Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
okés bocsánat :D többször megpróbálom nem szennyezni a topicot hülyeséggel ! :) Csak én mindig így jelöltem és kicsit sajnos rosszul rögzült be :S Ez is mutatja h igazából tanárhoz nincs pénzem :((
Vigyázat, az nem G#, hanem Ab. Itt is az van, amit tegnap írtam: nem mindegy, hogy hogyan nevezed a módosított hangot.
A szabály egyszerű: bármilyen terc hangköz azt jelenti, hogy a skálán a szomszéd melletti következő hangról van szó. Azaz a szomszéd szomszédjáról. (http://youtube.com/watch?v=6og7APjDWkI)
És ezt betűk szerint is jelölni kell, azaz nem lehetnek egymás melletti betűk. Az F-moll skálában tehát az F szomszédja a G (ez van szekundra tőle), és utána az Ab jön.
nos akkor az ominózus akkord mégsem az aminek gondoltam
de semmi baj, egy kis körmölést megért.
ezt a számot sose játszottam, de gondolatkísérletileg belefért nálam ez a "városi legenda". no sebaj ez is egy aspektus volt, ami megmozgatta az agyakat
jól pörög a topik!
úgy látom metalmolekula inkább belevetette magát a speedmetalba mintsem "felégesseazeget". node én se jutottam még hozzá, hogy kreáljak egy backinget nékije. a vidijóról nem is beszélve.
mizu neoclassix témakörben? (ha van itt érdekelt személy)
Én rengeteg időt szántam a dologra, és úgy érzem hasznomra vállt.
Illetve ezen dolgok ismerete nélkül egy bizonyos ponton elakadhat az ember.
Persze vannak kivételek, de később bebizonyosodik hogy a rendkívüli hallás alapján elért eredmények is ugyan oda vezetnek.
És sokkal könnyebb előrehaladni bizonyos információk birtokában, mivel tudatosan tudjuk használni a dolgokat.
Ennek is felfogható, bár ilyen sorrendben játszva nem képvisel G-dúr hangulatot. Persze kíséretfüggő is a dolog. De azért szép megfejtés, ezek szerint elméleti síkon is haladsz előre!
Igyekszem! És ahogy látom, Tibyee is csatlakozott, úgyhogy hamarosan átlendítünk a keveset gitározós időszakon, és onnantól lemezek, stadionturné, és exkluzív szerződés a Hervis bicikli-osztályával! :D
Tegnap valami oknál fogva elkezdett izomból zúgnia gityárom felvételezés közben, ha a hangszín potit vagy a húrokat megfogom csillapodik a zaj, mi lehet ez földelés vagy esetleg a kábel törhetett meg ?
Dehogy is!
Semmi probléma!
Tudom hogy neked ez nem feladat.
Volt pár tanítványom ( mind ) akiknek sikerült elmagyaráznom hogy mi hogyan stb, és hiszem hogy ha rávezeti az ember az egyenlőre sötétben tapogatózó, ám információra éhes fiatalságot, akkor van sikerélmény igazán!
H C D E F G A
G A H C D E F
E F G A H C D
C D E F G A H
Kaptunk hét darab négyeshangzatot.
Most ne vedd segítségül a Csabi mankóját, hanem Te találj benne valami rendszert!
Mivel ezek különböző akkordok, ( négy csoportra oszthatóak ) egyenként kell megfejteni őket.
Először az első akkordot fejtsd meg.
C, és E között milyen kapcsolat van? ( távolság )
Aztán E, És G között?
G, és H Között?
Terceket fogsz kapni természetesen. De milyeneket?
Aztán.
C, és G között milyen távolság van?
C, és H között?
Ha ez megvan akkor mind a hét akkordot meg kell Így vizsgálni.
Ha rám figyelsz, és nem veszel más segítséget figyelembe, akkor hiszem hogy eljön a megvilágosodás!
Most pumpát szeretném a helyes útra terelni.
