Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
meg kell hogy osszam veletek, az őj kedvenc katarzis részletemet, imádom ezt a hangulatot 1:15től, már meg annyiszor meghallgattam tegnap óta, csak úőgy kavarognak a képek
csatlakoznék Isten Éltessen ha ma tartod a névnapod Tamás, bár és sem tudom sajnos, sőt ha facebook nem lenne, a világon senkit se köszöntenék fel, még anyámét is el szoktam felejteni, mert neki nincs facebookja :D
Lehet az ütközet várat majd magára, mert én meg elmék...
Persze ami késik, az a villamos.
Kérdeztem vala a skype-on Tőled, ha időd engedi hívj össze egy konzíliumot kérlek.
én úgy értettem, hogy Pyra és én maradtunk a végére. ezerbocsi, hogy lostinpace-eltem Ibanez S kartársat!
no sebaj akkor itt az ugradelt verzsön. annyit variáltam, hogy mivel a végére már csak fél adag drummolás maradt bátorkodtam oda bébiggyeszteni egy kis matatovát :-O
ha viszont hanyagoljaménagitárhősködést, ide rakom az azt nélkülözőt is, hátha folyik még tovább a futam (végülis smimán lehet smittelni bármennyit a dobból, ha van még lovát ugrató riffhuszár... )
NEmtudom Tamás ma tartod-e a névnapod de nem valószínű mert akkor látnék itt üzeneteket. De azért én leszek a fekete bárány :D! Úgyhogy Boldog Névnapot :D!
bocs, de nem igazán volt kedvem kreatívkodni, csak belenyomtam egy kis syx-et.
az se baj, ha mindezt játékon kívülinek értelmezzük és csak puszta szórakozás volt.
nem a riffkarneválban való feltétlen részvétel volt a cél
de hamár "dobni kellett a kockával" most ennyi sikerült...
Rendben, megpróbálom kiemelni a fontos részeket. Nem mindig egyszerű, mert sokszor egy mondat vagy bekezdés attól is fontos, ami előtte van. De igyekszem majd az általános igazságokat* kiemelni.
----------------------------------
*az élet arról szól, hogy nincs sok általános igazság**
** ez viszont pont az volt
"...and I keep singing in F shaaaaaaaaaaaaaarp..."
Az elvi, logikai dolgokra gondolok, amik általánosságban igazak. Azokat lehetne kiemelni, és akár gyűjteni.
Ezek szerintem legalább annyira fontosak, mint a technikai trükkök.
Az utolsó mondatok például abszolút fontosak;
"Egy jó szóló felépítése több síkon zajlik egyszerre:
- 1, 2 vagy 4 ütemenként; például motívum-ismétlések, kontrasztok, kérdések-válaszok használatával
- és emellett a teljes szóló síkján is; például a lassabb, mélyebb, szellősebb kezdeti dallamok helyett gyorsabb, magasabb fekvésben játszott, sűrűbb dallamok jelennek meg.
Tehát a teljes szólónak is van egy meghatározott célja, iránya, és emellett a rövidebb szakaszok, periódusok belső tartalma is össze van egyeztetve."
Nem beszólás volt részemről, félre ne értsd!
Szerintem Tomi részletes leírása, mindenki számára biztosít valami féle "hozzáférést" a megértéshez. Elgondolkodtam hogy mit is lehetne kiemelni, de ez egyénenként annyira eltérő lehetne.
Amúgy egy magánórán természetesen működne a dolog, és értem hogy mire gondolsz, csak itt szerintem nehezen kivitelezhető.
Persze sárkányatya számára nincs lehetetlen, úgyhogy még az is lehet hogy nagyot tévedtem.
Szerintem olyasmit kérek, ami még jobbá teheti az elemzéseket.
Vagyunk páran, akik nem tudjuk folyamatosan követni a fórumot, és csak kevés időnk van átfutni egy-egy ekkora szöveget. Nem biztos, hogy egyből a lényeget látjuk meg a leírásban. Nekünk lenne ez segítség.
Remélem, hogy eljön majd az az időszak is, amikor újra nagyobb kapacitással tudok gitározni. Addig valahogy ki kell húznom nekem is. Szeretnék addig is tanulni valamit, szeretném követni a fórumot, ebben lehetne segítség a szövegkiemelés.
