Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Régen firs timer néven volt jelen a fórumon, de már nagyon régóta nem láttam erre. Amúgy nem jót linkeltél, de eljutottam onnan Balázs szólójához:) Őszintén szólva nem is emlékeztem, hogy a te versenyeden is indult. Nekem ez a szólója már túlságosan "merész". A rutin meg a technika itt is látszik, és a merészség meg a kísérletezés is becsülendő dolog, de ebben spec. szerintem már a muzikalitás rovására megy... persze ki mennyit "bír" feldolgozni, nekem személy szerint ez már kicsit "sok":)
Kicsit javítgattam a Király covert, feltoltam a záró szólót, az igazi szám főszólóját most nem bírom bevállalni.
Hogy tudom megcsinálni azt Reaperrel, hogy a végén ahol megvágtam a számot egyenletesen elhalkuljon ???
LovelyVision
3:17-től egy katarzis momentum található , kicsit hasonlít közben a kíséret a Debate c. számodhoz Tamás, hasonlóképp tetszik is, mellesleg a sound is hasonló a régi gt3-a hangzásodhoz.
Hallgassátok meg nagyon jó ez a szám, bár már hallhattátok is, én sem először találkozok vele, de eddig nem mélyültem el benne.
Picit talán kezdi "bevenni" a fülem a disszonáns, vagy annak tűnő hangokat moll környezetben. A dominánsokkal nincs bajom, de ezek a moll7-re használható picit outside-os skálák kinyírnak. főleg a hatodik hang felemelése b@assza a hallásomat, de úgy látszik ha erőltetem talán lesz belőle valami...
Másfél éve vagyok együtt a 'Wide Fat' nyakkal megáldott hangszeremmel. Először nagyon szokatlan volt: egyszerűen nem éreztem a hangszert játék közben. De a hangja meg annyira nagyon tetszett és azonnal tudtam, hogy 'ezt a hangot kerestem'. Korábban Ibanez Prestige és Musicman Axis volt: két egészen más típus, de mégis azokra a hangszerekre már rá volt állva a kezem. Mai napig sokkal testhezállóbbnak érzek egy RG Ibanezt, egy RG-n spontán rá tudok érezni, hogy mit kíván a hangszer; viszont a sound mégsem tetszik annyira.
A ma reggeli gyakorlásnál is azt figyeltem meg: még mindig úgy kell kézbe vennem ezt a gitárt, hogy előtte át kell gondolnom, mire kell ügyeljek játék közben. Egyszerűen nehéz rajta a játék.
Kb. mintha egy 150 kilós asszonyban találná meg valaki a szerelmet: a lelke vonzó, a testtel még barátkozni kell ... de szerelem ez :))
Ma a Gibsonnal improvizáltam az "1 Day 8 Week" fő riffjére, nagyon tetszik a riff feelingje. Most krémesebb hangot kevertem ki, és nyaki pickup szólt:
Az eredeti szám Király István & G-Jam Project alkotása, az új "Melodic Vision" albumról, amelyet mindenkinek csak ajánlani tudok.
Az eredeti szám itt hallgatható meg: http://www.youtube.com/watch?v=pXJcqCNLU_A
köszönöm szépen, ezeknek talán meg is van a GP kottája.
A mutató ujjtól indított legátokat eltolom, de ha visszafelé kell kisujjal indítani és "tépni" a húrt az teljesen gagyi szinten megy csak, ill. az alább írt dologgal akarok még foglalkozni mostanság.
