Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Én nem,nincs kedvem kínlódni meg a jamvoxban olyan nagy lehetőségek számomra nincsennek szandilag.Amúgy érdekes,hogy nekem a szólószandom magában nem nagyon tetszik,kiséretre szólózva meg jó.
Tanulgatok egy teljes instrumentális nótát és van benne egy olyan rész, ahol kvinteken lépked fel, számomra nagy tempónál a művész.
Kb. így néz ki letabozva, D7G9, G9H10, H10E10, E14 és innen indul lefelé egy arpeggio.
Én úgy játszom, hogy D7-re esik a mutatóujj lepengetés, G9-re a gyűrűsujj felpenget, utána támasztóujjat váltok és a G9-re esik a mutatóujj...
A kérdés, hogy jól játszom-e ujjrendben vagy sem, alakul a tempó, de totálisan tisztán még nem megy a dolog.
szerintem nem úgy értette, hogy az alap hangos, hanem, hogy néhol "befullad" a gitár hangja, de ez el fog tűnni vonal minőségű felvételnél, van hogy vonalba is elveszik a gitár hangja az alapban, ha nem jó a beállítás
Nyílt kérdés a topicnak, ti minden alaphoz külön eq-ztok? Én észrevettem, hogy van olyan szám amihez tökéletesen passzol egy egy fix soundom, van amihez nem, de ezzel úgy különösebben még nem foglalkoztam.
jaj ... ez csak egy poén:)
Az eredeti verziót nem hallottam, valószinű valami grandiózus hangzású mű lehetett ... de ezt a verziót valaki poénból csinálta: levette a hangot és alákaristolt valamit gitáron ill. egyéb hangszereken ... sztem tele van zenei humorral ...:)) ... annyit röhögtem rajta:))
Szia! Köszönöm szépen a tanácsot/kritikát! Egyáltalán nem tartom "lehúzónak" az ilyen véleményeket. Azért osztom meg Veletek ezeket a videókat, mert itt nem "csak" annyit kapok, hogy tetszett/nem tetszett, hanem tanácsokat is a fejlődéshez.
A videó élőben lett felvéve, és azért nem akartam megvágni, mert akkor jött volna a "kritika" (nem innen, hanem általánosságban értem! ), hogy nem egyben lett felvéve. Ha majd egyszer lesz olyan dal, aminek klipje lesz, az máshogy lesz megoldva! :)
A gitársouddal kapcsolatos dolgokra kíváncsi lennék, ha gondolod, itt elérsz: baisthebest@gmail.com
Én nem érzem hangosnak az alapot, de azt sem tudom, mi a helyes arány. :D
gyakorlás gyakorlás, ha "doboz" formában megjegyzed az is jó módszer, én így csináltam, de ha az adott hangokat is mondogatod hozzá akkor teljes a siker, nekem ezt kéne gyakorolnom
Tudnátok ajánlani egy "módszert", amivel jól be lehet gyakorolni egy skálát? Hogyan lehet elérni, hogy egy adott skálát biztonsággal elő tudjak venni egy szóló közben, anélkül hogy egy pillanatra is elgondolkodnék?
Ma egy régi Jam Track Central alapra játszogattam, amelynek Satch Dreams a címe, és eredetileg maga Satriani készített rá egy szólót.
Én most enyhe Jason Becker-esre és Malmsteen-esre vettem helyenként, mivel a harmonikus moll is sokszor megjelenik (H-moll hangnem, a körök végén F#-dúr akkorddal).
A feladvány megfejtése: egészfokú (whole-tone) skála szerepelt 2:17-nél.
Az egészfokú skála nagyon érdekes hangzású skála, csupa nagy szekund hangközből áll. Lehet használni líddel párosítva, mivel a líd skála első lépései szintén csupa nagy szekund hangközből állnak, a 4. fokig:
Itt egy G-líd ötletet indítottam el, és a folytatásban megjelenik az egészfokú skála:
Egyben van minden szempontból: technika, zenei világ, újszerűség, ötletesség stb.
