Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Azért nyugodtan mehet a topikban is az elméleti vonal! Az elmélet jelenti az egészséges és vitamindús főzeléket, amely mellett a gyakorlati dolgok jelentik a zsírban kisütött, jól megsózott, aszalt szilvával és májjal töltött sertéskarajt.
Az első riffnél a 4. ütemen túllógó delay nem veszélyes, mert szerencsére elég halk. Ideális esetben delay és reverb nélkül (vagy csak egészen minimális és rövid reverb használatával) lesz érdemes feljátszani a riffeket.
Egyetértek a WAV javaslattal. Mindenképp tömörítetlen verziót töltsön fel mindenki, ahogy most Tamás is tette, és akkor marad a jó hangminőség. Exportálásnál arra is figyeljünk, hogy az eredeti jelszint maradjon.
Most külön sávokkal ne kombináljuk a dolgot, próbáljuk ki ezt a közös "összecsavarozást", szerintem működik majd nagyon jól így is.
Az 4 ütemek előtt-után a koszokat/zajokat nem kellene benne hagyni a felvételekben, mert azzal az utánad játszó kollégának okozol kis plusz melót (kis vagdosással ki lehet ugyan szedni az új rész alól, de ha rálóg már egy előtted feljátszott riff-re azzal nem sok mindent lehet kezdeni).
Ha lehet, tömörítetlen wav-ot töltsetek fel, hogy ne sokat romoljon a hangminőség. Ha mindenki mp3-at csinál, akkor már 2-3 felvétel után is érezhető lesz a minőségromlás!
Sőt, talán a szólókhoz hasonlóan nem lenne rossz, ha külön lenne a riff sáv, amit a végén összerakunk, illetve mindig lehet egy viszonyítási alap felvétel, amin rajta van a riff (itt a minőség annyit nem számít, ez csak addig kell, amíg kidolgozzuk a riffet). SZERINTEM.
Egyébként ez tényleg nagy ötlet Kíváncsi leszek én is mi sül ki belőle, és utána szépen csináljuk rá a solokat is :D Biztos kreatív zene összeállítás lesz :)
Szia Tamás! Igen, bárki részt vehet a riff fesztiválon. Sőt, pont ez volt az egyik fő célom, hogy most olyan gitárosok is csatlakozhassanak, akik nem olyan régóta játszanak. Nyugodtan lehetnek kvintfogások, sima akkordok, a dob is szándékosan egyszerűre lett kialakítva.
Ha az első 11 másodpercet meghallgatod, az számít 4 ütemnek.
Úgyhogy ha ma délután/este lesz időd kitalálni és felvenni egy riffet, akkor írjad a jelmondatot (pl. "Most én csinálnám a következő riffet", vagy ehhez hasonló), és akkor mehet is a dolog.
Kezdő gitárosok is részt vehetnek a riff fesztiválon? Még elég kezdő vagyok és még azt sem tudom hogy mennyi az a 4 ütem . Megpróbálnék csinálni valamilyen riffet.
A H7 ( később alterálható ) akkord a:
E dúr, E harmonikus moll, E melodikus moll, ötödik fokán.
#F melodikus moll negyedik fokán.
G dúr párhuzamos moll-ja E moll ötödik fokán található.
A továbbiakban ezen skálák előjegyzései a mérvadók.
Ezt mindig úgy kell nézni, hogy a legvastagabb húr van legalul.
A H-húrt véletlenül elszámoltad, a többi 5 húr jó.
A H7#5 akkord is majdnem jó lett, mert igazából ezekből áll: H D# A F##.
Igen, az F kétszeresen meg van emelve. Ez valóban G-nek hangzik, de mivel az 5. fok megemeléséről van szó, és a H-dúr akkordban F# a kvint, ezért a F#-t emeljük tovább. Kiejtése: Fiszisz. (I'm not joking!)
A D#-t jól választottad, az Eb nem lenne jó. A gyakorlati, egyszerűsített alapelv ezúttal is a szokásos: egy betű nem lehet kétszer. És mivel a H-dúr skálában az E hang a 4. fok, ezért a 3. fokot nem jelölheti Eb. (Ahogy lejjebb is írtam, a teljes magyarázat zeneelméleti alapokon nyugszik, de a gyakorlatban eleinte a betűismétlődés kerülését figyeld.)
