Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Tom Quayle zenei alapjára improvizáltam egyet, idemásolom. Alatta a letölthető zenei alap is megtalálható. A szólóban a fő szempontom ezúttal az volt, hogy folyamatos hangok uralkodjanak anélkül, hogy skálás megoldásoknak hangozzanak. (Etalonként Neil Zaza "It's Alright" számának főtémáját tudom felhozni az ilyenre.) És a folyamatos hangokat után időnként megjelenő szünetesebb részek így hozzá tudnak járulni a történet fejlesztéséhez.
Nagyon örülök, hogy így érzed, és hogy hasznosnak találod a topik látogatását! Én is azt látom, hogy egy-másfél év alatt is nagyon szépeket haladtál előre, úgyhogy csak annyit mondhatok, hogy keep it up!
Igen, harmonikus moll. A vadság akkor tud csökkenni, ha a H után a lassú rész elejére bejátszod a szomszédját, azaz a C hangot. Ezzel a feszültség rögtön feloldódik.
A refrén jó lesz így. Némelyik futamon az elején is és a blues-szakasznál is az hallatszik, hogy épp a határon van a két kéz szinkronizációja, de tovább gyakorolva működni fognak.
Szia Pyra!
Na jó. Kicsit igazad van, mert egy Artist mellet nem tudok "elmenni" Meg egy Yamaha SG is lázba hoz. Most akkor megint emigrációban???
Ha lesz egy kis időd felvilágosíthatnál húr-menzúra koncepció ügyileg...
Erre az új szerzeményemre kellene valami tökös megoldás. Még az is lehet lehangolnék kicsit. Nekem nagyon puhának tűnik a kilences standard, főleg pengetés szempontjából, a vastagabb húrokon képtelen vagyok sebességet produkálni. A stratomon 10-52 van. Ha ugyan ezt az érzetet szeretném elérni akkor erre a kétoktávos más menzúrára mi a megoldás? És ha lemegyek egy, két félhangot?
Sárkányhadseregnyi köszönet a részletes elemzésért!
Igazából nekem is feltűnt hogy rengeteget változott a szólóírási és játéktechnikám, amióta a fórumod olvasója vagyok. Korábban például semmilyen tudatos megközelítést nem alkalmaztam egy szóló megírásánál. Ezt a személetmódváltást is annak köszönhetem, hogy rengeteg esetben hangsúlyoztad már itt, hogy az csak előny lehet ha valaki tudja mit miért játszik a gitáron. Persze emellett megpróbálom megtartani azt is hogy legyen története, szóljon valamiről az a dallam / dal. Stílusban eléggé eltérünk, mivel te gyakran nagyon komplex dolgokból, és skála variácókból építkezel, viszont benne van a feeling is, és minden ami kell, éppen ezért tetszenek nagyon a dolgaid. Szóval még egyszer hatalmas köszönet, és ugyanilyen lendületet kívánok neked a továbbiakban is!!!
Neked zenében van humorérzéked :D Mert én végig röhögtem az egészet h lehet ennyire elvontra felépíteni egy zenét :D De jó lett ! :D Nekem tetszik :) Régen nevettem már ennyit egy zenén :D Jók benne a meghangszerelés is, gratula hozzá nagyon profi hangzást sikerült összehoznod !!! Így tovább
A blues-os rész futamaira gondolsz, vagy az elején lévő lemenetel is ?
A refrén tempója szted jó?
Kipróbáltam a H-t, háát, nekem elég vadnak tűnik, tulajdonképpen egy harmonikus mollt csinálsz így a c moll skálából ?
Szia!
Végre egy kicsit géphez jutottam végig futok a topicon.Igen a gyors részeket jobban ki fogom dolgozni,mert soha se se úgy sikerül ahogy elképzelem.A szólót úgy építem fel hogy a legjobbat gyakorlom ki,ennél bizonytalan voltam egy kicsit mert sok minden kavargott a fejembe,van amikor egy két résznél impró is belecsúszik.
