Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Le tudnád vágni a szólót hogy tényleg az alapot kapjuk? Próbálkoztam a dologra csak nagyon zavaró volt hogy egy másik gitár is szólózik. Valahogy vezette a játékom...
Megtaláltam benne a malmsteen lickeket is :D
0:40-ig nagyon bejön a gitártéma, persze 2x-ra meg kellett hallgatnom hogy rá tudjak koncentrálni, mert a Slash-korszakomban rengetegszer eljátszottam az eredeti szólót, így kicsit fura volt. De másodszorra már meghallottam a rendes dallamot és nagyon tetszik. A tekerés, sweep, arpeggiok pedig szerintem rohadt jól illenek erre a dallamra. 0:37 nél kezdődő tekerés a kedvencem arról malmsteen-freedom isn't free száma jut eszembe, sőt még a 0:57es részről is:D Azért a Vai vonalat is lehetett érezni a csúszásokban:D Ha a szóló kedvenc részét kéne kijelölnöm akkor akár milyen fura de 0:35től kezdődő rész a kiállásig :D Marha jó lett :D meghallgattam már vagy 15ször. Szóval köszönöm szépen nagyon kíváncsi voltam de nem csalódtam :D Sőt.! Amúgy a szólóban csak a pentaton skálát használtad??
Slash itt járt álmomban, azt mondta, hogy:
"Norbert, I've been following you on the tube for a while, you're getting better, the only problem is with your tremolo guitar, you need to sell it now and buy a les paul as soon as possible!!!
És már zajlanak a tárgyalások az ígéret földjével, egy goldtop ec 1000-ről
Nagyon tetszik, köszönöm!!!
Hihetlen, hogy a felsorolt és általad felhasznált elemek milyen hatást keltenek.
Nem baj, ha megosztom az ismerőseim körében?
Közben én is elkezdtem írni rá egy új szólót, megpróbálom az általad alkalmazott elemeket felhasználni. Erre most ráfekszem és majd feltöltöm. (Azért az Malmsteen futamot is gyakorlom)
Kicsit hosszabb alapot vágtam a fő szólóénál, 0:02-től van 4 kör az átvezető szóló alapjából is.
0:15-től van a fő szóló alapja és 0:34-től jönne az ének melletti – minimál megközelítéses – szóló.
Ez kicsit több, mint amit kértem, ha úgy gondolod, vágd meg kedved szerint.
Elkészült a Jam Track Central-os Marco Sfogli csomagra készült improvizációim harmadik része, a Petrucci Style alapra. Továbbra is a Gibsonon, amely úgy látszik neoklasszikus shred-re is jó :)
Ahogy legutóbb is írtam, ezek a példák arra az alapgondolatra épülnek, hogy a szokványos "normál" skáladobozok kiszélesítésével érdekesebb hangzásokat és hangköz-kombinációkat állíthatunk elő. A videóban hallható zenei alap Fisz-mollban van, és a Fisz-mollhoz tartozó egyik ilyen kiszélesített skála a 9. és 14. bund között helyezkedik el. Ezt a helyszínt használtam a múlt heti 4 példa során. Ma pedig megyünk egyre magasabbra a gitár nyakán, egészen a 21. bundig.
5. példa (a videón 1:58-tól):
Ez a példa a 12-17. bundok között helyezkedik el. Múlt héten az első négy példa leírásánál sok szó esett a hangköz-lépésekről, ma pedig a fokokat emelem ki. Mint ahogyan a pár hónappal ezelőtti pálinkás anyagban már hosszan beszéltünk erről, a skála minden fokához saját hangulat tartozik. Ezek a hangulatok tetszés szerint kiemelhetők, ha az adott fokot hosszan, hangsúlyosan alkalmazod. De még tizenhatodos alkalmazás esetén is röviden fel tudnak bukkanni az eltérő hangulatok. Az 5. példában az első négy hang összesen egy Fisz-moll7add4 hangulatot hoz létre, mivel az E hang egy 7. fokot, a H hang egy 4. fokot képvisel. A példa folytatásában a Gisz (2. fok) is sokat szerepel, behozva ezzel a saját világát, amely az egyik kedvencem.
