Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Helló Tamás!
A napi fél óra az megvan, csak nem célirányos. Általában mindig valami riffen molyolok. Elméletet nagyon nem vágom. Van egy YJM futam, asszem melódikus moll, amit ha gyorsan próbálok játszani, akkor szinkronhiba jelentkezik. Mivel lenne érdemes kezdeni?
Nagyon kellemes témák ezek, jó kis fülbemászások vannak itt, a Metallica régi korszakának világa is megjelenik. Úgyhogy Kirk jó választás lesz a szólókhoz:)
Heti szinten hány óra gitározás van mostanában. Ha napi 30 perc akad, akkor azzal már hétről hétre szépen lehet haladni, addig is amíg nem lesz több időd.
Sziasztok!
Már régen írtam a topikba, azért minden nap átfutom.
Kevés időm jut gitározásra, de ezt a régi ötletemet fel kellett játszanom. Ez egy vázlat csak, jó pontatlan...
Sajnos a szólózással sem haladok, a saját zenéimre Kirk bácsi figuráit bírnám elképzelni.
A régi-új téma
Köszönöm szépen :) Igen, a gitárszólóim finoman fogalmazva hagynak némi kivetni valót maguk után, úgyhogy a következő demón/EP-n (sőt, egészen addig amíg meg nem tanulok kicsit emberibb szinten gitározni) már egy ügyes szólista fogja alkotni a szólókat - hogy ki, azt még magam sem tudom biztosan :)
Nem a zeneisége alatt értettem azt, amit írtam. Tehát nem azért nem lehet érteni, mert Lukács rosszul énekel (ezt mindenki döntse el maga), hanem azért, mert egyszerűen szar a minősége.:)
Gabi mielőtt bárkit megbántanék én, meg gondolom más is a zenének egy komolyabb képviselőjének az élő felvételére gondoltunk.Ahol pl gitárszóló, ének, stb.. van abban az értelemben,mint amiben mi gondolkodunk a zenéről.Természetesen a T.Cs nagyságát ami a tömegvonzást illeti, nem lehet megkérdőjelezni.
Együttesemben felmerült a probléma, hogyan lehetne valamilyen nem túl "kiszámítható" módon áttérni zúzásból lassú részbe (főként szűkített akkordokon lovagló zúzásból menne át egy mollos jazz részbe). Annál nem tudtunk jobbat kitalálni, hogy az utolsó akkordot kitartjuk, a dob marad, kicsit finomodik, végül belekezd az egyik gitár a jazz részbe, miközben a másik gitár letekeri magát. Azt is kipróbáltuk hogy véget ér a zúzás, és rögtön jön a jazz, de nagyon bugyután vette ki magát.*
Valakinek van valamilyen ötlete, amit érdemes kipróbálni, vagy legalább elindulni rajta?
*Olyasmivel próbálkoztunk mint ennek a számban pl 0:50-nél vagy 1:20nál.
http://www.youtube.com/watch?v=rSmAacEpt-Y
Egész jó, gratula! Amiket eddig hallottam Guthrie-től, számomra ez a kedvenc nótája és hát lássuk be, ez már eléggé a csúcs, nem is véletlen, hogy szerintem a Földön kevés ember van, aki ezt jól le tudja tolni.
Ami a játékodban kicsit fura volt, hogy sok durva dolgot tök jól megcsinálsz, de a tappinges rész mégis olyan sutácska (eleve kihagyod a kezdőhangot, emiatt eggyel kevesebb hangot kell beosztani az ütemre, feltételezem ebből jön az elcsúszás). Én ugyan nem ismerem a szólót és nem is biztos, hogy így el tudnám játszani, de ezek szerint az a tappinges rész ennyire nehéz?
Azt hiszem a tökéletes felvételhez a marha sok zenekari játék vezet. Nem tudom simán csak instrum szóló gyakorlásával el lehet-e érni, hogy közel hibátlanul játsszunk...? Ahogy mondod, az egészet elviszi, hogy nem a zenére koncentrálsz.
