Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Megnéztem még1szer a csabi Temesvári vasárnapos kis szösszenetét ! Nagyon jó ! Egy hasonló hangulatú számot akarok írni aminek már az eleje megvan, csak kéne egy ilyen fajta háttérzenét krehálnom h tudjam folytatni meg h az akkordok is legyenek hozzá... csak ebbe még tapasztalatlan vagyok... nah mind1, lényeg h rájöttem csabi egy hős :D
Örömmel tudatom, hogy a drágaszág túl van a megpróbáltatásokon, szerencséjére csak a csatlakozó kábeleket kellett a helyükre forrasztani, maga a csatlakozó teljesen jó volt.
A vintage-s srácokról csak jót tudok mondani, még pénzt sem akartak elfogadni ezért a kis 5-6 perces munkáért. Némi noszogatás után szerencsére rá tudtam beszélni őket némi csokoládéra (3 tábla milka, a legjobb verziókból ).
Itthon kipróbáltam az én egyetlenemet és csak úgy öntötte magából az önfeledt sárkány hangokat. Ezen kis kaland alkalmával tudatosult bennem, hogy történjék bármi, ezt a gitárt SOHA nem adom el! Nem ez volt az egyetlen gitárom és nem is ez lesz az utolsó gitárom, de hogy ez az IGAZI gitárom, az szent! (Utólagos elnézést a lelkifröccsért, jól esett leírni! )
megtisztelő, hogy kíváncsi vagy a véleményemre, elég nehéz kérdés ez, pedig egyszerűnek tűnik
sok gondolkozás után szerintem egy szám lehet egészében is szép, vagy egy-egy részlete olyan jól eltalált, hogy intenzív érzéseket ébreszt bennem, általában személy szerint az utóbbit tartom jellemzőbbnek, ha arra gondolok, hogy mit nevezek nagyon szépnek
sok isntrumentális zenében van egy szóló a szólóban, vagyis a szám csúcspontja, a katarzis, az a dallam sorozat, amiért az egész számot végighallgatom újra és újra, miközben csak azt a részt várom, és az előtte lévő másodpercekben már a vihar előtti csendtől is libabőrös leszek, és amikor megszólal a kedvenc részem akkor jön az eargasm
a debate-t felhozhatom példának, azt különösen szeretem, mert még egy +pontot elért nálam azzal, hogy amikor azt hinnéd, hogy a dallam elérte a tetőpontot emelkedik még egyet a hangulat, ez kevés zenére jellemző
modnhatok egy Marco Sfogli példát is,a hol alapvetően az egész szám tele van hangulat szempontjából tetőpontokkal, mégis a "leg-leg" rész szerintem egy csupán pár hangból álló dallam amit 3:06 tól kez előkészíteni és 3:22-nél robban*
különösen kedvelem a kontrasztokat is
---------------------------------
bummmmmmmmm sakalaka
Kedves topictársak! Hátha érdekel valakit, ezért bátorkodom betenni. Van egyilyenem: (link másolása, majd egy "g" betű beírása a megfelelő helyre:)) További infók a linken... szép, jó, csak nem biztos, hogy nekem van kedvem foglalkozni a javíttatásával...:)
Hopsz, erre elfelejtettem reagálni.
Igen, lendületben vagyok, ami nagyban köszönhető:
- a legutóbbi versenyed zenei alapjának, ami - bár igen távol áll a dupla lábas speed metaltól -, mégis inspirálóan hatott rám, továbbá jól megmozgatta a fantáziámat.
- a Gourmet Groove zenei alapnak, amire - ha élhetek az önfényezés lehetőségével - úgy gondolom baromi jó ötleteket hoztam össze (bár még nincs kész).
- az állandó pozitív visszajelzés(eid)nek.
- ennek a nagyszerű társaságnak, ami itt összejött!
- és végül annak, hogy felismertem: egy életem van, ebben kell a lehetőségeimhez képest olyan boldognak lennem, amennyire csak tudok és ha már megengedhetem magamnak, hogy a fizetésemből minőségi hangszereket vegyek, azt most kell megtennem, amíg még van egy hajszálnyi esélye annak, hogy valami elérhetek a zenei életben. Ezért vettem a hd500-at, ezért rendeltem meg tegnap a Schectert, és ezért foglalkozok most ilyen sokat a felvételekkel!
Összességében tehát köszönöm mindenkinek a biztatást!
ha úgy nézzük minden az ennyiből... :D és most megint megfogalmazódhat bennünk azok a fontos kérdések h mi az élet értelme stb stb... de ez is időpocsékolás :D
Pontosan ezért említettem.
