Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Szia Tomi!
Igazi Satriani közép-lassú tempojú feelinges szám,imádom hallgatni a számait,ez is jól sikerült a mesternek!Egy fél hanggal le van hangolva vagy nem?
A vége felé egy kis kromatika, és/vagy ritmikai megbolondítás még jól jött volna. Szoktál kromatikával kísérletezni? (Pl. olyan módon, hogy egy meglevő skála hangjai közé bejátszod a többi hangot is.)
A másik ötlet: az úgynevezett "superimposed chords" alkalmazása, azaz például egy A-moll alapra egymás után felbontva Dm7-et, Em7-et, Fmaj7-et, stb. játszol rá, és ezek tovább színesítik a hangulatot, mert az adott akkord világa is megjelenik (miközben hangnemileg maradsz simán A-mollban).
Köszönöm az infókat! És külön gratula az összes szólamhoz, nemcsak a hangzás miatt, hanem a jól megalkotott dob és basszus-ötletekhez is. Ma is meghallgattam a szakáll-riffedet, és nagyon ott van.
Szerintem ez a konkrét rész még elfér azoknál is, akik populáris zenét hallgatnak. Az 1-2 outside hang elég rövid, nincs olyan hatásuk mint a free jazz-nek, amely pillanatok alatt kiürítené egy Britney Spears-koncert nézőterét:))
Nekem tetszik így ahogy van!
Hogy merre vagyok? Magam sem tudom...
Ma Cannock-ban, de minden nap más város...
Amúgy az Extreme Stunt Show-t hangosítom. Naponta utazunk költözünk építünk bontunk. Elég húzós...
Mindenképpen, az aged nyakkal megosztottam a tömegeket :), a fél brigádnak nagyon bejön, a másik felének nem, ők a csili vili kinézetet preferálják.
Amióta láttam a Lynch féle ESP-GL 56 gityót, azóta tudom, hogy nekem ez kell.
Egyébként merre vagy most Angliában és mi a meló, ha elmondhatod ?
Köszi! A stratomhoz képest is furcsa a nyakillesztés. Lassan barátkozunk, valakinek muszáj lesz alkalmazkodnia... Ráadásul első kétoktávos gityóm, kilences cérnákkal, ( a straton 10-52 est használok ) Ez a fajta tremolo is első életemben úgyhogy lesznek itt még kérdések.
fendereknél se értettem, meg egyik gitárnál sem, amin ilyen szögletes a test nyak illesztés, persze meg lehet szokni, de amikor egy squier volt a kezemben annál elég furcsa volt h böki a tenyerem a sarka
Sziasztok!
Megláttam és megszerettem életem első sportgitárját.
Sajnos a kép nem adja vissza igazán hogy milyen hihetetlen gyönyörű.
Olyan mint egy sárkány szeme amint éppen bereped a retinája a méregtől mert lecsapták a kezeiről a szüzeket.
Nem zöld, de szerintem pyrának tetszene.
Igen, a dob és a basszus is saját, egy Music Maker 15 nevű szoftverrel csináltam, ami teljesen jogtisztán 8 ezer forintba került. A dobkészletek közül kettőt tartok használhatónak, ez az egyik. A basszusgitárral ugyan ez a szitu. Kaptak egy kis reverbet, illetve a basszusgitáron van egy pici torzítás is.
A gitárhang az Line 6 Toneport GX hangkártyából jön (Pod Farm 1), bár lehetne sokkal jobb is, ugyanis a gityómban vintage jellegű Wilkinson szedők vannak, ami nem erre a stílusra való.
Köszi a javaslatot az időterjedelemmel kapcsolatban, meg fogom majd vágni az elejét. Bár láttam néhány 30 másodperc feletti videót, de a szabály az szabály...
nagyon frissítően hat az a rész, teljesen befogadható, és kényszeríti az embert az újrahallgatásra, kíváncsi lennék, hogy egy olyan ember füle mit hallhat aki csak könnyűzenét hallgat, vajon neki is ennyire tetszene?
