Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Tamás: Esküszöm fogalmam sincs hogy kerülök az internetnek ezen részeire, de ha nálad is van hasonló minőségű tanfolyam, akkor lehet mégis jelentkeznék 1-2 órára.
Köszönöm, örülök, hogy tetszett!
A 2 Strató együtt duzzog, mert reggeltől estig az Ibanezt használom!! Dehogy is! :D Megértő kis gitárkáim vannak, úgyis tudják, hogy csak pár napig marad a "Fekete Szépség", bár lehet vissza se adom a gazdájának, mindig is vágytam erre a gitárjára!
Köszönöm szépen a részletes véleményt! Igen, most direkt kisujjas részeket is tettem bele, hogy megmutassam, hogy őt is használom! :D
Azt vettem észre, hogy a metronómos gyakorlatoknál nekem hasznosabbak a dalok, mert ha a fejemben megszületik egy dallam, ami a kezemben még nincs meg, akkor addig gyakorlom, amíg el nem játszom! Emellett persze a metronómozás sincs hanyagolva, a gyors játék elsajátítása is folyamatban van!
A pontosságra igyekszem jobban figyelni
Szóló készítésnél én csak "papírra vetem" a fejemben csengő dallamokat, sosem erőltetem a zeneírást,de hasznos a tipp!
Tetszett a belinkelt videó, köszi!
Ígérem nem spammelem szét a fórumot, csak még így esti ámuldozás céljából belinkelném a fantasztikusan fenomenális Thomas MacLean egy tankönyvbe illő szólóját az új To-Mera albumról... 3:37-től:
Fú, Metalmolekula úr épp előttem írta le ugyanazokat a gondolatokat, amik bennem is megfogalmazódtak a szólód kapcsán. Még egy dolgot szeretnék kiemelni, hogy nekem nagyon tetszett, hogy 0:52-nél a refrén második köre harmadik fokról indult, szerintem annál jobb hangot nem is lehetett volna oda találni. Úgyhogy gratu!
Ui.: A Stratocaster nem sértődött meg, hogy egy LP-n játszottál?
Júj, de frissítő, vigyori szóló volt ez! Mindjárt meg is hallgattam 3x egymás után. 1:10-től azokat a harapásokat imádtam. Az a kép jelent meg előttem, hogy valaki egy ritka trópusi gyümölcsöt kóstol meg életében először, és egy apró falattal kezdi óvatosan, aztán az ízével megelégedve egyre mohóbban befalja az egészet.
Örömmel látom, hogy mégis használod a kisujjadat! Ráadásul kezdesz elrugaszkodni a pentatontól, szépen megjelennek a skálázós részek a szólódban, ezzel szépen ki fogod tudni egészíteni a játékodat hosszú távon. Az, hogy ezzel együtt még egy kis legatot is megmutattál, külön pozitívum.
Ha neked lennék, én egy időre félretenném a számok gyakorlását és ezekre a technikákra állnék rá (persze mondtam már kismilliószor, hogy én kifejezetten javaslom a gyors játék elsajátítását, ami nem egy nagy varázslat, de mégis megkönnyíti a játékot minden téren).
Remélem a következő videoban egy kis arpeggiozást is láthatunk majd. (<-- ennek ilyen szív alakúnak kéne lennie, tök jó smiley lehetne ).
A kitartott hangoknál azért majd figyelj, hogy nyújtáskor pontos legyen a nyújtott hang is és a visszaérkezés is, ráadásul ütemben legyen a kettő (ez nekem sem mindig megy, de a pofám már nagy ).
Szóló készítésnél nekem van egy tippem, amit használni szoktam, ha semmi "nagy" ötlet nem jut eszembe, ez pedig egy rövid, fülbemászó, dallamos rész többszöri eljátszása egymás után (hasonlóan, ahogy 00:13-nál te is csináltad). Lassú szólóból rendkívül könnyű jól hangzó dolgokat kihozni, ezeket akár a gyors játékok összekötésére is lehet használni, mint ahogy
Jani Liimatainen is csinálja, 01:50-nél. Szerintem hasznos ilyeneket hallgatni, és felismerni a benne lévő ötletet!