Tapasztalatom szerint, ha magától jün rá a megoldásra, illetve sikerül rávezetni, akkor a "károsodás maradandó".
Igen, a Beatles kezdéséről én is sokáig úgy tudtam, hogy ez egy üres húros történet volt. Valójában egy Fadd9-et játszik George Harrison, amelyhez McCartney egy D hangot fog a basszuson, tehát egy Fadd9/D-ről van itt szó.
Jó reggelt!
Mondom én hogy menni fog ez neked!
Piciket tévedtél, és ez csak a fejben számolásnak tudható be.
Teljesen jó a logikai út amin elindultál. De!
Vagy pontosítasz, és fejben kell egy csomó ( hét ) akkordot megjelenítened, vagy kell a papír, meg a cerka! Valóban lehet két, vagy akár több akkord ( nem teljes ) is.
Mind két akkord megközelítés helyesnek tűnhet ( fejben ) de én egy konkrét akkordra gondoltam, illetve ez egy konkrét akkord, ami az adott skála valahányadik (?) fokán terül el, és ha felírod a sálára a terceket, négyeshangzatig, akkor ennek az akkordnak az összes hangja meg fog jelenni, csak más sorrendben, mert ez egy per basszusos fordítás. De!
Az összes hang szerepelni fog és a másik általad gyanúsnak vélt akkord nem.
Szóval: Az egyik akkord felvetésed hibás valamiért,( pici, de meghatározó egy hangnyi, illetve majd rájössz te mi a hiba. ) a másik pedig természetes módon nem fordul elő az adott skálában.
Biztos vagyok benne hogy jön a helyes válasz!
nah szóval akkor, először megnézem a tercpárokat (én mondjuk nem használtam papírt és ceruzát csak elkezdtem vmelyik hangról felfele számolni 3-4 ig... Itt azt vettem észre h E nem lehet alaphang mivel G Ab lenne a tercük és az nincs az akkordunkba tehát E kizárva alapnak
F nél G# és A hang van a tercébe, és A hang egy kisterc távolságtól van ezért itt lehet kialakul nekünk egy moll akkordunk ha lenne egy kvintünk, és lesz is a C... (Tehát kialakul nekünk egy arcunk :D) F A C E :D így ez F7
De Ha ugyanezt végigjátsszuk az A hangtól akkor pedig azt kapjuk h Am6 (ha egyáltalán van ilyen akkord :D ) tehát 1 3b 5 6
Remélem jó logika felé közeledtem, de most akkor melyik akkord lesz ez Am6 vagy F7 ? :D
Én biciklipumpának szeretnék egy "találós kérdést" feladni.
Nem lesz szerintem túl nehéz. ( hátha kedvet kap a papírmunkához )
Egy akkordot kellene megfejteni, helyesen leírni, és meghatározni melyik skála, hányadik fokán található.
Na jó. A skálát elárulom.
C dúr.
A nehezítés, hogy nem az alaphang a legmélyebb hang az adott akkordban, vagyis ez egy fordítás, de nem kell megijedni.
X
X
9
7
8
8
A legmélyebb hang: C
A következő: F
Aztán: A
Végül: E
Még annyival egészíteném ki hogy ha szolmizálod az akkordokat akkor
Dúr hármas do-mi-szó
Moll hármas lá-do-mi
Bővített hármas do-mi-szi
Szűkített hármas ti-ré-fá
Meg ugye vannak a hármas akkordoknak fordításai is...
alap: pl.: dó-mi-szó, lá-dó-mi, do-mi-szi, ti-ré-fá, ábécés nevekkel C-E-G ,C-Esz-G, C-E-Gisz, C-Esz-Gesz
A bővített hármashangzatok fordításai ugyan úgy hangzanak ezért őket oldásairól lehet felismerni...
stb...
