Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Ennél konkrét picit megtéveszthet hogy nem az alaphang a legmélyebb hang.
Akkordhangszereken ez gyakori.
Minden egyes akkordnak, attól függően hogy hány hangból áll, annyi, vagy megannyi fordítása létezik.
Ennél a konkrét akkordnál a két "közeli" hang aminek fel kell hogy tűnjön.
E, és F. Ez egy kis szekund.
Nem alterált négyeshangzatnál ez egyértelműen Maj7-re ( Major-ra ) nagy szeptimre utal.
Az hogy moll, vagy dúr, a terc fogja eldönteni.
Na meg hozzájön a kvint, és kész is.
Ha a füledre kell hagyatkoznod akkor egy egyszerű kis kísérlet:
Szintén nem alterált négyeshangzatok esetében működik a dolog.
Konkrét mollMaj7, moll7, Maj7 (dúr), és domináns7
Ha fogsz pl: egy Cm7 akkordot a következő fordításban: C, Eb, G, B.
Aztán csak Eb, B és ezt váltogatod, akkor fel kell hogy tűnjön nincs is olyan nagy különbség.
Ez mind a négy, alap négyes hangzatnál egyformán működik.
Tehát ha elhagyjuk az alaphangot, meg a kvintet, akkor is felismerhető az akkord.
Általában a basszus szólamban jelentkezik az alaphang, meg gyakran a kvintje is, ezért én is sokszor "lebutítok" jó néhány akkordot.
A zongoristáknál is komoly fegyver ez, hogy szétszednek akkordokat, és azokat nem egyszerre, hanem két-három hangonként szólaltatják meg a konkrét ütemen, ütemeken belül.
A Rocksuli egy olyan intézmény, ahol zenélni lehet tanulni! Több, mint 20 éve van Debrecenben és 1 éve már Budapesten is. 3 évig jártam a debrecenibe, de szeptember óta a pesti suliba járok! Szerintem egy nagyon jó közösség, emellett vannak vizsgakoncertek, amik mindig nagyon jó hangulatúak!
Igen úgy van, hogy Emulated Line out & Headphones és van mellette egy gomb valami fdd felirattal, majd holnap kísérletezgetek vele, hogy hogyan lehet kiszűrni ezt a zajt! De legalább már a pengetés nem hallatszik! :D
Én kérek elnézést, de elképzeltem, ahogy egy zenekar épp játszik, megy a nagy szólózás, mire a gitáros egyszer csak abbahagyja a gitározást, odamegy egy laptophoz, a zenekar megáll és a közönséggel együtt felveszi a wtf-maszkot, a gitáros meg csak pötyög-pötyög valamit a laptopon, vár egy kicsit, majd felkiált "Jaaaajj, tényleg, ez az Fmaj7!!!", ismét pötyög valamit a laptopon, s azzal kijelentkezik a hangmester.hu oldalról és int a zenekarnak, akik a közönséggel egyetemben továbbra sem tudják hova tenni a dolgokat, hogy mehet tovább a koncert. És éljenek a hosszú mondatok!
Erre kíváncsi lennék, majd a sárkány főnök megmondja, hogy ki találta fel a tépinget :)
Egyébként csak a tömegtermelés/értékvesztés klasszikus kombinációja ötlött fel, annyi hülyegyerek tappingel 24/7-ben, hogy már falnak megy az ember. (úgy néz ki az én majonézemben is lesz tappicskolás ), most kivételesen.
*ezt a formáját ő kezdte el használni, de workshopon mondták, hogy ki használta először (a neve sajnos nem jut eszembe) de a lényeg annyi, hogy ő fordítva csinálta, a jobb kezével tartotta a húrokat, az alaphangot változtatva, és a ballal végezte a tappinget, Eddie ezt fordította meg- csak egy kis csemegének szánom :D
Ja igen, és én a hármas hangzatok megtanulását konkrét hangokra értettem: C-E-G, D-F-A stb. Ha a hangok neveit bemagolja az ember, onnantól kezdve ha írsz neki egy ilyet, amit nekem, és kíváncsi a hangok konkrét nevére, ki tudja logikázni.
