Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
ez már gitárfilia , vagy mint egy verekedés, elkapod a nyakát megszorongatod, megrángatod a karját, és ha szereti a whisky-t a végén kihúzol belőle egy Jack-re valót
én tutujgatom, és jó erkölcsűek vagyunk, igazán vadulni csak a 4 fal közt szoktunk, tehát azokat nem töltöm fel sehova, mert igen csak gőzkieresztés, sok hibával
Ez nagymértékben igaz, de persze ehhez sok inspirációt előtte begyűjtünk, és azt belül összegyúrjuk egy saját stílussá. Nálad ez a folyamat nagyon szépen alakul, látatlanban is megismerném a saját stílusodat, ha egy válogatás CD-n ott lenne egy számod.
Megnéztem én is. Ha kíváncsi vagy a véleményemre: Szerintem tök jó ritmusok és ötletes dallamok vannak benne. Ez jó. Ami a csiszolandó dolgokat illeti, kettőt emelnék ki. Egyik a kustriani által is említett vibrato. Nem egy ördöngösség, csak sokan nem foglalkoznak vele, a netes oktatóanyagok se nagyon említik, és ez meg is látszik sok mai gitároson. Van, aki ráérez, van, aki nem, de aki nem, annak sem para, mert hamar kigyakorolható és beépíthető a játékba. Másik dolog: Erre eszembe jutott egy nagyon jó hasonlat, ami - hasonlat lévén - jól beleillik a topikba, de lehet, hogy kissé túl vulgáris eme sok konszolidált fiatalember között. De leírom, mert a cél szentesíti az eszközt! Szóval ez a hasonlat annak megértésében próbál segíteni, hogy milyen módon érdemes a pengetés/játék dinamikájával játszani. Tehát:
----------------------(18+)--------------------------------------
Tekintsünk a gitárra úgy, mint egy nőre. De nem ám úgy, mint egy jó erkölcsi és családi háttérrel rendelkező, szűz, úri hölgyre, akit az ember a feleségének kívánna, hanem inkább mint egy olyan nőre, akinek az átlagnál jóval feslettebb erkölcsei vannak, sokat iszik, drogozik, szüzessége tán sose volt, él-hal a szexért (legyen szó akár normál szexről, akár álarcos-korbácsos-pofozkodós vadulásról), és mindig rendkívül hálás az ágyban, de ennek azért feltétele az, hogy megkapja azt, ami jár neki. Magyarul: a gitárt nem simogatni és tutujgatni kell, hanem meg kell ****ni. Még hozzá jó keményen. Jó, amikor nagyon indokolt és olyan a hangulat (mert mondjuk valami smooth jazz szól a háttérben az aktus közben), akkor persze lehet (és kell is) finomkodni, de az esetek többségében, főleg ha rákenról van, nagyon keményen meg kell neki adni, mert csak akkor sikít rendesen, és csak így hozható ki belőle a dög. És itt rögtön kapcsolódik is a dolog közvetlenül a már említett vibrátóhoz, mert ahhoz, hogy a gitár megfelelően üvöltsön, bizony kell a jóféle vibrátó is. Az ujjak határozott, erős, széles, de ritmikus, egyenletes mozgása.
----------------------------------(12+)---------------------------------------
Ezt a két dolgot én hiányoltam a játékodból, amellett, hogy egyébként jók voltak a dallamok és a ritmikai ötletek. Ezek amúgy nem nagy dolgok, csak valamiért sokan nem szentelnek neki figyelmet. Jó gyakorlat lehet a pengetés dinamikájának fejlesztésére az, ha erősítés nélkül gitározol egy backingre. Ekkor nem azt hallod, amit az erősítő széjjelkompresszál a hangból, hanem azt, amit a gitár valójában "mond". Akkor jó a játék, ha azt hallod, hogy üresben is megszólal, és van benne dög (nyilván az erősítés nélküli játék határaihoz mérten). Röviden én ezeket tudnám tanácsolni:)
Szia Ladó! Üdvözöllek a topikban, és köszönjük a kottát, Steve Morse nagy kedvence itt többünknek is.
