Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Tamás remélem majd a te fellépéseden lesz trambulin, megnézném hogyan gitároznál a levegőbe :D és persze ritmusra kell mindig leérkezned, és újból felugranod :P
Amúgy ha a színpadi fellépést vizuálisan is szeretnénk jobbá varázsolni, van még 1-2 jó ötlet ami sokkal menőbb a gitár dobálás helyett, pl a gitárra rászerelt, és onnan indított tűzijáték, vagy pedig a trambulin :D
Én akkor dekáztam ezt ki amikor vettem egy Pocket POD-ot.
A LineSux gazdasági stratégiája alapján az USB-jén csak a MIDI közlekedik, hogyajóédesanyjukat...
feltételezem win7 van a notin:
1. jobbklikk a hangszóró ikonon lent a tálcán a jobbsarokban
2. balklikk rögzítőeszközök
3. jobbklikk a mikrofon ikonon (lehet h. kettő van, mert szok lenni egy beépített is, általában az az alapértelmezett), bedugás nélkül a másik inaktív, így azért csak kidekázod, hogy melyik-melyik... :)
4. balklikk tulajdonságok
5. balklikk jelszintek fül
na it van két "csúszka"
Microphone és microphone boost.
aztán játszhatsz jól, hogy belődd.
nekem a mic boost +20dB -nél volt jó. alatt gyenge, felette meg túlvezérelt.
viszont minden "konfig" egyedi...
sok sikert!
ha elakadsz szólj, kitalálunk vmit! :)
mint májszín a japán szimpatikusokkal, elfelejté, hogy "kisbuli" madzaggal és hevületében megpörgeté... aztán mint egy profi ugróköteles kibujócskázik, minthasemmijátszikalattastovább, karmesterrel összevigyor
Mégis pici a jelszint, amikor minden 100%-ra van állítva! Mikrofonnal veszi a jelet jó jelszinttel de amúgy nem...Az a baj, hogy egyáltalán nem értek ehhez! :D :D :D
Pár kiegészítést eszközölnék, ha vki a gitárdobálásra vetemedne:
1. Schaller Security Straplock.
Enélkül meg se próbáld, mert csúnya vége lesz.
2. Mivel volt szerencsém több letört fejű hangszerhez, kiszakadt straplock miatt, a saját javallatom az, hogy az eredeti 4-5 cm hosszú csavart cseréld ki "a nagy menetemelkedésű tűzálló gipszkartonépítő csavarra", mert az a legstrapabíróbb, és nyugodtan válassz 10 cm hosszút. A csavar fejét kicsit meg kell köszörülni, hogy beférjen a heveder rögzítő "bogyóba". A csavart ne akard túl gyorsan behajtani, van rá időd bőven. Ha csak 2 fordulatot enged hirtelen, akkor annyit. Egy negyedóra-félóra-óra múlva megint tudsz rajta tekerni ennyit!
Ez tuti, jó soxor csináltam már... :) Az a lényeg hogy tartson mint állat.
3. Olyan hevedert használj, ami nem dörzsöli ki a nyakad.
Hülyén néz ki, és magyarázkodhat az ember az aktuális kedvesnél is! :)
4. A nagyon leengedett heveder lecsúszhat a válladról, a nagyon felhúzottat meg esélytelen körbedobni.
5. Keress vmi jó nagy helyet a dobálás gyakorlásához pl. parkoló, játszótér, udvar.
6. Minkét irányba gyakorold, és figyelj oda, ha visszaér a hangszer, tudj játszani tovább! Kínos ha az ember tapogatózik a gitárja után... :)
7. Figyelj oda a szinpadon, Te és a törpiek hol állnak, van e elég magasság és hely a dobálódzáshoz.
Hát persze h szar így a hangzás :) Egy külső hangkártyát ha jól tudom ilyen 10 ezer fölött lehet kapni már, és utána mi is tudjuk élvezni azt az "élőbeli" hangzásodat :)
A felvételezés nagyon szarul van megoldva, egy skype-hoz használt mikrofont beteszek az erősítő elé, és azt veszem fel Nuendo-val. Mivel nincs a laptopon line-in bemenet, így nem tudom még összekötni a Metalmolekula-tól kapott pedállal, de tervezem, hogy veszek egy külső hangkártyát, csak hát idő...:D Effektnek reverbet és pici delayt használok.
