Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Örülök hogy saját készítés az alap is! Az alapért egyértelműen jár a maximális elismerés szimbóluma:
Ez a zene nagyon ihletett pillanatodban készült, kifejezetten hallani a zeneszerzői tehetséget, adottságot. Ha kitanulod jól a zeneszerkesztőket, akkor nagyon jó dolgok várhatók még tőled!
Erről a szoloról inkább ne írj semmit :D Ezt nagyon összecsaptam... Az alapot szerettem volna megmutatni mert ez teljesen saját.
A szolo ötlet az nem így lesz, próbálok majd találni vmi jobb hangszínt is ami kicsit afrikai hangulatúbb és valami kis lassú vmiket kitalálok majd. De még az alap sincs teljesen meg... Sőt, ez az alap amire szolozok az egy nagyon egyszerű vmi, csak nekem nagyon tetszik vmiért :) Csak tovább kéne írni, de ötlet az most nehezen jön... De próbálkozok :)
Köszönöm, Imi!
Az Ibanez versenyes videódra szépen jönnek a lájkok és a dicsérő kommentek, még a FÜlöp-szigetekről is írtak, gondolom örültél ezeknek a visszajelzéseknek!
Majd kíváncsi leszek a French nevezésedre, ha elkészül.
A teljes zene is a saját alkotásod? Ha igen, akkor extra méretű XXL-es gratuláció, mert ez nagyon jó lett! A szólóban is sok jó dolog volt, legfeljebb annyit jegyzek még meg, hogy a szólót is Afrika-hangulattal lehetne kezdeni, tehát kevésbé hagyományos elemek jöhetnének az elejére. Már elő van készítve egy korábbi szólód elemzésre, és utána erről is írok majd bővebben.
Biztosan lesz fusion-jellegű zene is a következő lemezen. Már a T.H. albumra is elkészült egy teljesen fúziós szám, "The Loop" volt a címe, de aztán nem került rá a lemezre.
Azóta tesztelted megint a mixolíd módszert az A5 akkordra? Mik az új tapasztalatok?
nah mi lett itt h 1 napja senki nem írt ? mhh? :D Szokásos személyre szabott kérdések következnek felpörgetés céljából :)
kustriani : sikerült már feldolgozni a nő ügyeidet? és már jönnek az ihletek?
Imi: Nagyon régen beszéltünk már skypon is, és úgy látom kevesebbet is írsz fórumon mint régen.. :S Mi ennek az oka? Ilyen sokat dolgozol mostanság? Saját számaiddal h haladsz?
Tibyee: neked csak annyit üzenek ha olvasod h kitartást a munkáshoz! :)
madinorbi: gratula a nyereményünkhöz :D Te mikor fogsz tudni élni a lehetőséggel és élőben is találkozni a mesterrel? :)
Tamás: Ezzel a riffelgetős kis szösszentéssel amit nemrég csináltunk, azzal lesznek vmi további tervek? Én úgy emlékszek rá nem lett befejezve. Viszont felhívnak a figyelmet fazsi, és a felvételen egyből utána következő (azt hiszem madinorbi alkotására) Az övüké annyira ütős lett h nem kéne ennyiben hagyni, és egy kész számot mindenképp kell csinálniuk belőle... Majd említsd meg nekik te is a te szavad nagyobb az enyémnél :D
hirtelen ennyi személyre szabott kérdést tudtam feltenni :)
Én is linkelnék valamit. Dolgozom egy három dalból álló progresszív metál projekt EP-n, és ebből egy kis szönnenést mutatnék most Nektek. Nem ez a végleges take a szólóból, majd amikor élesben veszem fel, akkor jobban figyelek arra, hogy az azonos hangra csúszós frázisok artikuláltabbak legyenek.
ez tök jó lett.
sosem szoktam megjegyzéseket tenni, de ha megengeded, mivel túl jó ez a szóló ahhoz hogy ne tegyem meg
van benne 1-2 pici hiba itt ott. Én azokat javítottam volna. Illetve én a szólóhangszínben domináltatnám a középfrekiket. De ez tényleg csak ízlésbeli gondoloat
Érdekes, feelinges, jó zene! Gyúrd össze egy konkrét dallá, és akkor szuper kis nóta lesz belőle! Négy percet simán elbírna, főleg ha kitalálsz rá majd egy ütős refrént is!