Hááát. Ha így tudnék amatőrködni :D... Amúgy meghallgatnám ezt ilyen YJM-es fenderes tiszta kattogós shred-hangszínnel :D A tökéletest inkább strukturális felépítésre mondtam. Meg néhány hiba bőven belefér, mert tudom hogy felvétel közben a primitív emberi agyunk nagyon könnyen átáll és nem a zenére hanem a hibátlan- játékra koncentrál. /hogy rohadna meg :D/
Hát igen,én se szórakoznék vele valószínű ha meglennének a feltételek itthon.Már csak az idő miatt+az ujjaim miatt is.Lehet,hogy nem is olyan sok minden kell hozzá Tomi?
A linken az oldal alján találhatod a régebbi anyagok listáját.
Az anyagok tartalomjegyzéke:
- Gitárlecke: Gitárszóló az egymillió dolláros akkordmenetre
- Gitárlecke: Classic rock gitárszóló felépítése - modern felhangokkal
- Gitárlecke: Az ismétlődő motívumok fő típusai
- Gitárlecke: Hogyan készítsünk teljes instrumentális gitár-számot?
- Gitárlecke: Tájékozódás a gitár nyakán
- Gitárlecke: Hibrid pengetés, tapping, sweep picking és legato
- Gitárlecke: Matek metál
- Gitárlecke: Metál riffek többféle skálából összegyúrva
- Gitárlecke: Így készíthetsz egyszerű ismétlésekkel hatásos gitárszólót
- Gitárlecke: Hangnemi erőszak
- Gitárlecke: Slágerrecept - szétdobált kromatika, megkevert belső ritmusokkal
- Gitárlecke: Vámpír blues
- Gitárlecke: 2 hang 22 másodpercen át
- Gitárlecke: Filmforgatás gitarral
- Gitárlecke: Gitárszóló felépítése majonézzel
- Gitárlecke: A lokriszi sáskák támadása - ritmusgyakorlat
- Gitárlecke: Zene és pálinka - a fokok fontosak
- Gitárlecke: Kontrasztok alkalmazása a gitárszólóban
- Gitárlecke: Hogyan tehetjük érdekessé a gyors futamokat?
- Gitárlecke: Minden idők egyik legjobb gitárszólója
- Gitárlecke: Motívum-töredék és sárkány-tetoválás
- Gitárlecke: Szabadon szárnyaló szólók
- Gitárlecke: Tudnak-e a rénszarvasok gitározni?
- Gitárlecke: Az egyenes arpeggiók támadása
- Gitárlecke: Tudatos rock´n roll
- Gitárlecke: Joe Satrucci vagy inkább John Petriani?
- Gitárlecke: Mitől érdekes egy gitárszóló?
- Gitárlecke: Marco Sfogli-szólórészlet a "Petrucci Style" videóból
A 29 anyagból elsőként ezt a hármat javaslom:
Mitől érdekes egy gitárszóló?
Tudatos rock´n roll (ebben van bőven zeneelmélet is)
Az egyenes arpeggiók támadása
Engem annak idején az 'nyugtatott' meg, hogy Andy James egyik Jam Track Central-os videójában is utólag sminkeltek 1-2 hangot, és Andy írta is egy kommentben, hogy ez volt a legjobb verzió, és 1-2 hang miatt nem akarták eldobni.
A Te segítséged nélkül nem jutottam volna el eddig sem. Most úgy érzem, hogy valamit megint tanultam a tanácsaidból és ebből a leckéből. Elolvastam a szólód elemzését és nagyon tetszik az a részletesség amit látsz a szólódban és az külön tiszteletreméltó, hogy ezt közre is adod. Nagyon sokat tanultam az írásból, hogy hogyan is kéne kinéznie egy nem unalmas szólónak. Eddig fogalmam sem volt, hogy hogyan oldjak meg egy szólót és hogy hogyan is kéne kinéznie. Most már legalább fogalmam van róla :).
A videós teljes számok is élőben lettek felvéve, a Conversion esetén a lassú szakasznál el is tértem az album-verziótól. A Conversion elsőre fel lett véve, pedig ezt gondoltam a legkomplexebbnek. A másik két számnál (Zenith, Tight Squeeze) több nekifutás volt, ha valami nem jött össze akkor leállítottam a kamerát és a Cubase-t, és kezdtem elölről:)
Utólag csak 1-2 hang lett kicsit tisztítva, amúgy live mindegyik.
