi, nagyon örülök, hogy egyáltalán eddig eljutottam. Többször futottam már neki ennek a technikának, de most először kezdem érezni a lényegét, ráadásul 3 hete kezdtem hozzá (abból kb 10 napig volt gitár a kezemben).
Nekem nagyon bejött a nagyon lassú, metronómos gyakorlás, majd ha már ment egy szinten magabiztosan akkor +5 bpm (helyenként csak +3) emelés, ahogy azt Tamás javasolta. Időnként visszaléptem 10-20 bpm-et, és előről kezdtem, és most a 100 bpm-nél tartok.
Most jól elkezdem a 5-6 húros nem egyenes arpeggiokat (egyelőre sima hármashangzatokkal) és ha azt is sikerül megtanulnom, akkor végre néhány új elemmel bővül a készlet, amit a szólóknál felhasználhatok.
De igen, köszi, hogy megosztottad ezeket.
Én is gondoltam, hogy megtartom az Ibit is, talán még bele is férne a költségvetésbe - de mivel érzelmi okokból - megtartottam első "komolyabb" gitáromat egy (nyolcvan valahányban) vadi újonnan vásárolt Lead Start, nem akarok további gitárokat felhalmozni...
A váltásról annyit, hogy a nyaka baromi kényelmes. Kb. a második használatra megszoktam a hetedik húrt, meg a vastagabb nyakat. Ezen még én is meglepődtem.
A hangok nevei, meg a skáladobozok szempontjából meg a hét húr túl van lihegve:
ugyanúgy, ahogy a 6 húroson van két megegyező húrod (E1-E6), amiket egy kalap alatt meg tudsz tanulni, úgy a héthúroson is (H2-H7); csak "ki kell vetíteni" a már egyszer megtanult formákat a hetedik húrra.
Ezen azzal tudsz picit segíteni, ha már a hat húrosodon elkezdesz rém egyszerű riffeket gyakorolni a H2-E1 húrokon (gagyin fog szólni, de most a vizualizálás a lényeg), utána ezeket csak a memorizálás miatt kell átültetned a H7-E6 húrokra.
Ha meg valaki drop A-t akar használni (ez nagyon varacskosdisznó módon szól), ott ugyanez a történet, csak az A5-ös húrt kell használni.
Na, tisztelt hölgye(i )m, és uraim
Örömmel jelenthetem be, hogy ezen a héten Ibanez hetet tartunk: Metalicon kollégánk után, a tegnapi nap folyamán bevásároltam én is egy új baltát!
Igaz nem lila, de legalább fekete, és pont eggyel több húrja van, mint az eddigi gitároknak, amiken eddig játszottam.;)
Csak ha analóg módon csinálja az ember, akkor legalább egyszer végig kell játszatni az adott részt (hogy a DAW-ból kimenjen a jel a pedálokon keresztül az erősítőbe, majd a mikrofonon keresztül vissza a daw-ba).
Ezek a digitális technikák ezt meg realtime tudják, egyszer behúzod, akár a lejátszás közepén, és már úgy is szól, ahogy akarod.:)
Na, bocsánat a késői válaszért, kicsit el voltam manapság havazva.
Hogy miért került ki a listámról, annak egyszerű oka van: múlt héten még úgy nézett ki, lesz közös zenélés, utána az utolsó pillanatban le lett mondva. Most arra várok, ha már sohasem én mondtam le, hogy megkeressen a delikvens, hogy akkor mikor pótoljunk. Nem tagadom, egy kicsit a sértődöttség is benne van részemről, de már unalmas volt, hogy akár esik, akár fúj, én mindig szakítottam erre időt, mások ezt a törekvésemet meg semmibe veszik.
A topic projekt jól halad, bár lehetnénk többen is. Úgy gondolom, hogy akik céltudatosak voltak eddig is, azok ezzel még inkább azzá válhatnának (elvégre vannak olyan képességek, amikből sohasem elég), akik pedig nem voltak azok, azok elkezdhetnék járni az utat.
