Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Szia Laci, köszönöm, örülök hogy tetszik a hangzás! Ez egy gyári Guitar Rig 5 hangszín: a tiszta jel megy be a hangkártyába, és a szoftveres plugin csinálta a soundot.
Erre a hétre a nemrég belinkelt két új felvétel kottáját és leírását készítettem el, amelyek alapján megnézzük, hogy hogyan készülhetnek harapós metál riffek, többféle skála kombinálásával.
Az első felvétel egy hagyományos, középtempójú neoklasszikus riff:
A második felvétel egy lassabb, sötétebb hangulatú riff:
Az anyagban levő legfontosabb információk:
1) Ha az alaphang rendszeresen és egyértelműen megjelenik a riffben, akkor többféle azonos alaphangú skála is kombinálható, az egységes hangzás elvesztése nélkül.
2) A fél-egész skála nemcsak a jazzben nagyon hatásos, hanem a súlyosabb rock és metál zenékben is.
3) Egyszerű és jól bevált módszer az adott riff-téma első felének megismétlése, míg a téma második fele mindig eltérő, és ez hozza be a változatosságot.
Nézzük akkor a két riff közül az elsőt, amelynek az „Yngwie Romeo” címet adtam. Ez a riff a folyamatos tizenhatodokról szól ritmikailag, és csak a páros ütemek végén jelenik meg egy-egy rövid változás a ritmusban (tizenhatod triolák, illetve nyolcadok). Emellett belső tagolásokkal is lehet operálni, ahogy erről pár hete, a Zenith riffjének elemzésekor már szó esett. Itt például a 4. ütemben jelennek meg hármas logikai csoportból álló tagolások (G5-F#5-E, majd G#5-G5-E), miközben a ritmus változatlanul hozza a tizenhatodokat.
A tonalitás és az uralkodó hangnem már az 1. ütemben kialakul: egy spanyol fríg (más néven domináns fríg, angolul phrygian dominant) skála szerepel, E alaphanggal: E F G# A H C D. Ez a neoklasszikus metálban és a hagyományosabb metál világában is igen népszerű skála, amelynek fő jellegzetessége az első három hang szokatlan hangköz-lépései: egy kis szekund lépés után egy bővített szekund lépés következik.
Miután az 1. ütemben kialakult a hangulat, a 2. ütemben már lehet is új skálát behozni. Ez az ütem tulajdonképpen egy E-moll skálát rejt magában, az ütem végén a blues-hang is megjelenik. Ennek ellenére a hangulat nem változik, marad a már kialakult neoklasszikus világ, hiszen az 1. ütem nagyon erősen leszögezte ezt. Természetesen a tizenhatodok használata, valamint a mély tartományban történő játék is segít abban, hogy ne legyen feltűnő az új skála megjelenése.
A riff szerkezete egyszerű: a páratlan ütemek mindig azonosak, míg a páros ütemek eltérnek, és váltják egymást. A 4. ütemben a fél-egész skála is rövid üdvözletét teszi, de erről részletesen majd pár sorral lejjebb, a második riffnél olvashatsz, mert itt a 4. ütemben ezt a rövid részt felfoghatjuk kromatikus feszültségkeltésnek is, amely csak véletlenül esik egybe az ütem közepén a fél-egész skála adott szakaszával.
A riff végére egy rövid szólót is játszottam, tipikus Yngwie Malmsteen-megoldásokkal, köztük a spanyol fríg skála 2. fokára épített szűkített négyeshangzatok kis tercenként vagy szűkített kvintenként való tologatására épülő arpeggiókkal.
A riff még egyszer:
A riff kottája:
Következzen akkor a második riff, amely a „Hatásvadász metál” címet kapta. Ez a riff már teljesen a fél-egész skáláról szól, de mint látni fogjuk, itt is fel lehet fogni a dolgot két skála kombinálásaként. Ez a riff sokkal mélyebben szól, egy félhanggal lehangolt héthúros gitárt megjelenítve, ahol az A# a legmélyebb hang. Mindenesetre a kottát hathúros gitárra, és normál hangolásra szabva írtam le, hogy bárki el tudja játszani. Persze hathúroson és mondjuk Telecasteren játszva talán a „world’s end” hangulat kevésbé jön elő, mint a pincéből zúzva, de ez most mellékes.