6. példa (a videón 2:25-től):
Ennek a példának az az érdekessége, hogy sima pentatonként indul, és csak menet közben szélesedik ki. Érdemes megfigyelni a 7-8-9-10. sorszámú hangokat, amelyek végig azonos fisz hangot jelenítenek meg, csak eltérő húrokon. Egy dallamban ugyanis nem muszáj állandóan le-fel menni, az egy helyben maradás is egy kitűnő opció. A G-húron megjelenő 19. bund a nagyon szép színező-fokot, a 6. fokot hozza be. Ahogy már máskor is említettem, moll hangnem esetén a 6. fok kétarcú tud lenni: szólhat nagyon hatásosan és nagyon furcsán is. Olyan, mint egy gyorsan ható méreganyag, amely óvatos és átgondolt adagolásban gyógyhatású lehet, míg felelőtlenül alkalmazva pusztító hatású. A 6. fok olyan is lehet, mint az az esemény, amely közvetlenül a "De aranyos ez a kis pitbull!" mondat után zajlik le.
7. példa (a videón 2:47-től):
A 7. példa a legkomplexebb mind a 8 közül. Ez is sima pentatonként indul, majd az ütem felezővonala előtt egy ravasz csúszás/pull-off kombinációt követően új fokokra megy át (2-7-4. fokok), majd az utem végén egy moll7 arpeggio közbeiktatásával érkezik meg a G-húrra. Itt egy Eadd4 felbontás indul (a példa 2. ütemének eleje), és utána egy azonos ívekből álló csúszásos motívum-ismétléssel érkezik meg a 9. bund környékére, ahol egy 7-->5. fok lépéssel zárul a stabil kvinten. (Megjegyzés: a motívum-ismétlés típusait, köztük az ívek ismétlését egy korábbi anyagban részleteztem, amelyet itt olvashatsz el.)
8. példa (a videón 3:24-től):
Ez a példa a 16-21. bundok között zajlik. A 21-17-21-17 önmagában nézve egy szép Amaj7 arpeggio. Ennek a példának a fokok mellett az adagolás jelenti a másik hajtóerejét. A tizenhatod-szünettel történő indulás eleve izgalmasan arrébb tolja a négyes csoportokat, és emellett a kanyarok kombinálása is kiszámíthatatlanabbá, érdekesebbé teszi a dallamot.
3:53-tól a videón egy példa-szóló indul, ahol igyekeztem számos rögtönzött széles skálás dallamot alkotni. Emellett az 5:02-es vízszintes vibrato, és az 5:05-ös széles skálára épített sweep-szakasz is könnyen elsajátítható. 4:47-nél indul a leghosszabb példa a széles skálás esetek közül, amely a 21. bundtól a 9. bundig fedi le a gitár nyakát, 6 csúszással megspékelve.
Köszi a jó tanácsokat a szólókkal kapcsolatban és örülök, hogy tetszik a dal.
Én is a harmadik szólót érzem a legproblémásabbnak, végül is az lenne a „nagy” szóló. A színező fokokat majd kipróbálom. Sajnos a 22-24 bundok elérhetetlenek a számomra, mert csak 21 érintős a gityóm, viszont nézegetem a 24-eseket. A technikai megoldásokkal hadilábon állok…
Ha feltölteném a harmadik szóló alapját, prezentálnád rajta a színező fokokat, illetve a viszonylag könnyebb technikai trükköket? Kíváncsi lennék a Te megoldásodra. (Persze ha időd és kedved engedi)
Tetszik a leírás, és külön kiemelem az alábbi mondatodat: Majd rájön hogy nem csinált semmi hasznosat vagy amit kellett volna de mégis tök jól érzi magát. Azt hiszem, ez a boldog élet egyik titka:)
És így egyúttal az is kiderült, hogy a skála-választásodnak oka és célja volt, tudatosan nyúltál az egészfokú skálához, és ezáltal nyoma sem volt öncélúságnak.
