Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
am egyszer már elgondolkoztam azon, hogy ugye az emberi fül befogadóképes, hamar megszokik dolgokat, és a ritmusok szabadsága is bevillant, hogy pl 2 "takk" közt bele is zavarhatnék akár felboríthatnám a szabályos ritmust, ha visszatérek időben a "végszóra" a "takk-ra"
Hallgasd meg az eredetit és utána hallgasd meg még egyszer az élőt. Ha én csinálnám az élőt, azt mondanák "Gyakoroljá' még, fiam!". Néha kicsit az az érzésem, hogy egyszerűen csak nem szokás nagy neveket negatív kritikával illetni. Én még Tamás albumával kapcsolatban is elmondtam, hogy nekem mi nem tetszett és megmondom őszintén féltem tőle, hogy egy rakat "mit képzelsz", meg "csinálj jobbat" reakciót kapok. (<-- Látjátok, így kell tényleg jogosan használja ő smiley uraságát. )
én am itt csak annyi különbséget hallok, hogy a fő téma utolsó hangjára érdekesen csúszik rá, de én azt sem nevezném pontatlannak, gyakran megfűszerezik direkt az élő előadást ilyesmikkel, de az én fülem még nem olyan szakavatott, a saját szintemen még kihallom a dolgokat
Gilbert az a fajta klasszikus zenét magába foglaló gitáros aki nagyon élire rakja a ritmusokat, nagyon egy-en van minden, nem mondom h szögletes de mégis.
Ellenben Kotzen, aki inkább groove gitáros, a ritmusokat nem olyan szigorúan hozza, elé megy mögé teszi (nem csúszkál, tempó van ott is)
Mindkettő brilliáns technikával ellátott mégis más világ és jól összevethető mert mindkettő játszotta a Mr Big repertoárt.
Most ezt nem azért írtam h az egyik jobb mint a másik,
MIndkettő zseniális, imádom őket, csak hatalmas különbséggel csinálják ebben az esetben ugyanazt, mégis mindkettő jó
de előjön a time, a feeling és a groove közti különbség, mindkettőnek tök jó helye van.....csak érdekes nézni melyikük hogyan zenéli ugyanazt
Jelzem itt Gilbert van előnyben mert Richie-nek kell más anyagát játszania
Na jó, utolsó próbálkozásom, csak hogy értsétek mire gondolok jó, de pontatlan gitáros alatt (Andy Timmons rajongók itt hagyják abba a hozzászólásom olvasását ).
Andy Timmons - Groove or Die, pontatlan edition (De ettől még marha jó gitáros, csak hát vannak dolgok, amiket élőben nehezebb megcsinálni, mint studioban. Malmsteenal is az a bajom, hogy amit élőben csinál, az sokszor csak egy nagy büdös kormolás, függetlenül attól, hogy balesete volt, vagy csak öregszik. Ha a szólóit unom is, mert eléggé egy kaptafa mind, a nótáit mind a mai napig szeretem, slágeres dolgokat csinál, hallgatható annak is, aki nem annyira rock zene párti. Élőben viszont úgy a felét csinálja meg annak, amit studioban. A másodpercenkénti 100 hangból lejátszik 50-et, a többit meg elbagatelizálja. Valaki ezt feelingnek hívja, valaki pontatlanságnak. Lépjönk túl ezen. )
Ehhez kétség sem fér - bár engem az ő zenéje sohasem fogott meg, de az én vagyok.:) Ettől még le a kalappal előtte, mert kevesen tudják azt a világon, amit ő.
Ehhez a témához nem szólok többet, mindenki azt tartja pontosnak, amit akar.
Más.
Kifejezetten tetszik Andy James - Angel of Darkness című nótája, amiben feltűnt, hogy amikor felütésre csinál egy húzást (pl 00:38-nál) és úgy indítja az ütemet, valójában nem a felütéshez tartozó teljes ütem harmadik hangjától indítja a húzást, hanem a három és feledik (azaz 5 nyolcad)-tól. Annak, hogy honnan indítod a felütést, van valami spéci neve? Vagy akárhonnan is indítod, felütésnek hívod és kész? Továbbá, ha ezt a három és feledik hangot kell meghatározni 4 negyedben, akkor is azt mondod, hogy pl 5 nyolcadik hang (matematikailag ugye így jön ki)? Remélem érthető a kérdésem.