Persze nem kényszer.:)
Hogy miben lehetne javítani? Minél jobban mérhető célok (még nálam is hiba ez, pl. a slapet nem szabtam meg eléggé), aktív interakciók, nem csak a részedről mások céljait nézve, hanem a részükről is.:)
Más nem ugrik be, neked esetleg? Vagy bárkinek?
Lányos zavaromban "privát"-ként állítottam be, így rajtam kívül senki nem látta. Most átállítottam listára, így akinek megvan a link, az láthatja. Megnéznéd most is?
Annyi kiegeszites, hogy a bejovo gitarjelre mar felvetelkor ra lehet /kell/ huzni a vst-t, igy felvetelkor mar az effektelt gitart hallod vissza. Viszont a cubase, stb a natur gitarjelet rogziti, igy kesobb barmikor modosithatod a hangzast, nem kell ujravenni. Lehet kiserletezgetni utolag, tobb gainnel, mas erosito szimulacioval, akarmivel. Viszonylag egyszeru, de azert egy jo hangzast elovarazsolni megsem az - lasd az en felvetelemet :)
Gondolom ennél a megoldásnál ez így működik, hogy:
Gitár --> PC --> Felvétel --> VST hangszínbeállítás --> Visszajátszás.
Mivel a felvétel a hangszínbeállítás előtt van, ezért a tiszta jelet rögzíted. Mivel a vst hangszínbeállítás a visszajátszás előtt van, ezért felvétel közben hallod az adott hangszínt (tehát nem a sima gitárjelet hallod vissza). Később meg csak átállítod a vst-t és voila, más a hangszín.
Studioban van erre valami ketyere, ami egyszerre rogzíti a tiszta jelet, meg az effektelt hangszínt is, ha jól tudom.
Ennek az ellenpéldájaként nézegettem tegnap Deny Ilett-et jtc oldalon, bluest játszik, komolyan mondom nem játszik el többet, mint 50 hang és mégis olyan tartalmasak a szólók, hogy iszonyat.
Úgy érzem idén karácsonyra egy jtc megagigapakkot hoz a télapó.
Személyes tapasztalataim szerint a csavarozott nyakúak falon lógatása, non-stop "mászkálást", elhangolódást okoz.
A húrok a front felé húzzák a nyakat, ezért pofával lefelé szokták tárolni, mert a tartó nyaka meg visszafelé nyomja, ha sokáig nem használod le kell engedni a húrokat, kb. ennyi sztem...
Íme egy felvétel az egyenes arpeggiok jelenlegi állapotáról.
Próbáltam a BT-re játszani 100(!) bpm-re lassítva. Még mindig pontatlan, de egyelőre ennyi telik.
A VST-kkel kapcsolatban úgy érzem még messze vagyok egy elfogadható hangszíntől, de majd ezen is csiszolok.
ez komoly? hallottam már régen, h nem szabad, még a falnak döntve se mert elgörbül a nyaka, de én ezt midnig hülyeségnek tartottam, meg haverokkal röhögtünk azon aki mondta :D, elvégre alig nehezedig egy pici súly a nyakra, ráadásul a húrok am is -nem akarok hülyeséget mondani- de több 10 kilóval húzzák a nyakat
A dór skála használata - Blues-funk-fusion hangnemváltásokkal
Ezen a héten megint fúziósabb vizekre evezünk. Pár héttel ezelőtt már készítettem egy enyhén fúziós jellegű anyagot, amelynek ez volt a címe: Funk-rock zenei alap és szóló, fusion elemekkel tarkítva. A mai anyagban már több lesz a fúziós elem, sokkal több outside hang és sokkal több hangnemváltás is szerepel majd. A zenei alap is letölthető az e heti anyaghoz.
Egyúttal folytatódik a modális skálák gyakorlati bemutatása is. Három hete kezdtem el ezt a sorozatot. Akkor a lídről, rá egy hétre a frígről írtam, legutóbb pedig a mixolíd hangnem szerepelt.
A videó:
A zenei alap:
A zenei alap négyféle hangnemet tartalmaz: Em7-Gm7-Bbm7-C#m7. Mindegyik hangnem 4 ütemen (kb. 10 másodpercen) át tart, azaz 10 másodpercenként fejben át kell „konvertálni” a megengedett hangokat.