Biztos vagyok benne, hogy mások is vannak az enyémhez hasonló helyzetben.
nem tudom, lehet csak azért, mert a kedvenc zenéimet párosítom ezzel a látvánnyal afféle pavlovi reflex, de nagyon tetszik, és pont lila-rózsaszínben
nekem soha sem akadt bele, a nyaki szedő fölött szoktam játszani, az meg nálam még magasabb mint a középső, igaz csak a hegye lóg ki, elég megfontoltan pengetek
Soha többé nem vennék olyan gitárt, amiben van középen hangszedő. Nem tudom szavakba önteni mennyire jó, ha nincs a pengetési hely alatt semmi és nem akad be a pengető néha a hangszedőbe.
Továbbá ez a gitár elég...ilyen "meleg" színű és itt nem a hőmérsékletre gondoltam.
Ilyennel nem találkoztam. Nekem a gépem nincs kibékülve vele, általában, ha nem úgy indítom a gépet, hogy be van kapcsolva az effekt, akkor csak a gitár hang szól jól, a többi hang recseg, emiatt mostanában már újra kell indítanom a gépet, ha zenei alapra akarok játszani.
persze még mindig foglalkoztat az Ibanez Rg870qmz, csak ahhoz félre kell tennem rendesen, annyira motoszkált már bennem a dolog, hogy még az is megfordult a fejemben, hogy eladom a hd500at (a Cortot semmiképp) és nem lesz semmim de lesz egy premium ibanezem :D
szóval szoktam? :D mik ki nem derülnek :D, félek tőle mint a tűztől :DD, de nem fogok módosítani semmit a preseten, hogy halljuk a lényeget, de még nem néztem meg
am neked nem szokott olyat csinálni a hd500 hogy ritkán magától elállítja mondjuk a hangerőt, ha előfordul akkor utána csinálja, hogy presetet váltottam, vagy tekergettem a potikat, neten ahogy olvasgattam ez ilyen betegsége némelyik line6-nek
Tamás! Egy apróságot hadd kérjek, illetve javasoljak.
Nagyon jó, hogy ilyen mélységben kifejted, hogy mi történik a szólóidban. Élvezetes a zene és a magyarázat is, ahogy ezt már megszokhattuk Tőled.
Kérhetnék egy olyat, hogy ezekben az elemzésekben vastag betűkkel kiemeld a három leglényegesebb mondatot?
Így sokkal könnyebben rögződne a fejünkben a lényeg. Sokat segítenél (nekem biztosan).
Köszönöm! ROKK!
A C - C# "ütközésről" nekem Tim Minchin egyik klasszikus dilemmája ugrott be (angolosok előnyben :D):
Én szeretem levágni a fölösleges részeket és fadelni az elejét/végét.
A presetet megnézted már amúgy? Érdekelne hogy szól vele a gitárod, illetve milyen felvételt tudsz vele csinálni (értem ezalatt ugye a zajzár lényegesen magasabb értéke miatti eltérést, mint amit használni szoktál).
Szia Imi ! Elég sok dolgom akad mostanság és nehezebben is megy a dallamalkotás mint régebben :S Úgyhogy nem mondok biztosra semmit de próbálkozok majd :)
Kerámia mágnes mindenképpen, amit én kínáltam Evolution tökéletes lett volna, de elment mind2 új gazdihoz, az air norton messzire felejtős, alnico 5-ös, brutál sok méllyel, olyan kerek, mint egy ladba, Petró Józsi piköpjét nem birtokoltam vala.
Ezt most a kevésbé ügyes, vagy még kezdő gitárosoknak mondom:
Tegnap szembesültem azzal, hogy ha olyan technikai részt játszok, amit még csak pontatlanul tudok lejátszani (ez amúgy a Libamez versenyre íródott szólómnak két részére igaz, onnan az ihlet), akkor tényleg meg kell állni fél órára és azt a részt sz@rrá gyakorolni, megfelelően lelassítva, majd ahogy lassú sebességnél már megy, úgy egyre jobban gyorsítva, mert magától nem fog kijavítódni a hiba. Nekem régen nagy hibám volt, hogy továbbmentem a hibás részeken is, így belerögzült a kezembe a sok rossz dolog, amit utólag kellett kijavítanom és ez elég gáz. Remélem segítettem valakinek!