Hihetetlen vagy! A Timeless Hourról is igazán csak 1-2 ilyen fusionös betétet hiányoltam, szerintem a te stílusodnak is jól állna. Persze nem kell szélsőségekbe menni, mint ennél a szólónál , én sem azért akarom elsajátítani, hogy csak ebből álljon a szólóm, de ezek nagyon fent tudják tartani a folyamatos figyelmet. Remélem a következő albumodon lesznek ilyen részek is a nótákban!
Kb. mindegy. Én az enyémet már 2-3 éve vettem, akkor volt 9000ft körül, kb. a legolcsóbb volt, ami már tud HD-t. Mondjuk annyira nem kerek a történet, mert ez 720p-ben csak 15fps-el tud felvenni (a videóm csalás, mert kisebb felbontásba vettem fel, 944x640m, vagy valami ilyesmi, és utána húztam fel 720-ra.). Szerintem a ma kapható webkamok már 10ezer alatt tudnak rendes hd-t is...
Nagyon örülök neki, hogy neki is segít ez a módszer.
Én egyébként máig is csinálgatom csak nem minden nap. Nekem ez abban szokott még segíteni, ha ebédidőben meg tudom tenni, hogy 20-30 percre felveszem a fejhallgatót meditációs zenével és lefekszek. 20-30 perc után olyan szinten kipihentnek és nyugodtnak érzem magam, mint reggel ébredés után.
Rajta vagyok főnök már rég óta ! :) De most olyan nagy ötletek nem jönnek belőlem, és most inkább ilyen tanuló fázisban vagyok, próbálok most inkább a gyors részeket kitalálni, és azokat kigyakorolni + DAW okat tanulom kezelni... Későbbiekben szeretnék olyan zenéket is csinálni amibe nincs gitár :) Hát majd kiderül mi sül ki belőle, de egyenlőre most ezeket a DAW progikat is normálisan meg kell tanulnom használni ahhoz :)
Kicsit meguntam h más alapjára készítek zenét, szeretnék már teljesen saját dolgokat feltölteni, saját alapokat készíteni, amit ide felrakok és akinek van hozzá kedve akár rá is szólózhat :) Viszont ez nem olyan egyszerű mint ahogy elképzeltem :)
Bár a francia verseny zenei alapja távol áll a blues/fusion világtól, de azért lehet mókázni itt is. Gyorsan felvettem egy szólót, ahol a 8. ütemben (0:18)-nál indul a határon való egyensúlyozás, és a 9-16. ütem végig erről szól. Cserébe az első 7 ütemet nagyon egyenesre kell csinálni ilyenkor, és a 17. ütemtől (refrén) is vissza kell hozni a feloldást. Emellett a hangok sűrűségével, magasságával, szünetek adagolásával is játszottam.
Az A5-F/A alapra működnie kell a mixolídnak, de csakis az A5 pillanatai alatt. Lehet hogy az F/A-ra került rá C# hang, és az valóban "gixolíd"*
A pentatonos félhangos módszer a francia verseny kimondottan dallamos moll alapjára stílusidegen lenne, azt egy statikus és groove-os dologra, egy one chord vamp-ra, és ilyesmire lehet a legjobb hatással alkalmazni. Mint például a Child's Play Greg mestertől.
A dallamos, mollos, hagyományos alapokra is sok jó "érdekesítő"** módszer van.
Mos'namezér', de én otthon bizony megnéztem a kvintfogásos alapot is és bizony arra is hülyén szólt a mixolid*. De nyilván én csinálok valamit rosszul, este ránézek megint.
A pentatonos fél-hangos csúszást is próbáltam behozni, nem sok sikerrel, habár a kromatikus rész emiatt alakult ki. Szóval volt pozitív eredménye is a megtárgyalt dolgoknak, még ha nem is abban a formában, ahogyan várná az ember.
--------
* ezt azóta gixolidnak hívom a nevezett hiba miatt.
