Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Nekem Jonas Tamastól a Platinum... Nem tudom imseritek-e, a csávó nagyon tud... Egy fórumot is működtet ahol lehet vele beszélgetni is meg minden. Ajánlom figyelmetekbe :)
Most, hogy épp Dream Theatert hallgatok, eszembe jutott, hogy az eddig általam hallott szólók közül (úgy értem az összes zene közül, amit eddig életemben hallottam) a kedvenc szólóm a Dream Theater - The Spirit Carries On című nótájában hangzik el. Ez az a szóló, ami akármiylen hangulatban is vagyok, tökéletesen megérint legbelül. Ebben a szólóban minden van: érzelem, erő, mondanivaló. Ráadásul technikailag is tökéletes a felépítése, rendkívüli és széles vibratokkal van tele, ahol kell, ott van egy kis tekerés is, szóval 10/10. ÉS akkor a kérdés:
Az első két alkalommal, amikor láttam a képet, nem értettem a poént, mert a 'rest' pihenőhelyet is jelent és ez megzavart... Aztán megláttam a szünet jelet... Bakter...
Szépnek szép, de nem vagyok jártas még sem a floydos, sem bármelyik elektromos gitár használhatóságában, kényelmében. Így aztán nem is akarok addig venni amíg a hangszerboltban agyon nem próbálgattam a gitárokat:D!
Creative HS-390. Valami 3050ft körül van az ára, ahonnan rendeltem (boltokban nem nagyon láttam, csak a cégnél ilyen volt régen és nagyon jó a basszusa).
Érdekes, hogy bizonyos dalok (szubjektív kategória) mennyire képesek beleégni az ember elméjébe, és konzerválnak szinte minden körülményt az első hallgatásukról. Elmúlnak évtizedek és szagok, ízek, hangulatok, vagy akár a hóesés pillanatok alatt előhozza őket...
Ezt a rövid anyagot szinte napra pontosan 2 éve tettem fel ide a topikba. Mivel 500 oldallal hátrébb van, ezért most idemásolom, azóta sok új látogató is lett. Ez az anyag arra a kérdésre készült, hogy milyen eltérő módjai vannak a gyors futamok beépítésének.
Készülnek majd nemsokára új anyagok (a múlt heti körkérdésre érkezett kérések alapján egyszerűbb jellegűek is).
------------------------
Gyors futamok beépítése
Átnéztem néhány szólómat, és mellékelek 4 példát a gyors futamok beépítésére. Általános és kötelező szabályok nincsenek, úgyhogy azt javaslom, hogy hallgasd meg ezt a 4 példát (a lejátszó egymás után le fogja játszani mindet), és mostanában majd hallgasd úgy a kedvenc gitárosaid néhány számát, hogy tudatosan ezeket keresed benne.
Itt jönnek a felvételek, és lásd lejjebb a szöveges leírást is:
Az első példa jellemzője, hogy a gyors futam egy-két lassabb, és szaggatottabb hanggal indul el. Jó példákat találhatsz Jason Beckernél vagy Jeff Loomis-nál az ilyenekre.
A második példában épp fordítva csináltam: az elején pár gyors hang, utána egy hosszabban kitartott, és utána megint gyors hangok. Joe Satriani nagyon szereti az ilyeneket.
A harmadik példa a fokozatos gyorsulásról szól. A hosszú hangokból álló szakasz végén (a nyitó 1-2 hang tartozik ide) egy tizenhatodos futam indul, amely egy teljes ütemig tart, és ezt két ütem ömlesztett harmincketted követi.
A negyedik példában a 4. ütemben (0:10) indul a gyors futam, és ez nem ér véget a periódus végén, hanem egyben már indítja is az új kört, ahol két ütem még a gyors futamokból áll, majd utána visszatér a lassú, dallamosabb rész.
meg szabad tudakolni, hogy milyen fülest vettél, és mennyi pénzért? mert nekem is kellene valami a közeljövőben, a tescós fülesem már legalább 5 éves de inkább több, és több helyen szigetelő szalag tartja össze
Megjött a webcamera és a füles. Két hét múlva érkezik a pédáns gép is. A zenekari próba felemásra sikerült, de összességében sokat tanultam belőle. Úgy érzem ez egy jó hónap, ami a zenei életemet illeti.
