Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Pyra: milyen kint az idő, és van-e most gitár a közeledben?
Danone: a mostanában alkotott riffjeid közül egyet megmutatsz nekünk?
Viktor: az együttes háza táján milyen fejlemények vannak? Nyáron felléptek valahol, vagy most szünet van?
Concrete: írtál mostanában új számot/számkezdeményt? A Headspace nevű együttest ismered?
Szgabor: hogy állsz a vizsgaidőszakkal?
Ákos: ha teljesen kész az anyag, akkor mik a terveid vele, hol és hogyan fogod terjeszteni?
Tibbe: vannak most új tervek együttes-fronton és saját zenékkel?
db: a Howe-szám elkészült közben?
henri: Hogyan haladsz a kisujj gördülékeny bevetésével mostanában?
Metalmolekula: a következő 1-2 héten miket fogsz alkotni?
leslie1000: Megvan még a Charvel?
vEgGg: Hogy állsz a vizsgákkal? Végül neveztél Miki versenyére? Nyáron mik a tervek a zenéléssel, mennyi időd lesz? Sikerült pár nyári fesztiválra bejutnotok?
Stratooo: Milyen visszahangok érkeztek a videokliped kapcsán?
dcsabi: Mi most a legnagyobb/legérdekesebb zenei feladat, amin most épp dolgozol?
CsillagPatrik: Mostanában miket gyakoroltál? Lazább már kicsit a munkahelyi beosztás?
biciklipumpa: Most a szóbelidre kellene készülnöd, hogyhogy mégis olvasod ezt? Kitartás, még két hét és túlleszel rajta!
Szerintem ne várj a Sfogli-gitárra a teljes gőzzel való zenéléssel. Az utóbbi évek egyik nagy tapasztalata számomra (és a mostani hetek is megerősítették ezt), hogy mindent csak MOST érdemes elkezdeni. Sok időt nyersz azzal, ha így teszel, saját tapasztalat.
Úgyhogy kíváncsi lennék a saját zenédre. A gépre gyorsan fel kell dobálni a drivereket, és mehet is a dolog
Köszönöm kérdésed! Erősen gondolkozom egy ilyen számon, van is egy egyenlőre gyenge jelű koncepció az agyamban, de lusta vagyok energiát szakítani rá, állandóan arra gondolok, hogyha meglesz az a rózsaszínliláscsíkosundormány, akkor nekiállok zenélni, mitöbb zenekarban játszani -ez is egy terv-, szinte semmit sem zenéltem az utóbbi időben, mióta újratelepítettem a gépem se a podhoz való driverek, se a cubase nincs fönt
a topicot napi szinten nyomon követtem, csak a zeneelméleti részekhez nem igazán tudtam hozzászólni :))
A másodállás beindítása is furcsaképp alvó módban van, az a baj a figyelmemet egyszerre csak egy dolog köti le általában, és mindent arra összpontosítok, az energiáimat le tudom vezetni edzéseken, sok zenét hallgatok, hogy ne essek ki, de minden nap a "lila ruhás nő" lebeg a lelki szemeim előtt
Mostanában hogy megy a zenélés? Már jó pár hete nem készült új felvétel. Lassan itt lenne az ideje egy teljes (4-5 perces) saját szám készítésének. Ez mindig lendületet ad, ha kicsit átmenetileg csökkent a motiváció.
Elkezdtél már dolgozni a frissen megszerzett bizonyítvánnyal?
Ja, ma rám akartak tukmálni egy olyan rózsaszín-lilás csíkos gitárt. Hogy fogadjam el, csak úgy. Valami Prestige, nem t'om pontosan. Valami furcsa neve volt... RG something... RG870 QMZ HVV talán? Már nem emléxem, elhajtottam a céget, Ibanez vagy mi vót. Épp aludtam, állítólag Japánból... mennyenekmá' az időeltolódásukkal is.
Köszi szépen ezekre rábukkantam már én is.
Ami első blikkre eljátszhatónak tűnik az én tudásommal, az a Time Traveller, Coming Home, Over my Head, Into the sunset, hátha egyszer valaki csinál ezekből backinget.
