Jónás Tamás (instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek)
Instrumentális rock gitár ötletek, technikai trükkök, improvizációs tippek
Ahhoz hogy hozzászólhass a témához, előbb be kell jelentkezned!
Az adagolás valóban szenzációs. A sima logika mögötte a 4x4 tizenhatod, de az elején két módon is meg van borítva:
1) az első csoport csak három hangból áll
2) és nyolcad szünet után indul, tehát nem az ütem elején
Így a (2)+3+4+4+4 adagolás (a zárójel a 2 tizenhatodnak megfelelő szünet) pont a következő ütem elejére hozza ki az utolsó hangot, és mégis elkerüli az unalmas 4x4-es mintát, amely teljesen kiszámítható lenne.
Az első hét hang után pedig már olyan hét hang jön, amely nyílegyenesen készíti elő az e-moll harmóniát az új ütemre. Ez a rész tulajdonképpen D#o7 és Em akkordok váltakozásának is felfogható. És a hangközök lépései is végig nyitottá és élővé teszik ezt a futamot. Egy kis Jeff Loomis-hatás is van itt, de mellette a fusion is benne van, Loomis kevésbé használja a melodikus moll móduszait (bár van rá példa).
Így, hogy leírtad, már én is vissza tudtam vezetni, de magamtól nem találtam volna ki.
Ha jól okoskodtam és keresgéltem, akkor a melódikus moll skála annyiban tér el a sima dúr skálától, hogy a 3. foka le van szállítva.
E-dúr: e fisz gisz a h cisz disz e
E melódikus moll: e fisz g a h cisz disz e
A D melodikus moll azért sem lehetne (az eltérő hangkészleten kívül), mert nem a D hangról szól ez a rész.
Hangkészlet szerint az E melodikus moll hangjai ezek, ahogy Csabi írta is.
És akkor már csak azt kell megnézni, hogy ez a dallam milyen akkordra került rá. Mivel nem egy E-moll akkord megy itt, ezért az E melodikus moll egyik modális skálája lesz a nyerő.
Például az egyik modális skálája a CsillagPatrik által említett alterált skála is (az E melodikus mollnak a Disz-alterált a "rokona": D# E F# G A H C#). Viszont ez az ütem nem a Diszről szól. Úgyhogy az akkord alaphangja fogja elárulni, hogy mi legyen a skála elnevezése.
desz alterált skála?
(korábban írtad is Tamás, hogy várod az alterált sorvéges megoldásokat, és most pedig a feszültség keltést és oldást említetted. Szerintem erről lehet szó, bár a képeket nem látom és nem is tudom meghallgatni a felvételt)
Nagyon jó a gondolatmenet, valóban erről lesz szó. Melodikus mollnak hívják ezt a skálát. A megfejtés még nem ez, mert az aktuális akkordot is meg kell hozzá figyelni, de már félúton jársz a sikeres megfejtés irányában.
Ha jól tudom a harmonikus molloknak nem csak egy fajtája van, hanem három, nem? Az elsőnél a 7. fokot viszed fel fél hanggal, a többinél meg más fokokat. Ez nem a "második variációja" (nem tudom szakszerűen) az E harmonikus mollnak? Mintha a 6. fok is fel lenne víve (helyes ragozás ez így?) egy fél hanggal.
Tényleg nem tudom jobban elmagyarázni, mert csak érintőlegesen vettük ezt Lacival.
Most hogy kipihentük magunkat a gitárversenyt követően (persze részletesebb eredmények, videók még érkeznek majd), itt az ideje, hogy ismét munkához lássunk:) Ahogy ígértem, nagyon sok benevezett szólót fogunk majd megnézni, ötletgyűjtés céljából.
Az alábbi példa az egyik versenyző szólójának első részéből való, amikor a dob beindul a zenei alapban. Nagyon szép példája ez a feszültség-feloldás témakörének. Érdemes eljátszani a TAB alapján, újszerű ötleteket indukálhat*.
A kérdés: milyen skálát használt itt a kollégánk?
Az első helyes megfejtő digitális ajándékcsomagot kap. (Indoklás is szükséges, mivel több megközelítés is kínálkozik.)
--------------------------------------------
*akármit is jelentsen ez a szó.
a sárkány dolgot az idő megoldja.
ha kivárod a zasszony szépen megoldja "athome" a dolgot és szépen elsárkányosodik*
---------------------------
* saját gyűjtés, Bartók erdélyi körútján lejegyzett "asszonyleszajánybúlmajdsárkány" népi ballada alapajain indulva, majd beledolgozva az "elértemanegyneötötjöjjönegy fiatalfaszésk@rjaszétazagyamazonnal" eposzt is beleálmodva ...
