Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
akkordokat csak példaként hoztam fel, gyorsan kitaláltam vmit... stílusban az a helyzet neki mindent kell játszani a mulatóstól elkezdve a metal rock ig :) Viszont az már nagy segítség lesz neki h elmagyarázom neki a modálisokat, azzal már elég sok mindent megért és utána majd ráérez az ízére... az neki egy jó lökés lesz, mert ugye még csak a hangokat tudja a gitár nyakán (vagyis még vak) :)
Viszont ilyen (stílusritmusokat) vagy minek nevezik azokban kéne segíteni még nekem is, mert igazából nem nagyon foglalkoztam még ezekkel... blues körökkel stb... Gondolom minden stílus felírható fokokban, és abból meg már kilehet indulni kis variálásokkal... Neten nem nagyon találtam róla semmit mert igazából nem is tudom mit keresek, de biztos van ilyen :)bár lehet kicsit bizonytalan vagyok... *vagy nem? :D
amúgy a bökőt ide, hogyha kézbe vennéd a kapát lenne nagy arcrángatás!!!
NEM EGY IBANEZ NYAK, sőt! annyira kapanyél, hogy az már fáj!
de mégis annyira bejövős! csak szokni kell!
végülis a fender is rendkívül antisportgitár és mit látunk? a nagy ibanezmatyik "vénségükre" szépen visszakanyarodnak egy stratóhoz vagy teléhez...
ez a "vékony és kényelmes nyak" dolgot az idő gyógyíccsa, végig kell járni az utat hozzá...
én is azt mondtam fekete gitárt SOHA TÖBBET! ehhez képest ott a kapa és az M-II és a yamaha 5-ös bass, mind fekete mondjuk az ESP M-II az annyira szép, hogy meg is lehetne b***ni
kapából egy maple fogólapos lenne az álom, de jólvan ez így.
Te nagyon heavy/power orientált vagy, valahogy ezt a 2 műfajt nem tudtam kebelre emelni sosem, persze 1000x jobban respektálom, mint a mostani modernmetál tilitolit.
Mondjuk a Nevermore is power szerű, őket meg minden mennyiségben !!!
A bassmanoknál azért írtak ennyit, mert tényleg nagy a tárház, annyira lebutítani egy hangszert, hogy "alap-terc-kvint" nem túl célszerű.:)
Egy basszusgitáros haverommal beszélgettem erről, hogy mi a szerepe a basszusgitárnak, és egy jó hasonlat: olyan mint a víz, vagy a levegő, kitölti a rendelkezésére álló teret.
Ha nincs a haverodnak pénze (amit azért nem értek, mert biztos a neten is elő lehet fizetni egy évre valami oldalon, az is több, mint a semmi), akkor kő kemény hallásfejlesztést ajánlok, és minél változatosabb zenehallgatást. Meg persze megnézni azt, hogy miben különbözik a hangszerhasználata egy metál basszusgitárosnak egy jazzistától mondjuk.:)
mindent lehet használni... nincs megkötés, sem ritmikailag, sem tonálisan...
De ha valaki járni se tud, akkor talán nem a 100m-es gátfutást kéne erőltetni, 8mp alatt! :)
Tanár nélkül csak egyszerű felépítésű és ritmikájú dolgokkal foglalkoznék a barátod helyében első kanyarban.
a következő akkordot figyelembe lehet venni (nem kötelező), de nagyon sok esetben "vezeti a zenét" a basszus...
példa szeptimre mondjuk a "séma" Rock&Roll basszus: ...E-G#-H-C#-D-C#-H-G#...
itt pont a kísérethez viszonyított hetes a sémafigurának a jellegzetes és hangsúlyos ellenpontja.
színezőhangként, vezetőhangként is sokszor alkalmazzák a szeptimeket.
olyan is sokszor előfordul, hogy a bőgő marad egyetlen hangon (vagy figurán), és a kíséret "mászkál".
pl. Ozzy - No More Tears, Breaking All The Rules...
szóval minden belefér, amit a dal hangulata, az alkotó ízlése és a hangszerelés megkíván.
