Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
A vonal átlépésénél inkább azt a kérdést próbáld megválaszolni hogy miért akarod áthágni a szabályokat. Szerintem a "mire-mit"dolgot nem érdemes nagyon kőbe vésett dolognak tartani. Az azért jó mert ha betartod akkor könyebb elkerülni a diszonáns hangokat. De ha tudatosan raksz bele disszonáns dolgokat hogy mondjuk egy fokozáss legyen akkor az egyész "mire-mit"dologgal szembe megyek hogy azt fejezzem ki amit szeretnék. Az a kérdés hogy azért hagytam el a szokványosat hogy megmutassam ki a faszacsávó vagy mert ezzel el tudok és akarok valamit mondani.
Pl van egy "fogás" aminek az a lényege hogy kerülöd a szólóval az adott akkord alaphangját. Ez akkor különösen érdekes ha a skála amit használsz nem tartalmazza az akkord alaphangját. Mondjuk egy F7-re egy C-ről indított egész-fél skála. Miért tenném mindezt? Tension-release. Így az egésznek célja van neem csak az hogy megmutassam ki a király. Ez a lényeg.
Igen, ez a terv, hogy egy hajszálnyival legyen nehezebb, mint a Király István szám volt, ami most lett felvéve, ill. az sem utolsó, ha nem egy olyan számnak állok neki, amiből van 20 ezer cover.
olyan célt tűzz ki ami kihívás, úgy gondolod tanulsz belőle, de elérhető.
én ezt csinálom
Az Erotic cakes nél megtanulom azokat a dolgokat amiket GG is megírt, és fixen, töbé kevésbé fixen játszik, a többinél, meg a harmónia menet alapján improvizálok valamit ami stílusában odaillő. Igyekszem a lehető legközelebb helyezni Govenéhoz, úgy hogy nem lopkodom a figuráit.
Folyamatosan felveszem minden imprózásom, és visszahallgatom, Azonnal hallom mit csinálok rosszul ahhoz képest amit vissza szeretnék hallani.
A következő take-nél mért igyekszem figyelni arra hogy az előbbi hibát kiküszöbnöljem
Lassan valszeg nekem is vágyam támad a youtube-on való feszengéshez, de még mindig nem tudom, mit kellene megtanulni, 4 percnél ne legyen hosszabb, legyen BT, a főszóló ne AJ szintű legyen :) és persze imádjam a számot.
Versenyen csak a Tomién akarok elindulni, ha lesz.
Lesz Tomi és mikor ?
Most úgy érzem többet tanulok ha idegenek számait vágom be, minthogy a saját dolgaimat ismételgessem versenyeken.
Habár Leslie-nek reagáltál, de a kérdésem nem is annyira a sablonokra vonatkozott, azokból már kitapasztaltam, hogyan tudok kilépni.
Az egyik módszerem: a gyakorlás/improvizáció előtt felteszem a kérdést: mit nem játszottam még soha életemben? A folytatás már magától értetődő.:)
A másik: ahelyett, hogy a sémák ellen küzdenék, inkább még jobban belemegyek ezekbe a helyzetekbe. Nem kell a sémákat kigyomlálni, mert azok az eszköztárad részei. Ha ezeket megtagadod, magadat, a zeneiségedet tagadod meg. Nem a sémák létével van a baj, hanem azzal, ha az ember 1. nem tudja felismerni őket (azért ehhez is kell rutin, meg odafigyelés magunkra), 2. ha már felismerte őket, nem tud túljutni rajtuk.
Szóval ahelyett, hogy én küzdenék ellenük, inkább még jobban belemegyek: kielemzem ritmikailag, utána átvariálom a ritmikát, egy plusz hang itt, eggyel kevesebb ott, áthelyezni más fekvésbe, meghallgatni más hangnemben, és így tovább. Ez hasznos módszer lehet, mert az ember agya már meglévő dolgokhoz kapcsolja az újakat, így könnyebben megragad.