A fél-egész skála neve egyértelműen utal a skála szerkezetére: a skálában felváltva jelennek meg a kis és a nagy szekund hangközök, azaz a fél hang- és egész hang lépések. Egy E-ről indított fél-egész skála így néz ki: E F G# Ab B H C# D. Mint látható, ez egy nyolcfokú skála, és a jazzben is nagyon népszerű (zárlatoknál az V. fokon nagyon jól lehet használni). Emellett kellemesen sötét a hangulata, így kitűnően alkalmas súlyosabb zenék alkotására is.
A riff szerkezete megegyezik az előző riff felépítésével: az 1. ütemben megjelenő témára a 2. ütemben egy válasz érkezik. Utána a 3. ütemben ismét a nyitó téma jön, a 4. ütem pedig egy eltérő válasszal zárja le a sort.
Hangnemileg az 1. ütem felfogható egy E-dór skálának is (és mivel a 3. fok nem jelenik meg, ezért akár az E-mixolíd skálát is beleláthatjuk). A 2. ütem külön szemlélve a fentebb emlegetett spanyol fríg skálát hozza magával. (A 2. ütem záróhangja az egyetlen, amely nem szerepel az E fél-egész skálában.)
Több eltérő skála, azonos alaphangra felfűzve: ez a pitch axis theory esetére utal, amelyről két hete volt szó, a „Hangnemi erőszak” című GitárShop anyagban.
A 4. ütem kiemelt tritónusza (B-->E) viszont a fél-egész skála hangulatát jeleníti meg, és a záró E-->G5-->G#5 lépés is jellegzetesen fél-egész történet, úgyhogy összességében a teljes riff a fél-egész skála világát hozza, és a billentyűkön szóló „chords from hell” kíséret is ezt erősíti.
Mindig szép teljesítmény egy színvonalas és hosszú számot megtanulni és feljátszani. Az is tetszik, hogy szembenézel a fejlesztendő dolgokkal a groove elkapását tekintve, ilyen jó hozzáállással (és persze hasonló jellegű zenék játszásával) csak idő kérdése lesz, és összeáll ez is.
Stand aloneban próbáltam először, utána M-adio / reaperrel , de ott meg hibaüzenetet dobott ki, hogy az asio sample rate is not supported by the interface, előtte a line6 hangkártyát használtam, ilyenkor át kellene állítani valamit, ha másik hangkarira váltok.
Ill. működhet a gr5 line6 hangkártyával is ?
(egyszer legyen egy rendes hangszín setupom, annyi szólót veszek fel majd, hogy sírva menekül mindenki a topikból )
Gratulálok hozzá ! Én kb olyan 2 percig tanultam meg anno ezt a számot és tudom h milyen nehézségei vannak :) Én gyors részt már lusta voltam kigyakorolni, annyira nem is ment a gyors rész mikor próbálgattam és így abbahagytam a tanulását :S
Az elején vannak ritmikai hibáid, végére már jobban elkapod, de egyébként rendben van az egész gratula hozzá.
Hangszín viszont szerintem nem találtad el... (Nem rossz, de lehetne jobb is :) ) Én javaslom h kísérletezz még más hangszínnel és vedd fel újra, ha már még pontosabban el tudod játszani. Talán kicsivel több gain kellet volna és már hasonló a hanszíned mint Tammaratnak. Majd lehet én is készítek egy rövidebb felvételt a hangszín miatt mert én Tammarat hangszínét próbáltam beállítani hozzá. De ez is szubjektív, kinek mi :)
Nekem alapvetően tetszettek a dallamok, amiket játszottál, de a lábad ritmustalan mozgásából és az ideges vibratokból egyből látni/hallani lehetett, hogy izgulsz és csak magadra erőlteted a feelinget. Szerintem ne ezzel foglalkozz, ez magától jönni fog. Nyilván, az a jó video, amikor látszik, hogy a gitáros teljesen átéli a zenét, de azért ahhoz olyan gitárbiztonság kell, ami itt Tamáson kívül szerintem senkinek nincs meg. Jelszó: türelem.
