Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
azért lehet kipróbálnám, a kart mostanában elég megfontoltan használom, már nem izgatnak annyira a Satrianis dive bombok mint régen, de ez még a jövő zenéje, nem vagyok gazdag, majd csak akkor teszem fel, ha ez elszakadt
Lehet nem jól fogalmaztam. Tudok exportálni, és valami játszik is a Nuendo, csak nem tudom melyik hang a kottában melyik dob rész lesz. Ahogy látom a C valamelyik cintányér lesz...De ezt nem biztos, hogy egyesével akarom végigtesztelni.
Ha a Guitar Pro 5-ből akarok midit menteni, hogy Nuendo alatt Addictive Drums-szal meghajtsam, honnan tudom, hogy melyik hang melyik vst sávot használja? Szóval mi a lábdob, tamok, meg ilyenek?
szerintem a gyors futamokban is az a cél hogy kerüljük a dobozosságot, végül is egy gyors skálázás az parasztvakítás is lehet, persze szólhat jól, ha a megfelelő pontokon fordulunk oda vissza
nekem cél, hogy ezt is elhagyjam, mert én is így vagyok kb
elixir húrt még sosem próbáltam, mert alapvetően elég drága itthoni használatra, viszont hallottam workshopon olyan pozitívumot róla, hogy nem veszti el 1-2 hét után a frissességét/fényességét mint mondjuk a daddario, lehet kipróbálom
Gergő, ha te már próbáltad hangra is nagy különbség van a kettő közt?
egyébként csináltam egy videót: a Joe Satrucci / John Petriani című Tamás-féle gitárlecke szólóját vettem felfelé... van benne egy pontatlan rész (az orgonapontos alternate picking stuff) de amúgy egész normális lett.
a videó
Sziasztok! Lehet kicsit buta dolgot írok meg nem egészen jó topikba de elkellne egy kis segítség. 3 éve gitározok és most vettem egy új elektromos gitárt. Na a helyzet az hogy minden stimmel vele csak a régihez képest (Epi SG) ennek kb. fele a húrmagassága. És amikor nyújtok, valahogy mindig becsúszik a nyújtott húr feletti húr az ujjam alá és megszólal. Ne most tanuljak meg újra nyújtani vagy mit csináljak? Nem szívesen emelném fel a húrmagasságot:/ Az SG nél nem volt gond ezzel ott kb 2-2,5 mm volt a 12 bundnál a magasság viszont ez az alacsony meg rohadt kényelmes más szempontból. Szóval ehhez kéne egy kis segítség vagy valami technika hogy mit csináljak.:)
"Nyugalomra semmi ok!". Egyrészt, mint mondottam vala, a fő részek megvannak és eszem ágában sincs easy verziót játszani (tényleg úgy ismertek? ). Másrészt nem azért írtam a lentieket, mert tanácstalan vagyok, egyszerűen csak kíváncsi vagyok, hogy kinek-mi nehéz, és ki-hogy éli meg az ilyen jellegű dolgokat. Továbbá valaki kérdezte - ha jól emlékszem Metalicon volt, de nem biztos -, hogy a shreddinget hogyan lehet gyakorolni. Na, erre az általam letabozott szólórészlet kifejezetten alkalmas, ezt lehet minél gyorsabban gyakorolni.
8-as hibrid készlet csak az yjm-en van. hiába a scalopped bund úgy "rángatni" a húrokat nem lehet jól vastagabb húrral. D-be lehangolva 10-essel nyomom (ez azért sokkal keményebb).
nos ez a fickó jól tolja és jó puskának a tanuláshoz (nehogy rosszul és lejátszhatatlanul tanuld meg végül ).
Nem, ha arra gondolsz, hogy mihez hasonlíthat, talán az egyik Tool 10.000 days lemezén van ilyesmi kiállás, csak ott delay nélkül. (de nem esküdnék meg rá)
Igen a delayes móka is az enyém, meg a végén egy ilyen neoklasszikus feelingű gyorsabb shred.