Ha van időd, akkor írjál pár szót arról, hogy milyen zenéket játszol, és a gitározáson belül jelenleg mi az, aminek a fejlesztésén dolgozol.
Gondolkodj úgymint ahogy a Mastodon teszi. Szarj más véleményére, a lényeg ,hogy neked tetszen az amit csinálsz, és az már csak pluszban jó ,ha van akinek bejön a zenéd.Az egésznek ez a lényege. Ha a saját fejed után mész csak akkor tudsz valami eredetit összehozni.(és igen, én is kiadtam most az okosat magamból. :D)
A zöld turizmus helyzete hazánkban és Európában. Érdekel a téma, de már nagyon elegem van belőle, 1 hét múlva kell leadni és még van mit csinálni bőven!
Bennem ez a példa ragadt meg, Horváth Tibor mondta: "Biztos láttál ilyen keleti harcművészes filmeket, ők is mindig úgy csinálták, hogy először nagyon lassan aprólékosan végeznek el egy mozdulatot, és csak utána nagyon gyorsan." Valószínűleg nem pontos az idézetem, rég volt már, de a lényege ugyanaz.
(lehet kicsit félreértettelek, és te sem azt értetted ezalatt, hogy menjünk rá a sebességre először)
Úgy lehet a legjobb, ha az embernek harmóniában fejlődik ki a dallamérzéke a technikával, és egyebekkel, nem mindig szerencsés, ha valamiben aránytalanul előbbre tart.
Abban teljesen igazad van, hogy könnyebb úgy, ha az embernek már a kezében van a rutin
hehe eszembe jutott egy újabb hasonlat olyan ez mint a forgalmi vizsgán az egyik bukó pont, amikor a sofőrt leköti az autó kezelése, és ezért nem figyel a forgalomra
Vibratoról Laci mondta, hogy akkor hallani, hogy milyen a rossz, ha tudjuk, hogy milyen a jó, és ezért elkezdtem foglalkozni vele, mert nem hallottam, rossznak, de hittem neki, és tényleg, azóta már próbálkozom, Tamás meg számomra nagyon érthetően fogalmazott azzal, hogy lassabb és szélesebb vibratokat alkalmazna, ebből megértettem, hogy kell.
hm.. egy év el telt azóta? nem, ma nincs születésnapom de görgetek görgetek fölülről lefele, hogy elérjem ahol tegnap állt a topic, kiszúrok egy HD500-as kommentet, elkezdek örülni, aztán Tamásét, egyre jobban virultam, köszönöm szépen, hogy részt vehettem!
Külön köszönöm Peti, hogy segítesz lebonyolítani , csinálok neked majd valami fain alapot L'Oréal* , ja és persze feljátszom újra a régi számomat, ami tetszett neked, mert ezt is megígértem anno!
Mivel nem tartom magam elég jónak az értékeléshez, ezért én csak a véleményemet oszthatom meg veled.
1. Nem értek egyet a "beépíteni mindenféle technikát" gondolatoddal. Én soha nem úgy írok szólót, hogy azt csak technikai oldalról közelítem meg. Jól is néznék ki, ha a technika határozná meg a szólóm, nem pedig dallamvilágom... :) Más kérdés, hogy ha olyan dolgot találok ki, amit nem tudok lejátszani, akkor azt először alaposan gyakorolni kell (van is egy ilyen tappinges-arpeggios dolog, amit nem tudok elég szépen játszani, gondolkodtam is rajta, hogy kikérjem a véleményeteket róla, hogy mivel lehet ezt jobbá tenni...na majd egyszer leírom :D).