A többi videó is így szokott készülni, de ott könnyebb, mert a többség teljes improvizáció.
A legnehezebb az Andy James cover videó volt, azt teljesen meg kellett tanulni, ott a 4. vagy 5. nekifutás került "adásba" végül.
A sima hangfelvételeknél változó: van amikor teljesen improvizáció, van amikor több szeletből rakom össze. A videók élőben mennek, ott maximum az fordulhat néha előt, hogy egy-egy nem tökéletes hangot módosítok utólag.
Köszi, azért is raktam bele a közepétől a tekerést, mert ha már "Waves of Shred"...
A hosszú legatozás után van egy kicsit összemosott rész, amikor a mélyebb hangok felül indulok a magasak felé, azt ennél tisztábban, ennél a hangszínnél most nem tudtam megcsinálni.
Amúgy dehogy tökéletes, sőt. És ezt nem csak szerénységből mondom, de azért egy ilyet ne tartsunk tökéletesnek. Amatőr szinten nevezhetjük jónak.
az egész úgy ahogy van tökéletes. Az eleje dallamos utána jön a darálás /azon is befostam/:D/ a lezárás meg nagyon macsós :D! Grat :)!!!!!!!!!!
Viszont volt egy techinkásabb rész ahol nem lehetett igazán kihallani a darálást, nemtudom hogy hangszín miatt ennyire folyós, de ettől függetlenül jó:)
Köszönöm, de mondjuk az a rész eléggé adta magát, hiszen az alap is hasonló a szinti miatt, mint amit pötyögtem rá, ráadásul az technikailag sem egy 10-es szint.
A többi rész igazából eddig a tappinges részig bezárólag volt meg, a többit a betegségem miatt nem volt időm jobban kidolgozni/begyakorolni, szóval a tapping utáni rész kb 1 nap eredménye.
Tudom hülye kérdés, de nálad a felvételek, amiket pl mostanában is linkeltél, az one take, vagy editált? Már, ha nem szakmai titok.
Ez evidens, hogy ha a hanganyag kaki, akkor imitálhatsz bármit is.
Én egyébként csak, azért jegyeztem meg, mert szurkolnék egy top50, top30 helyezésért a topikból bárkinek, de ha van benne hiba, akkor sztem tök mindegy milyen jó a szóló, akkor esélytelen.
Annak én sem látom értelmét, hogy 125 részből kötögesse össze az ember, de ha bedöglik egy vibrato, bezsizseg a húr, vagy megszólal, akkor az javítandó.
De ez megint csak az én véleményem
A 0:55-ös refrén-téma tetszett a legjobban, itt éreztem leginkább, hogy egységben van a dallam, az ötlet és a technika, egymást erősítették.
Szerintem jól teszed, hogy one take és live, mert ezzel a koncentrálóképesség és az "I know I can pull it off always on the spot" feeling gyorsan és hatásosan erősödik.
A 8 akkord közül melyiknél kell majd külön figyelni?
C#m H G#m F# - C#m H G#m A
A kérdés arra vonatkozik, hogy valamelyik akkord tartalmaz egy olyan hangot is, amely nincs benne a C#-moll hangnemben. Nézd meg ezeket az akkordokat, kíváncsi vagyok, hogy megtalálod-e a kakukktojást.
Igen, ez a módszer teljesen jó. Vagy ennek változata: a zenére rájátszod az adott alaphanghoz viszonyított kis tercet, utána pedig a nagy tercet. Ha a kis terc szól jól, akkor moll jellegű az akkord, ha a nagy terc szól jól, akkor pedig dúr jellegű az akkord.
Ha megjátszod,hogy élőben játszol,akkor is egyszer tökéletesen fel kell játszani,kivéve,ha van kötésre lehetőséged.Ahogy stúdióban megy, a szólót vagy a számot eljátssza a gitáros vagy 10x és a keverőssel együtt összekötözgetik.Egyébként ez időspórolás.Az ember számára ha képességeihez képest nehéz szólót ír,ami 30-ból egyszer ha sikerül jól feljátszani akkor ez hasznos.Nekem itthon a kamera együtt veszi a hangot,sok lehetőségem nincs.Lehet,hogy lenne,csak nem foglalkozok vele.Játszom 100000x és egyszer majd csak sikerül.