Én is szeretem :) De meg kell találni az egyensúlyt, mint a gyors meg lassú részeknél is, meg persze h hol mennyi szünetet kell tartani :) Mindenhol ott az a jing jang :)
Köszönöm!! A hosszú kitartott hangokat nagyon szeretem használni, de köszi a véleményt! Még mindig lehetett volna mit gyakorolnom rajta, de vissza kell adnom a gitárt is!
sok helyen még kicsit ritmusban eltérsz egy kicsit de ez idővel javulni fog, és sok helyen tartottál szerintem hosszú kitartott hangokat. Próbáltam én is alkotni vmit erre az alapra, és nagyon szép dallamokat lehet belőle kihozni csak sokat kell próbálkozni vele. Legjobban reff rész tatszett ott szépen sírt a gitárod :)
Sziasztok!
Elkészültem az Ibanezes videóval, nehéz szülés volt, mert az időjárás miatt akadtak áramszünetek, ami a felvételt és a feltöltést és minden egyebet akadályozott, de a lényeg, hogy KÉÉSZ!
Sziasztok!
Uhhhh. Le vagyok maradva én is rendesen még az olvasgatással is, a gitározásról nem is beszélve... Ahogy fazsi is írta, még visszaolvasni is feladat, úgy pörög a topik.
Még soha semmi kérdésem, kérésem nem maradt itt válasz nélkül.
Most a legutóbbira is többek között maga a sárkányatya ( bokros teendőit félretéve ) sietett a segítségemre!
Ezért is örök hála neki!
Köszönöm! Az volt az első rész, ami egyből beugrott, amikor meghallgattam az alapot. A másik a 01:37-es visszatérő rész volt, e kettő köré épült fel a teljes szóló. Tudom ez a kutyát nem érdekli, de mivel ma is eljátszottam vagy 50x, gondoltam ne csak én szenvedjek. Holnap lecserélem az augusztus óta rozsdásodó húrokat és felveszem a szólót videora, hogy némi vizuális iszonyt is tudjak kelteni a nagyérdeműben.
Szia Tamás!
Ismét egy nagyon alapos és tanulságos elemzést készítettél erről a szólómról, amit nagyon köszönök. (ismét )
A dob superior drummer, amihez megvettem a bulb presetet. Ebből kiindulva alakult ki ez a dobsound.
A 0:53 körüli résznél csak üveghangot próbáltam pengetve megszólaltatni és így sikerült.
Annak külön örülök, hogy a karácsonyi rész nem annyira felejthető számodra. (Persze a maradandó élmény lehet negatív is )
Örülök, hogy érzel változást a szólóimban. Mostanában inkább a technikai oldalt próbálom visszahozni, így az imprózgatás háttérbe szorult.
A bal kéz tartást egy ideje úgy 'fejlesztem', hogy keményebb habszivacsból vágtam egy vastagabb gyűrűformát, amit ráhúzok a gyűrűsujjamra. Így az távolságot tart a kisujjam és a gyűrűsujjam között. Így nem görcsös a kéztartásom és úgy veszem észre szépen lazul.
Azért hullámzó még a dolog, van amikor jobban 'pörögnek' az ujjaim, van amikor nehezebben.
Azt vettem észre, hogy amikor nyugodtabb lelki állapotban vagyok, akkor jobban megy a gitározás is, ha feszültebb vagyok, akkor kevésbé. Ilyenkor görcsösebb a kézmozgásom.
Az utolsó előtti mondatod megy a virtuális (digitális) vitrinembe.
Meg egyszer köszönöm szépen az elemzést és az érdeklődést is.