Jó lett az alap, kellemes H-dór történet, van húzása, kedvet csinál a szólózásra. (Olyannyira, hogy ha megosztod az alapot itt, akkor szívesen játszanék rá:)
A szellős kezdés teljesen jó volt, a stílushoz is illett, és hagytál teret a későbbi kibontásra. A szóló első felében egyébként pengettél ujjal is? Néha úgy hangzott, mint a Guthrie-féle hüvelykujj+középső ujj kombó (miközben a mutatóujj fogja a pengetőt).
Én a 0:07-0:14 közötti körben még a nyitókör témáiból vittem volna tovább valamit (vagy a dallamot, vagy a ritmus egy részét). Önmagában szép kör volt, de a szóló egésze szempontjából jobb lett volna valami motívum-ismétlés.
A kedvenc részem 0:14-nél volt, nagyon finom ez a lemenetel, és technikai szempontból is jól sikerült. A ritmusa is kimondottan erős ennek a futamnak, kíváncsivá teszi a hallgatót, hogy mi jön ezután.
A 0:17-től induló gyors rész technikailag rendben van (a vége felé a karozás hangmagasságai voltak kicsit pontatlanok), viszont a szóló második felében a személyiséged, a konkrét mondanivalód kevésbé jött ki, bár kellemes volt így is hallgatni ezt a részt. A tizenhatodos részeknél érdemes lenne pár nagyobb hangközt is bedobni a futam közepe táján.
A keverésről annyit, hogy a szóló kicsit túl hangos volt az alaphoz képest.
Ha lesznek további alkotások, akkor jöhetnek majd máskor is ide a topikba, mert összességében továbbra is ígéretes, ahogy haladsz. Az első szólódat legalább másfél éve linkelted be, és azóta folyamatos a fejlődés, beleértve a gitárversenyes szólódat is. Kíváncsi vagyok a folytatásra.
Na hát ezt tanultam meg tegnap :D Nagyon jó játszani :D az arpeggiot is megtanultam 1-2 év múlva talán rendes tempón is menni fog :) meg a szóló is hasonlóképpen :D Egyébiránt nincs ötlete valakinek honnan tudnék szerezni malmsteen- bt-ket. 1-2 db van youtube-on de azokra inkább csak szólózni lehet. Például ennek a számnak is jól jönne a bt-ja.:)
Helló!
A gitárszóló nekem tetszik, az alap téma sem rossz, a dob viszont funny...
A feltöltés sokat ronthatott a hangminőségen, egy jó dobtémával teljesen rendben lenne szerintem.
A hétfokú skálák esetén egy hang csak egyféle formában szerepelhet, azaz valóban nem lehet Eb és E is azonos skálán belül. Az viszont néha simán előfordul a melodikus moll modális skáláinál, hogy # és b is van, például a C-domináns lídben: C D E F# G A Bb C. (A "sima" modálisoknál viszont csak # vagy csak b lehet, a kettő nem keveredik azonos skálán belül.)
Na szóval az előző linket kijelölve Megnézhetitek hogy kábé ilyen koptatót akarok a(z) (leendő) Ibimre :) Én a PainMaestro ezt találtam ki hogy vizuálisan is átélhessem a zöld-fekete szín kombinációját. Ettől máris egyedibb darab lett a (leendő) gitárom B|
Amúgy ez egy Ibanez RG350EXZ BK (meg ha már zöld koptató akkor BKG :D) És ha már ennyire péntek van és kivételesen itthon készülök (előpihenést tartok) a jövő héttől kezdődő rengeteg bulira :D Akkor:
Húha.
A-Bb egy kis szekundt, Bb-C nagy, C-D# egy kis terc,D#-E egy kis szekund, E-G kis terc. Úgyhogy ez egy A-ról indított fél-egész, csak hiányzik belőle a C# meg az F.
Amúgy az fontosabb ha leírogatok hangokat, hogy egy hang ne szerepeljen (módosítva) többször (mint ahogy először írtam hogy Eb meg E), vagy hogy csak b-k vagy csak #eket írjak?
Ezt a fogást még nem láttam:D deee tényleg sokkal praktikusabb :D az eredetit is letudom fogni csak nem tudok vele mit kezdeni :D még egy olyan elvetemült fogást találtam ki rá ami némileg "humánosabb" hogy:
--x---
--10--
--7--
--8--
--7--
--8--
és a 7-7 bundokat egy 'barré szerűséggel fogjuk :) dee amit Te írtál az a legjobb :D!