Amúgy 5-6 éve gondolkoztam én is ugyanezen, mert szeretem a játékos ötleteket. Ma már nem tehetném meg. Amúgy én úgy terveztem, hogy az óra első perceiben teljesen kezdő lennék, és a 35. perc környékén harminckettedes egyenes arpeggiók, többujjas tapping, és hibrid pengetés. És közben kérdezősködtem volna, hogy "azért nem reménytelen, ugye??"
Kíváncsi leszek majd, és a kromatikus részre különösen!
Ennél az alapnál a múltkor megbeszélt mixolíd-behozatal azért nem működik, mert itt a kíséretben első fokon konkrétan megjelenik a mollos jelleg, azaz a kis terc. A példában, amit néztünk, egy kvintfogás volt (A5), így szabadon tudtuk a tercet kombinálni.
Persze az ilyen mollos alapokra is van számos fúziós megközelítés, majd nézünk ilyeneket is.
Köszönöm szépen Tamás !!! :D De elküldted nekem már mind a 2 CD det, persze ez nem azt jelenti h majd nem vásárolom meg őket... Nyáron ha minden igaz megyek külföldre dolgozni 2 hónapot akkor majd lesz pénzem rá, DE csak autogrammal ellátva kérném természetesen ! :)
Ha Pesten járok mindenképp benézek arra a gitár órára !! :) Viszek sárkányitalt is h jobban mennyen a gitározás :)
Bár terveztem h név nélkül elmegyek 1szer az órádra, és eljátszom h tök kezdő vagyok... Másnap visszamenni, h az óra hatására sárkánytempóban fejlődtem :D Ezt azért te is megcsinálhatnád vkivel :D csak a poén kedvéért :D
Beugrott egy ötletem arra, amit írsz a mélyebb mondanivalók zenei kifejezéséről. Talán működik az ötlet, egy kipróbálást megér. Az ötlet lényege, hogy a mélyebb mondanivalókat meg kellene próbálni először leírni (ez számodra sima ügy), utána pedig lebontani egyszerűbb képekre/érzésekre/színekre/hasonlatokra. (Hasonlóképpen, mint ahogyan a világban létező minden dolog lebontható elemi részecskékre.)
Például születne egy 1-2 oldalas írásod valamilyen témáról, és akkor utána ehhez keresel a neten megfelelő képeket. Ezeket kombinálni is lehet, pl. sziklák a hegyoldalon, mellette egy stockholmi repülőjegy, mellette egy félig megevett torta, stb. Vagy akár a képek mellé még további szavakat, érzéseket társítasz. És ezek a képek/szavak/színek/érzések már sokkal jobban el tudják indítani a zenei kreativitást, mint egy komplex és nehezen meghatározható, felbontatlan nagy téma.
Ezt még én sem próbáltam így, de leírva is jól hangzik, lehet hogy ki is próbálom:)
Ha csinálsz majd ilyet, akkor kíváncsi leszek a tapasztalataidra!
Nagy pillanat ez, köszönjük mindenkinek, hogy elérhettük ezt a magas számot! Ráadásul meglepően gyorsan.
A 20000. hozzászólásért Norbinak ajándék is jár. Mivel a két albumom már megvan neked, ezért egy ajándék gitár-konzultációt ajánlok fel számodra, amelyet határidő nélkül bármikor igénybevehetsz majd, ha a környéken jársz. Ha jól tudom, akkor Dél-Buda környékén mozogsz többet, de gondolom néha azért átjössz a túloldalra is :)
És ugyanezt az ajándékot szavazom meg Biciklipumpának, aki előzékenyen átengedte a 20000. hozzászólást, akárcsak pár hónapja, amikor a 10000. hozzászólást adta át Máténak.
Úgyhogy ha egyszer Pesten jársz, akkor szólj előtte! Ezenkívül érdeklődöm, hogy a Sharp Guitars albumom megvan-e már? Ha jól tudom, akkor csak a második van meg.