és persze az sem mindegy adott helyzetben, hogy melyik szeptimhangot akarod használni (a szűkített és a bővített szeptim kiesik, a nagyszext ill. az oktáv enharmónia miatt), marad a kis és nagy...
bassmanok hoz 1szer fordultam de ott csak azt mondták menjen el tanárhoz stb... Hát de most erre nincs pénz sajna :) néztem egy bassusgitáros könyvet de ott is modálisokat erőltették meg a 3 alaphangot... Kíváncsi lennék egy bassgitáros mikor játszik nem csak alaphangokat, és mikor játszik septimet pl... Figyelembe kell venni talán a következő akkordot is bass gitárnál? ha van itt bassgitáros aki tudja ezeket pls írjon mert én más topicba nem írok :D
A basszusgitárhoz kicsit más megközelítés kell, nem is elméletben, inkább hozzáállásban.
Szerintem még ne matekozd neki ennyire szét az egészet, mert nagyon gépies lesz a játéka, ami pont az ellenkezője mint ami a bőgőhöz kell.
A legjobb az lenne, ha tanárhoz járna, de ha erre nincs megoldás, ott a Bussy könyv, amit régebben ajánlottam.
A modálisokat sem ajánlom, mert egy kezdőnek nagyon soknak tűnik egy olyan skála, átláthatatlan. Először pentaton, meg blues pentaton - szerintem(!). Ha ezek megvannak lehet bővítgetni.
De kérdezd meg a Bassmanok topicban is az okosabbakat, hogy milyen tippeket tudnának adni.
Kéne egy kis segítség bass gitározás kapcsán... Zeneírás terén is kellene egy kis tudás, (de csak elméleti persze) és plusz egy ismerősömnek is tudnék vemnnyire segíteni elméleti részében mert ő pedig most kezd el tanulni rajta... Szóval pl ha van egy akkordmenet mondjuk pl:
Am C E F Dm
Ezekre ő ugyanúgy építhet modális skálát és ahol majd nagyobb a feszültség vagy egyszerűen próbálkozzon 3 fontosabb hanggal. Csak ennyi lehet a dolga egy zenekarban?
Jó ütős számnak ígérkezik, nekem nagyon tetszik.
A ritmusgitár viszont nagyon halk alatta, persze tudom, hogy most nem ezen van a lényeg, de úgy még élvezetesebb lenne.
ezt nagyon jól leírtad, semmiképp sem született volna igazságos döntés, de én ennek ellenére úgy érzem ezt a verseny Tamáséval ellenben olyan amihez elég csupán a technika, mert még 1x mondom számomra a top 10ből 3-4 amire azt mondom, hogy nem csak tekerés meg non stop tapping volt, hanem "1nagybetűs zene" is
Tegnap megnéztem minden topic-tag videóját még egyszer. Nagyon jók lettek. Én azt gondolom, hogy minél 'magasabb' szinten gitározik valaki, annál inkább szubjektív dolog annak megítélése, hogy ki a jobb.
Múltkor szó volt a Caparison gitárokról (Eklund és Romeo is használja). Ezért - illetve, mert a nóta jelenleg a kedvencem -, gondoltam belinkelem az
Amaranthe - The Nexus című számát, amit gyakorlatilag ronggyá hallgattam tegnap óta, és amiben Olof Mörck szintén Caparisont használ (amúgy rohadt drága gitárok ám, 2-4k angol font...).
A harmadik, az az első két amp, csak egyik bal oldalon van, a másik meg jobb oldalon.
Az első nekem is jobban tetszik, kicsit nagyobbat harap, bár a második picit tisztább. Sokat el fogok még ezzel szöszölni.
Én is gratulálok mindenkinek aki részt vett a versenyen :)! Nekem nagyon tetszettek a videók. Azt hogy MaRC miért nem került be a top70be nem értem nekem nagyon bejön amit csinál. Nagyon feelingesen játszik, kézre áll Neki a gitár. Tamás versenyén is hátast dobtam a gitár témáitól. Egyébiránt most így eszembe jutott hogy milyen sokat beszéltünk a gitározás technikai oldaláról, és mennyire nem túl sokat :D a dallamos oldaláról. A tanárom mindig szokott ilyen "500 dolláros" titkokat mondani régebben/mert hát két év alatt elfogyott ez is:D/ a belső hallás fejlesztése. Gyakorlom is a mai napig a gitárral- együtt éneklést. Tehát fogunk egy skálát legyen az pentaton/én abban csináltam mert ösztönös népies skála- ha idegen hangok nélkül játszom/ Aztán szépen hangról hangra először csak 3- hangot lépegetek lassan és éneklem mellé aztán így szépen gyorsítani. Egy idő után már jön fejből a következő hang, és ez szólózásnál, imprónál, szólóírásnál megkönnyíti a ember dolgát, hiszen ha már előre hallja az ember a fejében hogy mit akart játszani ÉS le is játsza azt ami jön na akkor az nagyon jó. És a végére példának felhoznám Charlie- szippantás a jóból c. számában a szólót amit tökéletes pontossággal eldúdol :))!