Tehát azt mondod, hogy fognom kéne az adott akkord alaphangjára ha moll akkor a moll hangsort, ha dúr akkor a dúr hangsort, és azoknál a részeknél mik eltérnek ettől, akkor módosítgatni?
pl A-Bb-C-Eb-E-G akkordom van. Akkor megnézem az A dúr skálát: A-B-C#-D-E-F#-G#
Ebből nincs benne a C# tehát nem dúr. Megnézem az A moll skálát: A-B-C-D-E-F-G
C - stimmel, E- stimmel tehát moll. Van egy G ami a moll sákálában van tehát eddig Am7. Eb benne van ami megfelel egy D#nek tehát egy egy 11. (4.) fok csak felemelve ezért idáig Am7add#11 (?). Megnézzük van még egy Bb ami a B csak leszállítva. Innen jön az Am7b9#11 (?).
Valahogy így?
Egy gyors kérdésem lenne ezzel kapcsolatban. Ha akkordokat akarok lejegyezni, akkor Addig az teljesen értem, hogy hogyan jelölök dúr, moll meg sus akkordokat esetleg módosított 5. fokkal. A 7 fok jegyzése is megy (major = nagy szeptim, moll=kis szeptim, dúr hármas hangzat+ kis szeptim az meg a domináns). Viszont ha 9., 11. vgay 13. fokot rakok bele akkor honnan kéne eldöntenem, hogy ez a fok b9, 9 vagy #9?
Ehh :D Ezt én is ismertem :D Amúgy a Jazz-akkordokról eszembe jutott, valaki próbált már meg lefogni C13-as akkordot:D? ::
e ---5----
h ---3----
g ---3----
d ---2----
a ---3----
e ---x----
(Tehát akkor 4 db triolával, azaz 12 db 12-es bunddal indulna, így értettem a plusz egy triolát az elejére. És akkor a páros számú pengetés miatt lefelé mehet az E-húr 13.)
Megnéztem a futamot, ez YJM egyik kedvenc futama, E-spanyol fríg és A-harmonikus moll is egyben (attól függően, hogy a kísérő akkord E vagy A tonalitású).
A TAB-ban a szabályos skála van, viszont ennek két hátránya van:
1) a G-húron levő 13-10-9 miatt nagyon nehéz eljátszani pont így
2) Yngwie sem így játssza
Próbáld ki úgy, hogy a H-húron a 13-12-10 után (a videón 5:19-nél a 2. sor legeleje) csússzál tovább 9-re (pengetés nélkül). Így a G-húr 13. bundot nem kell majd játszani, mert a H-húr 9. bunddal már megszólalt ez a hang.
Utána G-húr 10-9, a többi pedig a videós TAB-on jelölt módon.
És az emelkedő szakaszban is ugyanígy a H-húr 9. bundon át kell menni, csúszással, ezúttal felfelé 10-re.
Pengetésileg:
- a sok 12 a legelején váltott pengetés, lefele kezdéssel
- E-húr 13-12-10: felfelé az első hangot, utána két pull-off
- H-húr 13-12-10-->9: lefelé az első hangot, utána két pull-off és egy csúszás
- utána szabályos váltott pengetés a G-húrtól kezdve, lefelé kezdéssel
Visszafelé ugyanez, és a H-húr 9-nél (lefelé pengetés) indul a legato: csúszás 10-re, hammer 12, hammer 13, és lefelé pengetve E-10, hammer 12, hammer 13.
Megjegyzés: gyakorlási szempontból jobb lenne, ha már az ütem elején kezdenéd a 12-12-12 triolákat. Így eggyel több triola lesz, és ennek köszönhetően így változik meg a pengetési séma:
- a sok 12 a legelején váltott pengetés, lefele kezdéssel
- E-húr 13-12-10: lefelé az első hangot, utána két pull-off
- H-húr 13-12-10-->9: lefelé az első hangot, utána két pull-off és egy csúszás
- utána szabályos váltott pengetés a G-húrtól kezdve, lefelé kezdéssel
Visszafelé ugyanez, és a H-húr 9-nél (lefelé pengetés) indul a legato: csúszás 10-re, hammer 12, hammer 13, és lefelé pengetve E-10, hammer 12, hammer 13.
