Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Régi legenda, és lehet hogy nem igaz...
Valamikori szinte egyetlen tanár aki a jazz tanszéken tanított, nem árulta el a "tutit" senkinek... Nehogy már más is...
De komolyra fordítva:
Nagyot változott a világ. Ha a zöld könyvet nézem, akkor a kor szellemét meghaladó mű szerintem, de azóta is sokat fejlődött a zeneelmélet.
Emlékszem mikor elkezdtem "tanulni" gitározni a hetvenes évek végén, és megkértem a tanáromat hogy én szeretnék kicsit blues improvizációt tanulni, szépen elmagyarázta hogy olyat nem lehet, az csak úgy jön... Tehát: Ilyen állat márpediglen nincs.
Aztán... Később kategória vizsgára készültem, és az akkori OSZK kötelező vizsgaanyag.... Meg van a mai napig. Borzasztó, és országszerte tanították. Én akkor voltam katona, és pár hónapig heti egy alkalommal ki tudtam járni a Botos tanár úrhoz. Na az első dolga az volt hogy szinte az összes akkordot lehúzta, és helyretette akkordilag a nótákat. Mai napig hálás vagyok neki érte. És azóta már hol tartunk.
Én már nem nagyon merek írni, így is túlléptem már ma a havi keretem.
4 akkor ha nincs terc.
11 akkor ha van szeptim.
2 és 6 akkor ha nincs szeptim.
9 és 13 akkor ha van szeptim.
add Köszönöm, és várom az "infót"
nah most a miki hozzászolása zavart össze, mert ő pedig az "add" jelölésre azt írta h ez zárja ki a szeptimet... (könyve pedig azt írják plusz hangot jelöl) Szóval most már asse tudom mit jelent :D De most visszaolvasom még1szer közbe meg küldöm az infot emailedre :)
Nem. Nem létezik, mivel D után nem szerepel semmi ( csak amit Te utánapróbáltál írni add9.... ) Az alap egy hármashangzat: D dúr. ha ehhez szeretnél még egy hangot, jelen esetben a második hangot, akkor azt úgy szokták írni hogy D2, vagy Dadd2
Azért nem add9, mert nincs hetes, de amúgy is a hetest a kilences követi tehát azt sem szokás kiírni, csak akkor már domináns, vagy Maj akkord lesz. ( a hetes jelenléte miatt ) Tehát ha domináns, akkor D9 ha Major akkor DMaj9 A két akkord között csak a szeptim a különbség. Az hogy 2, vagy kilenc arra jó hogy kizárja a szeptim jelenlétét, vagy éppen megerősíti.
Ezt csak most találtam véletlenül visszaolvasva.
Előre is köszi! Valami megoldást kell találnom, bár nem nagyok az igényeim, a hozzáértésemről nem is beszélve.
most tényleg beleugrottam abba a hibába h ránéztem a hangokra és a D hangot 2 szer számoltam és azt hittem 5 hangból áll az akkord :D
létezik egyátalán ilyen akkord? (Dadd9) Most ezen erősen elgondolkoztam
akkor hogyan jelölöm akkor ezt h: D F# G H E
Még egy újabb megoldatlan akkord, de most már ígérem abbahagyom a kérdezősködést csak ez most nagyon bántja a csőrömet :)
Diatonikus skála: minden dúr, és párhuzamos moll-ja, valamint a melodikus moll. És természetesen ezek modális skálái.
A nagy M betű a Major, ( Maj ) szócska egy rövidített változata, de sokszor csak kis j betűvel is szokták jelölni.
A legjobb magyar ember által írt "zenészbiblia"! Csupán a jelölésmód ami korabeli, de attól még minden zenész számára hasznos, mindent átfogó, részletes mű.
Jó az a csaj, meg amit csinál, meg a sound is! Ez a felnyírt féloldalas haj most nagy divat az angoloknál. Ahol dolgoztam ott mindegyik csaj véghezvitte. Akkor már nem is olyan nagy kaland.
Hihetetlen gyors lett a gépem, és még hihetetlenebb ( nekem laikusnak ) ahogy véghezvitted!