Akkor a te szólóid élőbben, lélegzőbben hatnak. Ezt egy imitáló gitáros sohasem fogja elérni, vagy csak nagyon-nagyon nehezen.
Ami hátrány az egyik oldalon, az előny a másikon.:)
Bármelyik versenyt megnézed, mivel igazából csak a reklám a lényeg, az, hogy ki a legjobb (több díjazott esetén legjobbak), az másodlagos, ezért nem is fektetnek rá nagy hangsúlyt. Nem azért nevezek én sem, hogy nyerjek, a youtube-huszár gitárosok ellen amúgy is vajmi kevés esélyünk van. Alkotni és gyakorolni viszont jó, és ebbe a felvétel is beletartozik, mert nekem is be kell látnom, amikor a felvételre figyelek, kb 70%-on pörgök, ami édes kevés.
Összességében jó.Egyébként,ha még egyszer benevezek egy gitárversenyre,nem fogok vele sokat szopni,mert nincs értelme.Erről győzött meg a French-es verseny.Akik bekerültek az ötvenbe sokuknál 20 éves koromban jobban játszottam bőven.
A szóló maga jó, félreértesz.
Csak vannak benne pici hibák, mellényúlsz, picit hamisba nyújtod, megszólal húr, ilyesmi.
A live-os résznél azt mondtam, én nem játszanám 1take live!!!
Megírnám egyben eljátszhatónak a szólót, felvenném a hanganyagot, tökéletesre próbálnám polírozni és ha meg van a videóban már csak imitálnám a játékot unplugged. (a versenyzők 75%a ezt csinálja).
Furcsa, nekem pont, hogy jobbnak tűnik, mint amit eddig csináltam.
A live-os részt még annyira nem tudtam összerakni számomra értelmezhető mondattá, vagy csak szimplán nem értem mire gondolsz. A kiírásban ott volt, hogy nem lehet szerkeszteni, tehát - ahogy a többi versenynél is - egyhuzamban játszottam fel. Természetesen nem studio felvétel lett, nem is vagyok olyan jó, mint aki egyben studio minőségben tud játszani.
jó lett, de ebben sokkal több hiba van, mint az előzőekben, én nem tolnám live, nem látom értékesebbnek, mint egy felvett, majd imitált hibátlan produkciót.
Peace
Elkészültem a Waves of Shred verseny nevezésemmel, ímhol vala:
Figyelembe véve, hogy az utóbbi napokban itthon voltam a legjobbkor jött betegségem miatt, továbbá, hogy emiatt a szóló technikás részét ma raktam össze felvétel előtt és, hogy ez kb az 5. nekifutás, szerintem egész jó lett. Van benne egy-két nem 100%-ig tiszta megoldás, jelen erőmből most ennyi futotta, viszont furcsa, hogy szerintem még így is jobb, mint az eddigi felvételeim. Persze a saját alkotását az ember sosem tudja igazán objektíven nézni, ezért várom a véleményeket!
Igen a szólam tetejét figyeltem és arra összpontosítottam. Legközelebb megpróbálom a basszus hangokat is figyelni ahogy írtad. Köszönöm a jó tanácsokat, ezeket meg is fogadom.
Szerintem a hangnem C#m lesz bár ez olyan kétesélyes dolog szerintem mivel a G#m is nagy szerepet játszik az egész szólamban. De mivel írtad, hogy az első 6 akkordnál a basszusgitár C# hangot játszik, szerintem C#m lesz a hangnem.
Volna egy kérdésem: azt honnét tudom meg hogy az adott akkord moll vagy dúr lesz? Simán csak megállapítom a kezdő hangokat aztán fogom és kipróbálom dúrként és mollként is? Van amikor kihallom hogy az dúr vagy moll, de sokszor kísérletezem.
Jól megtaláltál néhány fontos hangot, a G# F# D# mindegyike fontos hang. Ha jól sejtem, az történt, hogy a szinti-szólam "tetejét", azaz a szólam legmagasabb hangjait fülelted, amely valóban ezt a három hangot érinti az első 3 ütemben.