Jah és csak kis hangerőn tudok felvenni, mert ha hangosan veszem fel, akkor betorzít. Amúgy gyakorláskor meg vagyok elégedve a hangjával. Nagyobb hangerőn, "élőben" tök jól szól!
Nagyon jó bemutatkozás volt, köszönöm! Örülök hogy kedvenc akkordokat és skálákat is írtál.
Előkeresek néhány szokatlan skálát, ütemezést és készítek ilyen jellegű anyagokat a következő hetekben.
Addig is, ha mostanában készítesz felvételt (új saját riff, szóló, saját szám, stb), és szeretnéd megmutatni nekünk, akkor azt örömmel vesszük. Én is szívesen írok véleményt majd róluk, és a többiek is sok jó ötletet szoktak mondani zenei és technikai szempontokból egyaránt.
Sajnos ezek a felvételek azt bizonyítják, hogy öregszünk.
Amúgy gyerekkoromban nagy Lady Machbet rajongó voltam, illetve voltam is néhány koncerteteken Szolnokon.
És, hogy én is elhelyezzem korban és technikai szinten a dolgot: Egy audio kazettát küldtem postán a zenekarnak, amire felvettétek a DEMO anyagotokat és visszapostáztátok.
Ez mai szemmel nézve elég mulatságos, de akkoriban nem igazán volt még CD, nemhogy Internet.
Ma volt időm haladni a Greg Howe cover projecttel: a Jumpt Start 'nagytekerős' részét vettem fel ... nem volt egyszerű, eltöltöttem vele egy kis időt, mire minden részt sikerült feljátszani (részekre bontottam, nem egyszerre játszottam fel)
Gondolkoztam, hogy Greg ezt a dalt hogyan oldotta meg anno a studióban.. nem hiszem, hogy leült és csak úgy feljátszotta, mert egy-két youtube videon látszik, hogy élőben még neki sem szólal meg mindig úgy ahogy kellene (biztos rossz napja volt:)))
(a video végén Greg elpengeti a dalt ... nekem itt-ott kissé indiszponáltnak tűnik:) )
Arról tud valaki valamit Greg hogy él: Család, gyerek stb,?
és milyen effectet használsz? hogyan veszed fel a felvételt?
Csak azért kérdezem mert nekem nem tetszik a soundod, nem tudom h te meg vagy e vele elégedve. De nekem olyan fura egy kicsit :) ilyen gitárral olyan gyönyörű soundot ki lehetne hozni, ennél még 1000 szer jobbat ! :)
Húha. Nagyon rossz vagyok bemutatkozósdiban de megpróbálkozok vele.
Budapesti 20éves villamosmérnök hallgató vagyok. 3 éve gitározok, mostanság egyre nagyobb idő ráfordítással. Kb fél éve próbálok egy együttest beindítani, jelenleg ének hiányában, mondhatni instrumentálisak vagyunk :D . Olyan jazz fúziós metálon alapuló zenét szeretnénk játszani, ami a lehető legkevesebb manapság bevett fordulattól mentes.
Terveim közt a ennek az együttesnek a koncertképes állapotra hozása, amiben a saját játékom "tisztítása", gyorsítása, valamint megbízhatóságának növelése, a legfontosabb rész. Ezek mellett pedig igazából főként a "nemszokványos" zenei elemeket gyakorolgatom (páratlan/váltakozó ütemmutatójú ritmusok, téma elcsúsztatásos szólók, egzotikus skálák stb.)
Kedvenc akkordjaim: Fmaj7b5 valamint Hm7b5 és a Cdom7b9
kedvenc skáláim: egész, fél-egész/egész-fél skála
Még Yngwie-korszakomban, jó sok éve, gyakoroltam én is a gitárpörgetést. Az ágyra álltam fel, mert ha elröpülne a gitár, akkor puhára essen:D
Az a durva, hogy nagyon nagy elánnal kell eldobni a gitárt, hogy körbemenjen, gondolom Laci is megerősíti ezt. Úgyhogy 0% kérdőjelnek kell lennie a fejben az eldobás előtt:D Nekem végül is nem jött össze a dolog, letettem róla.
