Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Hú ez nagyon jó,nekem nagyon tetszik,szeretem ezt a stílust mind három szám nagyon jó ha elkészűl a lemez szólj légyszi szívesen veszek egyet.Gratulálok!Sok sikert a lemezhez!
Szia Imi! Köszönöm az érdeklődést, szépen regenerálódik, óvatos járkálás és edzés már megengedett. Egy metálfekete rögzítőcsizmát kaptam, hasonlóan néz ki, mint egy síbakancs. Pár hét múlva már rendesen is járhatok, és utána fokozatosan a sport is visszatérhet.
D-dúr világ körül mozog valóban, lídes beütésekkel. 0:30 táján inkább D-líd a hangnem, mert a G# (megemelt 4. fok) kiemelt szerepet játszik. Utána 1:00-nál is ott van a G# hang, a kíséretben is és a szólóban is, de ott már nincs kiemelt helyen, tehát a főtéma felfogható egy olyan D-dúr hangnemnek, ahol egy-két harmónia kisétál, aztán visszatér.
Egyébként G-dúr azért nem lehet a zenei alap hangneme, mert a dúr hangnemhez tartozó dúr hangulat (vidám, kerek, mint egy jóllakott napközis) nem jelenik meg. Az alap egy tipikus alap-rock hangulatot hoz, ami legtöbbször mollt jelent.
Még valami: G-dúr még azért sem lehetne, mert az alapban a G hang nincsen sokat szerepeltetve, és nincsen kiemelve sem. Tehát nem a G hangról szól a zene, ezért nem is nevezhetjük el a G hangról.
igen, annyi kiegészítéssel, hogy ez akkor igaz, ha a riff végig állandó, azaz egy harmóniát jár körbe. Riff esetén is kialakulhat egy teljes akkordmenet, ahol már akkordonként változik a hangulathoz szükséges referenciapont. Tehát nem ott húzom meg a határt, hogy "riff vagy akkordmenet", hanem ott, hogy "egy harmónia vagy több harmónia", függetlenül a stílustól.
Ha belegondolsz, logikus a dolog: a hangulat a pillanatról szól, és az adott pillanatban a fülünk elsősorban az aktuális akkordhoz viszonyítja a szóló aktuális hangját, nem pedig ahhoz az elvontabb fogalomhoz, hogy "a teljes akkordmenet hangneme E-moll"
jól értem, ha riffbe beszélünk akkor állandóak a fokok, viszont ha akkordmenetek vannak akkor akkordonként változnak a fokok? Nah ez új nekem :) Meg is lepődtem h nem G dúr hanem E moll a hangnem... Mondjuk nagyon nem nézegettem meg az akkordmenetet csak ezt hallottam hirtelen közelebbnek mikor rájátszottam gitárral. Ilyen fok fejtegetéses feladatokat még adhatsz nyugodtam :D úgy látszik még ezekből is lehet tanulni
A D hang tökéletes válasz, valóban D-vel indul a szóló. Viszont akkor lenne 1. fok (amely pont az alaphang), ha a zenei alap egy D-kvinttel, D-mollal vagy D-dúrral indulna.
Egy szóló bármely hangja esetén az adott fok meghatározásának lépései:
1. A szóló hangjának megállapítása (ez szépen meg is volt most)
2. Meg kell nézni, mi a zenei alap hangneme (ha szeretnéd, akkor erről majd írok külön is)
3. Ha a zenei alap egy "one chord vamp" jellegű alap, azaz egyféle akkord vagy rövid riff ismétlődik, akkor a szólónak minden pontján ehhez az egy akkordhoz kell mérni a fokot. Például ha az alapban végig egy A-mollt játszanak (tetszőleges ritmussal, díszítésekkel), akkor az A hang lesz az 1. fok. És ha szóló épp egy D hangot emel ki, akkor a szóló a 4. fokot hozza be, hiszen A-H-C-D, azaz a D a negyedik hang a skálában.
4. Ha a zenei alap nem csak egyetlen rövid groove, hanem teljes akkordmenetet tartalmaz (mint ez a Low Rider alap is, amire most játszottam), akkor is meg lehet határozni a zenei alap hangnemét, de a szóló bármely hangjának a hangulata attól függ, hogy épp melyik akkordra játszod.
Például a Low Rider alap E-mollban van, de a nyitó akkord egy C-dúr. Ezért szóló legelején a C hang lesz a fül számára a referenciapont. Ezért az általad megállapított szólókezdés, a D hang egy 2. fokot jelent (C-D, második hang C-től számolva). És a 2. fok hangulata érvényesül.