Más kérdés, hogy nem szólít meg igazán az ő zenéje, ezúttal sem néztem végig.
Ez nem az eredeti hang, a videó készítője vágott össze mindenféle különálló kép- és hang-töredékeket. Yngwie ártatlan ebben, az eredeti koncerten minden rendben volt:)
azt szeretném megkérdezni, hogy hogyan tudom elérni cubaseba h rögzítse a felvételt, ha a guitar riget haználom hozzá, odáig eljutottam, hogy be tudom kapcsolni a cubaseből irányítva, a hangot is ráadom, de az input jelszintnél nem érzékeli
Mostanság én is. Majd ha lesz egy pici időm akkor fűznék hozzá egy pár gondolatot ( ha nincs ellene kifogásod ) azok számára akik nincsenek még teljesen képben.
Nekem is! Bocsánat, ha más nem így gondolja, de véleményem szerint ez egy nagy rakás sz*r! Tőle meg főleg!
Olyan, mintha egy gitárt már látott, de nem nagyon használt betépett ember beszabadulna egy klasszikus zenekar koncertjére.
Ezt a véleményeket akkor is tartom, ha valószínűleg ez egy megírt 'darab'.
Igazán megtisztelő ez a titulus, egyszer jó lenne kiérdemelni.
köszönöm, de nem kívánom hogy rám pazarold az idődet, az alappal ne foglalkozzál, majd összedobom magamnak.
Nem kötözködés volt a részemről, csupán nekem egy picit hiányosnak tűnt az információ. Az utóbbi részletes írásod viszont rendbe tette a dolgokat!
Én arra gondoltam hogy a moll 1-4 lépésnél a tonika utolsó ütemében, vagy a moll 4-domináns 5 lépésnél a szubdomináns második ütemében jól használható a fríg#6 skála ami a melódikus moll második módusza.
Csabi! Nekem ez így picit félreérthető. Mondjuk egy Cm7 ( első, vagy negyedik fok) akkordra C alterált skála?
Nem inkább valamely melodikus moll skála módusza?
am van egy gitáros haverom akármilyen gyönyörű gitáros lányt mutatok neki rávágja, hogy "fujj bőrkeményedéses ujj" :DDDD és komolyan is gondolja, nála ez kizáró ok xd
De inkább azt mondom írj olyanról ami szerinted fontos, hasznos, és szerinted sokan nem tudják.
Ami tetszett abban az írásodban az az h írtál olyat pl, h mikor melyik foknál kell lejjebb vinni a solo hangulatát, ill. fel. Erről is még írhatsz vmit ha gondolod :)
Végül is te ajánlottad fel h ha van rá igény akkor folytatod csak szóljunk :)
Megvan a teljes Introspection kotta és backing ... ha szeretnéd:)
Én úgy tapasztaltam, hogy a Greg sound kevésbé 'folyós', inkább olyan száraz, tiszta, kevés drive-al ... ha rockos dolgokat játszom ezen a soundon, akkor nekem AC/DC-re hajaz inkább, mint modern gitárhős USA high gain hangzásra
Nagy kérdésem: egy kicsit jobban elmélyednék az angolban ... ismertek valakit, Aki ad angolórát gitáróráért cserébe?::)))
Na, akkor Pumpa mester, Metalmolekula megszerezte a kontaktot, már csak méretet kell venni a gyűrűkről. A néni biztos isteni húslevest tud csinálni, 40 kg húsból párolja le egy csészébe:)
A melodikus mollnak is van ahhoz hasonló (szabályos szerkezetű) szakasza 5 hangon át, mint ami a felvételen szerepelt. Csabi #21434-es leírása alapján így már könnyebben meg lehet fejteni.
A legtipikusabb esetben az alterált skála valóban az V akkordra mehet, például egy A-blues kör végén az E7, E9, E7#5, E7#9, stb. akkordokra lehet játszani az E-alterált skálát, amely amúgy egybeesik az F-melodikus moll skála hangkészletével. A tegnapelőtti rövid blues improvizációmban is szerepelt ez a megközelítés az E7 akkordra.