Sokkal több segítség a basszust figyelni, mert ott nagyobb eséllyel hallod ki az adott akkord alaphangját. Egy magas szólam tetejére nem feltétlenül az alaphang kerül.
A másik jó módszer, hogy ne csak külön hangokat játsszál rá a lefülelés közben, hanem teljes akkordokat. Tippeld meg, hogy melyik akkordot sejted, és rájátszva kiderül, hogy jól sejtetted-e. Ha nem, akkor pedig keresni kell egy másikat.
A hallás utáni leszedéshez sok rutin kell, úgyhogy eleinte természetes, hogy nehéznek találod. Egyébként a szólam magas hangjait szépen leszedted, tehát kezdetnek ez már teljesen jó.
Leírom az akkordokat, játsszad rá az első 15 másodpercre, és hallani fogod, milyen szépen passzolnak:
C#m H G#m F# - C#m H G#m A
A 8 akkordból az első 6 esetében a basszusgitár végig C# hangot játszik, de így is fogod hallani, hogy a fenti akkordok odaillenek a megfelelő ütemekbe.
Na, és akkor most jön a feladat \m/
A fenti 8 akkordot keresd ki a ma belinkelt kvintkörből! Ha megvan, akkor nézd meg, hogy milyen előjegyzések jöttek ki, és a kijött számsornak mi a középértéke? Az lesz a hangnem.
Én ezeket a hangokat hallom ki az alapból: G# F# D# E D. Nem biztos hogy jól hallottam ki a hangokat, de eddig többre nem tudtam menni. De nem tudom hogy az akkordokat hogyan építsem fel. Tehát nem tudom azt, hogy moll vagy dúr akkord e lesz.
Mitől függ az, hogy az akkord/hang ebben az esetben # vagy b?
Igen, ha nem ismered a zenei alapot, akkor hallás után kell megtalálni az akkordokat. Vagy pedig a topikba kell belinkelni :D
A kvintkör és a kvartkör valóban egymásból indul ki, ahogy Csabi is írta.
A gyakorlati haszna most számunkra annyi, hogy logikusan elrendezve tartalmazza a hangnemek előjegyzéseit.
Szerencsére egyéb tennivaló nem is lesz a kvintkörrel, csak erre a hangnem-megállapításos trükkre fogjuk használni:)
Úgyhogy ne is törődj vele, csak arra koncentráljunk, ahogy most lépésről lépésre írom a hangnemi témát. Utánanézni veszélyes a zeneelméletnek, soha ne tedd :D Mindenféle netes oldalakon ellenőrizetlen, vagy félreérthetően leírt dolgokba lehet belefutni.
Köszönöm a leckét. Viszont volna egy kérdésem. Ha van egy alap aminek nem tudom az akkordjait akkor a hangnemét hogyan tudom megállapítani? Gondolom először az akkordokat kell megtalálnom ami hallás kérdése a többit pedig a kvintkörrel. De ha van egyéb módszer vagy valami ami jobb és hatásosabb akkor ne tartsd magadban :).
Annyit kérdeznék még hogy utánanéztem ennek a kvintkörnek és az egyik oldalon találtam olyant, hogy kvartkör. Gondolom ott kvart hangközök vannak így ha C-ről indulunk akkor C-F lesz az első hangköz. Amúgy ez a kvartkör ugyan úgy használható mint a kvintkör? Mi módosul hogyan lehet használni? Ez csak ilyen érdeklődés (kiterjesztett kérdés).
És akkor itt van egy konkrét példa is. Biciklipumpa és nagy.tamas.guitar figyelmét is kérem:)
Egyúttal arra kérem a zeneelméletben járatos kollégákat, hogy várjanak amíg Biciklipumpa és nagy.tamas.guitar feldolgozza ezt a módszert, tehát addig ne mondjunk nekik egyéb szempontokat. Sokféle módon lehet megközelíteni a hangnemi kérdéseket, de ez a módszer egyszerű és hatásos, mint a cián.
Biciklipumpa és nagy.tamas.guitar is távol lakik a hús-vér gitártanároktól, úgyhogy szeretnék most innen segíteni nekik egy virtuális gitárórával.
Tehát itt van ez a zenei alap, amelyet néhány éve készítettem.
