Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Ezért írtam az elején hogy sus4 irányban is el lehet menni, viszont a megmaradó terc miatt kell csinálni akkor egy szextfordítást, és akkor lehet az akkord neve esetleg Em7sus(5#)...
Bevallom én is a saját apátia-agóniámból próbálok ezzel kitörni.
Ez arra is jó, ha vmiért úgy alakul, hogy nem bírok gitárt fogni, akkor is foglalkozzam a zenével.
Nem szeretnék még egy olyan alig gitározós-zenével nem fogalkozós évet, mit a tavalyi!
Agyalni bámikor lehet...
a sus a suspend (késleltet) szóból jön. A sus akkordok mind a barokk, mind a könnyűzenében elterjedtek.
az akkord úgy alakult ki hogy a terc helyett tiszta kvartot fogott le a szerző a hangszerelés, dallamvezetés ill. feszültség keltés érdekében, majd a többi hang kitartása mellett a kvartot oldotta tercre, ezt megoldást pl. tetten is érheted a We are the world ének vokáljában, mégpedig a minden versszak utolsó sorának utolsó szaván ( pl. a"The greatest gift of all" sorban az all szón történik mindez).
Én úgy tanultam, hogy összhangzattanilag mindig előrefelé számolunk, és a legmélyebb hang az alaphang (most ne foglalkozzunk a színező kontrákkal, meg orgonaponttal!) és tilos enharmonizálni
induljunk el a kályhától, ígérem bele fogsz jönni te is pikk-pakk!
az alap hármashangzatokat kell nagyon jól megtanulni ehhez, amiből hálistennek nincs túl sok! :)
remélem nem csúszik össze a "kép" a szóközök miatt!
A fokokat a text mód miatt nem rómaival jelölöm...
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
C D E F G A H C D E F G A
Hármashangzatok: (ez mind 1-3-5 fok, természetesen alterációkkal)
Dúr hármas (alaphang + nagy terc + tiszta kvint) = C-E-G = C Moll hármas (alaphang + kisterc + tiszta kvint) = C-Eb-G = CmCm
Bővített hármas (alaphang + nagyterc + bűvített kvint) = C-E-G# = C+ vagy Caug Szűkített hármas (alaphang + kisterc + szűkített kvint) = Cdim vagy C°
Az amerikai és jazz zenék miatt "lett" még kettő:
A sus4 ami 1-4-5 (alaphang + tiszta kvart + tiszta kvint) = C-F-G =C4 vagy Csus4 vagy csak Csus ás a 2-es akkord 1-2-5 (alaphang + nagy szekund + tisztakvint) = C-D-G =C2 egyébiránt ez az akkord a meghatározóbb Vai: Answer c. számában!
A hangzatokat tercekkel bővítjük tovább.
A négyeshangzat a szeptim (hetes) akkordok.
vagyis az 1-3-5 kiegészül a 7. fokkal.
Az 5-ös hangzat a nón (kilences) akordok 1-3-5-7 és 9. fok
a 6-os hangzat az undecim vagyis a 11-es, 1-3-5-7-9 és 11. fok
éa végül a tredecima, vagyis a 13-as akkord (7 húroson foghatsz ilyet teljesben!) 1-3-5-7-9-11-13
További tercépítésnek nincs értelme mert prim kétszeres oktávjára jutunk új alkotó hang nem lép be a hangzatba.
ha vmit rosszul írtam netán, igazítsatok ki bátran!
Egy akkordmegfejtés alapja mindig a kulcsfontosságú alaphang, terc viszonyból indul ki. Ha ez meg van akkor a többi már nem nagy ördöngösség. ( megint kivéve a sus akkordok. ) Van egy csomó, mondjuk, négy, öt, hat hangod. keresni kell a terceket. Ha négyes, ötös, domináns, alterált akkorddal van dolgunk akkor több terc is lesz ( kell hogy legyen ) benne. Általában segítség az hogy az akkord alaphangja a viszonyítási pont, de meg kell keresni, ki kell számolni.
De bármelyik hangot vesszük alaphangnak, fel lehet rá építeni valamilyen akkordot, ( ami hiányos ) mivel az akkordok ( kivéve pl: a sus ) terc építkezésűek.