Nem mondom, hogy nincs igazad - biztos az van, de én magam nem vagyok ilyen szinten otthon ebben -, de nekem egyelőre nem kellett még megtanulnom, nem is vettük, és jelenleg szükségét sem éreztem. Ha eljön az ideje belemegyek.:)
szgabor!
Valójában négy féle hármashangzat létezik, és a tercen kívül jelentősége van a kvintnek is.
Kétfajta dúr, és kétfajta moll hármashangzat létezik, ( az összesen négy. )
Sima dúr: 1, 3, 5
Bővített, jelzése: +, vagy aug 1, 3, #5
Ez mindkettő dúr hármashangzat a terc miatt.
moll: 1, b3, 5
Szűkített, jelzése: -, vagy dim 1, b3, b5
Ez mindkettő moll hármashangzat, szintén a terc miatt.
Szerintem nagyon is fontos ezeket ismerni, felismerni, mert a következő fokozatban a négyeshangzatok világában, minden ezekre épül.
Minden akkordnak, ezek a fentebb említett hármashangzatok valamelyike az alapja, és a fő meghatározója.
Ezekhez még jöhetnek plusz hangok, de elhagyni belőlük nem szokás, mivel ezen hangok határozzák meg a ( fülünk számára is ) hogy milyen akkorddal is állunk szemben.
( Bocs hogy bele kontárkodtam )
Most, hogy már lehullt a lepel a résztvevőkről, örömmel megosztom a beállítást. Igazából semmi különös. A gitár után egy Boss GT-10 következik, ahol a következők történnek: Cry Baby wah, Tube Screamer torzító és Matchless Chieftain erősítő - mármint mindezek többé-kevésbé sikerült modelljei persze. A jelút végén pontozott negyedre beállított delay van, illetve nem tudom, Tamás még miket varázsolt a keveréskor, de bizonyára az is számított. Ja igen, a gitár egy Gibson Nighthawk, abból is a legfapadosabb Special verzió. Nem túlságosan elterjedt modell, de elég sokféle hangot ki lehet belőle hozni.
Felvétel előtt nézd meg a hangkártya beállításokat, hogy a line-in milyen felvételi/lejátszási szinten van 0-100 közt. Feltételezem, hogy kicsi a record szint és nagyobb hangerőn van az erőlködőd, azért zúg (zajszűrő meg gondolom nincs az erősítőn).
Lehet, hogy ez fülhallgató kimenet, azért halk. De hogy mivel lehetne megoldani, nem tudom. Talán valami előerősítővel, amit bekötsz a gép meg az erősítő közé (későn vettem észre a hsz-ed, már írtam FB-n:D).
Őszintén szólva fingom sincs, de arra emlékszem, hogy régen egy oldalon, ahova lehetett akkordokat beírni, és megmondta a nevüket, mindig több megoldást is kiadott ugyan arra. Gondolom attól függ, hogy melyik hangot tekinted alaphangnak. Itt pl. a C (A3) egy perbasszus, de biztos ki lehetne hozni ugyanerre az újrendre, ha a C-t tekintenéd alaphangnak, és arra építenéd fel.
Hasznos, ha az ember bevágja a a hármashangzatokat, abból is csak a mollt, vagy csak a dúrt (mindkettőt felesleges, úgyis csak a terc változik, azt meg pusztán észből megoldja az ember). Ha ez megvan, akkor meg már tudni fogod, hogy egy négyeshangzatnál melyik hangtól lesz may7, vagy 7, vagy akármi. Ez az én módszerem, soha sem szerettem túlbonyolítani a dolgokat.:)
Nem kell agyon elméletezni itt mindent, ha le tudod fogni a gitáron, és meg tudod mondani, az jó. De semmit nem érsz vele, ha használni nem tudod.:)
Ha meg nagyon bele akarsz menni, akkor szerintem érdemesebb billentyűn megtanulni, az jobban átlátható - szerintem! Bár lehet ők is inkább fokokban gondolkodnak, mint zenei hangokban.