(Az öncélúság alatt azt értem, ha nem az önkifejezést szolgálja a zene.)
Sikerült eltüntetni az egészet amit előbb leírtam Talán sikerül megint leírnom mindent amit az előbb sikerült jól összeszednem.
Az számocska egy egyszerű érzés alapján született. Csak annyi hogy mikor az ember egy nap után leül az erkélyre/padra/ágyra iszik valamit (nálam sör volt) és végig gondolja a napot. Majd rájön hogy nem csinált semmi hasznosat vagy amit kellett volna de mégis tök jól érzi magát.
Ezért fogtam az egészfokú skálát mert abban benne van a dúros vidámság (nagyterc-> második akkordban) a szűkített kvint (-> fájdalom a első akkordban) és a bővített kvint "falling into a blue dream" érzése (ami mindkettőt áthatja).
A szóló egy rövid kis imprózás volt aminek az első néhány hangja volt meg valamint az íve. Az hogy az elején kicsit kerülöm a egészfokú skálát és mélyebben játszok majd egy "lendület" után magasra és vissza a lezárásig mélyre. Az volt még egy irányelv hogy amikor az akkordok magasságára ér akkor azokkal mozogjon együtt, annak a hangjai akkor legyenek ott amikor az alap ér oda és így egybe olvadjon a kísérettel. (Erre gondoltál a 0:16nál lévő résznél?)
Ha hazaérek akkor jobb körülmények közt folytatom valamint újra felveszem ezt a kis szösszenetet. A folytatás még nincs teljesen meg mert nem ítélem elég jónak ami most van. Azt is meg kell hagyni hogy eddigi elképzeléseim alapján ez sem lesz egy szokványos dolog. ;)
Amúgy az öncélú egzotikus skála használat alatt mit értesz?
Köszönöm! Igen, én is csodálkozom hogy mennyire fekszik ez a hangszer, korábban más Gibsonok még nem álltak így kézre. Lehet hogy majd beszerzek egyet állandó jelleggel, de persze azért s floydos sportgitárok is megmaradnak, Sammy már így is féltékenyen pislog Paul-ra.
:) Amúgy gondoltam rá, de próbáltam Slash zenei világán belül maradni. Egy kísérletet tettem rá még a felvétel előtt, de a 11-es húrkészlettel nem egyszerű kis terces nyújtást csinálni egy Gibsonon E-húr 18-nál, ahogy ezt Leslie kolléga is említette nemrég, saját tapasztalatból.
Szia Fazsi, köszönöm az elemzést, örülök hogy tetszett az első szakasz! Utólag meghallgatva, 0:36-tól tényleg változik a kép. 0:36-ig volt a Jonas-világ, onnantól igyekeztem alap-rock világot hozni, hogy ne térjek el nagyon a GNR feelingtől. Ezért érezhetted úgy, hogy onnantól kicsit szokványosabb a dolog. Hangszobrászat helyett Gibson-szétszedés indult itt (csak képletesen:).
1:07-től a kiállós szakaszra egy koncertverzió-hangulatot képzeltem el, ezért vittem el a játékosság felé, a végén pedig szintén a koncertes hegesztés miatt zúztam:) Valahogy jó volt most kibújni a Jonas-világból, persze csak átmeneti jelleggel:) Itt más volt már az akkordmenet, úgyhogy a nyitótémát csak átdolgozva lehetett volna visszahozni, de lehet hogy tényleg érdemes lett volna.
Bár elsősorban a szólók feldobását kérdezted, de a zenének is küldök egy ikont, mivel egyrészt örültem a hármas alapú felépítésnek, másrészt hangulatos és fülbemászó lett.