Akkor még... a fokokon milyen hangzat építhető/ helyezkedik el
Dúrban
I. Dúr hármast lehet építeni módosítás nélkül
II. moll hármas...
III. moll hármast...
IV. Dúr hármast...
V. Dúr hármast...
VI. moll hármast...
VII. Szűkített hármast...
mollban (összhangzatos/harmonikus mollról beszélünk)
I. moll hármast...
II. Szűkített hármast...
III. Dúr hármast...
IV. moll hármast...
V. Dúr hármast ( a vezető hang miatt)
VI. Dúr hármast...
VII. Szűkített hármast...
És még a fade out is benne van, ahogy javasoltam.
Most prószáld meg pontosan ugyanezt a szólót felvenni, de a kitartott hangoknál használj kövér, zsíros, széles vibratot! Ha esetleg 1-es ujjra esne a kitartott hang, akkor vibrato előtt válts 2-es, vagy 3-as ujjra, avagy amikor lefogtad a hangot, akkor válts át úgy 2-es, vagy 3-as ujjra, hogy közben folyamatosan szól a hang. Csak ezzel az egy dologgal sokkal teltebbé fogod tenni a szólót. Avagy nem pofázok bele, majd a tanáraid elmondják.
Készítettem egy szólót én is a Breaking Through alapra, 2-3 óra "gitárkodás" eredménye:Ez lenne az! Itt pedig egy részlet a Rocksuli "vizsgadalomról":Andy Timmons - I have no idea
Köszönöm.
Szegény Tominak szüksége lesz mind a tizennégy szemére...
Ez a már kibeszélt akkord azonban bár létező, de nincs az a zenei környezet ( szerintem ) ahol jól szólna.
Pont az a fránya A hang...
Nincs baj vele, csak ha magasan szólal meg akkor tölti be igazán a szerepét!
Más fekvésben, más fordítással, már süt!
Szerintem menni fog!
Nekem nagyon bevált, hogy leültem egy sima papírral, és leírtam egy egyszerű skálát, aztán rápakoltam a terceket, aztán megint, meg megint....
A számok, jelölések meg maguktól értetődnek.
Maga a szám a skála fokára utal, az előtte levő b, vagy # pedig egyértelmű.
Az akkord jelölés szinte csak abban tér el a skála fokokban való jelölésétől, hogy nem áll meg az oktávnál, mégpedig azért nem mert így logikus, és egyértelmű a jelölés.
Answers
Bad Horsie
Blowfish
Blue Powder
Blood And Glory
Boston Rain Melody
Building The Church Burning Rain
Die To Live
Dying Day
Erotic Nightmares
Feathers
Fever Dream
Fire Garden Suite
Firewall
For The Love Of God
Frank
Freak Show Excess
Giant Balls Of Gold
Glorious
Greasy Kid's Stuff
Hand On Heart
I'm The Hell Outta Here
Incantation
I Would Love To
Jibboom
Juice
Kill The Guy With The Ball
K'm-Pee-Du-Wee
Liberty
Lotus Feet
Midway Creatures
Misfits
Ooooo
Sisters
Still My Bleeding Heart
Tender Surrender
The Animal
The Audience Is Listening
The Black Forest
The Blood and Tears
The Boy From Seattle
The Crying Machine
The Power Of Bombos
The Reaper
The Riddle
The Ultra Zone
There's A Fire In The House
Touching Tongues
Warm Regards
Whispering A Prayer
Windows To The Soul
Ya-Yo Gakk
nem ezen megyünk végig...
Írtam hogy olyan akkordok lesznek amikkel én nem találkoztam még akkordgyűjteményben, mégis halmozott az előfordulásuk a zenékben, vagy nagyon szépek, vagy mindkettő, de a vagy az biztos! :D
aszontad válasszak.
ezt választottam neked.
de ha nem jó, akkor mondj egy számot 1 és 53 között!
Nem vagyok.
Közben a lányomért szaladgáltam az állomásra, meg volt pár elintézni való dolgom. Bizonyára elkerülte a figyelmemet, akkor jól van NA felületes vagyok.
Majd mingyá vissza olvasok.
Én se.
hogy az add szócskát még megerősítsem...