keress rá a guitarbackingtrack - google kettősre :)
robben ford - help the poor
ez egy d ben levő blues cucc
de annyia teendőd hogy végig a d moll pentatont használhatod és az 5 foknál az egész pentaton skáládat felmozdítod fél hanggal diszre
majd amikor a kör vissza ér 1-re akkor visszalépsz Te is a d moll pentatonba
ennél egyszerűbben nagyszerűt nem is lehetne megfejteni
de ha jazzeset akarsz ez működik pl egy Dm7-G7-Cmaj7 kör esetében
csak az alap skálád az e moll pentaton lesz
G7 a tetőpont ott kilépsz f moll pentatonba és c maj7-re visszamész e moll pentatonba - ala henderson :)
keress rá a guitarbackingtrack - google kettősre :)
robben ford - help the poor
ez egy d ben levő blues cucc
de annyia teendőd hogy végig a d moll pentatont használhatod és az 5 foknál az egész pentaton skáládat felmozdítod fél hanggal diszre
majd amikor a kör vissza ér 1-re akkor visszalépsz Te is a d moll pentatonba
ennél egyszerűbben nagyszerűt nem is lehetne megfejteni
de ha jazzeset akarsz ez működik pl egy Dm7-G7-Cmaj7 kör esetében
csak az alap skálád az e moll pentaton lesz
G7 a tetőpont ott kilépsz f moll pentatonba és c maj7-re visszamész e moll pentatonba - ala henderson :)
Előre is hálás köszönet!
A hétvégén letudtunk egy országos méretű Nissan show-t a Sunderland-i gyárban. Hatalmas megmozdulás volt, benne voltam (véletlenül) az ájtívíben.
No meg volt egy pár helyi, és világsztárnak számító arc, meg bajnok, stb. A legszebb egy show time közben lezajlott szabadtéri szülés volt... Hát nem volt egy unalmas nap.
Előre is hálás köszönet!
A hétvégén letudtunk egy országos méretű Nissan show-t a Sunderland-i gyárban. Hatalmas megmozdulás volt, benne voltam (véletlenül) az ájtívíben.
No meg volt egy pár helyi, és világsztárnak számító arc, meg bajnok, stb. A legszebb egy show time közben lezajlott szabadtéri szülés volt... Hát nem volt egy unalmas nap.
Előre is hálás köszönet!
A hétvégén letudtunk egy országos méretű Nissan show-t a Sunderland-i gyárban. Hatalmas megmozdulás volt, benne voltam (véletlenül) az ájtívíben.
No meg volt egy pár helyi, és világsztárnak számító arc, meg bajnok, stb. A legszebb egy show time közben lezajlott szabadtéri szülés volt... Hát nem volt egy unalmas nap.
Előre is hálás köszönet!
A hétvégén letudtunk egy országos méretű Nissan show-t a Sunderland-i gyárban. Hatalmas megmozdulás volt, benne voltam (véletlenül) az ájtívíben.
No meg volt egy pár helyi, és világsztárnak számító arc, meg bajnok, stb. A legszebb egy show time közben lezajlott szabadtéri szülés volt... Hát nem volt egy unalmas nap.
Előre is hálás köszönet!
A hétvégén letudtunk egy országos méretű Nissan show-t a Sunderland-i gyárban. Hatalmas megmozdulás volt, benne voltam (véletlenül) az ájtívíben.
No meg volt egy pár helyi, és világsztárnak számító arc, meg bajnok, stb. A legszebb egy show time közben lezajlott szabadtéri szülés volt... Hát nem volt egy unalmas nap.
Tomi volna valami olyan gyakorlatod, felmenetel vagy le, ahol az alternate és legato váltakozik, akár soronként, vagy a sorokon belül is már, finoman fogalmazva sincs túl sok legatom, arra akarok rámenni mostanság.
A Kiss of a Muse-t még megtanulnám a Király lemezről, de jelen állapotomban azt nem tudnám kivitelezni.
Jó cikk, de látod ő is megreszelteti, meghámoztatja a nyakakat, ennyi, a strat nekem is ilyen, amit csináltattam, az első bundnál nem szűkül össze ott is picit vastagabb, de fenn vékony, a "tele" viszont totál le van szedve, szélesebb a húrtáv is, mert 24bundos és vin.spaces híd ment rá. Meg hát a stílus, bluesban sok a szolójáték az első bundoknál is, ott valszeg tényleg számít a testesség.