Ha szabad egy technikai tanácsot adnom, ezt most a második meghallgatáskor* vettem észre:
Nem tudom, hogy ezek a saját dallamaid-e, vagy teljes Sfogli-cover, de az első részt (00:29-ig) nem tompítva játszod (pedig szerintem úgy hangzana durván) és meg merem kockáztatni, hogy mivel ilyen magasan tartod a tenyered és nagyokat lendítesz pengetésnél, lehet nem is menne egyből. Közben látom, hogy ez egy Sfogli-cover, be is vadásztam tyúbon és igen, ő elég sokat tompít végig a nótában. Ezt szerintem nézd át.
-----------------------------------
* hopp, jelezném kevés video van itt, amit én kétszer** meghallgatok. ;)
** és amint vége, tolom harmadjára is.
Sajnos nem sikerült a feelt és a "groove"-ot olyan szinten elkapnom, mint Jack (egészen megdöbbentő volt számomra, hogy mennyire nehéz lehet egy látszólag egyszerű dalt JÓL eljátszani), de azért megpróbáltam...:)
Ez már az a sebesség, amikor hallhatóan sok a hiba, mind ritmikailag, mind a hangok dinamikájában, ezért szerintem lassíts egy olyan 10-20 bpm-et és úgy gyakorold ki, majd szépen lassan gyorsítsd vissza erre a tempóra. Ha ennél a tempónál maradsz, rossz dolgok fognak rögzülni. De persze ez csak szerintem van így.
Amúgy elég beteg a szóló, de ötletes.
Ha ezeket az érzelmeket nem zenésíted meg, akkor saját egyéni nézőpontod* kifejezése elvész. A zenévé transzformálás adhatná meg azt a sugallatot, amelynek birtokában majd a megfelelő cselekedeteket hajtod végre a svéd manöken meghódítása érdekében.
Nem gond, ez csak a YouTube-hirdetések elosztását befolyásolja, nem hozzád folyik majd be a bevétel az adott videó nézettsége után, ha YouTube-partner leszel.
ennél a Sfogli számnál megjelent h tartalomegyezést talált más videóval (CD Baby-t írta és ennek a tulajdonába van az album amin ez a száma van Sfoglinak), ilyenkor mi a teendő? rámentem h rendben, és azt írja: "Elismert harmadik féltől származó tartalom."
ezt ennyiben hagyhatom, nem fogják letiltani a videót illetve büntetni a fiókomat?
Köszi szépen ! :) Sok mindent helyre tettél :) Hát az a baj Fősulira nincs lehetőségem elmenni, Pécsre se tudnék kiutazni, se pestre... ahoz kéne vmi kis pénz minden hónapban és sajnos az nincs :S Ez a tanfolyam pedig közel van és ingyenes... Muszáj ezt elvégeznem, majd max később elmegyek fősulira ha úgy alakulnak a dolgok :)
ja h is ritmusokra gondoltál első sorban, abból van több pontatlanság is erre számítottam, megnyugodtam egy kicsit , észrevettem h amikor a felvételt csináltam sokkal jobban koncentráltam, és az miatt pontatlanabb lett mintha örömből játszottam volna, de ez első sorban inkább annak írható le, hogy nem zenéltem mostanában sokat, csökkent a motivációm és nem időhiány miatt, szóval hanyag vagyok sajnos:/
Fősuli/egyetem: sok helyen nézik, hogy van-e. Mindegy milyen, csak hogy van-e. Voltam már olyan helyen, ahol a hr-es hölgyek mondták, hogy eleve nem szűrnek olyanokra, akiknek nincs diplomájuk. Nem azért kell, hogy megmutathasd mit tanultál, hanem azért, hogy lássák, egy nagy akadályt már tudtál teljesíteni. A diploma csak és kizárólag ezért kell, de ezért viszont nagyon kell. Programozni, adatbázist kezelni cégnél fogsz, mert oskolában nem jönnek elő olyan dolgok, amiket cégnél kell használni.
C++: a játékfejlesztés fő nyelve. Natív mivolta végett az egyik legnehezebb is, de hát mindenhez tapasztalat kell.