A delayes eredetileg 14 mp volt, csak mivel nem érkezett arra a 2 alapra elég szóló, Tomi csinált belőle 1 percet :D így azért már elég sok lett.
A harmonikus mollos karácsonyi szólós shredemben is lineáris a sorrend, bár van benne ilyen "ismétlős kör" és csak a középső ujj hajlít, ezt tudtam volna még gyorsabban is.
HA kissujjal hajlítok, akkor viszont jelentősen lassabb vagyok, és igen ha nem 1-2-3 vagy 3-2-1 a sorrend modális skála játszáskor, akkor megint csak sokkal lassabb a dolog.
Én akkor "szoktam" rá a 8-asra, amikor elkezdtem vadulni a gitáron. Koncerten előszeretettel tépem a tremolót, szívesen használok méretes, vastag nyújtásokat és azért észrevehető az ujjaidnak, hogy ezt 8-ason, vagy vastagabb húrokon teszed. De én már csak ilyen vadállat vagyok.
Én is 9-42 tolom, a floydra most 9-46-ot tettem, szal én sem hiszek abban, hogy erőltetni kellene az izmokat, ízületeket, csak a 8 elég extrémnek hangzott :):):)
Alapból én is 8-ason tolom, nem tudom mi ezen a fura? Most 9-es van a gityón, mert amikor vettem, épp elfogyott a 8-as és nem volt kedvem továbbcaplatni 8-asért. De msot mi van a 8-cassal?
Amúgy rájöttem, hogy a gyors játéknak alapvetően két fajtája van:
- Egyik, amikor úgy játszol egymás után következő hangokat, hogy - főleg - csak egy irányba mész (gyakorlatilag, mintha skáláznál). Sokat a nehézségén ennek nem növel az, ha 1-1 hangról visszafordulsz másik irányba, a lényeg, hogy mindig egymás utáni skálahangokat játssz.
- A másik - mint a fire in the sky nyitó része is -, amikor nem egymás utáni hangokat kell játszanod, hanem váltogatod a sorrendet. Ez jelenlegi felkészültségi szintemet tekintve, számomra olyan 3x-4x nehezebb, mint az egyes eset.
Jó fej leszek, leinstanttabozom a szóló elejét, próbáljátok ki, kíváncsi vagyok kinek-mi a tapasztalata (természetesen a jelenség egy bizonyos sebesség esetén jön csak elő):
Eredeti (nehezebb) szóló:
E15, E12, E14, E15, E14, E12.... H14, H11, H12, H14, H12, H11 (és ugyanezek a hangok a G és D, csak egy oktávval ugye mélyebben).
Easy verzió:
E15, E14, E12, E15, E14, E12... H14, H12, H11, H14, H12, H11 (és ugyanez az egyirányú szekvencia, csak a G és D húrokon).
Nos, nekem ebből az easy verzió nagyon könnyen megy. Az eredetit viszont lényegesen nehezebb egy bizonyos tempó felett játszani. Kíváncsi lennék kinek-hogy megy a két külön rész?
Nekem is ez az egyik álom kategória.:) Bár mivel engem mindenféle stílus érdekel, nem tudom hogy jönne ki, ha mondjuk jazzt nyomnék ilyen berakásokkal.:D
Elkezdtem dolgozni az ügyön. A 00:34-től kezdődő részhez már fel is vettem egy nyúlfaroknyi ötletet, hogy el ne felejtsem (illetve...hát el fogom felejteni, de így le tudom majd szedni ). Iszonyat jó ez az alap.
Isten ments, hogy úgy akarjam letolni. Én a hangokat tisztán, ütemben akarom eljátszani, mert nem szeretek kormolni, amire aztán majd azt mondom, hogy "jó az, csak feelinges". Na jó, nem szívatom ezzel többet a YJM-t, meg amúgy sem érzem, hogy sikerült volna elmagyaráznom mit jelent feelinggel játszani tisztán és feelinggel játszani pontatlanul. Holnap amúgy elvileg jön a webcamera (bár ugyanezt elmondhatnám a hd500-ról ), terveztem, hogy veszek fel ilyen szólózásokat, mert visszahallgatva sokkal jobban rálát az ember a saját hibáira, és szerintem sokat tanulhatnék magamról, ha látnám hol tartok most és miket kell még javítanom. Persze a szólóból még nem vonnék le messzemenő következtetéseket, lévén nem gyakorlok már aktívan. De ha beindul a zenekar - adná az ég -, akkor úgy 1 hónap és ismét fitt leszek. We'll see...