Nem igazán értem miről beszélünk. Szóval most ő egy hihetetlen jó gitáros aki pontatlan ez elég érdekesen hangzik. Az igaz hogy manapság főleg élőben már inkább csak showt csinál. De ő is idősödik, sok minden közre játszhat. Egyébként nem biztos hogy én vagyok elfogult ...:)
Azt azért jegyezzük meg, hogy te eléggé elfogult vagy vele szembe, ez sokat változtat a tényen.:)
A másik meg nem mindegy, hogy valaki szándékosan játszik picit pontatlanul, vagy épp azért, mert így jött ki neki. A nagy nevek közül vannak olyanok is, akik ezt tudatosan tudják használni, és vannak olyanok is, akik nem. Hogy Malmsteennél mennyire játszott közbe a pontatlanságában az autóbalesete, vagy hogy mennyire csinálja tudatosan, azt nem tudom.
De nem a pontatlansággal van a baj első sorban:
Guthrie Govan megírta az egyik könyvében, hogy a studióban egyszer lemérték, nincs olyan gitáros aki pontosan a takkra játszana, minimális tévesztés mindenkinél van. Amitől mégis pontosnak hat, az az, hogy az a valaki mindig ugyanannyival téveszt (így akár a hangmérnök arrébb is tudja annyival húzni a sávot, hogy minden hang pont jó helyre érkezzen, ha arra van szükség).
Míg aki pontatlanul játszik, annál ez az arány nem állandó (így akármit csinálhat a hangmérnök, mindig lesz olyan hang ami nem jó).
Egyéniség? - Igen.
Mester? - Igen.
Király? - Igen.
Pontatlan? - Igen.
Annak, hogy élőben elég pontatlanul játszik van köze ahhoz, amit az albumaival letett az asztalra? - Nincs.
Annak, hogy pontatlan, van köze ahhoz, hogy mennyire jó számokat ír(t)? - Nincs.
Igazam van? - Igen.
Érthető a mondanivalóm? - Remélem.
Az a gond hogy akár hogy csűrjük- soha senki nem fog tudni úgy játszani mint Malmsteen mert ő egy egyéniség. Ennyi :D Egy Mester:D Egy király :D Ja tényleg amúgy annyira pontatlan :D Nem is értem hogy nevezhetik őt "gitárosnak" ... Jobb lett volna hogyha konyhás néninek tanul... :D A dagi svéd ... Végülis csak új irányzatot teremtett a rockmuzsikában. Rohadjon meg...:D
tényleg van ilyen Satrianinak is van egy direkt ilyen száma, méghozzá a Tears in the rain, bele kell vinni az emberi tényezőt, egyenetlen ritmikai sebességgel (ha helyes a laikus megfogalmazásom) kell előadni, még a tanárom mondta anno amikor ez volt a feladat
no de ugye ízlések, nekem a 2 mester a nagy kedvenceim közé tartozik, manapság már nagyon kevés Satrianit és Vait hallgatok, mert mér nagyon sokat hallgattam őket, inkább az új kedvenceimmel ismerkedek, de azt bizton állíthatom, hogy ők ketten nagyon jellemzően fogják meg a gitárt, és a kategórián belül, is majdhogynem külön kategóriát hoztak létre, azért is tetszett meg nagyon hamar amit csinálnak, mert ők nem a klasszikus módon szólaltatják meg a hangszereiket, nem egyszerűen profik, hanem a kreativitásuk is eget verő
kilógott persze, a két "majom" ott vigyorogva bólogat a sarokban miközben az állat tolja ezerrel... fényévekre attól pl. mikor a vajaspisti bohócol a tremolókarjával
persze kinek mi tetszik. van aki a deszka csontkollekciókra, van aki meg a reneszánsz nőtipusra gerjed. hogy hasonlatilag melyik melyik az döntse el ki-ki maga
Hát akkor most Malmsteen már küldhetné a pénzt mert pártolom :D! Szerintem Malmsteen bácsi
eléggé ismeri a gitárját és én nem igazán láttam kamu dolgokat. Maximum beleéli magát abba amit csinál... Amúgy szerintem a gyorsgitározásban csak a jól begyakorolt figurák mennek. És ő nem egy gép, mint szerintem a Michelangelo Batio-youtube- aki csak shreddel de semmi érzelem nincs benne. Malmsteen érzéssel csinálja azt amit csinál, és nem egyszerű iparos-gitáros hanem igenis átgondolt dolgokat játszik... Nyílván megunja az ember egy idő után a témáit és olyankor jó populárisabb zenéket hallgatni-amik könnyebbek a fülnek- de ettől függetlenül ő nem csak egy iparos gitáros.../amúgy abban egyetértek hogy elég hamar elérte a szintet és hát szegényem már nem igazán tudott/akart fejlődni- de azért tapasztalható nála is előrelépés dallamiságban...