Nagyon köszönöm Imi, Gergő, Ákos és Tamás! Nagyon jó volt olvasni ezeket a sorokat, katarzisban is teljesen igazad van Ákos, főleg, hogy én is katarzismániás vagyok, illő lenne
Jobban kell figyelnem a hibákra az is szent igaz, megfogadok mindent* amit írtok, eddig is ez vitt előre, ezután is ez fog!
Lenne egy kérdésem, pickup ügyben, már a pickupos topicban is adtak jó tanácsokat, ti pedig elég jól ismeritek már a gitárom hangját, bridge pickupot keresek első sorban, mert a visítós lead hangszínem sztem túl vékony (ami a gitárnak is betudható- de ha tudtok valami ötletet, akkor örömmel fogadok tanácsokat, telt (a nyakihoz hasonló hangú) de mégis karakteres visítós hangot szeretnék
Talén a crounch lab, esetleg air norton, ti mit gondoltok miket érdemes még megnézni?
-------------------------------------------
na most működhet a piszkos fantázia
Köszönöm szépen! igen, nagyon jól látod ezt, a lírikus dallamok közel állnak a lelki világomhoz, és kellene a változatosság is az biztos, a technikai dolgok helyett inkább az egyes hangok megszólaltatására helyeztem a hangsúlyt, de szoktam zúzósabb alapokra is csak nem szoktam felvételeket csinálni, meg nem is áll annyira kézre (abban a kevés időben amit mostanában ráfordítottam, ami inkább az én lustaságomnak tudható be mintsem a munkának)
fade out a hangba volt, videóba lemaradt :D, az elejét is célszerű fade inelni?
(még a te preseteddel is tartozom egy felvétellel de ami késik nem múlik, avgy igen, meglátjuk :DD
A Black Utopia zenei alap kellemes átmenetet képez a blues és a metál között. A hangulata olyan, mintha Drakula gróf játszana bluest, miután jóllakott RH+ vércsoportú vérrel. Ezért az e heti anyaghoz mellékelt képnek a McSwain Guitars által tervezett „Bela” modellt választottam.
Az alap:
A szóló:
Első ránézésre a zenei alap hangneme tulajdonképpen H-lokriszi lenne, mivel a kíséret a lokriszi skálára jellemző kis szekundot és szűkített kvintet is tartalmazza (a ritmusgitár minden ütem végén C-t játszik, és az ütemek első és harmadik negyedében az F hang is megszólal (és a később bekapcsolódó billentyűszólam is használja az F hangot). Emlékeztetőül: a H-lokriszi tulajdonképpen a C-dúr egyik modális skálája, tehát ugyanaz a hangkészlete, mint a C-dúrnak.
Sokszor azonban a gyakorlat felülbírálhatja az elméletet (ezért először jól kell ismerni az elméletet, hogy aztán tudjuk, mikor rúghatjuk felül a szabályokat). Az ilyen lokriszi-gyanús esetek a szóló szempontjából gyakran frígként kezelendők (a H-fríg skála egyedül a kvintjében tér el a H-lokriszitól), mert a szűkített ötös fokot ebben a műfajban sokszor nem a „legyen most a hangnemünk lokriszi” megfontolás eredményezi, hanem a „legyünk sötétek, vazze” megfontolás.
Így hát a gyakorlatban H-fríg lesz a hangnem. Vagy mégsem? Nem bizony! Ugyanis a blues-os világ nem kedveli a fríg hangnemet. Nem illik össze vele, akármit is mond az elmélet. (Megjegyzés: ez az alap nyilván nem autentikus blues, Albert King nem így játszik bluest.)
Úgyhogy erre az alapra (tudományos átgondolást követően) H-dórt kell játszani, néha ravaszul H-mollba átevezve. És így is tettem. A kíséretben levő ütemvégi C hang annyira a pincében van, hogy két-három oktávval feljebb, ahol a szóló általában zajlik, nyugodtan mehet a C# hangot tartalmazó H-dór ill. H-moll. Legfeljebb arra kell ilyenkor vigyázni, hogy ne pont a kíséretbeli C hang pillanatában álljunk meg pihenni a szólóban egy hosszan kitartott C# hangon.