Le van némítva már egy hete:)
Kihasználva az ajándék heteket amíg még nem járkálhatok, a napjaimat meditálással, pihenéssel, elmélyüléssel és regenerálódás-gyorsítással töltöm. A következő 60-70 évben nem lesz ilyenre lehetőség, úgyhogy most nagyon élvezem ezt az alternatív időszakot. Emailt és a topikot is nézem naponta egyszer vagy kétszer, de ezt leszámítva most csak befelé figyelek.
nem foglalkoztam még nagyon kottával szóval help me :) Most akkor ez a kotta mibe is van pontosan? elvileg ha G kulcs van akkor az első vonalon van az "e" hang ha jól tudom. Ha pedig 3 kis b -s akkor 3 hanggal van leszállítva?
Nagyon szívesen, öröm volt szólókat csinálni a Mutáns Zöldségemberhez!
Egzotikus skála-kérdés
Tegnap már esett szó az egzotikus skálákról. A kérdés: a "The Mutant Vegetable Man" c. számban 2:17-nél, a kiállásnál levő tappinges felfelé haladásnál milyen skála szerepel?
Ha olvasod ezt és van időd, akkor írjál majd pár mondatot a gitározási terveidről (miben szeretnél mostanában előrelépni, milyen zenei célok vannak kitűzve, stb). Köszi!
Csúcsformámat a 2037-es Jónás Tamás Contestre időzítem egyébként, anabolikus gitárdoppingot megrendeltem Thaiföldről, valamint fogva tartok egy maláj gitárost a pincében, mindennap megcsapoljuk az agyalapi mirigy melletti gitármirigyét és intravénásan adagolom!!!
Nem kell átvenni a szerepem, szívesen leszek a topik fekete báránya. nekem van vér a pucámban negatív dolgokat is mondani.
Engem sem az érdekel, hogy bekerülök-e, vagy sem, elsősorban nekem is a gyakorlás a fő cél. Ugyanakkor, ha valaki ilyen versenyt ír ki, akkor sajnos kutya kötelessége minden nevezőt végighallgatni és értékelni, nem csak azt az 5-6 embert, akiről tudja, hogy nagy valószínűséggel nyerni fognak.
Végigszenvedtem az első hármat az 50-ből, hát baszki... Az utolsó kb 20 embert leszámítva minden nevezést végighallgattam (ok, volt amit lekapcsoltam 20mp után, mert annyira botrányos volt) és tényleg rengeteg nagyszerű nevezés volt, annál szerintem több, hogy három ilyen nudli gitáros bekerüljön a legjobb 50-be. Na mindegy, ez csak az én véleményem (a saját nevezésemmel pedig még véletlenül sem szeretném összehasonlítani egyiket sem, úgysem tudnék pártatlan lenni).
Továbbá csak azt tudom javasolni mindenkinek, hogy továbbra is toljátok a szólókat az ilyen versenyekre, és ne szegje kedvetek néhány ilyen döntés!
Természetesen az idő begyógyítja ezeket a sebeket!
Én is próbáltam, ha jól emlékszem egyszer... Csak a heveder tekeredett valahogy a nyakamra, a gitár meg az ágyon landolt szerencsére.
Ha emlékein nem csalnak akkor nagy divat volt a mi időnkben a foggal való pengetés is. Egyszer azt is ki kellett próbálni...
Szóval így nem le(he)ttem sztár.
Most átveszem kicsit a szerepedet, úgyis sok van a rovásodon már :D:D:D
Az 50-ből 10-15 profi a szokásos nagy jútúber arcok a többi sztem izomszar, van 10-12 olyan, ami kimondottan vállalhatatlanul szar ...
Nem baj engem speciel nem érdekel, sztem jól sikerült a szólóm, gyakoroltam egy jót és csókolom ennyi !!!
