Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Hajnalban meg kell döglenie annak a disznónak....
Csak röviden, de majd ha kívánod visszatérhetünk rá.
Az angolok, és sokan mások, pl magyar kiadványban is találtam ilyet. Az igazi moll "hatosnak" a bővített kvintet tartják, ezért az ötödik fok felemelésével jelölik, és nem a hatodik leszállításával.
Rendben. Büszke vagyok rád!
Valóban FMaj7/C Azért az imprózgatást ne feledd!
Följátszol egy CMaj7 akkordot, tekersz rá mint állat C dúrban, és becsempészed az Em7, és Am7 arpeggiokat. ( egyenlőre )
Ja! És persze beteszed ide ha már úgy érzed, és kíváncsi vagyok hogy szerinted történik e valamiféle előrelépés?
Aztán "átnevezztetjük" a topikot, Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek) (Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek) és biciklipumpa elméleti, és gyakorlati továbképzése.
Gondoltam hogy van írásos bizonyíték az állításodra.
Szintén bizonyíték arra hogy nincs nemzetköziség.
A római számokat használják általában a fokok jelölésére, leginkább ez a fajta jelölési mód van elterjedve.
A skálahangokat általában arab számokkal jelölik, helyettesítik kiegészítve a megfelelő előjegyzéssel.
Pl: egy E fridgian skála a következő: ( számomra logikus, írásmódja )
1, b2, b3, 4, 5, #5, b7
( picit több időm lesz, leírom hogy miért #5, és nem b6 )
A római számokkal, és kis i betűk! keverékével a skálákra épülő akkordokat jelölik, főleg angol kiadványokban, ezekkel találkoztam a legtöbbet, szerintem ez a legelterjedtebb., bizonyára van teljesen más jelölési forma, de megint csak ez tűnik logikusnak számomra.
I ii iii IV V iV iiV
remélem nem csúszik össze...
Szóval. Ami csak római szám, az dúrjellegű akkord.
( a Maj7, és a domináns hetes is dúr jellegű )
Ami kis i betűvel kezdődik, és a római I-est helyettesíti de római számot jelöl, az moll jellegű akkordra utal.
( a moll7, és a fél szűkített is moll jellegű )
A szűkített akkordot valóban sok más mellet több féle képen számszerűsítik.
Még elég nagy a káosz a jelölések terén, de az angol, és az amerikai, szerintem a legérthetőbb.
Talán még egy gibbon studiót veszek majd, de lehet csak a Slash koncert mondatja velem :D:D:D jobbosom volt egy csoki barna gibbon, de azon nem tudtam szólózni az asszimetria miatt, így eladtam.
azon kívül hogy tankönyvben láttam , zenéléseim alatt én sem találkoztam vele. ezért írtam, hogy ha már elmélkedünk, mert a zenészek inkább gondolkodnak szekundban mint szűkített tercben. nem tudom hol van gyakorlati haszna
ahogy dupla b vagy # is ritkán láttatja magát
mondjuk a szűkített szeptimakkordnál van
a 4-es hangzatok tercépítkezésének logikája mentén:
Egyre több remek hangszer készül kis hazánkban.
Minden elismerésem, és tiszteletem azoknak a szakiknak akik a precizitásukkal, és türelmes munkájukkal ilyen gyönyörűségek előállítására képesek!
Akkor komoly balta készülődik!
Mindig is vonzottak a telék, de sajnos még nem bitoroltam egyet se. Most a nagy szerelem egy prs lenne, de majd meglátjuk. Az ára mindig elrettent, meg meg is kéne keresni a rávalót...
Ezt a telét azért szívesen megszorongatnám!
Valóban. A terc az terc marad. kicsi, vagy nagy.
b, vagy # jelöléssel konkrét hangokat szoktak ellátni azok leszállításáért, vagy felemeléséért.
Azzal a fajta megközelítéssel amivel Te érvelsz, még nem találkoztam.
Hangközöknél nem használunk előjegyzéseket.
Más megint csak nemzetközileg nem egységes jelölések vannak, bár lehet hogy az általad említett is, de jómagam még nem találkoztam vele.
A terc legfontosabb szerepe azon kívül hogy egy hangközt jelent, az akkord moll, illetve dúr jellegének eldöntésére, meghatározására szolgál.
A szűkített, bővített a hármashangzatok, és ezt követő hangzatok, akkordok világában elterjedt fogalom, és alább már leírtam hogy mire vonatkozik, illetve szerintem mit jelent.
A bővített, és szűkített terc kifejezéssel, még soha sehol nem találkoztam.