Tapasztalatból tudom milyen az mikor pár liter vodka elfogyasztása után, ( kumisz sajnos nem kapható a boltokban ) többszólamú népdaléneklésbe torkollik az este.... ( amúgy nekem nagyon tetszik! )
Most el kell mennem, de majd estefele leszek.
Mindenkinek szép napot!
Én csak arra próbáltam rátapintani, ( mivel elégé nemzetközi csapatban dolgozom már hosszú évek óta ) hogy mennyire meghatározó az hogy ki min nőtt föl...
Fülbemászó dallam, és ritmus az amin "felnőttünk". Utána ez alakulhat, alakítható, de végig elkísér szerintem. Na meg a zenével párosuló benyomások. Kinek ne lenne fülbemászó egyik másik karácsonyi dal, főleg ha ott volt a fa alatt az első gitár Vagy a másik véglet a gyászinduló. És akkor ellent is mondtam az első állításommal szemben, ezekkel azért nem sűrűn találkozunk, mégis fontosak az életünkben, tehát mélyebbre ássák magukat az elménkbe.
Viszont... Pl a Mongolokkal valahogy nem sikerült megszerettetnem a bluest.
Sőt nem nagyon kedvelnek semmilyen más zenét a sajátjukon kívül, pedig fiatalok, csak hát a hosszú sanyarú gyermekkor a sztyeppéken... Érdekes téma ez egyébként, és szerintem magyarázat is van rá.
A MIDI divájszoknál amikor mutatja a megfelelő beállításokat, nekem ott a felső részbe semmi nincs az alsóba meg csak MS GS hullámt. SW- szintetizátor. Lehet hogy ez a probléma?
a mai viszonyok között másként szólna minden
a hangzásra azt mondanám, hogy talán ok..
de az a baj, hogy azóta "megismerkedtem" a Dimarzio HS-3, DOD250, POD X3 trióval és mindez lett számomra az etalon rockhang egy YJM Fender birizgálása alatt.
nem tudom kifejteni (hangzásról, zenéről beszélni?) jobban, de amikor elkapom a témát, jelesül mondjuk egy komolyzenei részletet, ebből a cájgból kijön egy olyan hang, A HANG, ami bennem rendkívül mély érzéseket indukál. bizonyosan már öreg, szentmentális "vénhüle" vagyok, meg bebeszélek magamnak dolgokat, de leírhatatlan az a megtapasztalás. valójában szerintem ez CSAK bennem jön létre, kivülálló hallgató nem érezheti (gondolom, de nem tesztelném.. . úgy tudnám összefoglalni, hogy ezért az élményért veszem kezembe hangszereimet nap-mint-nap és bár ebben az életben én már nem török semmilyen babérra, mégis ezért ölök látszólag értelmetlenül és céltalanul "drága" időhegyeket egy olyan tevékenységbe, ami a racionális ész számára teljes, totális időelpocsékolás.
nos az eszmének ezen megfuttatásával kívánom "sorstársaimnak" (gitáros "agylövött" sorstársak), hogy adassék meg ez az érzés mindannyiótoknak ÁMEN!
Feltételezem a reaperben is van device setup-jellegű beállítás, ahol ki lehet választani, hogy asio4all, direct x, fullduplex, meg mittoménmilyen beállításokkal akarsz felvenni. Na, itt elvileg mutsatja, hogy mi az input és mi az output (pl inputnál Line-in, outputnál realtek speakers, vagy ilyenek).
1.Itt az input megfelelő?
2. Ha itt nem találod meg, akkor ahova feltelepítetted az asiot, ott van egy dxfdsetup.exe és egy Wpsetup.exe file. Ezek a megfelelő device beállításait hozzák be. Válaszd ki, amelyiket használni akarod és nézd meg, hogy itt minden jól van-e belőve.
1. Kb 3-4 éve valamiért elengedte magát a két 10-es csavar, ami fixen tartotta a csatlakozót. Nekem nincs két 10-es villáskulcsom, hogy meg tudjam húzni és eddig lusta voltam megoldást keresni, és feltételezem idővel nem tett jót a kábeleknek, hogy kotyog az egész, ezért már nem először voltak a kábelek forrasztva benne.
2. Elhalkul, nem szól, szól...és ezek váltakoznak. Mozgatás hatására is. Eddig nem volt belőle nagy probléma, sőt, sokáig nem is jelentkezett a probléma, aztán ma bemondta az unalmast a ketyere. Kiszedtem a gitárból az egészet, a kábel még rajta van a csatlakozón, de hogy beleér-e a kábel valamibe, vagy mi zavarhat be, azt nem tudom (én programozó vagyok, ez meg hardver-probléma ).