A harmadik: valamelyik híres-neves gitáros (talán a U2 gitárosa, nem tudom biztosra) mondta, hogy minden számánál teljesen máshogy hangolja be a gitárt, aztán vár az ötletre.:) Ezt még nem tudtam kipróbálni, mert csak karos gitárom van, de amint lesz lehetőségem megpróbálom.:)
A kérdésedre meg talán válasz lehet: anno próbálkoztam a GP-ben számokat írni, a tabot használva (még a fúvós, vonós hangszereknél is). Ezt a módszert vannak, akik nagyon leszólják, de nekem baromira bejött. Csak néztem utána, hogy milyen keresztek, meg feloldójelek vannak mindenütt.:D De itt is hozzá tartozik, hogy visszahallgatod az adott részt, tehát nem vagy teljesen a belső füledre utalva.
Mondjuk hozzá kell tenni, hogy én mindig is jobban szerettem globálisan szemlélni a dolgokat, talán ezért is veszek el nagyon az aprólékos zenei szabályokban.
A kérdésem inkább a "megkötésekre" vonatkozott, az ilyen "mire-mit" dolgokra. Ha már Tamás szokott hasonlatokkal élni, akkor én is: az elmélettel kapcsolatban sokszor olyan, mintha egy labirintus falaiba üköznék. Néha én tudom eldönteni, hogy balra, vagy jobbra, de nem én építettem a labirintust, így akaratlanul is "terelve" vagyok.:) Jobb lenne valahogy azt elérnem, mint az autóutakon való felfestéseknél: a hétköznapi nyelvben szoktuk is használni, hogy "ha betonfal nincs ott, és a rendőr se látja, akkor szabályos". Na ezt szeretném fejben elérni, hogy habár tudom, ott a vonal, de tudjam, mikor is léphetem át.:)
Na, ezzel egyet tudok érteni teljesen.
Én magam is megtanulom az elméletet, de például amit Tamás szokott használni módszert (átlagot számolni az előjegyzésekből) soha nem használtam. Inkább megkeresem a kezdőhangot, onnan meg mér két-három hangból meg tudod mondani, hogy milyen hangnemben is vagyok. Csak tudni kell, hogy melyik hangoknál kell keresgélni:)
Az ilyen dolgokra, meg ehhez hasonlókra gondoltam ösztönösség alatt.
A zeneelméletnek kb addig nincs nagy szerepe, amíg az ember a jól begyakorolt Am hangnemben kell, hogy mozogjon a jól begyakorolt dobozaival együtt. Aztán jön a következő zene, ami más hangnemben van, utána jönnek azok, ahol eleve több hangnem váltakozik, aztán szépen el lehet jutni oda, hogy dög unalmas a játék, mert mindig ugyanazok a motívumok ismétlődnek (pl a legtöbb gitárosnál ez ki is fullad az egy-fekvéses pentaton használatában ).
Én most, hogy tanulom a zeneelméletet és a fusion-ös témákat, látom, hogy ennyire egyszerű amúgy kilépni a jól megszokott sablonokból és változatossá tenni a játékot, pedig még sehol nem tartok. Oda valószínűleg soha nem fogok már eljutni, hogy improvizálás közben úgy használjam az elméletet, mint ahogy egy könyvet is tudok gyorsan olvasni, ugyanakkor szólóíráskor nagy segítségemre lesz ez még.
Az én kérdésem inkább az, hogy csak és kizárólag a zeneelmélet használatával lehet-e slágeres dallamokat írni, vagy ehhez mindenképpen kell, hogy halld mit játszol, illetve kellenek a saját magad által már előzőleg kialakított dobozok? Én jelen pillanatban nem tudnám elképzelni, hogy csak és kizárólag a zeneelmélet szabályait alkalmazva (és úgy, hogy közben nem használod a belső füled arra, hogy magadban eljátszd, amit megírtál) lehet tudatosan slágeres dolgot alkotni. De ezt lehet egyszer jó móka lenne kipróbálni.