A te szólód viszont nagyon jól sikerült.
Azt egyből levágtam, hogy ez a szóló (gondolom a másodikra vonatkozik a dolog) egybe lett feljátszva, mindenféle különösebb tervezés nélkül, és pont ez az erőssége. Nem a megtervezettségről és a fogós dallamokról szól, viszont olyan erő és feeling van benne, amit én eddig kevés szólóban hallottam. A betépést viszont nem feltételeztem, de igazából annyira nem lep meg...:)
Szép a hangszín! A dallamok is tetszettek, egy-két gyors futam volt kicsit bizonytalan még, de tudom hogy a videózásig majd még csiszolod. Az első refrén utolsó hangját, amely most egy B (angolosan Bb), próbáld ki H hanggal is, az sokkal jobban előkészíti a lassú rész nyitó C-moll akkordját. (V-i zárlat, G-dúr --> C-moll, amelyet a zenében levő G kvint simán megenged.)
Ennek a Reb Beach szólónak sztorija is van. Reb elmondta, hogy sehogy sem akart összejönni a szóló, és bár nem nagyon szokott ilyet csinálni (és én sem ajánlom senkinek), de azt tette, amit a hófehér éhes húsvéti nyulak a zöld gyepen*. Utána megnyomták a Record gombot, és ez a szóló jött ki elsőre.
Tetszett az ötlet, hogy clean hanggal indítottad a szólót. Sok lazaság és „laid back” feeling volt itt, a kedvenc szakaszom 0:21-nél volt, a kettősfogásokkal.
A refrén, 0:39-től:
A két hangszín közötti különbség kicsit nagy volt szerintem. Bár külön-külön mindkét hangszín rendben van, de a váltás elég éles lett. Guthrie Govan e téren is példaértékű, mert a Suhr-ból (most már Charvel-ből) a hangerő-potival és a pickupok kombinálásával sok átmenetet tud kihozni, így fokozatosabb váltásokat hoz létre.
A refrén kellemes és fülbemászó dallamot hozott. 0:45-nél és 0:48-nál szándékos volt a 7. fok (D és H) használata? Ha azért használtad ezeket, mert egyedibbé akartad tenni a főtémát, akkor rendben van a dolog. A refrén 2. körében szépen oldottad meg a H/D# akkordot, megkapta a fríges C hangot is, ahonnan nagyon jól lehet feloldani.
A modulációs rész, 1:00-tól:
Az akkordmenet folyamatosan mozgó fontos hangjait jól kezelted, megjelentek a kiemelt hangok, és az is jó ötlet volt, hogy elkezdted a mozgalmasabb, technikás dolgokat behozni. (Az arpeggiók is szépen lettek elhelyezve.) A különféle technikák egymás mellé tételével kicsit az összetartó-erő hiányzott ebből a részből. Az ilyen modulációs szakaszokat nagyon össze kell rántani, mert a változó hangnem miatt már eleve széttart az akkordmenet. Ilyenkor a fontos hangok használata elengedhetetlen (ez szerencsére meg is történt a szólódban), és emellett a közös motívumok tartják még inkább össze az ilyen részeket. Kicsit ezek a közös motívumok hiányoztak nekem itt.
Az Ab-dúr refrén, 1:22-től:
A kiállás és a refrén előkészítése kitűnően sikerült. Nagyon szépen érvényesült a visszatérő téma ismét hallani, így végképp fülbemászó lett. A refrén végén (1:43-tól) a három ismétlődő kör is jó ötlet volt, ezzel a fokozással és ismétléssel megmaradt a lendület, és mindig variáltad is a témát, így végig érdekes maradt. Maga a téma kicsit szekundosan hangzott, egy-két nagyobb hangköz még elfért volna benne, és akkor még jobban érvényesül az ismétlés.