Azért ha legközelebb beugrasz hozzám, nyugodtan búj ki egy kávéra vagy ilyesmi!
Gondolkodtam hogy is hálálhatnám meg.
Ígérem nem rondítok bele a játékodba, csak ha már senki nem bír vele, és ha Te engedélyezed!
Amúgy a D2(add11)
igen pont ez az, akit linkeltem fantasztikus, nőies mégis átadja magát a játéknak, sok női gitáros férfiasan adja elő magát a színpadon, de gyakorlatilag nincs példa előttük így nehéz, de ez a csaj fantasztikus, borzasztó ügyes és átéli, meg rohadt jól néz ki, felnyírt haj meg minden , ritka az iylen, meg kell becsülni :D
ismerem ezt a csajt, de így színpadon semmi nőiességet nem látok a színpadi játékán... Jó mondjuk gitározás amúgy alapból nem nőis es szerintem... (Kivéve ha a csaj pucéran gitározik) :D
Régebben a #9-et is 10b-nek jelölték. pl egy E7#9 régebben E10b
Visszatérve a 11-esre. Én úgy próbálom ezt tanítgatni hogy pl C dúr környezetben nem "egészséges" a negyedik fok az F használata. Általában egy svédcsavarral érdemes a skálából egyszerűen kihagyni, vagy a #F-el helyettesíteni. ( de akkor már nem Cdúr skála. )
Pont ezért ajánlottam Karesznak az arpeggios játékot, mert ott egyértelműen kiderül mi az ami jól szól pl egy Cdúr, vagy CMaj7 akkordra. Elárulom. Amibe benne van az F hang az nem lesz túl kellemes. Van erre amúgy tudományos magyarázat de annyira nem merültem el benne. Van amikor viszont nem is szól olyan rosszul ( hiszen létezik, és használják is ezt az akkordot mármint a 11.est ) csak attól függ hogy mi előzi meg, illetve mi követi.
Más közeli félhang távolságnyi hangközök viszont igen jól szólnak pl: C7#9 itt primitív megfogalmazásban egyszerre szólal meg a dúr, és a moll terc, ami szintén kis szekund, és mégis milyen markáns egészséges akkord.
multkor Cukilali55-nek, aki egy jófej nagyapó és itteni fórumozó tettem rendbe a gépét...
a teendőid: leszeded, feltelepíted, elindítod, elküldöd a kódot nekem mélben, és nem kapcsolod ki a géped...
bármi esetén tudlak a magyar számodon hívni!
Ezt csak most láttam meg, és KIKÉREM MAGAMNAK! ( ez biztos valami nagyon csúnya szó lehet )
De most komolyan? Nagyon rendes lenne tőled, de szerintem én képtelen lennék "együttműködni".
Az amúgy szerintem egy nagyon jó könyv!
Régebben valóban volt próbálkozás ( nálunk tudomásom szerint ) így jelölni, illetve elkülöníteni, megkülönböztetni a fránya 11-est.
Sőt lehet ma is van ilyen fajta jelölés, bár én nem találkoztam vele.
Az a lényeg hogy dúr akkordnál a negyedik ( direkt írtam negyediket ) eleve nem szól jól. Innen az akusztikailag is "helyes" #4 alkalmazása. Miért is bántó a negyedik fok? A terc miatt. Illetve attól hogy csak fél hang van közöttük. moll akkordnál ez nem bántó mivel a terc egy fél hanggal lejjebb van eleve ezért a terc, kvart viszony nagy szekund. Ez már nem b@ssza az ember fülét.
Na rövidebben nem bírtam.
Amúgy nem rég "valaki" lehet én voltam :D Feltötötte a cubase 5 höz az oktató DVD-t ncora... Szerintem érdemes lenne rászánnod 1 kis időt vele, mert nagyon hasznos az a program... Bár ez elég profi program, de ez mindent tud és inkább ezt szokd meg mint ilyen egyszerübbeket amivel nem jutsz előrébb később... Inkább vegyél fel azzal, abba tudok is segíteni...