Mint látod, így már az odaút-visszaút is szimmetrikus lesz.
Az alábbi videóban van 5:19-nél a tab, én azt a részt próbálgatom ami a 10. fekvésben van (E1 húr 13 - A5 húr 12, oda-vissza, váltott pengetéssel. Lehet nem ezzel kellene kezdenem?
link 5:19
Szokatlan riffek - hibrid pengetés és "majdnem-jazz" akkordok
Ma egy riffet nézünk meg, amelyekben a sima blues jellegű alaptémát ravasz kromatikus átkötések, és a sorok végére bejátszott dúr kilences akkordok színesítik. A riff az „All Night Pass” című számomból származik. Ezúton is köszönetet mondok Sergey Boykov billentyűsnek a csodálatos billentyűszólókért (4:53 és 5:17).
Mint hallható, tulajdonképpen sima E-blues jellegű világ indul itt. Egy felütés után a mellékelt TAB 2. ütemében indul a főtéma, sok üres E húrral, és a tipikus bluesos fokokkal: kis szeptim, és szűkített kvint (más néven blues-hang). A tercek közül ezúttal a kis terc szerepel. A 3. ütem végén található az első kromatikus átkötés, amelynek érdekessége, hogy legato-futam végén az ütem legutolsó hangját, az üres E húrt már ismét pengetni kell, mivel a felütésre hangsúlyt kell tenni.
A 2-3. ütem variációja zajlik a 4-5. ütemekben. Megint előkerül a főtéma, de ezúttal már jóval hamarabb, az 5. ütem elején indul a kromatika. A legato-futam ezúttal a nagy szeptimtől (D#) indul, majd a kis szextnél (C) visszafordul. Tehát két olyan fok körül forog ez a szakasz, amelyek kimondottan nem a blues stílusról jutnának eszünkbe. Persze röviden szólnak ezek a hangok, tehát nyugodtan elfértek itt.
Ami a pengetést illeti, a páros ütemekben az A-húron levő D hangot (5. bund) hibrid pengetéssel pengettem. A következő hetekben sok szó esik majd a hibrid pengetés nehezebb eseteiről is, úgyhogy aki még keveset használja a pengető mellett a jobb kéz 2. ujját, az ezzel az egyszerű, kétütemenként bekövetkező mozdulattal tudja „bejáratni” ezt a technikát.
Az 5. ütem közepétől egy rejtettebb kromatika indul a kis terctől (G), mivel két hang után az üres E húr közbeszól, és csak ezután folytatódik a kromatikus menet. Ezáltal kevésbé kiszámítható és kevésbé ’tipikus kromatikus’ a hangzás. Az 5. ütem végén megjelenő D#9 akkord pedig a feszültség-feloldás kontraszt érdekében jelenik meg - egy teljesen váratlan akkord, hiszen mind a jellege, mind az alaphangja eltér attól, amit egy E-blues kör végére tennénk. A dúr kilences még nem számít kimondottan jazz akkordnak, de az összetettebb akkordok (dúr13, dúr7#5#9, stb.) is ugyanígy használhatók, mint most a D#9.
A 6-7-8-9. ütemben újabb variációk jelennek meg. A 6-7. ütem a 2-3. ütem párja, a 8-9. ütem pedig a 4-5. ütemet variálja. A 9. ütemben egy újabb példát láthatunk a rejtett kromatikára: a korábban is említett C hangtól ezúttal lefelé halad tovább a kromatikus menet (érdemes megfigyelni a D#-től A#-ig tartó kromatikus rész ritmikai megtörését: a lefelé tartó menet félúton lelassul). Utána a vastag E-húron a F# és a G hang jelenik meg, és ezt követi egy G#-dúr és egy A-dúr akkord, azaz a kromatikus menet két hang után akkordszerűvé válik, de így is egyértelműen tartja a F#-G-G#-A kromatikát. Az ütemet lezáró C#9-D9 lépés is félhanglépés, és ezúttal D# helyett D alaphangon záródik a zenei sor.