Örömmel jelentem, hogy megtaláltam a jack átalakítómat, így ma kipróbáltam, hogy milyen vonalból felvenni a Nuendo-val.
Úgy kötöttem össze, hogy az erősítőm "emulated lineout"-ját használtam. Az lenne a kérdésem, hogy hogyan kell beállítani azt, hogy nagyobb jelszinttel lehessen felvenni, mert így nagyon halk a felvétel, és valamiért sistereg. Ennek vajon mi az oka?
Itt lesz a próbafelvétel! Nem lett teljesen pontosan eljátszva, mert még nincs kigyakorolva rendesen, de dolgozom az ügyön, mert ez lesz Rocksulin a vizsgadalom.
őt is már hallgattam, nekem feltétlen nem tetszik, bár nagyon technikás, és tisztességesen megszólal a gitár, de nekem hiányzik valami fűszer, bár örülnék, ha én is ilyen szépen meg tudnám fogni a gitárt, majd idővel, talán még jobban is :D
amit ez a srác tol, mármint akit linkeltem, valamiért lenyűgöz, ez az a fajta profizmus ami nekem teljesen befogadható, mert ízléses, érzem benne a lelket
Ha esetleg engedi időd megtennéd, hogy beilleszted ide a karácsonyi G38-ast úgy, hogy az előadók be vannak jelölve a Soundcloud lejátszóban? Úgy sokkal könnyebben lehetne látni, hogy ki melyik részt látja.
Jó a sound, és vannak jó megoldások benne, de nekem ő egy kicsit az "ázsiai robotgitáros" kategóriát erősíti:) Dhalif Ali viszont tényleg jó, meg nekem még Vincenzo Avallone is tetszett.
ő sem rossz, meg nem akarom agyon linkelgetni itt a fórumot, Dhalif Alira is keressetek rá, ő megint csak hatalmas formát hozott, elképesztő am mennyi jó gitáros van
Gitárnál amúgy sem mindig sorrendben jönnek a hangok. Amúgy, ha mondanak x darab hangot, abból mi alapján dől el, avagy milyen taktikát kell alkalmazni, hogy meg lehessen mondani, hogy az milyen akkord? Most szigorúan elméleti oldalról, tehát nem úgy, hogy elkezded lefogni a gitáron és már ránézésből tudod, hogy melyik akkord! Szóval pl ennél a négy hangnál mi alapján lehet rájönni, hogy ez pont a Fmaj7?
A tavalyi Sárkány éve* után idén a Kígyó éve van. Úgyhogy ki is találtam pár kígyós poént. Például azt, hogy a kígyó-anya mit mond a kígyó-gyereknek, aki egész délutánra elveszett, és csak este ért haza?
Az első helyes megfejtés beküldőjének egy F-moll zenei alapot küldök:)
-------------------------
*amely itt a topikban persze folytatódik
Egy jó hét múlva remélem már otthon.
Addig is gyúrok a Tomitól kapott alapokra.
Hihetetlen mennyi jó zene van köztük! ( ezeket még hajlandó lejátszani a gépem )
Van köztük valami advenced ( ezt nem nagyon értem ) most ebben van a legtöbb kedvencem.
Jó volt a Dean-t ilyen közelről látni akció közben!
Én úgy látom, hogy az elmúlt egy-másfél évben sárkány-ugrásokkal fejlődsz, és már nagyon magas szintekre érkezel. A régi Overseas szólóval összemérve is látszik ez (pedig már az is nagyon jó dolgokat tartalmazott).
A 0:13-nél induló két csúszás önmagában is olyan fülbemászó, amelyet két hanggal ritkán lehet elérni
Pár napon belül írok majd a Gourmet Groove szólódról!
Ez így van, bár azért Petró Tomi nevezésében volt pár nagyon jól elhelyezett rövid gyors futam is, amelyek teljesen odaillettek, és hiányoztak volna, ha nem tette volna bele őket a szólóba.