Nem jött le,amúgy fél playback volt:)Egy rövid történet a sok közül popfesztivállal kapcsolatban.A gitár pörgetést a kertben gyakoroltuk,a próbaterem kertjében,mert a dobos Papájának kertes háza volt. Az alsó épületében volt a próbaterem.A próbaterem elég szűkös hely volt,de ütemre számközben ott is gyakorolni kellett a pörgetést.Egy-két nappal a döntő előtt próbán miközben pörgettem a gitárt,nem vettem figyelembe,hogy a hátam mögött lévő olajkályhához közelebb léptem.Gitár pörög,de valamiért nem érkezik vissza,maradt a hátam mögött.Előre hozom,és legnagyobb meglepetésemre a fej az E és a H húrkulcs mögött a húrokon lóg.Bele csapódott a kályhába és kettétört.Kicsi pánik,de a gitáros kolléga az éjszaka "összeragasztotta.Attól lehetett félni,hogy a húr húzása majd letöri a helyszínen,de megúsztam.Amúgy csináltuk ezt koncerten is,de kábellel nehezebb,mert volt mikor a nyakam köré tekeredett a kábel főleg ha
igazad van, nem is úgy értettem hogy ez most olyan hiba lenne. Számomra az végül is csak, annál a részénél én nem érzek semmi feszültséget :S Ellenben aki leutánozza végül is andyt és kicsit "átírta" ott pedig akkora feszültség van. Vagy csak én érzem így ? :D
Lehet kritizálni sztem, vitassuk meg azt amit estleg. Nem mondom nem lehet igazad, de szerintem még nem hallottál tőle "mindent" és bárkinek lehet szarabb napja.
Én Andy Timmons játékát pl. jobb szeretem ebből az időszakból, és egyetlen hibának azt tartom (ami egyébként ÓRIÁSI sajnos), hogy ezeket a dalokat legnagyobb fájdalmamra nem én jegyzem:
Véleményt azt hiszem még akkor is mondhatok, ha nem gitározok, bár az ilyen jellegű véleményeimet a jövőben inkább megtartom magamnak. Az pedig, hogy azt mondom XY ezt-és-ezt szarul játssza, az még nem a tisztelet hiánya, még ha a forum adottságaiból kiindulva félre is érthető, amit valaki ír (hiszen nem tudom megmagyarázni minden szavam, ahogyan mondjuk élőben tehetném). Véleményemet továbbra is tartom, ehhez a témához pedig többet nem kívánok hozzátenni.
Nos.Bennem meg felmerült az hogy egy feltörekvő tehetség nem szabad hogy nélkülözzön némi ( hogy is fogalmazzak hogy ne legyen sértő ) tiszteletet??? alázatot???
Én evvel a fekete-fehér felvétellel mindenkit lenyugtatok.Ha valaki nem ismer,a fehér sörpincés pólóban vagyok.Felhívom a figyelmet néhány látványelemre:- 1992 írunk!!Akkor utoljára lehetett szerintem engedélynélküli reklámot be nyomni "svarcban"
Nem, úgy értettem, hogy teljesen úgy tűnt, mintha vettél volna egy koncertjegyet, és e miatt az egy szám miatt el lett volna kúrva az estéd.:)
Nem posztom védeni senkit és semmit, csak nem értem miért kell ekkora feneket keríteni neki. Nála sokkal sikeresebb emberek kerestek sokkal többet a zenéjükkel, sokkal több hibával. Ez zenészbiznic, itt semmi sem az, aminek látszik.:)
Még egy példa az "a hangsorból értelmezhető akkordokat rakunk ki" módszerre:
A #21303-nál látható 6 hangból kirakható egy Db-dúr, egy F-dúr és egy A-dúr, azaz a 2. a 4. és a 6. fokra épített dúr hármashangzat. Ezek szimmetrikusan helyezkednek el, mert köztük mindig nagy terc a távolság. (Nem csoda, a skála maga is szimmetrikus, és ha két fokot lépünk, az mindig nagy tercet jelent.)
Tehát egy Db-dúr, F-dúr, A-dúr felbontás kombinálása (akár metálosan, akár jazzesen) is kiadja ezt a bővített skálát, viszont így a belső egységek külön is jól hangzanak.
Mert egy profitól én elvárom, hogy a saját nótáit megfelelő szinten játssza le élőben is, és a Groove or Die - akár viccből készült, akár nem - egy nagy ratyi, még ha a lassú számai zseniálisan is szólnak. Nem változtat a véleményemen az, hogy technikailag elég nehéz ez a nóta, továbbá több felvételen is meghallgattam, mindenhol el van kormolva a hangok 60-70%-a a nehéz részeknél. Elfogadom, hogy ez nem az ő stílusa, de akkor ne is ügyködjön ebben a stílusban, különben úgy gondolom jogosan várhatom el a minőséget.