Haladó szinten már fontos lesz, hogy mindig eleve a fokot célozd meg szólózás közben, mert a zenélés az hangulatfestés és történetmesélés. Ezért fejben le kell futtatni ezt a fenti logikai lépéssort, és akkor mindig olyan hangulatot hozol létre, amilyet szeretnél. Mindegyik foknak más hangulata van, hét külön világ.
Tudom, ez még bonyolultnak hangzik, de ha a lépéseket már külön-külön érted, akkor már csak idő és tudatos gitározás kérdése lesz a dolog.
Valóban D hangról indul szerintem is, viszont ha ezt hallod alaphangnak, akkor az első fok. Szerintem a D hang egy kvint távolságra van az alaphangtól, hangneme G-dúr. (szerintem, bár eléggé valószínű h ebbe van)
Mit hallasz Dúr ba van a szóló vagy moll-ba? Vagy esetleg más modálisba...
Mennyire vagy leragadva az elméletből? Tudod mik a fokok ?
Nem vagyok biztos benne, sőt nagyon nem, de a szóló talán a D hangról indul? És a válasz az volna hogy 1. fok? Ha hülyeségeket írok akkor ezer bocs, de elméletből nagyon le vagyok ragadva
5 technikai elem? mhh ide mi tartozik be pontosan? nyújtás is? meg a termoló kar? :D
0:04 től 10 ig legato meg 0:16-0:18
0014 ig arpeggios
0:18 nál tremoló kar, meg 0:09 (mondjuk még több helyen is használsz csak nem ilyen "intenzíven")
0:34 től végéig gyors pengetés
0:29-0:32 legato
0:32 vibrato (bár lehet ez is tremolo) :D
Ez tényleg jó! Furán jó. Elsőre az jutott eszembe, hogy összekeverted a gitárt a zongorával.
Ami ez után pedig indul (it's my life cover) nagyon ütős. Az unicum, a súlyzózás és az egész nagyon király.
:D Nem, januárban abbahagytam a gyakorlást, akkor már egész jól megvolt. Most kezdtem újra a napokban. De tény és való, hogy vannak nagyon nehéz részek benne, precíznek kell lenni minden határon túl:)
A két módszer eltérő képességeket fejleszt: a zenei alapokon a valódi, ízes játék fejlődik, metronómmal pedig a technika.
Alapesetben nyilván egy adott technikai elemet is lehet BT-re gyakorolni, de akkor az 5 BPM-es fokozatos gyorsítás nehezebben kivitelezhető. (Bár manapság már kiváló time stretch algoritmusok vannak.)
A technika fejlesztésére számomra a legjobb módszer, hogy
1) az adott nehéz futamot (jelenleg Andy Jamestől az Angel of Darkness egyes részeit) betöltöm TablEditbe (vagy Guitar Pro-ba, bár ez utóbbit én ritkán használom)
2) beállítok egy békés BPM-et
3) a programmal együtt játszom a futamot, bekapcsolt metronómmal
alapjáraton a cubase 120 bpm en van. Most ha én beteszek egy zenét, és nem tudom h milyen sebességen van, azt megtudom nézni cubase-zel? Csak h ütemmutatónál tudjam vágni a zenét.
én szoktam metronómozni ha csak skálázgatok céltalan, akár b emelegítésnek, vagy ha olyan ritmust kell kigyakorolnom ahol egyenlőre zeverne más hangszer, csak a tempó kell, (poliritmusos figuráknál)
Illetőleg volt hogy zenekari próbán a dobosunk fülébe nyomtuk és érdekes volt a végeredmény, mert közép tempójú nóta iszonyat feszes lett tőle, új életre kelt, míg pl a gyorsab nótának nem tett jót.
ez nem általános szabály csak egyszerűen más volt a hatása különböző nótáknál.
ami a skálákat illeti játék és stílus függő, van aki metronóm ízűen játszik, akinek minden ki van centizve, minden hang élire van rakva
és van aki meg inkább szeret a ritmuson felül játszani, nem köt minden hangot a takthoz.
én igyekszem mindkét verziót elsajátítani bár inkább a 2. verzió a szimpibb az én szívemnek
Erre mondaná 1ik ismerösöm, h neked nem mutatták meg h kell gitározni ? :D
Amúgy tök érdekes végig, olyan dolgokat csinálsz h nem gondoltam volna h ilyen hangokat gitárral ki lehet hozni ! Grat hozzá, lehet értékelik a kreativitást versenyen, biztos jó eredményt fogsz el érni. Szurkolok, és így tovább !