Ami a szólókat illeti:
első szóló 1:48 - 1:59
Ez pont így jó, ahogy van, illeszkedik a szám eddig megjelent hangulatához, pont jó magasságokon "lakik", és szépen ki van dolgozva ritmikailag is. (Én nem tenném ki a szólókat az egyik oldalra, de ez már keverési téma.)
második szóló 2:45 - 2:59
A ritmusok felépítése itt is érdekes volt. Én a végét éreztem kicsit leülősnek, mehetett volna az utolsó hang magasabbra, vagy például a nagyon hosszú hang helyett több rövid hang mászhatna fel.
harmadik szóló 3:10 - 3:29
Ennél a szólónál kicsit kiszámítható világ jelent meg, a hangközök kombinálása segít ilyenkor. Emellett többször kellene színező fokot (2. 4. 6. fokok) használni a hangsúlyos pillanatokban. Vagy ami még segíthet: a dallam mehet föntről lefelé, ez egyrészt ritkább, másrészt 3 percnél már a legmagasabb fekvéseket is nyugodtan bejárhatod, hogy jobban eltérj az addigi szólóktól.
negyedik szóló 3:29 - 3:48
Itt lehetett érezni a tudatos törekvést, hogy legyen ez egy minimál-megközelítés, fogós és repetitív fogásokkal, és ez teljesen rendben is volt, ennek a szólónak megvolt így a saját arca. Viszont kicsit eltűnt a mixben, és a hangmagasságok itt sem érintették a legmagasabb hangokat, úgyhogy a gitár nyakának legfelső része (pl. E-húr 17-19-22-24) kimaradt mindegyik szólónál.
További általános feldobási ötlet: egy-két technikai trükk/elem is mehetett volna még bele (tapping+nyújtás kombináció, díszítő csúszás, néha egy vadabb vibrato, stb.)
A zene tényleg fülbemászó, most is még megy a fejemben!
Tényleg, összekevertem... pedig ki is próbáltam egy NZ-t vEgGg kolléga jóvoltából, úgyhogy tudhattam volna a fogólapot :)
Majd írok Gábornak, őszre én is tervezek klipet, és ha Pesten jár néha, akkor simán lehet, hogy őt kérem majd fel, nagyon jók a fények és a beállítások is.
Kellemes meglepetés volt ez a felvételed, mivel az első szólód egy hard rock alapra készült, most pedig egy laza latinos hangulatot alkottál. Én is kiemelem a 0:15-ös ritmizálást, amelyet Metalmolekula is említett, sok feeling volt ebben a pár hangban is. Ezenkívül kiemelem, hogy 0:21-nél szépen utaltál vissza a nyitó dallamra egy hasonló dallammal, és 0:25-nél nagyon finom volt a szomszédos húrokon a "rake" jellegű fantom-pengetés is.
Szóval nagyon kellemes, befogadható zene készült, és a jó dallamérzék ebben is érződik, akárcsak az első szólódban.
Most majd arra leszek nagyon kíváncsi, hogy milyen lesz a következő számod. Szerintem próbálj meg egy olyan zenét írni most, amely teljesen a saját egyedi ötleteidet tartalmazza és a csak rád jellemző akkordokmenetből/riffekből áll. Ugyanis a "Relax" című szám inkább stílusgyakorlatnak fogható fel, ahol egy mások által sokszor megvalósított hangulatot ismételtél meg. Az igazi érdekesség az lesz, ha a következő számodban egy olyan hangulatot és zenét hozol létre, amelyet senki sem tudna megírni rajtad kívül, mert mélyen belőled, a személyiségedből származik.
Köszönöm szépen! Ez már nem a Neil Zaza modell (az is megvan, de annak még mindig világos a fogólapja), hanem egy új Cort modell, jelesül a Cort Aero Custom, ragasztott nyakkal és hihetetlen vékony testtel.
Talán hihetetlen, de miután vettem egy afro parókát a játékboltban és egy gyermekkori cimborámtól kölcsönkértem a disco klubját egy hétfő estére, 3 , azaz 3 óra alatt megvoltunk mindennel. Én tudtam, hogy mit akarok, Gábor pedig felvette. Tényleg nem egy nagy kaland, csak sokan túlpörgik....)