Nekem 1szer volt h nem tudtam felvenni, de az az miatt volt mert 1 másik (hang)program vagy vmi lejátszó futott a windows alatt és az betud néha zavarni ilyen programoknál...
Ha kell az oktató dvd hozzá, meg a progi írj email-t, szívesen segítek ebben legalább tudok :)
Á...
Valamennyire rendbe tették a gépemet, de szerintem újra telepítés lesz belőle...
A cool edit még csak tegnap óta a barátnőm, de nem enged magához közel, pedig állítólag hülyebiztos.
A régi módszerem sem megy most valamiért.
Karesz szerintem is kiérdemelte a nyereményt!
Az első szerintem is Dadd11 vagy D (add11)
A feloldó jelet nem értem, illetve a G-t miért illetné meg a feloldó jel?
A második megfejtésért szerintem plusz külön jutalom is járna. majd szétnézek én is a padláson.
Amúgy a két akkordnak van valami kapcsolata? ( tudom hogy van ) Mármint a feladványban van jelentősége a kapcsolatnak?
Isten utál engem...
Meg akartam csinálni a G.G. videot, erre valamiért recseg-ropog a hang, amikor elindítom a webcamerát. Már majdnem túltettem magam ezen, amikor is felvétel közben állandóan lecsúszott a fejhallgatóm kábele a bal kezemen, emiatt nem tudtam kényelmesen játszani és mindig elszúrtam a szólót. Ezután szomorúan konstatáltam, hogy minél többször próbálok felvenni valamit, annál hibásabban játszok és eljutottam oda, hogy már az első 20mp-et sem tudtam hibátlanul felvenni. Már majdnem teljesen elpukkant az agyam, amikor is kis szünet végett úgy döntöttem, hogy fejhallgató helyett kirakom a zenét hifire, ami természetesen nem működik, még jó, hogy múltkor annyi pénzt kidobtam, hogy megjavítsák...
Utólagos elnézést a témába rohadtul nem vágó kifakadásomért, de ez kellett most...
Amúgy tényleg nem tudom mit kéne még tennem, mert világ életemben bagatell dolgokat szúrtam el szólózás közben. Ez mitől van??? Még ha valami über durva szólóban nyúlnék mellé, azt mondanám, "na jó, ez tényleg nehéz", de ..... áhhh.... Kivonulok az internetről mára, bocs még egyszer...
Answers
Bad Horsie
Blowfish
Blue Powder
Blood And Glory
Boston Rain Melody
Building The Church
Burning Rain
Die To Live
Dying Day
Erotic Nightmares
Feathers
Fever Dream
Fire Garden Suite
Firewall
For The Love Of God
Frank
Freak Show Excess
Giant Balls Of Gold
Glorious
Greasy Kid's Stuff
Hand On Heart
I'm The Hell Outta Here
Incantation
I Would Love To
Jibboom
Juice
Kill The Guy With The Ball
K'm-Pee-Du-Wee
Liberty
Lotus Feet
Midway Creatures
Misfits
Ooooo
Sisters
Still My Bleeding Heart
Tender Surrender
The Animal
The Audience Is Listening
The Black Forest
The Blood and Tears
The Boy From Seattle
The Crying Machine
The Power Of Bombos
The Reaper
The Riddle
The Ultra Zone
There's A Fire In The House
Touching Tongues
Warm Regards
Whispering A Prayer
Windows To The Soul
Ya-Yo Gakk
Dehogynem !!! Csomo dolgot nem tudtam, 4 eshangzat felépítése, tercenként épülnek fel az akkordok, ezek jelölései... ezek nekem mind új dolgok voltak, én eddig csak a 3mas hangzatokkal foglalkoztam, és játszottam is az említett akkordra csak nem csináltam róla felvételt mivel még azokat az arpeggiost.. hogy is mondjam ( legyen elég annyi nem úgy megy mint a Tamásnak :D ) és ezért inkább nem raktam fel
+ kéztartás problémáim vannak, teljesen új kéztartást vettem fel amit Tamás javasolt, és most egy darabig nem is nagyon csinálok felvételt amíg nem gyakorlom ki ezt a kéztartást nagyon pontatlan vagyok... Most gyakorlatba nekem ez visszafejlődést jelent :S
sőt kicsit már sok info is volt egyszerre ! Ezeket a hsz-eidet én elmentem, és többször is visszaolvasgatom és agyalok rajtuk... Szóval amit ide leír vki az nekem szent ilyen téren mert én igazából ezekből tudok csak tanulni, neten száraz-on ezek megvannak, de pl ilyen példákon keresztül nem magyarázza el sehol (wikipédia pl)
Szóval nekem ne érezd h ezeket fölöslegesen írtad le mert mindjárt felmegy bennem a pumpa! :D
és igen, tudom h ezeket a dolgokat be lehet vinni gyakorlatba, nem hiába akarok foglalkozni az elmélettel :)
Értem.