Nah, ráraktam telefonomra és agyon hallgattam :) Egyetlen egy kérdés fogalmazódott meg bennem miközben hallgattam : Jonas Tamas polok mikor kaphatóak? :D Vagy itt személyesen kell megrendelni ? :D
hangok terén skálák, akár a pentaton skála más fekvésben gyakorlása, aztán idővel a fekvések összekötése, majd ezt más hangnemben is gyakorolni
skála játékon belül is sok mindent lehet, pl az említett hangközök alkalmazása, arpeggiók beépítése a dallamokba, skálákba, ....stb nagyon hosszú lista
én valahol ott kezdeném hogy skálák megtanulása gitárnyak hosszán, vibrató, a penghetések jönnek az odafigyelt skálajáték közben.
Én azt mondom, hogy semmi gond nincsen veled, egyszerűen csak az út korábbi részén jársz, mivel nincs még sok év gitározás a hátad mögött. Én mindig azt tapasztalom más fiatal gitárosoknál is, hogy ha írnak saját szólókat, riffeket, témákat, vagy akár teljes számokat, akkor ez nagy lendületet ad nekik, és így folyamatosan tudnak fejlődni.
Ha viszont csak létező szólókat tanulsz meg más együttesektől, akkor a tapasztalatod, rutinod nem halad. Sok megtanult Slash-szóló után sem lesz könnyebb saját szólót írni. Akkor lesz könnyű saját szólót írni, ha már sok saját szólót írtál. Ilyen egyszerű
(Persze emellett hasznos dolog sok kedvenc gitárostól eltanulni a dolgokat, úgyhogy a fentiek arra vonatkoznak, hogy önmagában ez nem lenne elegendő, biciklizni sem lehet megtanulni a Tour de France megnézésével. Fel kell ülni a nyeregbe és csinálni kell:)
A dob és a basszus is saját készítés? Ha igen, akkor érdekelnének a felhasznált eszközök is. A gitár hangszíne is harapós és kellemes.
Egy javaslat: a legelejét vagy a legvégét meg kéne vágni, mert 30 másodperc a felső időhatár a versenyre, és a felvételed kb. 3 másodperccel hosszabb lett.
Örülök hogy véleményezted a szólót. Velem van a gond, mert amikor egyszerűen kellene gondolkodnom elkezdek bonyolítani. És így jött ki a mostani szólómban is ahol ömlesztve jönnek a hangok aminek értelme nincsen. Meghallgattam amit készítettél és annyira egyszerűen jó nincs semmi cifrázás meg ömlesztés mint amit én csináltam. Metamolekulának igaza van még nem vagyok kész arra, hogy ennyire belemélyedjek a témába inkább tanulgatok szólókat és megpróbálom tökéletesíteni és pontosítani a tudásom. A dobozos játszásmód még nagyon rajtam van de lassan le kéne venni :) csak amíg ilyen bizonytalan vagyok a skálán belüli forgolódásban addig meghagyom és jól kigyakorlom. Szerintem átnézem a fórumot az elejétől a végéig (sok időbe fog tellni de szerintem sok hasznos infót fogok szerezni) összeszedem az anyagokat amiket ide feltettetek és elkezdek gyakorolni.
Annyiból persze egyetértek ezzel, hogy valóban fontosak a megfelelő alapok, jó kéztartás, pontosság, tiszta játék, zeneelmélet, stb. Van viszont egy még fontosabb dolog, az Öröm Törvénye*, amely (leegyszerűsítve) azt mondja ki, hogy amire késztetést érzünk, azzal nyugodtan foglalkozzunk máris, ne várjunk.
De azért könnyebb a pástétomhoz hozzálátni, ha a rántottánk már tökéletes. De mondom, nem szólok bele. Saját tapasztalatom, hogy könnyebb úgy újat létrehozni, ha van miből építkezni.
De azért könnyebb a pástétomhoz hozzálátni, ha a rántottánk már tökéletes. De mondom, nem szólok bele. Saját tapasztalatom, hogy könnyebb úgy újat létrehozni, ha van miből építkezni.
Nyugodtan lehet szólóírást is csinálni már a kezdetektől. A zenélés (és általában az alkotás) nem lineáris folyamat, az ebédkészítésnél sincs az, hogy "addig ne csinálj szarvasgombás pástétomot posztátacombbal, amíg a rántottád nem tökéletes"
Wow, tegnap nem is vettem észre a kérdés-gyűjteményedet!