na mostmár az előzmények tükrébe kiváncsi lennék a végeredményre
fél hanggal letolva, 8-as hibrid készlettel nyomom az yjm stratón (ahogy kell) és lássuk be "úgy" eltolni, ahogy a baromarc, normál gitáron... hát nem egyszerű. hamég a bőrkét is most akarod "felküzdeni".. na akkormeg... erre szokom mondani, hogy "magasra teszem a lécet, hogy könnyű legyen leverni", de ezt most rád hegyezném ki...
Nem akkora ördöngösség. Vannak ennél nehezebb számai is. Az ujjaim még mindig nem az igaziak, most abba is hagytam a játékot, nem akarok megint vízhólyagot kapni. :-/ Meg a szólóból csak a jellemző részeket szedtem le, amikor "csak" tekerés van, arra improzok valami hasonlót.
"szerintem nagyon fontos, hogy az ember ne munkaként élje meg a munkát, mindenképp olyan dolgot kell csinálni, amit elhivatottsággal tud végezni"
Akkor minden ember pornózna...
én hiszem, hogy komoly ilyen irányú végzettség nélkül is elérhetem ezt egy szép napon, persze addig még sokat kell tenni érte, sajnos irreálisan magas pontszámok társulnak az ilyen fősulikhoz, mert sokan szeretnék tanulni, mivel jól hangzik, közben meg jó részük lehet nem is erre a pályára született, csak kimagaslóan sikerült a "matematika" érettségijük és megengedhetik
szerintem nagyon fontos, hogy az ember ne munkaként élje meg a munkát, mindenképp olyan dolgot kell csinálni, amit elhivatottsággal tud végezni
Az a durva amúgy, hogy pont tegnap néztem egy netes hirdetésben egy eladó gitárt, ahol a bridge pickup hiányzott. Lehet hogy vetted a gondolataimat telepatikus úton??
Ha igen, akkor újabb rejtett képességed:
Sárkányra ráhangolva - a 6. érzék (Tuned to the Dragon - The 6th Sense)
Én kitaláltam:) Egy olyan szövegből, amelyet a topik-tagok jelentős része olvasott nemrég...
A komplex vizuális történetek alkotásának képessége és a zenei tehetség mellé a kitűnő memória is felsorakozik részedről, már nem először figyelem meg (múltkor a bikaviadalos idézeted, stb). Mindenképp olyan pályát válassz, ahol ezeket a természetes adottságaidat használhatod, sokra viheted*! Valami kreatív terület, zene, filmzene, írás, hangoskönyv készítés gitáros kísérőzenével, reklámügynökség, média, ilyesmi*.
Úgyhogy semmiképp ne valami neked nem való munkát végezz 40 évig*...
Nekem összességében tetszett. A tekerős részeket lehet még egy kicsit gyúrni, de amúgy rendben van, kellemes dallamok jöttek elő belőled, szóval: keep up the good work!
Az alap letölthető valahonnan?