Nagyon jól sikerült a zene is és a videó is! Majd Gábort meg is keresem szaktanácsért a klipforgatással kapcsolatban, ha felhatalmazol. A képi világ is profi, és persze kitettél magadért a show-elemek és az öltözékek terén is:)
Amúgy ez a Cort NZ modell még mindig álomszépen néz ki, vetekszik az én Sammy-m szépségével.
Ami a hangzást illeti, 1:01-nél jön be egy olyan hangszín, amelyet én mindenképpen módosítanék. Ez a hangszín kilóg a többi közül (a többi nagyon jól szól), ennek kicsit műanyagos hangzása van.
A zenében nagyon jól párosítottad a dance és a rock világokat, és tetszik továbbra is a Blues Saraceno-ra emlékeztető patchwork-jellegű építkezés, amit már többször is említettem a zenéidnél, ahogy kis darabokból rakod össze a témákat.
Kíváncsi voltam az első felvételedre már egy ideje, mert sejtettem hogy nem szokványos dolog fog kialakulni. És így is lett:)
Merész és bátor dolog az egészfokú skálára építeni egy ilyen hosszú részt (a hagyományos "tension-release" alapú zenei megközelítések ugyanis sokkal hamarabb feloldják a feszültséget), de a döntés jó volt, mert sikerült egy izgalmas zenét alkotnod. 0:16-nál kimondottan a barokk triószonáták (Händel) hangulatának parafrázisa jött vissza. Ez benned is felmerült tudatosan? Ha igen, akkor külön gratuláció. Ez a szakasz kimondottan a "release" felé vitte el a zenét, egy nyugvópontot hoztál itt létre.
A szokatlan, egyedi zenéknél sok esetben a mondanivaló is egyedinek bizonyul amikor utánakérdezek. Úgyhogy nagyon érdekel, hogy milyen vizuális kép volt előtted, amikor alkottad a zenét? Vagy ha nem képszerűen gondolkodsz ilyenkor, akkor milyen szavakkal tudnád leírni, vagy milyen címet tudnál a zenének alkotni?
Fontos ez az aspektus is, mert így sosem lesz öncélú az egzotikus skála behozatala.
Érdemes lenne folytatni ezt a zenét, ahogy mások is felvetették ezt. Például egy ilyen markáns bevezetés után egy konszonáns, hagyományosabb téma nagyon szép meta-szintű feloldást jelentene.
Jöhetnek az újabb felvételek, mert most még kíváncsibb vagyok, hogy milyen sárkányos ötletek vannak még a metál-tarsolyodban!
Tamás, remélem nem veszed tiszteletlenségnek, de neked Gibsonon kell játszanod.
Eszméletlen jó sound.
Pont olyan, mint mikor elképzelem Guthrie Govan-t Gibson Les Paul-on játszani..
Természetesen nincs baj a stratokkal sem.. de akik évek óta ahhoz vannak szokva, baromi érdekes dolog egy ilyen váltás.
Más:
Áthúroztam a Csektert, 9-es Ernie Ball-ra. Hátaztaku**amindenit... Eddig is kényelmes volt ezen a fadarabon játszani, de ezek a húrok...áhh...teljesen más világ. Azt hiszem maradok is ennél a márkánál.
Igaz, hogy nem engem kérdeztél, de én meghallgattam néhányszor:
Az első fele kb. 1:06-ig nagyon-nagyon tetszik, tényleg nagyon jól eltaláltad, öröm volt hallgatni. Az első 35-36 mp pedig zseniális, annyira fülbemászó volt, hogy nem engedte lankadni a figyelmet egy szikrányit sem.
A közepe nekem nem igazán jön be 1:07-1:2x
A végére én (ha megtervezett szóló lenne és el tudnám így játszani )visszahoztam volna valamennyit a kezdőtémából, az annyira jól sikerült, hogy megérdemelt volna még egy kör szereplést.