Ami a Topik Riff Fesztivál 2013-at illeti, elkészült a mű, és pont el is fogyott a dobsáv. (Ha Pyra még készít riffet, akkor azt majd bemásolom.) Igen, nagyon jó riffek születtek, a terv majd az, hogy szólókat is írunk rá közösen.
Örülök hogy készítettél szólót az új alapra! Gyorsan reagáltál, mert nem sokkal a feltöltés után már érkezett is a szólód.
Itt jön pár gondolat az improvizációról:
1. Fokozatosan azt kell majd elérned, hogy minden hangról már a megpengetése előtt tudjad, hogy mi a hang neve, és hányadik fokot jelenti az aktuális akkordhoz képest. Ezt hosszú idő munkájával lehet elérni, de nincs más út.
2. A dallamaid felépítésében túlságosan is a szomszéd hangok uralkodnak. Nagyon sok szekund-lépést használsz, és ezzel nem tudnak még kinyílni a dallamok. Próbálj meg húrokat átugrani szólózás közben. Az sem gond, ha eleinte még a dobozon belül próbálod ezt ki. Meglátod, milyen változás lesz a hangzásban, ha nagy hangközök is megjelennek.
3. A ritmusok a dallamoknál is fontosabbak. Legyenek a ritmusaid minél jobban felismerhetőek. Például hallgass meg egy-egy kedvenc gitárszólót, és véletlenszerűen válassz ki 4-5 hangot belőle. És tanulmányozd át, hogy ott mi a ritmus. Utána dobold el (bármin, pl. a gitár oldalán), minél feszesebben. Utána pedig fogd az adott ritmust, és kb. 1 percig csak ezt a ritmust használva szólózzál egy egyszerű alapra.
4. A teljes szóló felépítése külön téma, úgyhogy ezzel kapcsolatban egyelőre csak annyit javaslok, hogy olvasd minden héten a gitár-blogomat (http://gitarverseny.wordpress.com) és a topikot, mindkét helyen folyamatosan teszek fel olyan anyagokat, ahol sok szó esik a szólók felépítéséről.
5. Készítettem egy saját improvizációt erre az alapra. Miközben hallgatod, két dolgot figyeljél: 1) a ritmusok megfoghatóságát, feszességét és 2) az ismétléseket.
Utána pedig hallgasd meg újra, és ekkor két másik dolgot figyeljél: 1) a hangok sűrűségének változását a szóló során és 2) a hangok magasságának változását a szóló során.
Utána hallgasd meg még egyszer, és ekkor az egymás után játszott két-két hang közötti hangközöket tanulmányozd.
A szóló:
Még egyszer a letölthető zenei alap (a többiek számára) :
Ezt nagy örömmel olvastam, el is teszem a motivációs mappámba! (Tényleg van ilyen mappám, és szépen gyűlnek benne a dolgok.)
0:18-nál egy speciális trükk zajlik: pár pillanatig outside (hangnemen kívüli), aztán ismét inside hangok(feszültség-feloldás). Ez valóban olyan, mint amikor a bika izmos nyakán levő kötelet jól meghúzom :D
Sziasztok!
Lenne egy kérdésem.Vettem egy csöves Bugera erősítőt,ha pl gyakorlok egy órát és el kell mennem egy fél órára,ilyenkor érdemes lekapcsolni az erősítőt vagy hagyjam úgy,vagy csak a standby kapcsoljam le?
Szia!
A kidolgozás alatt azt értem hogy a vége felé van egy két hamiskás hang pl: 01:52-nél ezt kellett volna kijavítani de szerintem így jó ahogy van,faszán sikerült.
Imi: Köszönöm (többieknek is, de nem akarok spamelni minden egyes alkalommal )! A kidolgozás alatt mit értesz? Pontatlan, vagy mást játszanál? Ha pontatlanságra érted, nos, elég nehéz szólót raktam össze és nem vagyok - még - profi, jelen szintemen szerintem elég jól letoltam. Persze fejlődni mindig kell. Várom a te változatod!