Fix hidas mindenképpen kell, nincs mese. Ott hátul a Neil Zaza Cort figyel, az pedig az. Amint látod én sokat használom a kart, de csak ilyen szőrmentén, finom mozdulatokkal, azt pedig a wilkinson tremolo simán bírja .
Hát igen, Pink Floyd - Shine On You Crazy Diamond. Nekem is az egyik csúcs! Volt egy hosszú időszak, amikor minden egyes nap meghallgattam ezt a számot.
Ha hosszabban kitartott hangról van szó, akkor sok esetben csak később teszek hozzá vibrato-t. A hang megszólalásakor ilyenkor meg sem mozdul a húr egy kis ideig.
A legjobb az, ha az azonnali és a késleltetett vibrato-t is használod, mert akkor változatosabban tudod díszíteni a hangokat, nem lesz kiszámítható.
Nekem a fél másodperc (=500ms) körüli értékek tetszenek. Ez persze a BPM-től függ, érdemes mindig a BPM-hez igazítani. A Mayones alap esetén a 155-ös BPM-nek megfelelő késleltetési érték: 774 ms.
Szerintem ez már olyan szintű agyalás, amibe felesleges belemenni. Csináld ahogy jön, ettől lesz egyedi.:)
A tempó fontos igen, de az indításánál - szerintem - fontosabb az, hogy a végén a kiindulási helyzetbe hozd vissza a húrt, vagyis szép legyen a vibrató befejezése.
a vibratoval kapcsolatban lenne egy olyan kérdésem, hogy célszerű a hang lepengetése és a vibrato elkezdése közt a tempónak megfelelő szünetet hagyni, mostanában ezzel is kísérletezek, mert már akkor el szoktam kezdeni a húr mozgatását amikor megpengetem
tehát célszerű, hogy először a tiszta hang szólaljon meg, és a "lecsengéseként" szerepeljen a vibrato?
Eddie a 8-as húr még Lakai próbálgatta 20 éve a Lady Macbeth-ben,nyílván a minősége nem olyan volt,mint a mostaniak.Írd már le pontosan a márkáját stb annak amit te használsz.Ha már 8-as akkor hibrid kellene.Pl 8-9 es.Kösz
Valaki nem tudja véletlenül mit kell Nuendo 4-ben beállítani, hogy line-in-ről tudjak gitárt felvenni? Az 1-es verzióban volt egy device setup, ott be tudtam állítani a line-int, de itt nem nagyon látom, hogy bármit is reagálna. Ötletek? Köszi előre is.
Videó nem biztos, hogy lesz - talán hétfőn vagy kedden. Tegnap szántam rá 3 órát, a témák is akkor születtek. Szóval még meg kellene tanulni a saját szólómat... De azért megcsinálom.
Én legtöbbször úgy nyújtok, hogy a mutatóujjam kicsit előrébb van a többi ujjnál, és így hozzáér az eggyel vastagabb húrhoz. Ezáltal a húrzajt is kiküszöbölöm, és a szomszéd húr végig irányítva van. Ebben a videóban 1:02-nél látható erre egy példa.
Szépen megkomponált darab, az intróra is tetszett a többszólamú ötlet!
A 0:58-nál induló motívum a The Cure: Lullaby című számra emlékeztet, amit nagyon szeretek. Fülbemászó dolgokat alkottál, és a változatosság is megvolt a szólóban.
Videót is készítesz majd és benevezed? Remélem igen.
Nem emiatt dupláztam meg, hanem azért, mert nagyon eltaláltad ezt a delayes témát, és kitűnően szólt szólt a refrén alapjára rátéve is. Kipróbáltam rá, és éreztem, hogy ezt meg kell csinálni. :)
Nem volt szándékos az új irány, azt játszottam az alapra, ami "jött". Sokan mondták erre a videóra, hogy nem megszokott elemek vannak benne, úgyhogy biztos így lehet:)
hangra csak 1-2 hétig ig... amíg (ahogy te is fogalmaztál) megmarad a frissessége, és pont csináltam is ekkor egy felvételt vele mikor megvettem:
ez felhúrozás után történt (kb 1 hét után)
Azért is szeretem ezt a felvételt mert ezt friss húrok nélkül nem tudtam volna így megcsinálni, sokkal tisztábbak rajta a vibratok, és szebbek is, de ugye ez csak max 2 hétig ilyen sajna :) Ha többet használod még kevesebb ideig
és tovább is tartotta az oktávot mint a Dadario... Viszont ha árt nézünk akkor Dadario jobban megéri, mert kb 2szer drágább de 2szer tovább meg nem bírta :)
Az én hibám volt, szóval én kérek elnézést! Ugyanakkor ezekkel az infokkal hozzásegítettel a zeneszerkesztésem fejlődéséhez, úgyhogy lassna el is kezdem csinálni az új topik szóló alapját. :) Addig meg:
Ja látom, hogy a percussion track hozzáadása sikerült, viszont hogy miért nem jelenik meg, azt én sem tudom...lehet, hogy vmi másik verziót kéne vadásznod, nekem pl. EZ működik jól.