Metalicon kolléga kérésére improvizáltam egyet a Sweet Child zenei alapjára, kiélhettem a rock n roll örömködést, a pentaton skálás kettősfogásokat.
Metalicon kolléga, cserébe az a kérésem hozzád, hogy elemezd pár mondatban ezt a szólót, írd le, hogy melyik szakaszról mi jutott eszedbe, hol voltak a kedvenc részeid, stb. :) Köszönöm!
A képlet ez volt: Gibson + Sweet Child alap - cilinder - sok göndör haj = szóló
Hát nem egy kvint maister vagyok :D
Sajnos egy jó ideig nem leszek abban a helyzeben hogy hámilyen hosszabb vagy komplexebb dolgot felvegyek :( örülök hogy sikerült ezt 3-4 próbálkozással azaz kb 15 perc alatt felvenni... :(
Helló Danone!
Érdekes téma, úgy hallom nem az a kvint-tologatós srác vagy.
Lehetne kerekebb a történet, szívesen meghallgatnám valami komplexebb környezetben.
Nekem tetszik!
Először is sajnos mostanság nem vagyok abban a helyzetben hogy gyakran olvasgassam a blogot de:
Régóta ígérgetek egy kis számot. Most küldök egyet. A felvétel egy laptop beépített mikrofonjával és egy akusztikus gitárral készült windowsos felvevővel. Ezért mindenkit figyelmeztetek a szám minőségtelenségére. (pl.: az elején némi beütést nem tudtam levágni, a mély hangok sokkal hangosabbak.)
https://soundcloud.com/tejfolvondanone/els-p-ty-g-s
https://soundcloud.com/tejfolvondanone/els-p-ty-g-s-alapja
Sziasztok!
Mostanában nem vagyok túl aktív a topicban, de elég sűrű az életem. Persze figyelem, mi zajlik itt, de odáig ritkán jutok el, hogy reagáljak valamire!
Tomi, nagyon jók a Les Paul-os felvételek!
Ma kölcsön kaptam egy Custom LP-t, teljesen más mint a stratók, de nagyon jó gitár, és kényelmesebb, mint gondoltam
Szia Ádám, üdv itt.
Ide tényleg érdemes csatlakozni és betérni. Sok jó arc van itt, akik tényleg jól nyomják és sok hasznos tanácsot tudnak adni.
Én nem tartozom közéjük , de:
A második szerzeményedet meghallgattam többször is, az akusztikus rész nekem nagyon tetszett. Az alap - ahogy Tamás mondaná - szerintem túl szokványos, kiszámítható. Ettől függetlenül jó kis muzsika, amit szívesen hallgattam.
ha nem üt mellbe a különbség dolog akkor nyugodtan dőlök hátra és nem kardomba a "nyúrevolúSÜNHájDé500tekknyolodzsi" marketingszeggszőrállítódagasztováthegytetőrőltelibebrunyálva
meg egyébként is
Sziasztok, Szia Tamás!
Régen jártam errefelé, gyakorolgatom a fos vibrátóimat szépen csöndben) Poénból viszont elkészült egy "klip" egy dalomra. Igazából ez manapság szinte semmibe nem kerül az ötleten, meg egy jobb fényképezőgépen kívül..És lehet, hogy néhány év múlva jó lesz visszanézni)
Nagy sláger, a Sweet Child O'Mine-t hallgatnám meg más szólóval.
Erre a szólórészre gondoltam. Persze ha előtte meghallgatod az egész számot párszor biztos jobban elkapod a hangulatát /gondolom én, meg szerintem azért ismered is:)/
Alap: Itt.
Tamás:)! Elgondolkoztam azon hogy mi lenne ha egy már régen megírt dal szólóját mondjuk újra írnád:D Kíváncsi lennék mit tudnál kihozni belőle :D Ilyen kihívást is elvállalsz?:D vagy túl egyszerű?:D
Mivel vannak új tagjaink, ezért idemásolom a topikba feltett régebbi anyagok, gyakorlatok tartalomjegyzékét. Érdemes ezeket végignézni, sok hasznos dologról volt szó, és sok anyaghoz van hanganyag és TAB is.
