Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
A sterilitás nekem is eszembe jutott, amikor a játékát hallgatom, de rájöttem, hogy azért, mert olyan szinten játszik, hogy abban nincs igazából hiba. Eddigi felvételei alapján eddig 1x láttam valahol, hogy egy kicsit suta hangot fogott le, de ettől függetlenül bármit fog, az precíz, zseniális és természetfeletti. Persze nem ő az egyetlen mutáns (pl Shawn Lane sem ügyetlen), de azt hiszem ehhez a szinthez tényleg az kell, hogy a nap 24 órájában ebben élj.
Köszönöm szépen a nyereményt, de két okból is tiltakozást jelentenék be. Egyrészt nem dolgoztam meg érte igazán, mert hallottam azt a lemezt, amin ez a track szerepel. Másrészt szerintem úgy illőbb, ha az elején lehet tudni, mi a nyeremény - ezért Pyra, ha megengeded, ezúton ajánlanám fel a kupont annak, aki elsőként válaszol helyesen a következő két kérdésre:
1. Melyik két hang ismétlődik a Pyra által linkelt szóló (#16362) első másodperceiben?
2. A szólót lezáró hangot alaphangként értelmezve mely fokokat jelenítik meg ezek a hangok?
Az egyszerűség kedvéért íme a szóban forgó alkotás ismét:
Sok évvel ezelőtt láttam ezt a feliratot egy stúdióban:
A METRONÓM EGY SZEMÉT ÁLLAT! Aláírás:...egy huszadik századi dobos...
Szóval hiába érzi az ember úgy, hogy minden király, bizony nem úgy van az!
Kell egy stabil metrus, ugyanis az van, hogy a fül nagyon könnyen becsapható.
Soxor kiderült már a mindenféle meggyőződések ellenére, hogy hiba van a mátrixban!
Igen, én vagyok az a ritka madár aki 3 éve szenved egy 36 rugós Corton :D/és fog még 0,5 évig/ Aminek mellesleg már szinte teljesen kikoptak a vékony húrok alatt a bundjai így aztán egyre hamisabb xD De köszönöm a véleményt jólesik ezt hallani :)! És igen majd júniusban szülinapomkor lesz gitárvásárlás :)!
Te egy olyan ritka madár vagy, aki rendkívül sokáig játszik akusztikus gitáron, mielőtt elektromosra vált, ráadásul szólójátékot is nyomsz rajta. Ez szerintem óriási előnyödre fog válni, mert az akusztikus gitárral megtanultad rendesen megszólaltatni a gitárt. Ha majd jön az elektromos, tuti jól fog szólni a kezedben, hiszen még kényelmesebb is lesz, meg valószínűleg a húrok keménysége is kisebb lesz. Szóval szerintem odabaszós dinamikát, és határozott vibratokat hallhatunk majd...
(ugye nem kevertelek össze valakivel, és te vagy az, aki még csak most tervezi az elektromos gitárt?)
Na csinálatam egy gyors imprót, nem kell mondani sok helyen pontatlan, meg elég uncsira sikerült :D próbáltam benne minél kevesebbet legatozni mert ezen a mobilos felvételen szinte csak a kipengetett hangot lehet hallani a többi maszatolásnak hallatszik...
Attól függ mit akar gyakorolni az ember. Az ilyen shreddingelős dolgokhoz szerintem jobb a metronóm, de alapjába véve tényleg jobb zenére. Sőt, én olyat is csinálok, hogy beállítom a klikket a Cubase-ben, miközben szól az alap/ezdrummer is.
Nem az inbusszal van gond, a perselyben a kar tökéletesen benne van. Maga a persely lötyög, gondolom a túloldalon lévő anya lazul meg mindig. Már több újrahúrozásnál meghúzattam, de mindig kilazul.
A persely alatt van eggy inbuszcsavar azt próbáltad meghúzni?Nekem nem a persely,hanem a kart rögzítő anya,ami rajta van a karon.Ez úgy néz ki,hogy egy stift,felette egy alátét.Az alátétet akkor látod ha kiveszed a stiftet.Az alátét felé raktam egy kis rugót,hogyha ráhúzom az anyát kényszerítse,feszítse a rugó,hogy ne tudjon könnyen kilazulni.Ez se jött be,ez volt az utolsó reményem.