Szokás szerint erős és átgondolt, tudatosan felépített alkotás volt összességében. A dallamosságra mindig kitűnően rá tudsz érezni, és a technika is láthatóan egyre inkább megy előre a jó úton. Úgyhogy semmilyen nagyobb módosítanivalót nem látok, halad minden, és ha továbbra is sikerül a zenélés örömét és az elszántságot is megtartanod (és ebben nem kételkedem), akkor el fogod érni a zenei céljaidat.
Most történetesen sz@rrá áztam de annyira hogy folyik belőlem a víz mint valami átérzi kútból. Ezt sajnos akkor is meg kell csinálni ha ....potyognak az égből.
Sajnos álmomban már nem tapizok. Amúgy se emlékeznék rá a koromnál fogva se, meg ez inkább ilyen ájulás szerű alvás mostanság nálam.
A másik kérdésedre: Szeptember közepe fele otthon kellene lennem, aztán bepótolni a lemaradást minden téren. Ez sajnos csak öt és fél hónap meló, aztán nem tudom mi lesz...
Szia Zsolti!
Köszönöm szépen! Bevallom töredelmesen, eddig az ilyen gitárokat le se akasztottam a hangszerboltokban... Sőt rájuk se néztem. Pl az ibanezek mellet úgy megyek el mint alkoholista a tejes pult előtt... Nagy álmom a PRS... azért belátom nem kell mindig vakon leírni valamit, és most majd pont ilyen fajta sportgitárra lesz szükségem, mert van technikailag is hova fejlődnöm.
Remélem jól vagy! A zenekar hogy "áll"? Sajnos nem tudok semmit hallgatni, nézni, az Adobe feszt "összeomlik"...
Szia Laci!
Köszönöm, a körülményekhez képest minden ok. Remélem Te is rendben vagy! Szerintem nagyon belenyúltam ebbe a gityóba, csak erősen fájlalom hogy eddig 2x10 percet tölthettünk együtt... Rettenetesen sokoldalú hangszernek tűnik, és meg kell még barátkoznunk.
Szia Pyra! Dehogy utállak :) Miért tenném? Köszönöm a kritikát. Ahány ember,annyi vélemény, Ez olykor mosolyt szül az arcomra,vajh mit vagy milyet kellene gitározni,hogy mindenkinek megfeleljék,de hát ilyen még nem született ezen a földön.Így én sem keseredek el.. :D Téged is meghallgattalak,le is vontam a konzekvenciát.. :) További sikereket kívánok!
nálam szerintem idén is megkapod a legjobb tremolóhasználat of the year titulust :)), az egész remekül sikerült, szuper melódiák! :)), így tovább, király gyors futam, és az említett rész tényleg a szám koronája!
Kellene némi blues is az érdeklődési körödbe szerintem.
pl. Vinnie Moore-nak van egy ilyen, ha más nem...
Az 5 szólós videód sokkalta jobbra sikeredett, mint ez a 20...
lehet hogy a kevesebb néha több?
na jó nem dobálódzom a közhelyekkel, szal nem kertelek! :)
ebben a vidben sajnos sok a hibás, atonális hang, van vibrátó és nyújtás "porbléma"...
a váltott pengetés "szögletes", az arpeggiók meg borzasztóan szólnak a hátsó pikáp állással.
kapkodsz a karozásnál is...
kis odafigyeléssel ez mind korrigálható! Sőt! Lehet hogy már azóta meg is történt...
Szia,köszönöm az építő jellegű kritikát,figyelni fogok .Mindazonáltal természetesen ellenőriztem őket lassítással és többszöri analizálással és szigorú kigyakorlások után vettem fel az anyagot. A hangról hangra való auditálás meg már nem a kezem munkája,jóllehet tökéletesebb úgy egy produkció.
Tehetséges vagy, ez nem kérdés, viszont ugyanazt a hibát követed el, mint én is régen: túlugrasz a pontos játék gyakorlásán, olyan dolgokból építkezel, amiket még nem tudsz teljesen tisztán lejátszani és ez később, amikor ki kell javítani, vissza fog ütni. Szánj időt a tiszta játék gyakorlására is, hiszen azon kevesek közé tartozol, akiknek tényleg érdemes a zenéléssel foglalkoznia! Szerintem!