2. Reninek már elmondtam, hogy véleményem szerint minél gyorsabban tud valaki játszani, annál biztonságosabban tud mozogni a gitár nyakán, pusztán abból az okból kifolyólag, hogy nem arra kell figyelnie, hogy mit fog le, hanem "csak" arra, hogy azt hogyan teszi. 16 évesen részt vettem az MSat tehetségkutató versenyén, ahol Szűcs Norbert egyik mondata nagyon megragadt bennem, és sokat tanultam belőle, aminek a lényege, hogy technikai eszközként kezeltem a gitárt és nem a zenéléssel foglalkoztam. Ez egy nagyon bölcs gondolat, egyetlen problémám csak az vele, hogy amíg nem lendülsz át azon, hogy éppen melyik ujjaddal melyik hangot fogd le, addig nehéz lesz bármi másra koncentrálni és szerintem - legalábbis nekem biztosan - sokat segített ebben, hogy rengeteget gyakoroltam gyorsan játszani.
3. Már nem emlékszem melyik videonál, de Tamás is írta és én is csak javasolni tudom, hogy a kitartott hangoknál érdemes vibratozni (erősen, vagy gyengébben, attól függően mi illik oda). De ez megint olyan dolog, hogy amikor már biztosan mozog az ember a gitár nyakán, akkor jön magától. Legalábbis szépen vibratozni nem tudom meg lehet-e tanulni, szerintem inkább érezni kell. Gyakorolni persze lehet, bemelegítésnél szoktam azt csinálni, hogy random lefogok egy hangot és több féle vibratot is tolok rá.
Remélem sikerült néhány hasznos gondolattal hozzájárulnom a nagy egészhez, de még egyszer mondom, ez csak az én véleményem. :)
Én úgy gondolom, hogy inkább az ember munkássága az amiből esetleges következtetéseket lehet levonni. Egy verseny nem mindig bizonyítéka az igazi tudásnak és képességeknek, hiszen sosem tudhatjuk ki milyen időszakban van éppen akkor.
Én pl. erős unszolásra neveztem be a versenyre, és pusztán 2 nyugodtabb napom volt (lakásfelújítás közepette), amikor ezzel tudtam foglalkozni, ugyanis januárban nálunk is ifjú sárkányharcos érkezik. :)
"Volt négy-öt személyes kedvenc nevezésem, és ezek közül kettő nevezés a harmincba sem került, pedig én a legjobbak közé vártam őket."
És gondolom nem fogod megmondani nekünk, hogy nálad mi lett volna a sorrend? :)
Nem szeretem a verseny szót, amit jelen pillanatban mi sem bizonyít jobban, mint az, hogy ha ugyanerre az alapra lenne megint egy verseny, én bizony ugyanazt a szólót hoznám, amit írtam (nyilván minél többször játszom, annál pontosabb lesz, de változtatni nem változtatnék benne).
Legutoljára valamikor 18 évesen álltam a zenéhez úgy, mint egyfajta versenyhez. Aztán, amikor az ex-zenekarommal elkezdtünk csörömpölni, láttam más zenekarok jobb és rosszabb gitárosait, rájöttem, hogy az egész nem erről szól. Magammal soha nem leszek kibékülve, akkor meg minek versengjek. :)
Igen, írok majd pár gondolatot szívesen minden állandó topik-résztvevőnek a szólójáról, ha valaki még kéri. Még nagyon sűrű napok vannak, sok intéznivaló van, és utána a verseny során felhalmozódott más jellegű dolgok is itt lesznek, de igyekszem majd mindennel jól haladni.
Hozzáteszem, hogy amit majd írok, az a saját véleményem lesz. Ilyen sok induló és ilyen sok zsűritag mellett természetes, hogy akadtak nagy vélemény-eltérések is, tehát akadt sok olyan nevezés, amelyet teljesen máshogy láttunk. Úgyhogy ez mindig szubjektív dolog. Ezért is írtam azt a verseny honlapján a legelején, hogy itt nem a versengés lesz a lényeg, hanem egymás elismerése, és az egymástól való tanulás.
Még annyit, hogy a minden rekordot magasan megdöntő részvételi arány miatt rengeteg szenzációs szóló volt. Volt négy-öt személyes kedvenc nevezésem, és ezek közül kettő nevezés a harmincba sem került, pedig én a legjobbak közé vártam őket.