Csináltam egy gyors tesztet két ugyanolyan beállítással, de különböző erősítő modellel:
Szerintetek milyen? Az első két verzió a két különböző erősítő model középen, a harmadik minta pedig bal és jobb oldalon a két erőlködő. Szerintem elég modern metal, nem? Az irány legalább is jó.
Szeretem az ilyeneket nagyon!
Egyszerű ( nek tűnik ) mégis akkora stenk.
Apám!
A csaj is megér egy misét! Mekkora hang már!
Végignéztem pár videóját, még komolyan is gitározik!
Hál Istennek eddig én is mindig meg tudtam magam oldani a problémákat magam.
Lusta voltam olyan részletesen leírni mint Te, de ajánlom mindenki figyelmébe, mert minden betű igaz.
Tud valami az edge pro 2, ha az én kezem alatt még mindig működik. De jelentem alássan, a gitár elkészült és jobb, mint új korában, de legalább is, mint tegnap. Le is tesztelem, hogy a hd500 is így gondolja-e.
Köszönöm a helpet, hasznos információk hangzottak itt el, ezek után én hozzá nem nyúlok a gitárhoz...
Asszem előbb-ufóbb megkapom a topik technikai guruja címet...
...és úgy néz ki tényleg itt az ideje, hogy legyártsam a betervezett "brain dump" videókat... :)
Floyd beállítás!
Floyd Rose... Ez egy "mérleg-elven" működő egyszerű mechanikus szerkezet.
Tőkecsavarok: ezeken "billeg" a híd. terhelt állapotban amikor a rugók bent vannak a karban és nem bukik előre teljesen a húr feszítő ereje miatt) CSAVARGATNI TILOS! Illetve költséges...
Bő 60%-ban mechanikai sérülés történik:
- bemarásokat ejthetsz a tőkecsavaron ami pontatlanná teszi a kart, vagyis nem áll vissza az eredeti pozícióba. - rosszabb esetben a kar "kését" csorbítod meg, ez ugyanezt az "élményt" eredményezi.
Csavart kapsz boltban nem olcsóért, ráadásul lehet hogy rendelni kell.
A kést hozzáértő egyed tudja megfenni. Ez se ócó!
Addig gitárolás nuku (ezen a lapáton), vagy katasztrotty élmény.
A tőkecsavarral a húr magasságát lehet állítani egyébiránt.
TEhát ha ezt szeretnéd állítani, akkor rugók ki, állítgatsz, rugók vissza...
Rugóerő állító csavarok: ezzel egy visszintes síkban állítasz egy távolságot ami a rugókat lazítja, avagy feszíti. Ha lazítasz dől a kar, ha húzol emelkedik.
A rugó tartó alaplemezt olyan pozícióba csavard (úgy állítsd be a rugóerőt), hogy kiegyenlítse a húrok feszítő erejét.
A kar alaplemezének párhuzamosan kell állnia a testtel, amikor a hangszer rendesen a helyére van hangolva.
ez azért fontos, mert ha nem akkor nem lesz pontos az oktávod.
Ugyanis akkor pontos, ha szemöldök (nyak satu) és a híd közötti távolság felezőjére esik a 12. bund!
A legjobb rugó elrendezés: /I\
A babák ha síkban vannak az alaplemezzel nagyvalószínűsítéssel pontos lesz az oktávod. De minden eset egyedi!
Oktávot csak új készlettel állíts!
HA meg szeretnél szabadulni egy időigényes macerától, akkor vidd hangszerészhez.
Az átlag költség: egy új húrkészlet és 5-8000 Ft. A drágább eset az amikor becsiszolják a bundokat is síkba, mert vmiért ez szükséges (soha nem volt még, vagy kopáskiegyenlítés). Érdemes szólni hogy milyen húrmagassággal szeretnéd, mert álltalában mindig a legalacsonyabbra állítják, ami nagyon kényelmes és nagyon gyors játékot eredményezhet, bár nem mindenki szereti.