Attól még lehet hogy van, mint ahogy: "boszorkányok már pediglen léteznek"
Nyilván az én "szegénységi bizonyítványom", hogy nem ismertem eddig ezt a dalt, de most erősen meglepett a felismerés, hogy Daczi Zsolt a Temesvári vasárnap eredeti szólójába ebből a szólóból vett kölcsön dallamokat egy az egyben
Ez a hármashangzatokra érvényes fogalom, hogy szűkített, bővített.
Mert hogy a kvint van bővítve, vagy szűkítve.
A kisterc ha kap egy b-t akkor nagy szekundá alakul.
A nagytercből tiszta kvart lesz.
Egyébként, igen én úgy tanultam hogy a gitáron mindig a basszus határozza meg az akkord hangnemét. Itt tényleg Em lesz de azt azért nem írtam /mert levezettem azt is magamnak a kis füzetecskémbe :D/ mert hiányzik belőle egy fok :/
ha megmutatnám hogy mennyire görbék a kiujjaim röhögőgörcsöt kapnál :D Engem eddig semmiben nem akadályozott a görbe kisujj... Vagy legalábbis mivel még sosem volt egyenes kisujjam nem tudom mi lenne az a viszonyítási alap amihez képest nehezebb nekem gitároznom :D
Részvétem!
Én sokat játszottam sántánát, még mikor "menő" volt. Ma már kevesebben ismerik.
Akkoriban se volt átütő ereje... Pedig állítólag nem játszottam rosszul, mégse nagyon hozta lázba a közönséget.
Bokros teendőim közepette Írtam kimondottan neked pár hsz-t.
Hátha jobb kedvre derít, vagy legalább munkára sarkal.
hu tényleg szép darab :) egy tremolókart azért vhogy rászereltetnék :D youtubon láttam egyet amin van :)
Hát amúgy pont santanát játszottam volna szerintem, mert az mindenhova elmegy, főleg ilyen szalagavató szerű izéra is illik... lassan indul aztán a végére mikor felgyorsul a dob bedarálni, és agyonlegatozni :) De hát látod hiába ezért tanultam ilyen sokáig ezt a gitározást h semmibe vegyék az embert... nah mind1 kicsit szarul esett majd kiheverem... hála istennek régóta csak magam miatt zenélek már, pedig mikor elöször a kezembe vettem teljesen más miatt kezdtem el rajta tanulni... De azt nem felejtem el h hihetetlen nagy alázattal pengettem meg legelöszőr, meg se mertem pengetni a gitárt :D
Gondoltam h azért fáj a kisujjam mert nem teljesen merőlegesen áll a gitár nyakára... De ebbe a videóba jól le lehet másolni a kéztartásod (és nálad sem teljesen merőleges, ha mondjuk a többi ujjadhoz képest nézzük) most elkezdtem 1-2 napja nagyon figyelni így tartani de még nincs javulás, félek anatómiailag vagyok hulladék (amúgy is kicsit görbe a kisujjam) hát remélem h csak gyenge és bele kell erősödni az ízületemnek ebbe az új tartásba... képet tudtam csinálni csak a kéztartásomról...
De!
Tiszteletben tartva Matt Warnock álláspontját, mégis arra a megállapításra jutottam, ( és tényleg nem vitatkozni szeretnék, csupán tényként kezelem. ) hogy nem nemzetközi ez a fajta írásmód, sőt!
Az angol GT magazinban ( szintén elismert gitárostól )találtam ugyan úgy írva ahogy én is ezt a fajta akkordjelzést. ( elő fogom keresni )
Hirtelen a The Standards Real Book könyvemet bírtam előkapni, amit azért vajuk be szintén nem kispályás amatőrök írogattak, csak hogy ez USA és itt már másfajta az angoltól, és sok más országétól eltérő jelölések vannak.
A mollt például Mi nek írják, és sok mindent zárójeleznek.
A kérdéses akkord itt így szerepel: EMi7 ( add11 ) De bizonyára vannak még más jelölési formák is, csak hangsúlyozom számomra ez tűnik a leglogikusabb jelzésmódnak.
Amúgy meg meg kell hogy adjam magamat, mert valóban a highest extension a mérvadó, ezt maximálisan én is így gondolom.
Pont én írogattam sokat az elhagyható hangokról, és tartom is magam hozzá.
Mindenesetre a 4 kiesni látszik, pedig azt is használják mint ahogy korábban kitárgyaltuk.