Köszi! Nehéz lenne megmondani, mert ez nálam úgy történik, hogy betöltöttem a Nuendoba a legutóbbi keverésem presetjét (ami már szintén sok fejlődésen ment keresztül ugyanilyen módon), belehúztam a sávokat, aztán miután meglepve tapasztaltam azt, hogy ugyanaz a beállítás, ami egy másik számnál jól működött, ennél nem az igazi, még finomítottam rajta. Mondjuk ezek már csak olyan apróságok, hogy szintiből picit vissza, gitárokra még egy kicsi magas, stb. De alapvetően mindig a legutóbbi keverésem beállításából indulok ki, szóval nem tudnám megmondani, hogy mennyi idő volt. Sok.:) Ráadásul mindig az van, hogy befejezek valamit, tetszik, aztán mondjuk napok-hete-hónapok után találok benne valamit, ami nem tetszik, és legközelebb továbbfejlesztem. A feljátszás maga annyira nem sok idő, csak két oldalra feljátszottam a ritmust+a basszusgitárosunk a basszust. Ami viszont esetemben sok idő volt, az végigpötyögni a dobot+szintit, mert sajnos nincs elektromos dobcuccom és midi szintim se, de ha lenne, akkor az sem lenne olyan vészes.
Azt megértem hogy instrumentálisat nem játszanak mert az tényleg rétegzene, meg am is zavarna, ha sárkányokat látnék vezetés közben, ha megnősülök elég lesz csak jobbra néznem, nem kell még az is , viccet félretéve sajnos ezek komoly dolgok, ahogy írtam ördögi kör
ez olyan mint a horgászat, ha nem etetsz be előtte, nem igen lesz sok kapásod (bár nem szoktam horgászni, de sztem illő hasonlat)
Köszi!:)
A "balhéhoz" annyit, hogy sokan azzal támadják a rockzenészek által képviselt oldalt, hogy azért nem élnek meg, mert nem olyan zenét csinálnak, amire van kereslet. Az átlagember, aki csak "fogyasztja" a zenét, így gondolkodik, pedig ez messze nem ilyen egyszerű. A rádióknak és úgy általában a médiának óriási szerepe van abban, hogy mit juttat el az emberekhez. Azt meg senki se mesélje be nekem, hogy a rádiókban nincs elég műsoridő arra, hogy beleférjenek a kevésbé ismert, de igényes zenék is. Én autóvezetés közben gyakran rádiót hallgatok, mert az egyik kocsiban nincs cd-lejátszó, a semminél pedig jobb. Aki hasonlóan van ezzel, annak gondolom nem kell magyaráznom, hogy egy nap vagy 3-4x adják le ugyanazokat a rongyossá játszott, halálra unt "slágereket", időnként némi tényleg jó (de szintén rongyosra játszott) zenével megszakítva. Szóval a rádióműsorokra szerintem bőven ráférne (és beleférne),hogy más zenéket is adjanak, ez a dolog egyedül monetáris érdekek miatt nem valósulhat meg, ahogy arra Vörös István is rámutatott. Szóval egyetértek vele.
az egész számra, de a szólóra főleg, egy szó jellemző, az igényesség, nagyon szép lett
am hallottátok, hogy volt egy kis vita a hangfoglaláson?
mellesleg egyet tudok érteni vele, mert tényleg háttérbe szorul ez a stílus, igaz objektív a véleményem, megértem, hogy a pénz diktál, az meg a keresletből adódik, de ez egy ördögi kör, ha nincs játszva nem is lesz könnyen közönség, manapság csak az élvezhet minden több zenét, aki nyitott a különféle dolgokra, és beleássa magát abba ami tetszik
Köszi, valójában az ötletet egy '81-es Edda felvétel adta, ahol az Edda ugyanebben a tempóban játszotta el a dalt (youtube-on fent van, ha érdekel, talán Edda Hűtlen Roxinpad, vagy valami ilyesmi néven....)
Akkor te telefonáltál POD HD ügyében tegnap? Gratula az összes résztvevőnek egyébként, a győzteseknek különösen, Petró Tominak, Lelovics Gyurinak és neked Marci személyesen is No és persze Tamásnak a rengeteg munkához, amit a szervezésbe beletett, nagyon grandiózus vállalkozás volt ez, és nagyon sajnálom, hogy a szándék ellenére nem tudtam nevezni, sajnos ez az időszak nálam most nagyon nem a zenélésről szól, nem tudtam volna olyan színvonalú produktumot letenni az asztalra, ami a magammal szemben állított lécet ne verte volna le. De remélhetőleg lesz legközelebb is ilyen
BigLájk! Hamarosan én is csinálhatok ilyet (végre!!). Ezer hála és köszönet az Eldorádó hangszerüzletnek (vásárlási utalvány), no és persze Tamásnak is érte! :)
Igen, mozgalmas volt a díjkiosztó utáni időszak. Utána még körbejártam a kiállítóknál, megköszönni mindenkinek, és ismerősöket üdvözölni, úgyhogy a C csarnokba már csak egyszer néztem vissza később. Akkor a videofelvételen nézem majd a rendezői bal oldalt, hátha meglátom őket:)
Szia Balázs, köszönjük szépen! Örülök hogy indultál a versenyen, és kedden, amikor a további helyezések felkerülnek a honlapra, szerintem örülni fogsz az összesített helyezésednek is (én már tudom:), és a fúziós listán elfoglalt helyednek is.