A rugózaj: csillapítható szigetelőszalaggal, ill szigszalag papírzsebkendő kombóval, viszont ez csillapítja a berregés mértékét!
A legutóbbi húrozáskor egy mókus bemászott az ablakon, kiszedte a tremolót a helyéről és véletlenül úgy tette vissza, hogy lenti húrmagasság állító alatt volt a treomló. A történetet állítólag Spielberg fogja megfilmesíteni.
Kérdés még miért nem volt a helyén a tremolód? ( meg még mindig nem tudom milyen fajta? ) Annak azért utána kellene nézni mi volt az alapprobléma...
Ráült valaki?
Akkor lassú szülés lesz.
Először szemre ( picit húzzál a húrokon, de ne túl feszesre csak ne zörögjenek, illetve egy picit feszüljenek ) állítsd be a két imbuszt
Aztán szépen lassan kezded felhangolni a gityót, ha nagyon dől előre a tőke, akkor húzni kell a csavarokon ( a rugókat feszítőkön ) mindig egy kicsit.
Húrok húz fülfele, ezzel párhuzamosan rugócsavar befele ( mert kitekerted )
Mindig csak kicsit, és lassan, nyugodtan.
Nem az volt a kérdés, hogy jól, vagy szarul akarom-e belőni , hanem hoyg ogy kell jól belőni (tudod, mint a labdát a kapuba )?. Na mindegy, nekiesek, azt' maximum veszek gitárt is...hisz' eccerélünk.....
nem rossz (ezek a gitárok olyanok mint egy szilikonos buta plázacica, jó elnézegetni, de nem kellene)
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/428102_10151275361979261_403396113_n.jpg
ne vedd készpénznek amit írok, de szerintem a rugót tartó csavarokat annyira illik behúzni, hogy tudj rajta állítani tehát tartsa rendesen, de ne legyen tövig* tolva
a 2 tőkecsavart amivel a húrmagasságot állítod, hát azt kényelem szerint, de jól be kell lőni (nem értem azokat miért hajtottad ki)
------------------------------------------------------
*neked milyen érzés lenne, ha tövig tolnák?!
Hát ha ennyire szakszerűen akarunk fogalmazni, akkor azt is. Illetve a két imbusz csavart, amivel a húrmagasságot tudom állítani, lévén a lenti részen nem jó helyen volt a tremoló.
Ibanez rg370, edge pro 2.
Igazából csak meg akarok spórolni magamnak némi időt, hogy ne a húrok meghúzása után kelljen megint pöcsölni, ráadásul úgy tudom az nem is jó, ha ezeket a csavarokat már feszes húrozás mellett állítgatom.
Szétkaptam a gitárt, mert régen a tremolója nem volt jól összerakva (a miérteket hagyjuk is feledésbe merülni ). Kérdésem, hogy most, hogy minden normálisan be van állítva, honnan tudom, hogy melyik csavart mennyire kell meghúzni? Ugye van a tremolóban a két csavar, amit minél jobban meghúzok, annál jobban húzza hátrébb a tremolót. Van az a csavar, amivel a húrmagasságot tudom állítani és hirtelen asszem ennyi. Mivel le van engedve a húr, ezeket meg majdnem teljesen kiengedtem, hogy állítani tudjam a tremolót, nem tudom, hogy melyiket mennyire kell meghúzni. Tippek, ötletek, linkek? Osztály, valaki, senki?
Távol álljon tőlem, hogy megsértsek bárkit is, sőt nem is kioktatásnak szántam, csak pár hozzászólással korábban már leírtam, amit Pyra is, miszerint a gitár alapvetően mono, ezért egy felvett sávval valódi sztereo hangzást nem lehet előállítani. Vannak különféle térhatást keltő effektek, de az nem ugyanaz, mintha pl. feljátszod ugyanazt a témát, de kétszer külön-külön sávba, majd ezeket panorámázod.
Itt részletesen olvashatsz róla, de a lényeg, hogy a sztereo az térhatású megszólalást jelent. Ha a két hangszóróból ugyan az szólal meg, akkor az nem térhatású, úgy is nevezik, hogy álsztereo.