A szóló 8 ütem hosszúságú. Lássuk, hogyan épül fel, és milyen elemek, díszítések vannak benne:
1-2. ütem: a szóló nyitóhangja egy A hang, amely a hangnem 7. fokát (kis szeptim) jelenti. A kis szeptim a blues lényege (még az ilyen vámpír blues esetén is). Ettől az egy hangtól, ami az első két másodpercben megszólal, rögtön tudjuk, hogy mi a helyzet, rögtön ott van a hangulat, ahol lennie kell.
3-4. ütem: a dallam itt nyitásként a H-F-F# csúszást írja le, azaz az alaphangról egy tritónusz csúszás ment lefelé, és erről a feszültebb pontról fél hanggal felfelé, a tiszta kvinten álltam meg. A 4. ütem végén a G-húr 4. bundot fogtam le (H hang), majd a jobb kéz 2. ujjal megérintettem a húrt a 23. bund fölött. Ha bármely lefogott hang esetén 19 bunddal arrébb röviden megérintjük az adott húrt, akkor az eredeti hangnál egy oktáv+kvinttel magasabb üveghang (jelen esetben F#) szólal meg. Az üveghangot utána a tremolókarral süllyesztettem le.
5-8. ütem: az első négy ütem parafrázisa (akármit is jelentsen ez a szó). Ugyanúgy a hosszú kis szeptim hang nyitja ezt is, csak díszítésképpen egy nagy terces oda-vissza csúszást építettem bele. A 6. ütemben egyszerre szólal meg egy F és egy F# (G-húr 10. és H-húr 7. bundok). Az 8. ütem végén a G hangot tartottam ki hosszan, azaz e pillanatban épp a H-moll skála szerepel a H-dór helyett. A G-hang a hangnem 6. fokát jelenti (kis szext), és ahogy minden foknak, így ennek is megvan a maga hangulata és funkciója. A kis szext itt kinyitja a hangulatot, és a periódusok végén hasonló hatást tesz, mint egy leírt szövegben a mondatrész végi vessző: jelzi, hogy folytatás következik.
A szóló a félidőhöz érkezett, megjelenik egy új billentyűszólam (ld. a zenei alapot), és itt az idő arra is, hogy a dallam magasabb hangok felé törjön.
9-10. ütem: ez az ütem a szárnyaló magas hangoké. Némelyik félig üveghang, némelyik széles vibrato-t kapott, van ahol kétirányú csúszás köt össze két hangot, némelyik hang teljesen üveghang, tremolókarral a mélybe rántva. Azaz: ha a dallam csak néhány hosszú hangból áll, akkor a díszítéseké a főszerep.
11-12. ütem: az előző ütemmel kontraszthatást képez, mivel sokkal mélyebb hangokból áll. Az ilyen hangmagasságbeli kontrasztokat „kérdés-válasz” módszernek is nevezhetjük. A 12. ütem vége egyben a szóló háromnegyedét is jelzi, úgyhogy az eddig visszatartott gyors futamok lassan már megjelenhetnek, részben a szakaszhatár, részben az eddig felgyűlt feszültség miatt. Így egy felfelé menő gyors skálafutamot helyeztem ide. Fontos, hogy a futam végén levő hosszú hang szép és érdekes legyen, és emellett tudatosan legyen kiválasztva, hogy milyen fokra érkezzen. Itt egy F# hangon álltam meg (E-húr 14. bund), és enyhe üvegesítéssel, valamint rövid, de széles tremolókaros vibrato-val díszítettem.
13-16. ütem: a most következő négy ütem is „kérdés-válasz” jellegű, azaz a 13-14. ütem magas hangokból áll, a 15-16. ütem pedig jóval mélyebb hangokból. A 12. ütemben levő felfelé tartó gyors futam tehát arra is jó volt, hogy visszahozza a dallamot a magas tartományba, és így folytatódhasson a szóló második felére jellemző ütemenkénti ’magas-mély-magas-mély’ hullámzás. A 13-14. ütem jelentős részét a rövid, háromhangos ismétlődő motívumok uralják, a dallam íve mindig azonos kanyarokat ír le az ismétlődő ’nyújtás-->visszaengedés-->pull-off’ sorrend miatt. A 15. ütemben pedig szintén rövid, de eltérő kialakítású, csúszásokból álló motívumok felelnek erre. A szóló legvégén pedig egy közel háromoktávos felfelé menő futam található, hasonlóképpen az előző négyütemes szakasz végéhez.