Már rég volt Topik-tartalomjegyzék, idemásolom az aktuális verziót. Hamarosan frissítem is, mert azóta is sok anyag és téma volt.
#88 Részletes leírás a ritmikai motívumokról + példa-szóló + letölthető zenei alap
#109 Két hanganyaggal példa a mixolíd hangnem kétféle "arcára"
#147-155 Pár szó a domináns líd nevű hangnemről, és az v-i lépések skáláiról is
#189 Krisztián részletes leírása a modális skálákról
#217 Tibyee által megosztott modális backing track-gyűjtemény itt letölthető
#231 A "pitch axis" nevű zenei fogalom leírása, kotta és mp3 mellékelve (modális hangnemek kombinálása azonos alaphangra)
#241 A ritmikai motívumokhoz egy másik példa-szóló + pár szó a szólófelépítés trükkjeiről
#329 Az első topik-verseny, egy modális hangnem kitalálásával
#361 Tibyee részletes leírása a modális skálákról és a hangközökről
#366 Harkh vizuális szemléltetése a modális skálákról
#377 Szabi feladványa, egy nagyon jó fúziós akkordmenet, érdemes megfejteni
#400 Akkordmenetes körkérdés
#452 Őrült gitártrükk: ausztrál erdei madárhang gitárral
#472 Ritmikai motívumok, Part III (részletes leírás, szóló + TAB)
#500 Tibyee részletes leírása a pentaton skálák kombinálásáról
#506 Számírási ötlet + részletes leírás
#541 Ritmus-ötlet riffek írásához (részletes leírás, mp3 + TAB)
#556 A második topik-verseny, egy újabb modális hangnem kitalálásával
#594 vEgGg feladványa
#611 Szólóalkotás, Part I (+ további ritmikai motívumok) (nagyon részletes leírás, mp3)
#616 Egy kis fárasztás
#632 Négy példa a gyors futamok beépítésére
#643 és #650 A szólók felépítéséről néhány gondolat, a filmekkel párhuzamba állítva
#647 Matyesz nagyon jó szólója, amelyről a #660-ban kiderül, hogy milyen elemek miatt lett nagyon jó
#664 Tibyee gyűjteménye a különféle skálák szerkezetéről
#681 Szólóalkotás, Part II (+ tremolókar, technika, ritmikai motívumok) (nagyon részletes leírás, mp3)
#716 Egy elborult ritmusgyakorlat (részletes leírás, mp3 + TAB)
#765 Zsocmóka D-líd szólója a Szólóalkotás II zenei alapra. Ez is nagyon jó lett, leírás a #781-nél
#782 Guitarosaurus leírása a Bartók-féle tengelyrendszerről
#795 További link a tengelyrendszerről
#802 Részletes leírás és példa a „Lokriszi 6#” skáláról (mp3 + TAB a Locrian Locusts c. számból)
#817 A modális skálákról részletes leírás, ezúttal más szemszögből, a számírás felől megközelítve
#820 Hathúros arpeggio-sorozatok (csak video)
#824 Tibyee által feltöltött zene: Joe Satriani, Brian Setzer és Larry Carlton imprója ugyanarra az alapra
#838 Gyors futamok váltott pengetéssel 01 (részletes leírás, mp3 + TAB)
#842 További leírás a pitch axis nevű hangnemkombinálási módszerről + pár szó a spanyol fríg és a mixolíd hasonlóságáról
#853 és #859 Pár ingyenes backing track link
#869 Akkord-skála összefoglalás by Matheoss
#915, #916 és #921 Tibyee által feltöltött zenei alapok és szólók az angol GT magazinból
#923 Újabb pitch axis infók
#958 Brett Garsed és TJ Helmerich koncertvideó Krisz ajánlásával (egy órás koncert, zseniális)
#990-992 Ibanezrg565 kollégánk számai, érdemes meghallgatni őket
#998 Szólóalkotás, modális skálák, díszítések, motívumok - Black Utopia (részletes leírás, mp3 + TAB)
#1039 Kiegészítés a #998-hoz
#1040 Gyors futamok váltott pengetéssel 02 (részletes leírás, mp3 + TAB)
#1065 A váltóhangokról pár szó
#1071 Drivin’ Blues zenei alap (letölthető)
#1086 Drivin’ Blues szóló – szólófelépítés, kontrasztok, folyamatos tizenhatodok (részletes leírás, mp3 + TAB)
#1116 Gary Moore: Loner című számának feldolgozása (Ibanezrg565)
#1147 Guthrie Govan: Funky Blues improvizáció kottája, 1-12. ütem
#1165 Hét hang egy húron, háromujjas tappinggel (mp3 + TAB)