Hát, ez azért túlzás szerintem, hogy egy hangból. Hallottam már olyan gitárost, aki nagyon jól vibrátózott, de minden más téren elég kezdő volt. Most akkor, ha egy ilyen lebegtetett hanggal indít, akkor már nyerjen is?:)
Köszönöm a részletes választ, így már értem.
Engem csak az zavart meg, hogy egyik sáv sem néma, ahogy írva volt. Azt, hogy a gitár jele mono, tudtam, csak nem értettem hogy lesz ebből mégis használható sztereó jel. De így már stimt.:)
Nem mondod, ez most komoly?
Csak azért, mert én eddig mindig sztereót állítottam be, és soha nem volt "néma" az egyik sávom, teljesen normálisan ír rá a Cubase. Sőt, ha kinagyítom, még nem is egyezik a kettő.
Azt hittem azért vagyunk egy fórumon, hogy kérdezzen az ember.
Félreértések elkerülése végett: NEM sorrendben vannak a top70-ben, sőt, még a top10-ben sem (ami a Seymour saját oldalán van kirakva: klikk)
Először leszűkítették a kört 70-re, majd abból 10-re, és a 10-ből kerül majd ki a győztes. Egyébként én sem értek egyet a top10-zel, nagyon nem (bár van köztük 1-2 tényleg nagyon frankó, akiknek ott lehet a helyük), dehát na... ez ilyen:)
A top10 megvan, ebből ha jól tudom, lesz 1 nyertes, 5-en pedig SD készletet kapnak ajándékba... vagy lehet, hogy most mind a 10 kap? Nem tudom... nyertes majd február elején lesz.
Nah de vki aki jobban tudja felvilágosíthatna h hogyan áll most a verseny... Most csak a 70 et választották ki vagy már konkrétan megvannak a helyezések?
Nah de vki aki jobban tudja felvilágosíthatna h hogyan áll most a verseny... Most csak a 70 et választották ki vagy már konkrétan megvannak a helyezések?
háát... látod... Ezek a versenyek pofára mennek, vagy nézettség vagy nem tudom... nah mind1 jobb ezzel nem foglalkozni mert csak bosszankodik az ilyenen az ember :)
Amúgy meg aki azt mondja h Marci, Vegg nincs benne a top 70 be akkor nincs miről beszélni :) többieket nem tudom h bekerültek-e... egyedül Tamást láttam eddig
Szerintem egy zsűritagnak egy hangjából ki kell hallania, hogy az illető őstehetség vagy egy kicsiszolt iparos. Ha megnézem Peta vagy Tomi felvételét és mondjuk összehasonlítom az elsővel ég és föld a különbség. Még ha ugyan azt játszanák hangról-hangra akkor is az lenne, na de így hogy mind technikailag mind ötletesség vagy dallamosság terén (szóval úgy cuzamme) egy sokkal-sokkal magasabb és kifinomultabb színvonalat képvisel, komolyan kíváncsi lennék a zsűrire miszerint értékel.
nem figyeltem a verseny történéseit, csak gondolom h nyerési sorrendbe van fent, ha már egyszer "top"
Am meg 2000 gitáros közül nem is lehet kiválasztani a legjobbat... ez annyi mindentől függ... nem irigylem a zsűriket
én nem gitározok jól, de mondjuk pont bemakkolok egy dallamot erre az alapra ami faszán szól, nagyon elnyeri a tetszését a zsűritagoknak, és mondjuk Tamás elé helyeznek... Megtörténhet pedig Tamás fényévekre jobb mint én és valszeg soha nem fogok úgy gitározni mint ő... szóval ezért nem szeretem annyira ezeket a versenyeket.
Az h Peta előre került, háát nem hallgattam mit játszott az alapra ( tény h egy nagyszerű gitáros ) de ha elmondásod szerint nem sikerült neki erre az alapra vmi nagyot alkotni, csak arra tudok gondolni h korrupt a zsűri :D Nah de nem akarok semmit és senkit meggyanúsítani alaptalanul :)
aham.. akkor magyarázza el nekem valaki, hogy Peta mit keres a 7. helyen? Pláne, ha megnézem, milyen produkcióval nyertek.. Nem tudom, mi alapján nyert a srác, de csak gratulálni tudok a zsűrinek. Volt valami nyeremény is?