F# (7es fok)
c (4.fok) ??
e (6.fok) mivan??
a (2.fok) itt már komolyan elgondolkoztam az élet értelmén :D
c# (ez pedig egy wtf? fok :D ) (4#fok vagy 5b fok)
g (1.fok)
Aztán rájöttem h talán fordítva nézem :D
G (1 fok)
h (3 fok)
e (6 fok) mhh.. fura egy fok :D
a (2 fok) és ez is :)
g (1 fok)
f# (7 fok)
2 feladat:
tehát H7#5 akkord akkor ezekből áll: H D# A G
itt viszont jelölésnél D# és Eb is helyes lett volna nem? Mert 1iksem szerepelt :D gondolom a kvintkőr miatt fontosak ezek a jelölések, de G dúr aszem csak 1# keresztes skála ahol csak 1 F# hang jön be
Ez most csak a riffekről szól, és nagyon kíváncsi vagyok, hogy mi sül ki belőle.
Hangnemileg kötetlen a dolog. Aki épp soron van, szabadon eldöntheti, hogy hangnemileg is csatlakozik-e az előző 4 ütemhez, vagy új hangnemet választ, ízlés szerint.
Az a fránya Fmaj7 nem szerepel :D kísért ez az akkord :)
Szóval akkor kicsit rendbe teszem az alap elmélet dolgokat magamba, amikkel már elég rég foglalkoztam mint pl ezek a domináns meg szubdomináns irányzatok...
Ha jól emlékszek az 1.tonika 4.szubdomináns és az 5.fok a domináns
nem kellet volna elárulni h G-dúrban van, mert most nem tudom h jöttél rá... Engem telejsen összezavart mikor néztem az az Fmaj7... Az alap pedig azt írja h hangnem: [Em]
Nah mind1 most azzal foglalkozok amit írtál, szóval kezdésnek leírtam a G dúr skála (akkord) hangjait:
G Am Hm C D Em F#m
H C D E F# G A
D E F# G A H C
F# G A H C D E
(remélem teljesen szét csúszik :D )
Szóval ami írtál is most ez sokat segített:
A dúr skálában ennek négy fajta variációja létezik.
1: Alaphang-nagy-kicsi-nagy első, és negyedik fok Maj7
2: Alaphang-kicsi-nagy-kicsi második, harmadik, és hatodik fok m7
3: Alaphang-nagy-kicsi-kicsi ötödik fok 7 ( domináns hetes )
4: Alaphang-kicsi-kicsi-nagy hetedik fok m7b5
Tehát akkor, aki mostantól elsőként írja, hogy "Most én csinálnám a következő riffet", az kezdheti meg a riffek hosszú sorát, és ha ő feltöltötte a riffjét tartalmazó teljes verziót, akkor jelentkezhet a második résztvevő. És így tovább.
(Az idézetek helyett vastag betűt terveztem. Itt jön még egyszer.)
Topik Riff Fesztivál 2013
Mielőtt nagyon belesüllyednénk az elméletbe, örömmel hirdetem ki a Topik Riff Fesztivál 2013 rendezvényt.
Résztvevők: minden topik-látogató, akinek van kedve és gitárja
Határidő: nincs
Helyszín: a topik
Használt eszköz: SoundCloud.
Tennivalók:
Mellékelek egy 3:35 hosszúságú egyszerű dobtémát. Minden résztvevő találjon ki és vegyen fel egy 4 ütemes riffet, majd töltse fel a teljes 3:35 hosszúságú zenét a saját SoundCloud-jára, és tegye be ide a lejátszót (a HTML5 nélküli kód mindig megjelenik).
Speciális szabály: egyszerre csak egy topik-tag "dolgozhat", mivel a riffek közvetlenül egymáshoz csatlakoznak majd. Ezért mindig tudnunk kell, hogy ki van soron. Tehát egymás után mindig jelentkezzen be valaki, hogy "Most én csinálnám a következő riffet". Így mindig tudni fogjuk, hogy kinek a riffjére várunk, és amíg az illető fel nem tölti a kiegészített verziót, addig mi többiek nem csinálunk felvételt.