Ziggy: Köszönöm, ez tipikusan youtube-os hozzászólás volt!
pumpa mester: Köszönöm az értékelést! Ahogy látom inkább ízlésbeli eltáráseink vannak, a hibákat meg hasonlóan látjuk. Hogy speed-orientált vagyok...hát van, amikor igen, van, amikor nem. Ami a fülemnek odaillik. Inkább a zenei alap határozza meg ezt nálam és inkább azt mondanám, hogy technika-orientált vagyok (azaz nem szeretek sokáig csak egy-hangozni, szeretek változatosan játszani).
Metalicon: igen, nem véletlenül vettem meg. 7 húrosok közül ezt szinte mindenhol istenítették.
Szia Metálmolekula!
Nem értek a részletes elemzésekhez de ha megengeded írok a szólódról egy pár sort.
Az első 01:45-ig nagyon jó,utána lévő részek is nagyon jók helyedben jobban kidolgoztam volna hogy ütősebbek legyenek a gyors részek de összességében nagyon király lett!Gratulálok!
Köszönöm hogy szóltál,szoktam én is nézni, nagyon örülök hogy írnak külföldiek is jó érzés őket olvasni!A French nevezés,gyakorlása folyamatban van lassan kész leszek vele.A gitározásra sajnos kevés idő jut de azért minden szabad időt kihasználok és gyakorlok ha lehet.
lehet találni neten sok megbízható tabokat... Pl ha utorrentet vadászol ott általába olyanokat tesznek amik (originál) vagyis eredeti tabokat tesznek fel ami ugye illegelás vagy ott pl a: ultimate-guitar.com én onnan szoktam leszedni pro tabokat, egész megbízható dologkat tesznek fel de ellenőrizni kell mindig. Az már a füledtől függ h kihallod e h pl a tabon nem úgy van mint az eredetin. De itt fórumon Tamás mindig megbízható tabokat és gyakorlatok tesz fel. Vagy ott a jó öreg youtube :)
egy itteni gitár tanár szerintem ebbe a 3 számba szerepel a gitározáshoz szükséges technikák összes eleme. Hát ezt így kijelenteni veszélyes szerintem, de ő ezeket a számokat tanítja a tanítványainak : smoke on the wather soloja , sultans of swing dire straits , és az eagles hotel california soloja.
(pl tapping asszem már nincs is ezekbe de mind1 :) )
Igen a dobozos gondolkodásmód nagyon kiütött rajtam póbáltam mozogni hogy ne legyen egysikú, de ezen még dolgoznom kell. Megpróbálom összefűzni a gyakorlatokat az improvizálással, most rendeltem egy digitális rekordert amivel mindent felveszek amit gyakorlok és így vissza tudom hallgatni, hogy hol rontottam.
Köszönöm neked és Metamolekulának hogy rámutattak a nagyon hiányos részekre! Most jön a sok-sok gyakorlás.
Igazad van, nem konkrétan a szólóírásra akartam gondolni. A technikai gyakorlatokra vevő vagyok mert azok elég sz@rul mennek. Akkor gyúrok a technikára. Ilyen gyakorlatokat a fórumon kívül hol találhatnék? Tudom van gugli de jobban szeretnék valami megbízható oldalt ahol nem össze-visszaságokat irkálnak.
"Esetleg van valamilyen írás arról hogy hogyan lehet jól elosztani a hangokat és felépíteni egy szólót/ improvizációt?"
Huu ez aztán érdekes kérdés :) Igazából szabály nincs így tulajdonképpen arra h írsz meg egy zenét, úgy írod meg ahogy akarod, ahogy neked tetszik... Ez határtalan dolog, viszont amire én próbáltam célozni azzal azt értem h pl a megtanult (skála dobozaidból) még rutintalanul mozogsz. De ez csak idővel javul majd, több magas<->mély részeket vegyítesz, (vagy 1 húron nagyobbak ugrálsz pl) ott már eltűnnek ezek a dobozos gondolkodások. Vagyis nem csak magas részeken tartod a szólód ívét... Ez talán egy íratlan szabály, de amire törekednünk kéne az szerintem az, h minél érdekesebben írjunk meg egy szólót, és ezzel szerintem pont h változatosabb lesz.