Végre nekem is elkészüüüüüüült a nevezésem Miki versenyére, és mivel büszke vagyok rá most mindenhová posztolom :) Najó nem:) De azért ide igen mert néha azért erre szoktam vetődni :)
szerintem is bt többet ér :) De nem kell összehasonlítani a 2őt. Van olyan futam amit célszerűbb először metronommal kigyakorolni, utána persze bt vel. :)
Lehet hogy fogalmazásgátlót (is) szedek véletlenül?
Metronóm helyett bt!
Ha ki akarsz gyakorolni egy futamot, arpeggiot, skálát, stb, akkor a megfelelő bt-ra tedd.
Lassíthatod, gyorsíthatod. stb.
Ha csak egy akkordra van szükséged akkor kivágod. A skálázás sem lesz olyan unalmas, és sokat fejlődik a hallás
Szó sincs arról hogy ellenség lenne.
Egy adott bt- is tulajdonképpen metronóm (is)
Ez pedig szintén nem ellensége sem a metronómnak, sem a bt-nak...
Két tak jel közt a felütés, második ütem közepén a 6/4
Egy intró, vagy egy ending az más kérdés. De ott általában egy hangszer van, vagy zenekarilag "tuttiban" csinálják.
Bizonyos esetekben nagyon jól jön, ha nem idegen számunkra a metronóm. Még egy profinak is segítséget nyújthat, pl studiozás közben, mert vannak olyan nóták, amelyeket halál precízen kell játszani, ha azt akarjuk, hogy igazán jól szóljanak. Ezeknél nem állhatunk neki Malmsteen-osan "feelinges" játékot csinálni, elkormolni a hangokat / az ütemet, mert akkor pont azt veszíted el, amitől pl a linkelt nóta jól szól.
Más kérdés, hogy nem mindig az szól jól, ha pont takra játszol, pl felütéseknél, vagy amikor mondjuk 4/4re játszol 6/4-es dolgokat, illetve tuti vannak olyan szólók is, ahol direkt kilógnak az ütemből, mert az szól jól (hangulat fokozása végett, vagy nóta lezárásoknál).
Lényeg, hogy a metronóm nem ellenség.
Jómagam, ( bocsánat ) kissé "elavultnak", illetve száraznak, unalmasnak tartom a metronómot. Csekély számú másodkézből kapott tanítványom fejlődése is ezt igazolja.
Én mindent bt-ra gyakoroltattam velük, és akkor megvolt maga a zenei környezet is.
ugyan úgy gyorsítható, lassítható, akár egy vagy több akkord összevágható, kivágható, stb. Szóval tapasztalatom szerint elkerülhető az a probléma amivel jómagam is szembesültem párszor, hogy a metronómra kigyakorolt dolgot néha nehéz a zenébe illeszteni.
A másik: A napokban szó volt skála, stb memorizálásáról. Szerintem az a probléma hogy pl: a zongorán picit talán könnyebb helyzetben vagyunk, mert a jobb kéz tudja mit csinál a bal, vagy fordítva. Az agy könnyebben memorizálja egy idő után azt hogy a bal kézzel lefogott akkordhoz milyen skála arpeggio stb párosul. Nekünk erre nincs lehetőségünk, ezért én azt merészeltem kitalálni hogy jó lenne valahogy kapcsolni a dolgokat. Szerintem egyszerű, és nekem bevált.
Első az akkord. Mindegy, legyen mondjuk egy G dúr, a harmadik fekvésben. Ha ez megvan akkor párosítom hozzá a skálát, ( G dúr ) ugyanebben a fekvésben. Ha ez is megvan akkor jöhet az arpeggio szintén harmadik fekvés. ( na jó második fekvés igazság szerint a szép magyar H hang miatt... ) ( Javaslom hogy egyhangúlag bojkottáljuk a H elnevezést és használjuk helyette a B, B helyett pedig a Bb nyugateuróapában elterjedt jelölést! ) Nos. ugyanebben a fekvésben meg tudjuk csinálni mind a hét G dúrban szereplő akkord megfogását, és az arpeggiokat. A skála hangkészlete változatlan marad, csak a kezdőhang változik. Nekem ez viszonylag a legkönnyebben járható út a memorizálás terén. Ne felejtsük öt skáladobozocskánk van, tehát így is van mit tanulni, memorizálni, de ha tudjuk magát az akkordot, akkor tudni fogjuk a hozzá kapcsolódó skálát és arpeggiot is. Ja és akkor még jönnek a harmonikus, melodikus moll skálák is...