3. a gyűrű fölé, a hegyhez ér.
4. yapp.
5. Nem kábel hiba.
6. Nincs, bár maga a kábel hozzáér(het) a jack fejhez.
7. Az egész csatlakozó teljesen fixnek tűnik, a fehér kábelből viszont már alig maradt rézszál, ami oda lenne forrasztva a csatihoz (miért érzem, hogy ez lesz a hiba forrása...?).
8. Megtettem, de nem merek nagy erőt kifejteni --> nem tűnik, hogy bármi változott volna. Optimista leszek, és szerintem nem ez a gond.
9. Igen. XIII. kerület, forgách utca.
10. Nincs semmilyen eszközöm, mondom, én programozó vagyok. A sör semmilyen módon nem okoz problémát (én nem iszom, fizetni meg szívesen* fizetem annak, aki kiérdemli ).
Mivel a világ másik f***án lakunk, ezért megnézem ezt a bizonyos Vintage-et. Gondolom ez valami hangszerbolt lesz(?).
Köszönöm szépen az információkat!
------------------
* Dehogy szívesen, ezt csak azért írtam, hogy jobb színben tűnjek fel. Mondjuk neked már amúgy is kijár egy jó pofa sör.
Érdekes mert ha csak egy sáv van és arra gitározok azt szépen felveszi. Akkor tudja hogy mit kell csinálni. Amikor már berakom a backinget és utána a felvétel sávot akkor bezzeg már összevissza bug.
Sanyi!Ez még mindig nagyon ott van!Lehet,hogy nem értesz velem egyet,de szerintem ennél "sokkal" jobb hangzást a mostani "sznobi" cuccokkal sem lehet csinálni,legalább is, ami a szólóhangszínt illeti.:)))
persze, bár én más leosztásban tettem anno, amikor még foglalkoztam okítással.
ugyebár ha egy oktávra vetíted a skálákat , (a dórt kivéve) mindegyik elfér 4 bund távolságon.
A dórnak 5 kell... de legalább picit gyakorolja a csúszást is...
ami az első bundra esik 1-es, ami a másodikra 2-es, a mi a harmadikra az 3-as, ami a negyedikre az 4-es ujj.
mindegyik skálát a saját helyéről játssza az emberfia, és közben mondogatja a hangokat is.
Így rögzül az, hogy melyik hang hol lehet a fogólapon...
Aztán utána jöhetnek az összefüggések is... :)
Ehhez hozzá kell tennem, hogy bennem tavaly kerültek helyre a modálisok tekintetében az összefüggéses dolgok Tamásunk segítségével. Sajnos nagyon sok etalonnak tekintett zeneelméleti és összhagzattan könyv hiányos...
Én simán megéltem a leszedett és saját kútfős fikcsikből, a dúr és moll pentatonból, az összhangzatos és harmonikus mollból, ill a dúr skálából bő 30 évig... :)
Annyit csináltam hogy Insert new track oda beraktam a backing tracket szépen, megint új sáv arra elindítom felvételt hogy menjen rá a gitár, de hangosan berreg meg csinál mindent. /Fülesről megy a backing a fülembe- szóval nem sípolás :)/
az ujjrend kialakulásának sztem nincs közvetlen köze a móduszokhoz
az egyik gyakorlati kérdés a másik elméleti
ha begyakorlom a c d e f g h skálát például 3 hang per húr felrakásban akkor az helyre teszi az ujjrendem. De hogy milyen skálaként használtam, még így magában nem meghatározott.
de most csak piszkálódom, sejtem amúgy hogy gondolod
1. miért szedted ki? Mert nem szólt?
2. ha így bedugod a kábelt akkor se szól? HA megmozgatod oldalra akkor se?
van a jack dugó.. van a hegye, van egy szigetelő gyűrű (meleg pont, vagy +), és alatta van egy hosszabb fém rész, a palást (GND)...
ha bedugod a kép alsó részén lévő érintkezőn van az a félkör alakú hajlat.
3. ha bedugod a dugót hova esik?
4. hozzáér a félkör "közepe" a hegyéhez?
5. ha a kábel hegyét megfogod és be vagy dugva valamimbe amin megszólalna (bekapcsolt állapotban) van brumm (földzárlat)?
ha nincs akkor kábel hiba.
6. a fehér kábel alatti rész ami le van szigetelve nincs leszakadva?