(Megjegyzés: a „Bb” a magyar „B” nemzetközi elnevezése.)
Amikor egy moll7/moll9 típusú akkorddal találkozol, akkor jó ha tudod: a jazz/ funk/fusion stílusokban a legtöbb esetben a dór skálát használják ilyenkor. A dór skálát úgy kaphatod meg a legegyszerűbben, ha a moll skála 6. fokát megemeled.
E-moll: E F# G A H C D
E-dór: E F# G A H C# D
Szokás szerint ezúttal is van 3 fontos fok a dór skálában: az 1. 3. és 6. fokok, azaz az E G és C# hangok. Ha ezeket sokat használod, és a kíséret alaphangja E hang, akkor a dór hangulat rögtön megjelenik.
Nézzük, mi minden történik a szólóban!
0:04 - A nyitó téma az E-dór hangnem 2. fokán indul (F#), de díszítésképpen az F hangot is mellétettem váltóhangként. A hangnemen kívülről indított csúszás mindig hatásos.
0:08 - Megjelenik a dóros 6. fok (C#), szintén outside hangról indítva.
0:11 - Újabb C#, egy oktávval feljebb, ismét outside C-vel díszítve.
0:13 - Az első hangnemváltás. A kíséretben most Gm7 megy, ezért a hangnem most 4 ütemen át G-dór. Érdemes megfigyelni, hogy a hangnemváltást a dallamvonal megtörése nélkül hidaltam át: az előző ütem végén C# szerepelt, és itt D-vel, azaz a szomszédjával folytattam. És persze a ritmikai motívum is folytatódott, azaz a hangnemváltás teljesen ki lett párnázva. (A ritmikai motívumokról az elmúlt 36 hétben a Git@rShop számára készített 36 anyagnak legalább 50 százalékában találsz említést, érdemes megnézni ezeket is.)
0:16 - Ezt a hangulatot így nevezem: „okos kromatika”. Többek között Greg Howe-tól tanultam el nagyon sok ehhez hasonló kromatikus menetet. Az „okos kromatika” lényege: három tényező által (kanyarok, a pengetési típusok variálása és ritmizálás) nem jelenik meg a kromatikus gyakorlatok unalomig ismert és zeneileg kevéssé izgalmas világa, hanem ehelyett egy érdekes, friss dallam bontakozik ki. Fontos, hogy az „okos kromatika” végén stabil fokon kell megállni.
0:23 - Megint hangnemváltás, most Bb-dórnál járunk. Itt is az átmenetre kellett figyelni. Fontos fokra érkeztem, és ez a fok nem a „semmiből” tűnt elő, hanem az előző ütem végén már elindult a dallamvonal a fontos fok felé.
0:30-0:34 - Egy hasznos dóros trükk: dór hangulatot hozhatsz létre, ha egy nagy szekunddal feljebbi moll pentaton skálát játszol. Bb-dór esetén a C-moll pentaton.....
A lényeg annyi, hogy felveszed vonalból a szólót, és utólag VST-vel tetszés szerint megcsinálod a hangszínt, hozzáraksz delay-t, stb. Ezt követően a videoszerkesztőben kell összerakni az audio sávot és a videokamera által felvett video sávot (utóbbinak az audio-részét persze le kell némítani a videoszerkesztőben).
Tegnap odáig jutottam el, hogy fel tudok venni kamerával videót + vonalból a gitárt némi VST-vel, nagyjából össze tudom a kettőt szinkronizálni és fel is tudom tölteni a jutyúbra, de mire a technikát összelőttem éjfél is elmúlt, és az ujjaim (vagy inkább az agyam) már nem engedelmeskedtek, így a felvétel mára marad.
Emlékszem korábban volt itt téma a vidófelvétel és VST-s gitár hangszínek, megpróbálok visszakeresni is, de ha valakinek van ideje összefoglalni, hogyan csinálja, azt megköszönném.
Sziasztok!
Gratulálok a szólókhoz(biciklipumpa,kustriani,metálmolekula és Tamás) élvezet volt hallgatni!Majd én is készítek rá egy kis szólót de most jelenleg megint cserélek multit.
