Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Nem állítom, hogy nincs igazad, nem vagyok jártas e téren, és sajnos nem is most fogok úgy állni anyagilag, hogy ilyeneken kelljen gondolkodnom.:) Ettől függetlenül elhiszem neked/nektek, amiket írtok.
Én amit írtam, azt arra alapoztam amit eddig láttam, hallottam. Tamás majd elolvassa, aztán úgyis az alapján dönt, ami a legjobb lesz szerinte.
Egyébként hogy működik az, amikor sima PC-re valaki Mac OS-t tesz fel? Mennyivel jobb/rosszabb ez a dolog? Mire kell figyelni, hogy működik?
Mert én eddig abban a hitben éltem, hogy az csak Mac alatt tud teljesen kibontakozni. Sőt, már olyat is hallottam, hogy a Mac adatokban lehet, hogy kevesebbet mutat, de tud annyit, mint egy nála erősebb PC - hogy ez mennyire sznobság, és realitás, azt nem tudom.
Amit leírtam konfigot a Mac Pro-ban 830k+ (fele/negyed annyi rammal SSD nélkül). PC-ben összerakva nincs 300k. A különbözetből nagyon durva hangkártyát + előfokot lehet venni.
Ha sok sávot használ, illetve a dob, a szintik is mind-mind a processzorból lesznek számolva, ahhoz kevéske lehet egy MacBook.
Amúgy alapesetben tény, hogy a Mac hangkezelése sokkal jobban meg van írva, de PC-n ugye hangra nem a DirectX-es drivereket használjuk így máris jobb a leányzó fekvése.
Pár éve volt Hackintoshom Logic 9-el, ugyanazzal a hardverrel PC-n (Reaperrel) sokkal tovább bírta a gép. Nyilván nem jó az összehasonlítás a különböző szoftverek miatt, de akkoriban a Logicnak voltak rendesen bajai a memórakezeléssel. Beraktál pár sávot meg egy jól szóló gépdobot és már halt is be a túl sok memóriahasználat miatt. Viszont nagyon kényelmes volt használni a csomó beépített hangszer, loop, minta miatt. Csakhát a memory leak miatt nagy projektekre nem volt való. (Szoftveres dob 800 MB ramot felzabált, alogic meg nem volt hajlandó 2GB memóriánál többet kezelni, hiába volt a gépben sokkal több.)
Ja igen, elfelejtettem megkérdezni, hogy most hogy szeretnéd csinálni:
a lemez otthon készülne, és maximum a keverés menne el egy stúdióba (erre az esetre Mac - szerintem!), vagy otthon csak leckéket, demókat csinálnál, és újra fel lenne játszva az egész egy stúdióban (erre az esetre bőven megteszi egy PC, megint csak szerintem)?
Tamás, nem akarok nagyszájú lenni, meg biztos sokan le fognak ugatni emiatt, de ha teheted nézz körül a Macek között is. Ha megnézed elég sok külföldi gitárosnál befigyel a háttérben valami Almás dolog, nem véletlenül. Ráadásul Alapi még élőben is használta GTR3-mal, ha jól tudom a beépített hangkártyájával.
Csak egy ok, a sok közül: a Windows rendszer a 96 ezer Hz-et maximum névlegesen tudja kihasználni, tudtommal. Ellenben a Mac izomból megcsinálja.
Lehet, hogy fellengzős, meg mittudomén, de ezen a szinten, amin már te működsz adni kell az ilyen dolgokra is szerintem. Ráadásul, ha majd a JamTrackéknél profi HD videókat kell szerkesztened esetleg, azzal se lesz gondod.
Én is egyetértek Veggg kolléga véleményével, illetve a többiek véleménye is hasonló volt. Core i5 vagy i7, 64 bites rendszer, 4-8GB RAM, az SSD használatát én is javaslom a rendszer számára, illetve megbízható alaplap.
Amit hozzátennék:
Ha úgy használod a gépet, hogy stúdiózásra, Internetezésre stb..., akkor sok olyan dolgot kell a gépen futtatni, ami elvesz az erőforrásokból. Pl. vírusirtó, stb...)