Technikailag még sokat kell fejlődnöd inkább arra próbálj még koncentrálni. Az improzás végülis kicsit fejleszti mind2 őt... Egyenlőre próbálj még nyújtásokkal foglalkozni h tisztábbak legyenek. + h jobban átlásd a nyakat mozogj a nyakon le föl, minnél több olyan alapra játszál ami tetszik, idővel javul majd a ritmus érzéked is... Ezeket improzással tudod leggyorsabban fejleszteni, és lényeg h élvezd amit csinálsz és akkor nem lesz baj
Távol álljon tőlem, hogy beleszóljak, de biztosan szólóírással akarsz foglalkozni, mielőtt a játékodat nem javítod fel? Én a helyedben sok szólót, illetve technikai gyakorlatot szednék le és azokat gyakorolnám.
Hogy a hangokat hogyan lehet jól elosztani....? Hát, ahogy neked tetszik. Eric Clapton és Malmsteen teljesen más választ adna erre a kérdésre.
Igen a nyújtásokon is dolgoznom kell. Esetleg van valamilyen írás arról hogy hogyan lehet jól elosztani a hangokat és felépíteni egy szólót/ improvizációt?
Igen a nyújtásokon is dolgoznom kell. Esetleg van valamilyen írás arról hogy hogyan lehet jól elosztani a hangokat és felépíteni egy szólót/ improvizációt?
"oktávos kis részed benne de nem kellet volna ilyen sokáig húznod"
ezt azért pontosítom, az előtte való lépkedésekből gondoltam h kevesebbet kellet volna 1 kicsit beletenni... Talán belevinni ide is lassabb részt. Bár tudom a te stílusod inkább a "gyorsaságról " szól :)
technikailag nem írok semmit, ennek 2 oka van. Az 1ik h kurvára előrébb jársz nálam :D A másik h vannak benne 1-2 apróbb hibák, de ezek annyira apróak h ki a faszt érdekel. (amik észrevehető hibák azokat pedig már tudod hol vannak és írtad is a szólódhoz) Nagyon szépen kivannak gyakorolva ezek a futamok.
A szolo eleje nekem nagyon tesztett, tapping rész 0:23-ig nagyon szép volt, annyi h más hangon kellet volna befejezned (szerintem) kicsit furcsálltam h tercnél áltál meg, kvint v alaphang jobban elfogadható lett volna zárásnak. Jó ötlet volt ezt a tompítást ismételni benne mert kurva jól szól !!! :D Reff is nagyon ütős lett, szép dallamokkal van végig fűszerezve... Tényleg nagyon kellemese volt hallgatni. 1:26 körül volt 1 nagyobb hibád amit említettél is, ez az 1 hibád ami észrevehető is. Egyébként jó ötlet ez az oktávos kis részed benne de nem kellet volna ilyen sokáig húznod... Elég lett volna 2-3 ütemig játszani. Ez után pedig itt is sokalltam a gyors-lassú-gyors-lassú-gyors-lassú részek váltogatását... és ez az első hallgatásnál feltűnt, ami nem túl jó mert egy laikus is simán feltűnik, és azt mondhatja: (nah ez csak ezt fogja csinálni még véget ér a szóló) szóval számomra ez az 1 dolog ami negativum, én nem így csináltam volna ha tudnék így gitározni mint te :)
Nyugodtan mehet nevezésre is ez a szólód !!! :) Ahogy írtad is, és egyet kell veled értenem ez jobban sikerült mint amit az Ibanezes versenyre készítettél. Nagyon tehetséges gitáros vagy, így tovább !!!
Én ezt a szólódat 94%-sok ra értékelem :D (akkor is le értékelem a te 95% odat )
Nekem is tetszik!
Igazán nekem olyan 1:25 körül volt egy kicsit furcsa és bizonytalan hatású. A legjobban pedig a vége tetszett, nagyon szépen fokoztad a hangulatot.
Nem kell szerénykedni Carlos mester! Tényleg hangulatos és ötletes lett az alkotásod eddig elkészült része. Ezért mindenképpen fejezd majd be és tedd ide fel.