Én ezután is csak a saját fejem, logikám, szívem után tudok menni, és el kell ismernem hogy valóban a 11-es akkordnál nem szoktunk, nem szokás, nem szükséges a nóna.
Én például a 13 akkordnál is elhagyom sokszor a nónát, mert a zongorista kolléga úgy is becsempészi.
Csak: alaphang, b7, 3, 13 ebben a sorrendben.
És megvan a 13-as érzet, hatás.
Szóval fejet hajtok, de mégis csak én voltam a legközelebb a megoldáshoz.
Amúgy minden tiszteletem ellenére ezt a konkrét akkordot ebben a fordításban, illetve fordítástalanságban, csak nagyon elvetemült jazzisták használhatják, ha használják.
áhh mondom rendes leszek és felajánlottam tanároknak h gitározok egyet pénteken szalagavatón... Erre azt mondják köszönik örülnek a felajánlásnak de nem férek be...
Ma délután megkérdeztem Pyra feladványáról Matt Warnock-ot, akit egy közös projekt kapcsán ismerek. Matt a Guitar International magazin főszerkesztője, és a London College of Music jazz-tanszakának egyik vezetője. (És egyébként kitűnő jazz-gitáros blogot vezet, mindenkinek ajánlom: http://www.mattwarnockguitar.com)
Matt azt válaszolta, hogy a Pyra által írt 0-0-0-0-0-0 akkordot a jazzgitárosok Em11-nek nevezik, annak ellenére, hogy a 9. fok nincsen benne. Ha a szeptim megvan, akkor ezt követően a "highest extension"-t nézik, azaz a legmagasabb fokot (9-11-13 valamelyike).
Ezek a backing track-ek érdekelnének (majd a távoli jövőben tudnám hasznosítani ... tab is van hozzá?) ... de sajna érdemben most nem tudok belefolyni az elemzésbe:(( ... totál el vagyok havazva
Feathers
Juice
Tender Surrender
The Blood and Tears
The Boy From Seattle
The Crying Machine
Warm Regards
A szakirodalom szerint őszhangzattanilag A 13-as akkordnak tartalmaznia kell az összes odáig elvezető hangot.
C-ben:
C, E, G, B, D, F, A
Hathúroson igen nehezen kivitelezhető. ( már Te is említetted. )
De nem is szokták általában zongorán sem, meg zenekari "összképben" sem.
Helyesebb volt a régi 9/6 meghatározás, hiszen szinte kevés kivételtől eltekintve mindenki így játssza.
Maga az akkord felépítése nem változott csak megkapta a 13-as elnevezést.
Túl tömény mindegyik hang egyidejű megszólaltatása, és bár mindegyik skálahang, mégis nem jól szólós a kilences után a 11 a 13-al együtt.
Saját "találmányomként" megemlíteném, ( mivel teljesen magamtól jöttem ra, illetve építettem föl. ) az ominózus 69, vagy 6/9 "arcpakolást" Természetesen bizonyára létezett már korábban is, tehát eszem ágában sincs levédetni, de azért picit a magaménak tartom.
Szóval C dúrban:
D E F G A H C
A H C D E F G
E F G A H C D
C D E F G A H
Valahogy a jazz-ben használatos kvart akkordok kapcsán agyaltam ki, illetve az vezetett rá.
Itt nem terc, hanem kvart építkezés folyik:
E F G A H C D
H C D E F G A
F G A H C D E
C D E F G A H
Itt is nagyon hasznos, és érdekes akkordokat, akkord töredékeket kapunk, és arpeggionak sem utolsó.
Rendben, beszélünk majd erről az elnevezési dologról. Egyébként a rockzenében mindkét verzió elég elterjedt, tehát mindkettő teljesen egyértelmű akkordot eredményez.
Jó készülődést és jó utat Sylt szigetére! Akkor így a fríz dialektust is meg tudod tanulni, ami egy betű híján már fríg:)
Terc csupán két fajta. Kicsi, és nagy.
A dúr skálában ennek négy fajta variációja létezik.
1: Alaphang-nagy-kicsi-nagy első, és negyedik fok Maj7
2: Alaphang-kicsi-nagy-kicsi második, harmadik, és hatodik fok m7
3: Alaphang-nagy-kicsi-kicsi ötödik fok 7 ( domináns hetes )
4: Alaphang-kicsi-kicsi-nagy hetedik fok m7b5
De Te ezt már szépen leírtad, csak a terc viszonyok mellőzésével.
Miért tartom én fontosnak ennek a négy variációnak a megtanulását?