elég hülyeséget álmodtam, az volt benne hogy Tamás videóját megnézték második napra már 19.000-en(a hülyeség nem ez volt, az msot jön ) ! *Tamás te pedig azt mondtad, hogy már nem felel meg neked a Samick, hiányoztak róla húrok, megrozsdásodtak a fém részek, és kicsit más volt, úgy nézett ki, hogy a pickupok helye üres volt, egy fából készült gitárral egybeolvadó színű takarólap volt előttük, és nagyon becsmérlően beszéltél róla
Sajnálom Ibanez S, de tudod jól én mindig az őszintét írom és én addig vagy csak szidtalak vagy csak elhalmoztalak jóval :D de az eleje majdnem olyan mintha tök külön menne a te gitározásod az alaptól... ez lehet azért van mert nagyon dallamos az alap, nem tudom... de pl 0:19 nél az az 1kis hang is olyan mintha véletlen mellépengetnél, gondolom szándékos az az 1 rövid kis hang, mert azért tudom mit tudsz nem szoktál te csak úgy mellé pengetni :) nah ennyit a negativ kritikáról :)
Végre belejöttél, 0:50 tól végre mentél a dallammal... Tudom h nehéz ez az alap mert én se tudtam épkézláb szolot készíteni erre az alapra, de aki ilyen tekeréseket csinál mint 1:44 től (mintha gurulni a játékod ) Az elejétől végiig legyen olyan mint 0:50 tól :) persze elötte is voltak jó részek de roszkor tett szünetetk miatt rontották ezeket a dallamokat, és ki estem sokszor a dallamvilágodból. Mint pl (0:23)
0:59 nél csináltál egy nagyon jó kis menetet ami nagyon tetzsett, ismételni kellet volna azt még 1 szer (vagy akár többször is) és utánna felvinni és folytatni tovább a szolot...
Végülis igazad van neked is, meg Metalmolekulának is. Ha ezt az elvet követjük, akkor ukelelén kellene kezdenie mindenkinek.:)
Érdekelne a hét húros, egyelőre nincs rá keret, de majd idővel. Nem hiszem, hogy lenne értelme két hatost tartani, viszont koncerten meg félek, hogyha szakadna a húr, akkor mi lenne velem.:S:)
Ibanez S kollégánk nemrég készített egy szólót a Gourmet Groove alapra. Itt következik a leírás a szólóról:
1. versszak (0:01-0:31)
Letisztult, szép kezdés volt, sok térrel és levegővel. A dallamok összetartoztak, feleltek egymásnak, és a versszak felénél szép volt az emelkedés a magasabb tartományokba. A legfontosabb, hogy a ritmusok is erősek és pontosak voltak. A vibrato nemrég szóba került Ákos majonézes szólójával kapcsolatban, és most erre külön is figyelve én is azt javaslom, hogy kicsit szélesebb vibrato még külön feldobná ezeket a szép dallamokat.
1. refrén (0:32-0:48)
Szépen elkülönítetted a refrént, és ezáltal ez tovább emelte a szólót, nem csak a hangmagasság szempontjából, hanem átvitt értelemben is. 0:40-nél az átlógatás is szép lett, nem kötődtél a körök határához, nem az alap diktált, hanem te magad.
2. versszak (0:48-1:19)
Itt legjobban a 0:56-os játékos ritmus és az 1:04-es oktávos motívum tetszett. Ennél a szakasznál is igazi zenélés folyt, azaz nem a skálák, ujjrendek és az alap követése zajlott, hanem irányítás.
2. refrén (1:20-1:36)
Jó érzékkel hoztad be itt az első gyors futamokat, itt már indokoltak voltak. Az 1:28-as arpeggio második felében egy-két húr kicsit eltűnt, de a következő arpeggio, ahol a csúszás is volt a végén, nagyon jól sikerült.
3. versszak (1:36-2:07)
A gyors váltott pengetéses futamok 1:45 körül szép pontosak voltak. Kicsit túl hirtelen volt a váltás erre a csúcssebességre, ezeket a futamokat jobban elő kell készíteni, akárcsak a versenyautóknál a 6. sebességet:) 1:51-nél a gondolat jó volt, hogy visszaváltottál, de szerintem a szünet itt túl hosszú lett.
3. refrén (2:08-2:24)
2:11-2:16 között volt a szóló talán legszebb momentuma, ez így ahogy van, tökéletes volt. A riff ritmusához is szépen hozzá lett igazítva. A refrén legelején, 2:08-nál levő motívum egy kicsit túl mechanikusan, skálásan ismétlődött, itt egy-két megtörés kellett volna vagy a ritmusban, vagy a dallamban (az egyik hangköz váratlan lépésével például).