1. Maradt benne 1-2 hiba, de van annyira nehéz a szóló, hogy jelenlegi szintemen nem volt kedvem kísérletezgetni (igazából harmadjára vettem fel, mert első két alkalommal elkezdett folyni az orrom, a szipogás meg hülyén nézett ki a felvételen ).
2. Ahogy írtam múltkor is, szándékosan van így felépítve a szóló: először a mély és közép fekvésben játszok, majd a magas hangok is bejönnek.
3. 00:35-nél van egy mellényúlás. Nem egyszerű tompítva hammerezni, pláne, hogy a hangok miatt meg kell cserélni az ujjrendet.
4. A 00:44-es rész ismétlődik a szóló végén, ahogy az üveghangos résznek az első fele is ismétlődik a szóló közepén. Ezek szintén szándékosak, éreztetni akartam, hogy van a szólóban egység is, nem csak különálló dallamokból áll az egész.
5. A 00:44-ez - ellentétben a múltkori soundcloudos verzióval - most nem tettem terc szólamot. Nem akartam mindent telenyomni több szólammal, van benne így is elég.
6. Próbáltam figyelni a széles vibratokra. Remélem nektek is tetszik!
7. 01:02-től kicsit visszább vettem a tempóból, úgyis lassú alatta az alap.
8. 01:24-től jön a kromatikus rész. Ennek az eleje pontos lett, az oktávos rész utolsó hangja és az azt követő pentatonos ugrálás viszont kicsit mellé ment, mondjuk ez a legnehezebb rész számomra a szólóban. De hát kell nekem mindig ilyen technikai vívmányokkal előállnom, nemde?
9. A 01:32-es rész a másik kedvencem a kromatikus mellett, és igen jól sikerült, pedig tegnap este írtam át az utolsó kb 15 hangot, hogy mindenhol ekkora lépések legyenek.
10. A 01:40-es rész a leggyorsabb szólórész, ez kb a teljesítőképességem jelenlegi csúcsa ilyen nehézségi szinten shreddingből. Az alatta lévő rész egy 0-10-es skálán nálam olyan 3 pont, mert ennél sokkal nehezebb dolgok is léteznek, de azért fénysebességnél már ez sem könnyű.
11. 01:53 - imádom ezt a mittudoménmilyen sus2-es akkordot.
Összességében - ellentétben az Ibanezes versennyel - erre most büszke vagyok az 1-2 pontatlan hang ellenére is. Azt mondanám, hogy olyan 95%-on teljesítettem magamhoz képest, ami egy ilyen egyhuzamban zajló felvételnél azt hiszem elég jó egy kezdőtől.
Huu azok a nyújtások nagyon hamisak :S Erre figyelj oda. Én külön soha nem gyakoroltam a nyújtásokat, csak egy alapra ráimproztam és figyeltem(fül alapján) hol tiszták azok a nyújtások mert mindenhol más erősséggel kell nyújtani.
Hallani h nem nagyon mozogsz még a nyakon, és dobozokban játszasz. próbálj több ugrásokat beletenni h érdekesebbé tegye a játékodat. Ehhez is sok improzás kell h jobban átlásd a nyakon hova ugrálhatsz.
Szóval IMPROZZ IMPROZZ és IMPROZZ ! :) Volt pár helyen nagyon szép dallamaid is, de legjobban nekem az indulásod tetszett :)
Készítettem egy ilyen improvizáció féleséget az A-moll alapra. Még sok hiba van benne és néhol még vannak bizonytalan pontok amik rendesen hallatszódnak is. A gyorsaság még nem az erősségem de nem is a legfőbb célom, inkább ismerjem ki magam rendesen és magabiztosan a gitár nyakán. És akkor a szóló:
elég sokszor meghallgattam tegnap óta a french solodat, egyre jobban rákapok, imádom benne azoakt a részeket amiknél muszáj felkapnom a fejem, oylan érdekes hangulatuk van az egyik ilyen a 0:35-ös utána úgy kívánja a fülem, hogy még egyszer megszólaljon, csak megemelve
a másik a 0:18 na ott fel sem fogtam először h mi történik, de rájöttem ez az amikor annyira megneveled a fújtató bikát, hogy jámbor lesz mint egy bárány :D