A legegyszerűbb megoldás, hogy Guitar Pro-ban indítod el az adott futamot. Tehát pl. betöltöd a Smoke teljes TAB-ját, és törlöd a többi ütemet, csak a gyors futam ütemei maradjanak. Utána bekapcsolod a GP metronómját, és beállítod egy jó lassú értékre. És már mehet is a gyakorlás. Nem kell figyelned a kattanásokat, csak játsszad a futamot párhuzamosan a GP-vel.
Mondjuk én jobban azt nem értem, hogy ha pl kell egy kis szünet a két pengetés közé azt vegyem ugyan úgy olyannak mint ha pengetnék és várjam rá ki az egy csippantást? Mert gondolom így jobban összeáll a szám mintha csak le volna pötyögve szünetek nélkül.
Egyébként nekem ez ennyire sosem ment. amikor régen Slash- szólókat tanultam hiába álltam neki metronómmal, volt hogy napokig egy részletet gyakoroltam de nem bírtam gyorsítani aztán hagytam a fenébe az egészet elkezdtem többet skálázni, és egyszer csak ment különösebb gyakorlás nélkül:D Nekem a metronóm annyira sosem volt kéznél, amit jelez a gyakori futamok rossz indítása, befejezése. De mostanában erre jobban odafigyelek, próbálok kimondottan pontos lenni:D
Malmsteen- Vengeance c. számát megtanultam /persze a szólót nem/ na abban van megint egy ilyen klasszikus zenei - intro :D Az tuti jól hangzott volna :D
A lábammal szoktam de metronómhoz nem vagyok szokva. Lábbal valahogy mindig sikerült jól csinálni. De most nekiállok a metronómnak. Legalább leellenőrzöm magam vagyis a lábaim. Remélhetőleg sikerül jól begyakorolnom a szólót aztán tolok fel hangmintát.
ez ütemtől függ, úgy is játszhatod h minden 1 es kattra pengetsz 1 et. Kezd el így mondjuk. Később pedig a 2 katt között is iktass be 1 pengetést. Nem egy nagy ördöngösség :) metronomot először állítsd olyan 60-80 között, aztán próbáld beállítani h neked hogyan kényelmes az ütem.
Nem szoktál úgy gyakorolni h a lábaddal adod az ütemet?
Egy probléma van, és ez elég ciki de nem tudom összehozni metronómmal a gyakorlást. Nem tudom hogyan állítsam be a metronómot. Nem tudom hanyadik kattanásra pendítsem a húrt. Tudnál segíteni? Most teljesen hülyének érzem magam.
Érdemes metronómmal begyakorolni a gyors futamokat, fokozatosan eljuttatva a tempót az eredetiig. A metronómos gyakorlás és a fokozatos, 3-5 BPM-enkénti gyorsítás sokat segít abban, hogy gyors tempó mellett is precíz és tiszta maradjon a játék.
Kezdjed el egy olyan tempón, ahol még tökéletesen megy a futam. Tegyük fel, hogy 50 BPM-nél van ez a pont. Utána játsszad el egymás után 4x hibátlanul. Ha ez megvan, akkor menj fel 55 BPM-re, és így tovább. Aztán 80-90 BPM-hez érve már ne ötösével, hanem hármasával növeld. Mindig csak akkor lépjél tovább, ha egymás után 4x hibátlanul eljátszottad az adott tempón.
Ezzel a módszerrel minden gyors futamot el tudsz juttatni az eredeti sebességre, miközben tiszta és precíz marad a játék.
Szia Laci!
Nem, nem rúgtak ki, sőt! Valóban szóbeli, és írásbeli dicséretben részesültem, amire picit büszke vagyok, hiszen ha valaki dolgozott Angliában az tudja hogy nem nagyon dobálóznak hasonlókkal...
Amúgy jelenleg egy stunt show-t hangosítok.
Ha jól emlékszem valaki szenvedett itt a Guitar Riggel (talán kurtriani volt), sikerült megoldani?
Csak mert egy új hangkarival próbálkozom, és minden működik, csak a Guitar Rig nem. Alap jelszintet (kis zúgást) hallok amikor használom, de értelmes hang nem jön ki belőle.
A dolog érdekessége, hogy GTR-el megy, és Kuassával is, csak a GR nem hajlandó jelet továbbküldeni valamiért.
Valami tipp?