hát nem tisztem védeni senkit, pláne Mr. Baromarc Májszínt, DE...
lehet pontatlan, de PONT AZ A JÓ BENNE, AZ AZ ÍZ!!
hogy a belinkelt vidijó mé' szar azt úgy látom nagyon érzed. én nem
ha elnyomod "pontosabban" de ezzel az ízzel :kalapleikon:
nem kötelező szeretni, a fenntartásos imádat belefér , de egy PG másképp más. ki, mit szeret. a "lejátszommintegygép" dolog se feltétlenül üdvözítő
más. Tamás új vidijója nagyon állatka. végre kifelé mutat utat a számomra műmájeres hangszobrászatos stílusból (álá vajaspisti), ami nem fikázás (mert baromira jól csinálja), hanem számomra nem annyira bejövős mint irányzat. longlivtekerentyű!!
A dagadt svéd szerintem az első 4 szóló lemezéig etalon.
Lásd mind a két koncert videót a japánt és a leningrádit.
Azóta sztem nem sokat "fejlődött" tovább, bár ő Yngwie J. Malmsteen és simán meg fog élni ebból amit csinál, még 80 évesen is. Van kb 40-50 jól begyakorolt figurája és passz!
Viszont egyből megmondod ki játszik! (Ez Zakk Wylde-ra is igaz!)
Egyébként a G3-on sem volt rossz, bár kicsit kilógott, mondjuk annyira nem, mint Robert Fripp! :)
A blues-os dolgai megintcsak istenkirályak, nem is értem miért nem azt az irányt erölteti.
bár senki sem kérdezte szerintem ez olyan, hogy mindenkinek legyen az a cél, hogy tökéletesen megtanuljon mindent a gitárról, de a tökéletesség mindig csak célkitűzés az emberi alkotásban, és végül mindenki a maga módján lesz tökéletes, én örülök, hogy másképp shredel Zakk mint most képzeljetek ide egy nevet xy
néztem a majonézes videód.
Ez valami új!
A játékstílusod felismerhető, de mégis más, mint az eddigi lemezeid.
Nekem határozottan tetszik ez az új irány!
Hogy Zakk Wylde túl van-e értékelve, azt nem tudom, de szerintem Malmsteen igen. Elég sok élő-gitározó felvételét láttam, és sokszor pontatlan, nem tartja az ütemet, kamu dolgokat játszik. Nem gyűjtöttem össze az eddigi hibáit, szóval ennél biztosan lehet rosszabbat találni, de ebben is hallani, hogy nem minden úgy szólal meg, ahogy ezt tőle elvárhatnánk. Nem tudom egy lapon említeni P.G.-vel, vagy G.G.-vel, mint gitárost. Na mindegy, ízlések és ficamok.
Vitába kell szálnov veled! Ha nem tudna, akkor hogyan játszaná le pl. az elődei (Randy Rhoads és Jake E. Lee) szólóit?
Ozzy sose gyenge gitárosokkal dolgozott a szóló karrierje során!
Ezek meg a saját "gyenge" kreálmányai 19 éves korából, a "no rest for the wicked" albumról. Egy pici szabadidő elmegy azért vele, amíg így megy:
Most azon veszekszem egy ismerősömmel, hogy Zakk Wylde tud-e shreddelni :D És szerintem nem:D az valami kamu pengetés amit csinál:D Ő is kicsit túl van értékelve szerintem...
Szerintem ha ráültök a mélynyomóra az jobban beindítja a bélműködést :DDD Metalmolekula azt meg akartam kérdezni hogy miből gondolod hogy malmsteen- nem törődik a ritmussal, és pontatlanul játszik O.o?