A riff kottája:
A zene még egyszer (a riff 0:47-nél indul, és a szám első perceiben állandóan szerepel):
Nehéz mindkét technikát (alternate & economy) egyformán stabilan begyakorolni, mert a mozdulatok alapegységeinek a szintjén térnek el, azaz gyökeresen ellentmondanak egymásnak. Jeff Loomis például mindkettőt nagyon tudja, de persze a váltott pengetést használja sokkal többet. És szinte minden gitáros (kivéve a kimondottan economy arcokat, Frank Gambale, stb.) a váltott pengetést használja sokkal gyakrabban.
Ráadásul a váltott pengetés mellé a sweep, és az egyéb mókák (Hutchings-féle 2 le, 1 fel, stb.) is természetes módon csatlakoztatható, az economy mellé sokkal nehezebben.
Iszonyat sok economyt tolok én is, sajnos módszeresen meg is öltem vele az alternate pikinget, gyors futamoknál egyáltalán nem hátrány, de amikor nem lineárisan közlekedik gyorsan az ember fel-le, akkor előjön, a Morning Start kellett tanulnom, na ott a versszak részekkel szenvedés volt ezerrel. Most kezdtem el a mester vezetésével, tanácsára ezzel is megint foglalkozni, bár így is van itt minden economy, alternate, meg ilyen 3 húros minisweepeket is berakok néha :D:D:D:D
A szinkronizáció hibáit metronómmal lehet megoldani, örömmel olvastam hogy Metalicon milyen jól összefoglalta a módszer lényegét #21809-nél. Tehát nagyon le kell lassítani a futamot, és onnantól kis lépésenként tudsz haladni a tempóval.
A lelassítás abban is segít, hogy megvizsgáld a húrváltások helyes pengetési irányait. Azt figyeltem meg, hogy sok gitárosnál csúszik be egy-egy önkéntelen economy picking mozdulat, azaz húrváltásnál akkor is a váltás irányába pengetnek, ha az előző pengetés is ugyanarra ment.
Ha megírod, hogy melyik Yngwie-futamról van szó, akkor konkrét tippet is tudok adni, a Malmsteen-futamok eljátszásában sok tapasztalatom van.
Helló Tamás!
A napi fél óra az megvan, csak nem célirányos. Általában mindig valami riffen molyolok. Elméletet nagyon nem vágom. Van egy YJM futam, asszem melódikus moll, amit ha gyorsan próbálok játszani, akkor szinkronhiba jelentkezik. Mivel lenne érdemes kezdeni?
Nagyon kellemes témák ezek, jó kis fülbemászások vannak itt, a Metallica régi korszakának világa is megjelenik. Úgyhogy Kirk jó választás lesz a szólókhoz:)
Heti szinten hány óra gitározás van mostanában. Ha napi 30 perc akad, akkor azzal már hétről hétre szépen lehet haladni, addig is amíg nem lesz több időd.
Sziasztok!
Már régen írtam a topikba, azért minden nap átfutom.
Kevés időm jut gitározásra, de ezt a régi ötletemet fel kellett játszanom. Ez egy vázlat csak, jó pontatlan...
Sajnos a szólózással sem haladok, a saját zenéimre Kirk bácsi figuráit bírnám elképzelni.
A régi-új téma
Köszönöm szépen :) Igen, a gitárszólóim finoman fogalmazva hagynak némi kivetni valót maguk után, úgyhogy a következő demón/EP-n (sőt, egészen addig amíg meg nem tanulok kicsit emberibb szinten gitározni) már egy ügyes szólista fogja alkotni a szólókat - hogy ki, azt még magam sem tudom biztosan :)
Nem a zeneisége alatt értettem azt, amit írtam. Tehát nem azért nem lehet érteni, mert Lukács rosszul énekel (ezt mindenki döntse el maga), hanem azért, mert egyszerűen szar a minősége.:)
Gabi mielőtt bárkit megbántanék én, meg gondolom más is a zenének egy komolyabb képviselőjének az élő felvételére gondoltunk.Ahol pl gitárszóló, ének, stb.. van abban az értelemben,mint amiben mi gondolkodunk a zenéről.Természetesen a T.Cs nagyságát ami a tömegvonzást illeti, nem lehet megkérdőjelezni.