Hát nem tudom. Amíg a fő gitárom az Ibanez volt, azt mondtam, hogy márpedig nekem olyan gitár kell, aminek ilyen vékony "sportos" a nyaka. Játszottam kicsit ESP-n, de annak vastag volt a nyaka, és 5 perc után le is tetem, mert nem állt kézre. Most, hogy megvettem a Schectert, aminek ugyanolyan vastag, ráadásul a 7 húr miatt még egy picit szélesebb is a nyaka, és bizony az első 1 órában erősen gondolkodtam azon, hogy érdemes volt-e megvenni, aztán valahogy ráéreztem, és most ott tartok, hogy tisztábban játszok rajta, mint az Ibanezen. Szóval szerintem abszolúte megszokás kérdése.
nagyon kényelmes nekem a Fender nyak, kellemesebb játszani rajta mint az Ibanez féléken, mégis azt szeretem jobban, most mondjon valaki erre magyarázatot :D, szeretem ha fáj: DD
mondhatnék megszexuálós hasonlatot: fiatal korban az ember egyből hágós lesz egy szép csinos, vékony "barbibabától". aztán ahogy érik és tapasztal rájön, hogy igazán csak nagy bőröndbe lehet jól pakolni :-O
na ezt tegyétek oda ahová akarjátok
a vastagabb nyak egyáltalán nem korlát, sőt! a fendereknél egy bajos dolog van az a rádiusz. ha kicsi, akkor nem lehet alacsonyan húrozni és az biz nem feltétlenül sportgitárt ad.
ha vastag nyakat akartok akkor ott a caparison nyak, NA AZ VALÓDI CSÁKÁNY!!!!! és mégis kib***t mód szeretős... ibi nyakat már nem is szeretnék igazán... nyilván ezért nincs is
én úgy tudnám összehasonlítani a Fender illetve Ibanez nyakakat, mintha az ember egy kényelmes luxusautóban ülne (Fender), vagy egy menő sportkocsiban (Ibanez), én nagyon kényelmesnek találom mindkettőt ellenben a Gibson féle nyakakkal, a Fender egy fokkal kényelmesebb is talán mint az Ibanez, a vastagabb nyak elvileg markánsabb vastagabb soundot ad, de lehetne sorolni a pro kontrákat, mégis valahogy egy picit közelebb áll a vékony nyak a szívemhez, a Fendereknél azért akad egy kisebb hibapont, számomra nagyon idegesítő, hogy a nyak vége felé a szögletes megoldás böki a tenyeremet dehát ez már csak olyan kötekedés, mint megkérdezni a futót, hogy fáj-e neki a hónalja, amikor átszakítja a célszalagot :DD
Vaskosabb, szélesebb, a Fendernél még a húrtáv is nagyobb (vintage spacing), nem sportos, nem kényelmes, itt parkolt nálam egy gibson stúdió 3 hónapja, cimborámé, mint egy félbe hasított akáctuskó kb. :). Persze ez is szubjektív, kinek mi.
Ma délután meghallgattam a Lovely Vision-t vibrato-szempontból. A hosszú hangoknál Pitta nagyon finom vibrato-kat használ, pl. 0:39-nél van egy nagyon jól megfigyelhető. Néha szélesebbeket is vibratózik, például 1:07-nél. Azt gondolom, hogy az ő hangszíne (puha Telecaster hangszín) olyan, hogy az kevésbé igényli a szélesebb vibratot. Az általad használt hangszín "vibrato-éhesebb". (Amúgy ez hasznos felismerés, ezt eddig nem is figyeltem így külön, hogy melyik hangszín mennyi vibrato-t igényel - azonos zene esetén.)