Szoktam a topikban Tom Quayle, Guthrie Govan, Michael Dolce, Alex Hutchings és Greg Howe anyagokat is közzétenni, úgyhogy érdemes benézned, nekem is nagy kedvenceim.
Például:
#7176 Tom Quayle domináns líd futam (leírás, mp3 + TAB)
#5300 Michael Dolce szóló 1. rész - domináns líd az I. fokon (részletes leírás, mp3 + TAB)
#5555 Michael Dolce szóló 2. rész (részletes leírás, mp3 + TAB)
#7241 Word of Command triolás futam (leírás, mp3 + TAB)
#1147 Guthrie Govan: Funky Blues improvizáció kottája, 1-12. ütem
#1291 tibyee által gyűjtött jazz/fusion zenei alapok, és szólók
#12118 Tom Quayle legato-sorozat hibrid pengetéssel (leírás, mp3 + TAB)
Szia! Nagyon örülök, végre valaki :P Én heti 3 napot dolgozok a Romkertben a Nagytemplom mögött, ahova 6 után nyugodtan lehetne menni gyakorolni, mert van cucc, de próbahely is van a böszörményin ha kell :)Én most ezerrel készülök a Rotterdami jazz egyetemre, szóval legtöbbször ráérek gyakorolni.
, itt is köszönöm! jó érzéssel tölti el az embert ha ilyet hall az kétségtelen, én is kiemeltem a videód alatt a témát, nekem nagyon adja, a cowboy-os szélesvásznú farkasszemet nézés élményét
Megkésve, de nagy gratula a dijnyerteseknek:)) ... a szervezőnek és mindenkinek ...
Petro signature crybabyt üdvözölöm és üzenem: az élet néha nehéz, de zenélve könnyebb és szebb :))
Ismét net előtt! :) Gratula a nyerteseknek!
Külön örülök, hogy Petró kreálmánya megfelelő visszhangot kapott.
Nekem is az abszolút kedvencem. Együtt zenélt az alappal, se fölé, sem alá nem ment.
A fajin körkörös vibrátóira biztos sok lájkot nyomtak a lányok. :P
Továbbá Kustriani vezérdallam még biztos évekig itt cseng a fülemben,
na meg a kis Remig játékától is seggreültem.
Kezdtem megijedni az olyan dicséretekről, hogy milyen jól függetlenített ezmegaz az alaptól.
Igen, sokan olyan jól függetlenítetek, hogy szólhatott volna akár a painkiller, vagy tender surrender a háttérben. :D Részemről megfogadtam, hogy ha törik, ha szakad, nem fogok tekerni,
csak szép nyugodtan. Kicsit vérszegény is lett, de a jelenlegi körülményeimhez képest ennyire futotta.
A lényeg: osztozom az örömben, hogy sokan megmozdultak az eseményre és egy üde színfolt/esemény ebben a szomorú országban.
Igen, ott voltunk, a gyerekek a rendezői balnál álltak a színpad szélén. Én is sajnálom, hogy nem tudtunk beszélni pár szót, de - bár türelmesek-, nem akartunk visszaélni a türelmükkel, amíg "sorra kerülünk". :)Megnéztük a díjkiosztó után a szembelévő színpad koncertjét (Micheller Myrtill, nagyon fain volt), és mire vége lett, már nem voltál a csarnokban. Mentünk még egy kört, de nem leltünk... :)
Üdv itt köztünk! itt Zalaegerszegen tényleg nincs sok lehetőség, én is szívesen jamelgetnék hobbiból másokkal, kevés a zenész errefelé, kérdezd Stratoot-t ő ha jól emlékszem debreceni, és ott a rocksuli biztos ismer motivált embereket, sztem biztos akadna jelentkező
Sziasztok!
Nagyon örülök, hogy részt vehettem a versenyen, és gratulálok a nyerteseknek! :) Nagyon örültem neki, hogy fúziós kategória is indult(én is arra pályáztam :P), mivel ez a műfaj szerintem még nem igazán népszerű nálunk. Itt Debrecenben pl alig találok olyan gitárost, akivel együtt gyakorolhatnám a Tom Quayle futamokat és elemezhetném Greg Howe csodálatos harmóniáit. Ezer köszönet Jónás Tamásnak, hogy összehozta ezt a versenyt és kicsit "aktivizálta" a magyar gitáros életet!
hé Pesti srácok, szükségem lenne egy kis segítségre , a 3. kerületben van az emberke akitől venném a Hd500at, és hát azért nem 5 fillér, lenne-e egy vállalkozó szellemű ember, aki kipróbálná nekem, esetleg át is venné, ha a postába nem menne bele az arc?