#1171 Marine Aircraft zenei alap (letölthető)
#1198 Marine Aircraft szóló, 1. rész (részletes leírás, mp3 + TAB)
#1213 Ibanezrg565 improvizációja a Marine Aircraft zenei alapra (részletes elemzés #1218-nál)
#1235 Marine Aircraft szóló, 2. rész (részletes leírás, mp3 + TAB)
#1248 Ritmus-megfejtési feladat (Billy Cobham: Red Baron című számából, megfejtés #1268-nál és #1273-nál)
#1291 tibyee által gyűjtött jazz/fusion zenei alapok, és szólók
#1303 Marine Aircraft szóló, 3. rész (részletes leírás, mp3 + TAB)
#1306 és #1308 axes saját számai (4 db) + részletes elemzésül #1307-nél és #1315-nél
#1314 Colossal Chords - Új akkordmegfejtési feladvány (mp3 + letölthető zenei alap)
#1333 Legato futam kromatikus kötőhangokkal (videó, letölthető mp3 + TAB)
#1337 Ibanezrg565 improvizációja a Colossal Chords zenei alapra (részletes elemzés #1348-nál)
#1342 Balance In Hand zenei alap, „sötétebb” szólózáshoz (letölthető)
#1378 Escape From The Soulful Eyes arpeggio (videó, letölthető mp3 + TAB)
#1384 chubby felajánlása, zenei alapok készítésére
#1402 12-hangú kör elmélet (Circle of 12 Tones) Ron Jarzombek-től (linkek az elmélethez és videó)
#1445 John McLaughlin - The Art of Improvisation (videó + ötvonalas kotta akkordokkal)
#1449 Marine Aircraft szóló, 4. rész (részletes leírás, mp3 + TAB)
#1495 Arpeggio-gyakorlatok, 1. rész (mp3 + TAB)
#1505 Új feladvány: Riff modális jellegének megfejtése
#1554 Colossal Chords szóló -- a fokok használata (részletes elemzés a szólóhoz, rengeteg hasznos ötlettel, a szóló #1314-néél található)
#1573 Gitárrajongó titkárnők
#1588 Arpeggio-gyakorlatok, 2. rész (részletes leírás, mp3 + TAB)
#1591 Streamline duplázós pengetési gyakorlat (részletes leírás, mp3 + TAB)
#1600 C-dúr tapping-arpeggio (videó, letölthető mp3 és TAB)
#1629 Részletes írás a gyors futamok beépítéséről, dallamérzék fejlesztéséről, zenei témák összekapcsolásáról, számos példával (mp3 + videó)
#1647 Arpeggio-gyakorlatok, 3. rész (részletes leírás, mp3 + TAB)
#1694 The Sun Still Rising szóló (mp3, leírás a hangnemekről, letölthető zenei alap)
#1724 Pár szó a hangnemen kívüli hangokról egy szólóban, példával
#1790 Symphony X - End of Innocence szóló 01 (leírás, mp3 + TAB)
#1819 Symphony X - End of Innocence szóló 02 (leírás, mp3 + TAB)
#1832 Meditatív gitár-video 01
#1873-#1967 között: Beszélgetések, vélemények a tehetségről, zenei önkifejezésről, fejlődésről
#1907 Meditatív gitár-video 02
#1919 és #1921 Kenny Werner videók, zenei önkifejezés, stb. témakörben
#1926 Miki szólója (video) Jorn Lande: Night City című számának zenei alapjára
#1941 C-fríg és C-moll hangnemekre készült szóló
#1949-#1991 között: Beszélgetések, vélemények a gitározás mentális szempontjairól
#2023 Őrült gitártrükk: erőmű-riasztás hangok gitárral (megfejtés: #2051)
#2056 Borderline növekvő számú tizenhatodok - pengetési gyakorlat (részletes leírás, mp3 + TAB)
#2116 Őrült gitártrükk: Slide on Crack (megfejtés: #2136)
#2151 Ingyenesen letölthető E-könyv az improvizálásról, és a skálák használatáról. A könyvben az alábbi gitárosok szerepelnek: Tommy Emmanuel, Neil Zaza, Kiko Loureiro, Dave Martone, Marco Sfogli, Carl Verheyen, Mattias Eklundh, Pat Martino, Jónás Tamás
#2161 Balance In Hand refrén riff - pengetési irányok, ritmusok, szünetek (leírás, mp3 + TAB)
#2172-#2173 Kromatikus szólórészlet H-mollban (leírás, mp3 + TAB)
#2339 Technika, gyors pengetés, riffek - Symphony X: Light Up The Night riff (megfejtés és leírás, mp3 + TAB: #2367)
#2434 Troy Stetina ingyenesen letölthető negyedévenként megjelenő gitármagazinja, számos gitáros gyakorlataival, köztük egy domináns líd gyakorlat e sárkány-topik gazdájától is.