Mert ha memorizáljuk őket ( egyenlőre alaphangtól elindulva, pedig ugye bármelyik hangtól el tudnánk indulni, de ezek csak a kezdeti lépések. ) akkor már bármilyen hangnemben tudjuk a lehetséges dúrban előforduló akkordok arpeggioit.
Vagyis. Ha bemagolja valaki egy adott hangra a fentebbi négy variációt, akkor tudni fogja hogy hol is jár. Itt nem a tercek ismerete a fontos, de ennek tudatában tudjuk bemagolni az ujjrendeket.
Tudni fogja a ( ha a C-t veszem alaphangnak ) CMaj7, Cm7, C7, és Cm7b5 akkordok arpeggioit, és ha kezére is figyel akkor előbb utóbb a hangjait is, amik ismeretében már az akkordfogás és fordításai is könnyebbé válnak.
Aztán csak lejjebb vagy feljebb csúszik a gitár nyakon új alaphangot keresve, és ugyan azokat az akkordokat, illetve arpeggiokat fogja találni, persze más hang nemekben.
Én úgy tapasztaltam hogy a négy, ( hangsúlyozom dúrban található, és természetes módon fölépített négyeshangzatok ) akkord fajta így sajátítható el a legkönnyebben.
Rövid gyakorlás, és memorizálás után azonnal fogod( fogja ) tudni a Maj7, m7, domináns7, és m7b5 akkordok arpeggioit, és ebből következően az akkord hangjait is.
Persze dúrban is még rengeteg lehetőség rejlik, Tomitól is nagyon sokszor hallani "átoperált" arpeggiokat, amiknek a titka a tercépítkezés valamilyen fajta "félrúgása", de ez is teljesen szabályos, sőt!
Csak néhány példa:
Az alaphangra nem a tercet pakolod a második sorba, hanem a szekundot, a harmadik sorba pedig a kvartot. ( igen érdekes, és HASZNÁLHATÓ! hármashangzatokat kapunk. )
Vagy: Minden marad a régiben, de a szeptim helyett a hatodik hangot pakolod a tetejére. ( ez is teljesen szabályos. Így születtek a különböző hatosok. )
Meg sorolhatnám, és akkor hol vannak még a harmonikus, és melodikus, a fél-egész, egész, stb skálák.
Nem is akarom pumpa barátomat ijesztgetni.
Sajnos igen, de hibásan.
Ma már elfogadott dolog az általam leírt megközelítés, és teljesen logikus is.
Elég sok és komoly anyagom van, több évfolyam gt, stb magazin, elég jó könyvek.
Még mindig nincs világméretű rendszerességgel valami mindenki által elfogadott jelölésmódszer, de jó úton haladunk a felé!
Húsz, harminc éve sokkal nagyobb volt a káosz, őrzök még valahol régi orosz könnyűzenei kottákat...
Makacs ember vagyok. Tartom magam ahhoz hogy helyesen Em7add11
Bár Kareszt kérdezted, de had válaszoljak én, mivel én kértem rá.
Hogy mi értelme van tercekkel számolgatni?
Nem csak az akkordok ismereténél fontos dolog.
Illetve mint lentebb írtam az arpeggiok a sima négyeshangzatokból játszott arpeggiok hangjai terc ugrásokkal követik egymást. ( persze vannak más felépítésűek is, és játszhatjuk nem csak terc ugrásokban is ), de ezek még csak az alapok.
Szóval szerintem nagyon is fontos.
Később pár dolgot kijavítottál nagyon helyesen!
Most nekem se sok időm van a holnapi disznó tór-tura miatt, de azért összefoglalnám:
C-3-E-b3-G-3-H
D-b3-F-3-A-b3-C
E-b3-G-3-H-b3-D
F-3-A-b3-C-3-E
G-3-H-b3-D-b3-F
A-b3-C-3-E-b3-G
H-b3-D-b3-F-3-A
b3 kis terc, moll terc. 3 nagy terc dúr terc.
A kvint megfejtése csillagos 5!
Van még a szeptim.
C-7-H
D-b7-C
E-b7-D
F-7-E
G-b7-F
A-b7-G
H-b7-A
7 nagy szeptim, mindig Majort jelent! b7 kis szeptim
Rengeteg információhoz jutottunk, és van benne rendszer, illetve csak az van.
Ezekkel az akkordokkal, illetve ismeretükkel, már birtokába is kerültünk A híres, egyenlőre egyszerűbb sárkány arpeggioknak
Persze meg kell tanulni használni őket, de most már tudatosan megtehetjük!