C#: üzleti alkalmazások nyelve. Webes/desktop alkalmazásokat ma már nem nagyon írnak más nyelvben. Visual Studio 2008/2010-zel elterjedt, webes alkalmazásokhoz ASP.Net-tel és MS SQL-lel (2005/2008) egy elég jó párosítás. A WPF is a XAML mellett C# alapú (én most pont WPF-et tanulok, itthon nagyon kevés fejlesztő van belőle). C# fejlesztő mindig kelleni fog, érdemes ezt tanulni, ha alapvető programozási ismereteid már megvannak. Emellett, ha webes alkalmazásokat akarsz, érdemes megtanulni az AJAX, a javascript és a JQuery használatot.
Delphi: kifutóban van, én nem ölnék bele időt.
VB: .Net alatt még használják, de ez is kifutóban van.
Java: mobilra és desktopra egyaránt használják, de azért a C#-ra szerintem messze nagyobb kereslet van az üzleti szektorban.
MS SQL: kis- és középvállalatok általában ezt használják, így érdemes ebben elmélyedni.
MySQL: ha az előző megy, ez is megy, kis google használattal.
Oracle: nagy vállalatok használják, mert g**i drága, cserébe nagyon durva. Ahogy néztem, többet ajánlat van MS SQL-re, mint Oracle-re, viszont, ha Oracleben jó vagy, sokkal jobb fizetést kapsz.
A 0-ról én így állnék neki:
1. Üzleti alkalmazásokhoz:
Turbo Pascal (az alapok elsajátítása miatt) -> C# (az objektum orientáltság miatt) -> MS SQL (Transact SQL, avagy TSQL tutorialok segítségével).
2. Játékfejlesztéshez:
C (az alapok és a pointer-használat miatt) -> C++ (az objektum orientáltság miatt)
3. Mobilra:
Turbo Pascal, ha java-t tanulsz (pl Android fejlesztés miatt), vagy C, ha Objective C-t tanulsz (IPhone fejlesztés miatt).
Külföldre juniorként nem mennék, minimum egy stabil seniori szint, ami javallott. Továbbá az angolt legalább társalgási szinten tolni kell, meg ugye eleve ez a szakma nyelve...
Játékfejlesztéshez érdemes felkeresni a Játékfejlesztés.hu oldalt, sokáig voltam ott moderátor, sokat tudnak segíteni.
Remélem segítettem és még egyszer bocs az offért!
Feltelepítettem a gr5-t, sikeresen feltelepült, megnyílik, lehet pakolgatni mindent ezerrel, a metronóm csipog, de semmi gitár hang nem jön, wtf dudes ???
Need instant help bitte
Ismeretségem hála isten van :) El is kezdett tanítgatni, és ahol ő dolgozik 1 helyet is tudna biztosítani (elvileg adatbázist kéne kezelni tudni) De persze miután elvégeztem a sulit... Sőt talán még előbb is és tudnék suli közben gyakorlatozni náluk.
Az ottani dolgozók sem végeztek fősulit, és én se szeretnék. Van egy sima 2 éves OKJ s tanfolyam amit elvégzek és majd azzal elhelyezkedek.
Viszont másik célom az külföld, nem nagyon akarok itt somogyba leragadni ahol legkevesebb a bér csak nem tudom ezzel a programozóival külföldön hogyan miképp érdemes elhelyezkedni, és mi kell jobban külföldre. Szóval konkrét irány még nincs meg :) Most ott tartok h elkezdtem tanulgatni magamtól a C# nyelvet (+ ismerős segítséggel) ezzel úgy tudom elég sok mindent lehet programozni, mert suliban szerintem C nyelvből vmelyiket fogják úgy is tanítani. Aztán majd később ha felvesznek erre a Kapsovári munkahelyre akkor delphizek. De nagyon kíváncsi vagyok a véleményedre, h te szerinted mit érdemes még így az elején tanulni, és milyen irányba kéne elidnulni elöszőr itt Magyarországon először... játékfejlesztők egyáltalán kell ide Magyarországra?
Na, azért mester nem vagyok. Kb 4-5 év releváns fejlesztői tapasztalatom van, azaz még messze vagyok, hogy igazán jónak mondhassam magam.
Amúgy milyen irányba mész? Játékfejlesztés, üzleti alkalmazások fejlesztése, adatbázis buzgeráló, mobil fejlesztő, vagy valami más? Már amennyiben belefér ennyi offolás.