Ezenkívül fel lehet használni pitch axis jellegű dallamok vagy riffek írására is, hiszen hasonlít az indulása a fríghez is és a fél-egészhez is: E F G Ab Bb* C D
-------
*angolosan:)
Tehát egy E-fríg riff közepén hirtelen be lehet hozni a Bb hangot, és a G-Ab lépést is, ezáltal a fríg hangzás egzotikusabbá válik.
Don Moc írt egy füzetet erről a sk áláról, nagyon jó. Simán az a cime hogy melodic minor scale ha jól emlékszem
ő azon túl hogy klasszikus eredetét elmondja jazz blues fusion közegben magyarázza.
Leginkább álló harmóniára vagy pl egy 2-5-1 menetnél az 5. fok feszítésére.
de moll bluesnál is használható 1 és 4. fokon.
ráadásul sok lehetőséget nyújt mert egy G7 akkordnál játszható a Gisz, a D a C és F hangokról indítva is.
Jazzben közkedvelt ezek közül a giszről índított alias 7. módusz vagy alterált skála mégpedig azért mert olyan minth a fél egész és egész hangú skálákat egybe gyúrnád.
Lehet, hogy hülyeséget mondok, de bennem a melodikus moll szokott hasonló érzést generálni (esetleg valamelyik módusza). Bár az nem számít "egzotikusnak", úgyhogy gondolom mellé:)
Ellenben ennek kapcsán lenne is egy kérdésem/kérésem, az alterált skálával kapcsolatban (ami ugye egy módusza a melodikus mollnak): Ha röviden és tömören meg kellene fogalmaznod, hogy mikor/hol lehet/érdemes használni, akkor mit mondanál?:) Régebben nálad is foglalkoztunk vele egy keveset, és most épp nézegettem, hogy neten milyen okosságokat írnak róla, de annyira azért nem egyértelmű a dolog. Legutóbb pl. azt olvastam, hogy domináns akkordra mehet, általában az alaphang (alap akkord)hoz való visszatérés előtt. Ebben nagyjából ki is merül a titok?:)
Köszönöm, örülök hogy így gondolod, nagyon jó ezt olvasni a blues stílus avatott szakértőjétől. Rákeresek majd az alapra, a gépemen csak ez a pár ütem volt meg, de megpróbálom kideríteni, hogy honnan származott. Ha sikerrel járok, akkor átküldöm a teljes alapot is!
Régen a Winds Eye időszakban a dobosunkkal poénkodtunk, hogy a Whirl című számunk, amely 11/8-ban van, teljesen kaotikus ugrálást fog előidézni a közönség soraiban. Elkezdenek ugrálni az ütem elején, és a következő ütem előtt kétszer annyi ideig kell a levegőben maradniuk...
Köszönöm a részletes instrukciókat, ezt el is teszem magamnak így ahogy van. Bár most egyelőre a mankó körbedobálása van műsoron, de előbb-utóbb sor kerül a gitárdobálásra is.
A 2. pont külön is nagyon hasznos, ezek azok a trükkök, amelyekre az ember magától csak egy gitár elrepülése árán találna rá. Big thanks!:)
de az a lényege, hogy amikor megpengetsz egy vékony húrt, akkor ne csak azt az egy húrt pengesd meg, hanem vidd végig a pengetőt a fölötte lévő húrokon
Szia Tomi!
Persze hogy ott a helye a facebook-on. De le is töltöttem magamnak, és ha időm engedi hallgatom. Rettenetesen jó a sound, és roppant dallamos lett. Amiért igazából letöltöttem, és picit lopni kívánok belőle, az a hihetetlen ízes ritmusképletek. Első hallásra egyszerűnek tűnhet, de ilyen hangsúlyos roppant pontos aszimmetrikus megoldásokat eddig csak (más) nagy kedvenceimtől hallottam.
Ez úton kérdezném hogy mivel neked meg van gondolom az egész alap, nem csak ez a vágott verzió, nem lehetne e hogy egy éppen a szigetre tartó sárkány posta véletlenül lepottyantaná a mailboxomba?