Köszi szépen :) Bár én hanyagoltam mindig is az akkordokat... De azért illene lennem tudni ezeket a dolgokat :) Csak élőbe nincs aki rávezessen és megtanítsa, tanárhoz már nem akarok járni többet... Kezdő koromban pórul jártam 1 el :)
Attól függ hogy mit tekintesz alaphangnak. Ha az E-t, akkor mivel benne van a G hang ami a terc... Ha a G-t tekinted alaphangnak akkor meg helyes a 69. Mert másképpen nem lehet "értelmesen" leírni. Gsus4add6add9
De lehet hogy tévedek.
Ha az alsó négy húrra gondolsz, az egy Em7 ebben a sorrendben: 7, b3, 5, 1.
Az eggyel szemben szintén az egy terül el két oktávval mélyebben a legvastagabb húron. maradt még az üres A ami az Em 11.hangja. Azért a 11. mert a hetesig már eljutottunk, és nem szokás visszafelé számolni, tehát 11.
És azért add mert a kilences kimaradt. tehát helyesen Em7add (hozzá, meg, plussz, ahogy tetszik )11
mhh :D kár h nem tudok segíteni ebben, de azért igen vicces h pont azt nem tudjuk mi gitárosok h mi a neve annak az akkordnak amit szerintme már elég szokszor lepengettünk hülyeségből, és talán életünk első akkrdja volt amit lepengettünk :D és perzse lefogása sem egy bonyolult dolog :D mégse tudjuk a nevét
hurrá :) köszönöm Tamás! Nem rég felraktam a telefonomra a számodat, és mutattam haveromnak h hallgassa meg ezt a gitár tanárom csinálta... csodálkozva rám nézett h van gitár tanárom :D Most már biztosan állíthatom h igen van !
Látod ez eszembe se jutott. Hát persze hogy lehet csalni.
De mivel én nem ismerem egyik nótát sem, ha beteszed a bt-et, akkor esélyem se lesz, meg amúgy eszem ágába se utánanézni.
Meg minek is csalna itt bárki is?
Én szeretem a kihívásokat, csak mint írtam: lusta, vén, stb, stb...
Tegyél be valami kevésbé ismert nótát, cím nélkül. ( A szerzőt kár volt "bevallani" ) Bár én esélytelen lettem volna a megfejtésre.
Egy ötöshangzatot kell megfejteni, ami nem más, mint a behangolt gitár lefogás nélkül végigpengetve.
E-A-D-G-H -E
szóval a nagy kérdés mi neve ennek az akkordnak.
A dolgot az bonyolítja, hogy el lehet indulni moll, és sus4 irányban is!
A m11 -es akkord tartalmazza mind az 5 hangot viszont a nóna hiányzik! Azaz nem lehet 11-es...
a. leszeded az eredetit...
b. azt játszol rá amit akarsz...
a választást azért dobtam fel, mert:
- lehet hogy már más forrásból megvan az adott BT.
- nagyon szeretné azt a dalt megtanulni
- meg lehessen gyűjtögetni... :)
Értettem én.
Ha én választok akkor sanszos hogy egyszerűbbet kapok ki... ( Tudod, mi kiégett lusta vén f@szok, már csak ilyenek vagyunk. )
Amúgy meg mindegy mert Pista bácsit sose hallgattam, szégyen de annyira ismerem a munkásságát kb: mint bunyós Pityunak.
Helyes a válaszod, egy kis kiegészítéssel: a modális skálákban nem szerepelhet azonos betűvel jelölve többféle hang. Tehát a C utáni hang nem C#, hanem Db, és a G# helyett hasonló okokból Ab a megfelelő.
A modern hangolás szerint a C# és a Db azonos hangmagasságot jelölnek (régen ez nem így volt), de elméleti szempontból fontos, hogy a helyes jelölést használjuk, a kvintkör és az ezzel összefüggő előjegyzési rendszer miatt.
Tehát a hangsor C Db E F G Ab B (utóbbi angol verzióban Bb).
Ha a basszusgitár C hangokat játszik, akkor a gitáron egy Db és egy E hang megszólaltatásával már megjelenik a spanyol fríg hangulat, úgyhogy valóban a 2. és a 3. hang a fontos (az 1. kívül persze).
Piszkosul jól esett felfedezni a nicknevemet a soraid közt! Természetesen szívesen veszek részt a "játékban".
Én nem választanék, az sportszerűtlen lenne.
Válassz Te.
Tegyél be valami jó nehezet, had kínlódjak.
Szeretnék játékot indítani, hamár Vaj Pistabácsi így előkerült ma, nekem meg sikerült egy régi halott vincseszterem tartalmát visszamenteni...