Én a zeneelmélet rengetegében nem tudok elveszni,mert nem érdekelt,sose.Nem azt mondom,hogy nem lenne jó többet tudni róla,de sose kötött le.Ezt ,ha kezdő gitáros valaki,jobb,ha az elején elsajátítja,mert később a beidegződések miatt sokkal nehezebb!Nem bonyolult dolgok ezek,de..........Mindíg ösztönösen írtam a szólóim,és nem azt néztem,hogy mi a skála neve,és hanyadik a foka.A következő szólómrol majd megkérem Tomit,hogy írja le mit is játszok)
Szerintem mindenki annyira ugrabugráljon,hogy kevés hibával előtudja adni a produkciót.
Láttam sok zenekart akik az első szám után avval voltak elfoglalva,hogy a gitárzsinorból kigubancolják magukat.Az ilyen zenét megkell hallgatni keverőröl,és a végeredmény nulla.Ha nagy zenekart nézel tv-ben és élőben,nyilvánvaló lesz a külömbség.Persze a Tv-s százszor mozgalmasabb.
Senki sem válaszolt az első kérdésedre de én azért megpróbálkozok.
Nagyon sokan szokták a zene és a nyelv hasonlatát emlegetni ami nagyon kifejező szerintem. Ha egy idegen nyelven akarsz valamit elmondani akkor nem gondlkodhatsz el minden szó előtt a nyelvtanon kiejtésen stbn. Kell hogy tudd de érezned is kell hogy amit el akarsz mindani mit kíván mik azok a nyelvtani elemek amik nélkül nem azt mondod amit akarsz. Persze ezket mind előre be kell gyakorolni mert különben nem tudod mit beszélsz.
Én így vagyok valahogy a zenével. Minden elem ami előfordul a játékomban azt először begyakoroltam és kitapasztaltam hogy vele mit lehet elmondani (vagy legallábbis így gondolok rá).
Az hogy szerintem mi kell egy színpadon mint mozgás egyszerűen elmondható: amit a szám megkíván.
Az első kérdésedre nem igazán tudnék pontos választ adni, de az tuti hogy napokig tartott.Egy délután csak a helyszín felkeresésével, a hegy megmászásával, és a videók rögzítésével ment el. Sima Olympus HD fényképezővel csinálta a feleségem a felvételeket...Szóval kamerában semmi extra, a számítógépem viszont nagyon küzdött az effektekkel, mert asszem csak 1 gigás a videokártyám, nem is túl gyors, és ide már elkellne egy komolyabb cucc is. De arra gondoltam azért ez így mégis izgalmasabb mint szobában előadni. Lesz hamarosan egy új dalhoz is klipp, ebben már az asszony is énekel, és a zenekar többi tagja is látható lesz. Az instrumentális dalok innentől kezdve max az Akos Fazekas projekten belülre kerülnek, próbálunk most a koncertek szervezésére, és a "rendes" énekes nagylemezre koncentrálni.
A saját érzéseidet kövesd mindig, és egyben ez lesz a legjobb megoldás mások számára is szinte minden esetben. Csak te tudhatod, hogy mi a jó út számodra, mások véleménye sose befolyásoljon, ők nem láthatnak a fejedbe.
Akkor most tényleg itt az idő, hogy új számokat írjál, aztán remélem hamar adódik egy új együttes is.