Ezt én is így gondolom, eleve a 3 klasszik forma (strat, tele, les paul) kézbevétele már rakkenroll, mondjuk azt hozzá tenném, hogy se Fendert, se Gibbont nem vennék soha, azok a nyakak idejét múltak, de egy burst ESP vagy felső kat. LTD les pault, papír vékony nyakkal lehet beszerzek, csak ugye a balkéz átok...
szerintem egy jól működő, azaz hangolást tartó fender vibrató is megállja a helyét ízléses játékot lehet kihozni vele, én a középső puckupot azért szeretem mert sokoldalú tőle a gitár, főleg ritmus-nál, csilingelős fenderes hangzást lehet kihozni nagyki+középső pu-al egy Ibanezen is
Mondjuk most sokadszorra hallgatva akad benne pár hang, amit valahogy nagyon nem érzek jónak, de a virtuozitás és a stílus mellett én elhiszem neki, hogy direkt volt!:))
Ő nálam is kedvenc, mondhatni. Már a nevezése is nagyon tetszett, és régen is mindig "csodáltam" a játékát, amikor még aktívabban fórumozott. Az a durva a srácban, hogy szinte soha semmi "nehezet" vagy "technikásat" nem játszik, de amit játszik, azt úgy játssza, hogy hatalmas feeling van benne, olyannyira, hogy az már önmagában is elviszi az egész produkciót. Egyébként volt egy gitáros a mezőnyben, aki nagy meglepetésemre nem került be a döntőbe, pedig szerintem óriásit gitározott: Kispál Balázs
értem mire gondolsz! én is helyből rühellem a középső PU-t. eszembe se jutna használni.
egy régi ibanezemen (RG 540LTD vagy mi volt) nagyon nem szerettem. az HSH volt. na oda aztán tényleg semmi értelme az YJM fenderen elviselem tökig leengedve, sohaodanemkapcsolva. a Kapán meg szintén csak megtűrés. amúgy egy HSS gitár tök fosul néz ki HS konstrukcióban (vannak ilyen kapák is, ha jó azok többsége >24 bundos), de kinek mi bünygyürkézi fel az agyát
szerintem nem a stílus határozza meg a hangszert hanem maga a játékos.
Lp-n remekül lehet játszani jazz-t bluest, rockot metált .....
és fenderen is remekül lehet játszani egy csomó stílust.
Szerintem ez sok esetben azon múlik, hogy ha megvana stílus mit akarunk játszani, és megvan az abban mozgó kedvenc gitáros akkor óhatatlanul szeretnénk az ő h angszeréhez hasonlót használni arra a zenére.
énpl imádom a red special gitárt, de soha életemben eszembe nem jutna hogy vegyek egyet és használjam metallicára vagy bluesba......azon valahogy csak queen ezni lehet :)))
Az egyik a Cold Day In Hell nem bonyolult,de a második szóló saját.A másikat elküldöm mailba.Nem azért,mert titok:),de ide nem tudom felrakni.Mindkettő az általam legjobban tetsző verzió.
Ha tisztán jazz/fusion-t játszanék csak, akkor is ez lenne az alapkövetelményem. Nem hiszem, hogy ennyire a stílus határozza meg a hangszert, bár tény, hogy vannak dolgok, amik miatt néha 1-1 hardver elengedhetetlen.
Csak rövid ideig van nálam a Les Paul, úgyhogy főleg csak improvizálok vele. Hosszú távon én a karozásról nem szeretnék lemondani. Én pont a berregtetést és a divebomb-ot használom ritkán, de a hosszú hangoknál nagyon sűrűn használom finom díszítésre, levitelre a kart.
Itt valami turpisság lesz, ugyanis megnéztem a füzetet és abban nem szerepelt 4-es hang, kvartra utalva. Vagy elírtunk valamit, vagy én nézek be valamit. Otthon mégegyszer megnézem.
Még annyit, hogy a bluesban a szűkített kvint akkor is lehet b-s hang, ha #-es hangnemről van szó, például egy A-dóros történetben (1#-es hangnem) az Eb lesz a szűkített kvint. De a jó hír, hogy ez a hang mindössze a hagyományos "egész nap a cukornádültetvényen dolgoztam, heti hét napos műszakban, és most értem haza, és kiderült hogy az asszony is elhagyott" blues feeling hangja, tehát nem kell mögé szabályrendszert tennünk.
Így akkor teljesen jó a terc, hogy mérlegelted azt a lehetőséget is. Ezt nevezik tudatos és átgondolt kreatív alkotásnak, both the left and right brains are on fire!
Így van, b-s hangnemekben a módosítások is b-sek lesznek.