Az eredmény: egyre hosszabbodó riff-sorozat.
További részvételi opciók: mindenki többször is sorra kerülhet, egészen addig, amíg a 3:35 hosszúságú dob-téma teljesen be nem telik riffekkel.
Mielőtt nagyon belesüllyednénk az elméletbe, örömmel hirdetem ki a rendezvényt.
Résztvevők: minden topik-látogató, akinek van kedve és gitárja
Határidő: nincs
Helyszín: a topik
Használt eszköz: SoundCloud.
Tennivalók:
Mellékelek egy 3:35 hosszúságú egyszerű dobtémát. Minden résztvevő találjon ki és vegyen fel egy 4 ütemes riffet, majd töltse fel a teljes 3:35 hosszúságú zenét a saját SoundCloud-jára, és tegye be ide a lejátszót (a HTML5 nélküli kód mindig megjelenik).
Speciális szabály: egyszerre csak egy topik-tag "dolgozhat", mivel a riffek közvetlenül egymáshoz csatlakoznak majd. Ezért Tehát egymás után mindig jelentkezzen be valaki, hogy "Most én csinálnám a következő riffet". Így mindig tudni fogjuk, hogy kinek a riffjére várunk, és amíg az illető fel nem tölti a kiegészített verziót, addig mi többiek nem csinálunk felvételt.
Az eredmény: egyre hosszabbodó riff-sorozat.
További részvételi opciók: mindenki többször is sorra kerülhet, egészen addig, amíg a 3:35 hosszúságú dob-téma teljesen be nem telik riffekkel.
A Gmaj13 hivatalosan magában foglalja a G-dúr skála 1-3-5-7-9-11-13. fokait. Ebből persze a gyakorlatban nem kell ennyit lefogni, lényeg hogy az 1-3-7-13. fokok legyenek mindenképpen benne.
A mutatóujj a 2. bundon mind a 6 húron fekszik egyszerre.
Feladat #1: állapítsd meg, hogy ebben milyen fokok vannak!
Fontos: a kérdésedben ismét kétszer használtál azonos betűt, különböző fokokra... A "Gb" hang nem szerepelhet, mivel a G hang már korábban szerepelt. (Az igazi ok persze elméletibb, és a dúr skála alap-szerkezetében rejlik, de az egyszerűség kedvéért mindig figyeld ezt eleinte. Azonos betű nem lehet kétszer.)
A B7alt, ami az általad belinkelt zenei alapban szerepel (és a mi jelölésünkkel H7alt lesz), a következő elvet követi:
Ha ennyit látsz, hogy "H7alt", akkor te magad döntöd el, hogy melyik alterálást hozod be. Hogy ne legyen egyszerre sok a rád zúdított információ, ezért elsőnek a #5 alterálást mutatom meg, és hetente jelentkezz a következőért :)
Az első típusú H7alt tehát a H7#5. Elkészítése: alaphang, nagy terc, kis szeptim (idáig a H7-et gyártottuk le) és ehhez jön még a kvint, fél hanggal megemelve.
Feladat #2: A konkrét H7#5 példában tehát melyik négy hangról van szó?
Szia Csabi!
Én már magamban lezártam a témát.
Arra a sajnálatos megállapításra jutottam, hogy mivel ( már az elején próbáltam kiemelni, és Miki is ezzel kezdi a válaszát. ) nincs nemzetköziség a jelölések terén ezért szerintem meddő "vita" minden további érvelés, és szaktekintélyek csatasorba állítása.
Nagyon nagy elismert zenészek, tanárok sincsenek közös állásponton, és szerintem az is kiderült hogy ez csupán az akkord jelölésével kapcsolatos "probléma".
Elgondolkodtam hogy ha magamra vagyok utalva, mint sok esetben ( szeretem magam megfejteni az akkordokat, skálákat ) akkor a három megmaradt ( na jó. kettő, mivel az harmadik az én verzióm, de azért azt is figyelembe venném ) akkord jelülés alapján én a saját eddigi "tapasztalatom" alapján milyen hangokat keresnék.