Úgyhogy nem az lesz a fontos, hogy ki hányadik, hanem az, hogy ki mit gazdagodott a többi szóló áttanulmányozásából. Ebben szeretnék a legtöbbet segíteni, mégpedig azzal, hogy sok szólót, dallamot, ötletet megnézünk majd itt a topikban.
Én magam is az esélytelenek nyugalmával indultam a versenyen. Ahogy a karácsonyi szólónál rádöbbentem, úgy most is, hogy nekem rengeteget számít, hogy van-e valami időpont megszabva. Egy kis tapadós cetlit ki is ragasztottam a monitorra, hogy mikorra lesz kész a nevezésem, ami minden nap ott volt a szemem előtt.:)
Továbbá bizonyítottam magamnak: két évvel ezelőtt hozzá se tudtam volna szólni az alaphoz. Most éreztem magam olyan szinten, hogy ha nem is nyerek, de egy kész szólót megírok rá.
Továbbá még egy komoly előrelépés volt, hogy megkaptam az első dislike-omat a videómra - aminek én nagyon örültem.:) Mert őszinte volt, és megtanított kezelni azt, hogy nem mindenkinek tetszhet az amit csinálok. Míg azt a három darab zöld hüvelyket tudom kik nyomták (barátok, akik vagy csak nem akartak megsérteni, vagy nem értenek nagyon a zenéhez).
Szerintem egyébként sok embernek nem is a helyezésekkel (vagy azok hiányával) van baja, hanem azzal, hogy elismerjék, megerősítsék őket.
Munkatársaim is érdeklődtek, hogy szerepeltem a versenyen és tökre meglepte őket, amikor mondtam, hogy számomra a verseny, mint olyan véget ért, amikor feltöltöttem a videot, hiszen nem a helyezés miatt játszottam, és sem az nem érdekelne, ha 191. lennék, sem pedig az, ha első. Na persze már csak napok kérdése és...ki sem merem mondani hány éves leszek, csúnya lenne, ha azért gitároznék, hogy ajándékot nyerjek. Nekem az, hogy emiatt a verseny miatt leporoltam a gitárom és még ha csak rövid ideig is, de újra gitároztam, felbecsülhetetlen érték. :)
Természetesen én is izgatottam várom a részletes értékelést, már amennyiben tényleg lesz ilyen, de azt sem azért várom, mert nem tudom min kell javítanom, inkább az érdekel, hogy egy külső szemlélőnek mi jön le a játékomból. Szerencsére tisztában vagyok a hibáimmal, és végül is büszke vagyok arra, amit kihoztam a produkciómból, szóval mindent egybevéve én nyertesnek érzem magam. :)
Ez egy bónusz szám a Sharp Guitars albumon, amelyet az album kiegészítő TAB+zenei alap csomagjában lehet megkapni. Ha nincs meg neked ez a csomag akkor szólj és elküldöm, mert CD-hez alanyi jogon jár:)
Én is annyi jót hallottam róla, hogy nem hinném, hogy mellényúlnék vele.
A YT videókon csak akkor hallottam különbséget amikor Ola a HD Prot hasonlította össze az Axe FX-szel, akkor is csak úgy, hogy egymás után szólalt meg a kettő.
Ezt a gondolatmenetet már én is lejátszottam itt pár napja, és tökre megértelek (én sem vagyok benne még a 20-ban sem), de a kezdeti letörés után érdemesebb inkább tanulni a dologból. Tamás korábban felajánlotta, hogy a topiktagoknak kérésre szívesen ír részletesebb véleményt a játékáról, amit kíváncsian várok. Nálam nagyon fontos szempont, hogy a dolgokat a maguk valóságában tudjam látni, és helyükön tudjam kezelni azokat. Próbáltam is reálisan hozzáállni önmagam és a többiek értékeléséhez, de sajnos úgy látszik, még mindig sok olyan dolog van, amit én nem látok, mert bár az első 20 hely tele van jó gitárosokkal, ha összehasonlítom mondjuk a második videómmal őket, még mindig akad pár olyan, amelyiknél számomra nem világos az, hogy mondjuk adott gitáros miben jobb, mint én. A zsűri szakértelmét viszont nem kérdőjelezem meg, ezért azt asszumálom (mostantól létezik ez a szó), hogy olyan dolgokról van itt szó, amikhez az én szemem/fülem még nem elég fejlett. Ezért is várom Tamás értékelését, mert szeretnék tanulni a dologból, és meglátni azokat a dolgokat, amelyek alapján az értékelés zajlott.