A lényeg: felhasználható tudást nem fősulin fogsz szerezni, hanem cégeknél. Fősulin nem nagyon tanítanak meg a többrétegű alkalmazás-fejlesztésre, elég kevés normális minőségű adatbázis kezeléssel fogsz találkozni és e kettőt sem nagyon fogjátok összekötni, szóval célszerű olyan ismerettségeket szerezni, amilyen munkakörben szeretnél majd dolgozni (játékfejlesztőknél ez könnyen megy, üzleti alkalmazásoknál általában az 'ismerősöm ismerőse' vonalon lehet elindulni).
Elsősorban a refrén nyújtás-sorozatainak ritmusa volt helyenként pontatlan, vagy inkább a "nem elég feszes" itt a megfelelő kifejezés. A magasságok csak néha tértek el, nem túl nagy mértékben.
Sok hasonlóság van, a legfontosabb: mindkettővel rengeteg a sz***s. Mindkettő kreatív munka*. Az egyikkel jól lehet keresni, a másik a zenélés.
---------------------------
* Amíg hobbiból csinálod, addig szórakozás, amikor elkezded rendesen tanulni, akkor munka, amikor pedig már rutinos vagy benne, megint szórakozás. Csak ugye elég nehéz átlépni munkából a szórakozásba.
Közületek hány programozó van itt fórumon??? Én itthon elkezdtem tanulgatni mert ilyen irányban fogok továbbtanulni érettségi után. Az ismerősöm aki már 10 éve ebbe dolgozik mondja h a legtöbb munkatársa zenész, gitáros, és sok hasonlóság van a zenében és a programozásban. :) Vélemény? :)
Mint programozó, szeretném megköszönni ezt az interfészek poént, ebben nagy lehetőségek vannak. Úgy is mondhatnám - amit szintén csak programozók értenek -, hogy class poén volt!
Szépen megjelennek a csúszások és az egyéb díszítések, és gyakran a saját szólóidban is nagyon jól ott vannak ezek a finomságok. Ezúttal is a nyújtásokat kellene még külön is fejleszteni, főleg a 0:35-nél induló ismétlős motívumoknál. Ilyen esetekben a nyújtásoknak kimondottan szögleteseknek kell lenniük, azaz gyors és precíz mozdulatokra van szükség, akárcsak egy sárkány, amikor elrabolt egy szűzlányt, és... na de hol is tartottam, ezenkívül a nyújtások pontos magassága is fejleszthető. Ismered a névrokonod, Satriani módszerét a nyújtások pontosítására? Ha nem, akkor szólj és leírom.
Örülök, hogy bevált a módszer! Ráadásul ezt nem csak olyankor tudod gyakorolni, ha ott a gitár a közeledben, hanem a buszon utazva is magad elé tudod képzelni a laza kisujjadat. Vagy reggel, ébredést követően is lásd magad előtt, ahogy kényelmesen játszol. Ez tényleg nagyon hatásos.
komolyan mondom nagyon szkeptikusan álltam hozzá ehhez a tanácsodhoz, mondom ez a maszlag nem fog segíteni rajtam de hát próbát meg ér, és a leírtak alapján próbáltam eljárni. Hónapok óta szenvedek ezzel a problémával, és még most se hiszem el de ez tényleg segített !
egyszerűbben arra koncentráltam h el lazítsam a kisujjam, és akkor jöttem rá h egyfolytában feszítettem... Kicsit ironikus h ennyi szenvedés után ez volt a probléma forrása :D igaz talán pontatlanabban is használom (még ! ) De ez most nagyot lendít a fejlődésemen szerintem... Ezzel ugrottam egyet előre végre :) Köszi szépen Tamás !
emlékszem Tamás egyszer egy interjúdba olvastam, h azt modntad, h Guthrie Govan volt az első oylan gitáros aki megnevettetett, hát vannak ebben oylan motívumok, hogy azt hiszem értem mit értettél ezalatt pontosan 1 percnél volt a kedvenc ilyenem
Govan annynira kiszámíthatatlan, oylan váratlan ritmus+dallam kombinációkat rak be, hogy tényleg csak derül rajta az ember :D
Köszönöm:) Igen, a lábdob tényleg el volt bújtatva, azóta egy friss verzióban már feltuningoltam. Szerdán érkezik majd a kotta és a leírás is, a szokott heti anyag keretein belül.