Metronóm kapcsán. Govan javaslata h ne metronómra gyakoroljunk, mert az unalmas információ szegény. Lehetőleg zenére, backingre vagy felvételre, mert ott a klikkelésen kívől sok érdemi dolog történik, dinamikában stílusban...stb
nem(legalábbis nem így és nem most)/nem/nem
jól pörög ez a topik, beleférnek (?) az ilyen dolgok is (remélem, hacsak Tamás ki nem dob mindket vagy BE NEM SZÁLL )
már olyan régen nem csináltam semmi vidijót, ideje lenne felavatni a "ződfalat" :-O
Voltál náluk, mint jelölt? Esetleg te vagy a kísérőgitáros? Esetleg te vagy az ex-szólógitáros?
A bemutatóban benne vagyok, amúgy is be akarom majd izzítani a wepkámerát.
Konkrétan a persely lazul meg, amibe beledugod a kart? Mert nekem az szokott, szóval részemről lehet persely csere lesz a legközelebbi újrahúrozásnál. Jelenleg van kb. 2 cm holtjátéka a karnak, ráadásul ha nincs benne be is rezonál az E12-nél meg H13-nál (szerencsére csak unplugged vehető ki a rezgés).
Ha a teflonszalag nem lenne megfelelő, akkor szerintem nem vészes összeg egy új persely.
nabazz sejthettem volna kicsi a világ
azért tarthatnánk egy kinekafaszanagyobb ki hogy nyomja el a fire in the sky-t versenyt bemutatót úgy látom hárman már pályán vagyunk más?
persze nem az emlegetett zenekarral, hanem csak itt mutogatósbácsizásként
Az arpeggiók terén én most a nemrég belinkelt Paul Wardingham leckét gyakorlom, a videóban a legelső, aztán sorra szeretném venni őket
Nem akarok floodolni, uh a következő gondolat:
Szerintem a nagyokhoz lehet azért hasonlítani magad, de ahogy Tamás is írta az egyik anyagában nem az a cél, hogy a másolatai legyünk a példaképeinknek, én is azt az utat próbálom követni, hogy a nagyok legjobb képességeit összegyűjtve, a saját hangommal egyeztessem (ezek borzasztó nagy szavak, rengeteg munka kell hozzá)
megint más:
a lötyögő tremolókart vagy körbetekered valami vékony textillel, vagya lejjebb leírt módon, vagy kicseréled, egy ismerősöm a cort x11-es gitárjába cserélte ki a gyárit, nagyon patent kitölti a helyet, még berreg is
(én öülnék, ha a folyd is oylan elven működne mint az edge, és a bepattintós módszerrel a kar fix, nem lazul a menet csavargatás közben, és ott marad ahol hagyod, ez az utóbbi ami a legjobban hiányzik a floydról, de ha kellően meg van szorítva valami alátéttel/tömítéssel ez is megoldható, de egy idő után kilazul, vagy ha nem, meg kell szenvedni miután leszeded)
Na hát köszönöm a hosszú választ amúgyis unatkozok mert 2 napja nem megyek suliba a hó miatt... Így van mit olvasni :D Szóval már említettem meg volt belőle téma hogy én kicsit máshogy pengetek, mert én ujjból nyomom a pengetést. Ez nekem főleg a vastag /E-A-D/ húrokon nehezíti meg a játékot főleg a váltást. Próbálkoztam azzal hogy nem támasztom az ujjam, de akkor meg támasztás nélkül pengetek ujjból ami meg lassabb szal maradtam a támasztásnál ... Egyébként a "biztos skálázás" megy mert 3 éve azért gitározok. A kötések, legato-k mennek /ja meg akusztikuson játszok szóval nincs megkönnyítve a dolgom/ és az utóbbi időben koncentráltam rá erősebben a pengetésre YJM miatt :) Nekem főleg ilyen skála-gyakorlatok jönnének jól... szóval ilyen nyakon végigfutkosós skálák. Igaz ilyet magam is szoktam gyártani főleg moll-ban/természetes-harmónikus mollban, meg frígben, meg dúrban, meg pentatonban- aztán itt ki is merült a skálakészletem/ de jól jönne :D! Meg arpeggiora is rá kéne vennem magam.:D
Igen, lehet metronómozni. Én erre azt mondom, hogy attól függően, hogy kinek-mennyire jó alapból az ütemérzéke, annak tekintetében kell/nem kell használnia metronómot. Nekem ebből a szempontból szerencsés az esetem, nagyon jó az ütemérzékem (amint sikerül megoldanom az ASIO-s problémát, ez a felvételeken is hallható lesz ), ezért én külön tudtam venni a technikai gyakorlatokat az ütemérzék-fejlesztéstől*.