Jó ötlet ez a Top-3 lista. Mindhárom dolog valóban nagyon fontos. Én úgy fogalmaznám meg, hogy az általad felsorolt három tényező olyan, mint a vizsga előtti "beugró" dolgozat, amely csak arra jogosít fel, hogy elmehess vizsgázni.
Vagy olyan, mint (még jobb hasonlat!!!:D) a jól beállított motor egy autóban: a legtökéletesebb állapotú hengerfej, motorblokk, sűrítési arány, stb. mellett is lehet nagyon rosszul is, és nagyon jól is vezetni
Az én Top-3 listám egyébként a következő: ritmusok, fokok tudatos használata, és díszítések.
Épp ma írtam meg a szólómat a majonézes gitár-alapra, és én sem használtam benne túl sok tekerést. Egy rövid legato-futam lesz benne, és két arpeggio, ízléses távolságban. Minden egyéb elem teljesen békés lesz, csak sárkányfűszerrel kell megszórnom. Jövő héten veszem majd fel videóra.
Valóban nem tudok még vonalból felvenni, így a "nagyon minőségi" mikrofonos megoldással vettem fel, de dolgozom az ügyön! Már csak a jack átalakítót kell megtalálnom... A Nuendo-t megkaptam, szóval a közeljövőben már remélhetőleg normálisabb minőségben fogok tudni felvenni! Így könnyen felismerhető volt a szólóm, az tény!
Japp, sajnos tudom, hogy mik a hiányosságaim, meg kilátásba is van helyezve, hogy ezeken javítsak valahogyan :)
Volt pár év amikor a gitározást teljes mértékben elhanyagoltam (volt olyan, hogy 1 évig hozzá sem nyúltam), ennek most 27 éves fejjel meg is van a böjtje :(
De mindenféle "nyalizást" nélkülözve köszönöm nektek a tanácsadást és segítséget, meg úgy érzem visszafogok én még ebbe a topikba járni.
Heló evribádi, ma beléptem ide és chrome "letiltotta" az oldalt valami kártevő miatt, és szerintem kapott is egy vírusadagot a gépem, szóval nézzétek meg hogy ti is kaptatok-e újévi ajándékot :D!
nagyon jól látod, több dolgot érzek is magamnál jelen esetben, sokkal szebben is kivitelezhettem volna az ötleteimet, de a tiéden még mindig csak ámulok, rengeteg ízletes ötlet van benne, pl 0:30nál amikor az ember azt hinné, hogy véget ért a gondolat, és még tovább viszed a csúszásokkal, vagy a 0:37-es nagyon jó kis válaszolgatós dallam, de sorolhatnám, engem lenyűgözött, úgy éreztem, hogy teljesen otthon vagy az alapban
Egy jól eljátszott tekerésmentes témával is lehet gitárversenyt nyerni, hidd el, nem ezen múlik. Nézd csak meg Petró Tomit, aki megnyerte Tamás versenyét. Egy darab tekerés sem volt a nevezésében, mégis nagy sikert aratott a zsűrinél. A lényeg, hogy hogyan fogja meg a hangokat. Az "apróságokon", mint a vibrato, a nyújtások, a díszítések rengeteg minden múlik. Aztán még ott vannak olyan tényezők, mint a ritmika, a dallam (talán a legfontosabb egy szólónál), meg az, hogy mennyire van a szólónak íve, mennyire "koherens". Persze egy versenyen a legtöbb résztvevő igyekszik mindent megmutatni, ezért sokan teljesen indokolatlanul és fölöslegesen kitekerik az alapot, amitől egyébként nem is értem, hogy mit várnak, hiszen egy jól felkészült szakmai zsűrit nem fognak lenyűgözni ilyen olcsó trükkökkel:) Persze érdemes beletenni egy-két villogtatást, hogy azért lássák, hogy az is megy, de pl. Tomi győzelme a versenyen bebizonyította, hogy jó esetben nem erről szól a dolog. A te szólód kapcsán egyébként csak