A konkrét Gb hang annyiból még külön érdekesség, hogy ez önmagában nézve a blues-hang ebben a hangnemben, amelyet a blues-gitárosok lazán hívnak F#-nek is. De a fenti szabály miatt a Gb lesz a jó, szűkített kvint.
De igen, a líd hangnemet:) Persze az itt nem jöhet szóba, mert a nagy terces csapatban játszik.
eddig nem hallottam felőlük :-O
nagyon adja a dolgot elsőre is (pedig nekem elsőre SEMMI nem szokik tetszeni )
amolyan syx-be oltott kamelot vagyhogy
barátnőm teljesen belezúgott, így "mármegérte" hogy szóba hoztad!
Egyébként a les paul csak úgy volt nálad, vagy a riffeket ezzel tolod fel az albumon.
Nagyon gondolkodom mostanában egy les paulon, a tremolós gitáromat eladnám, nem nagyon szoktam karozni, ill. nem is tudok berregtetésen, meg divebombon kívül semmit :):):).
Nagy dilemma, tremoló vagy rakkenroll ?
Ok, megnéztem mégeccő, hülyeséget írtam, az utolsó előtti hang egy D, ezért nem lehetett az lezáró hang is. Amúgy a hangok:
(alap skála)......G9, G10, G12, G9, G10, H13,
(kromatika).......H11, H10, H9,
(alap skála)......G12, G10, G9,
(kicsúszás).......D11, G13, G11, G10,
(alap skála)......D12,
(kicsúszás*)......G11,
(skála terc hang) G10.
-----------------
* Itt nem tudom, hogy a - D mollban vagyunk - Gb (vagy F#, egyszer megtanulom, ígérem ) kicsúszásnak számít-e? Utánaolvastam a kvintkörnek, ha jól értelmezem, akkor Gg, mert az F dúr 1b-s, tehát ha hangot módosítunk, azt b-vel kell tennünk, right? A kérdés ettől függetlenül adott, bár ahogy néztem, nem írtunk fel olyan modálist, ahol a kvart hangot módosítanánk, tehát magamtól azt mondanám, hogy ez biza' kicsúszás. Kérem a számítógépet, vagy a közönséget, hogy vegyenek el egy rossz választ, köszönöm!
Ja igen, a 0:30-as résznél sokat gondolkodtam, mire ez a lépegetés kialakult. Több verziója is létezett a megoldásnak, de az alaphangra-való visszatérésnek olyan lezárós szaga volt, ezért azt már az elején elvetettem. A terc által nyitott marad a szóló, az én fülem legalább is várja a további részeket. A végső megoldásomra* amúgy sem passzolt az alaphang, mert ott is van ilyen maga-mély-magas-mély lépegetés, és az utolsó előtti hang egy....na ezt tuti elbaszom C#, ami mellett olyan hatása van a D-nek, mintha ugyanarra a hangra lépnék, ahol előbb voltam.
-------------------------
* ezt a labdát csapja le más.
Köszönöm!
A 0:37-es rész egy teljesen egyszerű Dm arpeggio első 6 hangja (mivel az alap fél hanggal lentebb van a normál hangolástól - ahogy a gitárom is -, azért mondok itt most Dm-t). Mellette pedig egy F arpeggio szólal meg, mint szimpla felső terc. Az arpeggio utáni lépkedés meg egyszerű skálahangokból áll, csak nem egymás után játszva, hanem terc hangközzel.
Ma a Les Paul Standard-on nyomultam, nagyon benne van ebben a hangszerben a rock. Ezzel nem illik hangszobrászkodni, úgyhogy megtéptem, mint a titk... (na inkább nézzük a szólót!)
Andy Timmons és Reb Beach - a lehető legjobb inspirációk
Jól hangzik az elméleti és akkordmenetes irány, ezek nagyon sok új lehetőséget megnyitnak, ahogy írod is. Ha készítesz majd mostanában új felvételeket, akkor mutasd meg nekünk mindenképpen! Az sem baj, ha csak rövid kezdeményekről van szó.