Amúgy P.G. is úgy mutatja a dolgokat, hogy egyre gyorsabb játékra ösztönöz, de hangsúlyozza, hogy első a pontosság. Petruccinak amúgy megvan az az anyaga, amin a gyakorlatokban is metronómmal tolja, az is nagyon jó anyag.
------
* Fejleszteni ezt is kell, hiszen nem csak 4/4 van a világon és minden ütemben pontosnak kell lenni!
Ez a módszer jó, de Petrucci kicsit továbbfejlesztette: szigorúan metronómra gyakorolva kell csinálni, és a tempót folyton változtatni kell. Elkezded 80-ason (kb. 3 percig folyamatosan - ezt már Tom Hess tette hozzá), majd felviszed 100-ra, majd 90-re, aztán 110-re, és így tovább, plusz húsz-minusz tíz módszerrel. Egy szint után már nem bírja az ember keze, és kénytelen kisebb mértékben állítani a metronómon.
Majd lezárásként érdemes egy olyan tempót beállítani, ami lehetetlennek tűnik: ha 135-nél tudtad megcsinálni, akkor mondjuk 145-re. Kegyetlenül szét fog esni az egész, nem is kell a 3 percet végigcsinálni, de a későbbiekben valahogy még inkább felgyorsítja a fejlődést (nálam legalábbis így van).
Egyetértek. Van egy bizonyos szint, amikor az ember saját maga jön rá - akár mondták ezt előtte, akár nem -, hogy tényleg csak saját maga számít, és az, hogy másik gitároshoz képest milyen, az már nem számít. De hát nem ugyanaz ismerni az utat és járni rajta.
A többiek mondtak jó dolgokat, de én még hozzátennék egy dolgot:
ne másokra figyelj, csak magadra! Malmsteennak hozzád képest van pár évtizednyi előnye. Ez kb. olyan, mintha lenne otthon egy két kilós súlyzód, de már Arnold Schwarzeneggerhez hasonlítanád magad.:) Ő is, meg Malmsteen is végig járt egy utat, hogy most ott lehessen, ahol.
Neked is végig kell, de csak úgy lesz igazán hatékony, ha a sajátodra figyelsz.
Persze ez nehéz, az agynak folyton referenciákra van szüksége, önmagában álló dolgokkal nem tud mit kezdeni. Így egy kicsit "ösztönös" dolog, hogy folyton másokkal foglalkozunk.
Ez esetben te vagy az ő emberük. Én túlságosan maximalista vagyok másokkal szemben is, meg magammal szemben is, ezért én nagyon nehezen találok zenésztársakat. Evvan...
Sem őt, sem senkit nem megbántani akartam, nekem egyszerűen ez a véleményem. (Ami, mint tudjuk olyan, mint a segglyuk: mindenkinek van, de senkit nem érdekel a másiké. ).
:) Tudod én szívesen zenélek bárkivel. Igyekszem tanulni valamit minden alkalommal. nekem nem mindig számít amúgy a technikai tudás. Fontos, hogy jól érezzem magam egy brigádban és jókat zenéljünk. :) Gondolom te is így vagy ezzel :) Na meg aztán van hová fejlődnöm bőven. :)
Yngwie páratlan hangszeres. Ahogy kombinálja a dolgait úgy hogy imprózik az valami elképesztő. Hihetetlen feeleng, erő, energia van ott, ami mindennél többet ér.