Tehát megfordítottam a kérdést, és akkord jelölés alapján próbáltam meghatározni a benne szereplő hangokat.
Em11 Alaphang E, terc G, kvint H, szeptim D, ( én sosem játszom a 11-es akkordhoz nónát, tehát marad még a 11 ) undecima A.
Tamás kérdésére is tulajdonképpen ezt a gondolatmenetet alátámasztó válasz érkezett.
Nagy tisztelője vagyok Miki munkásságának, és az Ő általa ( is ) használt Em7/11 is ugyanezeket a hangokat takarja.
Az én változatomat most kihagynám, de nem tehetem.
Mikor elolvastam a hsz-t akkor kb három perc alatt a google segítségével, ( akkord jelölések ) kiderült számomra hogy megint nincs egyensúly.
A wikipédia szerint Em7add11 ( bár a wikiben C-ben van ) csak a kvintet mellőzi. Tehát szó sincs szeptimtelenségről.
Bizonyára van olyan írásos "bizonyíték" ahol meg van.
Szerintem nincs értelme tovább foglalkozni a dologgal, mert komoly szaktekintélyek sem értenek egyet a jelölések terén, viszont nekem mindhárom jelölésmód alapján ugyanazok a hangok kerültek képbe, tehát az akkord le van tudva.
Kimaradt:
Jó ez az akkordmenet, ha végre odajutok majd tolok rá én is valamit.
Igazi standard akkordmenet és nem csak a jazz világában. A modern rock, blues, funky világában is igen gyakori.
Van benne egy akkord ami kakukktojásnak számít ( még egyenlőre. ) biztos vagyok benne hogy megtalálod!
Azt már elárultam hogy az hangnem G dúr.
Azt is hogy hogyan került oda a H7alt ( nekünk H, nekik B )
Az összes akkord szerepel a G dúr valahányadik fokán, egyet kivéve.
Tied a pálya!
A G dúr-ban nincs bG. ( egy # előjegyzés, az pedig #F )
Tehát GMaj13 az helyesen G-H-D-#F-A-E a kvint ( D ) simán elhagyható.
B7alt. Nálunk ugye H7alt... A franc se érti miért nem volt jó nekünk a B...
Illetve tudom, de akkor is. Na mindegy.
A hangok helyes írásának a megállapításához meg kell határoznunk hogy melyik skála hányadik fokán terül el...
Lehet ( mivel domináns ) az E dúr, E harmonikus moll, E melodikus moll ötödik fokán.
De lehet például a G dur harmadik fokán is, igaz itt alapból egy Hm7 akkord van, de ha az akkordmenet hatodik fokkal indul, mint jelen esetben is, akkor ugye, a G dúr skála hatodik foka az E, jelen esetben akkordilag az Em7.
Ha innen írom a G dúr skálát akkor : E-#F-G-A-H-C-D és ha innen "nézem" akkor domináns helyzetbe ennek a skálának az ötödik fokán a H hang áll.
Arra viszont egy Hm7 akkord épül... na ezt szokták semmibe venni, ( azért nem egészen így van ) és mivel a kérdéses akkord domináns helyzetbe kerül, ezért annak úgy is kell megszólalnia dominánsként. Tehát egyszerűen "lecserélik" A Hm7 akkordot H7 akkordá, és ráadásul utánabiggyesztik ezt az alt jelölést...
Kicsit szeretném ha jobban beleásnád magad a "probléma kezelésbe"
Ezért ha van kedved hozzá, akkor próbáld meg a fentebb leírtak alapján meghatározni a Hm7-ből H7 ( egyenlőre hagyjuk az alt-ot, majd kiderül hogy miért van rá "szükség" ) skála-akkord koncepciót.