Az első mondatodat is megfejtettem, és nagyon büszke voltam hogy sikerült:D Igen, ez az irány is ott lesz majd a sárkánypitében, persze nem ennyire "blatant Romeo ripoff" üzemmódban:)
Sziasztok! Lenne egy kérésem: Légyszíves szorítsatok nekem, hogy megnyerjem Richie Sambora gitárját!
Mivel énekelni nem tudok (vagyis jobb ha nem hallja Richie) így egy másik megoldást választottam:
yesss!
navígröbégyüddakípböeddzazirányováizs
csakígytovábbaleniniúton!!!!
kritikailag(de ezeket úgyis tudod):
a lábdob még gyaúr (hangszín és voljum téren is), a gitármamatová is jöhetne jobban "arcba", de amúgy a dob szép dinamikus, egészséges (nem véletlenül... )
szóval én innen a partszélről bátorítanálak egy kis ilyen íz bédolgozására is a sárkánypitébe!
A szóló felépítésében nem változtattam semmit, annyi lesz csak a változás, hogy ez a dallamos rész a Vinnie-rész előtt vissza fog térni egy oktávval magasabban is. Ettől függetlenül továbbra is úgy alkotom a szólót, ahogy eddig. Általában kitalálok valami slágeres részt és aköré építem fel a többi szólót. Még az üveghangos részt kell kicsit átnézni, mert továbbra is fél hanggal lejjebb vagyok, ami befolyásolja, hogy mit használhatok.
Köszönöm az értékelést! A frekvenciákkal még játszom majd, és a kompresszor sem biztos hogy ilyen mértékben szükséges. A dobokkal pedig még jó pár tennivaló lesz, önmagukban szépen szólnak, de zenével még nem érvényesülnek igazán. Mindenesetre már látom a sárkánylángot a barlang végén.
Úgy hallom, a vibrato-k is alakulnak!
Ez a szólórészleted most nagyon passzolt az alap stílusához, és a lekeverés előtti rész ezúttal is a korai Vinnie Moore-albumok hangulatát idézte fel.
Arra leszek majd nagyon kíváncsi, hogy a teljes szóló felépítésében mik lesznek a történetbeli megoldásaid.
A Cloudscape is többnyire half step down hangolás, és ők nagyon jók. Héthúrosak alapvetően, de némelyik régebbi számuk hathúroson készült.
Bár nem prog metál, de a Winger régi lemezeit is ajánlom, főleg a Pull című albumot. Nemcsak a szólók szempontjából zseniálisak (Lacinak is épp most ajánlottam ezt a lemezt), hanem a riffek is ütősek, érdekesek, változatosak.
Szia! Köszi a biztatást! Azt hittem tudom, de most tudtam meg csak igazán hogy ezek az angolok hogyan igázták le a fél világot.
Ilyen sz@r körülmények között talán még soha nem voltam, de ahogy egy dobos barátom mondotta: Arccal a pénztárnak
Tudnátok tippeket adni sztenderd hangolású, half step down, vagy esetleg full step down hangolású progresszív metál dolgokhoz?
Régebben Tamás ajánlotta a Seventh Wondert, rajtuk kívül, meg a DT első lemezén kívül örülnék még tippeknek. Nem muszáj zenekart, elég ha valamelyik számuk sztenderd hat húroson lett megírva, max. feltranszponálom Transcribe-bal.
Drop D egyelőre nem játszik, azt majd később.:)
Hi!
Nagyon tetszik a megközelítés, na meg persze a kétszólamú téma is.
Viszont a 0:08 és kb. 0:20 közötti rész a témák ritmikájának azonossága miatt szerintem kicsit kísérő téma jellegűvé válik, talán a sorvégeknél lehetnének eltérő díszítő elemek.