ugyanazokat a dolgokat tanácsolom, mint a többiek. Nagyon leegyszerűsítve a szólógitározás "titkát" én úgy foglalnám össze, hogy ha kb. három dolog rendben van technikailag, akkor nagy baj nem lehet, és a többi már csak a zenei kreativitáson múlik. Ez a három dolog a vibrato, a nyújtások pontossága, és a gitár megszólaltatása a pengető kézzel (oda kell b***ni a gitárnak, akkor szólal meg igazán... és érdemes néha variálni a pengetés dinamikáját, ha a zene megkívánja). Én azt látom, hogy erről a három dologról nagyon sok gitáros megfeledkezik, és ez rengeteget ront a játékuk élvezhetőségén, még akkor is, ha egyébként maga a zenei ötlet jó. Sokan még gyorsan is tudnak tekerni, ontják magukból az alternate pickinges futamokat meg a villámgyors arpeggiokat, de a felsorolt alapvető dolgok hiányoznak, és ez nagyon nem jó. Pedig nem akkora dolog elsajátítani őket, már néhány nap célirányos gyakorlás is rengeteget dobhat a dolgon.
Nem tudom, nekem az ilyen versenyeknél mindig az a bajom, hogy mindenki teker-teker-teker, de gyakran oda nem illő témákkal. Nem mintha gitáristen lennék, a 2. Petrucci vagy hasonló, de zavaró, valahogy "megtörik" a zenét nekem, és már nem olyan élvezhető.
Renit egyből megismertem, mert valami oknál fogva hallom a húrokat a szóló alatt* (gondolom vagy nem vonalból ment a felvétel, vagy nem volt lenémítva a mikrofon), de hogy a 34-es a tied, Tamás...na arra kb bárki mást mondtam volna, csak téged nem. . A többieket még nem nagyon ismerem, egyedül Petró Tomit ismertem meg rajtatok kívül.
Amúgy marha sokszor meghallgattam már a felvételt, szerintem tényleg jó lett.
---------------
* De azért szeretlek-imádlak, Reni!
A videó-verzióval kapcsolatban is hasonlóak a tanácsaim, mint amit tavaly* írtam: vibrato, szünetek, díszítések, és lecsúszások használatával lehet még több életet és mozgást vinni a dallamokba. Maguk a dallamok és a témák egyébként teljesen rendben voltak, passzol az alaphoz ez a dallamosabb, nem annyira tekerős stílus is.
Barátom!
Bearanyoztad a napomat! ( örök hála érte! )
Rég nem mosolyogtam, de ezen többszöri olvasása után is hangosan röhögök!
Elképzeltem ahogy a sarokba húzódva magolod a ( nem túl bonyolult ) teló számot, közben jönnek a katyúsák....
Vidáman indul ez az évem, köszi!
Még megvagyok!!! :D bár nem sokon múlt 1 szer :D Mivel alig tudok járni (korábbi sérülés miatt) kicsit félre álltam és hátrébb, mivel tudtam h futásban most nem vagyok az igazi, és kellet egy kis egérút (meg gondoltam ott biztonságosabb) :D Közben persze magamban mondogattam végig a tűzoltok számát nehogy a stressz miatt elfelejtsem :D De az 1ik ilyen rakéta eldőlt gyújtásnál, és pont felém fordult, de nem talált el szerencsére :D kb 1m re ment el mellettem :D Viszont a billentyűsünk kész csoda h túlélte mivel neki végig a füle mellet mentek el a rakéták :D
Ami utánna történt arra már nem igazán emlékszek :D Még az ottaniaknak próbáltunk pár számot eljátszani, ahogy sikerült olyan állapotban :D Végeredményben jól sikerült kis buli volt :) És veled nem történt semmi munka közben? :D Cirkuszban elég sok minden megtörténhet :D Félrenyeli a kardnyelő a kardot pl mert te közben véletlen félrenyúlsz és belecsúszik egy hamis hang :D