(drivereket átállítottam, gépet újraindítottam, monitoroztam, de semmi)
most raktam fel win7et még mindent vissza kell raknom, de am előtte nem tudtam megoldani, meg más okból kellet újratelepíteni, valószínűleg bezavart a sok felnőtt tartalom :D, meg már am is irtó lassú volt, és ebből kifolyólag az sem tetszhetett neki, hogy nem vártam meg azt az 5 percet amíg leáll, hanem egy elegáns mozdulattal eltávolítottam a dugót a konnektorból :DD
Ha jól emlékszem valaki szenvedett itt a Guitar Riggel (talán kurtriani volt), sikerült megoldani?
Csak mert egy új hangkarival próbálkozom, és minden működik, csak a Guitar Rig nem. Alap jelszintet (kis zúgást) hallok amikor használom, de értelmes hang nem jön ki belőle.
A dolog érdekessége, hogy GTR-el megy, és Kuassával is, csak a GR nem hajlandó jelet továbbküldeni valamiért.
Valami tipp?
(drivereket átállítottam, gépet újraindítottam, monitoroztam, de semmi)
Ha jól emlékszem valaki szenvedett itt a Guitar Riggel (talán kurtriani volt), sikerült megoldani?
Csak mert egy új hangkarival próbálkozom, és minden működik, csak a Guitar Rig nem. Alap jelszintet (kis zúgást) hallok amikor használom, de értelmes hang nem jön ki belőle.
A dolog érdekessége, hogy GTR-el megy, és Kuassával is, csak a GR nem hajlandó jelet továbbküldeni valamiért.
Valami tipp?
(drivereket átállítottam, gépet újraindítottam, monitoroztam, de semmi)
Europe - Final Countdown című számának szólórésze érdekelne.
Azaz a hangok megvannak de valószínű ,hogy a nem helyes pengetés miatt nem sikerül begyorsítanom a szólót kellő tempóra.
Ha valaki tud segíteni videóval(ahol pontosan megvan hogy hogyan kell jól elpengteni) vagy valamiféle tanáccsal azt nagyon megköszönöm.
xDDD akkor nincs mit mondani..:D nemám :D A legemlékezetesebb talán amikor odafele menet fél óra alatt elfüstölt a busz és várhattunk 1 órát a következőre. A legviccesebb talán meg, hogy éppen Tatán voltunk és a "patara" nevezetű fesztivál volt, valami helyi hagyományi- dolog kaja, pia minden, aztán otársammal úgy döntöttünk hogy az árusokat szekáljuk, nekiálltunk angolul beszélni 10 percig próbáltuk megértetni velük angolul hogy mit akarunk, mire a végén meggondoltuk magunkat és elmondtuk magyarul hogy csak 20 deka gumicukrot akarunk venni:D Volt aki zokon vette valaki csak jót röhögött :D
Köszönöm a tippet, de tudod, szólóalkotásban azért megoldom a dolgokat. Amúgy váltakozva lesznek benne lightosabb és húzósabb részek. Úgy 70%-ban már készen vagyok, még a középrészére kell valamit kitalálni, aztán mehet a felvétel.
Ööö, ebből a szempontból még nem vizsgáltam meg a nótát. Igazából akkor szoktam az ilyen elemzésekbe belemenni, ha nincs ötletem dallamos szólóra, ilyenkor megpróbálkozok némi szokatlan fogással, ami kitölt néhány másodpercet, megzavarja az állóvizet és alapot ad a szapulásra azoknak, akik nem tudják lejátszani.
Minden átgondolás nélkül azt mondanám, hogy a 01:20-as és 01:37-es résznél lehet talán erre lehetőség, ott van egy furább akkord, amit elsőre nem kíván az emberi fül. Gondolom ott lehet trükközni valamit.
Nem is azt mondtam, hogy nem csinálok szólót, csak azt, hogy nem szeretek ilyen alapra szólózni. Bölcsességemet természetesen tartom és saját magammal szemben különösen megkövetelem, vagy mi.
Itt szerintem azzal lehet kísérletezni, hogy a lightosabb és zúzósabb szakaszokra más jellegű szólókat találj ki.
A fontos hangokkal is lehet játszani, pl. a vége felé van lehetőség egy A--->A# váltásra (hasonlóan a C--->C# váltáshoz az A5-F/A alapnál). Kitalálod, hol van ez a rész?
lehet rosszul emlékszek, nem te mondtad h olyanra is kell készíteni ami nem mozdít meg benned semmit mert az által tanulhatunk, és így később mindenre tudunk improzni? :) Ennek örömére csinálj te is egy improt alapomra xd