Köszönöm a kérdésed, igen hajtunk ezerrel, de most már van időm elővenni a gitárt, és elképzelni hogy száguldanak a kezeim, és csak elképzelem, és elképzelem.... Az a helyzet hogy a fizikai igénybevételtől picit lapátnyélként érzékelem a hangszert.
Köszi!
Nos nekem a nagyon remek, valóban az, de nem okozott meglepetést.
A kaki viszont igen. Tele van meglepetésekkel! Összességében nem nélkülözi magát a káoszt, de ha darabjait nézem akkor számos jó ötletet, technikai megoldást látok.
Nem írnám le a srácot, majd kiforrja magát, vagy nem. Ez a három.
Amúgy nálam a kettőből a második helyen végzet.
Szia! Jó látni, hogy komolyan veszed ezt a zenélés dolgot, szóval így tovább!:) A dal is jó, de akkor most jöjjön egy kis építő kritika:)
A vibratok már sokszor egészen rendben vannak, bár néha még kicsit bizonytalan. Amit még játéktechnika ügyben javasolnék, az az, hogy próbálj meg jobban játszani a pengetés dinamikájával, és az erőteljesebb részeknél vigyél bele több erőt. Tényleg nagyon sokat változtat az ember játékán, ha komolyan megb*ssza a gitárt:). Van még egy olyan technika is, aminek nem jut eszembe a neve, de az a lényege, hogy amikor megpengetsz egy vékony húrt, akkor ne csak azt az egy húrt pengesd meg, hanem vidd végig a pengetőt a fölötte lévő húrokon is (persze azok legyenek lenémítva jobb, vagy akár balkézzel). Ez egy amolyan plusz "attakot" ad a pengetésnek, és szerintem nagyon hatásos tud lenni. Nyújtások: Néha egy picit még hamiskásnak hallom, de lényegesen jobb, mint régen volt. És ha már nyújtás: Én azt javaslom, hogy tegyél több nyújtást a játékodba, használd őket bátrabban, és akkor kevésbé lesz szögletes a játék. Ami a gitárszandot illeti: Nem tudom, ezt is ugyanolyan módszerrel vetted-e fel, mint a többi videódat, de biztos vagyok benne, hogy ha lesz egy használhatóbb hangkártyád, amivel fel tudod venni a nyers gitárjelet, akkor ezerszer jobban fog szólni. Ha eljutsz idáig, akkor szívesen segítek is gitárszand készítésben, illetve a dalok megkeverésében. A jelenlegivel szerintem az a legnagyobb baj, hogy egyrészt itt valóban kicsit halk az alaphoz képest, másrészt pedig szerintem kellene egy kompresszor elé, hogy folyósabb legyen, a végére pedig egy kis delay. A videó koncepciója nekem tetszik:) Nem tudom, hogy greenboxozás volt-e, vagy tényleg a természetben vetted fel (a szél alapján én elhiszem az utóbbit:)), de szerintem rengeteget dobott volna rajta, ha több szögből lett volna felvéve, és ezek lennének összevágva a végén. Ehhez nem kell feltétlenül 2 kamera, teljesen elég az, ha felveszed 2x egymás után, mindkétszer más szögből (esetleg megkérsz egy havert/családtagot, hogy egy kör erejéig operatőrködjön és mozogjon vele), aztán a végén ha összevágod, úgysem tűnik fel senkinek a "csalás":). Nagyjából ennyi jutott eszembe, és remélem, nem érezted "lehúzónak" a dolgot vagy ilyesmi, tényleg csak azért írtam, hogy legközelebb még jobb lehessen...:)
nem de az is fasza :) őő sima átfordítóra gondolok mert ugye ha egyszer elvileg áttdobod, akkor megcsavarodik(tekeredik) a heveder... elméletbe. Persze gyakorlatba nem tudom mert még nem próbáltam :D
amúgy a videóban látottnak is kíváncsi lennék a nevére :)