Fogd fel úgy, mint én: a legjobb, mint olyan nem létezik, az meg, hogy ki-kit tart jónak, igen erősen szubjektív, hát még az, amikor sorrendet kell felállítani x gitáros közt. Ha én is a sorrendre alapoznék, már rég zaciba adtam volna a felszerelésem. :) Szerencsére tudom mennyit érek, és tudom, hogy nem mások véleménye alapján kell, vagy nem kell zenéléssel foglalkoznom. Neked is csak ezt tudom ajánlani.
Amúgy csak kíváncsiságból: melyik volt a te videod? :)
Köszönöm szépen de szívesen felajánlanám szgábornak,mert a dallamos moll-t kitalálta és szerintem ez a feladat neheze, részemről csak neki segítettem :)
szuper lídről nem hallottam, a googly első találata meg fura, szerintem nem korrekt
a domináns líd az a dallamos(melódikus) moll skála 4. foka
és azért ez a neve mert olyan mint egy mixolíd skála felemelt 4. fokkal, vagy mint egy líd skála kis szeptimmel. Szóval magában hordozza a líd skála jellegzetes hangját és a mixolíd skáláét.
c alaphangnál ez - c d e fisz g a b - magyar jelöléssel
Ne félj! Nyugodtan vedd meg. Nem zsákbamacska :). Erősítő helyett vigyél fülest, de szerintem lesz az üzletben is. Én is csak most ismerkedem a kütyüvel, (bár vEgGg-ét már jó párszor volt alkalmam próbálgatni) de a youtube bemutató videók elég meggyőzőek voltak ahhoz hogy "vakon" megvegyem. Majd beletanulunk hogy is kell.. :)
Ez az angol idézet nagyon sarkít, mert nemcsak a domináns (spanyol) fríg használható kitűnően a harmonikus moll móduszai közül, hanem a "lokriszi 6#" nevű skála is is, használtam is a Locrian Locusts című számomban.
Ez a sok modális lehetőség mind külön-külön világ, úgyhogy nem lehet általánosságban írni róluk, tesztelni kell őket saját füllel.
Inkább a lényeges kérdés...
Hogyan hívják a dallamos és a harmónikus moll skálák hangjaiból felépülő modálisokat? (Remélem, hogy jól teszem fel a kérdést)
Esetleg valaki valami linket tudna megosztani?
Jó lenne átnézni ezeket a skálákat is.
Valamelyik HD500 tulaj belemenne, hogy kipróbáljam az övét, ha szépen megkérem?:)
Attól félek egy hangszerboltban csak erősítőn lehetne, ennek a cuccnak azért meg csak a modellezés a lényege.
The Modes of the Melodic Minor Scale:
1. Melodic Minor
2. Dorian b2 mode
3. Lydian Augmented mode
4. Lydian Dominant mode
5. Mixolydian b6 mode
6. Locrian #2 mode
7. Altered mode (sometimes called the Super Locrian mode)
háhá :DDDD röhögtem, próbálj meg hangnemben maradni, jajj rossz irányba mentem b+!