Volt kitől tanulnom :) De a lényeg, és ami becsülendő és példaértékű, h Ő önzetlenül teszi ezt minden nap ismeretlen emberekkel, és működteti ezt a fórumot. Szóval ez is az Ő érdeme h próbálok minél részletesebb elemzéseket írni :) próbálok inkább jobban kritikusabb szemlélettel elmondani a véleményem, ez minden. De mint írtad is ezeket nem kell kézpénznem venni teljesen mert emberből vagyunk és ezek az apróbb hibák már lehetnek a "feel" része is :)
Az is előttem volt h te ezzel lehet nevezel is, és nálam azért jobb gitárosok is meghallgatják majd a szólódat akik még több hibát észrevehetnek és gondolom úgy adják a pontozást is. Bár ki tudja ezek olyan szubjektív dolgok, h nem kell alapozni annyira ezekre a versenyezésekre, zene az határtalan lényeg h élvezzük és szórakoztasson :) Végül is ezért zenélünk :)
Hát nem is tudom mit mondjak...Nagyon köszönöm ezt a részletes elemzést, csak ámulok mennyire részletgazdag és hosszú véleményt írtál. Bár nem értek mindennel egyet, de sok mindenben egyezik a véleményünk.
Én pont azokat a részeket éreztem erősnek, amikre írtad hogy szerinted pontatlan, de szerintem ez inkább "feel" kérdése, mert lehet vkinek az egész pontatlannak tűnik, valakinek meg olyan hatást vált ki, hogy van "húzása" a szólónak...való igaz hogy nem vagyok egy atompontos gépezet, néha hol előbb, néha hol később jönnek a hangok, főleg akkor amikor valami dinamikai váltás van a szólóban, ezt már megfigyeltem én is magamon...de sztem ettől lesz a játékunk emberi. Persze itt miliszekundomokról beszélek, azért igyekszem nem tizenhatodokat csúszkálni előre hátra...
Amúgy bevallom ha nem láttam volna a nickneved csak az elemzést, azt is hihettem volna hogy Tamás írta. Nagyon jól átvetted a stílusát, ami sztem nagyon pozitív dolog!
Ez nagyon kemény. Van egy olyan érzésem(nem viccből), hogy a srácnak van valami fogyatékossága.
Ettől függetlenül látszik, hogy van még hova fejlődnünk.
És akkor a harmadik, egyben utolsó spam-em mára: a fránszé alapra 100%-osnak mondhatom a szólómat. már csak ki kell gyakorolni. A vége-felé betettem egy kromatikus-oktávos lépkedést, iszonyat l szól, ha mondhatok ilyet a saját alkotásomra. Amellett, hogy maradok dallam-orientált, próbáltam jól elosztani a futamok, tappingek és dallamos részek arányát, most is próbáltam a gitár teljes nyakát bejárni (most tudatosan indítottam mélyebbről a szólót és mentem a magas fekvés felé). Próbáltam mixolidozni is, de itthon valahogy nem szól jól, nem tusom mit csinálok benne rosszul, ezért maradtam a kliséimnél. Összességében azt hiszem eddig ez a szólóm sikerült legjobban. Már csak fel kell szenvedni videonyóra...
Meghallgattam még egyszer. Most valóban nem a vibratok szóltak rosszul, nem tudom mirét hallottam ezt tegnap. Most azt vettem észre, hogy sokszor hamarabb fogsz le hangokat, mint kéne.
Ugyanakkor megint úgy kezdtem el hallgatni, hogy "Baszki, kustrianinak tök jó a dallamvilága...jaaaj, ezt megint becoftam, ez Sfogli-cover!". Ezzel csak annyit akarok mondani, hogy amúgy én simán kinéztem belőled másodjára is, hogy a szólót te írtad. A múltkori lassú szólónál vettem észre, hogy tök szép dallamok jöttek elő belőled, ezért nem is feltételeztem, hogy nem a tied a szóló.
Szerintem is rendben voltak a vibratok a videoban, ha nem is egy Daczi Zsolt szint, de rendben voltak, max 1-2t láttam, ami kicsit idegesebb volt a többinél. Sok nagy gitáros "rosszabbul" vibratozik.