Amit mondasz, az is jó dolog, és kell is, de igazából a módszer amit mondasz, nem biztos, hogy fejleszt az emberen. A feelt talán segít elkapni jobban, de ha az ember kidobja mások ötleteit, és csak saját magából táplálkozik, az sajnos csak ritkán lesz tényleg jó. Szerintem néha el kell fogadni, hogy egy-egy másik gitáros MÉRFÖLDEKKEL jobb az embernél, és abból (is) táplálkozva fejleszteni. Egyébként már majdnem teljesen a végére értem a számnak, az ünnepek alatt talán fel is veszem a coveremet. Igazából működik a dolog, csak néha nagy szenvedés keresztülverekedni magam 1-1 futamon, aztán jön a nyűg, hogy oké, lassítsuk le a felére, gyakoroljuk ki úgy... ez a része baromi unalmas, de mindig meghozza az eredményt, főleg, ha még alszok is rá egyet utána. Ezt egyébként sokszor megfigyeltem már, biztosan másnál is így működik: Ha valami új figurát gyakorlok (sőt, régen, amikor dobolni tanultam, ugyanez volt), valahogy szenvedősen úgy ahogy lejátszom, majd másnap már sokkal lazábban megy az egész, éjjel helyére teszi a dolgokat az agyam.
Köszönöm a tippeket, mindenképp meg fogom hallgatni az albumot, azt meg majd még meglátom, hogy lesz-e időm változtatni a szólón, mert sajnos egy kicsit szorít az idő, és még más dalokat is meg kell írni/fel kell venni. Nagyon nem szeretem, ha határidő van, de néha az a legjobb múzsa.:D
A fránszé versenyre elkezdtem összerakni én is a szólómat. Igazából már majdnem teljesen készen van, de ennyit vettem fel most valamennyire rendesen, persze még ezt is gyúrni kell, de szerintem nem lett rossz:
Szerintem tedd be a nótát,engedd el magad,és gitározz együtt vele!Semmiképpen ne törekedj rá,hogy hangról hangra megtanuld, inkább csak hallás után próbáld meg leutánozni,mint a kisgyerekek,amikor tanulják az anyanyelvüket.Csak akkor nézd meg közelebbről,ha már végképp nem boldogulsz,de az elején csak "jammelj" együtt a zenével.Egyszer olvastam Nuno Bettencourttal ,hogy ő is ezt csinálta fiatal korában,persze egy csomó mindent rosszul szedett le,de ebből alakul ki végül a saját stílusa.:)))
Egyszer találkoztunk, azóta tolod a többszólamú szólókat, most meg a tempós, tekerős szólót. Mi lesz veled így?
Továbbá remélem ilyen nóták is lesznek az új albumodon!
Ma délelőtt nosztalgikus perceim voltak, úgyhogy csináltam egy rövid neoklasszikus zenét. Csepess kolléga örülni fog, ha olvassa ezt és belehallgat a zenébe:)
Igen, jó hasonlat a nyelvtanulás-párhuzam. Nagyon érdemes megtanulni sok szólórészletet (vagy akár teljes számot) minél többféle gitárostól. Valószínűleg nincs varázsszer arra amit kérdezel, inkább arról lehet szó, hogy sokat kell csinálni, és egyre könnyebb lesz. Te sok szólót tanultál már meg másoktól, úgyhogy rajta vagy a jó úton.
Közben még gondolkoztam a múltkori kérdéseden, a legutóbbi szólóddal kapcsolatban. Az jutott eszembe, hogy hallgasd meg az összes szólót a Winger 1993-as lemezén (Pull). (Az egyik korábbi lemezükön levő szólót már megbeszéltük közösen, és fel is vetted videóra.) A Pull albumon Reb Beach az összes számban olyan szólókat alkotott, amelyek mind markánsak, egyediek. És közben befogadhatóak, fülbemászóak. Minden egyes szólója külön világ. Zseniális a Junkyard Dog, a Blind Revolution Mad, a Spell I'm Under szóló, és az egész lemezt felsorolhatnám.
Ezekből a szólókból nagyon jól el lehetne lesni a még markánsabb, még egyedibb szólók készítését. Mindegyik szólóról el lehet mondani, hogy miről "szól". Itt nem is a 3 dimenzióról van szó, amiről beszélni szoktunk órákon, bár talán a 3. dimenzióhoz áll ez a legközelebb ("történet"). Úgy fogalmaznék, hogy nem a történet kidolgozása az újszerű Reb Beach-nél, hanem az, hogy MIRŐL meséli a történetet.
Yngwie régen is ezeket a skálákat használta, csak régen ihletettebb volt a dolog valószínűleg. Az interjújából ítélve ő most is élvezi a lemezkészítést. Nagyon örülnék, ha egy Trilogy vagy Marching Out, vagy akár egy Facing The Animal szintű album kijönne még tőle...