én pedig ma utaltam, holnap veszi át Patrik, ha minden jól megy, ezért 1000 hála neki, legalább lesz aki segít kiigazodni , hiszen elég sok itt a hd500as, viszont most a szociális életemen visszább kell szorítanom, azaz bulin belül nem ihatom le magam, mert az drága lesz :D, nyári melóm pénze kb ráment... de megéri! mindig azzal nyugtatom magam, hogy így legalább nem a mekibe kajálom el, vagy egyéb nem maradandó dolgokra költeném
Barátom mesélte, hogy az embernél depressziót válthat ki a nagy választék, mert jobban idegesíti a "mi lett volna ha ezt vagy azt vettem volna", mint a szerzett tárgy/egyéb okozta öröm, és ha sok termék van kirakva, pl sok sampon, az a vége, hogy egyiket sem veszi meg, ez csak ilyen filozófiai kirohanás volt így estére, már várom hogy tekerhessek én is vele!!
Szerintem is vad egy kicsit, főleg kezdésnek. Most így nem tudom, hogy kinek a szólójából való, de ha az egészet látnám, akkor könnyű lenne megmondani, hogy tudatos volt-e, vagy csak fogalma sem volt a kollégának, hogy mit játszik... de mindegy is, mert elméletben mindent meg lehet magyarázni, hogy az a hang ott miért jó, és Tamás meg is tudja...:)
Nem gitározás van benne, de valahol mégis csak a zenéhez köthető...én kiégtem rajta, ha nem bánjátok megosztom:
"Egy magyar család kiköltözik az USA-ba, a kisgyereket beadják az oviba. Az első szülői értekezleten az óvónő mondja az anyukának:
- Vigyék el pszichológushoz a gyereket, megmagyarázhatatlan kegyetlenség, agresszivitás látszik rajta.
- Miért, miből látszott?
- Égő csigát rajzolt. - mondja az óvónő.
- Égő csigát? De hát ez igen egyszerű. A magyar gyerekek a csigát így hívogatják ki a házukból: Csiga-biga gyere ki, ég a házad ideki.. Talán volt más is?
- Hát, mindenféle sérült madarakat rajzol, például a múltkor egy vak madarat. - így az óvónő.
- Hm, hogyan? Ja, igen. Ön nem hallotta azt a kedves magyar mondókát, hogy csip, csip, csóka, vak varjúcska.?
- Na, jó. De a csonka tehén mégiscsak durva.
- Csonka tehén? Hm,.. Ja, igen. Egy nagyon helyes kis dalocskánk van: Boci, boci tarka, se füle, se farka..
- ...és mondja, kedves anyuka! Semmi vidám, kedves dalocskát nem énekelnek a magyar gyerekek?
- Dehogynem. Ott van például a Süss fel nap, fényes nap, ..kertek alatt a ludaink... Basszus...!"
A "D F G H" hangok pedig egymás mellett! A "B" is ott van velük egy kupacban, ha valaki inkább B-vel jelöli a H-t. Egyértelmű következtetést levonva ebből...az "A" a kis különc hangocska, mert ő a WSX fal mögött rejtőzködik! Fúú, asszem lefárasztott az egész napos szakdogaírás?!?!
van egy videó, a verseny alatt készült, sajnos nem jut eszembe az illető neve, mert én a fülem után megyek és egyszer néztem csak bele, de abban a videóban arpeggiokat mutatott a különböző akkordokra, tehát benne van a videóban, hogy mi szól épp alatta, talán valami tippek a Jónás Tamás gitárversenyhez, vagy valami hasonló
Pontosabban valami szűkített dolog, mert nincs benne terc, csak szekund. Na nem vágom szét a fórumot így fáradtan, ha ebben sincs semmi jó akkor passzolom...:)
Ja, és magára a logikára magamtól jöttem rá, miután szólt Tamás, hogy ez egy melodikus moll, csak aztán kezdtem el skálánként keresgélni, mielőtt valaki félreértené.:)
Igazság szerint a GMC.net skála generátorát használtam, és ez tűnt a legpontosabbak. Azt hittem a hangnem nem felel meg Tamásnak, de félreértettem, a nagy kapkodásban.:)
Amikor már mentem az egyetemre leesett, hogy elnézhettem.