Én amúgy eddig minden versenyes videomnál megcsináltam azt, hogy windows meadia playerben indítottam el a bt-t, lelassítottam 50%-ra és úgy néztem végig, hogy van-e még a szólómban olyan rész, aminél nem vettem észre, hogy rossz (pl. 4 hang helyett csak 3-at játszok, de úgy, mintha 4-et kellene, meg ilyenek...főleg a gyors részeknél). De ez csak egy tipp.
Köszönöm a hozzászólásodat,kerülni fogom a szemkontaktot :) A címéből fakadóan szerettem volna olyan hangsorokat felvonultatni illetve a címet alátámasztandó olyat jácni,ami nem a random ismeretek határain belül mozog,hanem valóban a szélsőséges,kevésbé ismert lehetőségeket mutatja be. További sok sikert kívánok!
Hogyne férne be ebbe a topicba !! :) Olyan dolgokat csinálsz h csak pislogtam :) Vannak pár részek ahol kicsit sok már pl 0:30-0:32 ig, de néhol tök elférnek ezek a kicsit furcsább dologk is (1:30 körül pl)
jó volt hallgatni végig, itt már a hangszín is rendben volt Gratula !!!
1 negatívum:
Iminél már mondtam, most mondom neked is (bár lehet csak nekem tűnik hülyének) mikor belenéztek a kamerába ! :D Ne nézzünk már bele abba a kamerába ! :D
Metalmolekula kolléga felvetése miatt: Az én tudásom és megítélésem alapján ez egy nagyon szép és jó szóló, annyira 'fílinges', hogy teljesen magával ragadott. Az 1:33 körüli rész pedig a koronája az egésznek. Ott visszatekertem a video-t néhányszor.
Amikor video-n látlak gitározni, az nekem mindig egy plusz energiát ad. Elképzelem magam, ahogy majd néhány év múlva, közel ennyi idősen én is így tolom.
Nagyon jó látni, hogy 'nemcsak a húszéveseké a világ'. Bocs Pumpi!
Látszik rajtad, hogy örömmel csinálod és belülről jön. Ettől (is) lesz a játékod ilyen csodálatos.
Szia,köszönöm. Talán ez is még belefér Tamás topicjába,amit szintén a nagyérdemű figyelmébe szeretnék ajánlani,többek közt Neked is! További sok sikert,nagyon jól játszol! :)
Hát a híres kiadóm lehet mérges lesz h ilyen infot kiadok másoknak De amúgy én próbálok arra törekedni h a szolommal egy történetet meséljek el, és ha impro közben 1 résznél érzek egy nagyobb feszültséget, azt a részt mindenképpen bent tartom, és arra próbálok köré kitalálni vmit. De ez inkább alaptól függő dolog, ahol változik az alap ott célszerűbb változtatni is a játékstíluson is 1 kicsit pl belevinni gyors részeket, vagy pl válaszolgatni a dallamokra... Én ezeket tartom magam előtt állatába felépítésnél. :)
De szerintem ehhez kell dallamérzék is, ami Iminél kivételes szerintem, én már elég régóta hallgatom amiket feltölt és mindig tud mutatni újat számomra...
Azt már régen is akartam kérdezni, hogy a szólóidnak hány %-a improvizáció, illetve, ha nincs teljesen kidolgozva hangról-hangra, akkor hogyan építesz fel egy szólót* (pl 1 dallam köré építed fel, vagy mindenhol van 1-2 előre kitalált rész és azokat töltöd fel improvizációval, vagy egyéb)?
Ezt azért kérdezem, mert több szólódnál is megfigyeltem a tekerős részeknél, hogy magabiztosan indulsz neki a tekerésnek, de valahogy a végére mintha elhalna a lendület (pl itt a 00:41-es rész ilyen, kicsit sutácska a befejezése a gyors résznek, mintha nem tudnád pontosan mit is szeretnél a végére tenni a szakasznak...de talán a 01:44-es résznél ez még jobban érezhető).