Igen, a tapping-es rész utolsó hangja 1:00 körül. Ide én az F-A-C hangok valamelyikét tenném, mert a hangnemváltás miatt a fontos hangok egyikén kell ezt abszolválni.
Az A hang mutatkozik a legkézenfekvőbbnek, 2 bunddal a G fölött. Próbáld ki A-val, aztán majd eldöntöd, hogy jobban tetszik-e.
Szia Tomi!
Nagyon nagyon jó harapós,szinte vágja a levegőt ez a sound nekem nagyon tetszik,ezen már sokat nem kell változtatni így is Qr..va jól szól meg maga szám is nagyon jó!!!
Megihletett a mai havazás, készült egy vadonatúj, slágeres, egyszerű dolgokból összepakolt zene. Továbbra sem a végleges hangzás, de nagyon jólesett megcsinálni:
Hallatszik az előrelépés, sokkal dinamikusabb az összhatás, és a díszítésekből is több lett. 1:43-nál van egy rövid kilógó hang, de szerintem észlelted is, és csak véletlenül jött be felvétel közben.
A szóló-sáv kicsit halk, és mintha a reverb is több lenne rajta, mert mintha kicsit távolabb is lenne térben.
A szólónak nagyon szép egységes az összhatása, nincsen benne megtorpanás vagy törés, van egy nagyon jó ív amit meghúztál, úgyhogy jó volt hallgatni.
A nyitó clean üvegezés nagyon hangulatos indítás! Utána az új hangszín kicsit hirtelen váltás, de mondtad hogy a hangszíneket még majd úgyis módosítod, úgyhogy elsősorban a dallamok, felépítés szempontjából néztem. A versszaktémában van egy nagyon jó lazaság, ez kimondottan megy ehhez a részhez. A refrénben 0:40-től szép témát hoztál, és a H/D# is szépen sikerült. 1:00-nál az F-dúrra váltáskor a G hangot én kerülném, annak ellenére, hogy skálahang. Itt a hangnemváltás miatt az akkord hangjait kell használni, ha nem akarunk nagy zökkenőt. A Db-Eb alatti oktávos megoldás is tetszett, persze a gerjedést leszámítva:)
Jó lesz ez! Sok múlik majd a hangszínek választásán, mert szervesen kellene egymásból következniük. Max. 1 hirtelen váltás is belefér sound terén, de kettő már nem.
Szia!
Köszönöm szépen a kedves szavakat nagyon örülök hogy így tetszik a szólóm,alakítottam egy kicsit rajta talán így jobb lesz.Majd a filmmel együtt bemásolom ide a forumba.Másold be a tiedét is ide.
Szia!
Köszi szépen odafigyelek majd ezekre a dolgokra,újból megcsináltam már filmel együtt még egy kicsit finomítok rajta, megfogadtam a tanácsodat raktam össze egy dupla erősítős hangzást így tényleg teltebb lett a sound,de ez gitártól is függ hogy milyen márkájú gitárral játszól.
Szia Pump Mester!
Köszönöm szépen,örülök hogy tetszik,igen ez a stílus egy kicsit közelebb áll hozzám.
Általában midig keresek valami új zenét amit tudok hallgatni,először mindíg Tamást a mester hallgatom,imádom a zenéjét,utána meg a többit.Legújabb Steve Vai lemezt hallgattam most meg ,kibasz...t jó!!!Aztán egy kis Dream Theater..levezetés képpen pedig Joe Satrianit ami csodálatos girár zene.Ezek mellett még sok mindent ami jön akár jazzt is.
Úgy lesz megírva, hogy egyben eljátszható legyen, csak még vacilálódás volt piköp ügyben...bár mint tudjuk a mocsok rakkenrollerek nem követik a szabályokat
Az ugye minden jelentkezőnek nyilvánvaló, hogy a felvételen szereplő szólót egyben kell felvenni, és nem ér trükközni több sávval? Szóval olyan szólót és hangszíneket alakíts ki, ami egyben jól szól!