Itt adsz hozzá sávot, ha ráklikk, akkor kijön egy ablak, ott be kell pöttyözni, hogy percussion, utána jön ki az az ablak, ami az első általam linkelt printscreenen.
Ok, tehát mégis működik a dolog, de nem látom a hangot, amit elvileg beírok.
Még túrom kicsit az opciókat, hátha meglelem a megoldást. Meg mondom, odáig már eljutottam, hogy Nuendoba behúztam egy teszt midit, de ott csak cinek voltak. Egyelőre nem találom hogy lehet olyan view-t varázsolni, mint nálad is van. Dolgozom az ügyön. Köszi amúgy a segítséget!
Ha dobsávon is tab+kottasoros nézetben tolod, akkor nincs az az isten, hogy ne fogadja el, hogy számokat gépelsz be, a 2.2-es verzió óta használom a GProt, és mindnél működik.
140%-on sem piskóta. Ha utána visszalassítom normál tempóra, úgy olyan, mintha valami lassú számot játszanék. Csinálni kéne egy videot, hogy ki tudja gyorsabb tempóban lejátszani a számot. Jelentkezők?
Megvolt, de számokat nem fogad el. Próbáltam hangokat bevinni a gitár és a billentyűről, de számok még úgy sem jelentek meg. Mindegy, majd szenvedek még vele valahogy. Egyelőre elvagyok a Fire in The Sky 120%-os sebességen való gyakorlásával. Rendkívüli élmény.
Figy, a lényeg, hogy percussion sávot adj hozzá, mert gitársávon értelemszerűen nem fog dobot adni neked :) Add track -> Percussion, nem egy nagy ördöngösség.
Hát nekem nem veszi be a számokat. Biztosan bennem van a hiba és most már szégyenlem, hogy programozó diplomám van (észt ezek szerint nem adtak mellé). Na, megyek inkább Mámsztínozni, ennél még az is egyszerűbb... Azért köszi a segítséget!
Na várj, most a GPro-ban szeretnél dobot begépelni? Azt hittem, hogy a már kész dobsávot akarod MIDI-be exportálni, és Nuendoban megszólaltatni. A GPro tök egyszerű, rámész a vonalra, és elkezded beírni billentyűzeten a számokat. 36 láPdob, 38 pergő, 42 zárt láPcin, 44 pedálos láPcin, 46 nyitott láPcin, 51,59 kísérők, 48, 59 beütők, 52 china, 55 splash, 41,43,45,47,48,50 tamok, kb. ennyi elég mindenre.
Ezt próbálom követni, és értem, hogy ezeket a számokat kéne a megfelelő helyre berakni, de nekem nem megy. Azt sem tudom, hogy ezeket a számokat hogy az istenbe varázsolja oda a srác a vonalakra. Közel járok az uninstalhoz...
Ha Cubase-t/Nuendot használsz, akkor csináld azt, hogy beimportálod a MIDI sávot, és akkor tudsz hozzá megnyitni drum editort, key editort, vagy bármit, ami szimpatische.
Az ábrát nézd, és ott látod zongorabillentyűzeten a kiosztást. A C1 a lábdob (a hang utáni szám a regisztert jelöli, a normál 440-es A hang az A4), stb. MIDI szerkesztőkben általában odaírják minden oktáv elejére, hogy C0, C1, C2, stb. Legalábbis Cubase-ben tuti így van. (De ott van külön drum editor is, ahová magát a hangszert írja, ha az szimpatikusabb, nekem pl. könnyebb a key editort használni dobprogramozásra.)