7. ha az aljzat bakelites részét megfogod egyik kézzel és a másikkal megfogod a káp alsó részén levő érintkezőt és óvatosan feszítőerőt fejtesz ki rá, nem akar szét esni az aljzat?
8. aztán a kép alapján érdemes lenne megcsiszolni, megkapargatni a félkör közepét (oxidáció eltávolítása...
ha ezek után se szól:
9. Pestiában lax-e?
ha igen:
- Buda, I. Batthyány u. Stageshop - Tóth Zoli, III. Bogdáni út - Sápi Géza
- Pest, VII. Árkádia - Hurguly Laci, XIII. Vintage - most nem tudom ki az, aki elektronikával (is) foglalkozik.
10. Ha adok, be tudod forrasztani?
..ha nem, én a Hurgit, vagy a Tóthzozót preferálnám, de van aki utál tömegben közlekedni (én is)
Illetve én is meg tudom csinálni akár, de ez búzasör függő! :P
Ez a free aljzat a szervízesdihez is felhasználható, annyival olcsóbb a kanyar.
Én a XX. ban vagyok. A 3-as, 51-es, 52-es villamos találkozásánál. Egyeztetés alapján hajlamos vagyok nagyobb csomópontba is elvánszorogni.
Ami belehatol az agyadba és elkezd motoszkálni benne a dallam :) Szerintem is az egyszerűségen sok múlik, ahogyan azt előttem szóló metalmolekula nagyon szépen megfogalmazta :)
a ledallamosabb fokok : 1 2 3 5 ezekből akárhogy játszok mindig szép dallam születik belőle... reffrén szakaszon szinte majdnem mindig ezeket használom...
Szerintem ez nem annyira kimatekozható dolog, egy dallam vagy jó, vagy nem jó. A nagy hangközös játékot tudni kell nagyon ésszel használni, mert nagy bukta is lehet belőle, a kis hangközök ezzel ellentétben mindig stabilabban kijönnek mindenkinél.
Szerintem nem is annyira a dallam a lényeg, hanem hogy az ember ugyanazt a dallamot milyen zenei környezetbe illeszti be. Értem ez alatt a hangszerelési-harmóniabeli dolgokat, és a szám struktúráját is. Egy feszültség oldás is annál hatásosabb, minél nagyobb volt a feszültség előtte.
Szerintem sokan nagyon nagy szerepet tulajdonítanak a dallamoknak, és hiányzik a játékukból a sok blues/rock lick, amivel értelem szerűen megint lehet így feszültséget kelteni-oldani (dallam-blues lick-dallam).
Hogy erre a feszültség keltés-oldás dologra - a dallamok tekintetében - mondjak egy példát (igaz ez énekes téma, nem ilyen lickes dolog):
Dream Theater - A Rite of Passage
Itt is konkrétan a verse+bridge-ek vs. refrén részre gondolok.
Végig megy a kissé már monotonnak ható metál, majd 1.49-nél old a dallam a refrénben az énekkel. Ez még hatásosabb a dalszöveg miatt, melynek egyes hangjait-szavait Labrie eléggé meg is hajtja - ráadásul a dalszöveg is eléggé meghatározó itt, gördülékeny. Utána meg visszatér a főtéma, vele együtt a feszültség is. De a refrén zseniális dallama nem érne semmit, ha nem lenne ekkora kontraszt a kettő között.
Mivel az agy mintákból dolgozik, gondolom annál slágeresebb valami, minél egyszerűbb mintát illeszteni rá. Sima dúr/moll skála azért hangozhat jobban mert az agy könnyen feldolgozza a hangközöket, míg pl a sokszor linket emberke a majomész versenyről olyan hangközöket használ, amit sokkal nehezebb egymás után rakni, ezért az agy - ha nincs hozzászokva - "nem szereti". Nem tudom számszerűsíteni ezt.
Ez tényleg érdekes kérdés hogy nekünk miért természetes például egy dúr skála. Miért természetes és jól hangzó a fülünknek? Lehetne akár egy kromatikus skála is. De biztos erre is megvan a magyarázat :D
hát "kapa" ez is, de a legendás japán fender sqiuer nemzetségből
ma molyoltam ezzel az opusszal kicsit (némi utómunka).
emlékeim szerint valamikor 1991 környékén készült a felvétel...