A skálára épülő négyeshangzatok többek között kitűnő "kísérleti alanyok"
Az első akkorddal kezdve, CMaj7 ( szükség lenne egy bt-re, kizárólag ezzel az akkorddal, de ha feljátszod magadnak az is megfelel. ) Rá fogsz jönni hamar hogy bár ismered a skálát, mégis új dimenziók nyílnak meg számodra, és azok számára akik még csak most kezdik a barátságot ezzel a bonyolultnak tűnő, stb, stb.
Szóval a "feladat" az hogy egy CMaj7 akkordra szépen elkezded játszani a fenti akkordok közül azt ami jól szól.
Nem mindegyik válik fülbemászóvá, majd később megpróbálom elmagyarázni hogy miért.
Az biztos hogy a harmadik, hatodik fok tetszeni fog Tehát imprózgatsz az adott akkordra, és ízlésesen megpróbálod az említett akkordok arpeggioit belehelyezni a játékodba.
Remélem nem írtam el semmit...
Majd javítom ha mégis, csak most ez a disznótor...
ÚÚÚÚ jeahh, ha nem indiszkrét, megkérdeném mit fogtok kinn melózni?!?!
(sok külföldi melót megélt öreg rája vagyok én is, pegig annyira még nem is vagyok öreg )
Ki is ment a fejemből... Viszont most belegondolva nem tudom ennek akarok-e ténylegesen videnyót, lévén a nóta 95%-ban úgyis csak kíséret, a szólót meg nem szedtem le teljesen, csak a fő részeit.
Alkotni meg valahogy jobb volt, mint meglévőt gyakorolni.
A Neo-ra én is kíváncsi lennék, megérdemlik a srácok, hogy találjanak egy megfelelő gitárost. Úgy tudom rajtam kívül ketten voltak innen érdekeltek, de már nem tudom kik.
nem jártam sosem zeneelméletre de gondolom ez azért lehet mert egymás mellett c d e hangok elég zsúfoltam nyomin szólnak. Nem is sűrűn látni ilyet.
És ha a C dúromat d hanggal akarom szinezni szebb a 2fok terc kihagyással, de ez kb olyan mint a sus4 csak ugye az alatta levő szomszéd jön a képbe így egyértelmű a sus megnevezés.
vagy oktávval feljebb adok d-t de akkor a C9 megnevezés jazz elmélete szerint magában sejtetné a kisszeptim jelenlétét, ami itt nincs
nem engem kéreztél de ha jól tudom, akkor a sus azontúl hogy késleltetést jelent ami ugye a zenei funkcióra utal azt is jelzi, hogy kimarad a terc, illetve ahelyett kerül behasználásra a 2 vagy 4. fok.
Bár nem találkoztam még C2 akkordmegnevezéssel de ez azt jelenté hogy c d e g hangokból áll.
És nem a 9 fok d-re gondolok itt.
mert az add9 lenne
bevallom a sus2 jelölést direkt hagytam ki, mert ha meghallom rögtön a 4-es felé megyek!
egyébként tegnap este amikor még gyorsba elszaladta a "bótba" 9 előtt pont ezen morfondíroztam a hóesésben!
Majd ha lesz időd, légyszíves fejtsd ki csak hogy megtanuljuk, hogy miért mégis az én "megjelölésem" (add4) lett a jó, holott Tibyee érvelése teljesen logikus és elfogadható az add11 -re...
Kb. mint hogy a hangsorban már ellőttük azt a hangot, így az alterált nem kaphatja ugyanazt, hanem lépünk tovább.
Délután tolom a következőt, utána nem tudom mikor leszek, mert egy nagy kavarás után végre rendeződtek reggel a munkadolgaim és este 6-7 körül indulok a Sylt szigetre (Németország, de a sziget közepéhez esik a szárazföldön a Dán-Német határ). Szóval nagy a kapkodás a pakolás miatt.
Örülök is meg nem is, mert meseszép a hely képek itt! , de csekély 1.500km a táv, szóval emiatt kevesebbszer jövök majd haza (egy oda vissza út autóval egy jobb gitár ára, vagy pl. egy AXE FX II harmada).
ez úgy néz ki mint a 2. világháborús U609 lajstromú tengeralattjáró enigmával kódolt jelentése Berlinnek a földközi tengeri szövetséges flotta aktivitásáról :)
mi értelme van kérdem mégegyszer tercekkel számolgatni?
mert ebből megfejtegetni hogy az adott hangcsoport milyen akkord, elég körülményes szvsz