Mindenkinek át kell esnie ilyenen :) Minél nagyobb szarban vagyunk és fel tudunk állni attól csak erősebbek leszünk, és tanulunk :) Én akkor tudtam nagyon érzelmes számokat írni mikor nagy szarban voltam, és bizony volt lány később aki azért volt oda amit akkor csináltam :D Kicsit érzelmesre sikerült :) 1-2 numerát talán annak is köszönhetek :D
mhh... nem is tudtam h csajozós tanácsokat is vállalsz a fórumon :D és ezt úgy h közben előnyre fordítjuk a gitározás adott tehetségünket... milyen eszes :)
Ez így van. Én sokszor pont azért vagyok bajban, mert mondanivaló/kifejeznivaló nélkül nem látom olyan sok értelmét a zenélésnek, és ez az én dolgomat is eléggé megnehezíti. Nem azért, mert nincs mondanivalóm, hanem azért, mert ami lenne, az eléggé túlmutat az egyszerűbben kifejezhető érzelmeken, mint pl. a szerelmi csalódáson (amiről ugye a mai zenék 80%-a is szól, és mindig jó alap volt a téma jó és kevésbé jó dalok megszületéséhez) és társain, és sokszor úgy érzem, hogy a kifejezni kívánt dolgokhoz sokkal komolyabb zenei képzettségre volna szükségem, mert egyszerűen nem férnek bele az általam ismert zenei mintákba:) Persze nagy ritkán sikerül valamit alkotni, de ez tényleg ritka. Ezért is vagyok kicsit bajban a zenekarom kapcsán, ugyanis az én feladatom megírni a dalokat (a zenét legalábbis), és ez néha átmegy amolyan "robotmunkába". Tehát meg tudom írni a dalokat, a riffeket, szólókat, de sajnos csak ritkán érzem azt, hogy igen, ez tényleg én vagyok, és én tényleg ezt akartam mondani. Ezért is kacsingatok az instrumentális gitárzene felé (lásd: legutóbbi coverem:)), de sajnos még elég távolinak látom az út végét...:) Mindegy, ez már a saját nyomorom, de kustriani problémájára reagálva én is csak azt tudom mondani, hogy próbálja meg "kihasználni" az aktuális állapotokat, és nyúljon a zenéhez!
ilyenkor kell elmélyedni egy kicsit a blues-ban...
Jót tesz a dallamvilágnak (moll-pentaton rulez), a nyújtásoknak, a legatonak, a csúszásoknak és a vibrátónak...
Tessék "Gerimúrtot" hallgatni! Van egy dala amikor olyan nagyon egyedű' van! Na aztat! :)
A nő különben is olyan mint a tornádó!
Amikor jön forró és nedves... és ez bizony jó szok lenni!
Amikor megy, visz mindent... mint a royal flush! (tudom mit beszélek, 2x váltam!)
Mennyi ramod van? Ha van a gépedben minimum 3 Gb, próbáld ki a GTR-t is. Olyan dinamikája van, amit digis cuccból nem hallasz máshol (max. az Axe Fx, természetesen).
MOst vettem nem rég az X3live-ot + Pod Farm platinum licensz is volt hozzá, de nekem irdatlan műnek hangzik, a gr5-ben amit most elindítottam 5-6 gyári presetet, 80's lead, Soldano lead, mind sokkal jobbnak hangzik.
Az a baj, hogy ilyen "vintagebb" hangzásokat nem egyszerű a szoftveres kütyükkel kikeverni, nem ez az erősségük. Modern cuccokhoz abszolút felveszik a versenyt a drága csöves cuccokkal, de ide sajnos más kéne. Majd következő célpontnak belövöm az On The Way-t, akkor kísérletezek megint... bár asszem, ott ő is kicsit modernebb hangzással tolja...
hát igen sajnos technika az nagy úr :S Tammarat se olcso cuccokkal éri el az Ő hangzását :) Meg Te azért más stílusban szoktál feltenni szólókat, ott irigylésre méltó hangzásokat szoktál kikeverni :) Ezért is próbáltalak rávezetni kicsit h próbálgass még keveréssel, tudsz te még ezen javítani, mert ide kicsit más beállítások kellenek mint a te megszokott hangzásodhoz :) De én beszélek amikor nekem aztán szörnyűek a soundjaim :)
Köszi a véleményt!:) A hangszínnel az a helyzet, hogy sokat agyaltam rajta, mert ehhez szerintem semmiképp sem jó az én szokásos, kissé modernebb hi-gain hangszínem. A gainnel többször is játszottam a felvételen ("verzék" alatt kevés, "refréneknél" sok, ahogy Jack is csinálja), de mivel nem igazi csöves erősítőn játszom, ezért nem reagál olyan jól ezekre a dolgokra. Egyébként meg gainből én csak annyit szeretek belerakni, amennyi feltétlenül szükséges, hogy ne haljanak el a hangok. Inkább kompresszálok a gainezés helyett:) Ettől élőbb marad a sound, és pl. a strato jellegzetessége is jobban kijön rajta. Teljesen én sem vagyok elégedett ezzel a hangzással, de ehhez a dalhoz szerintem ez még mindig jobb, mint az általam máskor használt hangszínek.