Szóval most van több mint 50+ eredeti Vai backing track-em, amiből a résztvevők választhatnak egyet-egyet...
Ez játék több menetes lenne (már ha akarjátok), mert van itt egy-két "varázsakkord" ami megfejtésre vár, hogy vajon mi lehet ez pontosan, mert nemigen lehet ezeket fellelni akkordgyűjteményekben.
Természetesen más is dobhat be megfejtendőt!
Minden épkézláb (összhangzattanilag levezetett-megalapozott) megfejtés nyer!
Bevallom én se tudom a válaszokat, szeretnék én is tanulni a megfejtődésekből.
Nagyon számítok Tamás, dcsabi, Tibyee, és minden olyan kolléga tapasztalatára-útmutatására, akik túl látnak a hármashangzatok világán, ismerik a fokokat, a hangzatok felépítését, és van tapasztalatuk a hangzatfordítások terén!
Az van tudod minket a NIKE sponzorál, ahogy mondtad Reklám! :D
No aa viccet félretéve ződ pipát a fórum adminok adnak, ha azonosítod magad...
má nem emléxem mivel (jó rég volt), asszem talán telefonszámmal...
akkor kapsz...
volt itt olyan időszak hogy egyesek neve mellet nem csak zöld volt, hanem ciánkék is, az azt jelentette, hogy anyagilag hozzájárultak a fórum működtetéséhez...
én a Mix et jelölném meg Vágó úr! Ő az ami a bemenő hanghoz hozzá adja a visszhang hangerejét hozzája
milyen cucc ez?
az envfbk: envelope feedback = az burkológörbe lecsengési ideje, én bevallom szintin emléxek csak ilyenre
ott env van: színusz, négyszög, háromszög, fürészfog...
mixmod sem mindegyiken van!
mono, stereo, paralel, stereo felcserélt (axis)
delay = a késleltetés ideje
feedback = a viszhang lecsengési ideje
mix= a dry és wet (effektezett jelŰ) aránya
Spanyol frig skála (más néven domináns-frig)legfontosabb foka a 3. ugye mert ezzel különböztetjük meg a sima frig skálától. hangjai: C-spanyolfrig: c c# e f g g# Bb
2. legfontosabb hang szerintem az alapja... Bár ebben nem vagyok biztos, mert az túl egyszerű lenne :D Azt hiszem gyorsan egy C hangra elkezdem játszani és írok egy fokot h szerintem melyik a 2. legfontosabb hangja :)
Srácok digital delaynél melyik paraméter mit takar pontosan:
delay, feedback, envfbk, mixmod, mix ??
Melyik pl. az ismételt hang hangereje ???
Gyúrom az Andy James alapot
Blues/jazz/fusion-kedvelők figyelem, Alex Hutchings 5 új szólója most átmeneti ideig ingyenesen letölthető a Jam Track Central honlapjáról. A szólókhoz teljes TAB, zenei alap és videó is tartozik!
Felesleges, fizetni kell érte... ha jól tudom. Támogatod a fórumot, aztán kapsz ződpipát A mai nap tanulsága: Egész délelőttös Réka nélküli fitnesz favágás, és a jól megérdemelt körömpörkölt ( ragad mint az állat ) után nem is olyan jó ez a villanygitárolás.
Jegyezzük meg, hogy Tamás nem a reklám miatt jár ide. Ez a topik valahogy úgy szól Tamásról, hogy közben rólunk szól. És itt szerencsére a "rólunk"-ban benne van Tamás is. És igen, a svéd lányok is nagy szerepet játszanak a jó hangulatban!
A katalizátoros dologban teljesen egyetértek, amióta megint gitározok és a forum tagja vagyok*, mindig úgy jövök be a forumra, hogy "remélem ma is lesz valami zenélkedés**", illetve, hogy "remélem írtak valami jót az amúgy gagyi szólimra ".
Ennek tekintetében mikor lesz gitár tábor? Avagy gitábor.
--------------------
* Apropó, én miért nem kaptam még zöld pipát a nevem mellé??? Szerintem igen aktív vagyok, kit kell azért , hogy én is zöld pipás legyek? ZÖLD PIPÁS AKAROK LENNIII!!
** Az a baj, hogy a 'gitárkodás'-t már Reni levédette.
a frekvenciák nem a látható tartományban vannak...
kíváncsi vagyok rájuk!
még egyet se tudtam lemeózni sajnos, a DIGI haragszik rám, büntiben vagyok.