Nem sok olyan gitárost tudok mondani a nagyok közül, aki jobb élőben mint lemezen. Ő igen. Rengetegszer ért már csalódás, amikor az agyon gyakorolt, végletekig csiszolt lemezre feljátszott témákkal a fülemben valami gyengébb akármit kaptam vissza. Megpróbálta reprodukálni ugyan azt amit a lemezen csinált.. Általában csalódottan mentem haza. Arra gondoltam ez a fickó nem is annyira jó, egy stúdióban én is megtudom ezt csinálni. Ha elmész egy Malmsteen koncertre sokkot kapsz. Amit élőben művel az egyszerűen felülmúlhatatlan.
Nem beszélve arról, hogy aki így játszik Bluest mint ő az nyert. Ennyi :)
K jól tolod, ez nem kétséges. Ha szereted a Symphony X-et és YJM-t, akkor mindenképpen tegyél egy próbát (<-- haha, érted, "próbát" ), legrosszabb esetben azt mondod, hogy nem szállsz be a zenekarba és akkor veszítettél 3-4 órát az életedből.
Amit linkeltem múltkor P.G.-s oktatóanyagot, szerintem azon rágd végig magad, ott a shrednek az alapjait és az arpeggio alapjait rendkívül jól elmagyarázza Paul barátunk. Ráadásul iszonyatosan tisztán játssza, hallani fogod, hogy mi a cél tisztaság terén. Nem elhanyagolható dolog, hogy ésszerű sorrendben mutatja a gyakorlatokat. Arpeggiozni nem az első leckében kezd, hiszen amíg nem tudsz biztonságosan skálázni, addig nem érdemes komolyabb technikával próbálkoznod. Ismét SZERINTEM.
Tamás gondolatát annyival egészíteném ki, hogy mindig legyen a szemed előtt: fejlődni mindig lehet! Shreddelni elég egyszerű. Stílust kialakítani nagyon nehéz. Nyitottnak lenni a stílusod bővítéséhez, finomításához szintén nem egyszerű dolog. Gyerekként istenítettem YJM-t, aztán amikor elértem egy bizonyos szintet, rájöttem, hogy nála rengeteg jobb, de legalább is másabb gitáros van. Az én szememben az igazi gitározás ott indul, amit pl Govan művel. Rengeteg érzés és rengeteg stílus vegyül a játékában, és az érzést is úgy teszi bele a szólóiba, hogy abban hiba nincs, minden precízen akkor szólal meg, amikor meg kell szólalnia. YJM-nél kicsit a feeling a precizitás rovására megy SZERINTEM. :) Persze lehet ettől még jobban szereti őt, mint Govant, sőt, aláírom, hogy sokkal populárisabb a stílusa, mint Govannak. Szerencsére a ki-mit szeret kérdés teljes mértékben szubjektív dolog.
A shredelés alapja, ahogy régen a vicces történetemben írtam, gyakorlatilag a pörgetés. Én régen rengeteget toltam az E15, E13, E12 hangokat, egyre gyorsabban és nyilván egymás után ismételve. Pedig csak 3 hang, de ha folyamatosan pörgeted egymás után, a pengetési technikád finomodik és pontosodik, a bal kezed ujjai pedig egyre gyorsabbak lesznek. Ha ez megy, lehet váltani a - szerintem nehezebb - E15, E14, E12 hangokra és lehet ezt gyakorolni. Ha ez is megy, be lehet hozni a H húrt, pl E15, E13, E12, H15, H13, H12, aztán a 13-at 14-re cserélni, a legvégén meg a E14-et és H13-at játszani. Ezeket a hangokat amúgy a dúr/moll skálákból ki lehet szedni, most egyszerűség miatt írtam ki belőlük 3-6 hangot. Ha ezek a pörgetések mennek, jöhetnek a nyújtottabb hangok, pl E16, E14, E12 és ugyanezek a H húron. Ha ez is megy, jöhetnek a még nagyobb nyújtások, E17-ről indítva. Ezt is lehet variálni a H húrral és lassan elérsz oda, hogy a pengetés ösztönössé válik, és már csak a bal kezedre kell figyelni. Később meg már arra se.
Úgy érted a tudásodhoz megfelelőek-e a srácok? Hát...necces... De, ha a gitártudásodon kívül van benned ambíció, hogy a többieket is segítsd (és mondjuk tudsz is tanácsot adni a többi hangszer és énekek terén), akkor tegyél egy próbát. Ők a tudásod alapján biztosan be fognak venni, kérdés, hogy neked mik az elvárásaid.