igen fülessel másképp szól teljesen a gitár. (szerintem) sokkal szebben :) Tanácsként nem sokat tudok mondani, tekergesd a potikat türelemmel :) . Vagy letöltesz szoftveres keverőket. Guitar Rig, Amplitube
mind2 őt érdemes felrakni kipróbálni nagyon durva hangszíneket lehet vele kikeverni. Vannak hozzá letölthető előre beállított hangszínek is, csak vadászni kell egy kicsit a neten :)
Egy kis segítséget szeretnék kérni, már régóta szenvedek ezzel a "gondommal" és most, hogy látom mennyi hozzáértő van ebben a fórumban, úgy gondoltam hátha tudnátok nekem segíteni. Szóval van egy Boss GT-8am, kb 1 éve használom koncerteken, stb, és kikevertem egy olyan hangszínt, ami az erősítőmön is jól szól. Most viszont, hogy elkezdtem felvenni a témáimat, megpróbáltam direktbe bedugni a gépembe a Boss-t..és hát elég bénán szól. Fülessel is elég gagyi.. Most próbálok kikeverni valami jó szólóhangszínt, amit tudok használni felvételekhez is, de egyszerűen nem tudok egyről a kettőre jutni
Tudnátok nekem segíteni ebben valahogy? Nagyon hálás lennék érte :)
hát igazán vicces dolog nem történt. Inkább idegeskedések voltak csak :D Persze sokan mondtak (köztük én is) nagyon nagy hülyeségeket, és gyakran nem értettük a tanári (segítségeket) célzásokat de ezek a sok idegeskedésnek köszönhetjük :)
Most elég sok hirtelen változás sokasága ment végbe az érettségi befejezésével az életemben is. Együttesből a dobosunk már nem is köszönt el múltkor mikor találkoztunk (mivel érettségire készültem) és nem volt időm foglalkozni a zenekarral... Meg 1 szer előfordult h egy bulit lemondtam tanulás miatt, és későn szóltam... Nem mintha nélkülem nem tudnák lenyomni a bulit. De azt hiszem ez elég volt ahhoz h ne álljon velem szóba, hát érdekes emberek vannak, több év barátság után... Úgyhogy nagyon úgy néz ki h megszabadulok az együttestől, amiből igazából már régóta fontolom h kilépek. Félek most még nehezebb időszakok köszöntenek rám, és csak remélem h továbbiakban jó döntéseket hozok az életben. Sokszor nem tudom már eldönteni h mit csináljak h helyesen döntsek... Mások érdekeit nézem inkább, vagy saját magam érdekeit kövessem... De ahogy észrevettem vmiért úgy hozza az élet h csak helytelen utak vannak előttem. Nem tudom h csöppentem ilyen helyzetekbe mostanság. Valahogy gyökeresen kéne változtatni vmit h ne csak ilyen utakat lássam meg. Nah abbahagytam mert órákig tudnék beszélni erről :D Majd írok erről egy számot :D
A távoli jövőben, amikor már befejeztem a tér-idő-zene kontinuum kutatását .. lehet lülök majd a kandaló előtt és befejezem:))
Köszönöm a likeot, örülök hogy tetszik ... ha mégis elő kell vennem a kamerát és youtube felvétel készitéssel bibelődnöm, akkor először megamat átkozom majd, hogy miért igérek ilyet, aztán Téged .. mert Te is tehetsz majd róla:)))
A szavazatok okozta készülődésről eszembe jutott egy story: egyszer voltam bálherceg ...
Az volt a szokás az iskolában, hogy a farsangra hercegi párt választottak: a herceg és a hercegnő nyitotta meg keringőjével a bált. Szavazni kellett: ki volt rakva a szavazóláda és mindenki belerakhatta a voksát.
Misi, legkedvesebb gyermekkori barátom és haverjai egész nap a szavazattokat gyártották és szépen kibélelték a nevemmel a szavazati ládát... elsőprő fölénnyel nyertem, ami sokkoló volt egy introvertált kamasznak: kiállni és az egész iskola előtt keringőzni. Az osztályfőnököm - életében először - nagyon büszke volt rám (a hagyomány szerint mindig az Ő osztályából került ki a hercegi pár) ... én nagyon utáltam az egészet:))) ... azt hiszem naponta kétszer kerestem meg az oszifőt, hogy én 'nem, nem és nem vállalom ezt' ...meg kellett tanulnom keringőzni, a bálhercegnő kb. egy fejjel volt magasabb tőlem (óvodai szerelmem:))) ... de pont akkoriban jelent meg a Depeche MOde-től az Enjoy the Silence klipje, igy a gondolat, hogy királyi palástban és koronában masirozhatok, mint Dave a klipben alapvetően vonzó gondolat volt:)) ... azt viszont mindenki ellenezte, hogy campingszékkel a hónom alatt vonuljak be ...:((
Végül megcsináltam és idővel Misivel is kibékültem .... :)))
így még jobb, hogy a sound megmaradt lágynak a fő szóló részen is, viszont egy lezáró gondolatot megkívánna a fülem még a végére, hasonló hangulatot mint ami az elején van, az én véleményem szerint így lenne igazán befejezett, de ismét csak azt tudom mondani, hogy nagyon jó :), kár, hogy az én lájkom is csak egyet ér
Imi szólóját kitették a Truth In Shredding oldalra, amely az egyik legfontosabb és legnézettebb gitár-blog, és a létrehozója Laurie Monk, az egyik legismertebb szervező az iparágban.