Annyira kicsi a sávom, hogy text módban vagyok.
egy kép betöltése is súlyos perceket vesz igénybe.
Talán én ezen a holtponton lehetek :) Lusta voltam foglalkozni a hangokkal... még mindig az vagyok :) Inkább fokokra álltam most rá inkább h dobozon belül tudjam melyik fokot használom... és még csak most kezdem megkölönböztetni a fokoknak a hangulatit... Régebben csak azt hallotam h jól szólnak de mostmár lassan tudok figylni is játék közben "ez a puskáshordó 6 fok miatt robbant"
igen tényleg nagyon jó itt a hangulat :) Most is visszanéztem h Tamás vagy 50 üzenetre válaszolt sorba... Nagyon sok munkát bele öl ebbe a topic-ba és h mennyit tanulok itt arról ne is beszéljünk :)
" ez a topik családias, itt nem csak a "szar kenegetése folyik", hanem a kőkemény szakmai dolgok vannak a középpontban.
Itt nincs rivalizálás, mindenki tisztel mindenkit.
Ennek legfőbb oka valószínűleg a topikgazda, aki önzetlenül próbálja mindenkiből egyénenként is kihozni a legjobbat: Időt, energiát, empátiát nem sajnálva. Pl- mindíg van mindenkihez egy jó szava. "
persze, és mondtam is neked már ezt csak elfelejtetted ezek szerint ezt is mint magát a dallamodat :D Egyik legjobb számod, Platinummal versenyzik nálam :)
Egyetértek!
Azért ki is kell vívni azt a fajta tiszteletet, de nem akarom túlragozni.
Mindenesetre a saját hangszerem topikjába se nagyon szoktam benézni, ha nagy ritkán mégis, akkor se nagyon írok, ha mégis, akkor sokszor válasz nélkül maradok...
szóval jó nekem itt.
Szerintem gyors fekvésváltásnál az 1-3 fogás stabilabb.
Te Pénzes tanítvány lehetsz!
ezt ugyanis nála olvastam!
namost ez egy nagy marhaság... Jópár nagy név van aki 1-4 ezik. Köztük két nagy kedvencem K.K. Downing, George Lynch. Az 1-4-re én is bizonyíték lehetnék, de sehol sem vagyok az említettekhez! :)
És a Mustain-féle spider-chordról nem is beszéltünk:
És tökéletesen egyetértek Pyrával (sokadjára ), Tamás nagyon jól "moderálja" a topikot, nagyon ösztönzőek tudnak lenni az egy-egy feltöltött anyaghoz fűzött kommentárok, így kell ezt jól csinálni.
Ez kb. amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten sztem...mondjuk hálistennek a fórum főtrollját rég kihajították, de szerintem ez a topik amúgy sem olyan hangulatú, ami nagyon trollkodásra késztetne bárkit, már csak a komoly tartalmak miatt is. Én pl. az egész fórumon főleg read-only módban vagyok már egy ideje (5-6 éve ment még komolyabban a folyamatosan itt lógás, de bevallom őszintén, hogy meguntam, miután a régi mag java kikopott szép lassan), de ide mindig érdemes benézni, mert hasznos dolgokat talál az ember.
Tamás nélkül valóban nem működne.
Van itt jó pár topik, sok jó gitárossal, mégis...
Ja és megfigyeltem aki nem csak itt "lakik" és benéz, az is mintha másképpen "viselkedne". Erős közösségnek tartom az itteni csapatot, és ugye vendégségben nem illik, stb, stb.
Én nem mondom, hogy hibás dolog az 1-4 ujjal való kvintfogás, de én személy szerint kényelmesebbnek tartom az 1-3-al való fogást. Szerintem gyors fekvésváltásnál az 1-3 fogás stabilabb.
Ebből valahogy ( hál istennek ) kimaradtam, sőt nem is hallottam róla.
Most bekukkantottam az oldalára, és hamar fel is adtam a barangolást....
Ez a gitárnyak tükörkép teljesen megzavart.
Ezt pedig semmiképpen nem írtam volna le:
Végre jót mosolyogtam. Mégis melyik az a kérdés amire a világ sok, sok millió gitárosa közül valaki még nem kérdezett rá???? És mi lett rosszul rendszerezve???? Nagyon sok, sok év alatt jutott el ide a zene rendszerezése, és teljesen logikus, áttekinthető, stb. Persze országonként, néha eltérő, de akkor is! Nem kell a kereket újra feltalálni szerintem.