Nálam úgy van megoldva, hogy 1. winchesteren külön op. rendszer van a stúdiózásra, itt semmi felesleges program, Internet kapcsolat sincs, sok szolgáltatás leállítva.
A 2. winchesteren pedig a napi használatú op. rendszer. Mikor melyik kell, azt indítom. Persze van egy közös winchester-terület.
Ez mondjuk kényelmi szempontból nem túl előnyös, főleg akkor, ha az ember sokszor készít felvételt és azt közzé is teszi az Interneten.
Ezzel kapcsolatban lenne még egy javaslatom. Úgy látom a kottát a TablEdit-ben csinálod. Esetleg be tudnád linkelni a tef fájlt? Nekem személy szerint sokkal könnyebb bizonyos témákat megemésztenem, ha gpro-ban vagy tabledit-ben hallgatni is tudom.
Valamennyivel biztosan olcsóbban jön ki, ha összeválogatod az alkatrészeket, csak akkor oda kell figyelni, hogy ne legyenek kompatibilitási problémák. Mondjuk, ha összerakatod egy számtech. boltban, akkor ott úgyis kiszűrik, ha gond van. Alaplapból érdemes valami megbízhatót venni, prociból én i7-est javasolnék, ram-ból 6-8gb, rendszervinyónak pedig érdemes egy ssd-t venni (64, vagy 128gb elég, azon elfér a rendszer, meg az alapvető szoftverek, és baromira meg tudja gyorsítani a töltési időket), mellé pedig tárolónak egy "hagyományos" vinyót. A videokártya teljesen lényegtelen, mivel úgysem játszol, abból nyugodtan mehet a legalapabb, "belépőkategória", nincs jelentősége. Hangkártyához annyira nem tudok hozzászólni, saját tapasztalatom csak annyi, hogy én Line6 Pod Studio UX1-et használok, és mindent tud, ami kell nekem (gyakorlatilag csak gitárt veszek fel, de van rajta XLR bemenet is, mikrofonnak). Lehet, hogy nem leszek népszerű, de ha már szóba került: Mac-et venni szerintem teljesen fölösleges, mint ahogy Mac OS-t rakni a PC-re is. Egyszerű sznobság, semmi több. Egy jól összerakott, teljesítményben azonos PC jóval olcsóbb, mint egy Mac, ráadásul ma már a Mac gyakorlatilag PC, csak szebb dobozban. Ami az operációs rendszert illeti, szerintem teljesen fölösleges köröket jelentene átszokni Mac-re. A végeredmény nem lesz jobb, mert nem azon múlik (tapasztalat), ráadásul egy PC-ben az alkatrészcsere is sokkal egyszerűbben és olcsóbban megoldható, mint egy Mac-ben.
Elég fullos lap, nagyon sokan használják gond nélkül, mindamellett ezekre az alapokra építve kiadtak nemrég Intel alá olyan deszkát amivel konkrétan WR rekordokat állítottak be. Nyilván Tamás nem fog tuningolni, de ha az extrém körülményeket is bírja a lap, akkor normál használat alatt valszeg sokkal tovább fogja húzni mint ez low budget deszka.
Még egy dolog a hangkártyával kapcsolatban. Lehetőleg Firewire és kell hozzá szerezni egy PCIe-es FW kártyát amin Texas Instument chipset van. USB-vel lehetnek bajok (most hétvégén 2 órám ment el a basszusgitárosunknál arra, hogy a külsős USB-s cucca saját IRQ-t kapjon, ne osztozzon ás hardverrel rajta).
És még egy utolsó dolog, ha a DAW Cubase, vagy Nuendo, akkor érdemes a váltáson elgondolkodni, mert sajnos (5-ösig biztos) nem túl jó a timingja. Ugyanazt ha felveszed Pro Toolsban, Logicban vagy akár Reaperben, akkor az jobban fog szólni, pontosabb lesz a microtiming.
A 64 bites win7 probléma nélkül megbirkózik a 32bites progikkal.
Amit még írni akartam: a géped mindenképpen be kell majd lőni rendesen, mert a winnyóz igen nagyvonalúan kezeli a rendszer erőforrásait, csomó felesleges dolog képes futni memóriarezidensként.
-1. Biztos hogy PC?