Másik oldalról megközelítve azt jelenti, hogy csak már ezt az egy konkrét hangot kell hozzáadnunk, minden mást el kell hagyni!
pl: A GMaj7add13 azt jelenti, hogy egy Gmaj7 akkordhoz már csak a tizenharmadik hangot kell hozzáadnunk. A kilencediket, és a tizenegyediket el kell hagyni!
Jó amúgy a videó!
Ezt kellene megfejteni?
Nem egyszerű, bár csak egyszer hallottam, de mintha több hangnemen is átszáguldana.
Komoly feladat egy ilyet kibogarászni, de hidd el nem lehetetlen, és természetesen logikus magyarázat is van rá hogy mit miért.
Ezzel én is így vagyok...nem tudok hozzászólni a témához, de igyekszem minél több zeneelméletet tanulni, így remélem egyszer majd az ilyen jellegű kérdésekhez is hozzá tudok majd szólni!!!
köszönöm! pl ezt a riffet eltolhatod aztán tolsz egy szólót, aztán preset újra betöltés és megint a szóló én így veszem észre a különbséget, értékelem, hogy töröd magad, és gondolom svéd manökenben rendezhetem a számlát
Nem, illetve igen, vagy mégsem.
Lentebb írtam csak lehet nem láttad.
Az add szócska a megoldás kulcsa!
Az Em7-ig simán eljutottál.
Csak van még egy hang az a bizonyos A hang ami szigorúan 11
Az add szócska jelentése meg: hozzáadódik, még, hozzájön, plusz, meg ilyenek.
Tehát hogy az adott akkordhoz ami az Em7, hozzájön még egy hang és ez a 11. vagyis az A hang.
Még azzal egészíteném ki, és ez fontos szabály, csak lehet nem jól fogalmaztam:
Az akkordépítkezés mindig fölfele történik, és fokokban mérik, jelölik, igen logikusan ( számomra )
PL: 1, b3, 5, 7 Ez egy mollMaj7 akkord
Vagy: 1, b3, 5, b7 Ez egy moll7 akkord
Vagy: 1, 3, 5, 7 Ez egy Maj7 akkord
Vagy: 1, 3, 5, b7 Ez egy domináns 7 akkord
Tehát a skála hangjait fokait használják, ezekkel a fokokkal egyértelműen kiderül melyik hangról van szó, a skála ismerete nélkül is
Csak az alaphangot kell meghatároznunk, a többi pedig kiszámolható.
Nézzünk egy nehezebbet, előbb leírom az akkordot aztán a megfejtést.
Legyen egy C7#9 ( Hendriksz is szerette )
Tisztában vagyunk azzal hogy az alaphangunk a C
Azzal is hogy dúr akkordról van szó, hiszen a C után nincs m, vagy - jelölés.
Azzal is tisztában kell lennünk hogy domináns akkordról van szó, mert nem szerepel a Maj szócska, vagy sokszor csak M nek jelölik a majort ( nagy hetest )
És lesz még nekünk egy #9
Miért nem 2???????????????
Azért mert már szépen sorban eljutottunk a hetedik hangig, és most írjunk ide egy kettest? NEM. Csak szépen sorban.
Na akkor:
Van egy alaphangunk, az a C
Kell ennek a dúr terce, az az E
Kell a kvint ( de simán elhagyható, sőt! ) az a G
Kell a domináns hetes az a B
És kell az a bizonyos #9
C az alaphang, szépen elszámolunk a kilencedik hangig ( ugyan az lesz mint a második, de a szabály, az szabály! )
c, d, e, f, g, a, h, c, d Na mivel van nekünk ez a kis # jel a 9 előtt, ez azt jelenti hogy egy fél hanggal föl kell emelnünk az adott hangot.
Ez lesz a ( ejtsd ) Disz hang.
Most vonatkoztassunk el a skálahangoktól, és ne próbáljuk az enharmónikus Esz hanggal "összekeverni".