Úr Isten ebbe nagyon beteg ötleteket raktál 0:48 :DD 1:15 Paul Wardinghamet idézték ezek a dolgok a refrén dallamának a záró 2 szólamú dallamai nagyon frissítően voltak eltalálva
a célom semmiképp sem a nyak felgyújtása, hanem egy egészséges, kellemes gyorsaság, ami hiányzik eddig a játékomból, a legatoval kellene ötvöznöm, mert az jobban megy, a szinkronon kéne javítanom, ami leginkább a bal kezemen múlik az én esetemben, mert észrevettem már, hogy a döglött hangok a 3-as 4-es új felemelésekor keletkeznek, lassabban emelem fel őket mint kéne, uh tudom mire kell hogy ráfeküdjek
Bár én sem nagyon csinálok teljes covereket (leszámítva pár hónapja az Andy James videót), de rövidebb részleteket nagyon sűrűn tanulok meg más gitárosoktól. Ez biztosítja a folyamatos fejlődést.
Sziasztok!
Könnyes búcsút veszek a kedves gitáros kollégáktól:)
Szerdán elhúzok Gergelyiugornyára,1 hétre.Ott még szerintem net sincs:),de nem is kell.
Kívánok mindenkinek hasznos és szórakoztató nyarat.
Egy hatékony technika a feladatok elvégzésére, ha végignézve a listát azzal kezdesz, amihez a legkevésbé van kedved, vagy a legrégebben halogatod. Nálam be szokott válni, mert általában a legnehezebb az, hogy rávegyem magamat, hogy nekifogjak. Amint viszont elkezdem hamar rájövök, hogy ez nem is olyan vészes, ráadásul, ha végre megcsinálom, akkor az mindig plusz motivációt is ad.
Mit profitálhatsz abból, hogy egy világklasszisnak megtanulod a számát ?
Lickek, technika, ritmus, közlekedés a gitárnyakán, hangsúlyozás, apróságok, szín, íz, bármi, és mivel nem a komfortos saját dolgaidat játszod ezért kihívás.
Értem én az alkotóvágyat, de a nonstop imprózást behatárolja az adott szint, ahol tartasz, mindig bővíteni kell a fenn felsorolt elemeket, hogy az impród is fejlődjön.
1) Az egyenes arpeggiok kiszemelt 2 ütemével eljutni a 100bpm-ig - 0,9. Még mindig csak 90bpm körül szól tisztán, utána már eléggé maszatos. De nem csüggedek, megy a következő hétre.
2) Legalább 2x a héten skálázni (nem megfeledkezni a hangok megnevezéséről) - 1, de még nem megy kézségszinten, így megy a köv hétre is.
3) Legalább 1 GS gitárlecke áttanulmányozása - 1 Végül nem GS lecke lett, hanem egy korábban a topicba belinkelt egyenes C# moll arpeggio.
4) Meghirdetni a gitárt is 1
Ez is megvolt, sok érdeklődés egyelőre nem jött, így a 7 húrosra váltás is várat magára. Tényleg, ha valaki tud vevőt egy Ibanez RG370DX-re, akkor szóljon!
és az új cél kitűzése:
Topik-Feladatlista Projekt - július 29- augusztus 4. A héten terveim szerint több szabadidőm lesz, úgyhogy bátrabban vállalok
1) Az egyenes arpeggiok kiszemelt 2 ütemével eljutni a 100bpm-ig
2) Legalább 3x a héten skálázni (nem megfeledkezni a hangok megnevezéséről)
3) Napi fél óra gyakorlás a Paul Gilber Intense Rock alapjá legalább 4-szer a héten
4) Sweet Homa Alabama-t megtanulni (ehhez nincs sok kedvem, de a zenekar megszavazta)
5) Felvenni A Bittersweet Days és a Severance számok gitárávját. (erre vagy most a héten lesz időm, vagy soha)
6) A Tornado of Souls-t elkezdeni megtanulni ( ezt szgabor-tól "csentem el", remélem megbocsát )