Tehát a szerkezet teljesen szabályos és átlátható: az 5-8. ütem megismétli és továbbvariálja az 1-4. ütem tartalmát, míg a 13-16. ütem az 9-12. ütem jellegét másolja le. Egy jó szóló felépítése több síkon zajlik egyszerre:
- 1, 2 vagy 4 ütemenként; például motívum-ismétlések, kontrasztok, kérdések-válaszok használatával
- és emellett a teljes szóló síkján is; például a lassabb, mélyebb, szellősebb kezdeti dallamok helyett gyorsabb, magasabb fekvésben játszott, sűrűbb dallamok jelennek meg.
Tehát a teljes szólónak is van egy meghatározott célja, iránya, és emellett a rövidebb szakaszok, periódusok belső tartalma is össze van egyeztetve.
Akkor amint Henri feltölti a frissített verziót, akkor máris mehet a Csepess-Amplitube-Caparison-Romeo-tritónusz ötösfogat együttműködése. Pyra még hadd pihentesse a kisujját pár napig.
Nagyon ízléses dolgokat játszol, sok a feeling, és ott van már a sárkánymosoly is, ahol kell!
Most már tartasz azon a szinten, hogy az most már arra is tudatosan kell figyelned, hogy már nem jelenhet meg rólad olyan anyag, amelyben véletlenül mellément hangok vannak, mint itt 1:11-nél. Tehetséges zenész vagy, és szeretném is hogy zenészként gondolj magadra, még ha egyelőre nem is ez a munkád. Ezért mostantól majd csak olyan részeket érdemes feltenned a YouTube-ra, ahol minden a helyén van. Itt például csak pár másodperccel hamarabb kellene lekeverni, mert egészen a végén van a dolog.
A középső átmenő szakasz nagyon mozgalmas, ott majd az adott akkordok hangjait lesz érdemes játszani. Amit Am-nak írtál, ott F és G akkordok vannak, úgyhogy hangkészlet szempontjából stimmel az A-moll skála, legfeljebb annyit kell hozzátenni, hogy hivatalosan itt nem A-moll a hangnem, mivel nem az A hang körül forog a dolog.
Utána az Ab-Bb akkordok jönnek, majd a Db-Eb akkordok. Itt is igaz, hogy az akkordhangokat kell körüljárni a szólóban, pár egyéb skálahanggal színesítve. A Db-Eb résznél megjelenik a 4b előjegyzés is (D-->Db leszállítás).
Nagyon örülök hogy tetszik, és én is ugyanezt tudom elmondani a te dolgaidról. Egyike vagy azon kevés embereknek, aki a szám egészére, történetére koncentrál, és csak kellő mennyiségű virtuózitással fűszerezi a dalokat és azt sem öncélúan! Sztem hasonlóan gondolkodunk, nekem erről szól a zene ( mind az énekes, mind az instru ) !
fu hangnemét nem tudom ennek még megállapítani se :) Most lehet fáradt vagyok már, vagy nem egyszerű dúr moll a hangneme az alapnak... Az tuti h több hangnemből áll
Milyen érdekes, nekem is ez volt az egyik első benyomásom, hogy olyan semmilyen az egész. Egy rakat hang van a szólóban, de semmit nem tudok belőle felidézni (igen, tudom, én már csak ilyen dallam-orientált prímás vagyok ) és ami rosszabb, nem is akarok. Az eleje még szerintem hibás* is volt, nem éreztem benne a profizmust. Ezzel szemben az én verzióm szerintem a szokásos top minőség** lesz, na de ez másik tészta.
Amúgy nincs hangszerbolt a közelben? Biztos beengednének felvenni valamit, egy kis reklámért cserébe.
-------
* Itt többen "Feelinges"-nek mondják...
** Pfffff....
Ez egészen kellemes lett, de ha már rászoktál a videozásra, akkor ugyan fade in/outold már az elejét/végét.