Egyszer hülyeségből állva gitároztam akusztikuson, és annyira beleéltem magam hogy hülyeségből rúgtam egy olyan malmsteenosat. Hát akkorát estem hanyatt, másnap mehettem ragasztatni a gitárnyerget mert letört.xD De megérte én 'aszondom.:D
Csak Yngwie 80-as évekbeli színpadi mozgását tudom elképzelni
Spárga, karate rúgás, gitár pörgetés, gitár csúsztatás a földön (húú az a videó nagyon komoly :D) kiintegetés az énekesnek, hogy kuss, futkorászás.
Na srácok, hosszas inaktivitás után (vizsgaidőszak, meg egy kis pihi) újra itt vagyok rontani a levegőt.:)
A napokban volt egy levélváltásom Tamással, és ide is bemásolnám az ott felmerült kérdéseimet:
az első a zeneelmélettel kapcsolatos, igaz, csak közvetve. Ti mennyire érzitek gátnak, vagy épp ellenkezőleg, segítségnek, támasznak a zeneelméletet zenélés közben? Gondoljatok csak az autodidakta rockzenész, és az agyonképzett jazzista ellentétére, hátha ez segít.
Én eléggé ösztönös zenésznek tartom magam, hajlamos vagyok nagyon elveszni a zeneelméletben, éppen ezért is sokszor inkább korlátnak élem meg.
Ti hogy vagytok vele? Mit tennétek ennek elkerülése érdekében?
A másik kérdés: ti mennyire várjátok el a színpadi jelenlétet, hogy valaki belakja a színpadot koncert közben? Amikor egy ilyen előadót láttok, mi a minimum, és mi a túlzás már ilyen téren? El tudjátok képzelni, hogy ha valaki eredendően visszafogottabb személyiség, és mégis túllép ezen ilyen helyzetben? Ha igen, hogyan?:)
De ne vedd készpénznek amit mondok mert én lusta voltam és azt mondam hogy nincs nekem kedvem aktív slidegitárosnak lenni. Bár lehet hogy ráfekszek és be próbálom illeszteni a játékomba mert elég érdekes lehetőségek vannak benne.
Nekem van otthon egy de engem nagyon zavart. Szokatlan hogy csak 3 "ujjam volt " és minden alapot újra kellett volna tanulnom. Nem ment semmi más ha rajtam volt (akkordok nem nagyon dallam meg egyáltalán). Szóval ha engem kérdezel akkor arra eküszök hogy nem hagyod magadon hanem felkapod szóló közben.
Egyik tanárom eléggé bluesos volt és ő rendszeresen használta mutatta hogyan lehet használni de általában elhangolta a gitárját azt hiszem open D-re. Amúgy jókat nyomott vele. Egyszer egy pohárral reprodukálta. Nagyon komoly volt.
Szerintem ha van kedved és időd akkor érdemes beszerezni és kigyakorolni a fogásokat vele. Azt meg ki kell tapasztalni melyik ujjadon kényelmes. Ha ez megvan akkor életed egyiklegjobban elköltöltött 2 ezer forintja lesz.
Evileg van fém meg üveg. A kettőnek különböző a hangja (a fémnek sokkal csillogóbb). Nekem az utóbbi van de eléggé kell vigyázni rá.
Nekem kb itt ki is fújt a tudásom slideból.