Eredeti melléklet letöltése
#88 Részletes leírás a ritmikai motívumokról + példa-szóló + letölthető zenei alap
#109 Két hanganyaggal példa a mixolíd hangnem kétféle "arcára"
#147-155 Pár szó a domináns líd nevű hangnemről, és az v-i lépések skáláiról is
#189 Krisztián részletes leírása a modális skálákról
#217 Tibyee által megosztott modális backing track-gyűjtemény itt letölthető
#231 A "pitch axis" nevű zenei fogalom leírása, kotta és mp3 mellékelve (modális hangnemek kombinálása azonos alaphangra)
#241 A ritmikai motívumokhoz egy másik példa-szóló + pár szó a szólófelépítés trükkjeiről
#329 Az első topik-verseny, egy modális hangnem kitalálásával
#361 Tibyee részletes leírása a modális skálákról és a hangközökről
#366 Harkh vizuális szemléltetése a modális skálákról
#377 Szabi feladványa, egy nagyon jó fúziós akkordmenet, érdemes megfejteni
#400 Akkordmenetes körkérdés
#452 Őrült gitártrükk: ausztrál erdei madárhang gitárral
#472 Ritmikai motívumok, Part III (részletes leírás, szóló + TAB)
#500 Tibyee részletes leírása a pentaton skálák kombinálásáról
#2056 Borderline növekvő számú tizenhatodok - pengetési gyakorlat (részletes leírás, mp3 + TAB)
#2116 Őrült gitártrükk: Slide on Crack (megfejtés: #2136)
#2151 Ingyenesen letölthető E-könyv az improvizálásról, és a skálák használatáról. A könyvben az alábbi gitárosok szerepelnek: Tommy Emmanuel, Neil Zaza, Kiko Loureiro, Dave Martone, Marco Sfogli, Carl Verheyen, Mattias Eklundh, Pat Martino, Jónás Tamás
#2161 Balance In Hand refrén riff - pengetési irányok, ritmusok, szünetek (leírás, mp3 + TAB)
#2339 Technika, gyors pengetés, riffek - Symphony X: Light Up The Night riff (megfejtés és leírás, mp3 + TAB: #2367)
#2434 Troy Stetina ingyenesen letölthető negyedévenként megjelenő gitármagazinja, számos gitáros gyakorlataival, köztük egy domináns líd gyakorlat e sárkány-topik gazdájától is.
#2493 Hangnem megfejtése - Balance in Hand (megfejtés: #2530)
#2560 Zenith szóló (leírás a szóló a felépítéséről)
#2751 Whammy pedál – első példa
#2815 Ötletek és példák a whammy pedál használatához (részletes leírás, mp3 + TAB)
#2922 Modális ütköztetés (E-lokriszi riffre E-fríg szóló, vagy D-fríg riffre D-moll szóló
Két évvel ezelőtt a milánói Modern Music Institute (MMI) részére készítettem ezt az anyagot, amelyben a tiszta kvart szélességű skála használatát mutatom be. Az anyag címe az volt, hogy „8 Octopus Licks”, mivel a bal kéz ujjainak mozgása a sárkányvért ivott polip násztáncára hasonlít. És stílszerűen 8 példából állt az anyag, amelyből ma az első 4 részlet kottáját nézzük meg.
A videó, amelyben mind a 8 példa megnézhető:
Mind a 8 példa arra az alapgondolatra épül, hogy a normál skáladobozok kiszélesítésével a szokásosnál érdekesebb hangzásokat és hangköz-kombinációkat állíthatunk elő. Az ilyen skálákat„tiszta kvart szélességű” skáláknak nevezem, mivel kevés kivételtől eltekintve mindegyik ilyen skála az összes húron 5 bund szélességű.