0. Csak muzsikára fogod használni?
1. Igen, jobban megéri összerakni.
2. Minimum Core i5, 8 giga Ram, alaplapi vid kártya felejtő, én nVidia párti vagyok, ha nincs játék 256M elég, ha van akkor 1giga, vinyó 500 giga felett, ha van pénz rá akkor kettő és fusson szoftveres tükörben, külső hangkártya 192kHz/64Bit (ez semmiképp ne legyen kommersz cucc!) Firewire, vagy Thunderbolt csatlakozóval, esetleg USB 3.0, szünetmentes táp!...
Egy ilyen gépre fel lehet húzni egy Mac OS X-et akár! (Hackintosh)
De visszatérve a -1-re, egy igényes PC majdnem annyi mint egy MAC...
Érdemes körülnézned szerver szinten is!
Eleve egy jó ház olyan 40 pénztől indul...
Nálam most egy noti megy, meghekkelt alaplapi videokártyával (el van hitetve a géppel, hogy más van benne és én tudodm belőni mekkora legyen a video memória), 4GB ram, 320 giga és 2 Tera (külső) a vinyóm...
A hangkártya monitorozni jó az alaplapi, felvételre most a ZOOM-ot használom...
Win7 + Cakewalk Sonar Producer X2...
1. Én az összerakásra szavazok. A kész konfigokat nem tudod teljesen a saját igényeidre szabni. Brand-elt gépek esetén nagyobb gyártóknál van helyszíni garancia, viszont a tapasztalat az, hogy jelentősen spórolnak belső csatlakozók tekintetében, nem bonthatod meg a konfigot sok esetben, ami sokszor jól jönne.
2. Otthoni felvételekhez én az új Intel Ivy Bridge 4 magos procikat ajánlanám.
Egy konfig (hasonló van most nekem otthon):
Videókártyát szándékosan nem írtam, a prociban van egy ami 2D-ben teljesen megfelel. Ha szeretnél játszani, vagy esetleg olyan programot hsználsz ami ki tudja hazsnálni a VGA erejét, akkor nyilván érdemes venni azt is bele.
Ez egy válogatott, jó minőségű alkatrészekből összerakott konfig, aminek bírnia kéne a strapát.
Ha a legó mellett döntesz, és szükséged van "szagértése", esetleg az összeszerelésben segítségre, akkor szívesen a rendelkezésedre állok :).
Szerintem a régi SoundCloud-lejátszó mindig működik, úgyhogy ha a beágyazási kód kérése során a "Use the HTML5 widget" felirat mellől kivesszük a pipát, akkor nem lesz többé gond a lejátszóval.
Szgabor és Fazsi kérésére most egy technikailag egyszerűbb gyakorlat következik, de persze ebben is van, amire nagyon oda kell figyelni.
A riffben az első 14 hang ismétlődik. Ez a 14 hang kizárólag G és E hangokból áll, és 4 db hármas csoport után 1 db kettes csoporttal fejeződik be. A sárgával jelölt hang az első ütem végén azt jelzi, hogy itt indul újra a 14 hang. Mivel egy ütem 16 db tizenhatodot tartalmazhat, ezért a 14 db tizenhatod azt jelenti, hogy minden egyes ismétlés során 2 db tizenhatoddal "elcsúszik" a riff a dobokhoz képest. A négy sárga szám mutatja, hogy négyszer megy végig a kör, azaz a végén 8 db tizenhatod "előnyünk" van a sima 4/4-hez képest. Ez a 8 db tizenhatod fél ütemet jelent, így a 4. ütem második felében ezt a fél ütemet töltöttem fel F és C hangokkal.
Ez a poliritmikus megoldásoknak egy egyszerű válfaja, amely érdekesebbé teszi a riffeket, még akkor is, ha csak kétféle hangot használunk a riff nagy részében.
Én a gépvásárlást bármilyen fura, op. rendszer oldalról közelítem meg. Nálam első kérdés:
"32 bites, vagy 64 bites lesz a rendszerem?". A 32 bit előnye, hogy nem nagyon van olyan program, aminek ne lenne 32 bites verziója, hátránya, hogy a 32 bites op. rendszer csak 3,5gb memóriát tud kezelni (és úgy tudom ebben benne van a videokártya is, bár ez nem biztos).