Köszi, remélem így lesz!:) Az az igazság, hogy talán ha csak simán alszom rá még 1-2t, akkor már jobban sikerül, de már napok óta gyúrtam, és szerettem volna letudni végre. Ez van, kicsi türelmetlen vagyok.:)
Ami a kamerát illeti: A videó ebből a szempontból kicsit csalás, ugyanis ugyanaz a kamera van a gitárra szerelve, amivel a másik szögből való felvétel is készült. Felpléjbekkeltem még egyszer, és a 2 videóból összevágtam, ennyi. Egyébként egy néhány éve vásárolt Microsoft LifeCam HD-5000 típusú webkamera, hajgumival felrakva:)
Ibanez S kollega 0:30-ig nagyon gyönyörű kezdés ! Tök jó volt hallgatni ! Eddig talán legjobb amit hallotam kezdésnek erre az alapra ! Nagyon tetszett változatos volt, és ritmikailag is jó helyeken voltak azok a hangok! 0:30 után kellet volna még 1 kis lezáró hang a végére. Nagyon szépen szól, és jó ötlet volt egy E moll t végig lepengetni De innentől már nem kell volt túlbonyolítani,
Ugye ez az E molloddal belementél (Ha ütemileg nézzük, az utolsó "bar" részed a reff előtt) a fordulópontra, és innentől kezdve kellene elkezdened rátérni a reffrénre előtti szakaszra... Nos szépen megoldottad de ez a dallam annyira nem volt fülbe mászó számomra. Itt kellet szépen lezárni azt akkordodat 2-3 hanggal... Mondjuk rámész egy kvintjére C utána lezárod vmivel egy kvartal mondjuk.
Reff rész szép dallamos volt, de néha kicsit elvesztettem a dallam menetedet itt is.
1:03 nál nagyon bántotta a fülem az a ritmika kis malőr... szerintem ott vmit eltévesztettél ritmikailag, bár ilyenkor mindig úgy vagyok h minnél jobban figyelem a felvételed, és minnél többször meghallgatom azt a kis részt, annál jobban nem tudom megállapítani melyik hangod nem volt pontos :D (Aztán lehet a hallásommal van a baj ) :)
Több helyen is érzetem ilyet: 1:01 , 1:13 itt a slide C re érkezésnél éreztem.
Amit még kiemelnék : 1:41 nél gyönyörű vibrato használatodat, és örültem h utánna végre kicsit használtad a tremolot és azzal zártad a szólódat.
Összeségébe nagyon jól használod (de általába minden szolodba) a gyors és lassú közötti "feng shuit" :) és mindig furcsaságokkal meg tudsz lepni a szólóidban. Az arpeggious részeid jól kivannak gyakorolva,legalábbis az én füleimnek tetszettek ! :) Gratula hozzá ! Ennyi dolgot szerettem volna kiemelni
Én Cubase-ben a GTR-t anno VST-ként nyitottam meg (remélem jól mondom), nem külön a két programot, ami nálam így zajlott:
Cubase megnyit, új audio sávot létrehoz, mixert előhoz (asszem devices menü), ott egy kis önmagába nyúló E-betű szerű ikont kell keresni a sáv paneljén, amire be akarod állítani a plugint, ott lenyitod az egyik insert helyet (ahová egyébként ilyen kompresszort tennél, vagy modulációs effekteket, stb.-t), és kikeresed jelen esetben a Guitar Riget.
A hangkártyád drivere legyen beállítva a beállításokban, és ne legyen a GR megnyitva külön!
A monitorozást a sáv kezelőfelületén (akit Tamás mondott) ne felejtsd el benyomni, ha felveszel, és ne felejtsd el kinyomni, ha vissza akarod hallgatni.