"Great improvisation or composition, excellent tone, great feeling, unique melody, a SINGLE TAKE solo ( harmonizing is allowed if needed but the main solo must be done in ONE TAKE ! )."
Hali!
Szerintem a nyaki szedős mélyebb mint kellene, a hídi meg éleske. Ha a kettőt közelebb EQ-zod egymáshoz, simán belefér a váltás. írtad, hogy nem végleges a hangzás, de szerintem a refrén téma legyen a hangosabb.
No kicsit megemeltem a gitárhangját, meg hozzádobtam az átmenetes részt is, persze vázlat, a sound pláne vázlat. Nyaki single piköppel lett feltolva a nagy része, az első refrén hídi humbuckerrel, melyik a jobb ? A végén az oktávos figuránál iszonyat gerjed a mély tartomány, lehet 20-30 mp-s részekből kellene összeállítani és mindent máshogy keverni ...
Ibanez verseny
Köszönöm az infót Tamás.Láttam már,hogy csináltál róla Tab-ot még valamikor a verseny végen,csak valószínű nem kommentáltam.Amúgy szoktam olvasgatni a fórumot,és nézem is a Youtube feltöltéseidet.
köszönöm Mester :)!
A jobb kéz tuti hogy jó, azt hidd el mert órákig nézegettem magam korábban a tükörben arpeggio közben és annyit figyeltem a jobb kezemre hogy úgymaradt ahogyan maradnia köll:D
És hát legyen úgy :D! Na és mi lesz ha Malmsteen fedez fel ?:D Akkor rosszban leszünk?:D
Slágerrecept - szétdobált kromatika, megkevert belső ritmusokkal
A szokásos heti anyagban bevezetem CsillagPatrik újítási javaslatát. Annak érdekében, hogy még hasznosabbak legyenek az anyagok, mostantól a cikk elején külön kigyűjtve feltüntetem, hogy milyen kulcsgondolatok találhatók a heti gitár-anyagban.
Az e heti anyag fő gondolatai:
1) A 4/4 ütemen belül a belső arányokat, hangsúlyokat nem kell feltétlenül 4+4+4+4 módon tagolni.
2) A kromatikus lépések érdekesebbek, ha nem sorrendben játsszuk a kromatikus szakasz hangjait.
3) Ha a belső ritmus/tagolás szokatlanabb, akkor kontrasztként a dallamba kell ismétlődéseket tenni.
A riff 0:14-nél indul:
Mint a kottán látható, az ütemmutató 4/4, de a belső ritmusokat, azaz a riff tagolását jól megkevertem. A téma alap-eleme 6 tizenhatod hosszúságú (a „3-0-0-0-szünet-0” részről van szó, amellyel a kotta indul). Ez az alap-elem rögtön meg is ismétlődik, de ezúttal meghosszabbítva, 8 tizenhatod hosszúságban („3-0-0-0-szünet-0-szünet-0”).
A harmadik ismétlés megint az eredeti hatos verziót hozza, és ez átlóg az ütemhatáron is, és a második ütem első negyedének végéig tart. Utána három darab kromatikus négyes csoport zárja le a periódust. Tipp: a kromatika jóval kevésbé hangzik kiszámíthatóan, ha nem sorrendben jelenik meg, hanem "szétdobálva". A 2. ütemben ez a három darab négyes csoport az E-től B-ig (angolosan: Bb-ig) terjedő összes hangot tartalmazza, azaz egy hét hangból álló kromatikus hangsort. Ez a vastag E-húron így nézne ki: 0-1-2-3-4-5-6. Mint a riffben hallható, a felkeverés, szétdobálás hatására ez a hangsor egyáltalán nem kiszámítható, azaz sokkal érdekesebbé vált, mint egy sorrendben játszott kromatikus menet.