jut eszembe, tegnap a tanácsodra megpróbáltam "csalódást megzenésíteni" egy szomorú rövid alapot hoztam rá, kapóra jött a villanyszerelő érkezése, mert a sötétben ráhangolódtam unplugged gitárral (és még egy hibrid pengetéses gyakorlat is lett belőle amikor továbbfejlesztettem), ma megpróbálok egy témát tenni rá
hajónapló 1. feljegyzés, ha nincs semmi ami elvonja a figyelmem jobban megy a komponálás
A topikban még nem sokszor emlegettük Blues Saraceno munkásságát. A nagy gitár hero korszak végén tűnt fel, három szólólemezt készített, és csodás dolgokat alkotott. Aki nem ismeri őt, és szereti a blues-alapokra épülő zenéket, annak nagy felfedezés lehet Blues Saraceno zenéje:
A Mayones alapra a legegyszerűbb választás az, ha végig Cisz-moll skálát használsz. A nyitó basszusgitáros szakaszra mehet ezenkívül a Cisz-dór, Cisz-mixolíd és a Cisz-fríg skála is (Stratooo kollégánk a szólójában 0:17-nél használta a D hangot, amellyel a fríges jelleget emelte ki: http://www.youtube.com/watch?v=SI0wuyx17lk)
A harmóniák szempontjából nézve, Cisz-moll, Cisz sus9 akkordok sorakoznak többnyire, és pár ütemen át A-dúr, A maj7 akkordok is megjelennek, azaz a leggyakoribb akkordmenetek egyikéről van szó, hangulatilag megegyezik egy E-moll - C-dúr akkordmenettel, csak a kvintkör másik pontján van mindez, nem a szokványos E-mollban.
Nah jó... beszéljünk egy kicsit egy nagyon fontos dologról... Amiről még itt nem esett szó, pedig nagyon nagy meghatározó szerepe van a zenei világban létrejövő különös jelenségnek. És ez nem más mint a barna hang. Tudósok szerint elméletileg létezhet, ha sikerül megtalálni azt a frekvenciát, ami vagy a záróizmok kontrollálásáért felelős agyi területtel interferál, vagy magával a záróizomzattal. 1934 ban a Franciák kísérletezései alapján megközelítőleg 92% dal az "esz" legalsó oktvája alatt található...
Érdemes lesz benevezni a szólót, és szerintem a hangszínnel sincs gond. Hosszabb delayt kell rátenni, és kicsivel több reverbet, ezektől bármilyen hangszín felol.
"" és "" jelek közé kell tenni a szöveget, ahol
b: kövér
i: dőlt
s: áthúzott
Amúgy html text formatting-ra, vagy ilyesmikre kell rákeresni. Nem egyszerű a dolog, ráadásul, nekem elég sok időmbe telik, mire beformázom a szövegeimet, ráadásul, ha elbaszod, akkor végig rossz lesz a formázás, mint itt, mert itt lemaradt a / jel.
számoknál: 1=prím, 2=szekund, 3=terc, 4=kvart, 5=kvint, 6=szext, 7=szeptim, 8=oktáv, 9=nóna, 11=undecima, 13=tredecima
és akkor magyarban ehhez jönnek a Nagy, Kicsi, Tiszta, Bővített, Szűkített jelzők, így pl. SZ5 = szűkített kvint
A sulimban így használjuk, más zeneiskolákban nem tudom, mi a helyzet...meg van az Earmaster nevű program, ott is találkozni ezekkel a jelzésekkel. Angolban is elég hasonló a metódus, csak ott major (M), minor (m), perfect (P), augmented (A), diminished (d) jelzők vannak. Érdemes ezeket tudni, ha írásban kell őket használni, sokkal gyorsabb leírni, hogy N13, mint hogy nagy tredecima, és könnyen kilogikázható, mire gondolsz :)
Nagyon köszönöm mindenkinek a segítséget, innen már el tudok indulni. Tényleg nagyon jó a linkelt tananyag még számomra is érthetőnek tűnik. Van arra valami módszer, hogy a hangok neveit a nyakon könnyebben megtanuljam esetleg gitárral a kezemben? Most nehezen tudom elképzelni, hogy memorizáljam be.
Zenei téren Daczi Zsolt illetve Marty Friedman a két kedvenc gitárosom, főleg tőlük tanulgatok szólókat.
Tamás
Most alap ami hangulatilag nagyon tetszik amit a honlapodról töltöttem le a korábban meghirdetett gitárversenyhez kapcsolódóan. Nem tudom, tudsz-e benne így segíteni, hogy jelenleg még a tudás rész erősen hiányzik részemről. A hangnem változásokat és az oda illő hangokat érzékelem, ha már lefogtam, de nem látom őket a nyakon. :D
Egyébként, ha már itt van a Mayones gitárverseny annak kapcsán is írhatsz, azaz alap is nagyon tetszik, bár talán nehezebbnek tűnik és kevésbé fogott meg.