#2493 Hangnem megfejtése - Balance in Hand (megfejtés: #2530)
#2560 Zenith szóló (leírás a szóló a felépítéséről)
#2751 Whammy pedál – első példa
#2815 Ötletek és példák a whammy pedál használatához (részletes leírás, mp3 + TAB)
#2922 Modális ütköztetés (E-lokriszi riffre E-fríg szóló, vagy D-fríg riffre D-moll szóló
#2949 Escape backing track, ajándékcsomag-felajánlással
#3199 Symphony X - Light Up The Night spanyol fríg riff legatoval
#3277 A spanyol fríg alapjai
#3454 TAB feladat 01 (mp3 mellékelve)
#3474 Staind - Not Again szóló + zenei alap + leírás
#3545 Az ihletről, motivációról néhány gondolat
#3629 Kérdés a Staind szóló szerkezetével kapcsolatban
#3701 Symphony X - Reign In Madness matekos riff - 1. rész
#3720 F-moll zenei alap (letölthető) és szóló
#3982 Symphony X - Reign In Madness matekos riff - 2. rész
#4223 Symphony X - Reign In Madness matekos riff - 3. rész
#4300 Gm7 Am7 Dm7 zenei alap és szóló (részletes leírás + mp3)
#4623 Legato-gyakorlat kottával és videóval (videó: #4605)
#4805 Ajánlás: Haydn No.7-es szimfóniája (A Dél). Teljes terjedelmében meghallgatható, rendkívül sárkányos.
#4846 A japán Iwato-skála (kotta, részletes leírás, mp3, zenei alap)
#5152 Darkwater - All Eyes On Me letölthető zenei alap (7/8-os ütemmutató)
#5168 Gisz-moll 7-8 letölthető zenei alap
#5209 Little Green Arps - húrkihagyásos arpeggio csúszással (Thorsten Koehne)
#5300 Michael Dolce szóló 1. rész - domináns líd az I. fokon (részletes leírás, mp3 + TAB)
#5332 Joe Perry zenei alap
#5555 Michael Dolce szóló 2. rész (részletes leírás, mp3 + TAB)
#5605 Zenith kvartos skálaötlet (részletes leírás + TAB)
#5857 Kombinált technikák - Arpeggio tappinggel és nyújtással (részletes leírás, mp3 + TAB)
#6755 All Night Pass blues riff kromatikával és díszítő akkordokkal (részletes leírás, mp3 + TAB)
#6905 Green Forest üres húros felbontós alap és szóló (letölthető zenei alap, mp3 + TAB)
#7085 Tom Hess írása a gyors játék fejben történő összerakásáról (angol nyelvű)
#7119 Blues Saraceno - A Lighter Shade Of Plaid szóló (mp3 + TAB)
#7176 Tom Quayle domináns líd futam (leírás, mp3 + TAB)
#7241 Word of Command triolás futam (leírás, mp3 + TAB)
#7277 F-dúr -- D-dúr szóló Ibanez S kolléga zenei alapjára (amely #7254-nél tölthető le) (részletes zeneelméleti leírás, mp3)
#7559 Child's Play 7/8 zenei alap (letölthető mp3)
#7579 Child's Play 7/8 példa-szóló
#7744 Kombinált gyors futam Ákos zenei alapjára (leírás, mp3 + TAB, a zenei alap #7254-nél tölthető le)
#7709 Damjan Pejcinoski - Country in A főtéma kottája (a videó #7696-nál látható)
#7969 Letölthető zenei alap, akkordmenet- és ütemmutató-megfejtési feladattal
#8110 Emaj7-Dmaj7-C#m7-Hm7 zenei alap és szóló, részletes zeneelméleti leírással
#8125 Dcsabi zenei alapja, szintén Emaj7-Dmaj7-C#m7-Hm7 akkordmenettel (letölthető)
#8217 Dcsabi leírása – harmóniák, skálák, blues-kör
#8419 Andy Timmons triolás futam 01 (mp3 + TAB)