Ott van pl a Gmaj13 az áll egy: G-H-D-Gb-E
bár nem tudom h a 9 est magába foglalja e... Nos adott az alap is, milyen hangokból áll az a "B7 alt"? Akkor a tanultak alapján :) nyilván ezek benne lesznek: H-Eb-Gb-Hb (Tamás remélem, most jól jelölöm a hangokat) :)
Azok a "mesterséges" úton előállított akkordok, amelyek természetes úton nem fordulnak elő a skálák tercépítkezése folytán.
pl: C7b5 C7#5 C7b9 C7#9 C9b5 C9#5 C9#11 stb.
látom megoszlanak itt a dolgok de egyet értek miki vel, sokkal átláthatóbb így, "add"-t csak akkor használjuk ha megkerüljük a septimet többit pedig kiírjuk...
Jónás Tomi topicjában felmerült a kérdés, hogy az üres gitárhúrök összességében milyen akkordot adnak ki? eadghe
Em11 vagy Em7 add11?
A válasz földrajzilag eltérő lehet. Mert az add. (mint az additional rövidítése) elsősorban arra vonatkozik, hogy ha egy hármashangzatra színezőhangot szeretnél tenni szeptim nélkül, akkor az add jelenti ezt. Másképp fogalmazva, ha a 7-nél nagyobb számú színezőhang jelzés van az alaphang utá, akkor az magába foglalja a kis(!)szeptimet. Tehát egy C9 az tulajdonképpen C7/9. Amiben földrajzilag eltérés van az akkordjelzsekben az az, hogy ha nem 9-es hanem mondjuk 11-es az akkor jelzése, akkor ha csak 11-et írsz akkor az magában foglalja a 7-est is, de van aki szerint a 9-est is. Én ezt úgy tanítom hogy az add elsősorban a szptim megkerülésének jelzése, a többit ki kell írni hogy ne legyen több félreértés.
A legegyértelműbb ha kiírjuk frankón ahogy van: Em7/11. Ezzel elejét vesszük annak hgoy akkor most van e benne 9 vagy nincs.
"Beismerte" a kérdéses akkord összes hangját, sőt végig is énekelte.
Az inkvizíció ennek ellenére nem kegyelmezett.
Az ítélet valami saját bélbetöltés utáni füstölés, vagy ilyesmi, már nem emléxem.
Csak 2-3 számot hallgattam meg mindkettőjüktől a YouTube-on. A War March például nagyon fülbemászó, Paul-tól pedig a Fields of Utopia lett kiemelkedően szép.
De a többi nóta is tetszik neked? Nekem kicsit - ha már úgyis disznótor volt nem rég - olyan "töltelék"-nótának tűnik a többi. Vannak bennük nagyon jó dallamok, de számomra nem viszik el az albumot a hátukon.
Az AoD.-t várom szeretettel, bevallom én is kacérkodtam a gondolattal, hogy meg kéne sasolni miből is élünk.
Én Andy dallamvilágát nagyon szeretem, Paul számai kicsit sötétebbek. Mindketten jól kombinálják a dallamosságot és a brutális technikát, Andy James dallamai kifejezetten benne maradnak a fülemben. Az Angel of Darkness-t már elkezdtem gyakorolni, készül majd egy teljes videó belőle.
Az első 8 ütem jelentette a szóló történetének első "fejezetét". Mint a fenti zenei alapban is hallható, ebben a 8 ütemben csak a dob és a basszus ment a kíséretben, intróként bevezetve a későbbi héthúros, modern metal jellegű folytatást. Egy csúszásokkal tarkított oktávos témával oldottam meg ezt a 8 ütemet, amelyet a 6. ütemben egy gyors tapping fel-le csúszás, valamint a 8. ütemben egy kis wah effekt színesített. Az volt a tervem, hogy ez a kimondottan nyugodt kezdés elegendő teret és levegőt hagy a későbbi gyorsulásra, bár mint látni fogjuk, később sem volt szó arról, hogy túlzott tekerésekbe bocsátkozzak.
Az intró hangneme nem volt teljesen megkötve, mivel a basszus által játszott H és C# hangok többféle skálát is lehetővé tettek. A C# volt az alaphang, ezért C#-moll, C#-mixolíd, C#-dór és C#-fríg egyaránt szóba jöhet itt, hiszen ezek mindegyike tartalmazza a kis szeptimet, azaz a H hangot. Kísérleteztem ezek mindegyikével, de aztán úgy döntöttem, hogy maradok a mollnál, és az oktávos témával követem a basszusgitárt, mindenféle díszítésekkel feltuningolva az egyszerű nyitótémát.