Tehát a fenti két ütem tagolásának szerkezete: 6+8+6+4+4+4. Ezt követően, a 3-8. ütemekben az első két ütem témája ismétlődik további három alkalommal, persze kisebb variálásokkal a kétütemes szakaszok végén, így alakul ki a 8 ütemes teljes kör.
Ahogy a videóban is látható és hallható, ezt a számkezdő, többszörösen is megkevert riffet egy fülbemászó és dallamos téma követi, a kontraszthatás kedvéért.
A riff kottája:
Nyereményjáték!
A kérdés: a heti anyaghoz mellékelt 4 és fél perces videóban összesen hányféle hangnem jelenik meg?
Köszönöm a felvételt! A bal kéz szempontjából minden rendben van. (A másik kezed nem látszott most, de arról már korábban esett szó:)
Majd ha meglesz az elektromos gitárod, akkor eleinte torzított hangszínen kicsit koncentrálós lesz, mert ott még jobban kell "idomítani" a hangokat, hogy torzítottan is minden precízen és tisztán szóljon. De nem lesz vele gond.
Én is hasonlókat játszottam a Malmsteen-korszakomban, úgyhogy nosztalgikus volt hallani. Úgyhogy ezek alapján is jó az irány, Steve Vai kiadójánál majd találkozunk:D
Amúgy Progart92 tegnapi szólójában azért lapult egy Jonas-hangulat is, mert az elmúlt hetekben nézett friss elemeket használta benne. Az új elemek később fokozatosan elkeverednek és beivódnak a már meglevő és folyamatosan alakuló saját stílusba, mint ahogyan a robotgép is elkeveri a tészta-alapanyagokat.
Elmélet nélkül elkerülhetetlen egy idő után a megtorpanás a fejlődésben. Azért kérdeztem a távlati terveket, mert létező együttesek kész zenéinek megtanulásához nem annyira szükséges az elmélet (persze itt sem árt).
Másfelől viszont a gitározás mindig legyen öröm, úgyhogy ha most nem érzed szükségét az elméletnek, akkor is indulj el nagy lendülettel, és ha majd alkalomadtán lesz kérdésed, mi itt segítünk.
Addig is jó útvonal lesz amit el is kezdtél már, hogy keresel TAB-okat és fokozatosan megtanulod a kedvenc számaidat. E téren is segítünk itt, ha lesz konkrét kérdés valamelyik számmal kapcsolatban.
Tamás, köszönöm az érdeklődést. Felületesen követem a topik eseményeit, de zenélésre nem sok időm van, éppen az életem újjáépítése köt le. Nyárra talán jobb lesz, mint volt
Majd lehet hogy lejjebb veszem a gaint, egyelőre még élvezem a harapósságát. Sárkányok jutnak róla eszembe, ahogy a lángoló szalmatetős házak mellett épp beleharapnak az összegyűjtött és megkötözött*...
:D
Egyébként valóban nem ez lesz a végleges hangszín, de most még öröm rajta játszani.
1 heted van eljátszani flottul a linkelt kotta alapján az Anastasia című számot, az Epipfone 1000 dollár körüli hangszer lehet csak tippeltem 230 e ft ...
Kemper-ügyben Déjvid kolléga tud majd részleteket írni, néha a topikban is szerepelt, őt érdemes keresni. Axe-ügyben Bluevoodoo az illetékes, ő Ultrát használ, a lényeg megegyezik a II-essel.
sajnos az elmúlt három nap nagyon sűrű volt és még a mai is. Még gitározni sem tudtam.
A fórum is kimaradt még olvasás szinten sem tudtam követni, de hétvégén megpróbálom, bár annyira pörög, hogy szinte lehetetlenség. Szinte!!!