Az Ibanezes szólódnál ez jobban tetszett, persze ez teljesen szubjektív dolog, meg amúgy is agymenésem van attól a versenytől, pláne, hogy olyan gagyi lett az én nevezésem. Na mindegy, csak így tovább!
------------------------------
* ez amúgy a többieknél is érdekelne, persze csak, ha nem titok.
Szia Pump Mester!
Jól esik olvasni amit írtál,köszönöm szépen,örülök hogy tetszik.Küldtek még két helyről meghívót gitárversenyre egy Németh és egy Brazil verseny lesz ,igaz számomra ez egy játék mert rengeteg jó gitáros van de nagyon szeretem csinálni,kitalálni a szólókat,majd azokat is bemásolom.Mégegyszer köszi szépen!
Részletesen nem akarok írni róla mert nekem mindenhol tetszett... Minden feelinges volt, gyönyörű dallamokkal. Nagyon szépen lehet követni a dallamaidat fejben, és ezt szeretem nagyon ! Akkor van h borsódzik a bőröm a zenétől :)
Szia! Köszi a kritikát.Valóban a hangszínt nem a mai technikai elvárásoknak megfelelően,hanem az adott kor hangszínei alapján vettem fel.Meglehet hiba volt. Az arpeggiok rendben vannak. :) További sok sikert és várom az új vididet!
Csatlakozom a vibrato-dicsérők táborához. A dallamok is szépek, as always. Arra majd egyre jobban kell már figyelni, hogy minden egyes hang csak akkor legyen megszólaltatva, ha már előtte villángyorsan átgondoltad, hogy 1. mi a hang neve, és 2. milyen fok az adott skálában. Ha ezt gyakorlod (persze eleinte a hosszú hangokkal), akkor egyre inkább elkerülhetők lesznek a véletlenül becsúszó kilógó hangok.
Köszönöm, örülök hogy tetszett! Ez biztosan rajta lesz a következő lemezen, énekkel fűszerezve. Örülök hogy megírtad azt, hogy milyen képeket idézett fel benned a zene, ezt mindig nagyon érdekes olvasni.
Engem ez a zene teljesen berántott, két nap alatt 100-szor hallgattam meg:)
Ezen a héten kiderül, hogy a matematikaórákon eltöltött rengeteg idő mégsem volt teljesen felesleges: ugyanis matek-metál riffek készíthetők.
Az alábbi videóból elemzünk két részletet, az egyik 0:31-nél indul, a másik pedig 0:59-nél:
(A két riff egyébként eltérő szólókkal visszatér 2:41-nél és 3:07-nél.)
Az anyagban levő legfontosabb információk:
1) Néha a lehető legegyszerűbb matematikai sorozat alkalmazása is nagyon hatásos ritmusokat eredményez.
2) Ha a belső logikai egységek nem oszthatók néggyel, akkor egy nagyobb periódus (pl. 2 vagy 4 ütem) elteltével érdemes kiegészíteni a riffet, így a periódus végén megáll a forgás.
A fenti videóban 0:31-nél induló riff szabálya igen egyszerű. Először három tizenhatod után kell tartani egy szünetet, utána négy tizenhatod után, utána öt tizenhatod után, és így tovább. Tehát a csoportok darabszáma mindig eggyel növekszik, miközben mindig pontosan eg tizenhatod hosszúságú szünet választja el őket. Ez így megy egészen a hét hangból álló csoportig. Itt az üres húr mellett már lefogott hangok is vannak (3-2-0-6-3-0-0). Ez a dallam felfogható egy H-moll skálának, kiegészítve a blues hanggal, vagy pedig egy H-ról indított egész-fél skálának is. (A múlt heti anyagban esett szó a fél-egész skálákról. Az egész-fél skálák is hasonló logikával épülnek fel, csak itt az első hangköz a nagyobb. Könnyen belátható amúgy, hogy az egész-fél skála egyben modális skáláját jelenti a fél-egész skálának.)