A 9-10. ütemben indul a kíséret "versszak" része, a tulajdonképpeni főtéma. A zenei alap hangneme innentől kezdve már egyértelműbb, mert az itt belépő ritmusgitárok sok mindent meghatároznak. Innentől is lehet azért trükközni a hangnemekkel, mivel Keith Merrow, aki az alapot készítette, igencsak szereti alkalmazni a riffekben a sus9 fogásokat (ezzel nincs egyedül), és ezekben a fogásokban nincsen benne a hangnem 3. foka, azaz innentől is elképzelhető többféle hangnemi megközelítés. Mindenesetre a 9. ütemtől is kitartottam a moll mellett, és csak a 16. ütemben tértem ki ebből átmenetileg.
A főtémához valami szokatlan indítást kerestem, ami szép kontrasztban áll az első 8 ütem világával. (A kontrasztokról nemrég részletesen is olvashattatok itt a rovatban.)
Nem is egy, hanem mindjárt két kontraszt-tényező lépett itt be:
- sebesség szempontjából: a nyitó rész negyedeket, nyolcadokat, a főtéma eleje tizenhatod triolákat tartalmaz. Tehát a lassú <--> gyors kontraszt jelent meg a 9. ütem elején.
- hangulat szempontjából: a nyitó rész hagyományos megközelítést, a főtéma eleje szokatlan megközelítést tartalmaz. Tehát a megszokott <--> szokatlan kontraszt is megjelent a 9. ütem elején.
A 9. ütem végén a gyors, 5 bundos fel-le csúszás is a szokatlanságot erősíti. A 10. ütem végén egy 1 bundos változat is megjelenik ebből a típusból, de ezúttal főhangsúlyon. Ezzel 9-10. ütem a gyors mozgásról szól, ez a fejezet története. A 9. ütem elején induló hammer-on és pull-off sorozat, valamint a két ütem végén levő gyors csúszások is ezt a mondanivalót erősítik.
A 12-14 ütem az ismétlődő ritmusokról és dallamívekről szól, itt ez az aktuális fejezet sztorija a szóló egészén belül. Mint látható, a 12. ütemben a második negyedben indul a téma, míg a 13. ütemben a negyedik negyedben, ezáltal sokkal érdekesebbnek hangzik az ismétlés, mintha mindkétszer azonos ponton indult volna.
A 15-16. ütem egy kicsit rejtettebb jellegű ismétlésre épül: az első hang (C#) jelenti a felvezetést, és onnantól kétszer 4 hang azonos logikára és azonos technikára is épül: két szomszéd húron megszólaló szekundok összecsengetésére, hibrid pengetéssel. A TAB-ban jelöltem is, hogy ezek a hangok tovább szólnak a számukra kiutalt (nyolcad hosszúságú) időtartamnál, és így nagyon szép szekund-súrlódások jöttek létre. A motívum utolsó hangja egy üres E-húr, ezalatt a bal kéz már át tud állni az ezt követő akkord-töredékes fejezet fogásaira.
A 16. ütem negyedik nyolcadánál (azaz felütésre) induló akkord-töredékek és sus-akkordok szólókba való beépítésével mostanában nagyon sokat kísérletezem. Itt először még egy kéthúros töredék (9-10), majd innentől egy háromhúros akkord (12-9-10) jelenik meg. Ez utóbbi a nagy kedvencem a szólókba való beépítés szempontjából: ez egy sus2 akkord, itt például D alaphangról. Ennek a fogásnak az a szépsége, hogy diatonikusan végig lehet akár vinni egy oktávon, és végig hangnemben marad így, ahogy van, változatlan alakkal: a hét lehetséges pozícióból öt esetben nem kell változtatni a fogáson, és csak a maradék két esetben kell (kétféle módon) átrendezni a fogást. Tehát például a 12-9-10 fogás két bunddal feljebb is működik (14-11-12), majd utána további két bunddal feljebb is teljesen jó (16-13-14). Lefelé a 11-8-9 is tökéletes, majd a 9-6-7 és a 7-4-5 is. (Mindezt a D-G-H húrokon értve, a lenti kottában a 16. ütem közepétől jelenik meg a sus2 fogás.)