A négy akkord: E-moll, D-dúr, E-moll, G-dúr.
Mint hallható, a gitár riff-szerűen játszik, sokféle díszítőhanggal, de a billentyűkkel kiegészítve egyértelműen kijön a négy akkord.
Ki is próbálhatjátok, ütemenként pengessétek meg az adott akkordokat a zenére.
És akkor a "Jonas-kvintkör" módszer jön ismét, ami az előbb is volt.
E-moll: a kvintkörön 1#-nél találjátok meg. (A zöld kisbetűs betűk a különféle mollok itt.)
D-dúr: 2#
E-moll: 1#
G-dúr: 1#
Tehát jól látszik, hogy 1# körül megy a dolog. A D-dúr nem zavaró, mert a D-dúr hármashangzat megy csak a kíséretben (D-F#-A hangok), és ez a három hang tökéletesen benne van az 1# hangkészletben, amely E F# G A H C D.
Tehát a hangkészletünk 1#. Ehhez az e-moll és a G-dúr hangnem tartozik (és persze a többi modális hangnem, de ez még várhat).
Kérdés: melyik akkor a hangnemünk?
Válasz: az e-moll, mivel egyrészt ezzel indul, másrészt többször is van ez az akkord, harmadrészt, hallatszik a mollos hangulat, negyedrészt a G-dúr akkord nincs kiemelve, tehát nem nevezhetjük el róla a zenét.
Biciklipumpa és nagy.tamas.guitar, ha van kérdés, írjatok!
Délután jön egy feladvány, amelyet már nektek kell megoldani, a többiek segítsége nélkül:)
Folytatás: Fm Bbm Db Ab (angolosan Bbm, magyar jelöléssel Bm, ezt sose feledjük...)
A legegyszerűbb módszer (Nagy Tamás is örülni fog neki ha olvassa) a következő:
Képzeletben vedd elő a kvintkört.
Na jó, a valóságban is:
Írd le egyesével, hogy az akkordmeneted alkotóelemeinek melyek az előjegyzései!
Fm Bbm Db Ab
4b 5b 5b 4b
Tehát látszik, hogy 4b - 5b körül van a tonális center. Ebből a 4b fog most győzni, mivel a nyitó akkord erősebb.
Ezt a módszert semmilyen zeneelméleti tankönyvben nem találod meg, de ez a legegyszerűbb. Ha nagyon progresszív és kaotikus az akkordmenet, akkor persze ez a módszer sem hoz eredményt, de populárisabb akkordmeneteknél ez a legegyszerűbb.
Szóval azzal a C# el problémáim vannak, ilyenkor az elmélet mit mond, át kéne váltanom ennél az akkrdnál mondjuk egy F frig skálára? Vagy csak kerüljem a F# hangot és maradjak Fm skálában. Igazából ez egy ákos számnak az akkord menete, és majd erre a számra kell hoznom egy improt. Gyorsan össze is ütöttem a menetét cubasébe gyakorlásnak, be is lineklem, h gyakorlatba is hallhassátok :D
Köszönöm a kimerítő választ! A zenei alap hangnemének megállapításáról írhatnál egypár sort ha megkérlek. Nagyon érthetőek az írásaid és itt talán érvényesül az a löket ami kell a továbbhaladásomhoz. Mindenesetre nagyon szépen köszönöm!
Elméletből nagyjából a hangközök, az akkordok és a dúr skálák vannak meg úgy ahogy. Azt tudom hogy mik a fokok de azt nem, hogy egy ilyen zenei környezetből hogyan tudom kiolvasni, de erre már Tamás válaszolt.
Az elméleti és gyakorlati leragadás oka, hogy nincsen a közelben egy normális tanár sem akitől tudnék venni órákat. Messzire utazni nem tudok viszont vannak online órák, de azok meg nem olyanok mint ha az ember ott ülne és személyesen tanulna. Elég szomorú vagyok, hogy a környéken nincsen egy tanár sem akitől tudnék tanulni. 1,5 éve tanulok gitározni, de eddig semmi olyant nem tudtam tanulni ami meglökne, hogy haladhassak tovább. Úgy érezem, hogy leragadtam egy pontban amin nem tudok túljutni.