Következő bt lehetne valami dallamosabb (akár a Libamezes* bt is, kíváncsi lennék mit alkotsz rá), nagyon rámentél a lírikus hangvételű számokra, kell a változatosság. Illetve - ez szigorúan magánvélemény és az én ízlésemet tükrözi -, néha több technikai elemet is el tudnék viselni. Nem kell túlzásokba esni, mint én szoktam , csak ilyen nyugalom megzavarására alkalmas kis trillírozások, miegymás.
huha!
mostanság inkább követő üzemmódban vagyok, semmit nem vettem fel jó ideje, a kapa meg pihen a tokjában, de lehet érdemes lenne kiprószálni a Fazsi amplitube presetjét egy tritónuszhuszárkodással.
akkor megvárom Pyrát és megpróbálok valamit bénázni*.
*rehabilitálódott ujjacskáimmal, kifejezve abbéli örömömet, hogy onkológián a napokban történt periodikusfrászrámhozásos" belátogatás ismét megerősítette a "makkosban" történő humuszosodás elodázódásának örömteli fennforgását!
én valójában szándékosan használok egy soxor elsőre felfoghatatlan, "rejtjelezett" szóhasználatú, nevezhetjük "modernkedőagyhalott" nyelvezetet. persze tudok normálisan is dumálékolni, de ez áll testhez...
Betolom ide is szegény GYVI kollégát, már agyon szekáltam
Reaper feltolva, megy, megnyitottam tracket, vst-k működnek benne, vettem fel is vele.
1: Viszont lejátszásnál nem hallom a felvett cuccost, ott mi lehet a gond, transport sávon megnyomom a playt, elindul, de hang nincs.
2: betoltam a track mellé egy backing tracket (insert media track funkcióval) ezt sem tudom lejátszani, ill. felvételnél hogy lehet megoldai, hogy az egyik sáv felvesz a másik pedig lejátssza. (pro toolsba, a fő felületen először recordot kellett nyomni, majd a playyel indult a backing meg a felvétel is).
3: hogy tudom kiexportálni a kész cuccost waw-ba, export midi opciót találtam ...
Sziasztok!
Meg szeretném köszönni pyra, biciklipumpa, és mindenki más segítségét akik piciny masinám újraélesztésében jó tanácsokkal, és tevőlegesen is részt vettek.
Ha nincs ez a topik, akkor nem ismerem meg ezeket az embereket, és jóval szegényebb lennék.
TOPIK RIFF!
Bár a Soundcloud-ról már levettem, de a lementett wave file-ban nálam minden OK hangolásügyileg. Cool Edit Pro-t használok, modulációs opcióval még nem találkoztam benne.
Más: van kedved csatlakozni a Riff Fesztiválhoz? Előbb kijavítjuk az elhangolódást, utána Ákos riffjét rátesszük, Pyra felveszi a saját riffjét, és utána szinte kínálja magát egy Romeo-féle tritónuszos megoldás a Caparison-odból! :)
Az ismétlések alkalmazása a történet egyes fejezeteire (azaz rövid- és középtávra) vonatkozik inkább. A teljes zene története egy másik síkon zajlik.
Hasonlatként azt lehetne mondani, hogy egy rövidebb szakasz olyan, mint a filmben egy jelenet. És teljesen külön rendezői feladat az is, hogy a jól sikerült jelenetekből a film is összeálljon egy magasabb síkon.
Elképzelhető olyan film is, ahol a jelenetek nincsenek kidolgozva, de a teljes film mégis elsöprő erejű. És olyan film is, ahol precíz és kidolgozott minden jelenet, rengeteg trükkel, és a végén mégis úgy kelünk fel a film elől, hogy nem fogott meg.
Az ideális eset persze az, ha a jelenetek is jók, és a teljes film önmagában is jó (koncepció, dramaturgia, stb. terén). Így ez a két sík egymást erősíti.
Akkor ma elég sűrű napod van...
Kíváncsi leszek majd az Ibanez-es alkotásodra. Nagyon szép dallamokra számítok!
A középrésznél előre meg kell tervezni a hangokat, egy szakaszon át folyamatos moduláció van, ilyenkor az adott akkordok hangjait kell játszani, maximum 1-2 töltelék-hanggal körítve.