Itt a konkrét szólóban nem mászkáltam ezzel a fogással, csak a 12-9-10 szerepelt, de érdemes kipróbálni az itt írt további helyszíneket is a zenei alapra.
Ez az a fentebb már említett ütem, ahol a C#-moll hangnemtől átmenetileg eltértem, és C#-fríget hoztam be, amely 4# helyett 3# előjegyzésű. A megjelenő D hang (az említett 12-9-10 alsó pontja) nagyon szépen feszíti a hangulatot, amely a 16. ütem végén a lehető leghatásosabb, hiszen a 17. ütemben induló új kör nagyon fog örülni a feloldásnak. Persze simán lehet késleltetni is a feloldást, én is így tettem, és a 17. ütem elejére még átlógattam a fríg hangulatot. (A szakaszhatárokon való átlógatásokról is írtam már a gitárverseny honlapján: http://gitarverseny.wordpress.com/2012/12/08/szoloelemzes-kotta-tab-video-gourmet-groove/)
A 17-19. ütemben egy nagyon jól követhető és fülbemászó motívumot ismételtem és variáltam. A ritmus is és a dallam is egyszerű, de markáns, ezért többször megismételve egyre csak nő a hatásuk. (Mint az eddigi GitárShop-os anyagaim többségéből már kiderülhetett: az ismétlés nem csak a kommunikációban kulcsfontosságú, ha egy üzenetet hatásosan át akarunk vinni, hanem a zenében is. Ez nem meglepő, mivel a zene is kommunikáció.)
A 20-22. ütemben az előző 3 ütem ellentétpárja következik: míg az előző 3 ütem inkább a ritmusról szól (ezt úgy kell érteni, hogy bár a dallam is erős, de a ritmus még erősebb, ez uralja a 17-19. ütemet), a mostani 3 ütemben pont fordítva van ez: bár megjelenik ritmikai ismétlés is, de a dallam dominál, ő viszi a hátán ezt a fejezetet.
A 23-24. ütem a refrén előtti rész utolsó két üteme, és mivel a refrénre teljesen új világot találtam ki (erről majd 1 hét múlva olvashattok), ezért ennek az új világnak az előkészítése céljából (ezalatt a sebességet és a helyszínt is értem) ez a versszak-lezáró két ütem tartalmazza a teljes szóló egyetlen igazi gyors futamát, amelyben tulajdonképpen a mindenki által ismert modális skáladobozok részleteit kötöttem össze. A 23. ütem több kisebb fekvésváltását követően a 24. ütem elején egy nagyobb (és ezért nagyon gyors mozdulatot igénylő) fekvésváltás is szerepel, amellyel már megérkeztem a refrénbe tervezett sárkány-arpeggiók színhelyére. Erről majd legközelebb!
A képre kattintva ki lehet nagyítani a TAB-ot:
A kottát TablEdit formátumban is (GP5-kompatibilis fájl) szívesen elküldöm annak, aki emaliben jelentkezik érte.
Andy James albumát hallgatta már valaki rajtam kívül? Csak érdekel, hogy csak szerintem nem egy nagy eresztés, vagy más is így van vele? Úgy értem nem valami populáris, az Angel of Darkness-en kívül igazából egyik nóta sem fogott meg. Mondjuk attól, hogy valaki zseniálisan játszik, még nem biztos, hogy zseniális számokat is készít.