A videóban hallható zenei alap Fisz-mollban van, és a Fisz-mollhoz tartozó egyik lehetségestiszta kvart szélességű skálája a 9. és 14. bund között helyezkedik el. A szabály itt tehát az, hogy a kisujjal keressük meg a vékony E-húron az adott hangnem alaphangját, és ezt követően a mutatóujjal a vékony E-húron 5 bunddal lejjebb találjuk meg a skála másik szélét.
Ha felsorakoztunk a 9-14. bundok között (figyelem: a bemelegítést sose mulaszd el, ha tiszta kvart szélességű fogásokat gyakorolsz), akkor a skála innentől igen egyszerű lesz: mind a 6 húron a 9. és a 14. bund között helyezkedik el. Ha végigsétálsz ezen a 6x2 hangon (a vékony E-húr 14 bundjától indulva, minden húron 14-9), akkor már húronként 2 hangot játszva is érdekes dallam jön ki. Különösen szép a H-húr 9 és utána a G-húr 14 közötti kis szekund emelkedés, amely a lefelé lépkedés ellenére is megjelenik. Szintén szép a sok tiszta prím hangköz, hiszen a legtöbb esetben az adott húr 9. bundjának hangja megegyezik az eggyel vastagabb húr 14. bundjának hangjával.
Az igazi szépség akkor jelenik meg, ha minden húron egy harmadik hangot is megjelenítünk. Ez lehet például a 12. bund az E- és a H-húron, és a 13. bund a G-húron, és így tovább. További variációs lehetőséget jelent, ha csúszásokat is beiktatunk.
Nézzük akkor egyesével a példákat:
A folytatás elolvasásához (leírás + TAB) kattints ide:
Tényleg sokat lehet tanulni tőlük. De akár egy fától is. Nekik sikerül a jelen pillanatban élni, és a fa sosem morog magában, hogy "az a tölgy ott csak azért nőtt olyan magasra, mert az apja jó pozícióban volt... ennyi napfénnyel én is meg tudtam volna csinálni, de itt kell állnom a tisztástól jó távol... remélem mielőbb kivágják azt a beképzelt kocsányost!".
Nekem volt már HD 500-om is elcseréltem Boss GT 100 -ra egy kicsit meg is bántam mert a Pod HD 500-as Qr..va jó cucc de a GT 100-ban is vannak nagyon jó dolgok,Qr..va nehéz eldönteni hogy melyik a jobb,azért a Hd 500-as modernebb kütyü főleg az erősítő modellek gyönyörűen szólnak benne de jó lenne hozzá egy magyar használati.A Boss GT 100-as jobban áttekinhető,könnyebben és gyorsabban lehet a beállításokat elvégezni stb.Sajnos nagyon nehéz eldönteni hogy mikor melyik a jobb.Vasárnap este volt itt Tatán egy koncert a gitáros POD 2-est használt de olyan faszán belőtte a gitárral együtt a cuccot hogy kiba..túl jól szólt,igaz a gityó egy Gibson volt állítólag egy kettő van az országban belőle a hátsó pichöp ferdén áll benne én se láttam még ilyet.
Relics zenekar a neve,nagyon jók.
Szia Tomi!
Köszönöm szépen.A tiszta hangszínen igen állítottam megpróbáltam a saját elképzelésemhez igazítani a soundot, ilyen lett, nekem valahogy így most tetszik.
A metronómos ötlet az jó lesz megpróbálom,köszi szépen.A gibson felvételed hol van? azt én még nem láttam.
Hihetetlen mit melóznak ezek a kis madarak. Olyan fészket rittyentettek és ahogy látom mindig frissitik új ágakkal a berendezést .... és folyamatosan hordják a kaját a gyerekekenek: jönnek-mennek ... elfoglaltak, nem agyalnak ... még sosem láttam depressziós cinkét, azt hiszem ez a szorgalom lehet az oka, hogy ezekben a nehéz időkben Ők birják antidepresszánsok nélkül :)))