Ami a zenéknél szerintem a két legfontosabb:
1. Nem árt a több magos proci (nekem egy Intel E8500 van, ami két egész maggal rendelkezik, magonként 3,16ghz teljesítménnyel).
2. Minél magasabb legyen a memória órajele (lehetőleg 1333+Mhz), ráadásul dual channelen használd, ami annyit tesz, egyszerre két memória modul van a gépben, szóval érdemes twin memóriát venned (32 bites rendszer alá 2x1gb elég, úgysem tudod kihasználni, ha több van). Különböző memória modulokat ne vegyél, de ugyanattól a gyártótól sem szabad venni különböző teljesítményűt, mondom, memóriákat lehet kapni pakkban, twin-kiszerelésben.
Az alaplap a harmadik legfontosabb, de ezt úgyis attól függően kell venned, hogy milyen procit ÉS memóriát választasz. A videokártya meg úgyis inkább játékokra kell...
Még keresem az utam, de valami ilyesmi a stílusom, mint amit ebben a nótában hallhatsz. Szeretem a technikai dolgokat, szeretem a több szólamú szólókat, és bár alapvetően a tempósabb zenék közelebb állnak hozzám, de úgy érzem a lassabb dolgokban sem vagy elveszett lélek.
Az új lemez megírása előtt le fogom cserélni a PC-t, és van két kérdésem ezzel kapcsolatban.
1. Valóban jobban megéri a részegységeket kiválasztani és összerakni, mint egy kész konfigurációt venni? A kérdés egyaránt vonatkozik a teljesítményre, a garanciára és az árra is.
2. Ha van valakinél jól bevált PC az otthoni felvételekhez, amely lazán elbírja a futtatott szoftvereket és plugin-eket, akkor köszönettel fogadok egy felsorolást a memória, alaplap, processzor, hangkártya, stb. típusával kapcsolatban.
Olyan gépet keresek, amelyet a következő 3-4 évben nem kell bővíteni, tehát egy kompromisszumok nélküli, erős, stúdiómunkára optimalizált PC-re van szükségem.
Végre hogy meg tudtam hallgatni!
Gratulálok mindenkinek, mesterművek!
Direkt nem néztem meg a neveket elsőre, de 16,49-nél muszáj volt.
Ez nem von le semmit a többiek remek munkájából, csak hozzám ez áll a legközelebb.
Köszönöm szépen, igyekszem! Sajnos ez még mindig az átlag alatti kategória, de nem soká ismét teljes fényemben fogok ragyogni. Az az alapvető bajom most, hogy sokszor tök egyszerű dolgokat sem tudok lejátszani tisztán. Újra sokat kell gyakorolnom, mire megint úgy tudom megfogni a gitárt, hogy az úgy szólal meg, ahogy én akarom.
Az nálam sem talált be a T&N lemezzel ellentétben, amit napi szinten hallgatok (nálam kb. 2012-ben csapódott le Lynch munkássága, ismertem a Dokkent futólag,de nem mozgatott meg eddig, a shockmagazinos Klasszikushock cikk a Back For The Attack lemezről húzott bele a Dokkenbe teljesen), több helyen le is írtam, hogy a lemez egyetlen gyenge pontja a Ripperrel felvett Kiss Of Death. A Vanden Plas-félét meg vagy 10 éve imádom
..nekem nem tetszett a Dokken - Kiss Of Death az Ő előadásában a 3/4 Dokken-nel (minusz Don Dokken), ahhoz a nótához túl erőszakos hangja van sztem. (Ezt a nótát egyébként a Vanden Plas csinálta meg istenkirályul!)
De ezt leszámítva minden kerek!
Na kérem, nagy nehezen megoldódott a probléma. Nem szereti a kis rohadék, ha mellette megy egy teamspeak...
Felvettem kicsit kibővítve a múltkori G.G. számot (jajj, ez most olyan, mint Guthrie Govan, pedig "csak" a Gourmet Groove az ).
Már Malmsteen is magát használja helyette. Nem értem amúgy, mert élőben is lemezminőségben énekel a srác, és emberként is maximálisan két lábbal áll a földön, mégis mindenhol csak ideig-óráig bírja.
Nem kell hogy egyetértsünk.