#8546 Santana: Europa zenei alap és szóló
#8571 Guthrie country bevezetés (mp3 + TAB)
#8695 Imi által feltett zenei alap, amelyre készült egy szóló #8756-nál
#8930 Pagan's Mind - A New Beginning riff (leírás, mp3 + TAB)
#8941 Pagan's Mind feladvány
#9174 Pagan's Mind - New World Order solo 01 (leírás, mp3 + TAB)
#9260 Pagan's Mind - New World Order solo 02 (leírás, mp3 + TAB)
#9295 Andy James - Eyes of the World közlekedés 01 (leírás, mp3 + TAB)
#9502 Pagan's Mind - New World Order solo 03 (leírás, mp3 + TAB)
#9595 Körkérdés, a jó gitárossá válásról
#9705 Ki a két gitáros, és mi a hasonlóság?
#9784 EnemaDarwin szószedete a gitárral kapcsolatos kifejezésekről (angol-magyar)
#9828 Circus Maximus - Architect of Fortune riff (leírás, mp3 + TAB)
#9843 Újabb riff az új Circus Maximus lemezről: Burn After Reading riff (leírás, mp3 + TAB)
#10065 Új gitár-blog
#10119 Guthrie Govan kromatikus lemenetel (leírás, mp3 + TAB)
A két héttel ezelőtti gitár workshop egyik résztvevője nagyon szeret kísérletezni az egzotikus skálákkal. Már a workshop-on is beszélgettünk erről, és nemrég megkeresett, hogy írjak pár szót az egzotikus skálák használatáról. Mivel azt gondolom, hogy ez a téma sok mindenkit érdekelhet, ezért itt írom meg a választ.
Példaként a Mattias IA Eklundh által is kedvelt hatfokú szimmetrikus skálát vesszük, amelynek a másik neve: "bővített skála".
Mint a képen látható, a 7. hangnál már az oktávhoz érkezik a skála, tehát 6 hangból áll. Ha az 1-3-5. hangokat összeolvassuk, akkor egy C-bővített hármashangzat jön ki. A 2-4-6. hangok pedig egy Db-bővített hármashangzatot adnak. (Emlékeztetőül: a bővített hármashangzat csupa nagy terc hangközből áll.)
Tehát a skála használatának egyik módszere (és ez bármilyen egzotikus skálára igaz), hogy a hangsorból értelmezhető akkordokat rakunk ki, és utána ezeket az akkordokat játsszuk. (Akár akkord-szerűen, akár lépkedve, zúzós metál riffként.)
Egy fokkal lazább jellegű kiindulást jelent, ha csak azt nézzük meg, hogy az alaphanghoz viszonyítva mekkora a terc a skálában. Itt nagy terc szerepek (C-E), ezért használhatjuk a skálát úgy, mint egy "elvadított" dúr skálát. Tehát például a riff elején a C-dúrból származtatjuk a hangokat, és a riff vége felé áttérünk a bővített skálára, így a riff vége szépen besötétedik.
Ugyanezt a gondolatmenetet a szekunddal is megcsinálhatjuk: a bővített skála kis szekundot tartalmaz, akárcsak a mezei fríg skála. Tehát elkezdhetünk egy fríg riffet, és utána áttérünk a bővített skálára.
Fontos, hogy ha egy ilyen egzotikus skálából riffet akarunk készíteni, akkor kerüljük a sorrendben való lépkedést. Én például azt csinálnám, hogy sokat játszanám az alaphangot (C), akár egy héthúros gitáron, a pincében. Ehhez kitalálok egy fogós ritmust, és a ritmus ismétlődése mellett szórnám nagy mennyiségben a C hangokat, és helyenként bedobnám a bővített skála további hangjait (de csak egyesével, és szórványosan).