Itt a kilencedik fok van fölemelve, ezért Disz, és nem a moll tercről van szó.
Jazz zenészek ( főleg ) csak három, négy hangból megoldják a legbonyolultabb akkordot is.
ezek a "fűrésztelepi akkordok"... és milyen jók! :)
igazad van, de akkor is le kell tudnunk írni, meg kell tudnunk nevezni egy harmóniát a összhangzattani rendszer alapján.
Ki lett egyenlítve a hangolás, le lett egyszerűsítve a temperálás.
Megjelentek emiatt az enharmóniák, tehát nem hiszem el, hogy nem tudjunk egy akkordot a beilleszteni a helyére. Ha meg valami mégsem írható le, akkor a rendszer nem jó, mert csak részben használható, mehet a kukába!
Régen ennek a fajta jelölésnek két változata volt, illetve két fajta akkordra használták: 69, vagy 6/9 ( alaphang, dúr terc, kvint kidobva! szext, nóna. )
A másik: 96, vagy 9/6 ( alaphang, dúr terc, itt lehet kvint bár nem jól szólós, domináns hetes, nóna, és a szext. )
Aztán rájöttek hogy ez a 13-as akkord...
Mivel a hetesig már eljutottál TILOS visszafele számolni, illetve hetes után nem leget négyesnek venni az A hangot
Csak és kizárólag Így helyes: Em7add11
Csak annyival egészíteném ki hogy: ( és ez a későbbiekben igen fontos lesz! )
A négy hármashangzat két csoportra osztható, mégpediglen:
A bővített is dúr jellegű, tehát a sima dúr öcsikéje.
A szűkített pedig moll jellegű, tehát a moll húgocskája.
Mivel mindkét esetben a terc nem változik, csak a kvint, szűkül, vagy bővül.
A jazz zenészek átvették ezeket a sus akkordokat a komolyzene világából, mert hogy ott már léteztek, sőt szerintem már korábban is, csak esetleg nem volt lejegyezve.
A négyes, ötös, hatos hangzatok, mindig valamelyik alap hármashangzatra épülő, plusz terc, (ek) ( kicsi, vagy nagy ) hozzáadásával jönnek létre.
Megkülönböztetünk, természetes, és alterált akkordokat már a négyeshangzatok világában.
A dúr hármashangzatokra épülő, plusz tercel létrehozott négyeshangzatok csak és kizárólag Maj7, m7, m7b5, és domináns7 akkordokkal találkozhatunk. A harmonikus és melodikus moll négyeshangzatai között már előfordul más fajta akkord is mint pl: Maj7#5, vagy a szűkített.
Az ötös hangzatok újabb terc hozzáadásával "készülnek", és így tovább.
Amit még fontosnak tartok kiemelni, és már többször említettem:
Nem csak gitáron Nem kell, nem szükséges, nem szokás teljes akkordot játszani. Elhagyható, el szokták hagyni nagyon sok esetben az alaphangot, kvintet. négyeshangzatok esetében például a terc, és a hetedik hang megszólaltatásával már halljuk, hallanunk kell az egész akkordot. Jazz zenészek ( főleg ) csak három, négy hangból megoldják a legbonyolultabb akkordot is. Vagy: Ha megfigyeljük a négyeshangzatok felépítését.
A C dúr első fokára épülő négyeshangzat a CMaj7 akkord, aminek a hangjai? C, E, G, H. A: C, E, G egy C dúr hármashangzat. Ha a C hangot "eldobjuk" A maradék három pedig pont egy Emoll akkord. Simán játszhatunk egy CMaj7 akkordra egy sima Em akkordot ( Tessék kipróbálni! ) Vagy elhagyjuk a G-t és csak C, E, H megint csak nem lesz hiányérzetünk. Sőt ha elhagyjuk a C-t is akkor sem.
Tehát vannak fontos hangok amikre szükségünk van, és vannak simán elhagyható, vagy éppen már meg nem fogható hangok amik nem fognak hiányozni.