A disszonancia egy az emberi fül számára elviselhető, de meghökkentő hangzást produkál.
Erre jó példa a pl: Cm7-re ( amiben ugye a B hang a hetes ) egy H hang, ami nem bántó, sokan használják, és meghökkentő, nem túl kellemes de nem is bántó disszonanciát eredményez.
A hamisságot nagyjából lentebb leírtam.
Amúgy rengeteg példa van, lehet mindkettőre, és nem akarlak meggyőzni, sem vitatkozni, ez csupán az én véleményem.
egyébiránt annyira nem ismerem májkrém rómeót, azt azért megjegyeztem pár érdekesebb figuráján kívül (ahogy Malmsteen esetében is), hogy gitározhat jól az ember attól rock/metal-t hogy dagi! (tán csak nem hazabeszélek?)
szerintem Lynch-nek már az oviban tritonus volt a jele...
jaja, ez pont olyan mint a hangnemen kívüli hangról való becsúszás, kitapasztaltam a skála mely pontjain szól jól, a lényeg amit Tamás mondott, nem szabad megállni rajtuk (de szerintem erre is van kivétel)
igazából a mayones videós srác akiről itt beszélgettünk ő is hasonló elven tolja, csak "nagyobb vonalakban", lehet, hogy elidőzik hangnemen kívül, de a futam lezáró hangulata megáll egy két skála béli hangon, így valahogy elfelejti a hallgató a "múltbéli sérelmeket" :D
Szerintem meg vannak hamis nem odaillő hangok, a disszonancia az más.
Hamis sok minden lehet. a zenei környezettől függ hogy mik a hamis, és disszonáns hangok.
Egy C7-re ( nem domináns helyzetben lévőre, mert ott a bibapp világában néha befigyel ) egy H hang HAMIS.
Ha egyszerűen akarom megfogalmazni: a hamis azt jelenti, hogy nem a megfelelő hangmagasságon szól a hang. Ha egy jól behangolt zongora a viszonyítási pont, akkor vagy az adott billenytű hangja alatt vagy felett szól.
A disszonáns ellentétben tökéletesen behangolt, csupán a környezetétől üt el, ettől valamilyen feszültséget kelt a zenében.
Persze ezek - ahogy Pyra is rávilágított - csak a mi "nyugati" agyunkkal van így, mivel ebben szocializálódtunk. Az indiaiak pl. simán kihallják a negyedhangközöket is, és le is szedik hallásból. Állítólag megtörtént eset, hogy egy Indiai nagykövetet küldtek el egy európai operára, aztán megkérdezték melyik rész tetszett neki. Azt mondta a beállás, amikor hangolták a hangszereket...:)
és részleges vagy tökéletlen konszonancia: terc, szext
Olyan hogy, hamis hang nem létezik, illetve az előfordulhat, hogy a mi 12 félhangra osztott értelmezési tartományunkból tartományunkból "kilóg".
Olvass utána a mikrotonalításnak. Az ógörög zene eredetileg 22 negyedhangmagasságból állt, ezt pl. Demis Roussos lemezein az éneknél simán utol lehet érni. Bár mondjuk az összes nem "európai" zenében... :)
Ezért is van, hogy az arab-indiai-ázsia stb. zenék idegesítően hathatnak, a nem edzett fül számára.
De létezik nyolcados felbontás is, meg más elég extém megfejtődések...
Szóval olyan nincs hogy hamis, csak vmiért kilóg a hangképből...
A diszonáns hangzatok "konszonánsá tehetők" a fül számára, amennyiben egy megfelelő konszonáns hangzat feloldja...
Erre nagyon jó példa a tritonus.
Halgass egy kis Dokkent, meg egy kis Lynch Mob-ot! :)
Természetesen abszolutte pozitív értelemben különleges, és ötletes, zeneileg is!
Köszönöm a jókívánságokat!
A PRS SE elkótyavetélésre kerül egy amcsi fender yale reverb-bel együtt.