Azt hittem hogy van néminemű "pedagógiai" indíttatásod is a dologgal kapcsolatban, illetve van is.
De!
A mostani feladványodra érkezett első válasz pont ott vérzett el amit jó pár oldalon napokig fejtegettünk. 2 vs 9, 11 vs 4 stb.
Szóval vagy el se olvassák, vagy nem értik páran.
vannak ezek a "varázsakkordok" amelyek nem szoktak szerepelni akkordtáblázatokban, ámde használjuk őket rendszeresen...
aztán a másodlagos cél az, hogy megtornáztatjuk az "agytat" és ezáltal fejlődünk jól és belejövünk harmóniák felépítésébe jól, mint kiskutya az ugatásba...
eccerű, az elsőnél a tonika a D, 3. hang Fisz a kvintkör súlyos szabályai szerint/nagyterc/, kvint az A hang, és 9. hang pedig az E. = D9
a másiknál ugyanez csak 11. hang van és az meg a G.= D11
Tudom hogy Te tudod.
Csak azok számára tartottam volna "fontosnak" akik nem.
Amúgy nagyon inspirálóan hatott rám a tegnapi arcbukos hangszedőreklámos videód.
Olyan nem Jónásos, vagy még inkább új Jónásos elemekkel van tele. Nagyon tetszik, többször meg kellet hallgatnom. Néhány ritmusképlet a szólóban olyan ősinek hat mégis teljesen új volt számomra, szóval f@szántos!
Eszem ágában sem volt hogy tovább boncolgattassam veled a témát. Jöttek volna a további kérdések maguktól.
Már a téma felvetődése környékén, #17896 próbáltalak rávenni egy kis "játékra" ahol ( még mindig meggyőződésem ) kellemesen összelehet kapcsolni azt a fránya elméletet a gyakorlattal. később is próbáltam utalni erre a hsz-omra. Persze nem erőszak a disznótor. Amúgy nem küldetésem ez nekem, úgyhogy be is fejeztem ezt az elméleti ámokfutást. ( azért nem fogok kimaradni semmiből. ) Most inkább ismerkedek a cool edit-tel, meg végre az Andy alapra is kellene valamit játszani, bár egy kör után rendre elakadok.
Bár valóban Neked szólt a hsz-om, ( megtehettem volna ezt direkt formában is. ) csupán a jó szándék vezérelt. Merthogy picit feleslegesnek éreztem, érzem az elfecsérelt időt. Te nem fejlődtél az írásaimtól, én meg csak visszafele. Inkább gitároznom kellet volna. Amúgy meg sokat segítettél nekem bt-ek terén is, pl legutóbb pont ez az Andy alap is tőled van gyorsan, precízen úgyhogy nincs jogom Téged piszkálni! Béke!
nem tudom mire gondolsz, hogy jobban visszanyúlni az alapokhoz.
van 4 alap hármashangzat (meg még kettő, de azok csak ritkán játsznak)
Már az is elég az elinduláshoz, ha az emberfia tudja a felépítésüket (ez a netről levadászható, ill én is leírtam a múlt héten), bár én úgy vélem nem árt bevágni, mind a 7 törzshangra.
Bővíteni a játékot nem szeretném, mert a végén ott fogunk tartani, ki milyen dalt ír belőle és miért azzal a hangszínnel vette fel.