Menni fog a dolog, egy kis kéz-lazításra lesz szükség, és a hüvelykujj szögének módosítására a lentebb írt módon. Utána sokkal természetesebbnek fogod már érezni ezt a tartást.
köszi szépen Tamás, próbálgatom amiket mondtál... amikor ugye a hüvelykujjam fent van azzal a tartással nincs probléma csak ennél a kisujjas tartásnál... Remélem csak gyakorlás kérdése és tudni fogok több órán keresztül ebben a tartásba gyakorolni mert e nélkül gyors játékot nem igen tudom fejleszteni :)
Igen most úgy érzem magam mint egy telepi hülye gyerek de jóérzés:D
Egy sárkányok által nemzett örök szűzlány képét rejtettem el a hozzászólásomban:D
Egy JYM Strat áráért kirakom jpg-ben is :DDDD
A fotó egészét nézve pedig egy kis általános feszültség látszik a kézen. Nem vészes, nem kell megijedni tőle, viszont külön gondolj arra játék előtt/alatt, hogy "lazának érzem most a kezemet és a csuklómat?" (meg persze a rendszer többi elemét).
Képzeld is el, ahogy olyan lazán játszol a gitáron, hogy oda sem kell figyelned.
Az 1. ujjad pedig kicsit túlzottan elfekszik ezen a képen, ezzel is részben feszültséget generál, részben pedig távolságot vesztesz.
A hüvelykujj a nyak túloldalán, legyen párhuzamosabb a bundokkal, és elég, ha a hüvelykujj begyének felső fele ér a nyakhoz, tehát az első ujjperc hajlata már a levegőben legyen.
Az említett fotód még egyszer, ahol a 2. ujjad eltávolodása látszik:
Az old school kéztartásról még annyit, hogy mint a lejjebbi képen is látszik, a hüvelykujj kulcsszerepet játszik itt, a nyújtásokhoz képez ellentámaszt és stabilitást.
Végignéztem a képeket, amiket feltöltöttél a kéztartásodról.
Ami a kisujjat illeti, valóban nem kell teljesen merőlegesen tartani a gitár nyakára.
Ahogy régebben beszéltük, alapvetően kétféle kéztartás van.
1. old school, nyújtásokhoz való, az ujjak 45 fok körüli szöget zárnak be, a kisujj ritkán szerepel. A 60-70-es években felnőtt nemzedék így játszik (Clapton, Gilmour, stb.)
2. Négyujjas tartás, mind a 4 ujj sokat szerepel, az ujjak kb. merőlegesek:
A két tartást egy szólón belül is lehet váltogatni.
Ami még fontos: a csukló legyen egyenes, és a teljes "rendszer" (hát, váll, felsőkar, alkar, csukló, kézfej, ujjak) egyik eleme se legyen megfeszítve. Erőt, energiát persze be kell vetni, de mindig lazán.
Ezen az alábbi fotódon az látszik, hogy a 2. ujjat túl messzire viszed a fogólaptól. Ez az izmok fölösleges megfeszülését okozza. A 2. ujj csak akkor lehet ilyen távol a gitár fogólapjától, ha vacsorázol:D
Egy-két fotón a csuklódnál látszott egy kis túlzott meghajlítás (amennyire innen meg lehet ítélni). Emiatt a tenyered kicsit távol van a nyak alsó részétől, és így az ujjaknak is jobban kell igyekezniük, és ettől is megfeszülhetnek.
Maga a kisujj alapvetően jól van tartva. Nem kell nagy módosítást csinálni, csak próbálgasd, hogy hogyan érzed a legkényelmesebbnek a teljes rendszert. Emellett a vizualizációt is ajánlom, amit Fazsinak is javasoltam.
Ismét kaptam egy megkeresést, hogy tudnék-e ajánlani egy gitárost egy együtteshez. Itt jönnek a részletek:
-----------------------------------------------------------------------
"Megbízható szólógitárost keresünk, aki szívesen játszana populáris light-rock, esetenként dögösebb pop feldolgozásokat (Eric Clapton, Lenny Kravitz, INXS, Billy Idol, Aerosmith, Bon Jovi, Free, stb). A zenekar nagyon lelkes és komolyan gondolkozó, koncepcióval teli, 30-37 éves emberekből áll. Minden héten próba, komoly célkitűzések, a csapat leginkább szórakoztatni kíván, Bp-i klubokban elsősorban. Jó lehetőség lehet olyasvalakinek, aki szeretne rendszeresen komolyan összerakni egy műsort a srácokkal. Dob, basszus, billentyű, ritmusgitár, szólógitár és ének a felállás.