Szerintem fontos dolog, hogy ne erre jöjj rá, hanem ehelyett erre: "Egy két kézzel és rajtuk 5-5 ujjal rendelkező ember erre már képes volt. Akkor én is képes lehetek erre!"
Látszólag nem számít sokat, hogy melyik gondolatot választja az ember. De valójában CSAK ez számít.
Én tennék egy próbát a teflonszalaggal. Vízvezeték szereléshez szokták használni.
Ha betekered vele a menetet és meghúzod talán nem lazul meg olyan hamar.
Mivel lehet azt megakadályozni,hogy Floyd rose tremolókar ne lazuljon ki,akár mennyire meghúzom.Kicsit használom,a következő,hogy lefittyen és nincs az a zárt kontaktus már lötyög a kar,és használhatatlan.??????Megint meghúzom stb.....
Náluk voltam próbán, miattam írták úgy a zenész kereső topikban a hirdetésüket, ahogy.
Általában véve tehetséges srácok, szokatlan módon az énekesnek jó hangszínű és erős hangja van (középtartományban), a szintis srác is elég jól tolja (bár javaslom olyan gitárosok jelentkezését, akik tudnának helyette énekelni ). A dobosról nem tudtam igazi véleményt kialakítani, a Mámsztín nótát kisebb hibákkal végül is eljátszotta, de abban nem vagyok biztos, hogy a Symphony X-es technikás, ütemváltásos zenében megfelelő lenne-e a tudása, vagy nem. Ezt majd eldönti az, aki jelentkezik. Aki kilóg a sorból szerintem, az a kísérő gitáros srác. Még a Fire in the Sky elejét is sután nyomja, X-hez még biztosan kevés, de legalább is rengeteg munka lenne vele, ezért olyan valaki jelentkezzen, aki tud a tanítására időt szakítani.
Én több okból mondtam vissza a jelentkezésemet, de a fő ok az, hogy nagyon nem vagyok kibékülve a jelenlegi nem-tudásommal, ebben a hidegben meg jelenleg nekem nem éri meg a gitáromat cipelnem, mikor először otthon kéne kicsit fejlődnöm. Akinek viszont koncertképes a tudása és szereti ezt a stílust, csak ajánlani tudom őket, eleve jó fej srácok, szóval az alaphangulat is biztosított!
Remélem Patrik nem haragszik, hogy véleményeztem őket, de mindenkinek jobb, ha nem fölösleges köröket fut, hanem alapból tudja mire számíthat! Mondom, aki zenélni szeretne, nyugodtan keresse fel őket.
Tegnap írt nekem a NeoClassX együttes, hogy tudnék-e nekik segíteni abban, hogy megtalálják a szólógitárosukat. Malmsteen és Symphony X számokat játszanak, és a szólógitároson kívül a teljes csapat megvan már, tapasztalt zenészekből állnak. Ha valakit érdekel a lehetőség, akkor a www.neoclassx.com címen tudja felvenni velük a kapcsolatot.
Az első megérzésem Andy Timmons volt, de valahogy más jellegűek voltak az arpeggiók, mint mondjuk a későbbi Groove Or Die számában. Az üveghangokat is máshogy használta itt. Úgyhogy ezért vetettem el ezt a lehetőséget, de ezek szerint ezúttal is az első megérzés volt a jó.
Így most lemaradtam az Ibanez AT signature gitárról, ami a mostani nyeremény volt :D
én nagyon szeretem a DLR-es és a Whitesnake-es időszaát.
A szólóalbumaiból pont azt az egyet szeretem amit a nagytöbbség annyira nem, nekem az Ultra Zone a kedvencem.
Nagyon sajnálom hogy az énekes felvételeinek nincs backing trackje.
csak egy technikai megjegyzés. nem tudom a soundcloud túlterheltsége/lassú response time-ja vagy a böngésző (túl régi mivoltának) hibája, de már egy ideje szenvedés hozzájutni a beágyazott módú megosztásokhoz.
bátorkodnám azt javasolni, hogy aki megoszt valamit az a sima linket is tegye már be hozzá, hogy ne kelljen szarakodni és soxoros köröket futni, hogy megfülelhetővé váljon a cuccos... köszi!