Ha idáig összegezzük a hangokat, akkor 3+4+5+6+7 hangot játszottunk, ami 25 tizenhatod hangot jelent. Minden csoport után van 1-1 tizenhatod hosszúságú szünet, ami az 5 csoport esetén 5 további tizenhatodot eredményez. Így összesen 30 darab tizenhatodnál járunk. Mivel két darab 4/4-es ütem 32 darab tizenhatodra osztható fel, ezért még további két tizenhatodra van szükség a periódus lezárásához. Ez a második ütem végén a 0-1 lépéssel (H-C) meg is történik. Ez a fríges hangulatú lezárás a félhang-lépésnek köszönhetően mindig hatásosan alkalmazható, még olyankor is, ha az addigi ütemekben egyáltalán nem jelent meg semmilyen utalás a frígre.
A kottában a D jelentése: Downstroke (lefelé pengetés), az U jelentése pedig Upstroke (felfelé pengetés). Fontos, hogy a szünetek alatt is mozogjon egyet a kéz, így például az első ütemet nyitó szakasz Le-Fel-Le lesz, majd az első szünet alatt felfelé visszajön a jobb kéz, így a második csoport ismét lefelé indul. Ha a szünetek alatt megállna a jobb kéz mozgása, akkor ugyan egyszerű lenne minden csoportot lefelé kezdeni, de cserébe a sok lefékezés és újbóli elindulás nem tenne lehetővé egy 155 BPM körüli tempót. Ezért inkább vállalni kell azt, hogy bizonyos csoportok pengetése felfelé indul, de cserébe a jobb kéz szünet nélkül mozog fel-le. (Egy hosszú szüneteket tartalmazó szellős riff esetén nyilván nem lenne ez szükséges.)
Ez a riff héthúros gitáron készült, a kottában is így szerepel. Természetesen hathúros gitáron is gyakorolható, a vastag E-húron játszva is harapós riff lesz belőle. A riff kottája:
Matek metál
A második riff szerkezete és logikája még egyszerűbb. Felváltva három és négy tizenhatodot kell pengetni, a csoportok között 1-1 szünettel. Érdemes megfigyelni, hogy ez a rendkívül egyszerű szabály is milyen komplexnek ható riffet eredményez: ha az ütemhangsúlyokhoz viszonyítjuk a gitár által játszott ritmust, akkor úgy hangzik, mintha egy bonyolult szerkezetet játszana a gitár, pedig a csoportok darabszáma csak ismétli a 3-4-3-4-3-4 logikát.
Ennél a riffnél is igaz, hogy a szünetekben is mozdul a pengető. Az első szünetben például felfelé kell jönni, és a második csoport lefelé indul. A második szünetben pedig pont fordított a dolog: lefelé megy a pengető a szünetben, és a harmadik csoport felfelé pengetve kezdődik.
Itt is a 2. ütem végén van a „leltározás” és a periódus lezárása: pont 1 darab tizenhatod hiányzik, hiszen eddig hét csoport volt, amely ezek szerint 3+4+3+4+3+4+3 pengetést jelent. Ez összesen 24 tizenhatod. Emellett volt még 1-1 tizenhatod szünet, ez további 7 tizenhatod. 24+7=31, tehát egyetlen tizenhatod kell a második ütem végére, és akkor megvan a 32. Ezáltal ráadásul a 3. ütem elején induló nyitó „adag”, amely a szabály szerint egy hármas csoport lenne, az előtte megjelent lezáró hangnak köszönhetően négyes csoportnak tűnik, végképp komplex hangzásúvá téve ezt a nagyon egyszerű 3-4 logikát.
jelentem a kötöde már megint üzemel :-O
hogy ne essek ki a vibiman szerepemből szeretettel ajánlanám molek metálovics figyelmébe, hogy EZ vibrátó szépen, jó helyen és (gondolom) nem csak a mutogatós fing-őr -el.