(ezért is írtam, hogy nagykorú...)
a Caparison cég lehet akkor még pajkos gondolat se volt :-O
Mondjuk ez a pallérozottabb fülűeknek tényleg fülbemászó, de a többség a Don"t Worry Be Happy-t hamarabb megjegyezné:)
Pont ezt lenne érdekes meghatározni, hogy milyen paraméterek miatt történik ez. A kérdés szubjektivitása kétségtelen, de ennek ellenére jó kis felismerésekhez vezethet.
Nem mondanék sem zenei, sem matematikai definíciót, de általánosságban: szép dallam az, amit egyből fel tudsz idézni fejben és szívesen teszed azt.
Ennek pl nagyon nem kis/nagy szekundokból áll az eleje, mégis mennyire fülbemászó már:
Dream Theater - Breaking all illusions
2004-2007 között ronggyá hallgattam és gyakoroltam az Adagio első két lemezét, főleg a másodikat, amely a kedvencem. Rengeteg részt le is kottáztam, úgyhogy biztosan hatott rám Forté mester játéka.
Az első igazi visszajelzés arról, hogy jó úton járok, kb. 7-8 éve volt, amikor az Adagio meghirdetett egy versenyt. Egy tetszőleges Adagio szólót kellett felvenni és beküldeni, és 3. helyezett lettem. Így örültem: A nyereményem egy meet & greet volt egy tetszőleges jövőbeni Adagio koncertre, amelyet még nem realizáltam, de 2011-ben rákérdeztem Forté-nál erre (ő is kis híján szerepelt a Timeless Hour-on), és még mindig érvényes a dolog:)
Korábban volt ilyen témákról is szó, és a http://gitarverseny.wordpress.com/ oldalra is ilyen jellegű anyagokat készítettem, úgyhogy ezeket érdemes megnézned.
Amúgy a felvetésed kapcsán eszembe jutott egy körkérdés:
Körkérdés
Bár a "szépség" fogalma nyilvánvalóan szubjektív, de ettől még lehetnek általánosan megfogalmazható közös alapelvei a szép dallamoknak*. Ti hogyan fogalmaznátok meg ezeket az alapelveket?
Például a kisebb és nagyobb hangközök váltakozása egy dallamban mindenképpen ilyen.
-------------------------------
*Legalábbis a nyugati kultúrára leszűkítve. A Delta Cephei csillag 4. bolygóján élő hrezzwedfwgdfw faj egyedeire kifejezetten a 13/16-odban előadott spanyol nyolcfokú skála hat megnyugtatóan.
A bármely hangszerboltot nehezen a hiszem, a legtöbb helyen csak eladók csücsülnek, de Pesten van pár hely ahol nemcsak eladással foglalkoznak, hanem hangszer szervizeléssel is. Mondjuk ez tipikusan olyan munka ami pikkpakk megvan, de a legtöbb helyen "hagyd itt a gitárt jövőhétre meglesz" üzenet fogad.
Ehhez a művelethez elég egy ismerős is aki tud normálisan forrasztani, maga a művelet kb 1,5 perc, csak kell hozzá egy új csatlakozó.
helló, felraktam az asioall4-t a black start rakom épp össze azonban amikor a backingtrack sávra elkezdeném a szólót az egész szólós sáv amire felvennék betelik jellel tehát fullra bugzik olyan mintha a másik sávot felvenné és a gitárt nem is hallani :/ ötlet?
Tony Grey Bass Academy Csak egy nevet és egy email-t kell megadni és máris elérhetőek a videói, a letölthető anyagokkal együtt.
Érdemes még youtube-on is rá keresni, ott is vannak oktató videói. Én is az ő videóiból tanulgatok.
Pl. itt van egy videója a líd skáláról A leírásban vannak a letöltési linkek az anyagokhoz.
És, hogy ne csak spammeljek.
A gitárom csatlakozója már elég rég óta elengedte magát, többször volt forrasztva a kábel, meghúzva a csavar, de mindig elereszti magát. Ma már eljutottam arra a szintre, hogy nem is nagyon akarja venni a jelet. Hol/hogy lehetne ezt megjavítani? Guglizok, mint a hülye, hátha meg tudom csinálni magam is, bár nekem nincsenek eszközeim erre a célra.
Istenem, de kiprószálnám (csak, hogy tudjam milyen lehet egy egy ennyire dárgaszágon játszani...ESP M-1000-et prószáltam, az pl. drága deviszont szar )!
Csak pontosítás végett: Speed/power metal. A mostani időkben kacsintgatok a progresszív felé is (félreértés ne essék, pl DT-t nagyon rég óta hallgatok, szeretem a jazz-t/klasszikust is, de igazán érettnek csak mostanában érzem magam arra, hogy műveljem is).