A teljes szóló felépítéséről talán annyit, hogy a 3. versszakot érdemes lett volna szokatlanabbra tervezni, hogy jobban elkülönüljön az addigi másfél perc hangulatától (valószínűleg ezt érezted, amikor a nagyon gyors részt behoztad itt). Összességében itt is azt látom, hogy nagyon szépen haladsz előre. Szinte énekelhető, dallamos, letisztult megközelítés volt, szép pillanatokkal, a technika is egyre ígéretesebb. Sárkányos két és fél perc volt!
Igen, szépen sűrűsödnek a dolgok, és a napokban jött egy komoly felkérés, elvileg jövő héten már nyilvános lesz. Jól látod, sokkal komolyabban oda kell figyelnem az időbeosztásra, mint eddig. Főleg így, hogy idénre a 3. album megírása az elsődleges prioritás. A megoldás talán az lehet, hogy a koncentrációt többet gyakorlom, akár útközben is. Ha a fókusz olyan pontos, mint egy lézer, akkor ott sárkánylángokkal van áttörve minden figyelemelterelés. A koncentrált munkavégzés legalább kétszeresen hatékonyabb, mint amikor "multitasking" üzemmód van. Ajánlott irodalom: http://www.amazon.com/Eat-That-Frog-Great-Procrastinating/dp/1576754227
A 7 húros gitár nem szintfüggő szerintem. Jobb előbb, mint később, mert hamarabb munkára fogod az agyad "sevenus stringus" neuronjait is. Tehát ez nem olyan, hogy "level 6 done" és akkor mehet a "level 7".
Én a bevezető részre is tennék valamit. Nem is kell nagyon sok hang, elég egy-két díszítő, felvezető jellegű blues-nyújtás is.
Azt kellene még megfontolni, hogy bevállalod-e a gyors részek közül a határeset jellegűeket, azaz az olyanokat, amelyek még nem pontosak tízből tízszer. Általában én annak a híve vagyok, hogy ha egy adott elem még nem pontos, akkor az az elem inkább kerüljön ki a szólóból. Persze hétvégéig még be lehet járatni őket betonpontosra, ez lenne az ideális megoldás.
A szóló egésze szépen halad előre, és a végére eléri a tetőpontot, jól kigondoltad a felépítést. A dallamok is ötletesek, úgyhogy mindenképp be kell nevezni a videót majd!
A 6+ húros akkor jön be a képbe, amikor olyan zenéket játszol, ami megköveteli. Nem kell ehhez Mámsztííínak lenned, elég, ha Cisz-metalt* játszol és kell a 7. húr. Én előre félek tőle, mert nekem pl kicsi a kezem, nem biztos, hogy kényelmes lesz, ettől függetlenül előbb-utúbb szükségem lesz rá. Szóval inkább a játszott zenétől tenném függővé, amit meg eleve csak akkor fogsz tudni játszani, ha már elég felkészült vagy, szóval egyik a másiknak elő-követelménye.
----------------
* Ami ugye Tamás szerint enharmonikus a Desz-metallal.
Na, szidom itt Malmsteent, erre egy lehetséges zenekar apropóján mit kell megtanulnom? Mááámsztííínt, vazze'! Hogy én is miért nem a milliárdosokat szidom*...
Lenne két kérdésem, az egyik Tamáshoz, a másik meg mindenkihez. Kezdem a Sárkánynagyúrral:
úgy vettem észre, az utóbbi időben eléggé sűrűsödtek a dolgok körülötted (újabb lehetőségek stb.). Hogy tudtál esetleg ezekhez alkalmazkodni? Időbeosztásod pl. mennyivel lett szigorúbb, meg ilyenek?:)
A másik kérdés: szerintetek mi az a szint, amikor érdemes esetleg elkezdeni gondolkodni hét húros gitár vásárlásán? Nálam még nagyon nem aktuális, nem ezért kérdezem.:)
Már ne is haragudj,de Malmsteen zseniálisan játszik koncerten."Talán" ő az egyetlen,aki annak ellenére,hogy teker,még fíling is van a játékában.Láttam élőben első sorból és csak azt tudom mondani,hogy páratlan a fickó.Nincs ember aki így játszik stratocasteren.