Komolyan örülnék ha itt találnának gazdára.
hamis és diszonáns közt mi a különbség? Mert diszonáns jelentése rosszul hangzó hangköz (érzelemben pedig aszem olyan mint mikor vki ugrani készül) máshogy nem tudtam most hirtelen megfogalmazni már nagyon rég tanultam róla :) a másik meg mi is , konszudancia? az meg az ugrás pillanata :) De szóljatok ám ha hülyeségeket beszélek :)
Az hogy "különleges", az többféle képen értelmezhető...
Bevallom volt nem kis hatásvadászat benne, mert ennyi jó video között simán el tud kallódni egy...
Gondoltam teszek ellene, most biztos vagyok abban aki látta, az tutira megjegyezte!
Ha lenne Extremist katagória, az zsebből vinném... :D
Remélem rendeződnek hamar a tennivalóid is, és tudsz némileg pihenni és kikapcsolódni!
Szia! Köszönöm a jókívánságot! Olvastam hogy rendbe a gitárod, sok örömöt hozzá!
Megtudtam végre nézni egy videódat, és ott van kézben a Gary Moore, gratulálok!
Azért dúr akkordra mégis szebben szól :) Mondjuk már kezdek rájönni h nincs* hamis hang gitárnál, annyival változatosabb lesz a játék, és gyorsan játszva szépen is tud szólni
Szia Laci, köszönöm a videót, nem ismertem még, nagyon örülök neki! Gary Moore az egyik legnagyobb kedvencem, annak idején a két első blues-albumának a kottáit megszereztem (még papír-formátumban), és rengeteget gyakoroltam. Utánozhatatlan és utolérhetetlen gitáros volt.
A kétféle szeptimtől gördülékenyebb a hangzás, sima kromatikus menet lesz a B-H-C résznél. És ujjrendileg is kényelmesebb így. Gyorsan játszva nem lóg ki a H, csak persze megállni nem szabad rajta.
Tomi ezt ismered vagy ismeritek?Egy Tiny terror és kész.Gary Moore mutatbe különböző hangszereket.Jó példa arra,hogy kézben a lényeg!
http://www.youtube.com/watch?v=mCvgE6yzoAM&feature=player_embedded#!
Sajnos nem sokat tudok még hangszer közelben tölteni.
Ahogy hazaértünk Édesapám "befulladt" szívelégtelenség, komoly vizesedés, mentő, kórház, stb. Hál Istennek most már jobban van. Meg rengeteg dolgot kell elintéznem, szaladgálnom, de egyszer csak vége lesz. Hiányzik a gitár de most pihen egy kicsit.
A gépem részben megjavult, videókat most már hallom is a soundcloud beillesztések helye viszont itt üresen tátong...
Azért próbálok kicsit visszaolvasgatni, meg hallgatgatom a majonézes videókat, éppen a Tied fog következni!
"Cubase.: Ahogy látom, a felvételt jól rögzíti, de a gitárt exportnál csak bal oldalra rakja ki (és ebben is csak bal oldalon hallom felvételkor a gitárt). "
???
csak bal hangfalon hallod a gitárt? vagy mivan? Mert az csak egyszerű panoráma hiba
Megőrülök! Még a Cubase sem megy. Három progit is kipróbáltam és egyik sem jó teljesen...
Nuendo 1.0: A felvétel késik egy minimálisat, ami miatt gyakorlatilag használhatatlan felvételre, ráadásul, amikor felveszek, a gitárt csak bal oldalon hallom (mondjuk ezzel még ellenék...).
Nuendo 4.0: Semmit nem rögzít, pedig ki van választva a device setpban a line-in.
Cubase.: Ahogy látom, a felvételt jól rögzíti, de a gitárt exportnál csak bal oldalra rakja ki (és ebben is csak bal oldalon hallom felvételkor a gitárt).
Próbáltam igyekezni - jól, ideje volt már, hogy újból zenésznek érezzem magam! :)
A Tamás-féle verseny nagyon odavágott (hogy még az első 50-be se! - BURN! -), de ezt csak magamnak köszönhettem!
Félre tettem a gitározást a munka miatt. Ilyet sose csináltam még előtte, és ez akkor meg is látszott a végterméken...
Ráadásul a végére teljesen ki is fordított magamból.
Szóval kell majd találnom valakit, aki alkalomadtán fejbe vág egy jó nagy bézbólütővel - jól, ha még egyszer ennyire elhanyagolom a muzsikát! :)