Most h visszajöttem már dobok is fel egy témát !!! :)
vki régebben belinkelt egy figurát aki rohadt jól használta a slide gyűrűt. Csak nem találom már meg és kéne az illető neve :) Akarok majd venni egy ilyen slide gyűrűt kipróbálni milyen. Vkinek esetleg van ilyenje rakhatna fel improt meg mondhatna el pár dologot h érdemes e rászánni 2 ezer ft ot és h milyet érdemes venni, gondolom ebben is vannak különböző fajták.
1-2 napig szokatlan lesz, de gyorsan rá lehet érezni. Nekem a Jeff Loomis-féle Schecter van, zseniálisan könnyű rajta játszani (pedig alapvetően kis kezem van). Játszottam már 7 húros Ibanezen is, az is jóféle. Hangzásra nem tudom melyik a jobb, bár nagyon sok 7 húrosnál ez az EMG Active 707 van beszerelve. Agile gitárt is néztem, árban elég barátiak és állítólag elég jók, kár, hogy ilyet tényleg csak külföldről lehet hozni, az meg több szempontból macerás.
Amúgy 7 húrosra nem fogsz rászokni úgy, ha bemész egy boltba és 10 percig nyúzod, annál több idő kell.
A szokottnál nehezebb ez a kérdés, mert a felvétel körülményei miatt is, és a szabad stílus miatt is nehezebb kihallani a hibákat. Egy-két hang megszólaltatása nem volt pontos, például 0:16-nál volt egy ilyen hang. A technikáról akkor tudok majd véleményt mondani, ha egy kevésbé experimentális zenét teszel fel legközelebb (ettől még persze lehet újszerű majd ez is), mert akkor meg lehet különböztetni a szándékos és a véletlen dolgokat.
Amúgy 0:16-nál valóban ezt a kísérettel való egybeolvadást gondoltam, kiegészítve azzal, hogy a dallam is egy tipikus barokk zenei zárlat dallamára utal.
A videók is egyre látványosabbak! Gratulálok hozzá, és persze a zenéhez is.
Összesen mennyi idő volt a videó elkészítése? (Beleértve a helyszínek felkeresését, a forgatást, és az összes otthoni vágást, utómunkát is.) És milyen kamerával/fényképezőgéppel csináltátok?
Köszönöm a véleményezésedet, és örülök hogy tetszett a szóló!:)
Nem, a pentaton skála csak helyenként volt benne, a rockosabb szakaszoknál. De a többi helyen mind a hét fokot használtam az E-mollból, mert a 2. és a 6. fok megjelenése újabb hangulatot ad hozzá a zenéhez. Ezenkívül a zenei alap első felében van egy V fok dúr (H-dúr) akkord, amelyhez a D# hang használata ajánlott, úgyhogy az E-harmonikus moll skála jön itt elő.
Esetleg tudtok valami olyan 7 húros gitárt ami nem superstrato? Nem vagyok túl jó barátságban velük... Valami olyasmi kéne amelyiken lehet egyszerre egy jazzgitárszerű hangot valamint jó metált játszani? (jelenleg Ibanez art 120-ban utazok és hangzás szempontjából imádom)
Elgondolkodtam 7 húros gitár vásárlásán. De előtte megkérdezlek titeket. Mennyire nehéz átszokni 6 húrról 7re? Okoz-e gondot egyáltalán? Én együttesben drop D-ben játszok és emiatt eléggé épülnek a számok D üres húrra. Van valami értelmes áthidalás hogy ne kelljen minden számunk áthangolni?
Nos munkaidő ide vagy oda, egy fészbukos kép alapján mely többek között ifjú barátunkat ábrázolja egy kék bizonyítvánnyal a kezében arra inspirált hogy felnyissak egy üveg bort...
PUMPIKA!!!!!!!
Tetszik ez az "erősítő nélkül zúzunk a hegyekben" style:D Egyébként az egész tök jó, olan felszabadult zene. A szólók is tetszettek nagyon, egyedül a ritmusgitár sound lightos nekem. De csak nekem :) Grat :)!