Valaki lefordítani nagyívben ezt a Slashes gitárkámpetísőnt? Konkrétan az érdekelne hogy mit köll csinálni mert én szívesen nyernék egy 400-500.000 forintos gitárt :D
És nem szokott ilyen szaggatós, kattogós hangot adni néha a cucc, bármitől függetlenül? Mióta áttértem a 7-re ezt csinálja a GX, bár van egy megérzésem, hogy ez ennek a sajátja csak.
Szokás szerint alig látni valamit. az utolsó második arpeggio-menetes részben volt egy elég magas arpeggio amit nehezen értem el ott nem igazán sikerült normálisan játszani de mind1:D
Persze h az új hatás is fontos :) Nem így értettem. Pl ha vki dúr molloknál megakad, van bennük lehetőség, végtelen. De másra már nem pazarolja az idejét. Pl alap készítésnél azért jártasnak kell lenni a harmoniákba, és itt megrekedhet az ember.
Nah az jó ha családba van zenész :) Nekem is , kiskoromba az ő hatása miatt kezdtem el gitározni, bár nem komoly szinten tud és már meg is előztem mindenhogy, mind elmélet mind gyakorlati szinten :D Büszke is rám ez miatt, és ő nekem mindig sok erőt adott meg most is :) De nem is tudja h ő volt az 1ik legnagyobb ösztönző személy nekem akkoriban :)
Nah igen átültetni az más tészta :) Persze h tanárral gyorsabb, én csak azt próbálom hangsúlyozni h tanárt azért nem tartom fontosnak mert a zene szeretete a fontos, ami rajtad áll, és saját magad felfedezni az utat számomra izgalmasabb is :)
én is a fusion-ra próbálok ráálni, de ott nagyon sok technika elemet kurva jól el kell sajátítani mint a legato, meg + ba még a tapping. Tappingbe próbálom most tanulmányozni a bal kézről indított tappinget, amiket te pl már igen jól tudsz ahogy hallottam a múltkori felvételedről :)
Az abszolút hallásnak semmi köze nincs ahhoz, amire ki akartam lyukadni.
És szerintem nem az elmélet hiánya miatt reked meg valaki, hanem mert nem érik új hatások.
Mondhatni bármit le tudok szedni pl. egy video alapján, de nem mindegy, hogy hosszú órákat/napokat szöszölök azzal, hogy minden apróságot megleljek, vagy egy tanár 5 perc alatt elmondja az adott technika csínját-bínját, és onnantól már csak gyakorolnom kell.
Abból a szempontból szerencsém van, hogy családomban nem én vagyok az egyetlen zenei vénával megáldott ember, ezért eleve olyan közegből indultam, ahol jelen volt az élő zenélés. Ráadásul ideje korán felismertem, hogy a 3 hangos pörgetésekkel rendkívül rövid idő alatt fel lehet gyorsítani az ujjaimat, így amikor a tekerésen kívül elkezdtem ismerkedni más technikákkal, már előnyben voltam azokkal szemben, akiknek még lassú a kezük, hiszen a gyorsasággal együtt kialakul a gitárbiztonság is, amikor már nem azon kell gondolkodnod, hogy "Jajj, hogy kell megfogni a nyakat?", hanem 100%-ig az új technikára kell csak koncentrálnod.
Amire nekem szükségem lenne, az a fusionös szólóalkotás, mind elméleti, mind gyakorlati oldalról. Az elmélet nem nagy eresztés, "csak" magolni kell, de átültetni gyakorlatba, na az egészen más tészta. Mert ugye más ismerni az utat, és más járni rajta.
Köszönöm szépen :) Bevallom, ha csak két kedvenc gitárost mondhatnék, akkor ők valójában Tamás és Eklundh lennének, úgy látszik ez kezd meglátszani. No majd igyekszem valami saját stílust lekondenzálni :)
de gyakorlatilag el vagy veszve, mert a fejből a mikrofonok és ládák variálgatásával kismillió külön hangzást lehet létrehozni, eq-ról vagy egyszerre két erősítőről nem is beszélve